- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 197
Miten se valtio siitä hyötyy ?Minun ajoni eivät ole vähentyneet yhtään, vaikka polttoaineen hinta on noussut sen +80senttiä/litra(n. Vuoden takaisesta), koska hupiajelut on karsittu jo aikoja sitten ja tulen jatkamaan kunnes työssäkäynnistä ei jää mitään käteen. En usko olevani ainoa ihminen vastaavassa tilanteessa: töissä on käytävä maksoi mitä maksoi. Suomessa on valtava määrä ihmisiä joille oma auto on välttämätön. Hupi-/loma-ajelijat voivat lopettaa oman toimintansa ihan milloin vain, kun ei ole pakko. On turha väittää, ettei valtio hyödy kohonneista hinnoista.
Lainaamaisi listan lisäksi keksin vielä heikompia, ja niiden kaveriksi tulee helposti haittojakin.
Jos mietit että hinnan nousu vähentää maaölypohjaisten kulutusta , ja sitä kautta päästöjä ja helpottaa valtiota, niin valtio voisi tehdä saman vaikutuksen ihan päästöveroilla, jolloin se hinnon nousu menisi valtionkassaan (netto hyöty riippuu paljonko kulutus vähenee)
Jos ostat kalliimpaa polttoaineitta säästöillä (*, niin ehkä yksilötasolla, mutta isommassa kuvassa se ei tilannetta muuta.Minun ajoni eivät ole vähentyneet yhtään, vaikka polttoaineen hinta on noussut sen +80senttiä/litra(n. Vuoden takaisesta), koska hupiajelut on karsittu jo aikoja sitten ja tulen jatkamaan kunnes työssäkäynnistä ei jää mitään käteen.
Kuluttaja miettii ajoja tarkemmin, miettii myös niitä välttämättömiä.
Kuluttajilla se korkeampi hinta on pois muusta kulutuksesta
Valtion kustannukset/menot nousee.
Edit:
Ja ei kuluttajilla, niin hintojen nousu tehostaa kulutuksen vähennystä, tehostamista, vaihtoehtojen kilpailukykyä. -> hinnannousulla suora kulutusta vähentävä vaikutus. -> valtiolta pois.
Jos katsot litratilastoja, niin huomaa vertailu luvut, meillä taustalla korona-aika, talouden kuumeneminen, putinin takia lokistisia muutoksia jne.
(*
Jos lokiikkasi on se että ALV kiertymä kasvaa, niin sen polttoaineeseen käytetyn rahan täytyy olla kulutukseen tullutta lisärahaa, eikä rahaa joko siirtynyt toisesta kulutuksesta toiseen.
Jos mietiti eri ALV tasoja, niin ruoan hinta nousussa, joka taasen lisää matalamman verokannan kulutusta, polttoaineiden hinnan nousu lisää julkisia, joka taasen matalamman verokannan kulutusta.
Jos korot nousee niin se vähentää velaksikulutusta, eikä välttämättä lisää yhtäpaljon säästöillä kulutusta. (jälkimmäiseen lasken sen jos ennen laitto satasen säästöön viikossa, niin polttoaineen hinnan myötä laittaa enään viiskymppiä)
Viimeksi muokattu: