Toisnpäin, työkalun muuttuessa laskentatapa kiristyi, eli Tilastokeskuksen mukaan uuden mittaustavan mukainen n. 74% työllisyysaste vastaa vanhaa juuri ja juuri 75% työllisyysastetta.Mikä mittaustavassa on muuttunut? Lasketaanko "muutaman tunninkin" työt joilla ei elä, että on työllistynyt?
No ei kai sitä voi tietää nyt, kun ei VM aiemminkaan ole kyennyt laskemaan, lisäksi nyt kukaan ei tiedä paljonko heitä tulee ja kuinka kauan ovat, moniko lopulta jää. Ukrainalaisten kanssa on myös tehty ja tehdään poikkeuksia eli opiskelijoille tarjotaan suoria paikkoja jopa yliopistoissa ja työlupakäsittelyä helpotetaan samaan aikaan kun markkinoilla on valtava työvoimapula. Ja nuo poikkeukset on sellaisia, jotka jos osa heistä jäisi tänne pidemmäksi aikaa, tekisikin sitten siitä osasta kenties tuottavia. Viimeiseksi voi kysyä onko tämä ylipäätään asia, minkä mittaaminen rahassa ja mittasuhteet ylipäätään on olennainen asia: epävarmuustekijöitä kun on niin paljon, että melkein minkä tahansa luvun esittäminen olisi lopulta vain arvaus.Ei osannut hallitus vastata Harkimon kysymykseen mitä arvellaan pakolaisista kuluja syntyvän.
Toihan riippuu myös vähän miten sen laskeekin. Pelkät suorat vai myös epäsuorat.
Oppositiopoliitikolle oman suosion kannalta kysymys on toki osuva, kun jo kysyessä tietää, että siihen ei kellään ole suoraa vastausta. Sen sijaan jos ajattelee politiikkaa yhteisten asioiden hoitamisen kannalta, se ainoastaan kuluttaa sitä yhteistä aikaa ja resurssia, jonka poliitikot voisi käyttää tuottavampaankin tekemiseen.
Ensinnäkin tuet on indeksisidonnaisia, joten kustannusten noustessa ne seuraavana vuonna nousevat. Toki tukien varassa elävien kohdalla se odotusaika on nyt pitkä.Toikin on niin suhteellista toisilla on, mutta paljon on heitä joiden toimeentulo on sosiaalituen varassa ja tää Ukrainan sota heitä vaan lisää.
Toisekseen verotuksen keventäminen ei tietenkään auta tukien varassa eläviä, eikä ketään n. alle 15 tuhatta euroa tienaavaa, eikä oikeastaan edes alle 20 tuhatta tienaavaakaan koska suurin piirtein ainoat vero mikä jää maksettavaksi on veroluonteiset sivukulut, yle-vero ja kirkollisvero (jos jäsen). Eläkeläiset sitten eri asia, he jo hieman maksavat niilläkin tuloilla.
Ainoa veroale, joka todella pienituloisia ja köyhiä jeesaisi, olisi alv-ale. Alv-kevennys olisi kuitenkin ristiriitainen keino, koska ensinnäkin on vaikea ennustaa päätyykö se lopullisiin hintoihin vai korotettaisiinko kevennyksen verran katteita, samoin sen budjettivaikutus voi olla iso.
Kolmanneksi pienituloiset ja köyhät joka tapauksessa kuluttavat kaiken, joten kansantaloudellisesti heidän kulutuksensa ei voi kasvaa taloutta buustaamaan, ellei heille ohjata lisää rahaa, käytännössä siis nostettaisi tukia ja/tai palkkoja. Palkankorotukset olisi tietenkin parempi, mutta toisaalta saattaisivat vähentää työtunteja.
Kyllä. Tässä tapauksessa jopa erittäin suorasti, eli maksattaisimme kulut kaikilla, mutta vastineeksi palauttaisimme rahaa sitten veronalennusten muodossa keski-, hyvä- ja suurituloisille eli monelle omalle äänestäjällemme. Ja koska se ei voi toimia, kun pienituloisilta ja köyhiltä sitä rahaa ei saataisi kerättyä, leikkaisimme vielä heidän tukiaan.Toihan se on kokoomuksen linja jo vuosikymmeniä mielestäni ollut ja kun hallitukseen taas pääsevät eiköhän sitä koeteta soveltaa käytäntöön. Ihan hyvähän se on, että kerrotaan kuluja lisätessä mistä ne otetaan pois.
Eli lopulta Kokoomus toimisi ikään kun käänteisenä Robin Hoodina, tekisi kriisin varjolla tulonsiirron köyhiltä parempituloisille.
Lopulta kysymys on vallasta. Eduskuntavaalitutkimuksen mukaanhan se on voimakkaasti yksinkertaistaen niin, että mitä korkeammat tulot ja koulutus, sitä suurempi äänestysaktiivisuus ja sitä useammin Kokoomuksen äänestäjä, tai sellainen, joka voisi äänestää Kokoomusta.
Ja huom. en nyt ole mollaamassa Kokoomusta. Oikeastaan arvostan sitä, että rehellisesti kerrotaan haluista vetää kotiin päin; niin kuitenkin tekee kaikki muutkin puolueet.
Viimeksi muokattu: