• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kaikenlaista haihattelua on totuttu poliitikoilta kuulemaan, mutta tämän sähköpyörätuen ymmärtäminen vaatii jonkinlaisen aivonyrjähdyksen:

"Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo esittää sähköpyörien tukemista. Esillä olevassa mallissa valtio tukisi sähköpyörän hankkinutta kansalaista 400 eurolla. Tuen voisi saada joka kalenterivuosi. Tuen suuruudesta ja sen vaikutuksista käydään parhaillaan vilkasta keskustelua."
Pitääkö sähköpyörän hankintaa tukea? Kerro mielipiteesi

Ei pysty ymmärtämään miksi veronmaksajien pitäisi maksella lompakoistaan joillekin tuollaisen hankkimisesta. Kas kun ei tueta invamopoja kaikille hankkijoille.
Sen takia kun niitä liikenteen päästöjä ei tahdota millään saada vähennettyä siihen luvattuun, niin yritetään käyttää kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin keinot.
 
Sen takia kun niitä liikenteen päästöjä ei tahdota millään saada vähennettyä siihen luvattuun, niin yritetään käyttää kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin keinot.
Pyöräilyn päästöt ovat uhka maailmalle!

/s
 
Kaikki oman tuttavapiirin sähköpyörän omistajat on korvanneet sillä sähköpyörällä tavallisen polkupyörän eikä kyllä mitään autoa.
 
Pyörien tukeminen on tehoton tapa (tai muutenkin tukeminen), sen sijaan pitäisi velottaa enemmän päästöistä.
 
Pyörien tukeminen on tehoton tapa (tai muutenkin tukeminen), sen sijaan pitäisi velottaa enemmän päästöistä.

Polttoaineverotus on jo aika kipurajoilla. Jotain ruuhkamaksua johonkin Heseen sitten jos ne kaupunkien pienhiukkaset on se ongelma.
 
Miten maassa missä on pitkät etäisyydet mikään sähköpyörä on edes vaihtoehto?
Sen ymmärrän jossain Helsingissä mutta silloin sieltä pitää poistaa julkinen liikenne jotta jotain hyötyä olisi.
 
Mopoilla nyt ei aja juuri muut kuin 15v jonnet jotka tuskin vaihtavat näitä hitaisiin sähköpyöriin.

Todellakin vaihtavat kaupungeissa ja pienemmissä taajanmissa, koska mopokortti on nykyään erittäin kallis.
Noita sähköpyöriä saa myös viritettyä pelkällä ohjelmistopäivityksellä, jolloin vauhtia saa polkematta sen 40km/h
 
Pyörien tukeminen on tehoton tapa (tai muutenkin tukeminen), sen sijaan pitäisi velottaa enemmän päästöistä.
Tais sitten voisimme vain myöntää, että me suomalaiset emme maailmaa pelasta ilmastonmuutokselta saati muultakaan ja lopettaa tämän typerän ainaisen mallioppilaspelleilyn.

Lisäksi voisimme ottaa vähän tervettä itsekkyyttä ja lakata ampumasta itseämme jalkaan pätemisen tarpeen nimissä. Ihan joka asiassa ei tarvitse olla niin perkeleen "hyvä" ja tottelevainen, niin kuin eivät muutkaan maat ole.
 
Tais sitten voisimme vain myöntää, että me suomalaiset emme maailmaa pelasta ilmastonmuutokselta saati muultakaan ja lopettaa tämän typerän ainaisen mallioppilaspelleilyn.

Lisäksi voisimme ottaa vähän tervettä itsekkyyttä ja lakata ampumasta itseämme jalkaan pätemisen tarpeen nimissä. Ihan joka asiassa ei tarvitse olla niin perkeleen "hyvä" ja tottelevainen, niin kuin eivät muutkaan maat ole.

Jos tehdas, autoilija etc. aiheuttaa toiminnallaan haittaa muille, niin se on vähintäänkin oikeus ja kohtuus, että tästä haitasta veloitetaan.

Se on tervettä itsekkyyttä.
 
Todellakin vaihtavat kaupungeissa ja pienemmissä taajanmissa, koska mopokortti on nykyään erittäin kallis.
Noita sähköpyöriä saa myös viritettyä pelkällä ohjelmistopäivityksellä, jolloin vauhtia saa polkematta sen 40km/h

Tuo virittäminen on laitonta ja siltikin se vauhti on hidasta. En usko että yksikään Jonne haluaisi 25 km/h kulkevaa sähköpyörää kun voisi kruisalla vakiona 45 km/h kulkevalla mopolla. Hinta voi tietysti köyhille olla este mutta ei siinäkään ole suurta eroa mopokortissa ja räpsässä mopossa vs. uusi sähköpyörä.
 
Jos tehdas, autoilija etc. aiheuttaa toiminnallaan haittaa muille, niin se on vähintäänkin oikeus ja kohtuus, että tästä haitasta veloitetaan.

Se on tervettä itsekkyyttä.
Kysehän ei ollutkaan siitä, koska noin on jo. Kyse oli siitä, että millä tasolla me haluamme tuota verotusta sun muuta ylläpitää suhteessa muihin valtioihin.
 
Tuo virittäminen on laitonta ja siltikin se vauhti on hidasta. En usko että yksikään Jonne haluaisi 25 km/h kulkevaa sähköpyörää kun voisi kruisalla vakiona 45 km/h kulkevalla mopolla. Hinta voi tietysti köyhille olla este mutta ei siinäkään ole suurta eroa mopokortissa ja räpsässä mopossa vs. sähköpyörä.

No ei tämä kokonaan mopoja korvaa, mutta ei kaikille se ole pärryytin ja harrasteväline, vaan oikeasti kulkupeli jolla pääsee kulkemaan harrastuksiin ja kouluun. Ja tuon roolin sähköpyörä pystyy useissa tilanteissa täyttämään tarpeeksi hyvin.

Hintaero on ihan huomattava, jos vaikka 1000€ sähköpyörä saisikin nyt 600€ investoinnilla. Tuo 600€ menee pelkkään mopokorttiin, sitten itse laite, vakuutukset ja bensat päälle

Ihan kärpäsen kusi meressä tuon tuen vaikutus toki on, vaikka jokainen mopo korvaantuisi noilla
 
No ei tämä kokonaan mopoja korvaa, mutta ei kaikille se ole pärryytin ja harrasteväline, vaan oikeasti kulkupeli jolla pääsee kulkemaan harrastuksiin ja kouluun. Ja tuon roolin sähköpyörä pystyy useissa tilanteissa täyttämään tarpeeksi hyvin.

Hintaero on ihan huomattava, jos vaikka 1000€ sähköpyörä saisikin nyt 600€ investoinnilla. Tuo 600€ menee pelkkään mopokorttiin, sitten itse laite, vakuutukset ja bensat päälle

Ihan kärpäsen kusi meressä tuon tuen vaikutus toki on, vaikka jokainen mopo korvaantuisi noilla

Mopokortin saa 250 euroon.
 
:facepalm:

Eli kun ruuhkamaksuja ei ole, niin mitään ei ole tehty? Hienoa maalitolppien siirtelyä ja epäkeskustelua.

Se oli yksi esimerkki siitä, miten ulkoisvaikutuksista ei peritä niiden aiheuttajalta hintaa. Kun väitit, että niin tehdään jo, niin osoitin väitteesi paskapuheeksi.

e. Ja koko homma lähti sähköfillareiden tukemisesta. Jos halutaan tehokkaasti vähentää päästöjä, niin tukeminen on huono ja tehoton keino. Mutta kun maksajaksi laitetaan päästöjen aiheuttaja, niin päästään parempaan lopputulokseen.
 
Se oli yksi esimerkki siitä, miten ulkoisvaikutuksista ei peritä niiden aiheuttajalta hintaa. Kun väitit, että niin tehdään jo, niin osoitin väitteesi paskapuheeksi.
Juuh. Epäkeskustelu riittää minulle. Sinulla ei ollut mitään sanottavaa alunperinkään kommentistasi, kunhan halusit inttää vastaan.
 
Hintaero on ihan huomattava, jos vaikka 1000€ sähköpyörä saisikin nyt 600€ investoinnilla.
Hintaero pysyy samana. Jos sähköpyörän hankkimiseen aletaan jakaa tukea, aiemmin tuhat euroa maksaneen sähköpyörän lähtöhinta onkin 1400 euroa. Tämä tulee tietysti täydellisenä yllätyksenä tukia jakaville poliitikoille: vaikka aiemmin on jo nähty asumistuen nostavan vuokrahintoja ja kotitalousvähennyksen remonttikustannuksia, niin onhan se nyt aivan mahdotonta, että sähköpyörien kanssa kävisi samoin.
Ihan kärpäsen kusi meressä tuon tuen vaikutus toki on, vaikka jokainen mopo korvaantuisi noilla
Varsinkin, jos sähkö pyörien lataamiseen tuotetaan hiilivoimalla.
 
Mopokortin saa 250 euroon.

Keskihinta 367€ + myöntävälle viranomaiselle tulevat maksut. Jyväskylässä, jossa hyvä kilpailutilanne, min. 300€ kurssi

E: en nyt olekkaan kyllä ihan varma, että sisältyykö lupamaksut noihin hintoihin vai ei
 
Viimeksi muokattu:
Hintaero pysyy samana. Jos sähköpyörän hankkimiseen aletaan jakaa tukea, aiemmin tuhat euroa maksaneen sähköpyörän lähtöhinta onkin 1400 euroa. Tämä tulee tietysti täydellisenä yllätyksenä tukia jakaville poliitikoille: vaikka aiemmin on jo nähty asumistuen nostavan vuokrahintoja ja kotitalousvähennyksen remonttikustannuksia, niin onhan se nyt aivan mahdotonta, että sähköpyörien kanssa kävisi samoin.

EU:n tavaroiden vapaan liikkuvuuden mukaan tuollaista tukea ei voi kohdentaa pelkästään Suomessa suomalaisille myytäviin pyöriin, vaan tuen piirissä pitää olla EU-alueen jokainen fillarikauppias.

Toki Suomessa on ollut maan tapana kusta EU:n periaatteiden päälle silloin kun ne ovat hyödyksi meille (autovero, alkoholin etäosto ja etämyynti, nuuskan tuonti jne), mutta ehdottomasti niitä on noudatettu sitten muissa asioissa
 
Mopokortin saa 250 euroon.

Ajokorttilaki uudistuu. 1.7.2018 jälkeen mopokorttia suorittaessa ensin pitää käydä riskientunnistuskoulutus, sitten pääsee ajamaan korttia ja jatkossa siinä on mukana tunnin pituinen ajokoe, eli vaikeampi ajokoe kun henkilöautokuskeilla nykyään. Kortin hinta nousee noin viisinkertaiseksi.

Vaihtoehtoina on sitten sähköfillari tai LT kortti, jonka saa pelkällä teoriakokeella ja sitten voi ajaa tälläistä rekan peräkärryn kanssa vaikka työkseen(ja voi laittaa sen taksikyltinkin vielä lisäksi tuonne katolle):
323048-jpg.jpg
 
Hintaero pysyy samana. Jos sähköpyörän hankkimiseen aletaan jakaa tukea, aiemmin tuhat euroa maksaneen sähköpyörän lähtöhinta onkin 1400 euroa. Tämä tulee tietysti täydellisenä yllätyksenä tukia jakaville poliitikoille: vaikka aiemmin on jo nähty asumistuen nostavan vuokrahintoja ja kotitalousvähennyksen remonttikustannuksia, niin onhan se nyt aivan mahdotonta, että sähköpyörien kanssa kävisi samoin.

Varsinkin, jos sähkö pyörien lataamiseen tuotetaan hiilivoimalla.
Juuri näin. Vähittäismyyjien taskuihin tällaiset tukiaiset aina päätyvät. Eikä sähköpyörä tietenkään ole normipyörää vähemmän saastuttavaa juuri sen sähköntuotannon vuoksi.

Järjetön ajatus kaiken kaikkiaan.
 
e. Ja koko homma lähti sähköfillareiden tukemisesta. Jos halutaan tehokkaasti vähentää päästöjä, niin tukeminen on huono ja tehoton keino. Mutta kun maksajaksi laitetaan päästöjen aiheuttaja, niin päästään parempaan lopputulokseen.
Eikö siinä tapauksessa kannattaisi tukea vähäpäästöisiin autoihin siirtymistä, eikä rangaista siitä että on erehtynyt ostamaan auton joka aikaisemmin oli valtion mielestä aivan kelvollinen? Uusimmat hybriditkin esimerkiksi kulkevat jo kymmeniä kilometrejä pelkällä sähköllä ja latauksen voi tehdä töpselillä, eli peruskauppareissut voi tehdä tuottamatta lainkaan paikallisia päästöjä. Ja koska se on hybridi niin se kelpaa ivalonmatkaajillekin.
 
Eikö siinä tapauksessa kannattaisi tukea vähäpäästöisiin autoihin siirtymistä, eikä rangaista siitä että on erehtynyt ostamaan auton joka aikaisemmin oli valtion mielestä aivan kelvollinen? Uusimmat hybriditkin esimerkiksi kulkevat jo kymmeniä kilometrejä pelkällä sähköllä ja latauksen voi tehdä töpselillä, eli peruskauppareissut voi tehdä tuottamatta lainkaan paikallisia päästöjä. Ja koska se on hybridi niin se kelpaa ivalonmatkaajillekin.
Hybridien tukeminen olisi järkevää, järkevämpää kuin kokonaan sähköautojen. Mutta turha kai näiltä on järkeviä päätöksiä odottaa. Tuetaan vaan jotain sähköpyöriä.
 
Hybridien tukeminen olisi järkevää, järkevämpää kuin kokonaan sähköautojen. Mutta turha kai näiltä on järkeviä päätöksiä odottaa. Tuetaan vaan jotain sähköpyöriä.
Niin, edelleen on vallalla joku 70-luvun kommareilta saatu ajattelutapa että yksityisautot on pahasta.
 
Eikö siinä tapauksessa kannattaisi tukea vähäpäästöisiin autoihin siirtymistä, eikä rangaista siitä että on erehtynyt ostamaan auton joka aikaisemmin oli valtion mielestä aivan kelvollinen? Uusimmat hybriditkin esimerkiksi kulkevat jo kymmeniä kilometrejä pelkällä sähköllä ja latauksen voi tehdä töpselillä, eli peruskauppareissut voi tehdä tuottamatta lainkaan paikallisia päästöjä. Ja koska se on hybridi niin se kelpaa ivalonmatkaajillekin.

Ei tässä ole kyse mistään rankaisemisesta, vaan siitä, että ihniset/firmat eivät itsessään ota ulkoisvaikutuksia (muille aiheutettuja) haittoja huomioon valinnoissaan. Siksi niille pitää laittaa kustannus.

Ja kyllähän tuota voidaan saastuttamisen osalta määrätä esimerkiksi päästöverojen kautta. Ja ruuhkien osalta ruuhkamaksuilla.


Ja firmojen osalta samantyyppinen homma, eli saastuttaminen maksaa ja sen lisäksi vielä niin, että kannustetaan energiatehokkuuteen.
 
EU:n tavaroiden vapaan liikkuvuuden mukaan tuollaista tukea ei voi kohdentaa pelkästään Suomessa suomalaisille myytäviin pyöriin, vaan tuen piirissä pitää olla EU-alueen jokainen fillarikauppias.

Toki Suomessa on ollut maan tapana kusta EU:n periaatteiden päälle silloin kun ne ovat hyödyksi meille (autovero, alkoholin etäosto ja etämyynti, nuuskan tuonti jne), mutta ehdottomasti niitä on noudatettu sitten muissa asioissa

Suomessa hinnat nousi jo tuen tultua julki.


Verkkokauppa.comin sähköpyörän hinta nousi samaan aikaan, kun uutinen hallituksen kaavailemasta sähköpyörätuesta tuli julki. Pyörien kysyntä varmasti lisääntyisi, mikäli tuki tulisi.
Nostiko Verkkokauppa.com sähköpyörien hintoja, kun idea tuesta tuli julki? Näin vastaa markkinointijohtaja
 
Ajokorttilaki uudistuu. 1.7.2018 jälkeen mopokorttia suorittaessa ensin pitää käydä riskientunnistuskoulutus, sitten pääsee ajamaan korttia ja jatkossa siinä on mukana tunnin pituinen ajokoe, eli vaikeampi ajokoe kun henkilöautokuskeilla nykyään. Kortin hinta nousee noin viisinkertaiseksi.

Vaihtoehtoina on sitten sähköfillari tai LT kortti, jonka saa pelkällä teoriakokeella ja sitten voi ajaa tälläistä rekan peräkärryn kanssa vaikka työkseen(ja voi laittaa sen taksikyltinkin vielä lisäksi tuonne katolle):

Mistähän löytäisi faktaa näiden väitteiden tueksi? Lukaisin pintapuolisesti tuon hallituksen esityksen ajokorttilain muuttamisesta niin sen sisältö oli kyllä varsin erilainen. Nykytilanteessa mopokortti on 6h teoriaa + 3h ajoa + teoriakoe + käsittelykoe ja alta 300e + viranomaiskulut näyttäisi irtoavan nykymallin kortti. Ehdotuksessa tuon tilalle tulisi ensimmäistä ajokorttia suorittavalle 4h teoriaa + teoriakoe + 45min ajokoe ( 60min ajokoe koski vain b- korttia). Muuten teorioiden ja ajotuntien ottaminen olisi ihan vapaaehtoista. Miten tuon uuden tavan saa 5 kertaa kalliimmaksi verrattuna nykyiseen? Samaten ehdotuksessa tuosta LT ajokorttiluokastakin luovuttaisiin yhdessä mallissa kokonaan.
 
Mistähän löytäisi faktaa näiden väitteiden tueksi? Lukaisin pintapuolisesti tuon hallituksen esityksen ajokorttilain muuttamisesta niin sen sisältö oli kyllä varsin erilainen. Nykytilanteessa mopokortti on 6h teoriaa + 3h ajoa + teoriakoe + käsittelykoe ja alta 300e + viranomaiskulut näyttäisi irtoavan nykymallin kortti. Ehdotuksessa tuon tilalle tulisi ensimmäistä ajokorttia suorittavalle 4h teoriaa + teoriakoe + 45min ajokoe ( 60min ajokoe koski vain b- korttia). Muuten teorioiden ja ajotuntien ottaminen olisi ihan vapaaehtoista. Miten tuon uuden tavan saa 5 kertaa kalliimmaksi verrattuna nykyiseen? Samaten ehdotuksessa tuosta LT ajokorttiluokastakin luovuttaisiin yhdessä mallissa kokonaan.

Seison korjattuna, muistelin että tunnin ajokoe tulee kaikkiin luokkiin. Eli nykyistä B-koetta vastaava ajokoe jatkossa mopoilijoille, jossa 18tuntia ajo-opetusta saaneista henkilöautoilijoista pääsee 75% läpi. Eli oletus on että tunteja tarvitaan huomattavasti nykyistä enemmän että AM inssin pääsee läpi verrattuna vanhaan. Ja ne lisätunnit on noin 80€/50min
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa hinnat nousi jo tuen tultua julki.


Verkkokauppa.comin sähköpyörän hinta nousi samaan aikaan, kun uutinen hallituksen kaavailemasta sähköpyörätuesta tuli julki. Pyörien kysyntä varmasti lisääntyisi, mikäli tuki tulisi.
Nostiko Verkkokauppa.com sähköpyörien hintoja, kun idea tuesta tuli julki? Näin vastaa markkinointijohtaja

Niin nousi, mutta ulkomailla tuskin nostetaan niiden hintoja, koska Suomessa saa tukea hankintaan. Sillä ei pitäisi olla väliä mistä EU-maasta fillari on hankittu, vaan tuo 400€ tuki pitäisi tukea mistä tahansa sisämarkkinoilta hankittuja pyöriä
 
Suomessa hinnat nousi jo tuen tultua julki.


Verkkokauppa.comin sähköpyörän hinta nousi samaan aikaan, kun uutinen hallituksen kaavailemasta sähköpyörätuesta tuli julki. Pyörien kysyntä varmasti lisääntyisi, mikäli tuki tulisi.
Nostiko Verkkokauppa.com sähköpyörien hintoja, kun idea tuesta tuli julki? Näin vastaa markkinointijohtaja
Vaikka ne minun rahojani ovatkin niin olen tästä silti tyytyväinen. Näpäytys sairaille punikeille joiden mielestä on ok jakaa toisten rahoja vittun polkupyörien ostamista varten.
 
Ei tässä ole kyse mistään rankaisemisesta, vaan siitä, että ihniset/firmat eivät itsessään ota ulkoisvaikutuksia (muille aiheutettuja) haittoja huomioon valinnoissaan. Siksi niille pitää laittaa kustannus.

Ja kyllähän tuota voidaan saastuttamisen osalta määrätä esimerkiksi päästöverojen kautta. Ja ruuhkien osalta ruuhkamaksuilla.


Ja firmojen osalta samantyyppinen homma, eli saastuttaminen maksaa ja sen lisäksi vielä niin, että kannustetaan energiatehokkuuteen.
Jos kerrat kansalaiset eivät ota "ulkoisvaikutuksia" ( :rofl: ) huomioon, niin eikö rangaistuksien sijasta tukeminen olisi tehokkaampi tapa saada heidät siirtymään puhtaampien liikennevälineiden käyttäjäksi? Juurihan esitettiin sähköfillareillekin 400€ tukea, joka on aika mittava osuus 1000-2000€ hankintahinnasta. Jos sähköautoja ja hybrideitä tuettaisiin samanlaisella 30% avustuksella, niin mitä luulet, mahtaisikohan ne yleistyä ja keskustan päästöt vähenisi radikaalisti?

Jostain syystä et nähnyt tarpeelliseksi vastata miksi keppiä porkkanan sijasta, vaan jatkoit pasaamista rangaistuksiaverojamaksuja -linjalla (jotka eivät kuitenkaan ole rangaistuksia, huvikseenko niitä sitten perittäisiin?).
 
Perutaanko nyt 400 euron sähköpyörätuki? Kokoomuksesta täystyrmäys

Eipä tuon läpi meno ainakaan tuollaisena näytä yhtään todennäköiseltä. Eipä ihme, kun tuo on täysin typerä ehdotus. Porrastuksella tai prosenttiosuudella tuo toimisi jo järkevämmin ja kaikkein helpoimmin sillä tavalla, että poistetaan väliaikaisesti pyöristä alv.
Alvittomuus olisi järkevää, jos valtio nyt välttämättä haluaa hassata rahoja. Fillarit ostettaisiin edes kotimaisilta jälleenmyyjiltä ebay-kauppiaiden sijasta. Toki tästäkin varmasti seuraa että monelle kauppiaalle tulee yllättävä tarve nostaa sähköpyörien hintoja 24%...
 
Alvittomuus olisi järkevää, jos valtio nyt välttämättä haluaa hassata rahoja. Fillarit ostettaisiin edes kotimaisilta jälleenmyyjiltä ebay-kauppiaiden sijasta. Toki tästäkin varmasti seuraa että monelle kauppiaalle tulee yllättävä tarve nostaa sähköpyörien hintoja 24%...

En ole yhtään tutustunut asiaan, mutta ei kai EU:ssa voi mitään sellaista tukea lanseerata, mikä koskee vain kotimaisia kauppoja? Jos sähköpyörän voi ostaa mistä vaan ja sa sen 400 euroa, niin ei siinä kotimaisilla pyöräkaupoilla ole mitään mahdollisuutta nostaa hintoja mihinkään.
 
En ole yhtään tutustunut asiaan, mutta ei kai EU:ssa voi mitään sellaista tukea lanseerata, mikä koskee vain kotimaisia kauppoja? Jos sähköpyörän voi ostaa mistä vaan ja sa sen 400 euroa, niin ei siinä kotimaisilla pyöräkaupoilla ole mitään mahdollisuutta nostaa hintoja mihinkään.
En itsekään tiedä tarkemmin, mutta sellainen kai olisi mahdollista, että kauppiaan pitää tehdä joku ilmoitus verottajalle että nämä fillarit on myyty alv0 koska valtion kampanja. Samalla luotetaan security by obscurity -periaatteeseen, että eu:n isot pyöräliikkeet eivät pääsisi apajille vaikka laillista estettä alv-osuuden hyvityksen vaatimiselle ei olisikaan.
 
Työttömälle ehdotetaan 697 €/kk: Kaikki tuet yhteen perusturvalakiin?

Kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta, jos tuo on oikeasti järkevästi suunniteltu, mutta eikös tuo kuulosta jo melko pitkälti perustulolta?

Siis ymmärsinkö nyt oikein? Työtön saisi 697€/kk ja tästä vähennettäisiin nykyisen työmarkkinatuen/peruspäivärahan tavoin ennakkopidätystä 20%. Myöskin 697€ saadakseen pitäisi käydä töissä (aktiiviosa?) ja ilman aktiivisuutta tuki olisi vain 616€/kk (-20%). Mitään asumistukea tai toimeentulotukea et saisi tämän lisäksi, etkä välttämättä myöskään 9€ kulukorvausta per työpäivä, koska se sisältyisi aktiiviosaan? Tai sitten saisit nämä lisäksi, jos tarvitsisit niitä, mutta miten se silloin eroaisi nykytilanteesta?

Tuki olisi siis suunnilleen sama kuin nykyinen työmarkkinatuki, mutta sen lisäksi et saisi mitään muuta tukea ja joutuisit tekemään töitä sen eteen? Tai sitten se olisi käytännössä sama kuin nykyinen järjestelmä, paitsi että "aktiivimallin" suorittama rokotus/korotus olisi nykyistä korkeampi (81€/kk).
 
Viimeksi muokattu:
Asumistuki tulee siihen päälle. Erona nykysysteemiin on, että kannattavampaa tehdä pätkä- ja osa-aikatöitä, jos nuo porrastukset tehdään oikein. Ja byrokratia vähenee, kun ei ole miljoonaa erilaista systeemiä rinnakkain.
 
  • Tykkää
Reactions: jos
Asumistuki tulee siihen päälle. Erona nykysysteemiin on, että kannattavampaa tehdä pätkä- ja osa-aikatöitä, jos nuo porrastukset tehdään oikein. Ja byrokratia vähenee, kun ei ole miljoonaa erilaista systeemiä rinnakkain.

Näinhän se olisi melko järkevä, jos tosiaan näin toimii. En vaan ymmärrä miksei suoraan laiteta sitten perustuloa, eikä tuollaista vastikkeellista välimuotoa. Perustulolla voitaisiin oikeasti saada säästöjä aikaan, jos se toteutettaisiin hyvin, kun taas tämä suunnitteilla oleva malli maksaa enintään 6 miljoonaa enemmän, kuin nykyinen malli.
 
No perustulo on vähän vaativampi muutos kuin tällainen, missä vaan muutetaan nykysysteemi kustannusneutraalisti vähän järkevämmäksi. Paljonko esimerkiksi olisi perustulon määrä ja tulisiko asumistuki erikseen?

Eli järkevää olisi tehdä tällainen helpohko väliratkaisu ja sitten tapella se muutama hallituskausi perustuloista sun muista, kuin mennä nykyisellä paskasysteemillä sama aika.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan asumistuki tuohon päälle nimenomaan pilaa sen. Motivoi ihmisiä jatkamaan asumista ylikalliissa asunnoissa valtion kustantamina, tulonsiirrot yhteiskunnalta vuokra-asuntojen omistajille jatkuu.

Eli sinusta on oikein, että työtön saa ainoastaan työmarkkinatukea vastaavan osan rahana ja hän joutuu senkin eteen tekemään töitä? Pärjäisitkö itse 500 eurolla kuukaudessa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 413
Viestejä
4 507 017
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom