Itäradan sijaan kannattaisi miettiä onko tunnin juna kannattava toteuttaa lainarahalla. Ei tämä ole kumpi valitaan vaan rakennetaanko mitään.
Kun katsoo matkustajamääriä ennen koronaa 2019 on aika selvää mitä rataa kannattaa kehittää.
Selvästi eniten liikennettä oli Helsinki-Tampere välillä.
Kakkosena matkustajamäärissä oli Tampere-Seinäjoki. Miksi kukaan ei edes puhu toiseksi eniten matkustaja kuljettavan rataosuuden parantamisesta?
Kolmosena on sitten Helsinki-Kouvola. Tälläkin välillä oli yllättävän paljon matkustajia. Liki tuplasti enemmän kiin Helsinki-Turku välillä.
Neljäntenä tulee Seinäjoki-Kokkola väli.
Viidentenä oli Kouvola-Lappeenranta.
Ja sitten kuudentena oli Helsinki-Turku.
Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille. Pääradan parantamisen pitäisi olla se itsestään selvä kohde. Helsinki-Tampere väli neliraiteiseksi että voidaan liikennöidä samaan aikaan hitaita junia jotka keräävät matkustajia väliltä ja nopeita junia Helsinki-Tampere. Tämä lisäisi epäsuorasti myös Tampereelta pohjoiseen menevien junien suosiota kun monet näiden matkustajista kuitenkin kulkevat Helsinkiin asti.