Kun katsoo matkustajamääriä ennen koronaa 2019 on aika selvää mitä rataa kannattaa kehittää.
Selvästi eniten liikennettä oli Helsinki-Tampere välillä.
Kakkosena matkustajamäärissä oli Tampere-Seinäjoki. Miksi kukaan ei edes puhu toiseksi eniten matkustaja kuljettavan rataosuuden parantamisesta?
Kolmosena on sitten Helsinki-Kouvola. Tälläkin välillä oli yllättävän paljon matkustajia. Liki tuplasti enemmän kiin Helsinki-Turku välillä.
Neljäntenä tulee Seinäjoki-Kokkola väli.
Viidentenä oli Kouvola-Lappeenranta.
Ja sitten kuudentena oli Helsinki-Turku.
Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille. Pääradan parantamisen pitäisi olla se itsestään selvä kohde. Helsinki-Tampere väli neliraiteiseksi että voidaan liikennöidä samaan aikaan hitaita junia jotka keräävät matkustajia väliltä ja nopeita junia Helsinki-Tampere. Tämä lisäisi epäsuorasti myös Tampereelta pohjoiseen menevien junien suosiota kun monet näiden matkustajista kuitenkin kulkevat Helsinkiin asti.