• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Mikä mittaustavassa on muuttunut? Lasketaanko "muutaman tunninkin" työt joilla ei elä, että on työllistynyt?
Toisnpäin, työkalun muuttuessa laskentatapa kiristyi, eli Tilastokeskuksen mukaan uuden mittaustavan mukainen n. 74% työllisyysaste vastaa vanhaa juuri ja juuri 75% työllisyysastetta.

Ei osannut hallitus vastata Harkimon kysymykseen mitä arvellaan pakolaisista kuluja syntyvän.
Toihan riippuu myös vähän miten sen laskeekin. Pelkät suorat vai myös epäsuorat.
No ei kai sitä voi tietää nyt, kun ei VM aiemminkaan ole kyennyt laskemaan, lisäksi nyt kukaan ei tiedä paljonko heitä tulee ja kuinka kauan ovat, moniko lopulta jää. Ukrainalaisten kanssa on myös tehty ja tehdään poikkeuksia eli opiskelijoille tarjotaan suoria paikkoja jopa yliopistoissa ja työlupakäsittelyä helpotetaan samaan aikaan kun markkinoilla on valtava työvoimapula. Ja nuo poikkeukset on sellaisia, jotka jos osa heistä jäisi tänne pidemmäksi aikaa, tekisikin sitten siitä osasta kenties tuottavia. Viimeiseksi voi kysyä onko tämä ylipäätään asia, minkä mittaaminen rahassa ja mittasuhteet ylipäätään on olennainen asia: epävarmuustekijöitä kun on niin paljon, että melkein minkä tahansa luvun esittäminen olisi lopulta vain arvaus.
Oppositiopoliitikolle oman suosion kannalta kysymys on toki osuva, kun jo kysyessä tietää, että siihen ei kellään ole suoraa vastausta. Sen sijaan jos ajattelee politiikkaa yhteisten asioiden hoitamisen kannalta, se ainoastaan kuluttaa sitä yhteistä aikaa ja resurssia, jonka poliitikot voisi käyttää tuottavampaankin tekemiseen.
Toikin on niin suhteellista toisilla on, mutta paljon on heitä joiden toimeentulo on sosiaalituen varassa ja tää Ukrainan sota heitä vaan lisää.
Ensinnäkin tuet on indeksisidonnaisia, joten kustannusten noustessa ne seuraavana vuonna nousevat. Toki tukien varassa elävien kohdalla se odotusaika on nyt pitkä.
Toisekseen verotuksen keventäminen ei tietenkään auta tukien varassa eläviä, eikä ketään n. alle 15 tuhatta euroa tienaavaa, eikä oikeastaan edes alle 20 tuhatta tienaavaakaan koska suurin piirtein ainoat vero mikä jää maksettavaksi on veroluonteiset sivukulut, yle-vero ja kirkollisvero (jos jäsen). Eläkeläiset sitten eri asia, he jo hieman maksavat niilläkin tuloilla.
Ainoa veroale, joka todella pienituloisia ja köyhiä jeesaisi, olisi alv-ale. Alv-kevennys olisi kuitenkin ristiriitainen keino, koska ensinnäkin on vaikea ennustaa päätyykö se lopullisiin hintoihin vai korotettaisiinko kevennyksen verran katteita, samoin sen budjettivaikutus voi olla iso.
Kolmanneksi pienituloiset ja köyhät joka tapauksessa kuluttavat kaiken, joten kansantaloudellisesti heidän kulutuksensa ei voi kasvaa taloutta buustaamaan, ellei heille ohjata lisää rahaa, käytännössä siis nostettaisi tukia ja/tai palkkoja. Palkankorotukset olisi tietenkin parempi, mutta toisaalta saattaisivat vähentää työtunteja.
Toihan se on kokoomuksen linja jo vuosikymmeniä mielestäni ollut ja kun hallitukseen taas pääsevät eiköhän sitä koeteta soveltaa käytäntöön. Ihan hyvähän se on, että kerrotaan kuluja lisätessä mistä ne otetaan pois.
Kyllä. Tässä tapauksessa jopa erittäin suorasti, eli maksattaisimme kulut kaikilla, mutta vastineeksi palauttaisimme rahaa sitten veronalennusten muodossa keski-, hyvä- ja suurituloisille eli monelle omalle äänestäjällemme. Ja koska se ei voi toimia, kun pienituloisilta ja köyhiltä sitä rahaa ei saataisi kerättyä, leikkaisimme vielä heidän tukiaan.

Eli lopulta Kokoomus toimisi ikään kun käänteisenä Robin Hoodina, tekisi kriisin varjolla tulonsiirron köyhiltä parempituloisille.
Lopulta kysymys on vallasta. Eduskuntavaalitutkimuksen mukaanhan se on voimakkaasti yksinkertaistaen niin, että mitä korkeammat tulot ja koulutus, sitä suurempi äänestysaktiivisuus ja sitä useammin Kokoomuksen äänestäjä, tai sellainen, joka voisi äänestää Kokoomusta.

Ja huom. en nyt ole mollaamassa Kokoomusta. Oikeastaan arvostan sitä, että rehellisesti kerrotaan haluista vetää kotiin päin; niin kuitenkin tekee kaikki muutkin puolueet.
 
Viimeksi muokattu:
Eli lopulta Kokoomus toimisi ikään kun käänteisenä Robin Hoodina, tekisi kriisin varjolla tulonsiirron köyhiltä parempituloisille.
Lopulta kysymys on vallasta. Eduskuntavaalitutkimuksen mukaanhan se on voimakkaasti yksinkertaistaen niin, että mitä korkeammat tulot ja koulutus, sitä suurempi äänestysaktiivisuus ja sitä useammin Kokoomuksen äänestäjä, tai sellainen, joka voisi äänestää Kokoomusta.

Mielestäni tulonsiirto on aika värittynyt termi käytettäväksi tapauksessa joissa verotusta alennetaan. Jää vähän sama maku suuhun kuin lausonnosta, jossa työssäkäyvien ainoa oikeutus tienaamiinsa rahoihin on se ettei valtio ole vielä päättänyt verottaa niistä sataa prosenttia (sen sijaan että katsottaisiin asiaa näkökulmasta jossa rahat ovat lähtökohtaisesti työssäkäyvän mutta niistä nyt vaan pitää maksaa veroa tietty määrä).
 
Värittynyt? Irvokas pikemminkin. Siinä on jo lähtökohdaksi otettu, että aikaansaavemman ja osaavamman kansanosan tuloista automaattisesti suuri osa kuuluu vaikkapa niille, jotka päätti skipata koulut tai joita ei työt kiinnosta kun joutuisi epämukavuusalueelle tai sossusta saa melkein saman. Eli lähdetään siitä, että ihminen pitämässä suuremman osan tuloistaan itse on "varas" (Robin Hood varmaan viittasi siihen).
 
Voiko kenenkään työpanos olla satoja kertoja arvokkaampi kuin jonkun toisen?

Onko sillä edes merkitystä? Yritykset ovat oikeutettuja käyttämään rahojaan osakkeenomistajien hyväksymällä tavalla. Toki jos puhtaan julkisesta sektorista niin tällöin asia ei ole ihan näin yksiselitteinen kun mitään tulosvastuuta ei välttämättä ole.
 
No ei kai sitä voi tietää nyt, kun ei VM aiemminkaan ole kyennyt laskemaan, lisäksi nyt kukaan ei tiedä paljonko heitä tulee ja kuinka kauan ovat, moniko lopulta jää. Ukrainalaisten kanssa on myös tehty ja tehdään poikkeuksia eli opiskelijoille tarjotaan suoria paikkoja jopa yliopistoissa ja työlupakäsittelyä helpotetaan samaan aikaan kun markkinoilla on valtava työvoimapula. Ja nuo poikkeukset on sellaisia, jotka jos osa heistä jäisi tänne pidemmäksi aikaa, tekisikin sitten siitä osasta kenties tuottavia.
Joo vaikea asihan toi on, monessakin mielessä ja heitä tarvitaan Ukrainan jälleenrakentamiseen, aika näyttää kuinka moni palaa.
Viimeiseksi voi kysyä onko tämä ylipäätään asia, minkä mittaaminen rahassa ja mittasuhteet ylipäätään on olennainen asia: epävarmuustekijöitä kun on niin paljon, että melkein minkä tahansa luvun esittäminen olisi lopulta vain arvaus.
Oppositiopoliitikolle oman suosion kannalta kysymys on toki osuva, kun jo kysyessä tietää, että siihen ei kellään ole suoraa vastausta. Sen sijaan jos ajattelee politiikkaa yhteisten asioiden hoitamisen kannalta, se ainoastaan kuluttaa sitä yhteistä aikaa ja resurssia, jonka poliitikot voisi käyttää tuottavampaankin tekemiseen.
Pakolaisasia on muutakin kuin Ukrainalaiset ja olishan sitä voinut antaa arvion yhden hengen kuluista yhteiskunnalle.
Ensinnäkin tuet on indeksisidonnaisia, joten kustannusten noustessa ne seuraavana vuonna nousevat. Toki tukien varassa elävien kohdalla se odotusaika on nyt pitkä.
Ei ne indeksit ole enää vuosikausiin vastanneet kustannusten todellista nousua.
Kyllä. Tässä tapauksessa jopa erittäin suorasti, eli maksattaisimme kulut kaikilla, mutta vastineeksi palauttaisimme rahaa sitten veronalennusten muodossa keski-, hyvä- ja suurituloisille eli monelle omalle äänestäjällemme. Ja koska se ei voi toimia, kun pienituloisilta ja köyhiltä sitä rahaa ei saataisi kerättyä, leikkaisimme vielä heidän tukiaan.
Tukien leikkaus on Kokoomuksen tavoiteena ollut jo pitkään.
Eli lopulta Kokoomus toimisi ikään kun käänteisenä Robin Hoodina, tekisi kriisin varjolla tulonsiirron köyhiltä parempituloisille.
Mielenkiintoinen ajattelumalli, mutta tavallaanhan se noin menee.
Meillä on x-määrä euroja käytössä ja ainakun me johonkin sijoitamme se on otettava pois muualta tai otettava velkaa,
mitä tämä hallitus on kiitettävästi ottanutkin. Tai sitten karsittava kuluja (lue: etuuksia)

Nyt vielä tohon pakotteiden aiheuttamat tulonsiirrot muihin maihin, ulkomaankaupan muuttumisen muodossa
ja eiköhän sieltä tule vielä se ainutkertainen EU-tukipakettikin, jos ennustaa saa.

Lopulta kysymys on vallasta. Eduskuntavaalitutkimuksen mukaanhan se on voimakkaasti yksinkertaistaen niin, että mitä korkeammat tulot ja koulutus, sitä suurempi äänestysaktiivisuus ja sitä useammin Kokoomuksen äänestäjä, tai sellainen, joka voisi äänestää Kokoomusta.
Tota mä olen aina ihmetellyt, olen tulkinnut Kokoomukse todella hyvätuloistan etujen ajajaksi, eikä heitä olle 14%
mikä Kokoomuksen kannatus kokoväestöstä suunnilleen on ollut.
Ja huom. en nyt ole mollaamassa Kokoomusta. Oikeastaan arvostan sitä, että rehellisesti kerrotaan haluista vetää kotiin päin; niin kuitenkin tekee kaikki muutkin puolueet.
Minustakin vaikuttaa suoraryhtiseltä toiminnalta tossa suhteesa. Pitäis oikein säätää laki, että kun jotain kuluja lisätään
kerrotaan miten se rahoitetaan. Oppositiosta yleensä kuulee sen totuuden lähempänä oikeaa.
Se vaan on jännää, että kun päästään valtaa puheet/lupaukset unohtuu pääosin samantien.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko kenenkään työpanos olla satoja kertoja arvokkaampi kuin jonkun toisen?
Eipä juurikaan, mutta käytännössä näin tapahtuu. Kun yhtiöiden johtokunnissa/hallituksissa pyörii samat henkilöt toistensa palkkoja nostamassa. Eikä niitä edes verotuksella oikaista samaan malliin kuin joskus 70-80 luvulla.
Kokoomus on niitä marginaaliveroprosentteja sitten pikkuhiljaa saanut laskettua.
 
Keskustalta harmillinen pyllistys Venäjän suuntaan:
Antti Kurvisen paikalle tiede- ja kulttuuriministeriksi nousee Petri Honkonen.

Honkonen toimii myös Suomi–Venäjä-seuran puheenjohtajana. Seuraa on moitittu suomettuneeksi ja se on joutunut kritiikin kohteeksi Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
Honkonen kertoi ministerivalinnan jälkeen, että hän jättää puheenjohtajuuden ministeripestin vuoksi, jotta ei tule esteellisyysongelmia.

 
Mutta ihmeellinen juttu on se että kaikki keskustalaiset jotka on vastannut nato kysymykseen on vastannut "kyllä". Kaikissa puolueissa ei näin ole.

Ihan liian paljon on Kepussa noita EOS verrattuna selkeään kyllä/ei-kantaan. Puolet ja puolet.
SDP on kyllä kaikista oksettavin, eikö sitä selvää mielipidettä saa irti sitten millään?
Ainoastaan Kokoomus saa täydet pisteet, siellä on kaikki yhtä vaille vastanneet selvästi kyllä. Tässä tarkoitan siis sitä, että on vastattu selvästi joko kyllä tai ei.
Tämä on ehkä vain oma henkilökohtainen mielipide, mutta kyllä jokaisella kansanedustajalla pitäisi tässä asiassa olla selvä mielipide joko puolesta tai vastaan. Kyseessä on sentään Suomen suvereniteetin ja itsenäisyyden säilyttäminen sotilaallista uhkaa vastaan.
 
Ihan liian paljon on Kepussa noita EOS verrattuna selkeään kyllä/ei-kantaan. Puolet ja puolet.
SDP on kyllä kaikista oksettavin, eikö sitä selvää mielipidettä saa irti sitten millään?
Ainoastaan Kokoomus saa täydet pisteet, siellä on kaikki yhtä vaille vastanneet selvästi kyllä. Tässä tarkoitan siis sitä, että on vastattu selvästi joko kyllä tai ei.
Tämä on ehkä vain oma henkilökohtainen mielipide, mutta kyllä jokaisella kansanedustajalla pitäisi tässä asiassa olla selvä mielipide joko puolesta tai vastaan. Kyseessä on sentään Suomen suvereniteetin ja itsenäisyyden säilyttäminen sotilaallista uhkaa vastaan.
Hallituspuolueilla oletettavasti vielä tässä kohtaa tarve savuverholle. Näennäinen ero "oppositio haluaa liittyä ja hallitus ei" on järkevä kuva antaa venäjälle kunnes turvatakuut löytyy. Kyllähän suunnilleen kaikki jo osaa lukea rivien välistä että koko hallitus ratsastaa kohti liittymistä täyttä vauhtia, mutta ei ne tosiaankaan voi sitä mainostaa.
 
Hallituspuolueilla oletettavasti vielä tässä kohtaa tarve savuverholle. Näennäinen ero "oppositio haluaa liittyä ja hallitus ei" on järkevä kuva antaa venäjälle kunnes turvatakuut löytyy. Kyllähän suunnilleen kaikki jo osaa lukea rivien välistä että koko hallitus ratsastaa kohti liittymistä täyttä vauhtia, mutta ei ne tosiaankaan voi sitä mainostaa.
Demareilla on selvästi taktiikkana heittää jo jonkin aikaa sivummalla ollut Antti Rinne kaikkiin mahdollisiin paikkoihin ja medioihin kertomaan, että puolue on jo vuosia sitten kirjannut, että asiaa tarkastellaan tilanteen mukaan ja nyt on aika avoimesti tarkastella ja vakavasti harkita Natoa. Rinne on viime vuosina ollutkin demareiden suunnannäyttäjä monessa asiassa. Ja puolue tosiaan näyttää seuraavan häntä tässäkin asiassa: moni harkitsee vakavasti sen sijaan, että vastustaisi. Tältä pohjalta on sitten helppo heidänkin tehdä myönteinen päätös.

Oikeastaan vain Vasemmistoliitolle asia on todella vaikea, mutta sielläkin puheenjohtaja on muotoillut, että asiasta pitää käydä avoin keskustelu, eikä siitä kannata tehdä hallituskysymystä.

No niin, ja Ano toki myös.

D706ACAB-0D12-48BE-9E39-E03E90F05F3B.png
 
Demareilla on selvästi taktiikkana heittää jo jonkin aikaa sivummalla ollut Antti Rinne kaikkiin mahdollisiin paikkoihin ja medioihin kertomaan, että puolue on jo vuosia sitten kirjannut, että asiaa tarkastellaan tilanteen mukaan ja nyt on aika avoimesti tarkastella ja vakavasti harkita Natoa.
Se on hyvä, että Rinne kannattaa Natoa, mutta näkisin, että Sanna Marin tuo ne äänestäjät demareille. Varsinkin naisilta. Vaikka Kokoomus voittaisi ensi vaalit, niin SDP on hyvä vaihtoehto hallituspuolueeksi, koska PS voi olla liian suolainen.
 
Se on hyvä, että Rinne kannattaa Natoa, mutta näkisin, että Sanna Marin tuo ne äänestäjät demareille. Varsinkin naisilta. Vaikka Kokoomus voittaisi ensi vaalit, niin SDP on hyvä vaihtoehto hallituspuolueeksi, koska PS voi olla liian suolainen.
Näin on. Pääministerin olisi kuitenkin hankala olla puolueen muuttuvan natokannan sanansaattaja julkisuudessa.
Rinne on siihen nyt varsin sopiva.
 
Ukrainasta pakenevat ovat aivan eri asia kuin Lähi-idästä tulevat ”elintasosiirtolaiset”, sanoo perussuomalaisten Riikka Purra


 
Minä en ymmärrä miksi Persut kannattavat taas yhden vähemmistön luomista Suomeen. Viimeksi kun tänne tuli tuhansia Ukrainalaisia lyhyessä ajassa ne ammuttiin Raatteen tielle.
Näyttää vahvasti siltä, että aika iso osa noista jää tänne ja sitten voimme taas 10-15 vuoden päästä ihmetellä kun uudet nuorisojengit rötöstelevät.

Kyllä se pitäisi tehdä tiettäväksi, että oleskelu on sitten tosiaankin tilapäistä ja kriisin loputtua, rauhoituttua tai jäädyttyä voisi sitten palata pikaisesti jälleenrakentamaan maataan.
Ja jos tätä ei tee Persut, niin kuka sitten? Ainakaan ei kannattaisi lukita kantaansa ihan näin tiukasti, yleiset mielipiteet kun muuttuvat kriisin pitkittyessä ja jossain vaiheessa olisi sitten syytä kääntää sitä takkiaan.
 
On lähi-idän pakolaisilla noihin ukrainalaisiin ainakin sellainen merkittävä ero, että lähi-idän pakolaisten tuloa ei pohjustettu vuosikausia jatkuneella Yhdysvaltojen vastaisella ja Libyan johtajaa ylistävällä sotapropagandalla.
 
Minä en ymmärrä miksi Persut kannattavat taas yhden vähemmistön luomista Suomeen. Viimeksi kun tänne tuli tuhansia Ukrainalaisia lyhyessä ajassa ne ammuttiin Raatteen tielle.
Näyttää vahvasti siltä, että aika iso osa noista jää tänne ja sitten voimme taas 10-15 vuoden päästä ihmetellä kun uudet nuorisojengit rötöstelevät.

Kyllä se pitäisi tehdä tiettäväksi, että oleskelu on sitten tosiaankin tilapäistä ja kriisin loputtua, rauhoituttua tai jäädyttyä voisi sitten palata pikaisesti jälleenrakentamaan maataan.
Ja jos tätä ei tee Persut, niin kuka sitten? Ainakaan ei kannattaisi lukita kantaansa ihan näin tiukasti, yleiset mielipiteet kun muuttuvat kriisin pitkittyessä ja jossain vaiheessa olisi sitten syytä kääntää sitä takkiaan.

Raatteen tiestä puhuminen ukrainalaisten yhteydessä on aika tyhmää ja tarkoituksenhakuista mustausta millä ei ole mitään järkevää kosketuspintaa tähän.

Ei persut nyt erityisesti halua että tänne luodaan vähemmistö eli turha sellaista väittää. Kyseessä on (tällä kertaa) sotaa paossa olevia ihmisiä pääosassa naisia ja lapsia jotka ovat rehdisti sotaa paossa eikä mitään iphonemiehiä paremman elintason perässä. Eli kyseessä on aika eri asia kuten Purra sanoo. Se ei varsinaisesti tarvitse perusteluja että sotaa paossa olevia ihmisiä autetaan.

Aika vahvoja viitteeitä myös on että ukrainalaiset sopeutuvat paremmin tänne kuin lähi-idän väki eli ei ole samanlaista riskiä ja todennäköistä skenaariota että luotaisiin katujengejä. Samoin voidaan todeta heti kättelyssä että kun suuri osa näistä on naisia ja lapsia niin mitään ongelmia esim. raiskausten ja tuskin muidenkaan rötösten suhteen tulee olemaan.



Kääntäisin kysymyksen toisin päin että miksi tietty väki on nyt kovin nihkeinä ukrainalaisten naisten ja lasten suhteen, toisin kuin silloin kun irakilaisia ja muita nuoria miehiä lappasi rajan yli niin huudettiin kuinka meillä on tilaa ja käskettiin persujen olla hiljaa rasistisine mielipiteineen?
 
Viimeksi muokattu:
Minä en ymmärrä miksi Persut kannattavat taas yhden vähemmistön luomista Suomeen.
Viimeksi kun tänne tuli tuhansia Ukrainalaisia lyhyessä ajassa ne ammuttiin Raatteen tielle.
Näyttää vahvasti siltä, että aika iso osa noista jää tänne ja sitten voimme taas 10-15 vuoden päästä ihmetellä kun uudet nuorisojengit rötöstelevät.

Höpöhöpö.

Ensinnäkin, Ukrainasta tulee todellisia pakolaisia; Naisia ja lapsia. Miehet jäävät sinne puolustamaan maataan.

Toisekseen, suurin osa Ukrainalaisista palaa takaisin heti kun sota ohi, ja ne jotka jäävät, jäävät elättämään itsensä tekemällä töitä.

Kolmannekseen, Ukrainalaiset ovat ahkeraa porukkaa, ja ne jotka jäävät, haluavat sopeutua yhteiskuntaan, toisin kuin monet lähi-idästä ja pohjois-/itä-afrikasta tulevat.

Ukrainan kulttuurin selkein erityispiirre on lähinnä musikaalisuus. Islamilaisen kulttuurin selkein erityispiirre on tasa-arvon puute. Voi miettiä, kumpi kulttuuri sopeutuu paremmin Suomeen
 
Viimeksi muokattu:
Minä en ymmärrä miksi Persut kannattavat taas yhden vähemmistön luomista Suomeen. Viimeksi kun tänne tuli tuhansia Ukrainalaisia lyhyessä ajassa ne ammuttiin Raatteen tielle.
Näyttää vahvasti siltä, että aika iso osa noista jää tänne ja sitten voimme taas 10-15 vuoden päästä ihmetellä kun uudet nuorisojengit rötöstelevät.

Kyllä se pitäisi tehdä tiettäväksi, että oleskelu on sitten tosiaankin tilapäistä ja kriisin loputtua, rauhoituttua tai jäädyttyä voisi sitten palata pikaisesti jälleenrakentamaan maataan.
Ja jos tätä ei tee Persut, niin kuka sitten? Ainakaan ei kannattaisi lukita kantaansa ihan näin tiukasti, yleiset mielipiteet kun muuttuvat kriisin pitkittyessä ja jossain vaiheessa olisi sitten syytä kääntää sitä takkiaan.

Tässä nopeasti heitettynä joitain eroja Lähi-Idästä tai muutenkin kolmannesta maailmasta tuleviin pakolaisiin:
-Ensinnäkin tässä kuumottaa omaa persettäkin paljon enemmän. Venäjän invaasiota pakenevia olisi siksi tärkeämpää auttaa, kuin esim. kolmannen maailman sisällissotien tai yleisen kurjuuden uhreja. Paskalla säkällä ensimmäiseen tilanteeseen voidaan joutua itse, toiseen käytännössä ei oikein mitenkään.
-Toisekseen tässä on kyse erittäin perinteisestä ja selkeästi alkaneesta äkillisestä sodasta, eikä vuosikymmenien yleisestä trendistä. Ukrainasta tulevat eivät ole osa "globaalista etelästä" tulevaa yleisen kurjuuden, epävakauden ja sikäläisten yhteiskuntien pitkäaikaisten ongelmien luomaa siirtolaisvirtaa. Puhumattakaan siitä, kuinka vaarallinen ennakkotapaus pitkäaikainen siirtolaisvirta voi olla ilmastonmuutoksen edetessä.
-Koulutustaso taitaa pitkälti vastata muuta Eurooppaa, jos en ole aivan väärin ymmärtänyt?
-Tämän jälkeen voidaan alkaa miettiä kulttuurillisia juttuja. Onhan se totta, että Ukrainassa kulttuuri on esim. Lähi-Itään verrattuna selvästi lähempänä Suomea ja muita Pohjoismaita. Tosin veikkaan että tätä on hieman liioiteltu maahanmuuttokeskustelussa. Kyllä useimmat Lähi-Idästäkin tulevat tajuaa, ettei naisia saa lääppiä yms.
 
Jotain perspektiiviä näiden ukrainalaispakolaisten integroitumiseen voisi saada vaikkapa vertaamalla naapurimaa Romaniaan. Romaniahan on monta kertaa vauraampi ja huomattavasti länsimaisempi valtio, joten persujen voisi kuvitella toivottavan sieltä tulleet siirtolaiset suorastaan avosylin tervetulleiksi.
 
Jotain perspektiiviä näiden ukrainalaispakolaisten integroitumiseen voisi saada vaikkapa vertaamalla naapurimaa Romaniaan. Romaniahan on monta kertaa vauraampi ja huomattavasti länsimaisempi valtio, joten persujen voisi kuvitella toivottavan sieltä tulleet siirtolaiset suorastaan avosylin tervetulleiksi.

Romanialaisilla ei kai kuitenkaan ole mitään erityistä syytä lähteä siirtolaisiksi Suomeen. Ei kai kukaan ole vaatinut että romanilaisten tuloa Suomeen pitäisi estää? Et kai sekoita romaneihin jotka on sitten ihan eri kansa.

Matalapalkka-alojen työvoima on oma kysymyksensä erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Sivukommentti: Tuo taisi olla erittäin epäonnistunut vedätysyritys liittyen Romanian romaneihin. ;)

Sinänsä on ollut nautittavaa seurata kuinka tiettyjen tahojen suunnassa päällä tuntuu olevan rajumpi ”syntax error” kun Persut onkin valmiita auttamaan pakolaisia. Joskos sen aidon pakolaisen ja turvapaikkarakenteita hyödyntämään pyrkivän elintasopakolaisen ero alkaisi hahmottua. Tosin turha lienee tuo toive, tuntuu olevan vain ideologian julistamisen väline tämäkin aihe tietyille.
 
Uskon, että ukrainalaiset tekevät töitä. Etnisesti samaa väkeä pitkälti kuin Suomen venäläiset (ja moni jopa syntyjään neuvostokansalainen) ja kaikki tietämäni tekevät työtä ja pitävät sitä tärkeänä osana kunnon kansalaisuutta.

Ihan eri asia sitten, että riittääkö näille duunia, johon koulutus löytyy ja kielitaito ei estä? Ja miten suhtautuu suomalainen AY-jyrä kun markkinoille tulisi paljon halvemmallakin työt tekeviä, joidem työllistymisellä vahva "kansan tuki"?
 
Uskon, että ukrainalaiset tekevät töitä. Etnisesti samaa väkeä pitkälti kuin Suomen venäläiset (ja moni jopa syntyjään neuvostokansalainen) ja kaikki tietämäni tekevät työtä ja pitävät sitä tärkeänä osana kunnon kansalaisuutta.

Ihan eri asia sitten, että riittääkö näille duunia, johon koulutus löytyy ja kielitaito ei estä? Ja miten suhtautuu suomalainen AY-jyrä kun markkinoille tulisi paljon halvemmallakin työt tekeviä, joidem työllistymisellä vahva "kansan tuki"?
Aika moni on varmasti ainakin koulutetummasta väestä Englanninkielentaitoinen. Tuolla pärjää jo nyky työelämässä, jos palvelualat unohdetaan aika hyvin. Mutta jos Englantia tai Suomea ei osaa niin sitten on kyllä vaikeampaa. Nähtäväksi jää kuinka moni opettelee Suomen ja missä ajassa. Mutta jos esim. Somaleihin vertaa niin paljoa huonompaa toiminta tuolta osin tuskin olla voi.

Mutta se riittääkö duunia on silti aika kysymys? Työhaluja kyllä tuntuu olevan. Itse en usko tuon AY puolen olevan suurempi ongelma, ainakin pääkaupunkiseudulla ja isoimmissa keskuksissa kun työmarkkinoilla ulkomaalaistaustaiset on jo tovin ollut aika normaali ilmiö.
 
Aika moni on varmasti ainakin koulutetummasta väestä Englanninkielentaitoinen. Tuolla pärjää jo nyky työelämässä, jos palvelualat unohdetaan aika hyvin. Mutta jos Englantia tai Suomea ei osaa niin sitten on kyllä vaikeampaa. Nähtäväksi jää kuinka moni opettelee Suomen ja missä ajassa. Mutta jos esim. Somaleihin vertaa niin paljoa huonompaa toiminta tuolta osin tuskin olla voi.

Mutta se riittääkö duunia on silti aika kysymys? Työhaluja kyllä tuntuu olevan. Itse en usko tuon AY puolen olevan suurempi ongelma, ainakin pääkaupunkiseudulla ja isoimmissa keskuksissa kun työmarkkinoilla ulkomaalaistaustaiset on jo tovin ollut aika normaali ilmiö.
Offtopikkina huomautan, että suomenkielessä kielet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
 
Offtopikkina huomautan, että suomenkielessä kielet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
"Suomen kielessä" kirjoitetaan erikseen.
 

Helsingin kaupunginhallitus käsittelee maanantaina lausuntoesitystä, jossa huomautetaan, että kuntarajan muutos tekisi kunnan rajaan yksittäisen kiilan, ja rajaisi sen epätarkoituksenmukaisesti.
Kumma ettei tuollainen kiila ja epätarkoituksenmukainen raja haitannut silloin yhtään kun Helsinki ryösti Sipoolta Östersundomin.

EDIT 5.4.2022
On kyllä jollakin tapaa hienoa nähdä, että ei Venäjä ole ainoa, joka pikavauhtia päättää asioista (esim. säätää uusia lakeja pikavauhdilla aina tarpeen mukaan). Osataan sitä meilläkin. Toki sinällään helppoa kun päätetään vaan että otetaan "firman piikkiin" lisää velkaa. Eipä tuo nyt silti maailmaa kaada. Mielestäni hyvä vain että Suomellakin vähän höllentyy tuo talouskuri niin sovitaan paremmin muiden EU-maiden joukkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Siirretty työmarkkinakierros ketjusta.

Kyllähän se välillisesti subventoikin, esim. erilaisten investointi-, yritys-, ja matkailutukien, samoin investointien lainoituksien kautta myös noita lajeja, lähinnä niissä toki infraa kuten satamia ja laskettelukeskuksia rakennus- ja kehitysvaiheissa. Lisäksi urheiluliittoja ja muita mm. kolmannen sektorin toimijoita kuten Pidä Saaristo Siistinä yms.
Valtion lisäksi usein myös kunta on hankkeissa rahoittajana, takaajana ja luvittajana.
Yritystukia pitäisi muutenkin karsia, joten leikataan niiden lisäksi myös kulttuurista ja muista toiminnoista, jotka ei kuulu julkiselle sektorille, kuten yleishyödyllisistä järjestöistä ja tehdä lahjoittamisesta verovähennyskelpoista. Joitain ehkä voisi myös julkinen sektori tukea, mutta tiukalla seulalla ja tulosvastuullisesti.

Pohjoismaisessa (sosiaalidemokraattisessa) hyvinvointivaltiossa yhteiskunta on kietoutunut kaikkeen toimintaan niin vahvasti, että on melko mahdotonta eritellä täysin ja kokonaan yksityisin varoin tapahtuvaa suuremman yleisön toimintaa.
Vaikka puolueet on jakautuneet niihin, jotka puhuu mahdollisuuksien tasa-arvosta (oikealla) ja niihin, jotka tasa-arvosta (vasemmalla), niin ilomielin kaikki edistävät tätä kietoumaa jakamalla tukia omille sidosryhmilleen. Mikä sitten hallituskierton myötä tarkoittaa, että kerrostuen ihan meille kaikílle
Juu, pohjoismainen yhteiskunta on täynnä piilokorruptiota ja rahan jakamista sulle mulle periaatteella. Tästä paras tapa olisi vähentää jaettavan rahan määrää ja lisätä tulosvastuullisuutta.

Aito tasa-arvo on mahdollisuuksien tasa-arvoa, ei lopputuloksen tasa-arvoa. Lopputuloksen tasa-arvo on sitä että kaikki saa yhtä paljon riippumatta tuottavuudesta, ahkeruudesta tai mistään muustakaan, joka on väärin ja moraalitonta.
Mutta työmarkkinatilanteeseenhan tämä ei nyt suoranaisesti liity kuin siten, että myös moni näistä työpaikoista kuuluu aloihin, joita mielestäsi ei tulisi rahoittaa. Kysymys on kuitenkin ennemmin, paljonko lisärahoitusta ne tämän kierroksen jälkeen tarvitsevat mm. kuntaveron ja välillisten kunnallisten maksujen kautta
Rahoitetaan kulttuurista leikkaamalla opettajien palkan korotukset. Ei tosin riitä täysimääräisesti. Lisäksi onko opettajan ansioista tehty jossain kunnon selvitystä huomioiden pitkät lomat. Ei kai nyt tekemättömästä työstä voida palkaa maksaa.
 
Aito tasa-arvo on mahdollisuuksien tasa-arvoa, ei lopputuloksen tasa-arvoa. Lopputuloksen tasa-arvo on sitä että kaikki saa yhtä paljon riippumatta tuottavuudesta, ahkeruudesta tai mistään muustakaan, joka on väärin ja moraalitonta.
Olen osittain samaa mieltä, mutta asia ei ole täysin yksinkertainen. Mielestäni Suomen tulee olla hyvinvointiyhteiskunta ja heikommassa asemassa olevia on ehdottomasti autettava. Mutta toisin kuin vasemmistopuolueissa on tapana ajatella, niin heikompi EI ole yhtä kuin vähävarainen.

Tuottavuutta, ahkeruutta ja yrittäjyyttä tulee vaalia ja edistää kaikin keinoin. Nykyiset työmarkkinat eivät siihen työntekijöitä kannusta, kun kaikille jaetaan samat yleiskorotukset riippumatta oletko se pian eläkkeellä jäävä laiska duunari, joka vittuilee vain niille ahkerille uusille ja jopa osaavammille työntekijöille. Yleiskorotukset syövät sitten ne ahkerien mahdolliset henkilökohtaiset palkankorotukset ja pitää ne laiskat jäärät kaukana edellä, "koska iän tuoma kokemus". Työpaikoista rakentuu laiskojen ja saamattomien työntkeijöiden turvasatamia, josta on äärimmäisen vaikea saada potkuja tai edes palkanalennuksia. Työpaikan sisälläkin tulisi ehdottomasti olla kilpailua palkoista. Jos vuosien saatossa työpanoksesi vain vähenee ja vähenee, kun lykkäät kaikki omat hommasi niille nuorille pojanklopeille, niin totta helvetissä palkkaa pitää voida alentaa. Ja viimeistään valtion älyttömän progressiivinen verotus syö viimeistään ne ahkeruuden ja toimeliaisuuden rippeet. Ei tarvitse yltää kuin kymppitonnin kuukausipalkkaan, kun valtio ottaa puolet tuloistasi. Yrittäjät taas kohtaavat poikkeuksetta aina suurta kateutta ja paheksuntaa kansan keskuudessa, vaikka painavat duunia monesti 24/7 ja yltävät tuloissaan juuri verokoneen alarajalle. Puhumattakaan siitä, että heidän panoksellaan kymmenet tuhannet paheksujat saavat sen päivittäisen työn itselleen.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Sirretty kaksi viestiä työmarkkinaketjusta parempaan ketjuun.

Onneksi sä et ole päättämässä asioista, olisi varmasti ihana yhteiskunta meillä täällä jos verorahat tosiaan menisivät noihin asioihin ja tuossa järjestyksessä.

Häh? Sulla on ilmeisesti käsitys valtion ensisijaisista tehtävistä täysin hukassa.

Valtion ensisijainen tehtävä on ylläpitää sisäistä ja ulkoista turvallisuutta. Ulkoista turvallisuutta ylläpidetään armeijalla(sekä liittymällä natoon). Meillä on tuossa itänaapuri joka ei ymmärrä mitään muuta kuin voimaa.

Sisäinen turvallisuus on rikollisuuden estäminen ja niiden selvittäminen sekä tehokas oikeuslaitos rikoksista tuomitsemiseen ja riita-asioiden ratkaisuun.

Miksi nämä ei olisi ensisijaisia kohteita?

Tämän jälkeen sitten jatketaan sisäisen turvallisuuden ylläpitoa pyrkimällä mahdollisuuksien tasa-arvoon tarjoten kuitenkin turvaverkon josta ponnistaa takaisin.

Tämä tarkoittaa siis jonkin asteista koulustusta, sosiaaliturvaa, terveyden huoltoa.

Rahan laittaminen infraan tukee mahdollisuuksien tasa-arvoa ja yhteiskunnana toimintaa. Kyllä yksityiset voivat rakentaa paljon infraa kunnan/valtion kaavoituksen mukaisesti, mutta esimerkiksi raideliikenne ja moottoritiet ei välttämättä ole yksityiselle yritykselle tuottoisia, mutta kuitenkin ne ovat yhteiskunnalle tärkeää infraa ja on hyvä että infra on julkisen sektorin vastuulla.

Miten kultuuri vertautuu näihin?

Mun mielestä on aika absurdia huutaa suomalaisen kulttuurin puolesta ja samalla sen rahoitusta alas, valittaa yhteiskunnan menosta ja todeta, että kirjastot voi sulkea. Eikö ihminen enää ymmärrä syy-yhteyksiä? Lukutaidoton ja lukemisesta kiinnostumaton lapsi ja nuori johtaa paskaan yhteiskuntaan. Kulttuuriakin olisi syytä tukea ellei se ole itselle lähinnä joku lätkä, dokaus ja sauna.
Se ei ole suomalaista kulttuuria, jos valtio rahoitaa sen lähes täysin. Suomalaiseen kulttuuriin pitää saada enemmän yksityistä rahaa. Tähän ratkaisuna lahjoitusten verovähennys kelpoisuus. Lisäksi projekteissa pitäisi olla vähintään puolet yksityistä rahaa. Tämä osoittaa että tälle kulttuurille olisi oikeasti kysyntää. Ei se voi mennä niin että norsunluutornista päätetään laittaa rahaan jonkin ja sitten se ei edes kiinnosta ketään. Pitää saada yksityistä rahaa ja vähentää valtion roolia, koska kulttuuri ei ole samalla tavalla tärkeä, kuin peruskoulut.

Ja mitä tulee kirjastojen sulkemiseen, niin jos kirjastot olisivat puolivuotta kiinni mitä seuraisi? Ei kovin paljoa harmia. Jos koulut tai päiväkodit olisi puolivuotta kiinni mitä seuraisi? Todella paljon ongelmia ihmisten työssä käynnin kannnalta. Lisäksi lapset ei saisi opetusta.

Ehkä nyt ymmärrät mitä tarkoitin kun sanoin että ei ole ongelma, jos kirjastot olisi kiinni ja että nämä kunta ei tarvitse kirjastoja niin paljoa, kuin kirjaston työntekiät kuntaa. Vielä vähemmän kaiken maailman taiteilijat, yms tarvitsee kuntaa, kuin kunta näitä.

Lisäksi en ole ottanut kirjastoon selkeää kantaa, vaan pyörittelin vain ajatusta kirjastojen tarpeellisuudesta muutama viesti myöhemmin.
 
Olen osittain samaa mieltä, mutta asia ei ole täysin yksinkertainen. Mielestäni Suomen tulee olla hyvinvointiyhteiskunta ja heikommassa asemassa olevia on ehdottomasti autettava. Mutta toisin kuin vasemmistopuolueissa on tapana ajatella, niin heikompi EI ole yhtä kuin vähävarainen.

Tuottavuutta, ahkeruutta ja yrittäjyyttä tulee vaalia ja edistää kaikin keinoin. Nykyiset työmarkkinat eivät siihen työntekijöitä kannusta, kun kaikille jaetaan samat yleiskorotukset riippumatta oletko se pian eläkkeellä jäävä laiska duunari, joka vittuilee vain niille ahkerille uusille ja jopa osaavammille työntekijöille. Yleiskorotukset syövät sitten ne ahkerien mahdolliset henkilökohtaiset palkankorotukset ja pitää ne laiskat jäärät kaukana edellä, "koska iän tuoma kokemus". Työpaikoista rakentuu laiskojen ja saamattomien työntkeijöiden turvasatamia, josta on äärimmäisen vaikea saada potkuja tai edes palkanalennuksia. Työpaikan sisälläkin tulisi ehdottomasti olla kilpailua palkoista. Jos vuosien saatossa työpanoksesi vain vähenee ja vähenee, kun lykkäät kaikki omat hommasi niille nuorille pojanklopeille, niin totta helvetissä palkkaa pitää voida alentaa. Ja viimeistään valtion älyttömän progressiivinen verotus syö viimeistään ne ahkeruuden ja toimeliaisuuden rippeet. Ei tarvitse yltää kuin kymppitonnin kuukausipalkkaan, kun valtio ottaa puolet tuloistasi. Yrittäjät taas kohtaavat poikkeuksetta aina suurta kateutta ja paheksuntaa kansan keskuudessa, vaikka painavat duunia monesti 24/7 ja yltävät tuloissaan juuri verokoneen alarajalle. Puhumattakaan siitä, että heidän panoksellaan kymmenet tuhannet paheksujat saavat sen päivittäisen työn itselleen.
Minäkin haluan että yhteiskunta tarjoaa turvaverkon, josta ponnistaa takaisin työelämään. Haluan tukea myös niitä jotka ei pysty tekemään työtä tai että eivät kykene työllään elättämään itseään. Se että pyritään mahdollisuuksien tasa-arvoon ei tarkoita ettei voida pitää heikoista huolta. Mä haluan että kukaan ei tipu liian alas.

Myös olen samaa mieltä että myös työpaikalla pitäisi voida maksaa paremmille enemmän. Tosin pitää myös muistaa että lähtökohtaisesti työntekiä on heikommassa asemassa kuin yritys, etenkin matalan koulutuksen alalla. Ja on ihan oikein että tätä epäsuhtaa pyritään tasaamaan, ettei yritys käyttäisi työntekiöitä hyväkseen (negatiivisessa mielessä). Tämä tasaaminen ei myöskään saa johtaa siihen että työntekiä käyttää yritystä hyväkseen.
 
Tällä kertaa poikkeuksellisen isoja muutoksia puolueiden kannatuksessa. Kokoomuksella iso +3.5 %:yks. loikka 26,1 %:iin. Demareilla pientä nousua, persuilla isohko 2% lasku 13,6 %:iin. Muilla puolueilla myös lähinnä laskua. Tosin, esim. PS:n Nato-kannat tulivat vasta kyselyajan loppuouolella, joten tilanne on voinut elää sen suhteen. Ja muiden puolueiden Nato-kannat voivat jatkossa palauttaa niiden kannatusta.

13-3-12393625



 
Tässähän näyttää että pitkästä aikaa voisi olla tulossa sinipuna hallitus pienellä kokoonpanolla. Kokoomus, SDP ja RKP.
 
Tässähän näyttää että pitkästä aikaa voisi olla tulossa sinipuna hallitus pienellä kokoonpanolla. Kokoomus, SDP ja RKP.
Tuohon nippuun mahtuu ideologisesti myös vihreät ihan heittämällä, joten jos kokoomus tuota persujen sijaan haluaa niin ei tarvitse edes jännittää paikkojen ja prosenttien suhteen.
 
Persut on nyt prosentin alemmalle viimevuoden pudotuksesta kun Halla-Aho lopetti puheenjohtajana. Silloin puolueen aktiivit uskottelivat, että kyseessä vain tilapäinen shokkireaktio.
 
Kokkarit, Demarit ja RKP pystys muodostaan hallituksen Halliksen avulla- noin teoriassa. Jos sävel löytyy yhteinen. Muuten tulis melkoinen sillisalaatti
 
Myös olen samaa mieltä että myös työpaikalla pitäisi voida maksaa paremmille enemmän. Tosin pitää myös muistaa että lähtökohtaisesti työntekiä on heikommassa asemassa kuin yritys, etenkin matalan koulutuksen alalla. Ja on ihan oikein että tätä epäsuhtaa pyritään tasaamaan, ettei yritys käyttäisi työntekiöitä hyväkseen (negatiivisessa mielessä). Tämä tasaaminen ei myöskään saa johtaa siihen että työntekiä käyttää yritystä hyväkseen.
Olen osittain samaa mieltä, mutta yrityksiä on niin erilaisia. Isot konsernit ovat vahvassa asemassa, mutta pienet yrittäjävetoiset firmat ovat taas heikossa asemassa liittoihin nähden. Tämän takia paikallista sopimista pitäisi edistää. Yksittäinen yrittäjä pelaa aina isolla riskillä, joten kaikenlaiset yleissitovuudet voivat pahimmillaan tappaa koko yrityksen. Ja siinä kärsii yrittäjän lisäksi myös työntekijät. Liitot ovat hyvä asia, mutta niiden tulisi olla taustalla tukemassa työntekijöitä, eikä nykyisellä tavalla määrittämässä yleissitovia työehtoja, joihin jokaisen yrittäjän pitää sovittaa toimintansa. Pienessäkin yrityksessä työntekijät voivat pyytää liitolta apua omien työehtojen neuvotteluun aivan kuten isoissakin firmoissa.

Ja toisaalta isoilla yrityksillä on vastassa myös globaali kilpailu, jonka kanssa tulee myös pystyä elämään.
 
Persut on nyt prosentin alemmalle viimevuoden pudotuksesta kun Halla-Aho lopetti puheenjohtajana. Silloin puolueen aktiivit uskottelivat, että kyseessä vain tilapäinen shokkireaktio.
Juu, Purra se vaan porskuttaa. Elokuun 2021 (kun nousi PS:n johtoon) 17,9 prosentin kannatus laskenut jo 4,3 prosentilla, 13,6 prosenttiin. Kuntavaalit oli Hailiksen PS:lle vähän niinku pohjanoteeraus, kun mikään ei oikein innostanu. Ja nyt ollaan jo senkin alla. Ei vissiin innostuta enää senkään vähää.
 
Tosin pientä nostetta PS voisi saada aika nopeasti päätetystä semi-myönteisestä kannasta Nato-jäsenyyteen tai ainakin sen edistämiseen. Se päätettiin vasta viikko sitten, eli ei juuri näy tuossa gallupissa. Enkä ehkä usko, että se olisi tuota -2%:a kokonaan kompensoinut.
 
Hallitus tullut osittain järkiinsä.


"

Jakeluvelvoite laskee tänä ja ensi vuonna 7,5 %-yksikköä.

Elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk) mukaan se laskee polttonesteiden hintaa 12 senttiä litralta, jos lasku menee suoraan pumppuhintoihin.

– Tänä vuonna se (vaikutus hintaan) voi olla vähän korkeampi, Lintilä sanoi ministerityöryhmän tiedotustilaisuudessa torstaina.

"

Laiha lohtu mutta edes jotain.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 445
Viestejä
4 512 520
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom