[
Päivitetty laki uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä tuli voimaan 2021. Laki perustuu hallituksen esitykseen HE 48/2021. Aiempi laki joka perustui Sipilän hallituksen esitykseen HE 199/2018
Faktantarkistus:
Ihan hauskasti väistetty vastuuta, mutta jotta lukijat ei menisi vipuun, niin muistutetaanpa Perussuomalaistenkin hyväksymästä Sipilän hallituksen
hallitusohjelman kärkiohjelmakirjauksesta, jota sitten jakeluvelvoitteessa toteutettiin:
”– Nostetaan liikenteen uusiutuvien polttoaineiden osuus vuoteen 2030 mennessä 40 prosenttiin.”
Ja laitetaanpa näiden mainitsemiesi lakien jakeluvelvoitteet ihan näkyviin. Teräväsilmäinen voi huomata, että jakeluvelvoitteita ei nykyhallituksen toimesta ole ollenkaan muutettu ennen kuin
nyt, kun sitä hallituksen esityksestä tilapäisesti
alennettiin vuosille 2022 ja 2023 7,5 prosenttiyksiköllä (2022 12,5%, 2023 14%).
Sipilän hallitus:
419/2019
1) 18,0 prosenttia vuonna 2019;
2) 20,0 prosenttia vuonna 2020; 20
3) 18,0 prosenttia vuonna 2021;
4) 19,5 prosenttia vuonna 2022;
5) 21,0 prosenttia vuonna 2023;
6) 22,5 prosenttia vuonna 2024;
7) 24,0 prosenttia vuonna 2025;
8) 25,5 prosenttia vuonna 2026;
9) 27,0 prosenttia vuonna 2027;
10) 28,5 prosenttia vuonna 2028;
11) 30,0 prosenttia vuonna 2029 ja sen jälkeen.
Marinin hallitus
603/2021
1) 20,0 prosenttia vuonna 2020;
2) 18,0 prosenttia vuonna 2021;
3) 19,5 prosenttia vuonna 2022;
4) 21,0 prosenttia vuonna 2023;
5) 22,5 prosenttia vuonna 2024;
6) 24,0 prosenttia vuonna 2025;
7) 25,5 prosenttia vuonna 2026;
8) 27,0 prosenttia vuonna 2027;
9) 28,5 prosenttia vuonna 2028;
10) 30,0 prosenttia vuonna 2029 ja sen jälkeen.
Itse en toki olisi laskenut jakeluvelvoitetta nytkään. Kuten valtaosa
ekonomisteistakin on todennut, polttoaineen hinnan keinotekoinen alentaminen on lähinnä haitallista.