• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Martin Paasilla on sanottavaa. Toki artikkelissa kirjoitettu kärjistetysti, mutta olen avainkysymysten kohdalla samaa mieltä. Todellinen tilanne pitäisi pystyä tunnistamaan ja velkaraha pitäisi sijoittaa tuottavasti tai olla ottamatta velkaa.

Tosiasioiden tunnustaminen voi olla ikävää. Esimerkiksi näin: Suomen bruttokansantuote ei ole vieläkään noussut vuoden 2008 finanssikriisiä edeltävälle tasolle.
Kolmantena asiana hän nostaa esiin suomalaisen byrokratian ja lupa-asiat, joissa “voisi olla parannettavaa”.
Paasi sanoo, että emme voi ylläpitää hyvinvointiyhteiskuntaa nostamalla veroja “tappiin asti”. Siksi päätöksillä on “jäätävä kiire”.
 
Tuli mieleeni, mitä jos PS alkais soittamaan Punakaartin Marssia? Lyriikat ainakin sopii kuin nyrkki silmään kun katsoo nykyistä hallitusta ja -puolueita.
 
Kokoomus kurvaa näemmä kovaa Perussuomalaisten nuivalle linjalle.


Yhdeksän kohdan lista
Kokoomuksen maahanmuuttoehdotukset ovat pääpiirteissään seuraavat:

1. Lyhennetään (turvapaikkahaun) prosessit murto-osaan nykyisestä. Turvapaikkahakemuksille valitusaikoineen tulee asettaa käsittelytakuu eli lopullisen päätöksen tulisi valmistua käsittelytakuuajan sisällä.

2. Vapaaehtoisen paluun tuen tulee olla aikaisempaa monipuolisempaa palvelua, jotta negatiivisen turvapaikkapäätöksen saaneen henkilön kannattaa tarttua siihen. Nykyinen tuki on ollut liian hidas eikä riittävän motivoiva paluuseen.

3. Asetetaan pysyvän oleskeluluvan edellytykseksi työpaikka sekä riittävä kielitaito ja tuntemus suomalaisesta yhteiskunnasta.

4. Annetaan oikeus täysiin sosiaalitukiin vain työn tai pysyvän oleskeluluvan perusteella. Työn tai toimeentulon on oltava sellaista, että voi osoittaa elättävänsä itsensä ja perheensä ilman yhteiskunnan tarjoamia sosiaalietuuksia.

5. Eriytetään maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten sosiaaliturva, kuten hallitus esitti 2016, mutta sitomalla se koulutukseen, kielitaitoon ja riittävään tuntemukseen suomalaisesta yhteiskunnasta ja arvoista. Ennen riittävää suomen kielen taitoa ja riittävää koulutusta sosiaalituet eli tässä tapauksessa kotouttamistuki olisi 80 prosenttia kantaväestön työttömyysturvan tasosta. Kun tavoitteet täyttyvät, myös 100 prosentin taso mahdollistuu.

6. Luodaan tukikatto. Kokoomuksen sisarpuolue Moderaatit on ehdottanut maahanmuuttajille 75 prosentin tukikattoa Ruotsin minimipalkasta. Haetaan Suomeen samankaltainen malli, joka suhteutetaan maahanmuuttajia usein työllistävien alojen (esimerkiksi kaupan alan) palkkatasoon sekä Suomen sosiaaliturvaan.

7. Otetaan käyttöön toimenpideohjelma erityisen heikossa työmarkkina-asemassa oleville maahanmuuttajanaisille. Esimerkiksi neuvoloissa kerrotaan maahanmuuttajaäideille näiden oikeuksista ja velvollisuuksista sekä suomalaisesta yhteiskunnasta ilman miehen läsnäoloa ja valvontaa. Vahvistetaan lasten osallistumista varhaiskasvatukseen, jotta he oppivat kieltä sekä saavat eväitä tulevalle koulupolulle.

8. Nimetään mentoreita, tukihenkilöitä ja tukiperheitä maahanmuuttajien tueksi, kuten opiskelijayhteisöissä ja yrityksissä.

9. Valitaan valtioneuvostoon työperäisestä maahanmuutosta, ulkomaisista opiskelijoista ja kotoutumisesta vastaava ministeri.

Kokoomuksen ollessa kyseessä niin suhtautuisin epäillen, mutta silti olisin odottanut tällaista lähempänä vaaleja.
 
Kokoomus kurvaa näemmä kovaa Perussuomalaisten nuivalle linjalle.


Yhdeksän kohdan lista
Kokoomuksen maahanmuuttoehdotukset ovat pääpiirteissään seuraavat:

1. Lyhennetään (turvapaikkahaun) prosessit murto-osaan nykyisestä. Turvapaikkahakemuksille valitusaikoineen tulee asettaa käsittelytakuu eli lopullisen päätöksen tulisi valmistua käsittelytakuuajan sisällä.

2. Vapaaehtoisen paluun tuen tulee olla aikaisempaa monipuolisempaa palvelua, jotta negatiivisen turvapaikkapäätöksen saaneen henkilön kannattaa tarttua siihen. Nykyinen tuki on ollut liian hidas eikä riittävän motivoiva paluuseen.

3. Asetetaan pysyvän oleskeluluvan edellytykseksi työpaikka sekä riittävä kielitaito ja tuntemus suomalaisesta yhteiskunnasta.

4. Annetaan oikeus täysiin sosiaalitukiin vain työn tai pysyvän oleskeluluvan perusteella. Työn tai toimeentulon on oltava sellaista, että voi osoittaa elättävänsä itsensä ja perheensä ilman yhteiskunnan tarjoamia sosiaalietuuksia.

5. Eriytetään maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten sosiaaliturva, kuten hallitus esitti 2016, mutta sitomalla se koulutukseen, kielitaitoon ja riittävään tuntemukseen suomalaisesta yhteiskunnasta ja arvoista. Ennen riittävää suomen kielen taitoa ja riittävää koulutusta sosiaalituet eli tässä tapauksessa kotouttamistuki olisi 80 prosenttia kantaväestön työttömyysturvan tasosta. Kun tavoitteet täyttyvät, myös 100 prosentin taso mahdollistuu.

6. Luodaan tukikatto. Kokoomuksen sisarpuolue Moderaatit on ehdottanut maahanmuuttajille 75 prosentin tukikattoa Ruotsin minimipalkasta. Haetaan Suomeen samankaltainen malli, joka suhteutetaan maahanmuuttajia usein työllistävien alojen (esimerkiksi kaupan alan) palkkatasoon sekä Suomen sosiaaliturvaan.

7. Otetaan käyttöön toimenpideohjelma erityisen heikossa työmarkkina-asemassa oleville maahanmuuttajanaisille. Esimerkiksi neuvoloissa kerrotaan maahanmuuttajaäideille näiden oikeuksista ja velvollisuuksista sekä suomalaisesta yhteiskunnasta ilman miehen läsnäoloa ja valvontaa. Vahvistetaan lasten osallistumista varhaiskasvatukseen, jotta he oppivat kieltä sekä saavat eväitä tulevalle koulupolulle.

8. Nimetään mentoreita, tukihenkilöitä ja tukiperheitä maahanmuuttajien tueksi, kuten opiskelijayhteisöissä ja yrityksissä.

9. Valitaan valtioneuvostoon työperäisestä maahanmuutosta, ulkomaisista opiskelijoista ja kotoutumisesta vastaava ministeri.

Kokoomuksen ollessa kyseessä niin suhtautuisin epäillen, mutta silti olisin odottanut tällaista lähempänä vaaleja.

Puhdasta hevonpaskaa ja äänestäjien kalastelua persuilta. Heti kun seuraavat vaalit on käyty, pyyhitään näillä teeseillä persettä.
 
Kokoomus kurvaa näemmä kovaa Perussuomalaisten nuivalle linjalle.


Yhdeksän kohdan lista
Kokoomuksen maahanmuuttoehdotukset ovat pääpiirteissään seuraavat:

1. Lyhennetään (turvapaikkahaun) prosessit murto-osaan nykyisestä. Turvapaikkahakemuksille valitusaikoineen tulee asettaa käsittelytakuu eli lopullisen päätöksen tulisi valmistua käsittelytakuuajan sisällä.

2. Vapaaehtoisen paluun tuen tulee olla aikaisempaa monipuolisempaa palvelua, jotta negatiivisen turvapaikkapäätöksen saaneen henkilön kannattaa tarttua siihen. Nykyinen tuki on ollut liian hidas eikä riittävän motivoiva paluuseen.

3. Asetetaan pysyvän oleskeluluvan edellytykseksi työpaikka sekä riittävä kielitaito ja tuntemus suomalaisesta yhteiskunnasta.

4. Annetaan oikeus täysiin sosiaalitukiin vain työn tai pysyvän oleskeluluvan perusteella. Työn tai toimeentulon on oltava sellaista, että voi osoittaa elättävänsä itsensä ja perheensä ilman yhteiskunnan tarjoamia sosiaalietuuksia.

5. Eriytetään maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten sosiaaliturva, kuten hallitus esitti 2016, mutta sitomalla se koulutukseen, kielitaitoon ja riittävään tuntemukseen suomalaisesta yhteiskunnasta ja arvoista. Ennen riittävää suomen kielen taitoa ja riittävää koulutusta sosiaalituet eli tässä tapauksessa kotouttamistuki olisi 80 prosenttia kantaväestön työttömyysturvan tasosta. Kun tavoitteet täyttyvät, myös 100 prosentin taso mahdollistuu.

6. Luodaan tukikatto. Kokoomuksen sisarpuolue Moderaatit on ehdottanut maahanmuuttajille 75 prosentin tukikattoa Ruotsin minimipalkasta. Haetaan Suomeen samankaltainen malli, joka suhteutetaan maahanmuuttajia usein työllistävien alojen (esimerkiksi kaupan alan) palkkatasoon sekä Suomen sosiaaliturvaan.

7. Otetaan käyttöön toimenpideohjelma erityisen heikossa työmarkkina-asemassa oleville maahanmuuttajanaisille. Esimerkiksi neuvoloissa kerrotaan maahanmuuttajaäideille näiden oikeuksista ja velvollisuuksista sekä suomalaisesta yhteiskunnasta ilman miehen läsnäoloa ja valvontaa. Vahvistetaan lasten osallistumista varhaiskasvatukseen, jotta he oppivat kieltä sekä saavat eväitä tulevalle koulupolulle.

8. Nimetään mentoreita, tukihenkilöitä ja tukiperheitä maahanmuuttajien tueksi, kuten opiskelijayhteisöissä ja yrityksissä.

9. Valitaan valtioneuvostoon työperäisestä maahanmuutosta, ulkomaisista opiskelijoista ja kotoutumisesta vastaava ministeri.

Kokoomuksen ollessa kyseessä niin suhtautuisin epäillen, mutta silti olisin odottanut tällaista lähempänä vaaleja.
Vaalityötä vain
 
Puhdasta hevonpaskaa ja äänestäjien kalastelua persuilta. Heti kun seuraavat vaalit on käyty, pyyhitään näillä teeseillä persettä.
Jep. Paska puolue kuin tuollaisia puhuu. Saattaisi vieläpä jotain tuon suuntaista hallitusvastuussa toteuttaakin. Eiköhän pistetä kampanja pystyyn vastustamaan tuollaista toimintaa. ;)
 
Jep. Paska puolue kuin tuollaisia puhuu. Saattaisi vieläpä jotain tuon suuntaista hallitusvastuussa toteuttaakin. Eiköhän pistetä kampanja pystyyn vastustamaan tuollaista toimintaa. ;)

Niin. Tästähän on Kokoomuksen osalta jo referenssitapaus, jossa Persut vaativat hallitusneuvotteluissa taannoin, että hallitusohjelmaa oikeasti noudatetaan (toki teesit eivät olleet 1:1). Kokoomus ja Keskustahan lopettivat neuvottelut siihen, kun omaa ohjelmaa olisi tullut noudattaa.

Eli kyllä tuolla teemalla on aiemminkin ratsastettu, mutta takki käännetty samantien, kun äänet on kalasteltu.

Miksi se olisi nyt yhtäkkiä uskottava teema heidän suunnaltaan, kun eivät sitä oikeasti kannata muualla kuin vaalipuheissa.

Maailman tyhmin olento on äänestäjä, joka kerta toisensa jälkeen uskoo samat valheet.
 
Mä taas luulen, että koska tuollainen ulostulo tehdään näin kaukana vaaleista, on kyse enemmänkin pallonheitto ja kädenojennus perussuomalaisten suuntaan. Eli, kokoomus ilmoittaa että on valmis tiukentamaan maahanmuuttopolitiikkaa näiden asioiden osalta ja voisi mennä hallitukseen PS:n kanssa, jolloin PS saa hoitaa sen puolen ja vastalahjaksi kokoomus saa valtaa päättää verotuksesta ja työvoimapolitiikasta. Nyt kun Halla-aho on ilmoittanut jättävänsä puheenjohtajuuden, voi löytyä paljon enemmän intressejä luoda toimivampia oppositiosuhteita heihin.

Tämä vain mutuilua. Mutta jos kyse olisi pelkästä ääntenkalastuksesta, niin ajoitus olisi umpisurkea.

EDIT: Ei siis ainoastaan pallonheitto, vaan myös pallonheitto. Varmaan puolueessa on ihan sisäistäkin halua muuttaa maahanmuuttopolitiikkaa.
 
Mä taas luulen, että koska tuollainen ulostulo tehdään näin kaukana vaaleista, on kyse enemmänkin pallonheitto ja kädenojennus perussuomalaisten suuntaan. Eli, kokoomus ilmoittaa että on valmis tiukentamaan maahanmuuttopolitiikkaa näiden asioiden osalta ja voisi mennä hallitukseen PS:n kanssa, jolloin PS saa hoitaa sen puolen ja vastalahjaksi kokoomus saa valtaa päättää verotuksesta ja työvoimapolitiikasta. Nyt kun Halla-aho on ilmoittanut jättävänsä puheenjohtajuuden, voi löytyä paljon enemmän intressejä luoda toimivampia oppositiosuhteita heihin.

Tämä vain mutuilua. Mutta jos kyse olisi pelkästä ääntenkalastuksesta, niin ajoitus olisi umpisurkea.

EDIT: Ei siis ainoastaan pallonheitto, vaan myös pallonheitto. Varmaan puolueessa on ihan sisäistäkin halua muuttaa maahanmuuttopolitiikkaa.

Voi olla. Voi olla olemattakin. Aina voi toivoa, mutta strategiantajuhan näillä koijareilla tuntuu olevan aikalailla nolla, jos muistellaan viimeisintä tyhjän äänestämistä tukipaketista.

Aika näyttänee.
 
Pia Kauma, ja samanmielisten porukkansa kasvattanut vaan ruiskukissa, aivan kuten Kirsi Piha kirjoitti, valtaosuuttaan.
Mitään uutta tässä ei ole, vaan Kauma on puuhastellut näiden asioiden kanssa jo vuosikymmenen, esim. tämän pikkukohun tyyliin. Sääliksi käy kun aiemmin vielä Kataisen ja Stubbiin asti arvo- ja talousliberaalia suuntaa kohti kulkenut edistyksellismielinen Kokoomus on kääntymässä vain vähän sivistyneemmäksi perskokoomukseksi - ihan niin kuin Pihakin kirjoitti.
 
Eiköstä Sipilän hallituksen kohdalla nuo sosiaalitukien heikennykset kaatuneet perustuslakiin? Ei ollut sallittua luoda kahden eri standardin järjestelmää.
Joten ihmettelen että miten Kokoomus meinaa että nuo ehdotukset 4, 5 ja 6 sitten voisi mennä läpi.
 
Pia Kauma, ja samanmielisten porukkansa kasvattanut vaan ruiskukissa, aivan kuten Kirsi Piha kirjoitti, valtaosuuttaan.
Mitään uutta tässä ei ole, vaan Kauma on puuhastellut näiden asioiden kanssa jo vuosikymmenen, esim. tämän pikkukohun tyyliin. Sääliksi käy kun aiemmin vielä Kataisen ja Stubbiin asti arvo- ja talousliberaalia suuntaa kohti kulkenut edistyksellismielinen Kokoomus on kääntymässä vain vähän sivistyneemmäksi perskokoomukseksi - ihan niin kuin Pihakin kirjoitti.

No siis eihän tuo sinänsä ole millään tavalla liberaaliuden vastaista. Sen ydinajatuksena on henkilön vapaus mutta samalla vastuu itsestä.
 
No siis eihän tuo sinänsä ole millään tavalla liberaaliuden vastaista. Sen ydinajatuksena on henkilön vapaus mutta samalla vastuu itsestä.
Kaipa tuo on enemmänkin kokoomukselle nykyisin tyypillistä liberaalikonservatismia.
Arvoliberaaleilla ja arvoliberaali-talousliberaali -yhdistelmässä ihmisoikeudet ovat niin korostuneet, ettei tietenkään olisi mahdollista esittää Kauman tapaan eriarvoista perusturvakohtelua.
Edelleen myös väitän, ettei olisi ollut ruiskukissa menestymisen mahdollisuutta esim. 10 vuotta sitten.
 
Eiköstä Sipilän hallituksen kohdalla nuo sosiaalitukien heikennykset kaatuneet perustuslakiin? Ei ollut sallittua luoda kahden eri standardin järjestelmää.
Joten ihmettelen että miten Kokoomus meinaa että nuo ehdotukset 4, 5 ja 6 sitten voisi mennä läpi.
Samaa olin tulossa ihmettelemään. No, ennen vaaleja puhe on halpaa. Yrittävät vain syödä persujen ääniosuutta, etteivät ne voittaisi ykköspaikkaa ja kokoomuksen ainoa mahdollinen hallituspohja heidän kanssaan. Muutoin kyllä ihan hyviä ehdotuksia mutta niillehän on oma ketjunsa.
 
SDP:n varapuheenjohtajalle napsahti syyte


Menee ne yksityiset ja veronmaksajien rahat vähän sekaisin. :smoke:




SDP:llä vahvaa suorittamista eiliseltäkin.

<Sanna Marin uudelleentwiittasi>

 
Viimeksi muokattu:
SDP:n varapuheenjohtajalle napsahti syyte
Menee ne yksityiset ja veronmaksajien rahat vähän sekaisin. :smoke:
Malmille (SD) tuosta ei varmaankaan tuomiota tule, mutta jos aikoo saada tuomion Saarimäelle (sin.), niin vaikea olisi jättää Malm syyttämättä.
Saarimäenkin kohdalla täytyy oikeudessa syyttäjän kyetä osoittamaan se tahallisuus.
 
Eiköstä Sipilän hallituksen kohdalla nuo sosiaalitukien heikennykset kaatuneet perustuslakiin? Ei ollut sallittua luoda kahden eri standardin järjestelmää.
Joten ihmettelen että miten Kokoomus meinaa että nuo ehdotukset 4, 5 ja 6 sitten voisi mennä läpi.

Mä en myös ihan periaatteesta kannata sitä, että maahanmuuttajilla olisi kovin erilaiset vaatimukset ja kriteerit sosiaaliturvalle. Jos siis vaaditaan jotain helvetin pisterajaa Suomi-visassa, niin sitten se sama pisteraja ja temppuilu voitaisiin asettaa ihan jokaiselle sosiaaliturvan hakijalle. Eli Pertsankin pitää sitten osoittaa Suomi-tuntemuksensa, jos tuolle linjalle lähdetään. Jos sosiaaliturvan tasoa halutaan heikentää, niin heikennetään ihan kaikkien kohdalla samalla tavalla.
 
Mä en myös ihan periaatteesta kannata sitä, että maahanmuuttajilla olisi kovin erilaiset vaatimukset ja kriteerit sosiaaliturvalle. Jos siis vaaditaan jotain helvetin pisterajaa Suomi-visassa, niin sitten se sama pisteraja ja temppuilu voitaisiin asettaa ihan jokaiselle sosiaaliturvan hakijalle. Eli Pertsankin pitää sitten osoittaa Suomi-tuntemuksensa, jos tuolle linjalle lähdetään. Jos sosiaaliturvan tasoa halutaan heikentää, niin heikennetään ihan kaikkien kohdalla samalla tavalla.
Kyllähän nytkin joissain kunnissa maahanmuuttajia suositaan työpaikkojen haussa, eli käytetään niin sanottua positiivista erityiskohtelua. Ei näytä tasa-arvo tuossakaan täyttyä. Eikös tasa-arvo pitäisi toteutua kautta linjan? Erikoista, että maahanmuuttajille annetaan esim edellä mainittuja etuja. Toiseen suuntaan ei missään nimessä voi tapahtua, koska tasa-arvo. Minun mielestä olisi ihan reilua vaatia maahanmuuttajilta esim suomenkielen taitoa jotta saisi "täyden" sosiaalituen. Nykyinen järjestelmä, missä mitään ei vaadita ja kaikki saadaan ilman mitään vastiketta, ei vaan toimi. Tuon lisäksi, on mielestämi todella epäkohteliasta, että ei viitsitä opetella kieltä, mutta kaikkea ollaan silti vaatimassa.
Ps. Kyllähän se Pertsa on Suomi-visan käynyt läpi peruskoulun suorittaessaan. Jos vaikka vaaditaan sama maahanmuuttajilta? Vai toimisikohan tuollainen kokoomuksen ehdottama "pika" kurssi paremmin tässä tapauksessa?

Edit: taitaa vastaavanlaisia vaatimuksia olla jo käytössä jossain euroopan maissa.
 
Ps. Kyllähän se Pertsa on Suomi-visan käynyt läpi peruskoulun suorittaessaan. Jos vaikka vaaditaan sama maahanmuuttajilta? Vai toimisikohan tuollainen kokoomuksen ehdottama "pika" kurssi paremmin tässä tapauksessa?
Eipä sitäkään kaikki ole loppuun käynyt, ja jos onkin, ni jollain vitosen keskiarvolla. Siinähän meet kysymään, et kuka, tai mikä, tai ketkä, ampuivat mainilan laukaukset. Siinä saa lähinnä turpaansa.
 
Eiköstä Sipilän hallituksen kohdalla nuo sosiaalitukien heikennykset kaatuneet perustuslakiin? Ei ollut sallittua luoda kahden eri standardin järjestelmää.
Joten ihmettelen että miten Kokoomus meinaa että nuo ehdotukset 4, 5 ja 6 sitten voisi mennä läpi.

Kyllähän perustuslaissa on korjattavaa, kerta se ei nykymuodossaan salli suomalaisten asettamista parempaan asemaan kuin ulkomaalaisia. Tämä on taas täysin älytöntä, koska koko valtion idea on puolustaa suomalaisten asemaa.
 
Mä en myös ihan periaatteesta kannata sitä, että maahanmuuttajilla olisi kovin erilaiset vaatimukset ja kriteerit sosiaaliturvalle. Jos siis vaaditaan jotain helvetin pisterajaa Suomi-visassa, niin sitten se sama pisteraja ja temppuilu voitaisiin asettaa ihan jokaiselle sosiaaliturvan hakijalle. Eli Pertsankin pitää sitten osoittaa Suomi-tuntemuksensa, jos tuolle linjalle lähdetään. Jos sosiaaliturvan tasoa halutaan heikentää, niin heikennetään ihan kaikkien kohdalla samalla tavalla.

Tämä olis amerikkalainen tapa. Amerikassa saa 4 krediittiä per vuosi, jos tienaa edes vähän rahaa töistä. 10vuotta pitää duunata, että pääsee sosiaaliturman piiriin. Jos ei ole kansalainen niin etujen hakeminen voi vaikeuttaa viisumien uusimista/kansalaisuuden saamista. Monessa tapauksessa, mutta ei aina on vaatimuksena omillaan toimeentuleminen. Toki tuon ssa:n ulkopuolella on jotain ruokakuponkisysteemeitä joihin en ole perehtynyt.

Ei amerikkalainen tapa huono mekanismi ole. Näkisin silti, että ei se ole väärin antaa parempia etuja kansalaisille kuin maahanmuuttajille. Kansalaisten vanhemmat oletettavasti ovat kuitenkin jotain maan eteen tehneet. Se, että maahanmuuttajan pitää jotain kontribuoida ennen kuin saa kirsikoita kakusta on ihan terve juttu. Antaa motivaatiota integroitua yhteiskuntaan ja tehdä töitä, kun ei tule ilmaista lounasta.
 
Mä en myös ihan periaatteesta kannata sitä, että maahanmuuttajilla olisi kovin erilaiset vaatimukset ja kriteerit sosiaaliturvalle. Jos siis vaaditaan jotain helvetin pisterajaa Suomi-visassa, niin sitten se sama pisteraja ja temppuilu voitaisiin asettaa ihan jokaiselle sosiaaliturvan hakijalle. Eli Pertsankin pitää sitten osoittaa Suomi-tuntemuksensa, jos tuolle linjalle lähdetään. Jos sosiaaliturvan tasoa halutaan heikentää, niin heikennetään ihan kaikkien kohdalla samalla tavalla.

Jos nyt ihan ensiksi oppisi joko suomen tai ruotsin kielen. Täällä on kultamunia joiden munat on jääneet kokonaan munimatta kun eivät osaa kieltä edes auttavasti 10 vuoden maassaolon jälkeenkään.

IMO ainoa järkevä tapa hoitaa sosiaaliturva on se että sen saa ainoastaan maan kansalainen. Kaikille kaikkea kivaa jonkun muun piikkiin ei nyt vaan oikein toimi pitkällä tähtäimellä.
 
No. Suomalainen järjestelmä on edelleenkin asumisperusteinen, ei kansalaisuusperustainen.

Kun perustuslaki edellyttää yhdenvertaista kohtelua kaikille maassa laillisesti asuville, niin se muutos sitten edellyttäisi perustuslakimuutosta. Sitä on tietysti mahdollista muuttaa, jos joku poliitikko puolueineen kykenee niin laajaan yhteistyöhön, että kykenee myymään ajatuksen niin monelle monelle muulle puolueelle (ja niiden eduskuntaryhmien kansanedustajille), että kykenee muuttamaan perustuslakia.

Siihen tarvitsee joko kaksi vaalikautta ja ensin yksinkertaisen enemmistön, sitten vielä vaalien jälkeen 2/3 enemmistön.
Tai sitten yhden vaalikauden aikana ensin 5/6 päättämään kiireellisyydestä, sitten vielä 2/3 tekemään sen päätöksen.

En kyllä pidättäisi hengitystä tällaisten valtasuhteiden osalta. Onneksi.
 
No. Suomalainen järjestelmä on edelleenkin asumisperusteinen, ei kansalaisuusperustainen.

Kun perustuslaki edellyttää yhdenvertaista kohtelua kaikille maassa laillisesti asuville, niin se muutos sitten edellyttäisi perustuslakimuutosta. Sitä on tietysti mahdollista muuttaa, jos joku poliitikko puolueineen kykenee niin laajaan yhteistyöhön, että kykenee myymään ajatuksen niin monelle monelle muulle puolueelle (ja niiden eduskuntaryhmien kansanedustajille), että kykenee muuttamaan perustuslakia.

Siihen tarvitsee joko kaksi vaalikautta ja ensin yksinkertaisen enemmistön, sitten vielä vaalien jälkeen 2/3 enemmistön.
Tai sitten yhden vaalikauden aikana ensin 5/6 päättämään kiireellisyydestä, sitten vielä 2/3 tekemään sen päätöksen.

En kyllä pidättäisi hengitystä tällaisten valtasuhteiden osalta. Onneksi.

Miksi se on hyvä asia että jos saat perseesi hinnalla millä hyvällä hinattua rajojen yli niin Kela-gold kortti on taattu?

Luulet oikeesti että tänne tulee ne sorretut ja avun tarpeessa olevat? Juu, ei tule. Sen nyt vielä jotenkin voisin hyväksyä että niille oikeasti avun tarpeessa oleville hieman raotetaan rahapussin nyörejä, mutta jos ensimmäinen reaktio ilmaiseen ylläpitoon on se että puuro on paskaa ja diskorahaa mulle heti nyt, niin ei voisi vähempää kiinnostaa kustantaa tällaisten ihmisten eloa Suomessa.

Lisäksi ketään ei Suomessa heivata kadulle, niin sillä ei de facto ole mitään merkitystä oletko täällä laillisesti vai et. Jos ei voida karkottaa maahan x, niin täällä on ja pysyy ja kustannukset menee veronmaksajien piikkiin.
 
Miksi se on hyvä asia että jos saat perseesi hinnalla millä hyvällä hinattua rajojen yli niin Kela-gold kortti on taattu?

Luulet oikeesti että tänne tulee ne sorretut ja avun tarpeessa olevat? Juu, ei tule. Sen nyt vielä jotenkin voisin hyväksyä että niille oikeasti avun tarpeessa oleville hieman raotetaan rahapussin nyörejä, mutta jos ensimmäinen reaktio ilmaiseen ylläpitoon on se että puuro on paskaa ja diskorahaa mulle heti nyt, niin ei voisi vähempää kiinnostaa kustantaa tällaisten ihmisten eloa Suomessa.

Lisäksi ketään ei Suomessa heivata kadulle, niin sillä ei de facto ole mitään merkitystä oletko täällä laillisesti vai et. Jos ei voida karkottaa maahan x, niin täällä on ja pysyy ja kustannukset menee veronmaksajien piikkiin.
Niin ja sitten ns. "Kela-goldin" mahdollistama toimeentulotuki mitä he nostavat on verotonta tuloa. Tässä sopii esimerkiksi miettiä vertausta normaaliin palkansaajaan, joka maksaa ensimmäisistä satasista lähtien jos nyt ei veroja niin veroluonteisia maksuja (sairasvakuutusmaksu, työttömyysmaksut jne.). Meneekö tämä ihan nyt reilusti perusoikeuksien kannalta?
 
Niin ja sitten ns. "Kela-goldin" mahdollistama toimeentulotuki mitä he nostavat on verotonta tuloa. Tässä sopii esimerkiksi miettiä vertausta normaaliin palkansaajaan, joka maksaa ensimmäisistä satasista lähtien jos nyt ei veroja niin veroluonteisia maksuja (sairasvakuutusmaksu, työttömyysmaksut jne.). Meneekö tämä ihan nyt reilusti perusoikeuksien kannalta?
Menee tietysti. Jokainen meistä, ja sinäkin, olet oikeutettu samaan, jos menetät omaisuutesi ja työsi. Ei siinä mene sitten enää niitä veroja ja veroluonteisia maksuja sinullakaan, mutta varoituksen sana: toimeentulotuella olevan elämä saattaa olla varsin ankeaa ja niukkaa, eikä varmaankaan ole erityisen kivaa toimittaa kuukausittain työttömyysilmoituksia te-toimistoon sekä tiliotteita ja kuitteja Kelan syynättäväksi sillä riskillä, että unohdat jonkun kopion ja joudut sitten odottelemaan selvityksen ajan kokonaan ilman rahaa, kun maksaa voidaan vasta, kun se kopio on sulta saatu.

Jatkot maahanmuuttokeskusteluun, sillä sinne kuuluu sekä keskustelu maahanmuutosta että maahanmuuttopolitiikasta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Hesarin gallup vahvistaa Ylen gallupin tuloksen. Tosin nyt persut tipahti jopa demarien taakse:


Ainakin tässä 8.7. tehdyssä tulokset olivat lähes identtiset. Eli PS kolmantena 17,8%:n kannatuksella ja Kokoomus johdossa lähes 20%:n kannatuksella.

 
6500€ sänky, 121 € leuanvetotanko, puolen tonnin pingipöytä jne. Ei kyllä näytä Sanna siltä, että jaksaisi edes yhtä leukaa vetää mutta ehkä tarkoitus onkin aloittaa treenaaminen.


Uutinen siitä että hankinnat on tehty sääntöjen mukaisesti?
 
Keskustelua voikin herättää siitä, onko tuollaiset hankintasäännöt asiallisia ja voisiko niitä muuttaa.

No siitä voisi keskustella, että pitäisikö pääministerin virka-asunnon olla pieni kaksio Valtioneuvoston naapurissa mutta jos virka-asunnoksi on päätetty valita tällainen muumitalo:

10bc550e623dcd330288299bd380eb0e.jpg.webp


, niin henkisesti kannattaa varautua paljon suurempiinkin kustannuksiin kuin jutussa esitetyt.

Pitkälti muodollista roolia vetävällä presidentillä on naapurissa paljon suuremmat tilukset ja hän häipyy kesäksi ränchille Naantaliin. Mitäs siihen sanotaan?
 
Keskustelua voikin herättää siitä, onko tuollaiset hankintasäännöt asiallisia ja voisiko niitä muuttaa.

Kuulostaa ihan asiallisilta säännöiltä. Summat olivat pieniä ja nuo kohteet ihan järkevän hintaisia. Jos olisi menty preemiumiin, olisi pelkkä petari ja peitto (Hästens) maksanut jo melkein tuon 6500e. En keksi yhtään syytä tämän uutisen perusteella muuttaa mitään ja lisätä byrokratiaa, joka itsessään lisää kustannuksia ja työmäärää.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
No siitä voisi keskustella, että pitäisikö pääministerin virka-asunnon olla pieni kaksio Valtioneuvoston naapurissa mutta jos virka-asunnoksi on päätetty valita tällainen muumitalo:

10bc550e623dcd330288299bd380eb0e.jpg.webp


, niin henkisesti kannattaa varautua paljon suurempiinkin kustannuksiin kuin jutussa esitetyt.

Pitkälti muodollista roolia vetävällä presidentillä on naapurissa paljon suuremmat tilukset ja hän häipyy kesäksi ränchille Naantaliin. Mitäs siihen sanotaan?
Varmaan suht samaa sanottaisiin, jos näitä pressan kuluja tuotaisiin enemmän esille. Tämähän koskettaa kaikkia poliitikkoja ja päättäjiä, ei vain Sannaa.

Kuulostaa ihan asiallisilta säännöiltä. Summat olivat pieniä ja nuo kohteet ihan järkevän hintaisia. Jos olisi menty preemiumiin, olisi pelkkä petari ja peitto (Hästens) maksanut jo melkein tuon 6500e. En keksi yhtään syytä tämän uutisen perusteella muuttaa mitään ja lisätä byrokratiaa, joka itsessään lisää kustannuksia ja työmäärää.
No esim itseni mielestä sängyn hinnan maximi voisi olla 1000 €. Ei siinä lisää byrokratiaa tule. Tietty sinulle ja joillekkin 6500€ tammesta valmistettu sänky on ihan perus hankinta mutta en näe miksi kukaan tarvitsisi tuollaista, kun luomumateriaaleista valmistetun sängyn saa alle tonnilla.
 
Kuulostaa ihan asiallisilta säännöiltä. Summat olivat pieniä ja nuo kohteet ihan järkevän hintaisia. Jos olisi menty preemiumiin, olisi pelkkä petari ja peitto (Hästens) maksanut jo melkein tuon 6500e. En keksi yhtään syytä tämän uutisen perusteella muuttaa mitään ja lisätä byrokratiaa, joka itsessään lisää kustannuksia ja työmäärää.

Joo, lisää kyllä aika helvetisti virkamiestyön tarvetta jos pitää jokainen parin sadan tai tonnin hankinta tehdä jonkun pitkän kaavan kautta.
Asia jonka jokainen joka on koskaan joutunut tekemään jotain hankintoja, oli se sitten yksityisellä tai julkisella puolella, varmaan tietää. Mikään ei tunnu turhemmalta ajankäytöltä kun täyttää jotain vitun SAP lomaketta jotta voi tilata vaikkapa parilla sataa näppäimistöjä ja hiiriä ja sitten odotella sen pari päivää että homma menee prosessista läpi ja toiset pari päivää jotta tavarat saapuu perille jos vaihtoehtona olisi kävellä verkkokauppaan ja maksaa koko homma firman kortilla.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
No esim itseni mielestä sängyn hinnan maximi voisi olla 1000 €. Ei siinä lisää byrokratiaa tule. Tietty sinulle ja joillekkin 6500€ tammesta valmistettu sänky on ihan perus hankinta mutta en näe miksi kukaan tarvitsisi tuollaista, kun luomumateriaaleista valmistetun sängyn saa alle tonnilla.

Tonnin sänky?
Eiköstä se nyt olisi kuitenkin hyvä juttu että pääministerin virka-asunto, kerta sellainen on ylipäätänsä olemassa, olisi hyvin sisustettu?
Ja kerta kyseessä on se pääministerin virka-asunto niin käy järkeen että sen sisustuksella myös tuetaan paikallisia käsityöyrityksiä?
 
No esim itseni mielestä sängyn hinnan maximi voisi olla 1000 €. Ei siinä lisää byrokratiaa tule. Tietty sinulle ja joillekkin 6500€ tammesta valmistettu sänky on ihan perus hankinta mutta en näe miksi kukaan tarvitsisi tuollaista, kun luomumateriaaleista valmistetun sängyn saa alle tonnilla.

Musta taas 15000e on hyvä maksimi PM:n tai presidentin virka-asunnon sängylle, jonka käyttöikä voi olla vaikka 10 vuotta. Mites me nyt ratkotaan kun meillä on eriävä mielipide tästä? Laitetaan riita puoliksi eli 8000e on hyvä maksimi. Nyt maksoi 6500e eli hyvin meni.

Nyt luin että tuo oli teetetty sänky. Vielä parempaa, siinä on työllistetty kotimaista puuseppäosaamista ja saatu oletettavasti paremmin asuntoon ulkonäöltään sopiva sänky. Ja tammihan on upea, kestävä materiaali. Ja ei ollut vain sänky, vaan sänky, sängynpääty (erillinen osa usein) ja senkki.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Varmaan suht samaa sanottaisiin, jos näitä pressan kuluja tuotaisiin enemmän esille. Tämähän koskettaa kaikkia poliitikkoja ja päättäjiä, ei vain Sannaa.


No esim itseni mielestä sängyn hinnan maximi voisi olla 1000 €. Ei siinä lisää byrokratiaa tule. Tietty sinulle ja joillekkin 6500€ tammesta valmistettu sänky on ihan perus hankinta mutta en näe miksi kukaan tarvitsisi tuollaista, kun luomumateriaaleista valmistetun sängyn saa alle tonnilla.

Joo. Seuraava kysymys on sitten, että miten me Suomessa haluamme "edustaa" tällaisissa asioissa kuin presidentin tai pääministerin virka-asuminen. "On Suomi köyhä, siksi jää" vai tällainen globaalisti hyvin arkinen ja koruton mutta kuitenkin edustustason toiminta?

Joku tonnin sänky on jo Ikea-luokkaa. Jos halutaan vaikka suosia kotimaisia klassisia merkkejä niin kolme tonnia menee heittäen johonkin perustason Muurameen tai vastaavaan.
 
Musta taas 15000e on hyvä maksimi PM:n tai presidentin virka-asunnon sängylle, jonka käyttöikä voi olla vaikka 10 vuotta. Mites me nyt ratkotaan kun meillä on eriävä mielipide tästä? Laitetaan riita puoliksi eli 8000e on hyvä maksimi. Nyt maksoi 6500e eli hyvin meni.

Nyt luin että tuo oli teetetty sänky. Vielä parempaa, siinä on työllistetty kotimaista puuseppäosaamista ja saatu oletettavasti paremmin asuntoon ulkonäöltään sopiva sänky. Ja tammihan on upea, kestävä materiaali. Ja ei ollut vain sänky, vaan sänky, sängynpääty (erillinen osa usein) ja senkki.
Tästä asiastahan voitaisiin kysyä kansalta. Ei tarvitse yksittäisten mielipiteiden pohjalta mennä. Sitä voi jokainen miettiä paljonko veronmaksajien rahoilla halutaan tukea sängynpäädyn valmistajia. Itse lakkauttaisin koko edustusasunto yms käytännön, kaikilta poliitikoilta ja pressoilta. Maksetaan kuukausipalkka ja poliitikko asuu kuten haluaa. Myydään talot miljonääreille. Kokoustaa voi eduskuntatalolla kokoushuoneessa.
 
Tästä asiastahan voitaisiin kysyä kansalta. Ei tarvitse yksittäisten mielipiteiden pohjalta mennä. Sitä voi jokainen miettiä paljonko veronmaksajien rahoilla halutaan tukea sängynpäädyn valmistajia.

Kun populisti oikein kysymyksensä asettelee niin kukaan ei halua tukea mitään. Haluaako kansa tukea puutarhureita? Ei? Annetaan julkisten puistojen ja pihojen ränsistyä jne.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kun populisti oikein kysymyksensä asettelee niin kukaan ei halua tukea mitään. Haluaako kansa tukea puutarhureita? Ei? Annetaan julkisten puistojen ja pihojen ränsistyä jne.
Miksi pitää populismia harrastaa? Eikö voi asiallisesti esittää asiaa ja kysyä kansalta? Kansa on väärässä?
 
Tästä asiastahan voitaisiin kysyä kansalta.

Vaaleissa voi asioihin vaikuttaa. Voi toki olla vähän hankala löytää puoluetta - tai edes yhtä kansanedustajaa - joka ajaisi PM:n ja presidentin virka-asuntoihin Ikea-sänkyjen hankintaa. En tiedä yhtäkään - enkä ihmettele. Veikkaan, että tuollaiselle ei ole kauheasti kysyntää äänestäjien keskuudessa, mutta mistä minä tiedän.
 
Lopettakaas sitten yleinen offtopic sängyistä, ei liity ketjun aiheeseen enää mitenkään.
 
Yleisesti nuista kalliista huonekaluista, torkkupeitteistä sun muista on mielestäni kaksi järkevää vaihtoehtoa.

1. Kaikki kalliit myydään pois ja hintalaatusta ikeaa tilalle.

2. Ostetaan sitä premiumia kun jotain pitää uusia.

Ei kertakaikkiaan ole vaihtoehto että jossain talossa on usemman kymppitonnin sisustus ja sitte sinne ostetaan joku halppissänky sekaan. Se koko sisustuksen arvo tipahtaa silloin nollaan ja ne olisi aivan sama myydä pois.
 
No sitä paperinpyöritystä varten me niille virkamiehille palkka maksetaan, ei ole kovin vaativa homma mielestäni.
 
Olisi kiva nähdä ennen 2023 vaaleja, että jokin puolue ottaisi asiakseen eläkeuudistuksen edistämisen. Asia kuitenkin koskee kaikkia työikäisiä ja etenkin nuoremmat työssäkäyvät ottavat kuukaudesta toiseen turpaan kerryttäessään kuvitteellisia eläkkeitään. Yritin Googletella eikä äkkiseltään osunut silmään mitään asiaan liittyvää uutisointia tai puolueiden kannanottoja.

Siirtyminen pois nykyisestä eläkejärjestelmästä voisi perustua järjestelmään, jossa työssäkäyvät (ja heidän työnantajansa) joutuvat maksamaan eläkemaksuja vain niin pitkään että minimieläketaso on saavutettu. Nykyisen järjestelmän rinnalle tulisi kehittää järjestelmä joka mahdollistaisi eläkesijoittamisen bruttotuloista, vaikka siten että summa on rajoitettu samaan määrään kuin nykyinen ennakkopidätettyjen eläkemaksujen määrä (~25% bruttotuloista tai joku absoluuttinen euromäärä, kumpi nyt sitten onkaan suurempi). Tämän voisi vielä tehdä niin, että työnantaja voisi tukea eläkesäästämistä enintään tuohon summaan asti, josta yritys saisi vaikkapa veroetuuksia näin tehdessään (esim. pistämällä rahastoon puolet päälle siitä mitä työntekijä on pistänyt sisään).

Todennäköisesti tämä tarkoittaisi sitä, että suurempi osa nykyisistä eläkkeistä pitäisi ottaa valtion budjetista sen sijaan että se ryöstetään eläkemaksuina työssäkäyviltä. Vastaavasti nykyisten eläkkeiden määrien tulisi paremmin mukautua niiden assettien arvonkehitykseen johon eläkkeet perustuvat. Itse näkisin että lisävelan ottaminen tästä järjestelmästä poistumiseen olisi täysin oikeutettua, koska se käytännössä mahdollistaisi varallisuuden kerryttämisen eläkeyhtiöiden sijaan kansalaisille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 271
Viestejä
4 507 337
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom