"
Ministeriö: Lisää rahaa tie- ja rataverkkoon ja kohuttu liikenneverkkoyhtiö hautaan
28.2.2018 12:18 | päivitetty 28.2.2018 12:18
Ehdotus tarkoittaisi vähintään noin 1,3 miljardin euron vuosittaista perusväylänpidon rahoitusta.
Tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen tulisi osoittaa vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitus.
Tämä tarkoittaisi vähintään noin 1,3 miljardin euron vuosittaista perusväylänpidon rahoitusta. Näin esittää liikenneverkon rahoitusta selvittänyt parlamentaarinen työryhmä.
"Työryhmän ehdotusten toteutuessa liikenneverkkojen korjausvelan hoitamiseen saataisiin paljon kaivattu, pysyvä rahoitustason korotus. Vähintään 300 miljoonan euron vuosittainen lisärahoitus parantaisi liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta ja koko liikenneverkon kunnossapitoa", sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) tiedotteessa.
Työryhmän keskiviikkona julkistaman loppuraportin mukaan liikenneverkkoa pitäisi kunnostaa ja kehittää pitkäjänteisesti 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisesti.
Työryhmän mukaan liikenneverkon kunnossapito ja korjausvelan vähentäminen pitää toteuttaa talousarviorahoituksen kautta. Esitys tarkoittaa sitä, että Bernerin viime vuoden tammikuussa ehdottamaa liikenneverkkoyhtiötä ei perusteta.
Työryhmän mukaan liikenteen verotukseen joudutaan tulevaisuudessa tekemään rakenteellisia muutoksia, jotta rahoituspohja pysyy nykytasolla. Työryhmä ei kuitenkaan tehnyt konkreettisia, verotuksia koskevia ehdotuksia.
Työryhmä ei ottanut työssään kantaa käyttäjämaksuihin maanteillä tai katuverkolla, vaan totesi, että näiden tarve tulee arvioida erikseen."
Ministeriö: Lisää rahaa tie- ja rataverkkoon ja kohuttu liikenneverkkoyhtiö hautaan
-Huomenna Klo.12 kokonaisuudessaan avattava Hamina-Vaalimaan-moottoritien (32km) hinnaksi tuli 265 milj. euroa, kun se toteutettiin elinkaarimallilla, jossa rakentaja saa vuoteen 2034 asti huoltosopimuksen.
-Uudenkaupungin radan (n.70km) sähköityksen kustannusarvio suunnitelmineen 21milj.
-Sähköttömistä rautateistä viimeksi vuonna 2009 peruskorjattiin 81km Vuokatti-Porokylä (
Nurmes) välin rautatie 27milj. Tuo mahdollisti mm. Oulu-Joensuu välin tavaraliikenteen lyhimmän reitin jatkumisen ja nopeuden nostamisen 30km/h:sta suurimpaan tavaraliikenteeltä 80km/h ja henkilöliikenteeltä 120km/h.
-Hailuodon sillan ja penkereen kustannusarvio 76milj.
-Laitaatsalmen-silta (Savonlinna) kustannusarvio 40milj.