• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ei lainkaan. Hyvä jos mahdollisimman moni näkee että iso osa Marinin ansioista näyttää tulevan siitä että hän on nuori ja omaa vaginan ja on suht. viehättävän näköinen.
Toivottavasti seuraava pääministeri ei ole komea tai kaunis. Ja toivottavasti sillä on penis. Tai parempi vaan jos poliitikot ylipäätään olisivat rumia, niin voidaan olla varmoja, että suosio ei johdu ulkonäöstä.
 
Luultavasti vaatekommentoijat ovat niitä persujen massoittain maahantuomia konservatiiveja.

Ja näin saatiin edes löyhä linkki politiikkaan tästä pukeutusmisaiheesta. Kun Sanna pukee burkhan niin keskustelu ehkä palaa ketjun aiheeseen.
Luultavasti persuja kaikkialla näkevät kärsivät jonkunlaisesta (persu)psykoosista.

Itse asiassa ihmetyttää miksi puolin ja toisin jaksetaan tapella jostain vaatetuksesta, oli kyseessä Stubbin shortsit, Soinin huonosti istuva puku, Marinin trikoot tai Tynkkynen flanelipaita päällä eduskunnassa.
 
Itse asiassa ihmetyttää miksi puolin ja toisin jaksetaan tapella jostain vaatetuksesta, oli kyseessä Stubbin shortsit, Soinin huonosti istuva puku, Marinin trikoot tai Tynkkynen flanelipaita päällä eduskunnassa.
Aivan käsittämätöntä toimintaa ja tätä ihmetellyt huokaillen jo aika pitkään. Miten voi ATK foorumilla kiinnostaa noin paljon mitä päälle laittaa? Peilistä tuijottaa varmaan takaisin kaljamahainen nuhjuinen huppari ja atk tuki sandaalit aika monella. Luulisi että muutenkaan ei tuollaiset muotiasiat niin painaisi miehillä mutta väärässä sitä saa aina olla.
 
Aivan käsittämätöntä toimintaa ja tätä ihmetellyt huokaillen jo aika pitkään. Miten voi ATK foorumilla kiinnostaa noin paljon mitä päälle laittaa? Peilistä tuijottaa varmaan takaisin kaljamahainen nuhjuinen huppari ja atk tuki sandaalit aika monella. Luulisi että muutenkaan ei tuollaiset muotiasiat niin painaisi miehillä mutta väärässä sitä saa aina olla.

Syy on selvä. Kun edustaa väärää puoluetta/ideologiaa, niin koetetaan keksiä kaikki tavat lyödä. Väärä vaatetus, liian kaunis, väärät kengät, ei voi osata koska kaunis, ruma puku ei istu, liikaa iltapäivälehdissä, hymyilee liikaa, shortsit, väärä sukuelin, väärä entinen ammatti, vääränlaiset vanhemmat. Kaikki lyömäaseet käyttöön politiikassa. Tosin, samalla tavalla hemmetin mautonta oli aikoinaan (2015?) kuvagalleria, johon oli etsitty kohtuullisen ei-komeita PS:n ehdokkaita ja näille sitten naureskeltiin ulkonäön takia. Ihan älytöntä.
 
Tosin, samalla tavalla hemmetin mautonta oli aikoinaan (2015?) kuvagalleria, johon oli etsitty kohtuullisen ei-komeita PS:n ehdokkaita ja näille sitten naureskeltiin ulkonäön takia. Ihan älytöntä.
Toisten ulkonäölle naureskelu on toki mautonta ja älytöntä jne ja vielä nimimerkin takaa omalla nimellä esiintyvää kohti raukkamaista mutta olihan noissa kuvissa monia virheitä jotka korjaisi parturin ja kunnon kuvaajan kanssa tunnissa. Toki (ensikertalaisella) kunnallisvaaliehdokkaalla on budjetti ja tukijoukot vähän eri tasoa
 
Toisten ulkonäölle naureskelu on toki mautonta ja älytöntä jne ja vielä nimimerkin takaa omalla nimellä esiintyvää kohti raukkamaista mutta olihan noissa kuvissa monia virheitä jotka korjaisi parturin ja kunnon kuvaajan kanssa tunnissa. Toki (ensikertalaisella) kunnallisvaaliehdokkaalla on budjetti ja tukijoukot vähän eri tasoa
Auttaisi paljon jos muistaisi myös poliitikkojen olevan ihmisiä. Varsinkin kunnallisvaalitasolla ja uutena he eivät ole parkiintuneita. Ulkonäköön kohdistuvat kommentit aiheuttavat vain turhaan pahaa mieltä. Joku Paavo Väyrynen on jo kohdannut kaiken ja hän varmaan osaa käsitellä haukut, mutta silti hänkin on ihminen. Marinillakin on parempi suoja kuin jollakin ensikertaisella kunnallisvaaliehdokkaalla.

Käsittääkseni aloittelevat yrittävät parantaa maailmaa vaikka ehkä heidän näkemyksensä on siitä väärä jos on itse eri mieltä. Silti en tiedä onko hyvä että demokratiaan edustajaksi hakeutuvat vain ne jotka eivät ota ihmisten mielipiteitä itseensä ja osaavat olla kuuntelematta. Siinä mielessä tuo persujen haukkuminen oli vielä törkeämpää kuin Marinin.
 
Toisten ulkonäölle naureskelu on toki mautonta ja älytöntä jne ja vielä nimimerkin takaa omalla nimellä esiintyvää kohti raukkamaista mutta olihan noissa kuvissa monia virheitä jotka korjaisi parturin ja kunnon kuvaajan kanssa tunnissa. Toki (ensikertalaisella) kunnallisvaaliehdokkaalla on budjetti ja tukijoukot vähän eri tasoa

Eli siis kampaukset ja huono kuvaamistekniikka ok morkkaamisaiheita ulkonäön suhteen vai mikä tämän pointti oli?
 
Persujen ja muiden borisjohnsonien kohdalla paskalta näyttäminen voi olla osa brändiä siinä missä Marinilla maiharit. Ei Soinilla vahingossa ollut huonosti istuva takki ja rasvaiset hiukset, eikä Boris Johnsonilla sotkuinen tukka. Sillä rikas, koulutettu ja valtaa haluava eliitin edustaja pyrkii tietoisesti vaikuttamaan kansanomaiselta.
 
Eli siis kampaukset ja huono kuvaamistekniikka ok morkkaamisaiheita ulkonäön suhteen vai mikä tämän pointti oli?
Se että ulkonäölleen ei juuri voi tehdä mutta jokaisesta voi ottaa enemmän tai vähemmän edustavia kuvia
 
Jospa siirryttäisiin Marinin kehotuksesta takaisin asiapolitiikkaan. Nimittäin HS:n päivän gallupeissa perussuomalaiset näyttää ottaneen tukevasti toisen paikan galluplistoilla. Muita mielenkiintoisia muutoksia näyttää olevan liike nytin ja kd:n kannatusten nousu.

Tästä voisi laskea keskustahallituksen tulokseksi seuraavan: kok (22,8 %) + ps (19,1%) + rkp (4,4%) + kd (3,9%) + liike nyt (2,2%) = 52,2%.

Eli hallitus voitaisiin muodostaa myös jos ps ja rkp löytävät yhteisen sävelen.

Uskoisin että näissä vaaleissa hallituksen kokoonpanossa eniten vaikuttaa se, ovatko puolueet enemmän huolissaan Suomen arvoista vai taloudesta. Jos arvot voittavat, silloin SDP on vahvoilla. Jos talous voittaa, silloin perussuomalaiset ovat vahvoilla. Itse veikkaan että nykyisestä taloustilanteesta johtuen talous voittaa, mutta sitä ei koskaan tiedä. Jokerina hihassa voi olla vielä AY-liikkeen masinoima lakkosuma juuri ennen vaaleja. Sillä voi olla merkittävää vaikutusta suuntaan tai toiseen.

Politiikan penkkiurheilijalle on tiedossa kutkuttavat vaalit pitkään aikaan, sillä 2015 oli oletettavissa "oikeistohallitus" ja 2019 vasemmistohallitus. Vuonna 2023 se voi olla ihan mitä tahansa.


1674061294248.png


Ylen gallup 5.1:

1674061364941.png
 
Uskoisin että näissä vaaleissa hallituksen kokoonpanossa eniten vaikuttaa se, ovatko puolueet enemmän huolissaan Suomen arvoista vai taloudesta. Jos arvot voittavat, silloin SDP on vahvoilla. Jos talous voittaa, silloin perussuomalaiset ovat vahvoilla.

Onko jossain konkretiaa mitä PS meinaa tehdä taloudelle? Siis muutakuin "pitää leikata kaikesta turhasta ja lopettaa maahanmuutto".

Et mitä se "turha" on konkreettisesti ja no maahanmuuttajia on aika vähän, varsinkin pakolaisia vrt. siihen kun viimeksi PS oli hallituksessa.
 
Jospa siirryttäisiin Marinin kehotuksesta takaisin asiapolitiikkaan. Nimittäin HS:n päivän gallupeissa perussuomalaiset näyttää ottaneen tukevasti toisen paikan galluplistoilla. Muita mielenkiintoisia muutoksia näyttää olevan liike nytin ja kd:n kannatusten nousu.
Liike Nyt on vähän kuin Kokoomus ja persut sekoitettuna ja kd vanhoillisine arvoineen nousussa. Vihervasemmisto siis laskussa.
 
Onko jossain konkretiaa mitä PS meinaa tehdä taloudelle? Siis muutakuin "pitää leikata kaikesta turhasta ja lopettaa maahanmuutto".

Et mitä se "turha" on konkreettisesti ja no maahanmuuttajia on aika vähän, varsinkin pakolaisia vrt. siihen kun viimeksi PS oli hallituksessa.

140m leikkaus YLE:n. Riippuen katsojan silmälasien väreistä, tuota voidaan pitää aika helppona leikkauskohteena sillä se ei samalla tavalla vähennä hyvinvointia kuin leikkaukset koulutukseen tai soteen.

Lisäksi Kansan Uutiset tietää kertoa että ps on valmis porrastamaan ansiosidonnaista, mutta se ei välttämättä ole kovin merkittävä leikkaustoimenpide.


"Perussuomalaisten suurimmat säästökohteet ovat humanitaarisesta maahanmuutosta, kehitysyhteistyön minimoiminen ja Ylen toimintojen leikkaus 25 prosentilla. Lisäksi perussuomalaiset pitävät selvittämisen arvoisena ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastamista siten, että työttömyysjakson alkuvaiheessa työttömyyskorvaus olisi suurempi ja laskisi työttömyyden pitkittyessä."



 
140m leikkaus YLE:n. ¨

Lisäksi Kansan Uutiset tietää kertoa että ps on valmis porrastamaan ansiosidonnaista
Siis miljardien valtion menoista 0,140m on "leikkaus" ja sitten ovat valmiita,, vai siis leikkaavatko varmasti jos ovat hallituksessa? Eli onko PS vaalilupaus ja tae että ansiosidonnaisia todella leikataan rankasti ja muuten eivät hallitukseen suostu?

Jatkomuoks; siis haen sitä että mitkä leikkaukset ovat PS kynnyskysymys hallitusyhteistyössä. Ei pelkkiä heittoja, vaan sellaisia mihin ovat sitoutuneet.

Ja ainut juttu valtiontalouden parantamiseen on tosiaan se että leikataan yleltä :srofl: Siinä vasta pirteä idea. Mitä ne esittää että saadaan tuottavuutta nousuun vientisektorilla? Eroon EU:sta ja markka takaisin? Se piristäisi kait valtiontaloutta.
 
Viimeksi muokattu:
Siis miljardien valtion menoista 0,140m on "leikkaus" ja sitten ovat valmiita,, vai siis leikkaavatko varmasti jos ovat hallituksessa? Eli onko PS vaalilupaus ja tae että ansiosidonnaisia todella leikataan rankasti ja muuten eivät hallitukseen suostu?

Jatkomuoks; siis haen sitä että mitkä leikkaukset ovat PS kynnyskysymys hallitusyhteistyössä. Ei pelkkiä heittoja, vaan sellaisia mihin ovat sitoutuneet.
Pienikin leikkaus on iso versus nykyinen hallitus, joka vaan pursutti menoja kaikkialta ja otti velkaa ennätysmäärän.

Nyt vihreät itekin kampanjoi, että pitää leikata. Toivottavasti tuosta vaan kaikki vähänkään omilla aivoilla ajattelevat tajuavat tuon olevan vain ja ainoastaan vaalipuhetta. Vihreät työntää rahaa kaikkeen turhaan, mutta onneks rahaa tulee pankkiautomaatin reiästä loputtomasti. Toisten rahoilla kiva mällätä.
 
140m leikkaus YLE:n. Riippuen katsojan silmälasien väreistä, tuota voidaan pitää aika helppona leikkauskohteena sillä se ei samalla tavalla vähennä hyvinvointia kuin leikkaukset koulutukseen tai soteen.

140m leikkaus YLE.n ei vaikuta senttiäkään valtiontalouteen vaan pelkästään YLE-veroa maksaviin.
 
Onko jossain konkretiaa mitä PS meinaa tehdä taloudelle? Siis muutakuin "pitää leikata kaikesta turhasta ja lopettaa maahanmuutto".

Et mitä se "turha" on konkreettisesti ja no maahanmuuttajia on aika vähän, varsinkin pakolaisia vrt. siihen kun viimeksi PS oli hallituksessa.
Pakolaisia on tullut Ukrainasta n. 44 000 ja kymmeniä tuhansia odotetaan kuluvana vuotena.
 
Siis miljardien valtion menoista 0,140m on "leikkaus" ja sitten ovat valmiita,, vai siis leikkaavatko varmasti jos ovat hallituksessa? Eli onko PS vaalilupaus ja tae että ansiosidonnaisia todella leikataan rankasti ja muuten eivät hallitukseen suostu?

Jatkomuoks; siis haen sitä että mitkä leikkaukset ovat PS kynnyskysymys hallitusyhteistyössä. Ei pelkkiä heittoja, vaan sellaisia mihin ovat sitoutuneet.

No kieltämättä aika hepposin määriä perussuomalaiset ovat leikkaamassa. Liberaalipuolue on valmis leikkaamaan melkein 10 miljardia ja korjausliike on puhunut jopa 20 miljardin leikkauksista samalla kun valtion menoista kokoomus leikkaisi 1-2 miljardia ja perussuomalaiset leikkaavat lähinnä miljardin joka on käytännässä leikkaus vain kehitysapuun ja maahanmuuttoon.


"Yli miljardin lisäbudjetista lohkaisee jättimäisiksi paisuneet korkomenot. ”Se ei vie liikkumavaraa poliittisesta pöydästä, mutta on meille lisävelkaa tässä hetkessä”, sanoo VM:n budjettipäällikkö Mika Niemelä STT:lle."

Kuulostaa suomettuneelta puheelta jolla ei haluta saada vasemmiston raivoa niskaan. Tosiasiassa Suomen korkomenot tulevat räjähtämään käsiin jos nykyinen +3% euribor markkinat tulevat pysymään. Jos koko 140 miljardin velka olisi hinnoiteltu 3% korolla, Suomen valtiovelan vuosittaiset korkokustannukset olisivat 4,2 miljardia euroa joka vuosi! Samalla pitää ottaa se tosiasia huomioon että Suomen huoltosuhde on jopa eurooppalaisittan paarialuokkaa.

Poliittiset ratkaisut heikon huoltosuhteen korjaamiseksi puuttuvat totaalisesti kaikilta eduskuntapuolueilta kuten muutokset julkisiin menoihin, työmarkkinauudistuksiin, maahanmuuttouudistuksiin, väestöpolitiikkaan jne... Kuten olen jo aikaisemmin sanonut, täällä ei kärsitä vielä riittävästi että poliittista tahtoa rakenteiden muuttamiseen löytyisi. Montun pohjalla pitää käydä jotta tahto löydetään.


140m leikkaus YLE.n ei vaikuta senttiäkään valtiontalouteen vaan pelkästään YLE-veroa maksaviin.

Olen tästä aikaisemminkin maininnut että ei sillä ole väliä onko tämä erillinen vero vai valtion budjetissa. Kansakunnan ostovoimaa se joka tapauksessa rapauttaa. Keskimäärin jokainen Yle veroa maksava saisi kuitenkin käteen noin 30€ enemmän vuodessa jos perussuomalaisten tai kokoomuksen leikkaus tehtäisiin. Jos leikkaus tehtäisiin liberaalipuolueen ehdotuksen mukaisesti, kansalaisten käteen jäisi keskimäärin 80€ vuodessa enemmän käteen.

2000€ bruttona kuussa tienaavalle 80€ on aika iso raha.
 
Olen tästä aikaisemminkin maininnut että ei sillä ole väliä onko tämä erillinen vero vai valtion budjetissa. Kansakunnan ostovoimaa se joka tapauksessa rapauttaa

Olisi hyvä kertoa mitä leikkauksilla haetaan. Esim. vertasit YLE leikkauksia koulutukseen ja soteen, jotka ovat leikkauksia valtionmenoihin ja ihan eri juttu. YLE-leikkaus on verohelpotusta YLE-veroa maksaville.

Persut lähtee YLE-leikkauksiin vain, koska heidän mielestään sisältö on väärää. Kokoomus on liittänyt YLE-leikkaukset verohelpotukseksi.
 
Olisi hyvä kertoa mitä leikkauksilla haetaan. Esim. vertasit YLE leikkauksia koulutukseen ja soteen, jotka ovat leikkauksia valtionmenoihin ja ihan eri juttu. YLE-leikkaus on verohelpotusta YLE-veroa maksaville.

Persut lähtee YLE-leikkauksiin vain, koska heidän mielestään sisältö on väärää. Kokoomus on liittänyt YLE-leikkaukset verohelpotukseksi.

No mitä jos otetaan YLE-vero pois ja laitetaan se takaisin valtionbudjettiin? Käsittääkseni toi YLE-vero tehtiin juuri sitä varten, että sille saatiin automaattinen budjettiautomaatti luotua. Ylen tulot kasvavat joka vuosi riippumatta siitä kuinka huonosti taloudella menee.

Mun mielestä on aivan typerää saivartelua väittää että YLEn pyörittäminen ei olisi veronmaksajien rahoilla pyöritettävää julkista toimintaa vain sen takia että sille on juntattu oma erillinen veronsa.

Politiikkojen tehtävänä on jakaa niukkuutta vaikeina aikoina. Yle on paljon helpompi leikkauskohde kuin koulutus tai sote. Yleltä leikkaaminen ei vaikuta ihmisten sosiaaliseen liikkuvuuteen tai yhteiskunnallisen aseman parantamiseen.

E: lisätty julkista toimintaa
 
Pakolaisia on tullut Ukrainasta n. 44 000 ja kymmeniä tuhansia odotetaan kuluvana vuotena.

Eli PS leikkaa ne? Se on siis vaalilupaus että Ukrainaa ei auteta jos se maksaa Suomen veronmaksajille?

Tosiasiassa Suomen korkomenot tulevat räjähtämään käsiin jos nykyinen +3% euribor markkinat tulevat pysymään. Jos koko 140 miljardin velka olisi hinnoiteltu 3% korolla, Suomen valtiovelan vuosittaiset korkokustannukset olisivat 4,2 miljardia euroa joka vuosi!

Onko siis suomen valtion laina Euriborsidonnainen? Koska tuskin kukaan tollaista huutelis jos se ei olis varmasti noin?
 
Mun mielestä on aivan typerää saivartelua väittää että YLEn pyörittäminen ei olisi veronmaksajien rahoilla pyöritettävää toimintaa vain sen takia että sille on juntattu oma erillinen veronsa.

Mitä täällä tapahtuu? Juurihan sanoin että YLE-leikkaus on nimen omaan verohelpotus YLE-veroa maksaville. Ei leikkaus valtiontalouteen.
 
Eli PS leikkaa ne? Se on siis vaalilupaus että Ukrainaa ei auteta jos se maksaa Suomen veronmaksajille?



Onko siis suomen valtion laina Euriborsidonnainen? Koska tuskin kukaan tollaista huutelis jos se ei olis varmasti noin?


No ei se varmaan 1:1 ole euriborin kanssa, mutta valtionvelan hoitokulut olivat koronavuosina alle miljardijn kun ensi vuonna ne ovat jo 2,5 miljardia euroa. Kyllähän noi valtionvelat seuraavat yleistä korkokehitystä. Nyt näyttäisi kuponkikorko pyörivän 5 vuoden lainassa 1,375% ja 10 vuoden lainassa 1,5%.


Vaikka korot ovat vieläkin verrattain matalalla, meidän velkamäärä on kasvanut hirmuisesti finanssikriisin jälkeen. Vuonna 2007 valtionvelka oli 54 miljardia ja vuoden 2022 lopussa 141 miljardia eli vain 15 vuodessa velan määrä on noussut absoluuttisesti 87 miljardia euroa ja prosentuaalisesti 261%! Vaikka korkomenot eivät ole nyt yhtä suuret kuin 2000-luvun vaihteessa, kasvanut velkamäärä tarkoittaa sitä että nykyisellä poliittisella linjalla ollaan muutamassa vuodessa 1990-luvun korkomenojen tasolla.



1674068511131.png

1674068606789.png
 
Nykyisellä poliittisella linjalla ollaan muutamassa vuodessa 1990-luvun korkomenojen tasolla.
Ukrainan tukemista, siihen liittyvää omaa varautumista, sotehyvinvointialueiden alkuvauhtiin työntämistä, väyläverkoston ylläpitoa, oppivelvollisuuden laajentamista, ja hoitajamitoitusta velaksi nyt ainakin on varmastikin syytä jatkaa seuraavallakin hallituskaudella, mutta kunnat ja yritykset tuskin enää koronatukea tarvitsevat.
 
No ei se varmaan 1:1 ole euriborin kanssa...

Nin, niin miksi niistä puhutaan euriborin kanssa jos niilä ei ole sen kanssa mitään tekemistä

Kyllähän noi valtionvelat seuraavat yleistä korkokehitystä.
Siis vanhat lainat ovat a) kiinteäkorkoisia vai b) mitäsattuu?

Sitten toki se, edelleen että mistä konkreettisesti leikataan. Se puuttuu, viimeksi kun PS ja kepu ja kokoomus olivat hallituksessa, leikattiin kyllä. Äänestäjät muistanee mistä leikattiin, mutta sitä ei näy vaalimainoksissa nyt että mistä silloin leikattiin. Eikä sitä että ennen leikattiin tästä näin paljon, ja nyt leikataan tuosta. Konkretia loistaa edelleen poissaolollaan.
 
Onko jossain konkretiaa mitä PS meinaa tehdä taloudelle? Siis muutakuin "pitää leikata kaikesta turhasta ja lopettaa maahanmuutto".

Et mitä se "turha" on konkreettisesti ja no maahanmuuttajia on aika vähän, varsinkin pakolaisia vrt. siihen kun viimeksi PS oli hallituksessa.

Luottaisin että talous jätetään Kokoomuksen kontolle ja leikkauksista saadaan sovittua. Kokoomus + SDP en luota että mistään saadaan leikattua.
 
Luottaisin että talous jätetään Kokoomuksen kontolle ja leikkauksista saadaan sovittua. Kokoomus + SDP en luota että mistään saadaan leikattua.
VM:n esitys taisi olla viitisen miljardia, joten eiköhän oikeistohallitus leikkaisi suunnilleen sen verran, ja sinipuna sopeuttaisi puolet leikkauksin ja puolet veronkorotuksin. Kataisen ja Urpilaisen six-pack hallitus sopeutti noin viisi miljardia?
 
VM:n esitys taisi olla viitisen miljardia, joten eiköhän oikeistohallitus leikkaisi suunnilleen sen verran, ja sinipuna sopeuttaisi puolet leikkauksin ja puolet veronkorotuksin. Kataisen ja Urpilaisen six-pack hallitus sopeutti noin viisi miljardia?
Vajaat kuusi miljardia euroa sopeutuksia. Sopeutus = leikkaus tai veronkorotus. Ja taustalla oli siis Kokoomuksen ja demarien (vähän hassukin) sopimus, että leikkauksia ja veronkorotuksia tehdään yhtä paljon. Niinpä molemmat etsivät niitä sitten aktiivisesti.
Urpilaisen SDP on vähän eri kuin Marinin tulenpunainen puolue.
Sama puolue, eri puoli vallan kahvassa. Rinteeltä meni siihen aika monta vuotta ja Marin on jatkanut.
Veikkaanpa silti, että toteutuessaan mahdollinen sinipunahallitus kiihdyttäisi Demareissa taas ”seuran sisäiset mestaruuskisat” käyntiin.
 
Sama puolue, eri puoli vallan kahvassa. Rinteeltä meni siihen aika monta vuotta ja Marin on jatkanut.
Veikkaanpa silti, että toteutuessaan mahdollinen sinipunahallitus kiihdyttäisi Demareissa taas ”seuran sisäiset mestaruuskisat” käyntiin
Kyllä urpiaisen ja marinin demarit ovat eri puolueita, vaikka paperilla olisivatkin sama puolue.
 
Ok, eli jos edustajat ovat pääpiirteittäin samoja, puolueohjelma öbaut sama, ajetaan suunnilleen samoja asioita, nimi sama kuin aina ennenkin, mutta PJ vaihtuu, niin kyse on aina uudesta puolueesta? Ok. Tämä uutta.

(Oikeasti tää kuulostaa taas palstapersujen "Tällä kertaa kaikki on toisin!"-uskottelulta.)
 
Ukrainan tukemista, siihen liittyvää omaa varautumista, sotehyvinvointialueiden alkuvauhtiin työntämistä, väyläverkoston ylläpitoa, oppivelvollisuuden laajentamista, ja hoitajamitoitusta velaksi nyt ainakin on varmastikin syytä jatkaa seuraavallakin hallituskaudella, mutta kunnat ja yritykset tuskin enää koronatukea tarvitsevat.
Niin, on hyvä huomata tässä kohtaa mitkä ovat pysyviä menoja ja mitkä kertaluonteisia. SOTEE:n on lisätty hallintotasolla paljon päällekkäistä tekemistä. Hoitajamitoitus on myös pysyvästi menoja lisäävä toimi, joka ei edes saavuta ideologisia tavoitteitaan paremmasta hoidosta kaikille. Oppivelvollisuuden iän nosto, vaikkakin ihan hyvä uudistus, vaatii sekin pysyviä menoja. Pysyviä menoja tuli nykyiseltä hallitukselta 2 miljardia euroa. Samaan aikaan tulopuoli on kyykännyt.

"Sen sijaan yhteensä yli 10 miljardia euroa hallitus on eduskunnan siunauksella käyttänyt aivan muihin kohteisiin. Pidättäytymällä osasta päätösperäisistä menolisäyksistä hallitus olisi siis voinut halutessaan vähentää velanottoa. "


Vajaat kuusi miljardia euroa sopeutuksia. Sopeutus = leikkaus tai veronkorotus. Ja taustalla oli siis Kokoomuksen ja demarien (vähän hassukin) sopimus, että leikkauksia ja veronkorotuksia tehdään yhtä paljon. Niinpä molemmat etsivät niitä sitten aktiivisesti.

Sama puolue, eri puoli vallan kahvassa. Rinteeltä meni siihen aika monta vuotta ja Marin on jatkanut.
Veikkaanpa silti, että toteutuessaan mahdollinen sinipunahallitus kiihdyttäisi Demareissa taas ”seuran sisäiset mestaruuskisat” käyntiin.

Milloinkohan demareissa tulisi linjavetoa ammattiyhdistysliikkeen symbioosista irtaantumiseen? "Vastapuolella" kokoomus ainakin tavoittelee omassa hallitusohjelmassaaan yritystukien leikkaamisen perään ja toisaalta EK:kin luopui keskitetyistä palkkaratkaisuista 2016.
 
Ok, eli jos edustajat ovat pääpiirteittäin samoja, puolueohjelma öbaut sama, ajetaan suunnilleen samoja asioita, nimi sama kuin aina ennenkin, mutta PJ vaihtuu, niin kyse on aina uudesta puolueesta? Ok. Tämä uutta.

(Oikeasti tää kuulostaa taas palstapersujen "Tällä kertaa kaikki on toisin!"-uskottelulta.)

Öbaut, suunnilleen, pääpiirteittäin: Siinä on aika paljon liikkumavaraa jos suurennuslasilla.

Puolue muuttaa usein suuntaa johtajansa johdolla, eikä Marinin Demarit ole poikkeus. Siirtynyt huomattavasti vasemmalle onkimaan samoilla apajilla Vasemmistoliiton ja Vihreiden kanssa.

(Oikeasti tää kuulostaa taas palstan wannabeoikeistolaisten "Tälläkin kertaa kaikki on samoin" denialismilta.)
 
Viimeksi muokattu:
Milloinkohan demareissa tulisi linjavetoa ammattiyhdistysliikkeen symbioosista irtaantumiseen?
Tuskin milloinkaan, siellähän on yhteiset ja kietoutuneet lähtökohdat ja historia. Ja varmaan yhteinen tulevaisuudenvisiokin, mikä ikinä se sitten onkin. Tilanneanalyysi nyt ainakin näyttää olevan yhteneväinen.

Btw. Muistaakseni juuri Jutta Urpilainen aikanaan muotoili, että SDP ja ammattiyhdistysliike on samaa verta.
 
Puolue muuttaa usein suuntaa johtajansa johdolla

Muuttaa suuntaansa != uusi puolue. Tuo koko "nyt se on uusi puolue"-huuteluhan alkoi tasan siitä kun PS hajosi ja liittyy PS:n kannattajien identiteettikriisiin. Halla-ahon kannattajilla on ollut täysi työ saada kannattajat vakuuttumaan, että "Tällä kertaa kaikki on toisin!". Saas nähdä, päästäänkö ihan käytännössäkin testaamaan. Se taitaa olla Kokoomuksen käsissä.
 
Muuttaa suuntaansa != uusi puolue. Tuo koko "nyt se on uusi puolue"-huuteluhan alkoi tasan siitä kun PS hajosi ja liittyy PS:n kannattajien identiteettikriisiin. Halla-ahon kannattajilla on ollut täysi työ saada kannattajat vakuuttumaan, että "Tällä kertaa kaikki on toisin!". Saas nähdä, päästäänkö ihan käytännössäkin testaamaan. Se taitaa olla Kokoomuksen käsissä.

Itse en ainakaan ole sanonut että Demarit olisi uusi puolue vaan totesin ettei se ole se sama mitä Urpilaisen tai vaikkapa Lipposen aikaan. Jos yrittää väittää että koska aiemmin sinipuna on toiminut hyvin, niin se toimii nytkin. Tämä yksinkertaistaa asiaa liikaa koska unohtaa monta tärkeää asiaa jotka ovat sittemmin muuttuneet (valtion tilanne kaikilta osin, puolueiden eri kehityssuunnat mm.)

Kokoomuksen käsissähän kaikki taitaa olla, tosin PS voi vielä livahtaa ohitsekin. Aikaa on.
 
Jos yrittää väittää että koska aiemmin sinipuna on toiminut hyvin, niin se toimii nytkin.

SDP:hän on jo nyt puhunut sopeuttamistarpeesta. En usko hetkeäkään, etteikö Marin ja Orpo mahtuisi samaan hallitukseen jos kannatukset muutoin sellaisen mahdollistaisi. Toki mahtuvat Orpo ja Purrakin. Mä en siis itse näe SDP:ssä mitään sellaista muutosta, joka estäisi hallitusyhteistyön.
 
Onko jossain konkretiaa mitä PS meinaa tehdä taloudelle? Siis muutakuin "pitää leikata kaikesta turhasta ja lopettaa maahanmuutto".

Et mitä se "turha" on konkreettisesti ja no maahanmuuttajia on aika vähän, varsinkin pakolaisia vrt. siihen kun viimeksi PS oli hallituksessa.
En ymmärrä mikä pyhä lehmä tästä YLE:sta on tullut joillekin, Ylen ensi vuoden budjetti on lähes 600 miljoonaa, eli lähes yhtä paljon käytetään esimerkiksi varhaiskasvatukseen tai esi- ja perusopetukseen, mikä näistä on sinulle vähiten tärkeä asia?

Sinulle vähän konkretiaa, edellinen hallitus maksoi valtionvelkaa pois ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008. Eli jotain konkreettista siellä saatiin aikaiseksi, kun velanottokaan ei räjähtänyt käsiin, niin kuin nykyisellä hallituksella. (4 vuodessa 40miljardia)
 
Täytyy sanoa, että olen hieman pettynyt Perussuomalaisten esittämään talousohjelmaan.

Maahanmuutosta ja yliherkälle viritetystä vihreästä siirtymisestä aiheutuvien kulujen minimointi on tietysti tärkeää, mutta olisin halunnut nähdä konkretiaa miten niitä säästöjä pitäisi saada aikaan.

Esimerkiksi:
Ympäristöministeriön lakkauttaminen ja pakollisten lakisääteisten toimintojen siirto muille ministeriöille: säästö 200 miljoonaa euroa
Ylen budjetti tiputetaan alkuvaiheessa 400 miljoonaan euroon
jne

Vai onko tässä nyt pelkona se, että mikäli Persut lyö liian kovat luvut pöytään, niin systeemipuolueet Kokoomus ja SDP huolehtivat hallituksen muodostamisesta?

EDIT, nyt huomaan että nuo luvut on erillisessä dokumentissa: https://www.perussuomalaiset.fi/wp-...omalaisten-vaihtoehtobudjetti_-2023_Netti.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa, että olen hieman pettynyt Perussuomalaisten esittämään talousohjelmaan.

Maahanmuutosta ja yliherkälle viritetystä vihreästä siirtymisestä aiheutuvien kulujen minimointi on tietysti tärkeää, mutta olisin halunnut nähdä konkretiaa miten niitä säästöjä pitäisi saada aikaan.

Esimerkiksi:
Ympäristöministeriön lakkauttaminen ja pakollisten lakisääteisten toimintojen siirto muille ministeriöille: säästö 200 miljoonaa euroa
Ylen budjetti tiputetaan alkuvaiheessa 400 miljoonaan euroon
jne

Vai onko tässä nyt pelkona se, että mikäli Persut lyö liian kovat luvut pöytään, niin systeemipuolueet Kokoomus ja SDP huolehtivat hallituksen muodostamisesta?

Tämäpä se. Kokoomus ja persut voisivat tehdä kassakaappisopimuksen, jossa molemmat pyrkivät leikkaamaan vähintään 5 miljardia julkisia menoja. Tai voisivat käydä samanlaisen momentti momentilta tarkastelun kuten liberaalipuolue teki. Nykyisillä kannatusluvuilla jompi kumpi tulee kuitenkin pääsemään hallitukseen. Vaikea uskoa että kepu jaksaisi mennä Marinin 2 hallitukseen - sillä yksinkertaisesti ei olisi mitään voitettavaa siellä.

Harvaa kiinnostaa jos yritystuista tai järjestötuista leikataan isolla kädellä.
 
Tämäpä se. Kokoomus ja persut voisivat tehdä kassakaappisopimuksen, jossa molemmat pyrkivät leikkaamaan vähintään 5 miljardia julkisia menoja. Tai voisivat käydä samanlaisen momentti momentilta tarkastelun kuten liberaalipuolue teki. Nykyisillä kannatusluvuilla jompi kumpi tulee kuitenkin pääsemään hallitukseen. Vaikea uskoa että kepu jaksaisi mennä Marinin 2 hallitukseen - sillä yksinkertaisesti ei olisi mitään voitettavaa siellä.

Harvaa kiinnostaa jos yritystuista tai järjestötuista leikataan isolla kädellä.
Sanoisin niin, että jos Kokoomus ja Persut eivät pysty lopettamaan julkisen sektorin järkyttävää ylivarojen elämistä, niin allekirjoittanut nostaa talouden suhteen kädet pystyyn.

Tuossa linkissa on OECD:n graafi, jonka mukaan Suomi käyttää eniten varoja suhteessa BKT:hen julkisten toimintojen pyörittämiseen. Taakse jää kaikki Euroopan maat ja muutkin vertailussa olevat maat.

Elvytyspakettiketjussa ennustin taannoin, että worst case skenaariossa Suomi tekee defaultin vuonna 2030. Jos velkaantuminen jatkuu nykyistä 10-12 miljardin euron vauhtia vuodessa, niin tämä ennustus ei kauaksi heitä.

 
Täytyy sanoa, että olen hieman pettynyt Perussuomalaisten esittämään talousohjelmaan.

Maahanmuutosta ja yliherkälle viritetystä vihreästä siirtymisestä aiheutuvien kulujen minimointi on tietysti tärkeää, mutta olisin halunnut nähdä konkretiaa miten niitä säästöjä pitäisi saada aikaan.

Esimerkiksi:
Ympäristöministeriön lakkauttaminen ja pakollisten lakisääteisten toimintojen siirto muille ministeriöille: säästö 200 miljoonaa euroa
Ylen budjetti tiputetaan alkuvaiheessa 400 miljoonaan euroon
jne

Vai onko tässä nyt pelkona se, että mikäli Persut lyö liian kovat luvut pöytään, niin systeemipuolueet Kokoomus ja SDP huolehtivat hallituksen muodostamisesta?
Siellä vaihtoehtobudjetissahan on juuri kuvailemalla tavallasi säästöt.

Humanitäärinen maahanmuutto 298m€
Kehitysyhteistyö 640m€
Yleishyödyllisten yhteisöjen verovapauden rajoittaminen 65m€
Yleisradio 144m€
Sitra 400m€
Ilmastoraha 400m€
 
Siellä vaihtoehtobudjetissahan on juuri kuvailemalla tavallasi säästöt.

Humanitäärinen maahanmuutto 298m€
Kehitysyhteistyö 640m€
Yleishyödyllisten yhteisöjen verovapauden rajoittaminen 65m€
Yleisradio 144m€
Sitra 400m€
Ilmastoraha 400m€
Me luemme nyt varmaankin eri materiaalia. Lukemassani Perussuomalaisten talouspoliittisessa ohjelmassa vuodelle 2023 ei ole tuollaisia linjauksia. Perussuomalaiset etusivu linkittää tähän dokumenttiin.

EDIT, nyt huomaan että nuo luvut on tosiaan erillisessä dokumentissa: https://www.perussuomalaiset.fi/wp-...omalaisten-vaihtoehtobudjetti_-2023_Netti.pdf

 
Me luemme nyt varmaankin eri materiaalia. Lukemassani Perussuomalaisten talouspoliittisessa ohjelmassa vuodelle 2023 ei ole tuollaisia linjauksia. Perussuomalaiset etusivu linkittää tähän dokumenttiin.

No ei säästöt ja leikkauskohteet ole muuttuneet, tarkemmin niistä on vaihtoehtobudjetissa: https://www.perussuomalaiset.fi/wp-...omalaisetn-vaihtoehtobudjetti_-2023_Netti.pdf
 
Sanoisin niin, että jos Kokoomus ja Persut eivät pysty lopettamaan julkisen sektorin järkyttävää ylivarojen elämistä, niin allekirjoittanut nostaa talouden suhteen kädet pystyyn.

Tuossa linkissa on OECD:n graafi, jonka mukaan Suomi käyttää eniten varoja suhteessa BKT:hen julkisten toimintojen pyörittämiseen. Taakse jää kaikki Euroopan maat ja muutkin vertailussa olevat maat.

Elvytyspakettiketjussa ennustin taannoin, että worst case skenaariossa Suomi tekee defaultin vuonna 2030. Jos velkaantuminen jatkuu nykyistä 10-12 miljardin euron vauhtia vuodessa, niin tämä ennustus ei kauaksi heitä.


Aika masentavaa luettavaa :D


General public services (e.g. public debt transactions, the functioning of the central executive and legislative bodies, and transfers between levels of government) accounted for 5.4% of GDP across OECD countries in 2019. Italy (7.5%), Greece (7.9%) and Finland (7.9%) spent the most on this function. Public debt transactions represented the largest component of this function for Italy and Greece, while general services made up over half of it in Finland. On average, OECD countries spend 5.1% of GDP on education and 3.9% on economic affairs. This last category encompasses subsidies to enterprises and economic sectors. Environmental protection is the category with the lowest level of spending, at 0.5% of GDP on average for OECD countries.

Between 2007 and 2019 public expenditures on social protection increased by 1.4 p.p. of GDP on average. The increase has been steepest in Finland (5 p.p.) and Spain (4.5 p.p.).
On average, in 2019, the largest portion of government resources in OECD countries was spent on social protection (13.3% of GDP), which includes old age pensions, sickness and disability benefits, and unemployment benefits. Finland (24%), France (23.9%) and Denmark (21.4%) spent the largest share of their GDP on social protection. Chile (5.9%), Korea (6.9%) and the United States (7.6%) spent the smallest share (Table 2.25).

The second largest spending category within health care is outpatient services, amounting to 2.3% of GDP. This category includes services delivered at home or in consulting facilities, and it increased by 1.2 p.p. between 2009 and 2019. Finland (3.17%) and Sweden (3.16%) spent the most on outpatient services in 2019 while Switzerland (0.19%) and Estonia (0.58%) spent the least.

The dimensions with the lowest OECD average scores were data-driven public sector and proactiveness (0.07 each). This reflects governments’ issues with valuing data as a strategic public asset and anticipating user needs, avoiding cumbersome data and service delivery processes. The data-driven public sector dimension measures countries’ data governance structures (e.g. data strategies), infrastructure and standards to capitalise on the value of data. The United Kingdom (0.12), Denmark and Korea (0.11 each) stand out for their performance. Chile, Finland and Germany (0.04 each) have the lowest scores, indicating that they need to do more to capitalise on the value of data.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 306
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom