• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

En tiedä, enkä ymmärrä mitä merkitystä asialla on. Tulevaahan tässä spekuloidaan, eikä mennyttä.
Tulevaisuuden ennustaminen on aina vaikeaa, mutta menneisyyden ymmärtäminen antaa siihen parhaat eväät.
Viimeksi siis taisi olla Teuvo Auran virkamieshallitus v. 1970, kun vaalien jälkeen suurimmasta puolueesta ei tullut pääministeripuoluetta.

Pienellä laskuharjjoituksella hallitusten muodostaminen olisi helppoa jos SD ja VAS yhdistyisi ja ottaisi aina 23-32 pros. osuuden. Kolmikosta vihr., Kepu, kok olisi yksi aina sivussa keräämässä kannatusta oppositiosta, mutta seuraavalla kerralla taas varmasti mukana. Joskus voisi olla kaksikin sivussa, koska RKP olisi edelleen aina halukas apupulue.
Persut pystyttäisiin, mikäli näin haluttaisiin, pitämään ikuisesti blokattuna, tai ainakin pitkään samaan tapaan kuten Kokoomus 1968-87.

Ja tämä nyt ei ole mikään kannanotto mihinkään suuntaan, vaan ihan vaan nopea hahmottelu siitä, miksi se olisi vasemmalle kannattava asia harkittavaksi. Ja todennäköisesti joskus myös toteutuu, mutta meneekö siihen vuosia vai kymmeniä vuosia on sitten ihan eri asia.
 
Viimeksi muokattu:
No on sillä sikäli väliä, että se on osa poliittista toimintakulttuuria, mikä vaikuttaa ihan käytännössä siihen miten käyttäydytään.
Periaatteessa joo, mutta en usko muiden puolueiden antavan yhtään siimaa sen takia kun tuo puolue voitti vaalitkin ja kaikkea. Ehkäpä voi käydä jopa niin, että hallitukseen päästäkseen puolueen olisi suostuttava ajamaan omien arvojensa vastaista politiikkaa.

Tulevaisuuden ennustaminen on aina vaikeaa, mutta menneisyyden ymmärtäminen antaa siihen parhaat eväät.

Itse olen enemmän Nassim Talebin linjoilla. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta harha menneisyyden ymmärtämisestä tekee siitä entistä vaikeampaa.
 
Periaatteessa joo, mutta en usko muiden puolueiden antavan yhtään siimaa sen takia kun tuo puolue voitti vaalitkin ja kaikkea. Ehkäpä voi käydä jopa niin, että hallitukseen päästäkseen puolueen olisi suostuttava ajamaan omien arvojensa vastaista politiikkaa.

Jos haluaa hallitukseen, niin aika iso riski on kovin pienistä alkaa nillittämään. Plus kaikille puolueille ne omat arvot on hyvin eläväinen käsite. Äkkiä se hallitukseen pääsy tekee niistä aika joustavia, ellei sitten tarkoitus ole nostaa kannatusta yhtä kautta oppositiossa.
 
Jos haluaa hallitukseen, niin aika iso riski on kovin pienistä alkaa nillittämään. Plus kaikille puolueille ne omat arvot on hyvin eläväinen käsite. Äkkiä se hallitukseen pääsy tekee niistä aika joustavia, ellei sitten tarkoitus ole nostaa kannatusta yhtä kautta oppositiossa.
Se on just noin. Kokoomuksellahan jäi viimeksi pää vetävän käteen, mikä oli sillä hetkellä kova pettymys erityisesti Orpolle.

” Kokoomuksessa ei ilmeisesti tajuta tilanteen muuttuneen. Puolue olettaa yhä, että se on hyvin todennäköisesti hallitusta muodostamassa SDP:n kanssa. Se luottaa monien keskeistenkin keskustalaisten vakuutteluihin, että kepu on menossa oppositioon.
Pitkäaikainen keskustan kansanedustaja Kauko Juhantalo penäsi eduskuntaryhmässä viime kaudella puolueen vaikeuksien keskellä, että ”missä on se vanha viekas Maalaisliitto?” No, se on nyt tässä, menossa kokoomuksen ohi hallitukseen.”
” Puheenjohtaja Petteri Orpolla on kompromissihalukkuutta, mutta eduskuntaryhmän talousoikeistolaiset, muun muassa Elina Lepomäki, painavat päälle.”

” Aivan loppuun asti kokoomus on ollut vaihtoehto keskustan tilalle. Se, miksi Rinne päätyy keskustaan, johtuu Iltalehden tietojen mukaan muun muassa seuraavista asioista:
Ensinnäkin talous-, verotus-, ja työmarkkinakysymykset.
Iltalehden tietojen mukaan hallitustunnusteluissa on käynyt selväksi, että kokoomus huojuu pahoin talous-, verotus- ja työmarkkinakysymyksissä.
Puolueen tiukkaa oikeistolaista talouspolitiikkaa vetävät, etunenässä kansanedustaja Elina Lepomäki, puhuvat toista kuin esimerkiksi puheenjohtaja Petteri Orpo.
Tiukkaa linjaa vetävät hyväksyvät esimerkiksi vain verojen alentamisen, ja massiivisen sellaisen. Orpo olisi ilmeisesti valmis käyttämään verotusta myös ”tulevaisuusinvestointien” kattamiseen.
Tämä asetelma ei ole juurikaan muuttunut hallitustunnustelujen aikana. Epäselväksi on jäänyt, kuka kokoomusta näissä asioissa oikein johtaa ja onko kokoomuksen eduskuntaryhmä Orpon hallinnassa.”
 
En tiedä, enkä ymmärrä mitä merkitystä asialla on. Tulevaahan tässä spekuloidaan, eikä mennyttä.

No, ihmeitä saa tapahtua jos vaalien voittaja ei ole PM-puolue. Siksi sitä voi pitää lähes varmana asiana ja muulla spekulointi on aika turhaa.
 
” Ohisalon mukaan vihreät ovat valmis lähtemään hallituksesta, jos hallitusohjelmaa ei noudateta ja tulosta ei synny.”

Minusta tuo on lopulta aika kesy vaatimus, jos ei muuta vaadi kuin sen, että hallitusohjelmaa noudatetaan.
Siihenhän on kaikki jo sitoutuneet jo alunperinkin.
Sikäli tosin on sopiva vaatimus, että samasta syystä sen saa läpi. Ja voi sitten spinnata omilleen riemuvoittona.
Viimeksi kun hallitusohjelman noudattamista vaadittiin hallituskumppanipuolueen taholta, niin pääministeri lähti lentsikalla kohti Kultarantaa viemään erokirjettä. Sitten oli ties mitä valitiosihteeriä auton takakontissa ja 20 poliitikkoa pilasi koko uransa. Ei se nyt ihan kesy vaatimus ole kuitenkaan. :whistling:
 
Viimeksi kun hallitusohjelman noudattamista vaadittiin hallituskumppanipuolueen taholta, niin pääministeri lähti lentsikalla kohti Kultarantaa viemään erokirjettä. Sitten oli ties mitä valitiosihteeriä auton takakontissa ja 20 poliitikkoa pilasi koko uransa. Ei se nyt ihan kesy vaatimus ole kuitenkaan. :whistling:
Siinähän ei ollut kysymys hallitusohjelmasta, vaan henkilöistä. Ja nyt henkilönä taidetaan yrittää sivuun väistymällä tehdä hallitusmahdollisuutta puolueelle seuraaviin vaaleihin, tai näin on ainakin laajasti tulkittu. Mutta eihän sekään välttämättä (ja mun mielestä toivottavasti) riitä.
 
Totta, mutta toisaalta jos alalla olisi etenemismahdollisuuksia, niin se saattaisi myös houkutella enemmän tekijöitä. Ja käytännössä hukkaan heitetty potentiaali alanvaihtajien yms. kohdalla on merkittävä.
Tuo on hyvä pointti, motivoisi monia pitemmän kaaren kautta alalle (kaikki eivät jaksa päntätä päästäkseen lääkikseen) ja matkan aikana näkisi onko "menossa "itselleen sopivalle alalle.
Jos lääkiksessä on sama meno kuin muuallakin (eli on työssä tarpeetonta opetusta), niin "erikoistumisella" voisi myös koulutusaikaa lyhentää? Eli epäilen, että kaikista koulutetaan "yleistietäjiä" => Varsinainen oppi tulee kuitenkin vasta käytännössä. Vähän enemmän suuntaamalla koutusaikaa voinee? lyhentää 1-2-vuodella. Nykyään tietokoneet hakevat sen tiedon paljon tehokkaammin avain sanoilla, kuin mitä ennen vanhaan nuori lääkäri pystyi kirjoistaan lukemalla itselleen selvittämään.

Yleislääkäritarvetta voisi ehkä myös vähentää preseptien myöntämisen helpottamisella (lisää valtuuksia kokeneille hoitajille) /uusimispakon tarvetta vähentämällä. .
Noilla Sote-muutos euroilla saataisiin paljon aikaiseksti, jos sitä tahtoa olisi. Hyvä kuitenkin tietää, että Kokoomus oli tuota sairaanhoitajien muuntokoulutusta poistamassa.
 
Konservatiivien suosio on ollut räjähdysmäisessä kasvussa eteenkin nuoremmissa ikäluokissa. Tämä tosin johtuu siitä että se mikä nykyään käsitetään konservatiivina ja pätee näissäkin graafeissa on käytännössä normaali ihminen. "60-luvun konservatiiveja" ei käytännössä Suomesta enää juurikaan löydy vaan jostain Venäjältä ja USA:sta.

No aika pitkälti se johtuu myös näistä "meemikonservatiiveista" sekä liberalismin häviäjistä. Harva nuori haluaa elämäänsä liikaa puututtavan edellisen sukupolven arvovalinnoilla mutta moni nyrjähtää johonkin trumpituksen kaltaiseen konservatiivis-populistiseen paskaan huomattuaan, että syystä tai toisesta ei pääse nauttimaan liberalismin mahdollistamista asioista. Oikeistolaisuutta nuorissa sen sijaan esiintyy ihan kiitettävästikin.
 
No, ihmeitä saa tapahtua jos vaalien voittaja ei ole PM-puolue. Siksi sitä voi pitää lähes varmana asiana ja muulla spekulointi on aika turhaa.
Alkaa olla vähän OT, mutta "ihmeitä" tapahtuu kaiken aikaa. Ei siinä ole mitään erikoista. Esim. vastahan tässä Ruotsin hallitus kaatui epäluottamusäänestykseen ensimmäistä kertaa koskaan. Meillä on ensimmäistä kertaa historiassa hallitus täynnä nuorehkoja naisia jne.
 
Alkaa olla vähän OT, mutta "ihmeitä" tapahtuu kaiken aikaa.

Ei ole millään tavalla OT tässä ketjussa.

Ja kysyinkin että milloin joku muu kuin vaalien voittaja on ollut PM-puolue. @Jan11 muisteli, että ehkä 70-luvulla viimeksi. Kaikki on toki mahdollista, mutta vaalivoittaja on lähes varmasti myös PM-puolue. Ei siitä mihinkään pääse ja se on hyvä lähtökohta kaikille muillekin oletuksille.
 
Ei ole millään tavalla OT tässä ketjussa.

Ja kysyinkin että milloin joku muu kuin vaalien voittaja on ollut PM-puolue. @Jan11 muisteli, että ehkä 70-luvulla viimeksi. Kaikki on toki mahdollista, mutta vaalivoittaja on lähes varmasti myös PM-puolue. Ei siitä mihinkään pääse ja se on hyvä lähtökohta kaikille muillekin oletuksille.
Ei se ollut silloinkaan muu puolue. Kekkonen nimitti virkamieshallituksen, kunnes saatiin uudet vaalit toimitettua.

Lähihistoriasta kokemusta aiheesta on Belgiasta, missä mentiin toimitusministeriöllä viimeksi 2019-2020 16 kuukautta, kun hallitusta ei vaan saatu neuvoteltua.
 
Ei ole millään tavalla OT tässä ketjussa.

Ja kysyinkin että milloin joku muu kuin vaalien voittaja on ollut PM-puolue. @Jan11 muisteli, että ehkä 70-luvulla viimeksi. Kaikki on toki mahdollista, mutta vaalivoittaja on lähes varmasti myös PM-puolue. Ei siitä mihinkään pääse ja se on hyvä lähtökohta kaikille muillekin oletuksille.

No jos ei ole offtopikkia, niin jatketaan nyt sitten vähän. Meillä ihmisillä on taipumus ajatusvirheeseen, jonka mukaan asiat tulevat aina olemaan niin kuin ne ovat aina ennenkin olleet. Tämä toimii hyvin luonnontieteissä - esim. maa tulee luultavasti aina kiertämään aurinkoa, eikä vice versa.

Yhteiskuntatieteiden kohdalla tämä taasen toimii aika kehnosti. Itse asiassa hyvin harva asia ihmiskunnan historiassa on sellainen, joka ei olisi kokenut yllättävää muutosta. Tämän takia historiaa ei kannata pitää minään lähtökohtana tulevaisuuden ennustamiselle, koska se "asemoi" ajatuksemme väärin.

Tunnen itseni vähän fanipojaksi, kun viittaan toistamiseen samaan ajattelijaan, mutta suosittelen tutustumaan Talebin ajatuksiin. Etenkin, koska olit muistaakseni innokas sijoittamisen harrastaja.
 
Meillä ihmisillä on taipumus ajatusvirheeseen, jonka mukaan asiat tulevat aina olemaan niin kuin ne ovat aina ennenkin olleet

No joo, hohhoijaa. Mä en puhunut 100%:isesta varmuudesta, vaan hyvin suuresta todennäköisyydestä. Niin suuresta, että sen puolesta olisi helppo lyödä vetoa. Suomessa vaalivoittaja on käytännössä aina PM-puolue, halusit sitä tai et. Ei tämä liity mitenkään luonnontieteisiin tai ajatusvirheisiin vaan lakiin, käytäntöön, vaalijärjestelmään ja poliittiseen kulttuuriin. Ja tämä sama toistuu hyvin todennäköisesti 2v päästä. Voidaan palata sitten aiheeseen ja todeta, että okei, vaalivoittaja on taas PM-puolue.
 
Mä en puhunut 100%:isesta varmuudesta, vaan hyvin suuresta todennäköisyydestä.
Arvioitko todennäköisyyden suureksi siksi, että näin on aina toimittu, vai oletko analysoinut syitä miksi näin on aina toimittu? Jälkimmäisellä voi olla jotain ennustavuutta, ensimmäisellä ei.

sama toistuu hyvin todennäköisesti 2v päästä. Voidaan palata sitten aiheeseen ja todeta, että okei, vaalivoittaja on taas PM-puolue.

Jos nyt muistat mistä tämä keskustelu lähti liikkeelle, niin tässä spekuloitiin seurauksia tapahtumalle, joka muuttaisi eduskunnan voimasuhteita aika perinpohjaisesti (ja jota ei tule tapahtumaan).
 
No jos ei ole offtopikkia, niin jatketaan nyt sitten vähän. Meillä ihmisillä on taipumus ajatusvirheeseen, jonka mukaan asiat tulevat aina olemaan niin kuin ne ovat aina ennenkin olleet. Tämä toimii hyvin luonnontieteissä - esim. maa tulee luultavasti aina kiertämään aurinkoa, eikä vice versa.

Yhteiskuntatieteiden kohdalla tämä taasen toimii aika kehnosti. Itse asiassa hyvin harva asia ihmiskunnan historiassa on sellainen, joka ei olisi kokenut yllättävää muutosta. Tämän takia historiaa ei kannata pitää minään lähtökohtana tulevaisuuden ennustamiselle, koska se "asemoi" ajatuksemme väärin.

Tunnen itseni vähän fanipojaksi, kun viittaan toistamiseen samaan ajattelijaan, mutta suosittelen tutustumaan Talebin ajatuksiin. Etenkin, koska olit muistaakseni innokas sijoittamisen harrastaja.
Tottakai on mahdollista, että joku traditio tai prosessi murretaan, ja luodaan uusi käytänne.
Pidän silti todennäköisempänä sitä, että ennemmin ajauduttaisiin pattitilanteeseen, joka lopulta päätyisi uusiin vaaleihin. Tämä jos toistuisi, tai toistuisi useamman kerran voisi olla sellainen systeeminen kriisi, jossa jouduttaisiin uuden eteen.
Belgia on edelleen hyvä esimerkki, kun siellä on tällä vuosituhannella hallitusten muodostaminen ollut todella vaikeaa ja pariinkin otteeseen on menty puolitoistavuotta ilman, että olisi saatu muodostettua. Jotkut on myös spekuloineet maan rauhanomaisesta hajoamisesta, mutta sitähän ei ole tapahtunut.

Tilannehan voisi olla piankin edessä, jos Persujen johdosta ensin muodostuisi sellainen, että kumppania ei helposti löydy, ja voittaisivat päälle vaalit. Asia olisi kaikille muille puolueille hyvin vaikea ja järjestelmälle kriisi.
Olisi silti hyvin vaikea uskoa, ettei hallitustunnustelija edelleen tulisi olemaan myös PM-puolue. Ja etteikö se löytäisi kumppanin/kumppanit, jolla saisi PM äänestykseen se 50,1 prosenttia. Se kun on helppo hankkia kavereita joko suostumalla sopiviin hallitusohjelmakirjauksiin, ministerisalkkuihin tai näiden yhdistelmään; näin Rinne hankki Kepun, antamalla lähes kaiken mitä osasivat vaan pyytää, ja tokihan he osasi.

Spekulatiivisen yhdistyvän vasemmiston kanssa asia olisi paljon helpompi kuin persujen. Niiden oma koko kun olisi niin iso, että kumppani/-t viidenkymmenen prosentin ylittämiseen olisi helposti löydettävissä. Spekulatiivisesti vaalitulos saattaisi muodostua jopa sellaiseksi, että kahden puolueen hallitus olisi mahdollinen.
Käytännössä asia silti lienee pitkään pelkkää spekulaatiota, koska VAS ja SDP eläkeikäiset toimijat ja äänestäjät ei historiallisista syistä luota toisiinsa. Edellyttää siis heidän poistumista joukosta, tai ainakin suurta harventumista.
 
Viimeksi muokattu:
Arvioitko todennäköisyyden suureksi siksi, että näin on aina toimittu, vai oletko analysoinut syitä miksi näin on aina toimittu? Jälkimmäisellä voi olla jotain ennustavuutta, ensimmäisellä ei.

Kumpikin antaa ennustevoimaa. Vaalivoittajalla on siis eniten paikkoja ja se tarvitsee kaikkein vähiten kumppaneita muodostaakseen enemmistön. Sillä on siis kaikkein suurin neuvotteluvoima hallitusneuvotteluissa, mikä käytännössä on aina taannut PM-paikan hallituksessa. Samasta syystä suurimmalla puolueella on eniten voimaa vaikuttaa pääministerin valintaan. Polittinen kulttuuri takaa sen, että suurimman puolueen PJ aloittaa hallitustunnustelut. Kulttuuri tarkoittaa tässä myös sitä, että yksikään nykyisistä eduskuntapuolueista ei ole ehdottanut mitään poikkeavaa systeemiä. Ja niin kauan kuin suurimmalla puolueella on eniten ääniä vaikuttaa PM:n valintaan, tämä tuskin mihinkään muuttuu. En muöskään keksi, mikä puolue ei haluaisi hallitukseen jos voittaa vaalit. Kaikilla nykyisillä eduskuntapuolueilla näyttää olevan halua päättää asioista, eikä jäädä ikuisesti oppositioon. Eikä mikään puolue ole ajanut kynnyskysymyksillään niin nurkkaan, että hallitustaipale olisi mahdottomuus - ei edes PS.

Turha tästä on vääntää ja saat olla eri mieltä. Ensi vaaleissa suurin puolue silti jälleen PM-puolue. Tämän saa vapaasti lainata talteen. Ei tuohon ole tulossa muutosta. Siksi voidaan todeta, että käytännössä vaalivoitto takaa (PM-)paikan hallituksessa vaikka teoriassa muutakin voi tapahtua mutta äärimmäisen epätodennäköisesti.
 
Tämä eduskuntaan nouseva Suldaan Said Ahmed somalialaistaustainen kaveri vaikuttaakin ihan kunnon Israelilaisvastaiselta ja salaliittoteoreetikolta.

E4_cBRsXoAM7P4J
 
Kumpikin antaa ennustevoimaa. Vaalivoittajalla on siis eniten paikkoja ja se tarvitsee kaikkein vähiten kumppaneita muodostaakseen enemmistön. Sillä on siis kaikkein suurin neuvotteluvoima hallitusneuvotteluissa, mikä käytännössä on aina taannut PM-paikan hallituksessa. Samasta syystä suurimmalla puolueella on eniten voimaa vaikuttaa pääministerin valintaan. Polittinen kulttuuri takaa sen, että suurimman puolueen PJ aloittaa hallitustunnustelut.
Vuosien saatossa kuviot on muuttuneet, nyky mallissa toki eniten paikkoja saanut aloittaa.

Aiemmin on pääministerinä ollut muitakin kuin eniten paikkoja saanut puolue. 70-80 luvulla ei tavatonta.

Vaalienvoittaja, eniten paikkoja lisännyt nyky mallissa ei automaattisesti ohita eniten paikkoja saanutta.

Jos nyt maaleilet tilannetta että SDP , Vasemmistoliitto yhdityisivät ja saisivat seuraavissa vaaleissa eniten paikkoja, niin se puolue toki aloittaisi touhun, mutta tilanne saattaisi olla epävarmempi kuin viime hallitusneuvotteluissa (jossa ei mitenkään selvää että suurin puolue sai pääministerin paikan, oikeastaa oli aika monesta kiinni)


Sillä toki merkitystä mikä on vasemmisto oikeisto kannattuspaino.

Lokiikka siis se että Vasemmisto + SDP yhdistyneenä vuotaisi enemmän ääniä, kuin erikseen. riippuen sisäisestiä jakaantumsiesta ja johdosta, niin voisi olla huomattavan iso kynnys yhteystyöhän joidenkin oikeisto puolueiden kanssa.

Ja toisaalta riippuen PSn uudesta johdosta, niin se saattaa olla oikeistopuolueiden kesken nykyistä enemmän halituskelpoinen.

Ensisijaisesti tavoite varmaan enemmistöhallitus, joten mitä sen muodostaminen tarvii.
 
Vuosien saatossa kuviot on muuttuneet, nyky mallissa toki eniten paikkoja saanut aloittaa.

Aiemmin on pääministerinä ollut muitakin kuin eniten paikkoja saanut puolue. 70-80 luvulla ei tavatonta.

Vaalienvoittaja, eniten paikkoja lisännyt nyky mallissa ei automaattisesti ohita eniten paikkoja saanutta.

Jos nyt maaleilet tilannetta että SDP , Vasemmistoliitto yhdityisivät ja saisivat seuraavissa vaaleissa eniten paikkoja, niin se puolue toki aloittaisi touhun, mutta tilanne saattaisi olla epävarmempi kuin viime hallitusneuvotteluissa (jossa ei mitenkään selvää että suurin puolue sai pääministerin paikan, oikeastaa oli aika monesta kiinni)


Sillä toki merkitystä mikä on vasemmisto oikeisto kannattuspaino.

Lokiikka siis se että Vasemmisto + SDP yhdistyneenä vuotaisi enemmän ääniä, kuin erikseen. riippuen sisäisestiä jakaantumsiesta ja johdosta, niin voisi olla huomattavan iso kynnys yhteystyöhän joidenkin oikeisto puolueiden kanssa.

Ja toisaalta riippuen PSn uudesta johdosta, niin se saattaa olla oikeistopuolueiden kesken nykyistä enemmän halituskelpoinen.

Ensisijaisesti tavoite varmaan enemmistöhallitus, joten mitä sen muodostaminen tarvii.
Kohtuullisen tavatonta kuitenkin. Jos virkamieshallitukset jätetään ulkopuolelle, niin seitkytluvun ainoa oli Miettusen hätätilahallitus, jonka silloin vielä isoilla valtaoikeuksilla ollut pres. Kekkonen runnoi väkisin kasaan huolimatta siitä, että suurin puolue demarit kieltäytyi PM paikasta.
Ja erikoinen oli se kahdeksankymmentäluvunkin ainoa (ja viimeinen) 1987 ns. kassakaappisopimuksineen ja pres. Koiviston puuttumisineen. Mahtaisiko siihenkään riittää nykyiset presidentin valtaoikeudet…

Teoriassa olisi mahdollista jos vaalien jälkeen suurin puolue itse kieltäytyisi, tai jos ei saisi yli 50 pros. tukea hallitustunnustelijaksi lähtemiseen.
Pitäisin edelleen mahdollista lähinnä, jos persut valitsisi vielä nykyistä tuuheamman johdon itselleen, ja voittaisi lisäksi vaalit.
 
Ja erikoinen oli se kahdeksankymmentäluvunkin ainoa (ja viimeinen) 1987 ns. kassakaappisopimuksineen ja pres. Koiviston puuttumisineen. Mahtaisiko siihenkään riittää nykyiset presidentin valtaoikeudet…
Sen jälkeen nimenomaan muuttunut sellaiseksi että enitenpaikkoja saanut aloittaa.

Teoriassa olisi mahdollista jos vaalien jälkeen suurin puolue itse kieltäytyisi, tai jos ei saisi yli 50 pros. tukea hallitustunnustelijaksi lähtemiseen.
Pitäisin edelleen mahdollista lähinnä, jos persut valitsisi vielä nykyistä tuuheamman johdon itselleen, ja voittaisi lisäksi vaalit.
Viimevaalien jälkeen ei tainnut olla mahdottoman kaukana että pääministeripuolue olisi ollut joku muu kuin eniten paikkoja saanut. Vaalien voittajaksi nimetään välillä joku muu kuin eniten paikkoja saanut.

Se jokin muu olisi voinut olla hyvin vahva vaihtoehto jos persuilla olisi nimenomaan ollut maltillisempia johto, samalla paikkamäärällä, siis olisi ollut haluja hallitukseen.
 
Viimevaalien jälkeen ei tainnut olla mahdottoman kaukana että pääministeripuolue olisi ollut joku muu kuin eniten paikkoja saanut. Vaalien voittajaksi nimetään välillä joku muu kuin eniten paikkoja saanut.
Minun silmiini se oli erittäin kaukana, niin kaukana, että Rinne uskalsi pelata hallituskokoonpanosta Kepun ja Kokoomuksen välillä, sekä sulkea persut pois heti ensimmäisellä kysymyksellään (tai persut itsensä vastauksellaan).
Tästä tapauksesta meillä harvoilla on omakohtaisia muistikuvia. Ei minulla.
Voitko valoittaa lyhyesti?
No, en tiedä olenko kovin suuri asiantuntija, mutta yritetään.

Ko. aikana siis presidentin rooli oli paljon suurempi kuin nykyisin, eli koko prosessikin alkoi sillä, että presidentti nimitti selvitysmiehen kysymään puolueilta, millaiseen hallituspohjaan olisi mahdollisuutta. Ja sen jälkeen nimitti hallitustunnustelijan - ja siis haluamansa tunnustelijan.

Lyhyesti ja rumasti oikaisten: Siellä oli jo ennen vaaleja tehty vanhanajan Suomen vuorineuvosten, Nokian Kari Kairamon, EK:n, Paavo Väyrysen (Kepu)Ilkka Suomisen (kok), ja C. Taxellin (RKP) kassakaappisopimus siitä, että vaalien jälkeen tehdään porvarihallitus - takanahan oli Kekkosen ajan Kokoomuksen parikymmentävuotinen oppositiossa pitäminen.
Presidentti Koivisto (taustaltaa demari) sai kuitenkin tietää asiasta ja katsoi sen olevan parlamentarismia ja demokratiaa halveksiva, päätti puuttua peliin ja nimitti hallitustunnustelijaksi Suomen Pankista Holkerin (kok.) jonka kanssa juoni sinipunahallituksen kasaan. Sinällään Holkeri oli Koiviston silmissä luonteva kumppani, kun Koivistonkin tausta oli Suomen Pankin johtajan tausta, ja Holkerin kanssa sopi juuri demarien ja Kokoomuksen sinipunasta.
Suurimpana ketkuna tai muuten epäluotettavimpana Koivisto piti kai Väyrystä, joka Kairamon kanssa olikin aktiivisin, siksi Kepu pudotettiin ulos, mutta usean lähteen mukaan haukkui Suomisenkin - ja vähemmän yllättäin kaikki keskustelut nauhoittaneen Koiviston nauhurista on juuri tämän tapauksen kohdalla kasetti loppunut…

Näistä on muistelmissa ja kirjoissa, jokaisen osallisen näkökulmista vähän eri tavalla. Esim. mistä se tieto kassakaappisopimuksesta tuli, oliko niin, että Matti Ahde (SDP) pääsi sen jäljille ja vihjasi Koivistolle, vai halusiko joku pelata Väyrysen sivuun, vai vuosiko Holkeri opportunistisesti palatakseen Suomisen sivuun ja itsensä hallitukseen, vai oliko vuotaja Kokoomuksen silloinen puoluesihteeri. Suominen on syyttänyt Holkeria, Väyrynen vähän kaikkia. Koivisto haukkui muistelmissaan Suomista, muttei Väyrystäkään säästellyt. RKP ei asiassa hävinnyt tai voittanut mitään, vuoto on voinut silti tulla sieltäkin. Ehkäpä tuosta kassakaappisopimuksesta vaan tiesi sittenkin liian moni.
Aivan täysin poissuljettua ei ole itänaapurin tiedustelukaan - sillä joko Koivisto tai Ahde kertoi asian myös sinne. Tai sitten heidän tiedustelu oli se, joka sen oli saanut selville ja informoi Koivistoa tai Ahdetta, sillä on selvää, että omien ongelmiensa kanssa kamppaileva Neukkulakaan ei Suomeen sitä porvarihallitusta halunnut.
 
Viimeksi muokattu:
sillä joko Koivisto tai Ahde kertoi asian myös sinne, tai sitten he olivat se, joka sen oli saanut selville ja informoi Koivistoa tai Ahdetta, sillä on selvää, että omien ongelmiensa kanssa kamppaileva Neukkulakaan ei Suomeen sitä porvarihallitusta halunnut.
Oletan että asian todellinen laita on vielä niin arkaluonteinen ettei sitä voi paljastaa tekijöiden ja kokijoiden eläessä. Se ei ole uutta.
Heidän aikalaiset olivat erittäin "sopeutuvaisia".
Paljastus ja totuus tulee kyllä kunhan maltamme odottaa.
 
Mielenkiintoisia lausuntoja:
Maria Ohisalo sanoi:
–Syksyn budjettiriihessä tullaan tekemään loppuhallituskauden tärkeimmät ilmastotoimet. Tämä on meidän tärkein neuvottelumme, ja tulemme saamaan nämä asiat läpi, Ohisalo vakuuttaa.
Hän sanoo vihreiden olevan valmis lähtemään hallituksesta, jos hallitusohjelmaa ei noudateta ja tulosta ei synny.
–Tämä hallitus ei ole pystyssä, jos työllisyystoimet ja ilmastotoimet eivät etene, Ohisalo lataa.

Li Andersson sanoi:
Uusista työllisyystoimista voidaan Anderssonin mukaan päättää seuraavan kerran ensi keväänä. Anderssonin mukaan hallitus ei voi tehdä syksyllä uusia päätöksiä työllisyystoimista, koska niitä ei ole vielä valmisteltu.

Esko Kiviranta sanoi:
Keskustan kansanedustaja Esko Kiviranta painottaa, että liikennepolttoaineiden hintoihin on tulossa vain inflaation mukainen korotus.

Saa nähdä, saako Marin pidettyä hallituksensa kasassa kun näin ristiriitaisia lausuntoja annetaan.
 
Haluan puolustaa Päivi Räsästä.
Mielestäni on väärin että valtiossamme jonka lait ja näkemys perustuvat pitkälti kristinuskontoon kehdataan vainota ihmistä joka on oma itsensä ja tulkitsee suurta kirjaa niin kuin me muutkin.
Hävetkää häntä leimaavat panattelijat.
Muille annetaan vapauksia vaikka heidän tekonsa ovat hirveät. Se uskonto joka täällä ei ollut on nyt parempi.
 
Haluan puolustaa Päivi Räsästä.
Mielestäni on väärin että valtiossamme jonka lait ja näkemys perustuvat pitkälti kristinuskontoon kehdataan vainota ihmistä joka on oma itsensä ja tulkitsee suurta kirjaa niin kuin me muutkin.
Hävetkää häntä leimaavat panattelijat.
Muille annetaan vapauksia vaikka heidän tekonsa ovat hirveät. Se uskonto joka täällä ei ollut on nyt parempi.

Meneppä harjoittelemaan R&T vielä toviksi.
edit: tai voin mennä itsekin, ei voi vaan kestää noin selvää trollia
 
"Eduskunnan kansliatoimikunta päätti eilen esittää Yli-Viikarin irtisanomista. Yli-Viikari puolestaan katsoi STT:lle toimittamassaan tiedotteessa, ettei selkeitä juridisia perusteita hänen irtisanomiselleen ole. "

On kyllä hautaan asti munaton akka :D Ei hitto. No ei kai noin umpikiero väärinkäyttäjä muuten vallassa pysyisikään, kuin jakamalla kieroilua viimeiseen asti.
 
"Eduskunnan kansliatoimikunta päätti eilen esittää Yli-Viikarin irtisanomista. Yli-Viikari puolestaan katsoi STT:lle toimittamassaan tiedotteessa, ettei selkeitä juridisia perusteita hänen irtisanomiselleen ole. "

On kyllä hautaan asti munaton akka :D Ei hitto. No ei kai noin umpikiero väärinkäyttäjä muuten vallassa pysyisikään, kuin jakamalla kieroilua viimeiseen asti.

Taitaa olla vain tätä ihmistyyppiä, jotka eivät ole koskaan väärässä. Useimmat osaavat sentään olla hiljaa jos tekevät virheitä, sitten nämä pahimmat syyttävät aina muita niistä.
 
Suomessa ei ole enää kenelläkään velvollisuutta järjestää julkista sairaanhoitoa seuraavaan puoleentoista vuoteen.

Vanhat lait (joiden nojalla vastuu siitä on kunnilla) lakkautetitin tänään, mutta vastuu siirtyy uusille muodostettaville hyvinvointialueille vasta vuoden 2023 alusta.

Kyseessä on ehkä suomen historian pahin lainsäädäntömoka, hyvin on vihervasemmistohallitus tehtäviensä tasalla. Eikö sen suuren "avustaja-armeijan" pitänyt pitää huolta siitä, että lakiesitykset on hyvin valmisteltuja?



Linkki uuteen lakiin finlexissä:

 
Viimeksi muokattu:
Onnea vaan Helsingille.


"Tällaisessa kaupungissa, jossa pride-liput liehuvat ja yhä useampi näyttää minulta, on tärkeää käyttää kieltä, jossa kaikki kaupunkilaiset tuntevat olevansa arvostettuja.”
"Diarran mukaan politiikan suola on, että ihmiset ovat välillä intohimoisesti eri mieltä asioista. Sillä on kuitenkin eroa, käydäänkö niistä ”sivistynyttä vai vastenmielistä” keskustelua."

Tikulla silmään joka vanhoja, mutta 4 vuotta sitten sama hahmo lausui mm.


"Ainut syy muuttaa metsään on insesti ja se, että kukaan ei kuule, kun vaimo huutaa apua".

Minusta on sinänsä hälyttävä merkki että Diarran kaltaiset hahmot nousevat merkittäviin positioihin. Ja tämä ei liity Diarran ihonväriin, vaan siihen, millaista aatemaailmaa tuo henkilö edustaa.
 
Mitenkähän tuossa lahden toisella puolella nuo Pride-kulkueet kaupungin läpi onnistuu esim. Göteborgissa ja Malmössa?

Huoletta voi pitää paikkaa katsomatta eikä tarvitse divisioonaa mellakkapoliiseja suojaamaan?
 
On se hyvä että meillä riittää tuota rahaa vaikka muille jakaa.


Generation Equality Forum on lähtölaukaus YK:n tasa-arvojärjestö UN Womenin koordinoimalle viisivuotiselle Generation Equality –kampanjalle, jonka tavoitteena on vauhdittaa sukupuolten tasa-arvoa maailmanlaajuisesti. Kampanjassa on kuusi toimintaryhmää. Suomi on yksi teknologia-alan ja innovaatiotoiminnan tasa-arvoa edistävän toimintaryhmän johtajista.
Suomen kansallisilla sitoumuksilla kurotaan umpeen teknologia-alan sukupuolikuiluja koulutuksessa ja työelämässä sekä luodaan turvallisia verkkoympäristöjä esimerkiksi puuttumalla sukupuolittuneeseen väkivaltaan verkossa. Lisäksi lisätään rahoitusta uusille innovaatioille sekä tuodaan teknologiset ratkaisut laajemmin terveydenhuollon tueksi. Suomi on myös mukana YK:n lastenrahaston UNICEF:n kanssa sovituissa yhteissitoumuksissa. Suomi tukee muidenkin toimintaryhmien työtä sitoumuksilla, joilla muun muassa edistetään seksuaali- sekä lisääntymisterveyttä ja kitketään verkkoväkivaltaa.
Suomi tukee Generation Equality -kampanjan tavoitteita yhteensä 150 miljoonalla eurolla.

Sinne menee kivat taas 150 miljoonaa siihen että päästään vähän hyvesignaloimaan . Olisikohan noille rahoille löytynyt kotimaastakin vähän parempia kohteita?
Veikkaan että noistakin rahoista suurin osa valuu suhmurointi sopimusten kautta kavereiden taskuihin.
 
Suomessa ei ole enää kenelläkään velvollisuutta järjestää julkista sairaanhoitoa seuraavaan puoleentoista vuoteen.

Vanhat lait (joiden nojalla vastuu siitä on kunnilla) lakkautetitin tänään, mutta vastuu siirtyy uusille muodostettaville hyvinvointialueille vasta vuoden 2023 alusta.

Kyseessä on ehkä suomen historian pahin lainsäädäntömoka, hyvin on vihervasemmistohallitus tehtäviensä tasalla. Eikö sen suuren "avustaja-armeijan" pitänyt pitää huolta siitä, että lakiesitykset on hyvin valmisteltuja?



Linkki uuteen lakiin finlexissä:
No jaa moka kyllä, mutta ei nyt oikeastaan kovin paha. Perustuslain 19§ kun pysyy voimassa, niin vastuu on edelleenkin viime kädessä julkisella vallalla. Ja tämä korjattaneen nopeasti vielä ennen eduskunnan kesälomia.
 
No jaa moka kyllä, mutta ei nyt oikeastaan kovin paha. Perustuslain 19§ kun pysyy voimassa, niin vastuu on edelleenkin viime kädessä julkisella vallalla. Ja tämä korjattaneen nopeasti vielä ennen eduskunnan kesälomia.

"Sen mukaan kuin lailla säädetään". Jos sitä ei enää säädetä lailla, niin tuo ei enää päde. Äkkiä vaan uutta lakia pystyyn.
 
"Sen mukaan kuin lailla säädetään". Jos sitä ei enää säädetä lailla, niin tuo ei enää päde. Äkkiä vaan uutta lakia pystyyn.
Tuo perustuslain pykälä kaiketi pitää lukea niin, että julkisella vallalla on järjestämisvastuu JA velvoite säätää sitä varten lait, jotka määrittelee mm. sen tason, muistaisin omilta kursseilta. Se, että erityislaki on nyt kumoutunut tarkoittaa ensisijaisesti sitä, että järjestämisvastuu kuitenkin säilyy ja, että laki on säädettävä kohtuullisessa ajassa.
En usko, että käytännön tasolla asia aiheuttaa minkäänlaista ongelmaa, mutta lainsäädäntöneuvokset, valiokunnat ja eduskunta joutuvat nyt toki tekemään ylimääräisiä jumppaliikkeitä, jotka olisi voitu välttääkin ts. tämäkin virhe maksaa x määrän resurssia.
 
No jaa moka kyllä, mutta ei nyt oikeastaan kovin paha. Perustuslain 19§ kun pysyy voimassa, niin vastuu on edelleenkin viime kädessä julkisella vallalla. Ja tämä korjattaneen nopeasti vielä ennen eduskunnan kesälomia.

Suomessa ei ole mitään organisaatiota jonka nimi on "julkinen valta". Millään olemassaolevalla organisaatiolla ei ole tällä hetkellä vastuuta terveydenhuollon järjestämisestä.

Käytännössä tuo perustuslain kohta tarkoittaa sitä, että eduskunta sääti perustuslain vastaisen lain, ilman siihen vaadittavaa kahden kolmasosan enemmistöä.
Olen kuitenkin melko varma, että tästä rikoksesta ei kenellekään koidu mitään rangaistusta/seuraamuksia, eikä edes kukaan toheloineista saa potkuja tai tajua erota.
 
Suomessa ei ole mitään organisaatiota jonka nimi on "julkinen taho". Kenelläkään ei ole vastuuta.

Käytännössä tuo perustuslain kohta tarkoittaa sitä, että eduskunta sääti perustuslain vastaisen lain, ilman siihen vaadittavaa kahden kolmasosan enemmistöä.
Olen kutenkin melko varma, että tästä rikoksesta ei kenellekään koidu mitään rangaistusta/seuraamuksia, eikä edfes kukaan tohelonut sa apotkuja tai tajua erota.
Näin sitä mun mielestä ei pidä tulkita. Mutta eiköhän asiasta saa lukea valtiosääntöasiantuntijoiden arvioita huomenna.
Ja julkinen valta = julkisyhteisöt = valtio, kunnat yms. virkavastuulla toimivat virkavallankäyttäjät, jotka on niiden organisaatioita.
 
– Ongelma voi olla, ettei niitä oikein voi säätää enää sellaisina takaisinkaan. Aikamoinen sotku tuli, oikeuskansleri Tuomas Pöystille valituksen tehnyt Muukkonen sanoo.

– ”Näyttää todella pahalta” on oman arvioini mukaan erittäin lievästi sanottu siitä, mitä tämä pahimmillaan voi tarkoittaa esimerkiksi juuri virkavastuun näkökulmasta. Jännä nähdä onko laillisuusvalvonta ja PeV hereillä. Toki myös näillä omat roolinsa tässä sotkussa, hän toteaa.


Oliko hallitus siinä, ei tommosta saa tehdä edes virheenä

Muokkaa, kohta on varmaan mielenkiintoinen kyselytunti
 
Viimeksi muokattu:
– Ongelma voi olla, ettei niitä oikein voi säätää enää sellaisina takaisinkaan. Aikamoinen sotku tuli, oikeuskansleri Tuomas Pöystille valituksen tehnyt Muukkonen sanoo.

– ”Näyttää todella pahalta” on oman arvioini mukaan erittäin lievästi sanottu siitä, mitä tämä pahimmillaan voi tarkoittaa esimerkiksi juuri virkavastuun näkökulmasta. Jännä nähdä onko laillisuusvalvonta ja PeV hereillä. Toki myös näillä omat roolinsa tässä sotkussa, hän toteaa.


Oliko hallitus siinä, ei tommosta saa tehdä edes virheenä

Muokkaa, kohta on varmaan mielenkiintoinen kyselytunti
Tuskinpa, tämähän on mennyt läpi useamman valiokunnan, ja sen on lopuksi eduskunta hyväksynyt ja vielä presidentti vahvistanut.

Ilmeisesti kysymyksessä onkin näppäilyvirhe.

”Hallitusneuvos, sote-lakien valmistelijoihin kuuluva Auli Valli-Lintu sanoo, että ”kysymys on kirjoitusvirheestä”.”

– Voimaanpanolain 69 pykälässä viitataan kolmospykälään, kun sen pitäisi olla kakkonen. Asiasta on nyt keskusteltu eduskunnan kanssa, että se on kirjoitusvirhe ja eduskunnan kanssa se korjataan kakkoseksi, Valli-Lintu kertoo Iltalehdelle.

Se, että kolmonen vaihdetaan lakitekstissä kakkoseksi, tarkoittaa, että myös edellä mainitut lait kumotaan vasta 1. tammikuuta 2023, jolloin siis tapahtuu sote-palveluiden järjestämisvastuun siirto maakunnille.

Virhe on tietysti harmillinen ja hieman outokin, koska sote-lainsäädäntö on käynyt läpi pitkällisen valmistelun ensin valtioneuvostossa, sitten eduskunnan valiokunnissa.”


Juuri hyväksytyssä sote-laissa kiusallinen moka: vastuu terveyspalveluista katosi kirjoitusvirheellä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 271
Viestejä
4 507 397
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom