RKP on hallituksen liberaalein puolue. KD ja PS haluavat rajoittaa eniten yksilönvapauksia. Mitä taas tulee pakollisiin aineisiin niin pitäisikö kaikkien aineiden olla valinnaisia ja kenties vielä koko koulu vapaaehtoista jotta ei rajotettaisi yksilönvapauksia? En kannata pakkoruotsia mutta jo minä näen tuon väittämäsi älyttömänä.
Ei tietenkään kaikkien aineiden tarvitse olla vapaaehtoisia.
Sen sijaan esimerkiksi vieraissa kielissä olisi hyvä, että oppilas saisi itse vanhempiensa kanssa vapaasti päättää itse mitä opiskelee.
Nykyinen tilanne on sellainen, että esimerkiksi englannin kieli on täysin vapaaehtoinen kaikilla kouluasteilla Suomessa ja joku saattaa käydä peruskoulun ja lukion läpi ettei koskaan opiskele edes yhtä tuntia englantia eikä kuule sitä koskaan vapaa-ajallaankaan missään kun esimerkiksi uskonnollisista syistä musiikki, tietokoneet ja televisio on kielletty kotona. Syystä tai toisesta ne sitten esimerkiksi yliopistossa Suomessa odottaa että opiskelija osaisi englantia. Vaikka se olisi ihan yhtä tuntematon ja vieras kieli kuin vaikka swahilin kieli tämän palstan keskiverrolle lukijalle.
Sitten taas ruotsin kieli on pakollinen ja sitä ei voi välttää Suomessa ainakaan peruskoulussa. Sitä en sitten tiedä miten se perusasteen IB-kouluissa menee ja esimerkiksi saksalaisessa koulussa Helsingissä ja pitääkö sitä ruotsia opiskella sovelletun oppimäärän peruskoulun "apukouluissa".. Syystä tai toisesta se ruotsin kieli on kuitenkin nostettu oikein lailla tärkeämmäksi kuin esimerkiksi englannin kieli. Minun on vaikea käsittää tuollaista.