- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 17 113
Meillä on muun muassa yksi maailman johtavista laivanmoottoreiden valmistajista, joka investoi kovaa vihreään siirtymään, ja yksi maailman johtavista biopolttoaineiden valmistajista. Joten kyllä meillä on sitä kotimaista teollisuutta, jotka kehittää sitä vihreän siirtymän teknologiaa liikenteeseen.No liikenteen osalta me ollaan täysin kuluttajan roolissa, koska meillä ei ole omaa autoteollisuutta, eikä kotimaan markkinat siten mitenkään paranna yritysten kilpailuasetelmia. Eli käytännössä kannattaa tulla hieman jälkijunassa, ja antaa muiden olla early adoptereita.
Lisäksi koska vetytaloudella tulee olemaan erittäin suuri rooli liikenteen vihreässä siirtymässä, niin se kulkee käsi kädessä tuon vetytalouden kehittymisen kanssa.
Sitten vielä pitää muistaa, että tällä hetkellä me tuodaan ulkomailta käytännössä kaikki liikenteen tarvitsemat fossiiliset polttoaineet. Ja jos vaihtoehtoina on, että me joko:
A) Ostetaan isolla rahaa fossiilisia polttoaineita Saudeilta, Venäjältä (ehkä taas joskus) ja muilta maailman pikkuhitlereiltä.
tai
B) Tehdään se liikenteen vihreä siirtymä ja tuotetaan kotimaassa ne liikenteen tarvitsemat synteettiset polttoaineet ja sähkö.
Niin kyllä mä totta helvetissä valitsen vaihtoehto B:n.