• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Unohdit sen ryhmän joka haluaa niillä sananvapausrajoituksilla hiljentää niitä väärää mieltä olevia.

Sanoisin, että tuo ryhmä on joko erittäin pieni, tai sitten kyseessä on sun tekemä karikatyyri niistä, joita oikeasti motivoi se, että he haluavat suojata niitä muita perusoikeuksia.
 
Sanoisin, että tuo ryhmä on joko erittäin pieni, tai sitten kyseessä on sun tekemä karikatyyri niistä, joita oikeasti motivoi se, että he haluavat suojata niitä muita perusoikeuksia.

Kuinka paljon on itketty kuinka lievistä asioista ja kiistetty ja haluttu vaientaa sitä puhujan oikeutta puhua ja esiintyä niin en ihan osta tätä että erittäin pieni ryhmä. Tai ainakin sitä että "halutaan suojata muita perusoikeuksia" venytetään niin koville että sitä ei pysty eikä ole järkeäkään enää yrittää erottaa siitä että halutaan vain vaientaa väärää mieltä olevia.
 
Kuinka paljon on itketty kuinka lievistä asioista ja kiistetty ja haluttu vaientaa sitä puhujan oikeutta puhua ja esiintyä niin en ihan osta tätä että erittäin pieni ryhmä. Tai ainakin sitä että "halutaan suojata muita perusoikeuksia" venytetään niin koville että sitä ei pysty eikä ole järkeäkään enää yrittää erottaa siitä että halutaan vain vaientaa väärää mieltä olevia.

No mitä ovat nämä lievistä asioista itkemiset, joita Suomen eduskuntapuolueet yrittävät kieltää muuttamalla vihapuhe lainsäädäntöä?
Vai yritätkö nyt siirtää tätä keskustelua eduskuntapuolueista joihinkin Twitterissä itkeviin randomi ihmisiin?
 
No mitä ovat nämä lievistä asioista itkemiset, joita Suomen eduskuntapuolueet yrittävät kieltää muuttamalla vihapuhe lainsäädäntöä?
Vai yritätkö nyt siirtää tätä keskustelua eduskuntapuolueista joihinkin Twitterissä itkeviin randomi ihmisiin?

Ei tämä keskustelu missään vaiheessa mihinkään eduskuntaan käsittääkseni rajoittunut? Mutta eduskunnastakin löytyy hörhöjä tämän asian suhteen esim. Anna Kontula joka halusi että edustajilta pitäisi evätä palkka ja bannata jos puhuu rumasti ja sitten halusi että "Timo Haapala pitäisi siivota pois toimittajan paikalta". Veronika Honkasalo sen sijaan muistaakseni halusi että toimittajat lähetetään "täydennyskoulutukseen" joissa heihin iskostetaan oikeat näkemykset miten äärioikeisto hyväksikäyttää mediaa.

Eduskunnasta myös löytyy kyllä lisää edustajia jotka ovat halunneet kiristää vihapuhelainsäädäntöä. Tämä on tietysti taas hyvä vänkäysasia mutta kaikennäköiset kiristykset sananvapauteen vihapuhengessä menisivät aivan liian pitkälle koska nykyinenkin tulkinta on aivan liian lavea. Tietysti kaikki vihapuhetermiä tosissaan käyttävät ja sitä lainsäädäntöön haluavat ovat automaattisesti vatipäitä.
 
Viimeksi muokattu:
Arvoliberalismiin kuuluu ihmisen vapaus määrätä ei taloudellisita asioistaan kunhan ei vahingoita muita. Seksuaali- ja sukupuolivähemmstöjen asema on tässä tärkeä asia. Samoin uskonnonvapaus, jopa muslimeja koskien. Konservatiivi on yleisesti arvoliberalismia vastaan.

Talousliberalismi on taas oikeisto oikeisto-vasemmisto akselilla.
 
Ei tämä keskustelu missään vaiheessa mihinkään eduskuntaan käsittääkseni rajoittunut? Mutta eduskunnastakin löytyy hörhöjä tämän asian suhteen esim. Anna Kontula joka halusi että edustajilta pitäisi evätä palkka ja bannata jos puhuu rumasti ja sitten halusi että "Timo Haapala pitäisi siivota pois toimittajan paikalta". Veronika Honkasalo sen sijaan muistaakseni halusi että toimittajat lähetetään "täydennyskoulutukseen" joissa heihin iskostetaan oikeat näkemykset miten äärioikeisto hyväksikäyttää mediaa.

Eduskunnasta myös löytyy kyllä lisää edustajia jotka ovat halunneet kiristää vihapuhelainsäädäntöä. Tämä on tietysti taas hyvä vänkäysasia mutta kaikennäköiset kiristykset sananvapauteen vihapuhengessä menisivät aivan liian pitkälle koska nykyinenkin tulkinta on aivan liian lavea. Tietysti kaikki vihapuhetermiä tosissaan käyttävät ja sitä lainsäädäntöön haluavat ovat automaattisesti vatipäitä.

No siinä sun viestissä mihin ekana vastasin, puhuit PS:stä ja RKP:sta.

Toki jos laajennetaan skooppia kaikkiin maailman ihmisiin, niin sitten sieltä löytyy niitä, jotka haluavat vain hiljentää ne ”väärät mielipiteet”, ja niitä, jotka haluavat laajentaa sitä ”sananvapautta”, koska vihaavat homoja, tummaihoisia, juutalaisia ja ties mitä muita ihmisryhmiä, ja haluavat paasata tuota vihaansa niin paljon kuin mahdollista, tavoitteenaan sortaa noiden ihmisryhmien oikeuksia.
Mutta kerta tässä oli puhe juurikin Suomen politiikasta ja Suomen puolueista erityisesti, en nyt lähtenyt kattamaan kaikkia noita ihmisiä tuossa vastauksessani.
 
Onnea itäisen suomen persuäänestäjät, saitte liikenneministeriksi ihmisen joka torppaa yhden suurimmista ratahankkeista pitkään aikaan. Orpo saa Turku-Helsinki "tunnin" junan mutta itärata taitaa jäädä seuraavalle hallitukselle toteutettavaksi. Ylen uutinen itäradasta
 
Onnea itäisen suomen persuäänestäjät, saitte liikenneministeriksi ihmisen joka torppaa yhden suurimmista ratahankkeista pitkään aikaan. Orpo saa Turku-Helsinki "tunnin" junan mutta itärata taitaa jäädä seuraavalle hallitukselle toteutettavaksi. Ylen uutinen itäradasta
Tuo jämärata ei ole todellakaan mikään kummoinen hanke, pelkkä rahareikä jotta porvoolaiset pääsis Stadiin ja lentokentälle nopeammin.

Wikipediasta:
Ratahanke kokonaisuudessaan ei kuitenkaan olisi taloudellisesti kannattava.[1][6] Valtiovarainministeriön ja Liikenne- ja viestintäministeriön raportin (2023) mukaan hankkeen kannattavuutta kuvaava hyöty–kustannus-luku on 0,13–0,15, eli hankkeen suorat taloudelliset hyödyt eivät riitä kattamaan sen kustannuksia, joten hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattamaton[11]. Rakentamisesta aiheutuvien hiilidioksidipäästöjen laskennallinen takaisinmaksuaika olisi 280 vuotta, joten hankkeen ilmastovaikutus on negatiivinen.[11
 
Tuo jämärata ei ole todellakaan mikään kummoinen hanke, pelkkä rahareikä jotta porvoolaiset pääsis Stadiin ja lentokentälle nopeammin.

Wikipediasta:
Ratahanke kokonaisuudessaan ei kuitenkaan olisi taloudellisesti kannattava.[1][6] Valtiovarainministeriön ja Liikenne- ja viestintäministeriön raportin (2023) mukaan hankkeen kannattavuutta kuvaava hyöty–kustannus-luku on 0,13–0,15, eli hankkeen suorat taloudelliset hyödyt eivät riitä kattamaan sen kustannuksia, joten hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattamaton[11]. Rakentamisesta aiheutuvien hiilidioksidipäästöjen laskennallinen takaisinmaksuaika olisi 280 vuotta, joten hankkeen ilmastovaikutus on negatiivinen.[11
Nii, tuo Orpon vajaa 3mrd€ Turku-Helsinki väli varmasti tosi kannattava. Tuolla itäradalla olisi jo pelkästään itäiselle suomelle iso vaikutus jos matkusaika Joensuu-Helsinki välillä melkein puolittuu.
 
RKP:n pj:llä sekä uudella ministerillä ei ollut kovin luottavainen olo nähtävästi koko uuteen hallitukseen kun jo eilen kommentoi pohjalta" jos tämä hallitus pysyy ylipäätään edes kasassa..." En muista minkään puolueen tai edustajan ennen näin kommentoineen jo ennnenkuin päiväkään itse hallitus on edes toiminut. Ei lupaa kovin toimitakykyistä hallitusta lähtökohtaisesti. Muutenkin siellä on niin paljon hallitusohjelmassa jo ihan perustuslaillisesti, saatika moraalisesti ja järjellisesti hankalia tavoitteita ja toimenpiteitä, että tulee olemaan vaikea selvitä niistä eduskunnassa ilman ettei yksittäiset hallituspuoleiden edustajat tai jopa koko puolue erkane linjasta kun niistä pitää oikeasti päätää... Eikä niitä tarvitse olla silloin kun kirjaimellisesti muutama, että hallitus kaatuu että heilahti.

Tällä tarkoitin, että en olisi kovin ihmeissäni, että sieltä hallituksen sisältä löytyy ne muutama jotka ei todellakaan diggaa hallituksen linjaa, kun heitä on jo nyt julkisesti sen verran että voisivat kaataa hallituksen halutessaan.

Voisi melkein pistää leikkimielisen veikkauksen pystyyn: monta päivää tämä ns. "nuukanelikko" hallitus pysyy kasassa?

Itse veikkaan että mennään jossain Jäättenmäen ja Kiviniemen välimaastossa, eli heitetään että n. 200 päivää.
 
Voisi melkein pistää leikkimielisen veikkauksen pystyyn: monta päivää tämä ns. "nuukanelikko" hallitus pysyy kasassa?

Itse veikkaan että mennään jossain Jäättenmäen ja Kiviniemen välimaastossa, eli heitetään että n. 200 päivää.

Voi mennä vähemmänkin. Haastava hallituksen kasaus, ja ministerivalintoja puolueen etu edellä. Tuosta johdettuna mahdollista, että jonkun puolueen eduksi katsotaan olla mahdollisimman vähän aikaa hallituksessa. Riippunee varmaan asiasta ja henkilöstä, mutta muu kuin puolueen etu voidaan ehkä katsoa epämiellyttäväksi altruismiksi, joka ei tätä edistä.
 
Nii, tuo Orpon vajaa 3mrd€ Turku-Helsinki väli varmasti tosi kannattava. Tuolla itäradalla olisi jo pelkästään itäiselle suomelle iso vaikutus jos matkusaika Joensuu-Helsinki välillä melkein puolittuu.
Tämän mukaan Kouvolaan junamatka lyhentyisi vain 13 minuuttia, minkä kautta junat Joensuuhun edelleen kulkisivat. Aika kaukana puolittumisesta, mutta hintaa piisaa.
 
Itäradan sijaan kannattaisi miettiä onko tunnin juna kannattava toteuttaa lainarahalla. Ei tämä ole kumpi valitaan vaan rakennetaanko mitään.
 

"– Tämä ensimmäinen palkaton sairaslomapäivä on hoitoalalle huono juttu. Todellakin toivon, että SuPer ja TeHy onnistuvat neuvottelemaan sen hoitoalalta pois, Juuso toteaa."

Siis Kaisa Juuso sai ministeripestin ja heti alkaa kritisoimaan oman puolueen kanssa sovittua hallitusohjelmaa.
 
Mites tota saikkuhommaa sovelletaan jos joutuu jäädä kotiin hoitaan kipeetä lasta? Aattelin vaan että itelläkin noita lapsia 4kpl ja nehän nyt kantaa kaikki taudit kotiin. Tulee kyl vuoden aikan pahasti takkiin rahallisesti!
 
Mites tota saikkuhommaa sovelletaan jos joutuu jäädä kotiin hoitaan kipeetä lasta? Aattelin vaan että itelläkin noita lapsia 4kpl ja nehän nyt kantaa kaikki taudit kotiin. Tulee kyl vuoden aikan pahasti takkiin rahallisesti!

Sehän ei edes ole mikään sairausloma jos olet lapsen takia pois töistä. Eli ihan eri asia, eikä liity tuohon hallituksen saikkuasiaan. Jos olet lapsen takia pois töistä, kyse on tilapäisestä hoitovapaasta, ei saikusta.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän ei edes ole mikään sairausloma jos olet lapsen takia pois töistä. Eli ihan eri asia, eikä liity tuohon hallituksen saikkuasiaan.

Liittyy se sikäli että lasten sairastumisten vuoksi taidetaan aika paljon itse saikuttaa. Ihan ymmärrettävästi.
 
Viimeksi muokattu:

"– Tämä ensimmäinen palkaton sairaslomapäivä on hoitoalalle huono juttu. Todellakin toivon, että SuPer ja TeHy onnistuvat neuvottelemaan sen hoitoalalta pois, Juuso toteaa."

Siis Kaisa Juuso sai ministeripestin ja heti alkaa kritisoimaan oman puolueen kanssa sovittua hallitusohjelmaa.
Luit varmaan myös sen seuraavan lauseen:
Juuso ei sano isossa kuvassa vastustavansa hallitusohjelman kirjausta, mutta näkee sen nimenomaan hoitoalalle ongelmallisena.
– Hoitoalalla ei voi esimerkiksi flunssaisena tulla töihin. Kyllä se varmasti on yksi haittatekijä [hoitoalan vetovoimalle].
 
Tällaista tämä nykyajan touhu on kun ei voi krapulasaikuttelijoilta yksilökohtaisesti tiputtaa krapulapäivien palkkaa pois niin ruoska osuu koko porukkaan.
 
Veikkaan että tuo lasten takia saikuttaminenkin osuu hoitoalaan ehkä enemmän kuin muihin aloihin. Sinänsä nerokas tapa Orpolta nipistää hoitoalalta vaikka ei oikeasti olla nipistämässä hoitoalalta. :smoke:
 
Luit varmaan myös sen seuraavan lauseen:
..joka siis ei muuta itse asiaa tippaakaan. Päin vastoin pahentaa sitä. Eli otti sitten siihen vielä tollaisen "toivottavasti AY-liike hoitaa ettei tule säästöjä tossa", ja muikkeli on itse tosiaan sairaanhoitaja, niin just hänen ala on se missä toi on erikseen ongelma.

Tuohan on täys idiootti.
 
Sinänsä nerokas tapa Orpolta nipistää hoitoalalta vaikka ei oikeasti olla nipistämässä hoitoalalta. :smoke:

Onko tämä esimakua alkavasta kaudesta?
'Kyllä tämä nyt huono juttu on', mutta minä olen vain ministeri, voi voi.
'Orpo (yksin) syypää tähän'
 
Onko tämä esimakua alkavasta kaudesta?
'Kyllä tämä nyt huono juttu on', mutta minä olen vain ministeri, voi voi.
'Orpo (yksin) syypää tähän'

Eiköhän tuo kokoomuksen kynästä ole? Pidän kyllä ihan hyvänä juttuna.
 
Tällaista tämä nykyajan touhu on kun ei voi krapulasaikuttelijoilta yksilökohtaisesti tiputtaa krapulapäivien palkkaa pois niin ruoska osuu koko porukkaan.

Krapulasaikuttelijoilta voi vaatia lääkärintodistusta krapulapäivältä. Ja jos työnantaja ei usko ekaa todistusta, voi vaatia toista todistusta toiselta lääkäriltä.
 
Itäradan sijaan kannattaisi miettiä onko tunnin juna kannattava toteuttaa lainarahalla. Ei tämä ole kumpi valitaan vaan rakennetaanko mitään.

Kun katsoo matkustajamääriä ennen koronaa 2019 on aika selvää mitä rataa kannattaa kehittää.


Selvästi eniten liikennettä oli Helsinki-Tampere välillä.

Kakkosena matkustajamäärissä oli Tampere-Seinäjoki. Miksi kukaan ei edes puhu toiseksi eniten matkustaja kuljettavan rataosuuden parantamisesta?

Kolmosena on sitten Helsinki-Kouvola. Tälläkin välillä oli yllättävän paljon matkustajia. Liki tuplasti enemmän kiin Helsinki-Turku välillä.

Neljäntenä tulee Seinäjoki-Kokkola väli.

Viidentenä oli Kouvola-Lappeenranta.

Ja sitten kuudentena oli Helsinki-Turku.

Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille. Pääradan parantamisen pitäisi olla se itsestään selvä kohde. Helsinki-Tampere väli neliraiteiseksi että voidaan liikennöidä samaan aikaan hitaita junia jotka keräävät matkustajia väliltä ja nopeita junia Helsinki-Tampere. Tämä lisäisi epäsuorasti myös Tampereelta pohjoiseen menevien junien suosiota kun monet näiden matkustajista kuitenkin kulkevat Helsinkiin asti.
 
Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille.

No et sä mun mielestä voi tehdä tuollaista johtopäätöstä raideliikenteen käyttömäärien perusteella. Se ajatus lienee, että nopeampi raideyhteys lisäisi sitä käyttöä tuntuvasti. Eli, tulisi lisää matkustusta Turun ja Helsingin välillä ja toisaalta liikenne siirtyisi maanteiltä raiteille.

En siis osaa ottaa kantaa siihen, että onko tuo raidehanke rahan arvoinen, mutta mielestäni sitä ei voi pätellä vain katsomalla nykyistä raideliikennettä. Iso kävijämäärä voi myös olla indikaatio, että yhteys on jo hyvä.
 
Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille.

Paljonkohan on kokonaismatkustusmäärä Hki-Tku, eli jota tällähetkellä liikennöidään busseilla ja henkilöautoilla, ja mikä on elinkeinoelämän näkemys siihen paljonko tosta on hyötyä, eli potentiaalinen kasvu kaupunkien välillä. Lisäksi on kait tossa reitin varrella myös Salo ja Vihti sekä Espoo hyötyjinä.
 
Paljonkohan on kokonaismatkustusmäärä Hki-Tku, eli jota tällähetkellä liikennöidään busseilla ja henkilöautoilla, ja mikä on elinkeinoelämän näkemys siihen paljonko tosta on hyötyä, eli potentiaalinen kasvu kaupunkien välillä. Lisäksi on kait tossa reitin varrella myös Salo ja Vihti sekä Espoo hyötyjinä.

Pysähtyykö tunnin juna edes Salossa, Vihdissä tai Espoossa? Välikunnat helposti vain kärsivät kun aikaisemmin useampi juna pysähtyi ja uudet nopeat junat vain ajavat ohi pysähtymättä. Lisäksi nopeiden junien väliin on vaikea sovittaa niitä vanhoja hitaita junia kun rata ei ole neliraiteinen. Näinä kävi ainakin pääradalla IC yms junien kanssa. Junat eivät enää pysähtyneet pikkupaikoissa ja niissä asuvien täytyi siirtyä auton käyttöön.
 
Kun katsoo matkustajamääriä ennen koronaa 2019 on aika selvää mitä rataa kannattaa kehittää.


Selvästi eniten liikennettä oli Helsinki-Tampere välillä.

Kakkosena matkustajamäärissä oli Tampere-Seinäjoki. Miksi kukaan ei edes puhu toiseksi eniten matkustaja kuljettavan rataosuuden parantamisesta?

Kolmosena on sitten Helsinki-Kouvola. Tälläkin välillä oli yllättävän paljon matkustajia. Liki tuplasti enemmän kiin Helsinki-Turku välillä.

Neljäntenä tulee Seinäjoki-Kokkola väli.

Viidentenä oli Kouvola-Lappeenranta.

Ja sitten kuudentena oli Helsinki-Turku.

Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille. Pääradan parantamisen pitäisi olla se itsestään selvä kohde. Helsinki-Tampere väli neliraiteiseksi että voidaan liikennöidä samaan aikaan hitaita junia jotka keräävät matkustajia väliltä ja nopeita junia Helsinki-Tampere. Tämä lisäisi epäsuorasti myös Tampereelta pohjoiseen menevien junien suosiota kun monet näiden matkustajista kuitenkin kulkevat Helsinkiin asti.
Helsinki - (Hämeenlinna) - Tampere on aivan orgaanisestikin kehittymässä seuraavan kymmenen-viidentoista vuoden kuluessa yhdeksi työssäkäyntialueeksi.
Turun tunnin junan idea on tehdä Helsinki - Turku - Tampere -kolmio boostaamaan Suomen talouskehitystä.
Toki PM Orpo tietenkin myös vetää kotiin päin. Mutta niinhän jokainen PM-puolue ja PM jossain määrin tekee.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Hoitoalan ja varhaiskasvatusalan työntekijät erityisesti kärsivät tuosta päivän omavastuusta, siellä kun taudit väistämättä jylläävät epidemia-aikoina. Molemmilla aloilla on myös valtava työvoimapula, joka varmasti hellittää näiden hienojen linjausten vuoksi. Itse flunssassa jatkossa etätöissä, työteho kyllä kärsii, mutta eipähän palkka pienene.

Sitä en nyt itse ymmärrä, että hallitus haluaa ihmisten ottavan helpommin vastaan työtä, mutta samalla poistavat suojaosat, jotka ovat tehneet mahdolliseksi ottaa vastaan pienempiäkin hommia. Mitäs järkeä tässä nyt on.
 
Täällä oli aiemmin puhetta äitiyspakkauksen mukana tulevasta 300e osakesäästötilipotista. Jos/kun tuota on hankala käsitellä eri tavoin kuin mitä tahansa lasten varallisuutta, niin tuohan vähentää toimeentulotukea saavien rahapottia lasten perusosan verran. Sitten kun saataisiin vielä vanhempien näpit irti lastensa säästötilistä niin valtion näkökulmasta säästöt ovat huikeat.
 
Helsinki - (Hämeenlinna) - Tampere on aivan orgaanisestikin kehittymässä seuraavan kymmenen-viidentoista vuoden kuluessa yhdeksi työssäkäyntialueeksi.
Turun tunnin junan idea on tehdä Helsinki - Turku - Tampere -kolmio boostaamaan Suomen talouskehitystä.
Toki PM Orpo tietenkin myös vetää kotiin päin. Mutta niinhän jokainen PM-puolue ja PM jossain määrin tekee.

Eikö juuri Helsinki-Tamepre rataan sitten kannattaisi sijoittaa ja paljon? Neliraiteisuus auttaisi myös kaikkia välikuntia kun niistäkin voisi juna pysähtyä. Välillä on jo paljon liikennettä ja hyvä yhteys siirtäisi autoliikennettä junaan. Lisäksi Helsinki-Tampere väli palvelee koko Länsi- ja Pohjois-Suomea.

Turku-Helsinki väli on aika typerä kehittää kun rata on vain umpikuja Turkuun. Matkustajia ei välille juuri tule mistään muualta. Nykyaikana ei tunnin juna mitään talouskehitystä aja vaan sillä vain vähennetään autoilua ja tarvetta investoida autoiluinfraan.
 
Ei toimi kuvan jako arvoliberalismin kanssakaan. Voisi valita kysymykset sen tärkeistä arvoista kuten vaikka se sananvapaus ja muut mistä "edistykselliset" ei tykkää ja yhtäkkiä ne olisikin niitä konservatiiveja.
Onkohan sellaisia jotka ei kannata sananvapautta? Vihapuhe ja kunnianloukkaukset erikseen.

Edit: tässä yksi käytännön esimerkki
"Oikeuden mukaan Kuru julkaisi lokakuussa 2020 pikaviestipalvelu Twitterissä twiitin, jossa hän panetteli ja solvasi juutalaisia heidän uskontonsa vuoksi. Kuru julkaisi Twitterissä poikien ympärileikkauksen kieltämistä ja kriminalisointia koskevan keskustelun yhteydessä viestin, jossa hän kirjoitti, että ”juutalaisuuden kriminalisointi kuulostaa itse asiassa aika hyvältä”."
 
Viimeksi muokattu:
Pysähtyykö tunnin juna edes Salossa, Vihdissä tai Espoossa?

Eikait sillä ole merkitystä pysähtyykö se nopein juna, vaan sillä että kun siinä on se rata valmiina, niin siihen on helppo sovittaa myös sellaiset junat jotka pysähtyvät muillakin asemilla. Ja ei, en ole asiaa sen enempää tutkinut, mutta aika hitosti siinä linjatulla reitillä asuu ihmisiä.

Tällähetkellä Helsingistä Turkuun ajaa n. 2h ja junalla menee melkein kolme. Ei toi nyt ihan järkevältä vaikuta.
 
Kun katsoo matkustajamääriä ennen koronaa 2019 on aika selvää mitä rataa kannattaa kehittää.


Selvästi eniten liikennettä oli Helsinki-Tampere välillä.

Kakkosena matkustajamäärissä oli Tampere-Seinäjoki. Miksi kukaan ei edes puhu toiseksi eniten matkustaja kuljettavan rataosuuden parantamisesta?

Kolmosena on sitten Helsinki-Kouvola. Tälläkin välillä oli yllättävän paljon matkustajia. Liki tuplasti enemmän kiin Helsinki-Turku välillä.

Neljäntenä tulee Seinäjoki-Kokkola väli.

Viidentenä oli Kouvola-Lappeenranta.

Ja sitten kuudentena oli Helsinki-Turku.

Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille. Pääradan parantamisen pitäisi olla se itsestään selvä kohde. Helsinki-Tampere väli neliraiteiseksi että voidaan liikennöidä samaan aikaan hitaita junia jotka keräävät matkustajia väliltä ja nopeita junia Helsinki-Tampere. Tämä lisäisi epäsuorasti myös Tampereelta pohjoiseen menevien junien suosiota kun monet näiden matkustajista kuitenkin kulkevat Helsinkiin asti.

Tampere-Seinäjoki rata on vain yksiraiteinen, joten siihen taitaisi olla kaikista helpointa ja kiireellisintä saada parannusta.
 
Turku-Helsinki väli on aika typerä kehittää kun rata on vain umpikuja Turkuun. Matkustajia ei välille juuri tule mistään muualta. Nykyaikana ei tunnin juna mitään talouskehitystä aja vaan sillä vain vähennetään autoilua ja tarvetta investoida autoiluinfraan.
Mihinkähän aikaan tässä päästäisiin, jos rata laitettaisiin siihen kuntoon, että siinä voi ajella 200km/h ja muutenkin tehtäisiin pieniä optimointeja. Nyt matkan kesto Kupittaalta on 1h52min.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Pysähtyykö tunnin juna edes Salossa, Vihdissä tai Espoossa? Välikunnat helposti vain kärsivät kun aikaisemmin useampi juna pysähtyi ja uudet nopeat junat vain ajavat ohi pysähtymättä. Lisäksi nopeiden junien väliin on vaikea sovittaa niitä vanhoja hitaita junia kun rata ei ole neliraiteinen. Näinä kävi ainakin pääradalla IC yms junien kanssa. Junat eivät enää pysähtyneet pikkupaikoissa ja niissä asuvien täytyi siirtyä auton käyttöön.
"Asemat: Hista, Veikkola, Nummela, Lempola. Asemavaraukset: Espoon Myntinmäki, Vihdin Huhmari, Salon Lahnajärvi, Salon Suomusjärvi ja Salon Muurla."

Asemien lähellä kiinteistöjen arvo tulenee nousemaan.
 
Eikait sillä ole merkitystä pysähtyykö se nopein juna, vaan sillä että kun siinä on se rata valmiina, niin siihen on helppo sovittaa myös sellaiset junat jotka pysähtyvät muillakin asemilla.

Päinvastoin. Kun radalla kulkee nopeita junia on siihen paljon vaikeampi sovittaa junia jotka pysähtyvät paljon. Kun radalla on vain yksi raide suuntaansa on ohituspaikkoja rajallisesti ja välin tunnissa paahtava juna rajoittaa huomattavasti milloin hitaampia junia voidaan ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei toimi kuvan jako arvoliberalismin kanssakaan. Voisi valita kysymykset sen tärkeistä arvoista kuten vaikka se sananvapaus ja muut mistä "edistykselliset" ei tykkää ja yhtäkkiä ne olisikin niitä konservatiiveja.


Heh, ei taida yksikään tutuista hoitsuistani olla välttynyt flunssaisena työskentelyltä, koronakaan ei haitannut kun ei saaneet tekijöitä mistään.
Eipä ne konservatiivit oikeasti pidä sananvapautta mitenkään yksiselitteisesti tärkeänä arvonaan vaan ne kannat kovasti vaihtelee kontekstista riippuen. Toki sitten se isompi asia on ettei tämä ole niin täsmällistä täydellistä luokittelua etteikö aina löytyisi jotain mihin takertua, mutta yleisellä tasolla voi silti olla hyödyllinen vaikkei nyt täydellisesti jokaista rajatapausta kattaisikaan.
 
Eipä ne konservatiivit oikeasti pidä sananvapautta mitenkään yksiselitteisesti tärkeänä arvonaan vaan ne kannat kovasti vaihtelee kontekstista riippuen. Toki sitten se isompi asia on ettei tämä ole niin täsmällistä täydellistä luokittelua etteikö aina löytyisi jotain mihin takertua, mutta yleisellä tasolla voi silti olla hyödyllinen vaikkei nyt täydellisesti jokaista rajatapausta kattaisikaan.
Ovatko he missään muussa arvoliberaaleja paitsi siinä että pitäisi saada suoltaa vihapuhetta?

Tuohonhan kuuluu sukupuolineutraalius, sukupuolen valinta yms.
 
Päinvastoin. Kun radalla kulkee nopeita junia on siihen paljon vaikeampi sovittaa junia jotka pysähtyvät paljon. Kun radalla on vain yksi raide suuntaansa on ohituspaikkoja rajallisesti ja välin tunnissa paahtava juna rajoittaa huomattavasti milloin hitaampia junia voidaan ajaa.

No ei se "tunnin" juna nyt nonstoppina siinä tule menemään.

Espoon ja Salon välille suunnitellaan täysin uusi rata. Suunnittelusta valmistuu kaksiraiteinen sekaliikenteen rata, jossa henkilöliikenteen junanopeus on 240 km/h. Ratageometria suunnitellaan mahdollistamaan myös 300 km/h kulkevat junat.

Salo-Kupittaa välille näköjään on suunnitteilla lisäraide.



Mutta kuten sanoin, luulen että joku mua fiksumpi on noi asiat miettinyt.
 
Eikö juuri Helsinki-Tamepre rataan sitten kannattaisi sijoittaa ja paljon? Neliraiteisuus auttaisi myös kaikkia välikuntia kun niistäkin voisi juna pysähtyä. Välillä on jo paljon liikennettä ja hyvä yhteys siirtäisi autoliikennettä junaan. Lisäksi Helsinki-Tampere väli palvelee koko Länsi- ja Pohjois-Suomea.
Ei, koska se työssäkäyntialuekehitys on tapahtumassa orgaanisesti ihan ilman sitä oikaisevaa Suomiratahankettakin.
Mutta varmasti tässä nyt myös vedettiin kotiinpäin. Se on politiikkaa se.

Toki ideaalitapauksessa kaikki ratahankkeet olisi saaneet jatkoa.
Lienee kuitenkin selvää, että ne yksinkertaisesti kilpailivat toisiaan vastaan. Ja kun suunnittelussa pisimmälle edennyt Tunnin juna ehtii nyt vielä viimeiselle Verkkojen Eurooppa -rahoituskierrokselle hakemaan EU-tukea (käsittääkseni muut ei ole riittävän pitkällä, saa korjata jos jollain on parempaa tietoa), niin varmaan asia oli helppo myydä muille puolueille.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Onko tässä sairauslomakarenssissa oikeasti järkeä? Ne jotka eivät rahapulassa voi jäädä kotiin tunkevat töihin väkisin flunssassa ja sairastuttavat muut, teho kärsii kaikilla. Etätyöläiset ovat sitten tehokkaasti "töissä" vaikka eivät ehkä teekkään mitään. Tuntuu että tässä taas annetaan keppiä kaikille työläisille sen takia että 5% työläisistä käyttää väärin sairauslomapoissaoloja.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Mikä on sinun määritelmä liberaalille?
Ja onko liberaalille muita määritelmiä kuin se sinun määritelmä?
Laitoin sen aiemmin
"Arvoliberalismi tarkoittaa liberalismin ei-taloudellisia puolia. Niihin kuuluvat muun muassa ihmisoikeudet: sananvapaus, uskonnonvapaus, yhdistymisvapaus, yleensäkin ihmisten oikeus päättää itse omista ei-taloudellisista asioistaan." Ja lisäsin ettei vahingoita muita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 502
Viestejä
4 865 873
Jäsenet
78 609
Uusin jäsen
Sisunissila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom