• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Soklin kaivokset menivät vähintäänkin sopuhintaan. Miksi sen kaupan taustoja ei ole ikinä tutkittu? Helposti voisi luulla että kun jotakin myydään miljardeja alihintaan myyjillä olisi tulosvastuu.
 
Vielä lisäys, eikö myös katsastustoiminnan myyminen herättänyt voimakasta keskustelua aikoinaan? Hinta taisi olla suhteellisen pieni ja luovuttiin monopolitoiminnasta. Yllättäen nyt markkinoilla on hallinta sitten ulkomaisilla sijoitusfirmoilla. Toki tämäkin asia on monisäikeinen, kyllä mun mielestä palvelu on parantunut mutta samalla myös hinnat nousseet,suomalaisempaa olisi mahdollisimman halpa hinta ja huono palvelu (tune ABC myymälät).

Eikös tässä tuo kilpailu ole katsastuksen osalta jo ihan hyvin toiminnassa? Se nyt sentään on ala, johon ei ole mahdotonta tulla, kuten on Digitan tai Carunan tapauksessa. Kauan sekin kyllä katsastuksen osalta, että jotain alkoi tapahtumaan. Yhdessä vaiheessa esteenä oli ainakin se, että jokaisessa katsastuspaikassa pitäisi olla valmius myös raskaan kaluston katsastamiseen. Onkohan siitä jo luovuttu? Todennäköisesti.

Katsastuksen hinnat ovat korkeat todennäköisesti hirvittävien vaatimusten vuoksi. Periaatteessa katsastuksen voisi osaava tyyppi tehdä vaikka parkkipaikalla, mutta sehän on 100% varmuudella kielletty. Tiloista on valtavat vaatimukset, samoin laitteistosta ja varmaan jostain sellaisestakin, mikä ei tule edes mieleen.
 
Yhdessä vaiheessa esteenä oli ainakin se, että jokaisessa katsastuspaikassa pitäisi olla valmius myös raskaan kaluston katsastamiseen. Onkohan siitä jo luovuttu? Todennäköisesti.

Tampereella ja lähikunnissa on ainakin paljon pikkukonttoreita, joissa ei raskaita katsastella.

Tiloista on valtavat vaatimukset, samoin laitteistosta ja varmaan jostain sellaisestakin, mikä ei tule edes mieleen.

Ainakin niitä lupia on erilaisia, eri katsastajilla jotka eivät siis ole konttorikohtaisia. Eli on erikseen h.autot, raskaat, ex/vak/adr -lupia, kellä niitä nyt sitten onkaan.
 
Vielä tuosta julkisen sektorin tehottomuudesta: tottakai asiaa pitää pitää esillä! Luonnollisten monopolien kohdalla IMHO se on ihan täysin järkevää argumentointia, että ne pitäisi olla julkisessa omistuksessa. Itse toin vain sen esiin, että se ei ole myöskään mahdoton ajatus, että ne olisivat yksityisessä omistuksessa (julkisen asettamilla reunaehdoilla esimerkiksi tuoton ja kunnossapitovaatimusten osalta)

Koska sitten kun päästäänkin muualle, eli sinänsä tärkeisiin asioihin, mutta sellaisiin joissa markkinat toimivat (esimerkiksi vaikka ruokakaupat ja apteekit, apteekkikartellin poistamista vastustavat raivoisasti nimenomaan apteekkarit, koska kilpailun lisääntyminen on yleensä huono asia omistajan lompakolle). Mutta vaikka yksityiset markkinat olisivat olemassa, niin kyllähän siltikin tarvitaan se julkinen puoli varmistamassa kilpailulainsäädännöllä, että sitä kilpailua myös on.

Ja tuosta sote-uudistuksesta: minusta valinnanvapaus periaatteena on hyvä lähtökohta. Siinä on vain se ongelma, että se on erittäin helppo tehdä vituilleen. Ja sehän johtuu kannustinvaikutuksista: yksityisilke firmoille se on tietenkin voitontuottaminen ja sen palvelun käytyäjän motiivi ei ole julkisten varojen säästäminen, vaan hyvä palvelu. Hyvässä tilanteessa ja oikealla lainsäädännöllä yksityinen puoli sparraa julkista puolta palvelun laadun nostamiseksi. Ja winwin-tilanteessa ne yksityiset tekevät sievoisen voiton kuitenkaan nostamatta julkisa menoja.

Mutta kuitenkin, toteutus voidaan tehdä perseelleen ja se johtuu ihan siitä, kuka maksaa, kuka tuottaa palvelun ja kuka sen palvelun saa. Jos vaikka erikoissairaanhoito on täysin julkisen vastuulla, mutta yksityiset voisivat ilman pelkoa kustannuksista kirjoittaa lähetteitä, niin varmasti kulut olisivat järkyttävät. Potilas olisi varmaankin tyytyväinen, kun saisi kokovartaloskannaukseen lähetteen kun hakee flunssan takia saikkua :D

Ja sitten jos mietitään vaikka raiteiden matkustajaliikenteen vapauttamista, niin sehän on täysin älyttöntä paketoida tappiollisia ja hyvin tuottavia välejä yhteen. Siinä ei ole mitään väärää, jos julkinem puoli haluaa tukea tappiollisia linjoja, kunhan se vain selkeästi on valtion budjetissa. Mutta jos paketointi tehdään, niin silloin menetetään ne kilpailun tuomat hyödyt.
 
Mä itse nostin tuon Digitan esille. En väitä todellakaan että tietäisin kaikki asian laitoja. Nopeasti katsottuna vaan luvut näyttävät siltä että todella hyvää tulosta tahkoava monopoliasemassa oleva asia myytiin yksityiselle ulkopuoliselle taholle. Tämän jälkeen hinnat ovatkin yllättävän korkeita ja firma takoo mahtavaa tulosta. Tuosta voi jokainen sillä kuuluisalla maalaisjärjellä tehdä päätelmiä ja - ainakin mielestäni - keskustella asiasta keskustelupalstalla. Ei sitä asiaa tarvi läpikotaisesti tietää jotta voi asiasta mielipiteensä esittää, täälläkin tullut asiasta hyvää keskustelua.
Keskustelu on ja spekulointi on aina tarpeen, mutta sen perusteella on hyvin vaikea lähteä mitään johtopäätöksiä tekemään. Paras mihin tavan kansalainen usein pystyy on yrittää löytää se kompetentti, luotettava politikko, kun noiden päätösten taustoihin on niin vaikea päästä sisään. Tämän takia omasta mielestä valtion omistusten yhtiöittäminen on osittain toivottavaa, jolloin toimintaa on edes jollain tasolla helpompaa arvioida.

Esimerkiksi Digitan keissiä kun katselee, niin tuota yritettiin myydä ensin Soneralle 1999, joka torpattiin ja sen jälkeen omistustahan siirreltiin useammassa osassa ranskalaiselle TDF:lle 2000-2003. Tämän jälkeen 2012 TDF: myi Digitan australialaiselle First State Investmentsille. Tahtotaso oli siis kova päästä siitä eroon, kun Soneran kauppojen kariuduttua etsittiin toinen ostaja. Tämä viittaa ainakin osaksi omasta mielestäni siihen, että tuolla sisässä saattoi muhia ongelmia, jota YLE ei omistajana saanut ratkaistua ja jotka tämä TDF sitten jollain tavalla ruoti kasaan. Myöskään TDF ei ole käsittääkseni julkistanut kauppasummaa jolla Digitan myi First State Investmentsille, eli paha mennä varmaksi sanomaan minkälaiset tuotot saivat tuosta n. 10v sijoituksestaan.

Mikä Digitan ja Ylen tila oli tuolloin 1999 kun sitä ylipäätänsä lähdettiin ensimmäistä kertaa myymään? Missä kunnossa Ylen tase oli tuolloin, oliko pakko saada rahaa jostain? Mikä tuon verkkopuolen kannattavuus oli tuossa vaiheessa, tai oliko siihen vaadittavissa investointeja, joihin Yle:llä ei ollut resursseja? Mitkä näkymät TV-verkko liiketoimintaan oli tuossa vaiheessa, kun IPTV alkoi kolkutella ovella?
 
Viimeksi muokattu:
Ja tuosta sote-uudistuksesta: minusta valinnanvapaus periaatteena on hyvä lähtökohta. Siinä on vain se ongelma, että se on erittäin helppo tehdä vituilleen. Ja sehän johtuu kannustinvaikutuksista: yksityisilke firmoille se on tietenkin voitontuottaminen ja sen palvelun käytyäjän motiivi ei ole julkisten varojen säästäminen, vaan hyvä palvelu. Hyvässä tilanteessa ja oikealla lainsäädännöllä yksityinen puoli sparraa julkista puolta palvelun laadun nostamiseksi. Ja winwin-tilanteessa ne yksityiset tekevät sievoisen voiton kuitenkaan nostamatta julkisa menoja.

Mutta kuitenkin, toteutus voidaan tehdä perseelleen ja se johtuu ihan siitä, kuka maksaa, kuka tuottaa palvelun ja kuka sen palvelun saa. Jos vaikka erikoissairaanhoito on täysin julkisen vastuulla, mutta yksityiset voisivat ilman pelkoa kustannuksista kirjoittaa lähetteitä, niin varmasti kulut olisivat järkyttävät. Potilas olisi varmaankin tyytyväinen, kun saisi kokovartaloskannaukseen lähetteen kun hakee flunssan takia saikkua :D

Lepomäki kuoppaisi sekä soten että maakuntauudistuksen. Kannatan ajatusta. Mahdolliset hyödyt pienemmät kuin riskit.
 
Lepomäki kuoppaisi sekä soten että maakuntauudistuksen. Kannatan ajatusta. Mahdolliset hyödyt pienemmät kuin riskit.

Joo siis tottakai. Siksi kun uudistus tehdään, pitää toteutuksen kanssa oltava tarkkana.

Vaikkapa maakuntien kohdalla on vaikea nähdä järkevänä sitä, että niillä ei olisi verotusoikeutta. Ja se, että maakunnat muodostettaisiin, vaikka kukaan ei tiedä, mikä niiden tehtävä on :D

Ja vielä siis se, että valinnanvapaus on periaatteena hyvä, koska tausta-ajatuksena on tietenkin laadun parantaminen
Valinnanvapauttahan on jo lisätty sillä, että on oikeus kerran vuodessa vaihtaa terveyskeskusta.
 
"
Ministeriö: Lisää rahaa tie- ja rataverkkoon ja kohuttu liikenneverkkoyhtiö hautaan
28.2.2018 12:18 | päivitetty 28.2.2018 12:18

7c9e15d6-b7d4-3d4e-add5-e272c8ba51e6


Ehdotus tarkoittaisi vähintään noin 1,3 miljardin euron vuosittaista perusväylänpidon rahoitusta.

Tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen tulisi osoittaa vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitus.

Tämä tarkoittaisi vähintään noin 1,3 miljardin euron vuosittaista perusväylänpidon rahoitusta. Näin esittää liikenneverkon rahoitusta selvittänyt parlamentaarinen työryhmä.

"Työryhmän ehdotusten toteutuessa liikenneverkkojen korjausvelan hoitamiseen saataisiin paljon kaivattu, pysyvä rahoitustason korotus. Vähintään 300 miljoonan euron vuosittainen lisärahoitus parantaisi liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta ja koko liikenneverkon kunnossapitoa", sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) tiedotteessa.


Työryhmän keskiviikkona julkistaman loppuraportin mukaan liikenneverkkoa pitäisi kunnostaa ja kehittää pitkäjänteisesti 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisesti.

Työryhmän mukaan liikenneverkon kunnossapito ja korjausvelan vähentäminen pitää toteuttaa talousarviorahoituksen kautta. Esitys tarkoittaa sitä, että Bernerin viime vuoden tammikuussa ehdottamaa liikenneverkkoyhtiötä ei perusteta.

Työryhmän mukaan liikenteen verotukseen joudutaan tulevaisuudessa tekemään rakenteellisia muutoksia, jotta rahoituspohja pysyy nykytasolla. Työryhmä ei kuitenkaan tehnyt konkreettisia, verotuksia koskevia ehdotuksia.

Työryhmä ei ottanut työssään kantaa käyttäjämaksuihin maanteillä tai katuverkolla, vaan totesi, että näiden tarve tulee arvioida erikseen."

Ministeriö: Lisää rahaa tie- ja rataverkkoon ja kohuttu liikenneverkkoyhtiö hautaan

-Huomenna Klo.12 kokonaisuudessaan avattava Hamina-Vaalimaan-moottoritien (32km) hinnaksi tuli 265 milj. euroa, kun se toteutettiin elinkaarimallilla, jossa rakentaja saa vuoteen 2034 asti huoltosopimuksen.
-Uudenkaupungin radan (n.70km) sähköityksen kustannusarvio suunnitelmineen 21milj.
-Sähköttömistä rautateistä viimeksi vuonna 2009 peruskorjattiin 81km Vuokatti-Porokylä (Nurmes) välin rautatie 27milj. Tuo mahdollisti mm. Oulu-Joensuu välin tavaraliikenteen lyhimmän reitin jatkumisen ja nopeuden nostamisen 30km/h:sta suurimpaan tavaraliikenteeltä 80km/h ja henkilöliikenteeltä 120km/h.
-Hailuodon sillan ja penkereen kustannusarvio 76milj.
-Laitaatsalmen-silta (Savonlinna) kustannusarvio 40milj.
 
Maakuntien tehtävänä on kepun vallan lisääminen maakunnissa.;)
Ja käsittääkseni verottaa suomalaisia vähän lisää sekä lisätä byrokratiaa ja tuoda suojatyöpaikkoja kavereille joiden kanssa on sitten hyvä tehdä vähän "bisnestä" verorahoilla jonka jälkeen on sitten hyvä lauleskella että ollaan "liikemiehiä" kaikki.:kahvi:
 
Ja käsittääkseni verottaa suomalaisia vähän lisää sekä lisätä byrokratiaa ja tuoda suojatyöpaikkoja kavereille joiden kanssa on sitten hyvä tehdä vähän "bisnestä" verorahoilla jonka jälkeen on sitten hyvä lauleskella että ollaan "liikemiehiä" kaikki.:kahvi:

Kyllä, ymmärsit asian aivan oikein.;)
 
Lepomäki lipesi sotesta ja maakuntauudistuksesta sitten ihan kunnolla.

Kokoomuksen Lepomäen yllättävä veto: ”On aika kaataa sote-esitys, valinnanvapaus ja maakuntauudistus”

"– Mielestäni nyt on aika todeta, että sote-esitys ei täytä sille asetettuja tavoitteita. Säästöjä ei tällä mallilla saa aikaiseksi, eikä ole syytä olettaa, että malli parantaisi asiakkaiden palvelun laatua tai hoidon saatavuutta. Valinnanvapausmalli ei johda suotuisaan kilpailuun, Elina Lepomäki perustelee tiedotteessaan."
 
Viimeksi muokattu:
Lepomäki lipesi sotesta ja maakuntauudistuksesta sitten ihan kunnolla.

Kokoomuksen Lepomäen yllättävä veto: ”On aika kaataa sote-esitys, valinnanvapaus ja maakuntauudistus”

"– Mielestäni nyt on aika todeta, että sote-esitys ei täytä sille asetettuja tavoitteita. Säästöjä ei tällä mallilla saa aikaiseksi, eikä ole syytä olettaa, että malli parantaisi asiakkaiden palvelun laatua tai hoidon saatavuutta. Valinnanvapausmalli ei johda suotuisaan kilpailuun, Elina Lepomäki perustelee tiedotteessaan."
Mielenkiintoinen keissi, saas nähdä miten etenee. Lepomäki on kyllä perinteisesti poliitikkona pätevän oloinen ja talous on vielä hänellä selkeästi vahvana puolena, mieskin on vielä korkean tason talousalan ihminen, niin luultavasti aiheesta on keskusteltu kotonakin.

Tällä hetkellä ainakin osittain ilmeisesti uudistusta on laskeskeltu sen mukaan, että todennäköisesti sotea joudutaan säätämään vielä moneen otteeseen, sillä varmoja ei voida olla monestakaan asiasta, mutta että vaihdetaanko kokonaan toisenlaiseen lähestymistapaan. Joka tapauksessa hallituksella on kuitenkin ollut toistaiseksi sen verran hyvä toimintakyky, että tuskin mallia runtataan läpi kädet silmillä, vaan tätä puheenvuoroa ainakin vähintään mietitään lähestymistapaa valittaessa.
 
Lepomäki lipesi sotesta ja maakuntauudistuksesta sitten ihan kunnolla.

Kokoomuksen Lepomäen yllättävä veto: ”On aika kaataa sote-esitys, valinnanvapaus ja maakuntauudistus”

"– Mielestäni nyt on aika todeta, että sote-esitys ei täytä sille asetettuja tavoitteita. Säästöjä ei tällä mallilla saa aikaiseksi, eikä ole syytä olettaa, että malli parantaisi asiakkaiden palvelun laatua tai hoidon saatavuutta. Valinnanvapausmalli ei johda suotuisaan kilpailuun, Elina Lepomäki perustelee tiedotteessaan."

Kannattaa muistaa että Kokoomus osaa tämän pelin. Ajetaan kaksilla vankkureilla ja sitten kuitenkin tosipaikan tullen on vain se mitä Orpo määrää. Lepomäen veto voi olla vain sumutusta tai alustusta seuraaviin vaaleihin. Saadaan kerättyä niiden äänet jotka muuten kannattaisivat Kokoomusta mutta asia x, tässä tapauksessa sote, ei puolueessa iske. Ei Benkku turhaan ole mamukriittinen isossa salissa vaikka teot ovatkin toista. Ville Rydmaniakin todennäköisesti siedetään vain koska kerää ääniä mutta ei voi vaikuttaa politiikkaan.

Haluaisin olla väärässä mutta pessimisti ei koskaan pety.
 
Kannattaa muistaa että Kokoomus osaa tämän pelin. Ajetaan kaksilla vankkureilla ja sitten kuitenkin tosipaikan tullen on vain se mitä Orpo määrää. Lepomäen veto voi olla vain sumutusta tai alustusta seuraaviin vaaleihin. Saadaan kerättyä niiden äänet jotka muuten kannattaisivat Kokoomusta mutta asia x, tässä tapauksessa sote, ei puolueessa iske. Ei Benkku turhaan ole mamukriittinen isossa salissa vaikka teot ovatkin toista. Ville Rydmaniakin todennäköisesti siedetään vain koska kerää ääniä mutta ei voi vaikuttaa politiikkaan.

Haluaisin olla väärässä mutta pessimisti ei koskaan pety.

Persujen äänestäjä pettyy aina, aina.
 
Nythän mitataan kokoomuksen nykyisten päättäjien eli tulevien sotefirmojen massipäälliköiden ahneus. Poliittisesti nyt olisi loistava ja viimeinen hetki romuttaa keskustan maakuntahallintohimmeli, estää keskustan vallan semontointi ja tuhota puolueen uskottavuus ja kannatus pitkiksi ajoiksi sekä tietysti peruuttaa katastrofaalinen ja yhteiskunnalle tuhoisa "uudistus". Samalla myös sinisien olemassaololta putoaisi pohja. Ja kaiken kruunaisi uudet vaalit suomen suosituimpana puolueena.
Ainutlaatuinen poliittinen tilaisuus, ikävä vaan kokoomuksen nykyiset edustajat todennäköisesti ajattelevat omaa lyhytnäköistä etuaan.
 
Näin kyllä itse toivon jo melkein uusia vaaleja. Kepua ei olisi pitänyt päästää tekemään näitä omia kikkailujaan.
Väitän että parempi SOTE-uudistus tulisi kokkareiden, vihreiden ja demarien hallituksella. Nämä kolme olisivat ehkä näillä näkymin hallituspuolueet, jos tulisi uudet vaalit.
(RKP nyt tietysti otettaisiin mukaan ihan perinteen vuoksi)
 
Näin kyllä itse toivon jo melkein uusia vaaleja. Kepua ei olisi pitänyt päästää tekemään näitä omia kikkailujaan.
Väitän että parempi SOTE-uudistus tulisi kokkareiden, vihreiden ja demarien hallituksella. Nämä kolme olisivat ehkä näillä näkymin hallituspuolueet, jos tulisi uudet vaalit.
(RKP nyt tietysti otettaisiin mukaan ihan perinteen vuoksi)

Mitä nyt Rinne huudellut jo ties kuinka pitkään että aktiivimalli kumotaan. Demareista ei nykyjohdolla ole hallitukseen, samalla poistuu vasemmistoliitto. Vääntövipua sipilällä siis riittää ellei kokoomus halua taas tyyliin 5 -packiin.
 
En ymmärrä miksi persut ei nyt huuva sotea vastaan. Kehitellään vaan jotain saatanan totuuskomissioita. Tulee ihan natsisaksan jälkeiset ajat mieleen.

Totuuskomissioehdotukset aiheuttavat kyllä loputonta myötähäpeää. En tiedä, oliko se Huhtasaaren vai Putkosen idea, mutta outo nostaa tuollaista esille kun olisi ihan akuuttejakin asioita joihin tarttua.
 
Demarit ovat kyllä saaneet aikamoisen lottovoiton tuon aktiivimallin kautta. Kepu nyt voidaan jo aika varmasti sijoittaa oppositioon ensi vaalien jälkeen.
 
Demarit ovat kyllä saaneet aikamoisen lottovoiton tuon aktiivimallin kautta. Kepu nyt voidaan jo aika varmasti sijoittaa oppositioon ensi vaalien jälkeen.

Jep, ja vielä kun on tulossa aktiivimalli kakkonen(?), niin on kyllä keskustan turha haaveilla hallituspaikasta. Tai sitten jotain ihmeellistä saa tapahtua.
 
Antti Lintdman taitaa olla ihan ok, vähän tosin meni pieleen siinä mikäsenytolikaan keississä joku juttu. Nyt ei muista.
 
Totta tämäkin. Toisaalta eipä siellä taustalla ole kyllä mitään kovin vetovoimaisia tyyppejä reservissäkään.
Jos demareilta pitäisi alkaa joku fiksu edustaja seulomaan, niin Ville Skinnari olisi varmaan potentiaalisin. Ei toki Heinäluomakaan täysin tampio ole.
 
Jos demareilta pitäisi alkaa joku fiksu edustaja seulomaan, niin Ville Skinnari olisi varmaan potentiaalisin. Ei toki Heinäluomakaan täysin tampio ole.

Onko sattumaa, että alkoholilain uudistusta ainut puoltanut demari? (Piti oikein googlettaa, ketä se Jugner erotessaan kehui)

Demari on yleisesti kansalaiselle sellainen, kuivan, Alvar Aallon virastomaista rakennetta kannattava, sääntelyä rakastava puolue.
Vasemmistostakin... Kataisen hallituksen liikenneministeriössä silloin istunut Merja Kyllönen esim. oli ruuhka- ja tiemaksujen innokas puhuja.

En jaksa alkaa googlettamaan, oliko SDP hallituksessa kun sähköverkko ja radiomastot yksityistämispäätös heille "epäsoveliaasti" tehtiin... Niin kuin demareiden oppositossa kritisoima yle-vero, tuollainen mediamaksu jonka he sitten lopulta tyytyväisesti allekirjoittivat voimaan.
 
Onko sattumaa, että alkoholilain uudistusta ainut puoltanut demari? (Piti oikein googlettaa, ketä se Jugner erotessaan kehui)

Demari on yleisesti kansalaiselle sellainen, kuivan, Alvar Aallon virastomaista rakennetta kannattava, sääntelyä rakastava puolue.
Vasemmistostakin... Kataisen hallituksen liikenneministeriössä silloin istunut Merja Kyllönen esim. oli ruuhka- ja tiemaksujen innokas puhuja.

En jaksa alkaa googlettamaan, oliko SDP hallituksessa kun sähköverkko ja radiomastot yksityistämispäätös heille "epäsoveliaasti" tehtiin... Niin kuin demareiden oppositossa kritisoima yle-vero, tuollainen mediamaksu jonka he sitten lopulta tyytyväisesti allekirjoittivat voimaan.

Vasemmistoliitolaiset ja SDP on syvältä. Täytyy olla todella tyhmä ihminen äänestääkseen heitä. Suomi on pullollaan tyhmiä ihmisiä. Kokoomus ja Keskusta onnistuivat saamaan tämän maan taas jaloilleen. Nyt on nähtävissä, että nämä typerykset menevät äänestämään punavihreitä ja saadaan Suomi taas polvilleen.

Mikään ei ole niin tyhmä kuin suomalainen.:facepalm:
 
Vasemmistoliitolaiset ja SDP on syvältä. Täytyy olla todella tyhmä ihminen äänestääkseen heitä. Suomi on pullollaan tyhmiä ihmisiä. Kokoomus ja Keskusta onnistuivat saamaan tämän maan taas jaloilleen. Nyt on nähtävissä, että nämä typerykset menevät äänestämään punavihreitä ja saadaan Suomi taas polvilleen.

Mikään ei ole niin tyhmä kuin suomalainen.:facepalm:

Kehut keskustaa ja kutsut muita tyhmiksi? Nyt se sokea ideologia kuriin ja jotain järkeä noihin juttuihin :D

Talouden kasvu tapahtui koska se kasvaa kaikkialla, eli kokoomuksen ja keskustan perseilystä huolimatta, eikä ansiosta. ;)
 
Kehut keskustaa ja kutsut muita tyhmiksi? Nyt se sokea ideologia kuriin ja jotain järkeä noihin juttuihin :D

Talouden kasvu tapahtui koska se kasvaa kaikkialla, eli kokoomuksen ja keskustan perseilystä huolimatta, eikä ansiosta. ;)

Olen itse asiassa Kokoomuksen kannattaja.:cigar2:

Kepuleilla on noin 70% asioita, joita en hyväksy.:tdown:

Ja, kyllä vasemmistolittolaiset, SDP:äiset ja Vihreät ovat todella tyhmiä.;)
 
Vasemmistoliitolaiset ja SDP on syvältä. Täytyy olla todella tyhmä ihminen äänestääkseen heitä. Suomi on pullollaan tyhmiä ihmisiä. Kokoomus ja Keskusta onnistuivat saamaan tämän maan taas jaloilleen. Nyt on nähtävissä, että nämä typerykset menevät äänestämään punavihreitä ja saadaan Suomi taas polvilleen.

Mikään ei ole niin tyhmä kuin suomalainen.:facepalm:

Ok :):geek:
 
Tarkoitus oli tietysti sanoa, että merkittävä osa suomalaisista on typeriä, koska äänestävät vasemmistolittolaisia, SDP:tä tai Vihreitä.
Tuon allekirjoitan mukisematta. Mutta tuskin syytä suureen huoleen, koska heiluri heilahtaa takaisin jahka tuuliviirit pääsevät kunnolla maistamaan aidan toisella puolella sijaitsevaa ruohonkaltaista sohjoa.
 
Jää kyllä niin harmittamaan tämä oma saamattomuuteni luoda sitä "objektiivista vuosikroniikkaa", jonka lopputuloksena olisi vuosiluvusta lukea, mitä minäkin päivänä hallituksessa on äänestetty tai otettu ehdotuksena vakavasti ohjelmaan tai haettu täydennystä.
Ainakin kolme aiempaa pirstaleista hallitusta jo käynnyt läpi.

Populismi kuolisi, koska historia antaisi "peruskansalaiselle" materiaalia ilman suurta kirjaston selaamista tai pitkää muistia, ennustukselle mitä tällä kertaa toistuu. Se muuttaisi jopa itse puoluepolitiikkaa ja lupauksia. Se, jos perus-jalmari kyselisi aiempien lupauksiensa ja rikkomiensa hallitus-oppositio historiansa perään...

Tämä olisi suotavaa sekä nykyisen, että tulevan, nykyistä "paremman hallituksen" saattamisen kyseenalaistamiseksi.
Ne ovat todellakin monimutkaiset, mutta demarien nykyinen linja on todellakin syvältä ja sieltä populismin kehdosta.
 
Itse ainakin toivoisin että tämä maakuntauudistus kaatuisi. Lääninhallitukset on olleet ja menneet ja tuo on keskustan fantasioita mistä en itse ainakaan löydä niin paljon hyvää että se kannattaisi toteuttaa. Ainakin liian monta noita on. Täällä idässä ja pohjoisessa on niin vähän ihmisiä, että riittäisi vähempikin niin kuin keskisuomessa ja lännessä.

Kunnilta kun siirretään osa toimista maakunnille, niin se tietää aika ison määrän arkistoaineksenkin siirtoa, jos ei fyysisesti tuoreammista, mutta myös vanhempia. Saas nähdä ketkä siellä löytää nopeasti tarvittavat asiakirjat kun he eivät ole niitä käyttäneet...
 
Kokoomus ja Keskusta on syvältä. Täytyy olla todella tyhmä ihminen äänestääkseen heitä. Suomi on pullollaan tyhmiä ihmisiä. Kokoomus ja Keskusta onnistuivat saamaan Suomea taas hieman syvemmälle suohon surkealla soteuudistuksella ja byrokratiaa lisäävällä maakuntamallilla. Elina Lepomäki olisi voinut pelastaa puolueensa, mutta Cuckoomus halusi kuohitun Urpon ruunailemaan. Nyt on nähtävissä, että nämä typerykset eivät näe tämän kusetuksen läpi ja antavat jatkossakin äänensä näille mädätyspuolueille.

Mikään ei ole niin tyhmä kuin suomalainen.:facepalm:
 
Tuohon vielä, että kun joittenkin kaupunkien valtion budjetista lähtee 40-60% maakunnalle, niin se varmasti närästää.
 
Kepu haluaa tuon maakuntamallin, koska kunnat eivät yksinkertaisesti toimi näissä alle 20k asukkaan kunnissa, koska valtuustoon ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi nohevia edustajia ja tumpelot onnistuu tekemään kykyihin suhteessa liiallisella vallalla jälkeä, joka tekee jo ennestään hanakalaa pienen paikkakunnan asemaa huonommaksi. Kunnanvaltuusto tuon kokoisessa kunnissa ei käytännössä kiinnosta ketään varteenotettavaa politikkoa, niin tuonne kerääntyy ties minkälaista porukkaa, ja puolueet joutuu lähes pakottamaan omia haja-asutusalueiden kansanedustajiaan kunnanvaltuustoihin asuinalueillaan, jotta tuohon touhuun tulisi jotain järkeä. Ääneenhän tuota ei ole poliittisesti korrektia sanoa, niin kukaan ei uskalla tuota mediassa sanoa.

Lisäksi väestöpohja on niin pieni, että toimintoja on yksinkertaisesti pakko alkaa yhdistämään lähikuntien kanssa. Kuntaliitokset on jostain syystä pikkukuntien väelle kirosana, niin käytännössä kepun ainoa vaihtoehto parantaa tilannetta taloudellisesti kestävämpään suuntaan on tuo maakuntahallinto, jossa periaatteessa kunnat on edelleen itsenäisiä, mutta käytännössä maakuntahallitus tekee isot päätökset ja saadaan synergiaetuja yhdistämällä toimintoja lähikuntien kanssa isommaksi kokonaisuuksiksi.

edit. Omasta mielestä parempi vaihtoehto saattaisi silti olla tylysti pakkoliittää rajusti kuntia siten, että saataisiin vähintään 30-40k asukkaan kuntia, vaikka näillä sitten olisikin omat keskustat ja välimatkaa saattaisi olla 30-40km.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se kuitenkaan noinkaan toimi. Jos alle 20000 asukkaan kunnat liitettäisiin isompiin niin ei täällä kovin montaa olisi jäljellä. Välimatkat katso on aika suuria.
 
Väykkä pääsi otsikoihin:

Kansalaispuolueen puoluehallitus on joutunut erottamaan puolueen perustajan Paavo Väyrysen, koska hän on toiminnallaan vahingoittanut puoluetta. Taloudellisten väärinkäytösten lisäksi luottamusaseman väärinkäyttö puoluehallituksen jäsenenä sekä pyrkiminen kilpailevan eduskuntapuolueen, keskustan, puheenjohtajaksi on yksi erottamisen peruste”, puolueen tiedotteessa kerrotaan.

Kansalaispuolue ilmoittaa erottaneensa Paavo Väyrysen puolueesta
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 405
Viestejä
4 506 857
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom