Tai sitten se on van tullut jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Yli kahdensadan ihmisen silmien edestä kuitenkin mennyt läpi.Vaikuttaa selittelyltä.
Mutta samapa tuo, jos asiaan jo on korjauskeino löytynyt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Tai sitten se on van tullut jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Yli kahdensadan ihmisen silmien edestä kuitenkin mennyt läpi.Vaikuttaa selittelyltä.
Millä muuten korjaavat?Tai sitten se on van tullut jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Samapa tuo, jos asiaan jo on korjauskeino löytynyt.
Tekniset virheet yleensä korjataan vastauskäsittelyssä ja lisätään säädöskokoelmaan.Millä muuten korjaavat?
Tämähän on jo hyväksytty laki ja voimassa oleva. Ei kai niin vain voi virkamiespäätöksellä tehdä muutoksia voimassa olevaan lakiin?Tekniset virheet yleensä korjataan vastauskäsittelyssä ja lisätään säädöskokoelmaan.
Tuo perustuslain pykälä kaiketi pitää lukea niin, että julkisella vallalla on järjestämisvastuu JA velvoite säätää sitä varten lait, jotka määrittelee mm. sen tason, muistaisin omilta kursseilta. Se, että erityislaki on nyt kumoutunut tarkoittaa ensisijaisesti sitä, että järjestämisvastuu kuitenkin säilyy ja, että laki on säädettävä kohtuullisessa ajassa.
En usko, että käytännön tasolla asia aiheuttaa minkäänlaista ongelmaa, mutta lainsäädäntöneuvokset, valiokunnat ja eduskunta joutuvat nyt toki tekemään ylimääräisiä jumppaliikkeitä, jotka olisi voitu välttääkin ts. tämäkin virhe maksaa x määrän resurssia.
Tuossa on pieni virhe, lait kumottiin ja nyt ne koitetaan tuoda takaisin kevyellä menettelyllä. Ne lait ei enää ole voimassa, joten eduskunnan pitäisi niistä säätää uudestaan, kumottua lakia kun ei voi vain tuoda takaisin. Näin ei nyt tehty, joten olemme tilassa, jossa moni laki viittaa noihin kumottuihin ja ovat täten myös tilassa, jossa niitä ei enää ole. Esim. tartuntatautilaki. Tällä hetkellä ei ole olemassa koronarajoituksia, eikä sotea.Virhe on nyt korjattu
Sote-lakiin eksyi kirjoitusvirhe ja lakeja oltiin kumoamassa vahingossa – eduskunta joutui heti korjaushommiin
Lakiin eksynyt kirjoitusvirhe olisi kumonnut sote-palveluiden järjestämisvastuuta koskevia lakeja välittömästi, vaikka järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueille vasta 2023. STM:n mukaan eduskunta on nyt korjannut virheen.yle.fi
Tuossa on pieni virhe, lait kumottiin ja nyt ne koitetaan tuoda takaisin kevyellä menettelyllä. Ne lait ei enää ole voimassa, joten eduskunnan pitäisi niistä säätää uudestaan, kumottua lakia kun ei voi vain tuoda takaisin. Näin ei nyt tehty, joten olemme tilassa, jossa moni laki viittaa noihin kumottuihin ja ovat täten myös tilassa, jossa niitä ei enää ole. Esim. tartuntatautilaki. Tällä hetkellä ei ole olemassa koronarajoituksia, eikä sotea.
edit: Niin joo, ja eduskunta jäi kesälomalle Kevyt show tuli tästä.
Minun korviini asia on kantautunut niin, että tämä korjaustapa, eli STM korjaa ja eduskunta liittää vastaukseen ja säädöskokoelmaan on ensinnäkin puhemiesneuvoston esitys, ja toisaalta normaali tapa korjata virheitä, ja kolmanneksi se ei tee uutta lakia vaan korjaa laissa olevan kirjoitusvirheen tai muun sellaiseen rinnastettavan virheen. Tällöin siis katsottaisiin, että laki on ja on ollut koko ajan voimassa.Tuossa on pieni virhe, lait kumottiin ja nyt ne koitetaan tuoda takaisin kevyellä menettelyllä. Ne lait ei enää ole voimassa, joten eduskunnan pitäisi niistä säätää uudestaan, kumottua lakia kun ei voi vain tuoda takaisin. Näin ei nyt tehty, joten olemme tilassa, jossa moni laki viittaa noihin kumottuihin ja ovat täten myös tilassa, jossa niitä ei enää ole. Esim. tartuntatautilaki. Tällä hetkellä ei ole olemassa koronarajoituksia, eikä sotea.
edit: Niin joo, ja eduskunta jäi kesälomalle Kevyt show tuli tästä.
Aika monet oikeusoppineet on jo sitä mieltä, että kumottua lakia ei voi tuoda takaisin, vaan se pitää säätää uudelleen. Sitä kun ei enää ole olemassa ja jos se menee virkamieskäsittelyllä, mennään eduskunnan vastuille. Eli eduskunnan pitäisi tuo pikana säätää samassa muodossa, mutta siirtää se voimassaolopäivä -22 loppuun asti.Minun korviini asia on kantautunut niin, että tämä korjaustapa, eli STM korjaa ja eduskunta liittää vastaukseen ja säädöskokoelmaan on ensinnäkin puhemiesneuvoston esitys, ja toisaalta normaali tapa korjata virheitä, ja kolmanneksi se ei tee uutta lakia vaan korjaa laissa olevan kirjoitusvirheen tai muun sellaiseen rinnastettavat virheen. Tällöin siis katsottaisiin, että laki on ja on ollut koko ajan voimassa.
Mutta mitäpä tätä spekuloimaan, kun laillisuusvalvoja eli oikeuskanslerinvirasto sen asian joka tapauksessa nyt tutkii (laitettu ministeriön toimesta tiedoksi, tehty kansalaisen toimesta kantelu).
Nyt voi hesalaisetkin rynnätä baariin isoin joukoin lopultakin.
Nyt mennään pilkunnussinnan ja tahallisen kampittamisen pro tasoilla, jos aletaan ajamaan koko Suomen julkinen sairaanhoito seis koska virheen korjaaminen on teoriassa ja loputtoman lakimiesjargonin saattelemana mahdotonta.
Nyt mennään pilkunnussinnan ja tahallisen kampittamisen pro tasoilla, jos aletaan ajamaan koko Suomen julkinen sairaanhoito seis koska virheen korjaaminen on teoriassa ja loputtoman lakimiesjargonin saattelemana mahdotonta.
Eli vaikka kaikki tietää tuon olevan virhe, voisi puhemies kumota tai muuttaa lakeja halutessaan? Suomessa on aika tarkat lait, miten näitä säädetään ja se kuuluu länsimaiseen oikeusvaltioon. Mieluummin säädetään kunnon lakeja, eikä mitä sattuu, joita sitten korjaillaan haluttuun muotoon kysymättä eduskunnalta. Laki on kumottu, sitä ei ole ja suomen laki estää sen uudelleen aktivoimisen. Joten se pitäisi säätää samassa muodossa uudelleen ja ainoa joka voi tässä maassa säätää lakeja, on eduskunta.
Okei, löytyi yksi, joka halusi että asiaa ei korjata. Eduskunta lähti jo lomille joten tuskin uutta säädetään. Sairaalat kiinni? En kyllä ymmärrä miten tällä saadaan baarit auki mutta tervetuloa
Saas nähdä.Aika monet oikeusoppineet on jo sitä mieltä, että kumottua lakia ei voi tuoda takaisin, vaan se pitää säätää uudelleen. Sitä kun ei enää ole olemassa ja jos se menee virkamieskäsittelyllä, mennään eduskunnan vastuille. Eli eduskunnan pitäisi tuo pikana säätää samassa muodossa, mutta siirtää se voimassaolopäivä -22 loppuun asti.
Näiden menettelytavat on siis myös säädettyjä, eikä niitä vedetä mistään hatusta. Korjauksia tehdään mun tietääkseni kymmeniä vuosittain. Kysymys on enemmänkin siitä, että osataan kulloinkin valita oikea menettelytapa.Eli vaikka kaikki tietää tuon olevan virhe, voisi puhemies kumota tai muuttaa lakeja halutessaan? Suomessa on aika tarkat lait, miten näitä säädetään ja se kuuluu länsimaiseen oikeusvaltioon. Mieluummin säädetään kunnon lakeja, eikä mitä sattuu, joita sitten korjaillaan haluttuun muotoon kysymättä eduskunnalta. Laki on kumottu, sitä ei ole ja suomen laki estää sen uudelleen aktivoimisen. Joten se pitäisi säätää samassa muodossa uudelleen ja ainoa joka voi tässä maassa säätää lakeja, on eduskunta.
Näiden menettelytavat on siis myös säädettyjä, eikä niitä vedetä mistään hatusta. Korjauksia tehdään mun tietääkseni kymmeniä vuosittain. Kysymys on enemmänkin siitä, että osataan kulloinkin valita oikea menettelytapa.
Ja jokuhan voi silti tehdä mediassa asialla politiikkaa, vaikka hyväksyisikin eduskunnassa puhemiehistön ehdottaman käytännön, se on näissä hyvä muistaa. Politiikka on politiikkaa.
Jos korjattaisiin, korjattaisiin tämä nyt hyväksytty laki. Silloin se kumotuksi oletettu ei olisikaan koskaan kumoutunut. Tämä on kyllä varsin hankala tilanne, ja oikeusvarmempi keino olisi tehdä korjausesitys, joka käsiteltäisiin mahdollisimman nopeasti täysistunnossa.Taitaa olla harvemmin korjattavana kumottuja lakeja. Se tässä on se ongelma. Lakia ei enää ole olemassa, jota korjataan.
Mutta kun se on jo kumoutunut. Et voi kumota lakia ja kumota sen kumoamista jälkikäteenJos korjattaisiin, korjattaisiin tämä nyt hyväksytty laki. Silloin se kumotuksi oletettu ei olisikaan koskaan kumoutunut. Tämä on kyllä varsin hankala tilanne, ja oikeusvarmempi keino olisi tehdä korjausesitys, joka käsiteltäisiin mahdollisimman nopeasti täysistunnossa.
Eduskunnan istuntotauko on ongelma siinä etenemistavassa. Pitäisi kokoontua esimerkiksi vielä ensi viikolla pelkästään sen takia.
Mun käsittääkseni Scheinin juuri piti mahdollisina molempia, mutta kuitenkin ”taitaa olla paras, että eduskunta…” eli juuri tuota oikeusvarmuutta ajatteli (voi toki olla, että ymmärsin väärin.)Mutta kun se on jo kumoutunut. Et voi kumota lakia ja kumota sen kumoamista jälkikäteen
Juuri tuo, äkkiä täysistunto käyntiin ja säätävät sen uutena lakina sisään. Niin ei tule jälkikäteen mitään häsläystä tuossa enää.
Poliittisesti uskoisin Muukkosen voivan tuohon lähteä, mutta Scheinin tälle hallitukselle?
Muukkonen muuten on hakenut avustavan EOA:n sijaisuutta. Alkaisi olla hänenkin aika etäännyttää itseään politiikasta, jos urasuunnitelmat on tuollaisella suunnalla.Poliittisesti uskoisin Muukkosen voivan tuohon lähteä, mutta Scheinin tälle hallitukselle?
Eiköhän se ole sitä jo tehnyt, itselle vain jäänyt tuollainen kuva vuosien takaa.Muukkonen muuten on hakenut avustavan EOA:n sijaisuutta. Alkaisi olla hänenkin aika etäännyttää itseään politiikasta, jos urasuunnitelmat on tuollaisella suunnalla.
Eiköhän tuo viittaa vaan ihan siihen, että oman nahkansa pelastaakseen poliitikot tykkää lykätä bussin alle jonkun muun. Nyt Yli-Viikariin keskittymällä on jätetty käsittelemättä kokonaan se, miksi Valtiontalouden Tarkastusvirastosta haluttiin tiukan tarkastajan sijaan muokata kovimmillaan sparraaja, mutta pääosin yhteistyöhenkinen konsultoiva kumppani ja kouluttaja.Ensimmäisenä tulee mieleen että mikäli tuo A kirjain kuvastaa sitä mitä tuossa kirjassakin, niin yrittääkö Tytti viestiä sitä, kun hän on vetänyt vielä välistä ja jäänyt kiinni, niin tuntee epäoikeudenmukaisuutta kun moni muu poliitikko/virkamies tekee samaa ja silti tuomitsevat hänet.
Rydmanilla ja Kalevalla on ihan asiallisia kantoja, harmi etteivät malta pysyä ihan asiallisina poliitikkoina vaan pitää lähteä tuohon somekärjistelyyn. Muuten mitään ongelmaa ei olisi edes ollut. Aina kokoomuksessa on ollut konservatiivisempaakin väkeä.
Kokoomuksessa on aina ollut sitä konservatiivisempaa ja liberaalimpaa väkeä mutta ennen se paketti on silti pysynyt kasassa. Nyt esim. juurikin tuon EU-tukipaketin kohdalla nähtiin että se ei enää tunnu pysyvän kasassa.
Hassua, mutta Piha itse jutussa käsitteli sitä, miten on outoa, että jos hän Kokoomuksessakin on ollut ns. liberaalia oikeaa laitaa, niin nykyisin joku porukka huutelee vasemmistolaisiksi kaikkia, myös häntä… ja nyt heti täälläkin.Pihalle on tainnut tulla tämä vastemmistolainen syndrooma että heti kun joku on jostakin vähänkin eri mieltä niin automaattisesti natsi ja sen jälkeen mielikuvitus keksii loput.
Ja tukipaketti ei mene kyllä millään konservatiivi vs liberaali -jaolla. Rydman on kai vanhoollinen, mutta monet vastaan äänestäneet ovat sittä klassista liberaalia puolta.
Tunnustan etten tiedä kuin Heikkisen, joka on liberaali. On uskaltanut nuuskakieltoakin kritoisoida.Kokoomuksesta vastaan äänesti siis: Paula Risikko,Timo Heinonen, Mia Laiho, Markku Eestilä, Heikki Autto, Janne Sankelo, Heikki Vestman,Wille Rydman, Janne Heikkinen ja Terhi Koulumies.
Pääosin näyttävät konservatiiveilta minun silmiini, joskaan ei nyt jokainen.
Pihan haastattelu osoittaa selvästi sen että hän ei ole milläänlailla kyennyt katsomaan peiliin ehdokkuudesta eroamisensa jälkeen. Hän edelleen luulee että hän oli kaikkien ylistämä primadonna jolle oli tie aurattu valmiiksi ja kilpailu vaiennettu jotta vain ja ainoastaan hän toimisi Kokoomuksen äänenä. Siis puolue olisi häntä varten eikä hän puoluetta.”Mä analysoin sen niin, että tähän hommaan voisi lähteä Helsinki edellä ilman sitä sisäpolitiikkapeliä.”Kuukausiliite | Kirsi Piha luopui talvella Helsingin pormestariehdokkuudesta, ja nyt hän kertoo miksi
Viime talvena Kirsi Piha ryhtyi kokoomuksen pormestariehdokkaaksi Helsingissä mutta viime hetkellä hän vetäytyi. Tässä haastattelussa hän kertoo, miksi. Syy oli juoppo eno, joka oli ilmestynyt sukujuhliin.www.hs.fi
”Sittenhän siinä kävi niin, että samana päivänä kuin minä ilmoitin ehdokkuudesta, niin Wille Rydman ilmoitti myös olevansa ehdokkaana. Peli alkoi heti, ja se oli mulle pettymys.”
Vaikka Orpo onkin täysin turha placeholderi ja korkeintaan keskinkertainen PJ niin jopa hän ymmärtää sen kuinka tuollainen äärivasemmistolainen fundamentalismi keskustaoikeistolaisessa puolueessa tuhoaisi Kokoomuksen lopullisesti. Piha edustaa kaikkea sitä mitä minkään johtajan tai suunnannäyttäjän ei tulisi ikinä missään olosuhteissa edustaa. On Kokoomuksen kannalta aivan äärimmäinen munkki että Piha itse jäi pois kilpailusta.Piha puhuu kokoomuksen ”rumasta salaisuudesta”. Hän käyttää sukulaisvertausta.
”Se on vähän niin kuin se eno, joka tulee sukujuhliin aina kännissä. Se on kiusallista, mutta annetaan sille pullo ja annetaan sen kato olla tuolla nurkassa, kun tuo meidän eno nyt on vähän tuommoinen.”
Puoluejohtaja Petteri Orposta ei ole laittamaan enoa kuriin, Piha sanoo.
Piha ei ole enää poliitikko, ja kun et ole poliitikko ei puolue ole sinua varten, mutta sinäkään et ole puoluetta varten. Hän on siis hyvinkin tilanteessa missä voi sanoa täysin mitä haluaa, kun sillä ei ole tippaakaan vaikutusta siihen, montako ääntä jossain vaaleissa saa.Pihan haastattelu osoittaa selvästi sen että hän ei ole milläänlailla kyennyt katsomaan peiliin ehdokkuudesta eroamisensa jälkeen. Hän edelleen luulee että hän oli kaikkien ylistämä primadonna jolle oli tie aurattu valmiiksi ja kilpailu vaiennettu jotta vain ja ainoastaan hän toimisi Kokoomuksen äänenä. Siis puolue olisi häntä varten eikä hän puoluetta.
Vaikka Orpo onkin täysin turha placeholderi ja korkeintaan keskinkertainen PJ niin jopa hän ymmärtää sen kuinka tuollainen äärivasemmistolainen fundamentalismi keskustaoikeistolaisessa puolueessa tuhoaisi Kokoomuksen lopullisesti. Piha edustaa kaikkea sitä mitä minkään johtajan tai suunnannäyttäjän ei tulisi ikinä missään olosuhteissa edustaa. On Kokoomuksen kannalta aivan äärimmäinen munkki että Piha itse jäi pois kilpailusta.
Jos kokoomuksen oikeistolaidan edustaja on äärivasemmistolainen niin kaikki muut puolueet lienee tässä vertailussa sitten kommunisteja?Vaikka Orpo onkin täysin turha placeholderi ja korkeintaan keskinkertainen PJ niin jopa hän ymmärtää sen kuinka tuollainen äärivasemmistolainen fundamentalismi keskustaoikeistolaisessa puolueessa tuhoaisi Kokoomuksen lopullisesti
Tuskinpa vaan. Tuo Pihan edustama kokoomuslaisuus on kuitenkin sitä isojen kaupunkien kokoomuslaisuuden valtavirtaa, jota puheenjohtajatkin on pitkään edustaneet. Siis edellisistä Itälä, Katainen ja varsinkin Stubb aivan päivänselvästi, mutta nyt toki Orpo tasapainoilee vähän erilaisella trapetsilla.Kokoomus | Kokoomusvaikuttajat torjuvat Kirsi Pihan arvion oikeistopopulistiklikistä, Piha julkaisi lähes 70-sivuisen pamfletin puolueen tilasta
Varapuheenjohtaja Elina Valtosen mukaan puolue ei tarvitse ”ajatuspoliiseja” vaan vahvaa omaa linjaa. ”Puolueeseen täytyy mahtua niin hippi kuin pappi”, sanoo Helsingin pormestariksi nouseva Juhana Vartiainen.www.hs.fi
Ja sieltä. Käytännössä koko Kokoomus pitää Pihan puheita hevonpaskana. Tässä on selvä viesti rivien välissä Pihalle että ole hyvä ja eroa puolueesta tai ainakin poistu julkisuudesta ja lopeta puolueen maineen vahingoittaminen.
Asia on juurikin näin. Eikä pidä unohtaa, mikä merkitys poliittisen urankin jälkeen Pihalla (ja myöhemmin Tujusella) oli puolueelle omistamansa ja vetämänsä viestintätoimisto Ellun Kanojen kautta. Rakensivat kaikki ne kampanjat, joilla puolue menestyi.Jos olisin ollut Pihan asemassa, olisin ilman muuta kuvitellut, että olen ns. viimeinen toivo, jota suostutellaan mukaan "Kun ketään muuta kunnollista ei ole" enkä todellakaan olisi jaksanut jatkaa tajutessani, että tässä joutuu johonkin mutapainiin vielä.
Se, että mitä tekemistä tuolla oli vasemmistolaisuuden saati ääri-sellaisen kanssa niin... ei mitään. Ellei joku halua tahallaan sotkea sanojen merkitystä.
Minun korviini asia on kantautunut niin, että tämä korjaustapa, eli STM korjaa ja eduskunta liittää vastaukseen ja säädöskokoelmaan on ensinnäkin puhemiesneuvoston esitys, ja toisaalta normaali tapa korjata virheitä, ja kolmanneksi se ei tee uutta lakia vaan korjaa laissa olevan kirjoitusvirheen tai muun sellaiseen rinnastettavan virheen. Tällöin siis katsottaisiin, että laki on ja on ollut koko ajan voimassa.
Mutta mitäpä tätä spekuloimaan, kun laillisuusvalvoja eli oikeuskanslerinvirasto sen asian joka tapauksessa nyt tutkii (laitettu ministeriön toimesta tiedoksi, tehty kansalaisen toimesta kantelu).
Edit. Ja kun kerran oikeuskansleri on ministeriön toimesta eilen informoitu, olisi hänellä myös käsittääkseni velvollisuus ennakollisestikin opastaa, mikäli korjausta yritettäisiin selvästi oikeudellisesti virheellisillä tavalla.
Jupakka kärjistyi lauantaina, kun sdp:n kansanedustaja, eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Raimo Piirainen väläytti Suomen irrottautumista EU:sta.Hallituksen metsäriita roihahti isoille kierroksille – Nyt väläytettiin jo Suomen EU-eroa
Hallituksen välien kiristyminen tietää tiukkaa vääntöä budjettiriiheen.www.talouselama.fi
Syytä olis alkaa miettimään tosta kerhosta eroamista