• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Niin on. Ongelma on se, että kyseinen malli pysyy pystyssä vain kasvavan (tuotteliaan) väestön ja kukoistavan kansantalouden alaisuudessa. Tämäkin vain silloin, kun tulonsiirrot pidetään maltillisina. Suomessa ei ole eikä tule olemaan kumpaakaan enää, ja tulonsiirrot ovat karanneet täysin käsistä.

Käytännössä tämä tiedetään, mutta vallitsevaa todellisuutta ei voida ääneen myöntää. Nykymalli ei ole millaan lailla kestävä, koska se vaatii loputonta velanottoa ja verojen korotuksia. Tästä syystä sitä seinää päin ollaan kiitämässä.
Kannattaa kiittää loputtoman kasvun paradigmasta Adam Smithiä ja Kansojen varallisuutta. Siihen uskoon ylläpidon osalta niin meillä kuin muuallakin nojataan, vaikka väestöpyramidi näyttää haastavalta.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa kiittää loputtoman kasvun paradigmasta Adam Smithiä ja Kansojen varallisuutta. Siihen uskoon ylläpidon osalta niin meillä kuin muuallakin nojataan, vaikka väestöpyramidi näyttää haastavalta.
Ainoastaan julkisen sektorin velkataakka ja alati kasvavat menot tarvitsevat jatkuvaa talous kasvua. Toisekseen globaalisti talouskasvua eli yleensä tehokkuuden ja tuottavuuden kasvamista tarvitaan alati kasvavan väestön kasvun takia.
 
Kannattaa kiittää loputtoman kasvun paradigmasta Adam Smithiä ja Kansojen varallisuutta. Siihen uskoon ylläpidon osalta niin meillä kuin muuallakin nojataan, vaikka väestöpyramidi näyttää haastavalta.

Ei. Loputtoman kasvun paradigma tulee käytännössä nykyisestä raha- ja talousjärjestelmästä, jossa raha = velka (ja kyllä, juuri näin se on. Tämän voi lukea vaikkapa keskuspankkien omilta sivuilta). Tämän asetelman vuoksi kaikki lähtee tuhoutumaan täysin, jos velanotto loppuu. Tämä järjestelmä, joka vaatii loputonta kasvua, on alle satavuotias.
 
Ei. Loputtoman kasvun paradigma tulee käytännössä nykyisestä raha- ja talousjärjestelmästä, jossa raha = velka (ja kyllä, juuri näin se on. Tämän voi lukea vaikkapa keskuspankkien omilta sivuilta). Tämän asetelman vuoksi kaikki lähtee tuhoutumaan täysin, jos velanotto loppuu. Tämä järjestelmä, joka vaatii loputonta kasvua, on alle satavuotias.
Se taas perustuu Smithin perusoivallukselle, on sovelma tai kehitysaskel paremmin mahdollistamaan Smithin kasvuideaa. Mutta tämä tästä. Suosittelen kuitenkin lukemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa olataisiin voitu mennä uudestaan 90 luvun lamaan koronassa, käsittääkseni nyt oli tehtävä kaikki että se vältettiin.
Siinä samassa tuli velkaa, mutta se velka on ei huutelun, nyt pelastettiin monia ihmisiä

Ne jotka huutelee nyt, eivät ole nähneet lama aikoja, saattoi olla aika tylyäkin aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa olataisiin voitu mennä uudestaan 90 luvun lamaan koronassa, käsittääkseni nyt oli tehtävä kaikki että se vältettiin.
Siinä samassa tuli velkaa, mutta se velka on ei huutelun, nyt pelastettiin monia ihmisiä

Ne jotka huutelee nyt, eivät ole nähneet lama aikoja, saattoi olla aika tylyäkin aikaa.
Lamaa on sirretty ja siirretty keskuspankkisosialismin avulla eikä ole tänä aikana kun oli edes vähän kasvua tasapainotettu budettia. No kun se lama tulee ja korttitalo romahtaa tulee se olemaan iso, ellei korttitaloa osata hallitusti romauttaa. Ja jos me ajetaan täysiä seinään, niin se tulee törmäys tulee sattumaan enemmän, kuin jos hyvissä ajoin jo valmistaudutaan lamaan ja laitetaan budjetti tasapainoon.
 
Lamaa on sirretty ja siirretty keskuspankkisosialismin avulla eikä ole tänä aikana kun oli edes vähän kasvua tasapainotettu budettia. No kun se lama tulee ja korttitalo romahtaa tulee se olemaan iso, ellei korttitaloa osata hallitusti romauttaa. Ja jos me ajetaan täysiä seinään, niin se tulee törmäys tulee sattumaan enemmän, kuin jos hyvissä ajoin jo valmistaudutaan lamaan ja laitetaan budjetti tasapainoon.
Budjettihan oli vuosi vuodelta paremmin tasapainossa ennen koronaa, mikä ”yllättäen” keikautti kaiken taas päälaelleen ihan maailmanlaajuisesti.
 
Niin kauan kun muut maat lykkäävät lamaa, niin trendistä poikkeaminen johtaisi kilpailukyvyn laskemiseen ja etenkin lyhyellä aikavälillä todella paskaan tilanteeseen. Säästötoimet pitäis tehdä yhtenäisesti koko eu-alueella jotta maiden välille ei syntyisi isoja eroja.
 
Sieltähän se taantuma on tulossa. Jos oikein lamaksi menee, niin kriiseissä niitä rakenteellisia muutoksia sitten on mahdollista tehdä - eipä juuri muuten.
 
Suomessa kannattaa mielestäni olla varuillaan siitä että populistit eivät pääse valtaan
 
Suomessa kannattaa harjoittaa sellaista politiikkaa että populisteille ei ole tarvetta.
Jos sensijaan harjoitetaan nykyisenkaltaista oma kansa viimeisenä-politiikkaa niin miten populistien valtaannousu pitäisi estää?

Pitäisikö populistien äänestäjiltä ottaa äänioikeus pois?
Pitäisikö heidät viedä jonnekin leirille?
Kuka päättää siitä ketkä kaikki muut ovat populisteja?
 
Eihän populistien vallasta Suomessa ole ollut yhtään mitään haittaa, kun ovat niin tuuhioita hallitsemaan. Ennen vaaleja puhe on halpaa ja asetelmat nousee kohisten "push it to the limit" montaasin lailla. Mutta jos valtaa tulee, niin jo pian vaalien jälkeen äänestäjien tuki haihtuu, kun kuuta ei tuotukaan taivaalta suomalaiselle palkansaajalle. Sitten alkaa populistien keskinäinen riitely, ja uutisissa puhutaankin enää peräkonteista ja teknisistä kuperkeikoista eikä populistien politiikasta, joka jo lähentelee nollaa. Sitten taas Kokoomus tai SDP jatkaa.
 
Edetään, ketä kiinnostaa enään
Ketä tarkoitat populisteilla? Jos pelkäät perussuomalaisten tekevän Suomesta neljännen valtakunnan, niin kerro se suoraan. Mikään muu kuin perussuomalaiset ei tunnu populisteista keskustelevien olevan populismia.
 
Suomessa kannattaa mielestäni olla varuillaan siitä että populistit eivät pääse valtaan

Tällä hetkellä suomessa on vallassa pahimmat populistit varmaan koskaan.

"luonnonsuojelu on hyvä juttu" => vastustetaan kaikkea järkevää ja ympäristöystävällistä energiaa joka oikeasti toimii, kun luotetaan satuihin tuulivoimasta. Vastustetaan uusituvan luonnonvaran (puu) järkevää käyttöä.
"wappusatanen kaikille" => otetaan älyttömästi lisää velkaa.
"hoitajamitoitus" => hoitajia ei riitä ja mitoitus ei toteudu vaikka laki sen sanoo. Tilanne on vain pahempi koska jossain on kuitenkin hoitajia mitoituksen verran vain mitoituksen takia jolloin niitä ei riitä sinne missä niitä enemmän tarvisi

jne.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä suomessa on vallassa pahimmat populistit varmaan koskaan.

"luonnonsuojelu on hyvä juttu" => vastustetaan kaikkea järkevää ja ympäristöystävällistä energiaa joka oikeasti toimii, kun luotetaan satuihin tuulivoimasta. Vastustetaan uusituvan luonnonvaran (puu) järkevää käyttöä.
"wappusatanen kaikille" => otetaan älyttömästi lisää velkaa.
"hoitajamitoitus" => hoitajia ei riitä ja mitoitus ei toteudu vaikka laki sen sanoo. Tilanne on vain pahempi koska jossain on kuitenkin hoitajia mitoituksen verran jolloin niitä ei riitä sinne missä niitä enemmänt tarvisi

jne.

Löytyyhän näitä nyt vähän joka puolelta:
"Bensavero alas" => asia jota käytännössä jokainen ekonomisti pitää housuihin kusemisena pakkasella.
"Sähkölle hintakatto" => asia joka on todettu tyhmäksi useaan otteeseen kun hintakatto vain entisestään supistaa tuotantoa ja sekin tuotanto mitä on pyritään myymään paikkaan jossa ei ole hintakattoa.

Tosin puun käytön osalta pitää todeta että siinä pitäisi noudattaa samaa periaatetta kuin muissakin energianlähteissä (tai vaikkapa rakennusmateriaaleissa). Eli pyrkiä selvittämään sen kokonaishiilijalanjälki ja sitten verrata sitä vaihtoehtoihin. Se että puut uusiutuu ei tarkoita että se olisi automaattisesti jotenkin hiilineutraalia toimintaa.
 
Sieltähän se taantuma on tulossa. Jos oikein lamaksi menee, niin kriiseissä niitä rakenteellisia muutoksia sitten on mahdollista tehdä - eipä juuri muuten.
Suurinflaatio olisi ollut hyvä tilaisuus kehoittaa työkykyisiä työttömiä menemään töihin jättämällä indeksikorotukset tukiin tekemättä. Taantuma tai lama ei tule muuttamaan mitään, kun yhteisen valuutan ansiosta Suomi voi ottaa lähes loputtomasti lainaa, kun se vaikuttaa vain tulevaisuuden lainanhoitokulujen kasvuun.
 
Suurinflaatio olisi ollut hyvä tilaisuus kehoittaa työkykyisiä työttömiä menemään töihin jättämällä indeksikorotukset tukiin tekemättä. Taantuma tai lama ei tule muuttamaan mitään, kun yhteisen valuutan ansiosta Suomi voi ottaa lähes loputtomasti lainaa, kun se vaikuttaa vain tulevaisuuden lainanhoitokulujen kasvuun.
Päinvastoin. Tukien nostaminen tässä inflaatiossa oli hyvä asia. Eivät kaikki työttömät noin *naps* pääse vaan töihin. Minusta on hienoa että työttömiä kohdellaan täällä hyvin.
 
Päinvastoin. Tukien nostaminen tässä inflaatiossa oli hyvä asia. Eivät kaikki työttömät noin *naps* pääse vaan töihin. Minusta on hienoa että työttömiä kohdellaan täällä hyvin.

Kun kohdellaan liian hyvin niin työllistyminen ei kiinnosta. Näitä on Suomessa ihan liikaa ja olet hyvä esimerkki tällaisesta tapauksesta. Kuinka monta kertaa olet luetellut että kun tukia tulee näin ja näin paljon, niin ei kiinnosta mennä töihin.
 
Päinvastoin. Tukien nostaminen tässä inflaatiossa oli hyvä asia. Eivät kaikki työttömät noin *naps* pääse vaan töihin. Minusta on hienoa että työttömiä kohdellaan täällä hyvin.

Kun kohdellaan liian hyvin niin työllistyminen ei kiinnosta. Näitä on Suomessa ihan liikaa ja olet hyvä esimerkki tällaisesta tapauksesta. Kuinka monta kertaa olet luetellut että kun tukia tulee näin ja näin paljon, niin ei kiinnosta mennä töihin.
Vähän kaksipiippuinen tilanne.

Ihan perus tuet on mitoitettu tietylle hyvinvointi tasolle, joten indexikorotus pitää siinä mielessä tuet ennallaa ennallaan, vaikka euromääräisesti nousee.

Haittana siinä toki se että se voi laskea työllistymis kynnystä, vielä eletään tilanteessa missä työvoimasta on kysyntää leveästi, jolloin se kannustinluokku pahenee tällä etuuspolitiikalla. Mutta onko se sitten indexikorotuksen ongelma, vai etuuspolitiikan ongelma.
 
Tärkeintä olisi tehdä töiden tekemisestä aina kannattavaa, esim. perustulo + kiinteä korkeahko veroprosentti yhdistelmällä. Muitakin vaihtoehtoja tietysti on.
Valitettavasti.

Tulee mieleen kaksi muuta konstia, joko perustoimeentuloa laskea, tai tukea työssäkäyntiä, ei verottaa, vaan jopa maksaa tukea jos käyt töissä. Siis sen vaihtoehdon lisäksi että joku toimeentulotaso jonka vaatimuksena on aktiivinen halu ja yritys työllistyä ja tehdä töitä jos vain on.

Kaikissa on ongelmansa.


Toki ne työlistymisen esteita pitää madaltaa ja purkaa.
 
joko perustoimeentuloa laskea
Vaatisi aika isoja muutoksia lakiin. Tarveperusteisista tuista pitäisi käytännössä luopua ja pistää ihmiset ulos kodeistaan. Ei hyvä.
tai tukea työssäkäyntiä, ei verottaa, vaan jopa maksaa tukea jos käyt töissä.
Eli tukea tulis jos oot töissä, tai jos et oo töissä. Miten tämä eroaisi perustulosta?
 
Tärkeintä olisi tehdä töiden tekemisestä aina kannattavaa, esim. perustulo + kiinteä korkeahko veroprosentti yhdistelmällä. Muitakin vaihtoehtoja tietysti on.
Ainahan se on kannattavaa nytkin (samoin työn vastaanottaminen), jos asiaa katsotaan kymmenien vuosien perspektiivillä.
Ongelma on se, että ihmisellä on usein taipumusta katsoa asioita hyvin lyhyellä perspektiivillä ja nykyhetken tilanteestaan sen sijaan, että hahmottaisi elämänkulkua kokonaisuutena.
 
Ongelma on se, että ihmisellä on usein taipumusta katsoa asioita hyvin lyhyellä perspektiivillä ja nykyhetken tilanteestaan sen sijaan, että hahmottaisi elämänkulkua kokonaisuutena.
Ja miten tän ongelman ratkaisisi, muuten kuin tekemällä työn vastaanottamisesta aina kannattavaa, ilman että lasketaan mitään vuosien projektioita tulevaisuuteen?

Lisäksi jotain kuuskymppistä työtöntä ei varmaan ihan kauheesti kiinnosta että töiden vastaanottaminen kannattaa vuosi eläkkeelle jäämisen jälkeen.
 
Eli tukea tulis jos oot töissä, tai jos et oo töissä. Miten tämä eroaisi perustulosta?
Perustulo on laajakäsite, joten riippuu miten kumpaakin toteutetaan.

Jos oli vähän rajumpi ajatus tukea työssäkäyntiä, eli tuetaan enemmän mitä perinteisellä perustuloajatuksella, perustulo ajatuksissa työssäkynti ei lisää tukea, vaan laskee.
 
Perustulo on laajakäsite, joten riippuu miten kumpaakin toteutetaan.

Jos oli vähän rajumpi ajatus tukea työssäkäyntiä, eli tuetaan enemmän mitä perinteisellä perustuloajatuksella, perustulo ajatuksissa työssäkynti ei lisää tukea, vaan laskee.
Perustulo, siten että jokainen kansalainen saa tililleen summan x joka kuukausi. Veroprogressio mäkeen ja vaikka 45% kiinteä veroprosentti.

Näin työssäkäyminen aina tuo lisää käytettäviä varoja, eikä tuen taso riipu mistään.
 
Ja miten tän ongelman ratkaisisi, muuten kuin tekemällä työn vastaanottamisesta aina kannattavaa, ilman että lasketaan mitään vuosien projektioita tulevaisuuteen?

Lisäksi jotain kuuskymppistä työtöntä ei varmaan ihan kauheesti kiinnosta että töiden vastaanottaminen kannattaa vuosi eläkkeelle jäämisen jälkeen.
Sellaista järjestelmää hyvinvointivaltiossa on käytännössä mahdoton luoda, missä työn vastaanottaminen olisi aina, ja välittömästi kannattavaa kaikissa tilanteissa. Kynnyksiä on aina jossain. Muu on löysää puhetta.

Sitten ne kuusikymppiset. Heillä on enää hyvin vähän merkitystä kansantalouden kannalta, kun halutessaan voivat jäädä 63 eläkkeelle. Tällä ei ole tarkoitus olla ikärasisti, jokainen työllistyvä kuusikymppinen on tietysti yksilönä ja paikallisesti arvokas, ja mitä pidemmän työuran tekee, onko se nykyisin 67-68 asti, sen arvokkaampi.
Vaan pointata, että työvoimapoliittisesti ja systeemisesti heidän vuokseen ei isommin kannata muutoksia tehdä, koska siinä on kysymyksessä pisaroista meressä.

Kolmas pointti. Hallitus saavutti juuri työvoimatavoittensa. Suomessa ei vielä milloinkaan ole ollut yhtä korkea työllisyysaste, kuin mitä nyt on. Työvoimapula on myös suurimmillaan.
Se ei tarkoita, että pyrkimys nostaa työllisyyttä vielä lisää tulisi hylätä. Sen sijaan se tarkoittaa, että työllisyyden nostamisen kustannukset tulevat jatkossa kasvamaan. Hyvä esimerkki juuri ne kuusikymppiset. Paljonko yhteiskunnan kannattaa laittaa panoksia heidän työllistymiseensä? Toki mitä terveempi/työkykyisempi otos, ja mitä kauemmin työvoimapula jatkuu ja mitä korkeammalle työllisyys halutaan, niin sitä enemmän.

Käytännön esimerkki. Omalla alallani osaan sanoa, että alan erityisosaajia ei enää Suomesta löydy. Jokainen rekry olisi pois joltain muulta, eli nollasummapeliä. Siksi emme oikeastaan enää edes etsi kotimaastamme paitsi yliopistojen jatko-opiskelijoita - joita myös on hyvin rajallisesti ja joista on valtava kilpailu.
Ala on kuitenkin hieman poikkeuksellinen, eikä sinällään liity työvoimapolitiikkaan. Esimerkin tarkoitus vain on kertoa toimintaympäristöstä, mihin on päädytty.
 
Viimeksi muokattu:
Perustulo, siten että jokainen kansalainen saa tililleen summan x joka kuukausi. Veroprogressio mäkeen ja vaikka 45% kiinteä veroprosentti.

Näin työssäkäyminen aina tuo lisää käytettäviä varoja, eikä tuen taso riipu mistään.
Näissä perustuloviritelmissä on aina se harkinnan varaisten tukien rinnalla pysyminen vesittämässä koko idean. Se käänteinen tulovero perustulomalli kuulostaa hyvältä mutta jos siinä pysyy kaikki asumistuet yms niin aika turhaa.
 
Sellaista järjestelmää hyvinvointivaltiossa on käytännössä mahdoton luoda, missä työn vastaanottaminen olisi aina, ja välittömästi kannattavaa kaikissa tilanteissa. Kynnyksiä on aina jossain. Muu on löysää puhetta.

Ratkaiseva ja hyvin suuri ero on siinä, tuleeko ne tuloloukut vero/sosiaalitukipolitiikasta siten että ne pätee aina ja kaikille,
vai siitä, että joillain ihmisillä (paljon pienemmällä ihmismäärällä) on (paljon vähemmän) luonnollisia tuloloukkuja jotka tulee esim. siitä että tarvisi autoa (jota ei ennestään omista) päästäkseen töihin.

Muutenkin ajatusmalli, että "Jos ei voida täysin ja kaikissa olosuhteissa ratkaista ongelmaa, niin ei kannata edes yrittää ratkaista tai lieventää sitä kenenkään kohdalla" on todella typerä.

Kolmas pointti. Hallitus saavutti juuri työvoimatavoittensa. Suomessa ei vielä milloinkaan ole ollut yhtä korkea työllisyysaste, kuin mitä nyt on. Työvoimapula on myös suurimmillaan.
Se ei tarkoita, että pyrkimys nostaa työllisyyttä vielä lisää tulisi hylätä. Sen sijaan se tarkoittaa, että työllisyyden nostamisen kustannukset tulevat jatkossa kasvamaan.

Tavoite on helpohko kun työttömyysprosentti suhteutetaan "työikäiseen väestöön" joka pienenee selvästi suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeellä.

Sen sijaan taloudellinen huoltosuhde (työllisten ja ei-työssäkäyvien kokonaismäärän suhde) on se, millä on oikeasti väliä sen kannalta, kuinka kestävällä pohjalla talous on.

Mutta hallitus on kyllä luova siinä että keksii typeriä mittareita joilla mitata omaa eriomaisuutaan ja perustella sitä typerille kannattajilleen, järkevien mitarien näyttäessä hyvin hälyttäviä lukemia.

Sen sijaan että otetaan työllisyystavoitteita, pitäisi ottaa esim. huoltosuhdetavoitteita (taloudellisella huoltosuhteella). Sekä tulostavoitteita (tulos kirjaimellisesti kirjanpidollisella määritelmällä). Melkein sama kuin velkaantumistavoite, sillä erolla, että tuottavan omaisuuden myynnillä ei voisi näitä tilapäisesti kaunistella.
 
Viimeksi muokattu:
Sellaista järjestelmää hyvinvointivaltiossa on käytännössä mahdoton luoda, missä työn vastaanottaminen olisi aina, ja välittömästi kannattavaa kaikissa tilanteissa. Kynnyksiä on aina jossain. Muu on löysää puhetta.
Kuukauden aikajaksolla tuo on järjestettävissä jos ei vaikeasti vammaisia ym. oteta huomioon.
 
Näissä perustuloviritelmissä on aina se harkinnan varaisten tukien rinnalla pysyminen vesittämässä koko idean. Se käänteinen tulovero perustulomalli kuulostaa hyvältä mutta jos siinä pysyy kaikki asumistuet yms niin aika turhaa.
Ei niitä IMO tarvi säilyttää. Hyvinvointialue/kaupunkikohtainen perustulolisä vaan kaikille jolla saa jonkun yksiön jostain. Samalla insentivoidaan ihmisiä asumaan edullisesti, kun taskuun jää automaattisesti enemmän.
 
Perustulo, siten että jokainen kansalainen saa tililleen summan x joka kuukausi. Veroprogressio mäkeen ja vaikka 45% kiinteä veroprosentti.

Näin työssäkäyminen aina tuo lisää käytettäviä varoja, eikä tuen taso riipu mistään.
Perustulossa tuppaa tulla se ongelma että mikä se taso on. Eli pitäisi saada läpi että sitä perustoimeentuloa pitäisi laskea, joka, se taasen ei mene läpi.
Joten se ei poista tukihimmeleitä, vaan luo yhden uuden. Perustulon voimaikkan etu on siinä että se poistaa byrakratialoukkuja heiltä joilla on halua työllistyä. Samaan pääsee jos työttömyysetuuden , sovitellun työttömyyestuuden myntämistä vähän muutettaisiin, eli työssäkäyvä ja aktiiviinen työnhakia saisi aina saman ja jo se sovittaminen tulisi verotuksen kautta. Mutta siinä jäisi ulkopuolelle ne ei aktiiviset.

Mutta siinä jäisi niitä esteitä, joten pitäisi poistaa työllistymisen esteitä , yleisitovudeet jne.

Jos halutaan voimakkaasti sitä että työssäkäynti kannattaa , niin tekijällä kuin tyllistäjälle niin yksi lähetyminen olisi että sitä työssäkäyntiä pitäisi tukea, että se kannattaisi niin yksilön kuin työllistäjän kannalta. Se voisi toimia heillä joilla on haluja ja riittäviä kykyjä käydä töissä. Eli kehittää/korvata palkkatukia toisenlaisiksi.

Kaikki yksilöt ei ole syystä tai toisesta mitenkään työkykyisiä, tai elämäntilanne sellainen ettei ole "motivaatiota", ei me voida jälkimmäisiäkään jättää heitteille, jotenkin turvattava minimi pärjääminen ja tuettava sitä että saa elämästä jälleen kiinni ja päästää työelämään. Heihin , kannattaa uhrata resursseja. Ottaa kädestä kiinni ja auttaa eteenpäin.
 
Perustulossa tuppaa tulla se ongelma että mikä se taso on. Eli pitäisi saada läpi että sitä perustoimeentuloa pitäisi laskea, joka, se taasen ei mene läpi.
Joten se ei poista tukihimmeleitä, vaan luo yhden uuden. Perustulon voimaikkan etu on siinä että se poistaa byrakratialoukkuja heiltä joilla on halua työllistyä. Samaan pääsee jos työttömyysetuuden , sovitellun työttömyyestuuden myntämistä vähän muutettaisiin, eli työssäkäyvä ja aktiiviinen työnhakia saisi aina saman ja jo se sovittaminen tulisi verotuksen kautta. Mutta siinä jäisi ulkopuolelle ne ei aktiiviset.

Mutta siinä jäisi niitä esteitä, joten pitäisi poistaa työllistymisen esteitä , yleisitovudeet jne.

Jos halutaan voimakkaasti sitä että työssäkäynti kannattaa , niin tekijällä kuin tyllistäjälle niin yksi lähetyminen olisi että sitä työssäkäyntiä pitäisi tukea, että se kannattaisi niin yksilön kuin työllistäjän kannalta. Se voisi toimia heillä joilla on haluja ja riittäviä kykyjä käydä töissä. Eli kehittää/korvata palkkatukia toisenlaisiksi.

Kaikki yksilöt ei ole syystä tai toisesta mitenkään työkykyisiä, tai elämäntilanne sellainen ettei ole "motivaatiota", ei me voida heitä jättää heitteille, jotekin turvattava minimi pärjääminen ja tuettava sitä että saa elämästä jälleen kiinni ja päästää työelämään. Heihin , kannattaa uhrata resursseja. Ottaa kädestä kiinni ja auttaa eteenpäin.
Pitäisi olla kunnollinen simulaattori jossa kokeilla näitä.

Itse laittaisin asetukset: 1000€/kk Suomen kansalaisille, ilmainen terveydenhuolto ja lääkkeet ja 50% tasavero tuloista. Alkuun kokeeksi.
 
Itse laittaisin asetukset: 1000€/kk Suomen kansalaisille, ilmainen terveydenhuolto ja lääkkeet ja 50% tasavero tuloista. Alkuun kokeeksi.

1000€*5 500 000 * 12 = 66 000 000 000

ja se käteenjäävä olisi 1000€*,5 = 500€ ?, jos ei vähennyksiä
Valtion verotus kaikille.
Ilmeisesti myös ALVin säilyttäisi. kympin tuntilikasta jäisi ...
 
Sen sijaan että otetaan työllisyystavoitteita, pitäisi ottaa esim. huoltosuhdetavoitteita (taloudellisella huoltosuhteella). Sekä tulostavoitteita (tulos kirjaimellisesti kirjanpidollisella määritelmällä). Melkein sama kuin velkaantumistavoite, sillä erolla, että tuottavan omaisuuden myynnillä ei voisi näitä tilapäisesti kaunistella.
Ikäluokkapyramidista johtuen nykyisin näkyvissä olevat tehokkaat tavat saada huoltosuhde nousuun olisi massiivinen (työperäinen) maahanmuutto sekä voimakas eläkeiän nostaminen. Ensimmäinen on hyvin vaikeaa ja toista ei voida taas tehdä vuosiin, kun edellisestä uudistuksesta ei lopulta niin paljon aikaa ole vielä mennyt.
Ollaankin aikoihin tultu, kun jopa Kepu (Vanhanen) tuosta ensimmäisestä, eli (työperäisestä) maahanmuutosta huomauttelee.
”Yksi asia Vanhasta erityisesti ”epäilyttää Suomen menossa”. Väestön ikääntymisen kansantaloudelle aiheuttamaa uhkaa ei vieläkään oteta aivan todesta, vaikka neuvolatilastot tässä yhdessä asiassa mahdollistavat ennustamisen. Asiaan kytkeytyy ”intohimoisen aatteelliseksi muodostunut ulkomaalaisten pelkääminen”, hän sanoo.”
 
Miksi sitä pitäisi laskea? Ihan hyvin voidaan pitää nykytasolla.
Mitä tuolla tasolla tarkoitat, sitä "sossu" minimiä, eli työttömyyskorvauksista luovutaan ?

Eli tyyliin tonni kuussa josta pidätetään 500€ vero. ja muut etuudet mäkeen.
1000€*5 500 000 * 12 = 66 000 000 000

ja se käteenjäävä olisi 1000€*,5 = 500€ ?, jos ei vähennyksiä
Valtion verotus kaikille.
Ilmeisesti myös ALVin säilyttäisi. kympin tuntilikasta jäisi ...
 
Mitä tuolla tasolla tarkoitat, sitä "sossu" minimiä, eli työttömyyskorvauksista luovutaan ?

Eli tyyliin tonni kuussa jostain 500€ vero.
Nykytaso on mitä työtön ja säästöton tällä hetkellä saa. Eli joku 700€ tjsp. verojen jälkeen ja vuokra päälle.
 
Kuukauden aikajaksolla tuo on järjestettävissä jos ei vaikeasti vammaisia ym. oteta huomioon.
Jos se olisi järkevästi järjestettävissä, olisi joku länsimainen hyvinvointivaltio siinä varmasti jo onnistunut. Edes Tanska ja Norja ei ole (ovat toki paremmin kuin Suomi), vaikka heillä yhteiskunta laittaa juuri siihen asiaan 5-7 kertaa enemmän resurssia kuin Suomi. Toki johonkin muuhun sitten ohjataan vähemmän.
 
Jos se olisi järkevästi järjestettävissä, olisi joku länsimainen hyvinvointivaltio siinä varmasti jo onnistunut.
Jostain syystä perustuloa vastustetaan ideologisesti niin paljon, että ei kyllä oo pahemmin onnistuttu tuossakaan tavoitteessa.
 
50% verolla
luokkaa 2000€/kk

2000€*5 500 000 * 12 = 132 000 000 000
Mitä tällä kertolaskulla oikein ajat takaa? Puolet tuostahan tulee heti takaisin veroina. Alvina lopusta puolikkaasta neljännes ja niin edelleen. Työstä kerättäis dramaattisesti enemmän veroja, kun ihmisten keskimääräinen veroprosentti n. kolminkertaistuisi.
 
Ei niitä IMO tarvi säilyttää. Hyvinvointialue/kaupunkikohtainen perustulolisä vaan kaikille jolla saa jonkun yksiön jostain. Samalla insentivoidaan ihmisiä asumaan edullisesti, kun taskuun jää automaattisesti enemmän.
Tässä nyt yksinkertaistetaan kaikkien ihmisten elämä siellä yksiössä kykkimiseksi ja netissä roikkumiseksi. Täällä todellisuudessahan perherakenteet ja -tilanteet sekä asumismuodot ja -järjestelyt ovat helkkarin monimuotoisia.
 
Jostain syystä perustuloa vastustetaan ideologisesti niin paljon, että ei kyllä oo pahemmin onnistuttu tuossakaan tavoitteessa.
Ideologia ei ole ongelma, tai no sen verran että ajatukset usein sitä tasoa että kaikille jaetaan rahaa niin paljon että pärjää, ja sen päälle säilytetään muu sosialiturva.
Sitten jos taso vedetään sellaiseksi mitä jaettavaa on jos summataa tulonsiirto/terveys ym menot ja jaetaan ne tasan, niin ei se enään tyydytä ketään, kuin jotain oikeisto liberaalia.

Mitä tällä kertolaskulla oikein ajat takaa? Puolet tuostahan tulee heti takaisin veroina. Alvina lopusta puolikkaasta neljännes ja niin edelleen. Työstä kerättäis dramaattisesti enemmän veroja, kun ihmisten keskimääräinen veroprosentti n. kolminkertaistuisi.
Valtion verotulot on luokkaa 50 miljardia (en tarkistanut, voi olla väärin), osasta etuuksia on aiemmin maksettu veroja, eli osa tuloista leikkaantuu, ja 66 miljardin menolisäys ei toki täysimääräisenä lisää menoja, jos se korvaa osan vanhoista menoista.


Perustulossa on se ongelma että siinä lisätään tulonsiirtojen saajia miljoonilla, eli lisätään maksutaakkaa työssäkäyville.

jos aiemmin sai tonni kuussa palkkaa, josta jäi käteen se niukka tonni, nyt tarjoat tonnin puhtaana, työllä saa 500 lisää, kahden tonnin palkalla tonnin. neljän tonnin palkaa saava ei vielä edes maksa valtion vero niin paljoa että sillä maksaisi itsensä ja kaverin. Pitäs löytä ne maksajat jotka maksaa tuo ja lisäksi ne muut verovaroin tarjotut palvelut.
 
Viimeksi muokattu:
1000€*5 500 000 * 12 = 66 000 000 000

ja se käteenjäävä olisi 1000€*,5 = 500€ ?, jos ei vähennyksiä
Valtion verotus kaikille.
Ilmeisesti myös ALVin säilyttäisi. kympin tuntilikasta jäisi ...
Ajattelin tuon perustulon olevan verotonta.

Mutta tulomalli saisi olla vaikka perustulon sijaan perustili. Siellä olevia rahoja saisi käyttää täysimääräisesti ruokaan, asumiseen ja Suomalaisiin tuotteisiin. Tupakka/alkoholi ja ulkomaalaiset tuotteet veisi tililtä 200€ kun maksat 100€ kauppiaalle. Perustulo siis perustarvikkeisiin ja jos haluaa jotain muuta niin maksaa extraa tai tekee jotain töitä.

Koulutus ja terveydenhuolto sekä lääkkeet pitäisi olla valtion kustantamaa jotta muita tukihimmeleitä ei tarvitsisi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kelan työntekijöiden määrä on se yksi iso peruste tälle perustulolle, niin miksei jokaisen hakemuksen tarkistamisen sijaan voitaisi luottaa enempi kansalaiseen ja antaa vaan koneiden tarkastaa perusvaliditeetti ja sitten vain pistotarkastaa sieltä täältä hakemuksia ja pistää sakkoja jos myönnetyille hakemuksille ei ole perusteita. Toki on hakemuksia joihin tarvitaan vaikka kela lääkäreitä mutta noi perus toimeentulohakemukset ja asumistukihakemukset menisi varmaan pelkän koneen avullakin.
 
Jos kelan työntekijöiden määrä on se yksi iso peruste tälle perustulolle, ...
Perustelu on se että olisi kiva jos tulisi varmasti joka kuukausi tonni rahaa tilille.
Ja se että byrokratia vähenisi, eli ne jotka oikasti haluaa pärjätä, mutta joutuvat tukiviidakossa laskeen tarkkaan että pärjäävät ja sen takia tekemään valintoja jotka eivät ole isossa kuvassa edullisia.

Siis tilanne miksi mennä töihin, jos vaara että lyhyellä tähtäimellä käytettävissä olevat rahat vähenee.

Valtion byrokratikustannuksia tosiaan kannattaa optimoida tehostamalla, mutta vaikka olisi euron pilvipalvelussa täysin automatisoitu, niin niillä ei paikata 66 miljardin rahoitusaukkoa.

Perustulossa on sekin ongelma että voi ollä elämän tilanne sellainen että se elämänhalinta ei onnistu, se ei vaan kaikilla toimi että asumistuki tulee omalle tilille. No noin yleensäkkään eri tilanteissa olevat ihmiset tarvii eritasoista talouellista tukea, perustulossa kaikki vedetään samalla viialla, ison osa saa enemmän kuin tarvii ja eniten apua tarvitsevat vähemmän kuin tarvii, josta seuraa sitten että heille luodaa lisätuki muotoja, mutta rahat hassattu jo heille joilla vähempikin riittäisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 397
Viestejä
4 755 324
Jäsenet
77 303
Uusin jäsen
Seepra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom