• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Siinä vaiheessa kun aletaan antamaan jotain käskyjä armeijalle toiminnasta, niin varmasti halutaan yhteys myös päämisteriin. Presidentin valtaoikeudet on niin pienet nykyisin Suomessa, että kyllä se päämisteri pitää saada linjan päähän sen puolustusministerin lisäksi.

Toki halutaan yhteys ja se saadaankin aina vähintäänkin riittävällä varoitusajalla. Kerta pääministeri luonnollisesti halutaan pitää informoituna tuollaisista asioista.
Mutta se että pääministeriä ei saataisi kiinni ei estä mitään toimintaa.
 
Toki halutaan yhteys ja se saadaankin aina vähintäänkin riittävällä varoitusajalla. Kerta pääministeri luonnollisesti halutaan pitää informoituna tuollaisista asioista.
Mutta se että pääministeriä ei saataisi kiinni ei estä mitään toimintaa.

No kyllä varmasti moniinkin päätöksiin tarvitaan päämisteriä. Eli kyllä se päämisterikin on saatava kiinni siinä missä presidenttikin.
 
No kyllä varmasti moniinkin päätöksiin tarvitaan päämisteriä. Eli kyllä se päämisterikin on saatava kiinni siinä missä presidenttikin.

No anna esimerkkejä päätöksistä joihin tarvitaan pääministeriä tyyliin muutaman minuutin varoitusajalla siten että kommunikaatiota ei voida hoitaa eduskunnan puhelimella. Siis nyt ihan konkreettisia esimerkkejä.
 
Mutta se että pääministeriä ei saataisi kiinni ei estä mitään toimintaa.
Seli-seli Marin varmaan laittaisi tuosta twiitin ilmoille, jos asia olisi kuten väität (ei estä mitään toimintaa). Myöskin toiminnan estyminen on taas eri asia, kuin toiminnan viivästyminen. Onko suomessa olemassa toimintoja, joiden viivästyminen kontaktien puuttuessa aiheuttaa vakavaa vaaraa? Melko varmasti.
 
Seli-seli Marin varmaan laittaisi tuosta twiitin ilmoille, jos asia olisi kuten väität (ei estä mitään toimintaa). Myöskin toiminnan estyminen on taas eri asia, kuin toiminnan viivästyminen. Onko suomessa olemassa toimintoja, joiden viivästyminen kontaktien puuttuessa aiheuttaa vakavaa vaaraa? Melko varmasti.

No sullekin, anna nyt sitten yksikin konkreettinen esimerkki.
 
Whataboutismi taisi olla kiellettyä foorumin säännöissä. Ihme vinkumista sinällään, että nyt ei ole persuministeri perseillyt, vaan Sanna Marin. Kun toimisi niin kuin ohjeistus käskee, niin ei tarvitsisi täälläkään asiasta keskustella. Osaamaton kakara, ei mitään muuta.
No kuinkakohan usein tätä kiellettyä whataboutismia sovelletaan täällä toiseen suuntaan? Keskustelukulttuuri tuntuu olevan sellaista tennistä, että toisella puolella mietitään, mitä vihervassarit tästä sanoisi, kun taas toisella puolella samaa pohditaan persuista tai kokoomuksesta.

Sinänsä tiedän ettei se ole hyvän keskustelun tapaista, mutta tuntuu olevan siitä huolimatta yleistä.

Pääministeri tuskin on ihan osaamaton kakara, ellei tosiaan mittatikkuna käytetä ainoastaan yhtä lauantai-iltaa ja diskata muuta hallituskautta ulos. Jos taas ikää miettii, kuten kakaraksi kutsuminen antaa ymmärtää, on meillä ennenkin ollut nuoria pääministereitä ja ministereitä. Ehkä kakaroita hekin?
 
No anna esimerkkejä päätöksistä joihin tarvitaan pääministeriä tyyliin muutaman minuutin varoitusajalla siten että kommunikaatiota ei voida hoitaa eduskunnan puhelimella. Siis nyt ihan konkreettisia esimerkkejä.

No vaikka pitäisi keskustella Suomen puolustuksesta Presidentin kanssa. Esim. vihreitä miehiä tulisi rajan yli täysin yllättäen. Täysin yllättävä pakolaistulva myös luultavasti vaatisi PM päätöksiä. Siinä vaiheessa jos se lentokone on lentämässä kohti ydinvoimalaa, niin aivan varmasti lupa voidaan antaa millä tahansa puhelimella. Päämisteri toimii tarvittaessa Presidentin sijaisena, jos jotain tapahtuisi Presidentille.
 
No kuinkakohan usein tätä kiellettyä whataboutismia sovelletaan täällä toiseen suuntaan? Keskustelukulttuuri tuntuu olevan sellaista tennistä, että toisella puolella mietitään, mitä vihervassarit tästä sanoisi, kun taas toisella puolella samaa pohditaan persuista tai kokoomuksesta.

Sinänsä tiedän ettei se ole hyvän keskustelun tapaista, mutta tuntuu olevan siitä huolimatta yleistä.

Pääministeri tuskin on ihan osaamaton kakara, ellei tosiaan mittatikkuna käytetä ainoastaan yhtä lauantai-iltaa ja diskata muuta hallituskautta ulos. Jos taas ikää miettii, kuten kakaraksi kutsuminen antaa ymmärtää, on meillä ennenkin ollut nuoria pääministereitä ja ministereitä. Ehkä kakaroita hekin?
Pääministerin käytöstä pidän jopa kakaramaisempana mitä ikänsä antaisi olettaa. Boomeri ja baarikohut kuuluisi ehkä sinne vajaan kolmekymppisen toimintaan. Kolmekutoselta odotan jo kypsempää käytöstä.
 
No vaikka pitäisi keskustella Suomen puolustuksesta Presidentin kanssa. Esim. pieniä vihreitä miehiä tulisi rajan yli täysin yllättäen. Täysin yllättävä pakolaistulva myös luultavasti vaatisi PM päätöksiä. Siinä vaiheessa jos se lentokone on lentämässä kohti ydinvoimalaa, niin aivan varmasti lupa voidaan antaa millä tahansa puhelimella. Päämisteri toimii tarvittaessa Presidentin sijaisena, jos jotain tapahtuisi Presidentille.

Ja meinaat että tuo pakolaistulva tai vihreät miehet olisivat molemmat asioita jotka vaatisivat pääministeriltä jonkun muutaman minuutin reaktion? Ei riitä että pääministeri käyttää 10-15 minsaa siihen että hänet roudataan sinne Valtioneuvoston linnaan? Oikeasti, eivät vaadi. Molemmissa tilanteissa siellä on puolustusvoimat ja/tai rajavartijat joiden vastuulla on hoitaa se akuutti tilanne.

Jos lentokone on lentämässä kohti ydinvoimalaa niin tuossa tilanteessa ei tarvita pääministerin lupaa mihinkään. Siinä ei edes tarvita presidentin lupaa. Kiireellisessä tapauksessa riittää että poliisi pyytää puolustusministeriöltä virka-apua josta tehdään päätös puolustusministeriössä. Sitten kun tuo päätös on annettu niin päätöksen tekee poliisi.
Valtioneuvosto voi kyllä kumota tuon virka-apu pyynnön jos niin päättää.

Suomessa viranomaisten operatiivinen toiminta on virkamiesten käsissä. Pääministerin tehtäviin ei yksinkertaisesti kuulu mitään sellaista mikä vaatisi tuota muutaman minuutin varoaikaa. Ja näköjään ei kuulu edes presidentinkään tehtäviin, luulin että tuo "ammutaan alas kone puolustusvoimien kalustolla" olisi sellainen mutta näköjään vuonna 2005 säädetty laki määrittelee tuon miten homma menee ja siinä ei vaadita kumpaakaan pääministeriä tai presidenttiä komentoketjussa.
 
Pääministerin käytöstä pidän jopa kakaramaisempana mitä ikänsä antaisi olettaa. Boomeri ja baarikohut kuuluisi ehkä sinne vajaan kolmekymppisen toimintaan. Kolmekutoselta odotan jo kypsempää käytöstä.

Ehkä äänestäjiensä keskuudessa kohu vielä kääntyy positiiviseksi Marinilla, kuten arveltiin käyvän Arhinmäen humalassa esiintymisen ja sammumisen tapauksessa kulttuuriministerinä. Kun kuitenkaan Marinin kohdalla ei ole edes mitään käytännössä tapahtunut. Ainut varsinainen töppäys on nyt altistuneena ravintolaan menosta, joka olisi saaduista ohjeista huolimatta pitänyt ymmärtää jättää väliin.

Jotkut jatkot saunassa ja joskus yökerhossa oleminen on ihan normaalia toimintaa suomalaiselle 36-vuotiaalle naiselle, eikä sitä voi luonehtia mitenkään kakaramaiseksi, kuten ei suomalaista humalaista miestäkään pidetä lapsellisena.
 
Ja meinaat että tuo pakolaistulva tai vihreät miehet olisivat molemmat asioita jotka vaatisivat pääministeriltä jonkun muutaman minuutin reaktion? Ei riitä että pääministeri käyttää 10-15 minsaa siihen että hänet roudataan sinne Valtioneuvoston linnaan? Oikeasti, eivät vaadi. Molemmissa tilanteissa siellä on puolustusvoimat ja/tai rajavartijat joiden vastuulla on hoitaa se akuutti tilanne.

Meinasit oikeasti, että se PM on aina 10-15 minuutin matkan päässä Valtioneuvoston linnasta? Ei ole. Kyllä varmasti halutaan yhteys presidenttiin, puolustusministeriin ja päämisteriin, jos rajan yli alkaa niitä vihreitä miehiä tulemaan. Sen takia se virkapuhelin on, että sillä saa kiinni 24/7 välittömästi. Kun sen pitäminen on ohjeistettu kirjallisesti, niin en nyt ymmärrä miten tämän tajuaminen voi olla näin vaikeata.
 
Meinasit oikeasti, että se PM on aina 10-15 minuutin matkan päässä Valtioneuvoston linnasta? Ei ole. Kyllä varmasti halutaan yhteys presidenttiin, puolustusministeriin ja päämisteriin, jos rajan yli alkaa niitä vihreitä miehiä tulemaan. Sen takia se virkapuhelin on, että sillä saa kiinni 24/7 välittömästi. Kun sen pitäminen on ohjeistettu kirjallisesti, niin en nyt ymmärrä miten tämän tajuaminen voi olla näin vaikeata.
Viestit lähetetään kaikkiin virkapuhelimiin tämän episodin jälkeen. Nyt kun vihreitä miehiä ei tullut lauantaiyönä rajan yli niin se tilanne ei eskaloitunut muuten kuin Seiskan laatulehdessä.
Jos jokin tilanne olisi oikeasti ollut päällä niin pääministeri olisi tavoitettu minuuteissa.
 
Ehkä äänestäjiensä keskuudessa kohu vielä kääntyy positiiviseksi Marinilla, kuten arveltiin käyvän Arhinmäen humalassa esiintymisen ja sammumisen tapauksessa kulttuuriministerinä. Kun kuitenkaan Marinin kohdalla ei ole edes mitään käytännössä tapahtunut. Ainut varsinainen töppäys on nyt altistuneena ravintolaan menosta, joka olisi saaduista ohjeista huolimatta pitänyt ymmärtää jättää väliin.

Jotkut jatkot saunassa ja joskus yökerhossa oleminen on ihan normaalia toimintaa suomalaiselle 36-vuotiaalle naiselle, eikä sitä voi luonehtia mitenkään kakaramaiseksi, kuten ei suomalaista humalaista miestäkään pidetä lapsellisena.
No, jokainenhan voi uskotella itselleen mitä haluaa mutta minusta tappavalle taudille altistuneena baarissa heiluminen, ja mahdollisena tartuttajana toimiminen, on hieman eri asia, kuin mitalin juhliminen humalassa.
 
Viestit lähetetään kaikkiin virkapuhelimiin tämän episodin jälkeen. Nyt kun vihreitä miehiä ei tullut lauantaiyönä rajan yli niin se tilanne ei eskaloitunut muuten kuin Seiskan laatulehdessä.
Jos jokin tilanne olisi oikeasti ollut päällä niin pääministeri olisi tavoitettu minuuteissa.

Niin kuten jo aiemmin sanoin, niin käytäntöjä on pakko muuttaa kun nykyinen PM nyt vaan pysty toimimaan kuten on ohjeistettu. Virkapuhelin on olemassa sitä varten, että sen kautta saadaan yhteys välittömästi ilman arpomista miten sen ministerin tavoittaa. Tämä kun on kirjallinen ohje, niin ei pitäisi olla asiassa mitään epäselvää.
 
Nämä "entä jos"- jutut on tällä foorumilla parhaita. Jossitella voisi loputtomasti mutta niillä ei ole mitään merkitystä mihinkään.
Miksi koko virkapuhelin ja ohjeistus pitää sitä aina mukana ovat olemassa jos niillä ei ole vaikutusta mihinkään?
 
No, jokainenhan voi uskotella itselleen mitä haluaa mutta minusta tappavalle taudille altistuneena baarissa heiluminen, ja mahdollisena tartuttajana toimiminen, on hieman eri asia, kuin mitalin juhliminen humalassa.

Ei toki ollut altistuneena hyvä veto mennä yökerhoon. Toki täytyy muistaa se kun nyt moralisoidaan, että tapahtuma-aikaan rokotettuja altistuneita yleisesti ohjeistettiin jatkamaan normaalia elämää.
 
Meinasit oikeasti, että se PM on aina 10-15 minuutin matkan päässä Valtioneuvoston linnasta? Ei ole. Kyllä varmasti halutaan yhteys presidenttiin, puolustusministeriin ja päämisteriin, jos rajan yli alkaa niitä vihreitä miehiä tulemaan. Sen takia se virkapuhelin on, että sillä saa kiinni 24/7 välittömästi. Kun sen pitäminen on ohjeistettu kirjallisesti, niin en nyt ymmärrä miten tämän tajuaminen voi olla näin vaikeata.

Mutta tässä tapauksessa se oli. Googletin missä kyseinen yökerho on ja se oli 900 metrin päässä Valtioneuvoston linnasta. Tuon kävelee siihen 10 minsaan ja Marin varmaan sporttisena naisena juoksisi tuon välin helposti viiteen minuuttiin.
Jos kyse olisi siitä että Marin olisi jossain Rukalla hiihtämässä ja tuo kännykkä istuisi pöydällä Kesärannassa niin joo, sitten voisin ymmärtää tuota kritiikkiä. Mutta kun se on Helsingin keskustassa niin oikeasti tuosta valittaminen on kyllä astetta ankarampaa ylireagointia.
 
Miksi koko virkapuhelin ja ohjeistus pitää sitä aina mukana ovat olemassa jos niillä ei ole vaikutusta mihinkään?
Tietenkin siksi, että myös sellainen tilanne on mahdollinen, missä ministeri (jopa pääministeri) ei ole kansanedustaja ja tällöin valtioneuvoston puhelin on se ainoa valtion virkapuhelin.
Viimeiset tällaiset ministerit (muistaakseni) ovat olleet Jari Koskinen (kok.), Carl Haglund (rkp) ja Heidi Hautala (vihr.) Kataisen hallituksessa.
 
Mutta tässä tapauksessa se oli. Googletin missä kyseinen yökerho on ja se oli 900 metrin päässä Valtioneuvoston linnasta. Tuon kävelee siihen 10 minsaan ja Marin varmaan sporttisena naisena juoksisi tuon välin helposti viiteen minuuttiin.
Jos kyse olisi siitä että Marin olisi jossain Rukalla hiihtämässä ja tuo kännykkä istuisi pöydällä Kesärannassa niin joo, sitten voisin ymmärtää tuota kritiikkiä. Mutta kun se on Helsingin keskustassa niin oikeasti tuosta valittaminen on kyllä astetta ankarampaa ylireagointia.

Tässä nyt ei ole kyse mistään yhdestä kerrasta kun se puhelin ei ole mukana, vaan itse myönsi ettei se usein ole ollut mukana. Kun tuosta on kirjalliset ohjeet, niin ei se nyt voi olla liian hankala ymmärtää, että niitä pitää noudattaa.
 
Tässä nyt ei ole kyse mistään yhdestä kerrasta kun se puhelin ei ole mukana, vaan itse myönsi ettei se usein ole ollut mukana. Kun tuosta on kirjalliset ohjeet, niin ei se nyt voi olla liian hankala ymmärtää, että niitä pitää noudattaa.

Niin varmasti Marin on useamminkin liikkunut vapaa-ajalla siellä Helsingin keskustassa.
Ja oikeasti, kirjallisia ohjeistuksia on työpaikoissa vaikka kuinka paljon ja olen aika varma että kukaan ei noudata niitä tasan tarkkaan pilkuntarkasti. Etenkin jos kyseessä on ohjeistus jonka pilkuntarkalla noudattamisella ei ole mitään käytännön vaikutusta siihen työntekoon.
 
Niin varmasti Marin on useamminkin liikkunut vapaa-ajalla siellä Helsingin keskustassa.
Ja oikeasti, kirjallisia ohjeistuksia on työpaikoissa vaikka kuinka paljon ja olen aika varma että kukaan ei noudata niitä tasan tarkkaan pilkuntarkasti. Etenkin jos kyseessä on ohjeistus jonka pilkuntarkalla noudattamisella ei ole mitään käytännön vaikutusta siihen työntekoon.

Sillä virkapuhelimella nyt vaan on vaikutusta päämisterin kohdalla.
 
Tässä nyt ei ole kyse mistään yhdestä kerrasta kun se puhelin ei ole mukana, vaan itse myönsi ettei se usein ole ollut mukana. Kun tuosta on kirjalliset ohjeet, niin ei se nyt voi olla liian hankala ymmärtää, että niitä pitää noudattaa.

Mitä väliä sillä OIKEASTI on, jos turvallisuudesta vastaavien virkamiesten kanssa on sovittu, että siitä toisesta puhelimesta saa kiinni?
 
Oliko sovittu? Tieto ei ainakaan ollut kaikille tästä kulkenut kun vain toiseen puhelimeen oli viestiä laitettu.
Yleinen maan turvallisuus ei ollut uhattuna. Mutta joo, turhaa jankata tästä enempää.
Viestitystä on päivitetty, tilanne on ohi ja elämä jatkuu.
 
Oliko sovittu? Tieto ei ainakaan ollut kaikille tästä kulkenut kun vain toiseen puhelimeen oli viestiä laitettu.

No tän mukaan olisi ollut selkeää:


Valtioneuvoston turvallisuusjohtaja Ahti Kurvinen sanoi maanantaina STT:lle, että pääministeri on aina tavoitettavissa riippumatta siitä, onko hänellä mukanaan valtioneuvoston virkakännykkä vai ei.

Kurvisen mukaan tiedossa on ollut, että pääministeri Sanna Marin käyttää mieluiten eduskunnan virkakännykkää.

"Silloin kun pääministeri otti tehtävät vastaan joulukuussa 2019, pidin hänelle turvabriefiä ja hän sanoi olevansa tottunut käyttämään eduskunnan puhelinta", Kurvinen kertoi.

Pyrkimys on, että valtioneuvoston puhelinta pidettäisiin mukana, mutta Kurvisen mukaan on selvää, että aina ja kaikkialla ei ole tarkoituksenmukaista pitää mukana kahta tai kolmea kännykkää. Muutama muukin ministeri käyttää Kurvisen mukaan ensisijaisesti eduskunnan puhelinta.

Kurvisen mukaan valtioneuvoston valmiusyksiköllä on useita muitakin tapoja ministerien tavoittamiseksi. Tilanteissa, joissa riski on akuutti, puhutaan Kurvisen mukaan ”todella lyhyistä” vasteajoista.

Se, että ei ole lähdetty kaikin keinoin tavoittelemaan yhden hiton korona-altistuksen vuoksi ei tarkoita, ettei se onnistuisi halutessa. Kun tartuntoja on tuhansia vuorokaudessa, ei yhdellä altistuksella ole vitunkaan väliä.
 
Se mikä tässä "politiikkaa by Seiska" keskustelussa eniten ärsyttää, oli kyseessä sitten Marinin baari-illat, Stubbin spandexit, Urpilaisen sukkahousut, Vanhasen lautakasat ja pre-tinder tinderöinnit, on se että lopulta ne toimii vain massiivisena savuverhona niille asioille joilla oikeasti on väliä ja joihin se kritiikki pitäisi kohdistaa.
Nytkin Marinin johtama hallitus on hassannut mahdollisuuden tehdä jotain oikeasti merkittävää Suomen julkisen talouden tehokkuudelle. Johtuen siitä että edellisessä hallituksessa Kokkkareiden valinnanvapauden jahtaus aiheutti SDP:n paskomaan housunsa ja antamaan Kepulle periksi niiden maakuntahallinto visiolle. Ja nyt SOTE-uudistus, joka voisi oikeasti tuoda jotain pitkän aikavälin säästöjä ja tehokkuutta yhteen suurimmista julkisen talouden menoeristä, päätyykin todennäköisesti vaan kasvattamaan kuluja entisestään.
Ja samalla Saarikko vetää parasta Harvey Dent suoritusta sitten Tommy Lee Jonesin esittämällä muka jotain vitun budjettihaukkaa.

Nuo ovat esimerkkejä asioista joihin pitäisi oikeasti keskittyä eikä mihinkään "KÄÄK - Sanna ei noudattanut kännykkäohjetta pilkuntarkasti" paskanjauhantaan.
 
Mutta joo, turhaa jankata tästä enempää.

Tästä olen samaa mieltä.

No tän mukaan olisi ollut selkeää:




Se, että ei ole lähdetty kaikin keinoin tavoittelemaan yhden hiton korona-altistuksen vuoksi ei tarkoita, ettei se onnistuisi halutessa. Kun tartuntoja on tuhansia vuorokaudessa, ei yhdellä altistuksella ole vitunkaan väliä.

Ei tuossa missään sanottu, että olisi sovittu. Jos olisi sovittu, niin silloin varmaan olisi se viesti laitettu molempiin puhelimiin kuten jatkossa toimitaan. Tärkeitä asioita ei toivottavasti ainakaan hoideta viestillä.


Nytkin Marinin johtama hallitus on hassannut mahdollisuuden tehdä jotain oikeasti merkittävää Suomen julkisen talouden tehokkuudelle. Johtuen siitä että edellisessä hallituksessa Kokkkareiden valinnanvapauden jahtaus aiheutti SDP:n paskomaan housunsa ja antamaan Kepulle periksi niiden maakuntahallinto visiolle. Ja nyt SOTE-uudistus, joka voisi oikeasti tuoda jotain pitkän aikavälin säästöjä ja tehokkuutta yhteen suurimmista julkisen talouden menoeristä, päätyykin todennäköisesti vaan kasvattamaan kuluja entisestään.

Sama tivoli siellä on jatkunut jo ties kuinka kauan riippumatta ketkä siellä on ja onko siellä kohuja vai ei. Ei vaan ole todellista halua saada julkisen talouden tehokkuutta nostettua. Näperrellään toki aina jotain, että näyttäisi kuten tehtäisiin jotain vaikka todellisuudessa ei edes ole halua tehdä. Sehän veisi niin paljon niitä suojatyöpaikkoja pois, että eihän sellaista nyt haluta tehdä. Ihan sama mitä osaa julkisesta taloudesta katsot. Hallituksen avustajien katras tuntuu vain kasvavan. No Sipilä aikoinaan yritti vähän hillitä, mutta muuten on lähinnä vaan lisätty aina. Kepu virittelee maakuntahallintoa jne. Julkinen sektori vaan paisuu ilman mitään todellista hyötyä kansalle.
 
Se, että ei ole lähdetty kaikin keinoin tavoittelemaan yhden hiton korona-altistuksen vuoksi ei tarkoita, ettei se onnistuisi halutessa. Kun tartuntoja on tuhansia vuorokaudessa, ei yhdellä altistuksella ole vitunkaan väliä.

Tähän muuten vielä sellainen huomio että syy noille valtioneuvoston THL:ää tiukemmille ohjeille altistusten kanssa on se että halutaan turvata hallituksen toimintakyky. Toisin sanoen, ei haluta että tartunnan saaneet ministerit tartuttaa toisia ministereitä (tai muita korkeita virkamiehiä).
Tuon kannalta oli yksi hailee että saako Marin sen viestin lauantai-iltana kello 20:00 vai sunnuntai aamuna 08:00. Joka selittänee sitä miksi homma hoidettiin vain tekstiviestillä sen sijaan että varmistettaisiin että viesti menee perille heti sinä iltana.
 
Täällä väitellään, että olisiko Marinilla pitänyt olla virkapuhelin mukanaan. Ministerin käsikirjan mukaan olisi pitänyt olla, riippumatta siitä, että Mariniin olisi saanut yhteyden jollakin muulla tavalla. Ei noita ohjeistuksia ole tuonne huvikseen kirjoitettu. Voisi melkein luulla, että turvamiehellä ei ole tarvittavaa tietoa tai edes oikeutta mennä tulkitsemaan ministerin käsikirjan sisältöä, saatikka ohjeistusta muuttamaan.

HS:ssä seuraava kirjoitus:
”Ministerin käsikirja on kirjoitettu velvoittavaan muotoon, ja sen perusteella virkamatkapuhelin on pidettävä aina mukana. Käsikirjasta riippumatta on selvää, että pääministerin valtiollisen aseman takia hänet täytyy voida aina tavoittaa valtioneuvoston tiedonanto- ja hälytysjärjestelmällä, millä turvataan myös pääministerin henkilökohtainen turvallisuus”, sanoo Turun yliopiston julkisoikeuden professori Janne Salminen.
Koronavirus | Oikeusoppineet: Ilman virkapuhelintaan juhlinut pääministeri Marin saattoi rikkoa ministereitä velvoittavia toimintaohjeita

Ennemmin melkein luottaisin oikeusoppineiden tietoon/sanaan kuin turvamiehen.
 
Täällä väitellään, että olisiko Marinilla pitänyt olla virkapuhelin mukanaan. Ministerin käsikirjan mukaan olisi pitänyt olla, riippumatta siitä, että Mariniin olisi saanut yhteyden jollakin muulla tavalla. Ei noita ohjeistuksia ole tuonne huvikseen kirjoitettu. Voisi melkein luulla, että turvamiehellä ei ole tarvittavaa tietoa tai edes oikeutta mennä tulkitsemaan ministerin käsikirjan sisältöä, saatikka ohjeistusta muuttamaan.

HS:ssä seuraava kirjoitus:
”Ministerin käsikirja on kirjoitettu velvoittavaan muotoon, ja sen perusteella virkamatkapuhelin on pidettävä aina mukana. Käsikirjasta riippumatta on selvää, että pääministerin valtiollisen aseman takia hänet täytyy voida aina tavoittaa valtioneuvoston tiedonanto- ja hälytysjärjestelmällä, millä turvataan myös pääministerin henkilökohtainen turvallisuus”, sanoo Turun yliopiston julkisoikeuden professori Janne Salminen.
Koronavirus | Oikeusoppineet: Ilman virkapuhelintaan juhlinut pääministeri Marin saattoi rikkoa ministereitä velvoittavia toimintaohjeita

Turvamiehellä :facepalm:

Valtioneuvoston turvallisuusjohtaja. Vastaa siis noista asioista. Truvamies on se perässä hiippaileva, joka taklaa häiriköt.
 
Turvamiehellä :facepalm:

Valtioneuvoston turvallisuusjohtaja. Vastaa siis noista asioista. Truvamies on se perässä hiippaileva, joka taklaa häiriköt.
Turvallisuuspäällikköä tuossa nyt tarkoitin, mutta jotenkin sen käänsin kuitenkin turvamieheksi. Mutta aivan sama onko kyseessä turvallisuuspäällikkö tai turvamies, melkein voisi kuvitella, että missään ei ole mainintaa, että "ministerin käsikirjan sisältöä saa tulkita tai muuttaa turvallisuuspäällikkö parhaaksi katsomallaan tavalla". Marinilla olisi siis pitänyt virkapuhelin mukanaan, aivan sama miten täällä sitä käännetään.
 
Toisaalta taas Oikeuskansleri Pöysti kirjoittaa samassa artikkelissa.

”Käsikirja sisältää selkeät ja yleiset toimintaohjeet, joista voidaan tietyissä tapauksissa poiketa. Tämän tarkemmin en ota asiaan kantaa tässä vaiheessa”, oikeuskansleri Pöysti sanoo.
Hän ei halua vastata esimerkiksi siihen, voidaanko pääministerin edellyttää pitävän virkamatkapuhelinta mukanaan vapaa-ajan illanvietossaan.

Joten voihan se olla, että baariin virkapuhelinta ei tarvitse ottaa.
 
Joten voihan se olla, että baariin virkapuhelinta ei tarvitse ottaa.

Tästähän ei seuraa muuta kysymystä kuin se, että missä kaikkialla muualla Sanna Marin (ja kumppanit) eivät pidä puhelinta mukanaan. Koko asia on ihan mitätön tuhnu, mutta kun syyllinen on huithapeli ja vastuunpakoilija, pientä asiaa joudutaan lypsämään ulos viikkoja mikä paisuttaa sen mittakaavaa. Kohta paljastunee, että puhelinta ei ole pidetty koskaan mukana ja sen tietää koko kanslia. Toinen puhelin ei sovi mekon taskuun nääs.

Eihän lehdistökään voi asiassa toimia niin, että uutisoidaan Marin altisti koronalle sekavissa olosuhteissa, sen pituinen se ja mitäs sääkartta näyttääkään.
 
Turvallisuuspäällikköä tuossa nyt tarkoitin, mutta jotenkin sen käänsin kuitenkin turvamieheksi. Mutta aivan sama onko kyseessä turvallisuuspäällikkö tai turvamies, melkein voisi kuvitella, että missään ei ole mainintaa, että "ministerin käsikirjan sisältöä saa tulkita tai muuttaa turvallisuuspäällikkö parhaaksi katsomallaan tavalla". Marinilla olisi siis pitänyt virkapuhelin mukanaan, aivan sama miten täällä sitä käännetään.

Ei ollut edes turvallisuuspäällikkö kyseessä vaan -johtaja, joka siis VASTAA noista asioista. Kenellä on valta päättää jos ei hänellä?
 
Ei ollut edes turvallisuuspäällikkö kyseessä vaan -johtaja, joka siis VASTAA noista asioista. Kenellä on valta päättää jos ei hänellä?
Ihan hyvin tiesit mitä tässä hain mutta pitää sitten puuttua tälläiseen virheeseen. Mutta, aivan sama vaikka olisi siivoja. Tuskimpa turvallisuusjohtajalla, turvallisuuspäälliköllä, turvamiehellä, kanpanjapäälliköllä, siivojalla (jatka listaa haluamalla tittelillä) on valtuuksia mennä ministerin käsikirjaa tulkitsemaan.
Muuten sulla caps lockissa jotain vikaa.
 
Mutta, aivan sama vaikka olisi siivoja. Tuskimpa turvallisuusjohtajalla, turvallisuuspäälliköllä, turvamiehellä, kanpanjapäälliköllä, siivojalla (jatka listaa haluamalla tittelillä).

Kenelläs sitten? Ko. henkilö näkyy istuvan suoraan Timo Lankisen alaisuudessa. En tiedä varman päälle mutta jotain organisaatioista tietävänä veikkaan, että Kurvinen nimenomaan vastaa noista toimintaohjeista ja niiden jalkauttamisesta.
 
Eiköhän tuo ministerin käsikirja ole juuri sitä tarkoitusta varten, että kenenkään ei tarvitse tulkita mitään. Seurataan vaan niitä kirjassa olevia ohjeituksia niin kaikki on hyvin. Ei tarvitse sitten jälkeenpäin selvitellä, että kuka teki ja mitä teki ja kenen piti tehdä jotain jne. Ei se voi niin vaikeaa olla ihan ministeri tason ihmiselle. Toivottavasti nyt edes on lukenut tuo kirjan.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo ministerin käsikirja ole juuri sitä tarkoitusta varten, että kenenkään ei tarvitse tulkita mitään. Seurataan vaan niitä kirjassa olevia ohjeituksia niin kaikki on hyvin. Ei tarvitse sitten jälkeenpäin selvitellä, että kuka teki ja mitä teki ja kenen piti tehdä jotain jne. Ei se voi niin vaikeaa olla ihan ministeri tason ihmiselle. Toivottavasti nyt edes on lukenut tuo kirjan.

Varmaan just näin. Mutta sinä epäilit, ettei turvallisuusjohtajalla olisi "tarvittavaa tietoa tai edes oikeutta" noiden turvallisuussääntöjen tulkintaan tai muuttamiseen. Kiinnostaa siis kuulla lähinnä, että jos ei hänellä niin kenellä sitten? Siellä ei tosiaan ole kuin se Lankinen enää ennen kuin tuleekin sitten Marin itse hierarkiassa.
 
Varmaan just näin. Mutta sinä epäilit, ettei turvallisuusjohtajalla olisi "tarvittavaa tietoa tai edes oikeutta" noiden turvallisuussääntöjen tulkintaan tai muuttamiseen. Kiinnostaa siis kuulla lähinnä, että jos ei hänellä niin kenellä sitten? Siellä ei tosiaan ole kuin se Lankinen enää ennen kuin tuleekin sitten Marin itse hierarkiassa.
Epäilen edelleen ettei turvallisuusjohtajalla ole oikeutta muuttaa noita ohjeistuksia. Voi olla että olen väärässä, mutta en tuollaisesta ole ainakaan mistään lukenut. Omat tiedot perustuvat juurikin tuossa HS:n artikkelissa olevien oikeusoppineiden kirjoituksiin. Onko sinulla varmaan tietoa, kenellä ohjeistusta on oikeus tulkita.
 
Epäilen edelleen ettei turvallisuusjohtajalla ole oikeutta muuttaa noita ohjeistuksia. Voi olla että olen väärässä, mutta en tuollaisesta ole ainakaan mistään lukenut. Omat tiedot perustuvat juurikin tuossa HS:n artikkelissa olevien oikeusoppineiden kirjoituksiin. Onko sinulla varmaan tietoa, kenellä ohjeistusta on oikeus tulkita.

Lue niin ei tartte kysellä kirjoitettua uudestaan:

Kenelläs sitten? Ko. henkilö näkyy istuvan suoraan Timo Lankisen alaisuudessa. En tiedä varman päälle mutta jotain organisaatioista tietävänä veikkaan, että Kurvinen nimenomaan vastaa noista toimintaohjeista ja niiden jalkauttamisesta.

Sen nyt tähän voinen aika suurella varmuudella sanoa, että ne säännöt on jonkun ihmisen laatimat ja joku ihminen niitä valvoo, muuttaa ja tulkitsee. Kurvisella vaikuttaisi olevan relevantti, korkein aiheeseen liittyvä titteli ja häneltä on lehdistö lausunnonkin pyytänyt. Voi toki olla, ettei hän vastaa noista säännöistä, kuten väitit, mutta silloin kyllä kiinostaa tosiaan, että onko jotain parempaa tietoa, lähdettä tai syytä epäillä, että ei.
 
Ei minulla asiasta sen parempaa tietoa ole kuin sinulla. Onhan se kuitenkin ihme kun tätä asiaa lehdistössä monta päivää jauhettuna kyseinen henkilö ei ole vielä selvinnyt. Olisi kaikki päässeet paljon helpommalla jos kyseinen henkilö olisi tullut kommentoimaan, että "se olin minä joka muutin ministerin käsikirjan ohjeistusta". Luulisi Mariniakin kiinnostavan, että kuka tuo henkilö on... Ihan vaan jatkoakin ajatellen. Niin tietäsi pääministerikin, että kenen ohjeistusta pitää noudattaa.
 
Ei minulla asiasta sen parempaa tietoa ole kuin sinulla. Onhan se kuitenkin ihme kun tätä asiaa lehdistössä monta päivää jauhettuna kyseinen henkilö ei ole vielä selvinnyt. Olisi kaikki päässeet paljon helpommalla jos kyseinen henkilö olisi tullut kommentoimaan, että "se olin minä joka muutin ministerin käsikirjan ohjeistusta". Luulisi Mariniakin kiinnostavan, että kuka tuo henkilö on... Ihan vaan jatkoakin ajatellen. Niin tietäsi pääministerikin, että kenen ohjeistusta pitää noudattaa.

Miten niin ei selvinnyt? Jos valtioneuvoston kansliasta pyydetään lausuntoa ja lausunnon antaa Kurvinen niin ainakin olettamus on, että tekemistään poikkeuksista kertoessaan kyseessä on henkilö, jolla oikeus noihin poikkeuksiin on. Eikä käsikirjan ohjeistusta luutavasti tarvitse muuttaa tai tehdä muutoksia sinne jos asiasta vastaava ihminen itse hyväksyy toiminnan.

Tai siis, jälleen kerran, onko syytä olettaa, että oikeus onkin jonkun muun käsissä? Ja että Kurvinen on nyt mahdollisesti itsekin syyllistynyt virkarikokseen hyväksyessään yhteydenpidon eduskunnan puhelimella?
 
Ei tuossa Kurvisen antamassa jutussa missään ollut kyllä mainintaa, että Kurvinen olisi mitään poikkeusta tehnyt. Mainitsi vain, että PM on tavoittettavissa riippumatta onko virkapuhelin mukana vai ei. Sekä mainitsi, että heillä on ollut tiedossa, että valtioneuvoston puhelin ei ole ollut mukana. Marinhan vaan on todennut Kurviselle, että on tottunut käyttämään eduskunnan virkapuhelinta.
Vai onko Kurviselta jokin muukin lausunto jossain mitä en nyt ole sattunut lukemaan?

Valtioneuvoston turvallisuusjohtaja Ahti Kurvinen sanoi maanantaina STT:lle, että pääministeri on aina tavoitettavissa riippumatta siitä, onko hänellä mukanaan valtioneuvoston virkakännykkä vai ei.
Kurvisen mukaan tiedossa on ollut, että pääministeri Sanna Marin käyttää mieluiten eduskunnan virkakännykkää.

"Silloin kun pääministeri otti tehtävät vastaan joulukuussa 2019, pidin hänelle turvabriefiä ja hän sanoi olevansa tottunut käyttämään eduskunnan puhelinta", Kurvinen kertoi.

Pyrkimys on, että valtioneuvoston puhelinta pidettäisiin mukana, mutta Kurvisen mukaan on selvää, että aina ja kaikkialla ei ole tarkoituksenmukaista pitää mukana kahta tai kolmea kännykkää. Muutama muukin ministeri käyttää Kurvisen mukaan ensisijaisesti eduskunnan puhelinta.

Kurvisen mukaan valtioneuvoston valmiusyksiköllä on useita muitakin tapoja ministerien tavoittamiseksi. Tilanteissa, joissa riski on akuutti, puhutaan Kurvisen mukaan ”todella lyhyistä” vasteajoista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 987
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom