- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 18 716
Ilmeisesti nyt vaikea ymmärtää, että toi prosessi on vuosia kestävä (ei niitä koneita tuosta vain lennetä uuteen käyttömaahan ja homma on siinä) ja koneet joka tapauksessa vaatisi lisäinvestointia sekä päivitystä, mikäli niistä halutaan lentokoneita eikä varaosia. Mikä on taas yksi prosessi lisää, mikä luonnollisesti vie aikaa ja tämä kaikki pitäisi vetää läpi meidän byrokratian. Ennen 2027 tuskin on konettakaan vielä poistettu käytöstä, koska Lapin lennosto vastaanottaa ensimmäiset koneet vuoden 2026 loppupuolella ja tästä päästään edellä mainittuihin prosesseihin ja byrokratiaan.
Ei tässä ole mitään vaikeasti ymmärrettävää. Nykyisellä aikataululla pitäisi viimeistään 2028 olla se noin 20-30 käytöstä poistettua Hornettia odottamassa jatkokohtaloaan.
Ja jos nuo haluttaisiin roudata Ukrainaan, niin ne vaatisi sen about miljoonan edestä per kone remonttia.
Toki luovuttaminen vaatii byrokratiaa, mutta jos se byrokratia laitetaan liikkeelle vaikkapa 2024, niin sitten se on valmiina siinä vaiheessa kun Suomi ei enää tarvi koneita. Koneita voidaan sitten remontoida sitä mukaa kun ne poistuu käytöstä 2026-2028.