No on sillä sikäli väliä, että se on osa poliittista toimintakulttuuria, mikä vaikuttaa ihan käytännössä siihen miten käyttäydytään.En tiedä, enkä ymmärrä mitä merkitystä asialla on. Tulevaahan tässä spekuloidaan, eikä mennyttä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
No on sillä sikäli väliä, että se on osa poliittista toimintakulttuuria, mikä vaikuttaa ihan käytännössä siihen miten käyttäydytään.En tiedä, enkä ymmärrä mitä merkitystä asialla on. Tulevaahan tässä spekuloidaan, eikä mennyttä.
Tulevaisuuden ennustaminen on aina vaikeaa, mutta menneisyyden ymmärtäminen antaa siihen parhaat eväät.En tiedä, enkä ymmärrä mitä merkitystä asialla on. Tulevaahan tässä spekuloidaan, eikä mennyttä.
Periaatteessa joo, mutta en usko muiden puolueiden antavan yhtään siimaa sen takia kun tuo puolue voitti vaalitkin ja kaikkea. Ehkäpä voi käydä jopa niin, että hallitukseen päästäkseen puolueen olisi suostuttava ajamaan omien arvojensa vastaista politiikkaa.No on sillä sikäli väliä, että se on osa poliittista toimintakulttuuria, mikä vaikuttaa ihan käytännössä siihen miten käyttäydytään.
Tulevaisuuden ennustaminen on aina vaikeaa, mutta menneisyyden ymmärtäminen antaa siihen parhaat eväät.
Periaatteessa joo, mutta en usko muiden puolueiden antavan yhtään siimaa sen takia kun tuo puolue voitti vaalitkin ja kaikkea. Ehkäpä voi käydä jopa niin, että hallitukseen päästäkseen puolueen olisi suostuttava ajamaan omien arvojensa vastaista politiikkaa.
Se on just noin. Kokoomuksellahan jäi viimeksi pää vetävän käteen, mikä oli sillä hetkellä kova pettymys erityisesti Orpolle.Jos haluaa hallitukseen, niin aika iso riski on kovin pienistä alkaa nillittämään. Plus kaikille puolueille ne omat arvot on hyvin eläväinen käsite. Äkkiä se hallitukseen pääsy tekee niistä aika joustavia, ellei sitten tarkoitus ole nostaa kannatusta yhtä kautta oppositiossa.
En tiedä, enkä ymmärrä mitä merkitystä asialla on. Tulevaahan tässä spekuloidaan, eikä mennyttä.
Viimeksi kun hallitusohjelman noudattamista vaadittiin hallituskumppanipuolueen taholta, niin pääministeri lähti lentsikalla kohti Kultarantaa viemään erokirjettä. Sitten oli ties mitä valitiosihteeriä auton takakontissa ja 20 poliitikkoa pilasi koko uransa. Ei se nyt ihan kesy vaatimus ole kuitenkaan.” Ohisalon mukaan vihreät ovat valmis lähtemään hallituksesta, jos hallitusohjelmaa ei noudateta ja tulosta ei synny.”
Minusta tuo on lopulta aika kesy vaatimus, jos ei muuta vaadi kuin sen, että hallitusohjelmaa noudatetaan.
Siihenhän on kaikki jo sitoutuneet jo alunperinkin.
Sikäli tosin on sopiva vaatimus, että samasta syystä sen saa läpi. Ja voi sitten spinnata omilleen riemuvoittona.
Siinähän ei ollut kysymys hallitusohjelmasta, vaan henkilöistä. Ja nyt henkilönä taidetaan yrittää sivuun väistymällä tehdä hallitusmahdollisuutta puolueelle seuraaviin vaaleihin, tai näin on ainakin laajasti tulkittu. Mutta eihän sekään välttämättä (ja mun mielestä toivottavasti) riitä.Viimeksi kun hallitusohjelman noudattamista vaadittiin hallituskumppanipuolueen taholta, niin pääministeri lähti lentsikalla kohti Kultarantaa viemään erokirjettä. Sitten oli ties mitä valitiosihteeriä auton takakontissa ja 20 poliitikkoa pilasi koko uransa. Ei se nyt ihan kesy vaatimus ole kuitenkaan.
Tuo on hyvä pointti, motivoisi monia pitemmän kaaren kautta alalle (kaikki eivät jaksa päntätä päästäkseen lääkikseen) ja matkan aikana näkisi onko "menossa "itselleen sopivalle alalle.Totta, mutta toisaalta jos alalla olisi etenemismahdollisuuksia, niin se saattaisi myös houkutella enemmän tekijöitä. Ja käytännössä hukkaan heitetty potentiaali alanvaihtajien yms. kohdalla on merkittävä.
Harmi homma kun enää ei asiat mene edellä vaan se jonka naama miellyttääSiinähän ei ollut kysymys hallitusohjelmasta, vaan henkilöistä.
Konservatiivien suosio on ollut räjähdysmäisessä kasvussa eteenkin nuoremmissa ikäluokissa. Tämä tosin johtuu siitä että se mikä nykyään käsitetään konservatiivina ja pätee näissäkin graafeissa on käytännössä normaali ihminen. "60-luvun konservatiiveja" ei käytännössä Suomesta enää juurikaan löydy vaan jostain Venäjältä ja USA:sta.
Alkaa olla vähän OT, mutta "ihmeitä" tapahtuu kaiken aikaa. Ei siinä ole mitään erikoista. Esim. vastahan tässä Ruotsin hallitus kaatui epäluottamusäänestykseen ensimmäistä kertaa koskaan. Meillä on ensimmäistä kertaa historiassa hallitus täynnä nuorehkoja naisia jne.No, ihmeitä saa tapahtua jos vaalien voittaja ei ole PM-puolue. Siksi sitä voi pitää lähes varmana asiana ja muulla spekulointi on aika turhaa.
Alkaa olla vähän OT, mutta "ihmeitä" tapahtuu kaiken aikaa.
Ei se ollut silloinkaan muu puolue. Kekkonen nimitti virkamieshallituksen, kunnes saatiin uudet vaalit toimitettua.Ei ole millään tavalla OT tässä ketjussa.
Ja kysyinkin että milloin joku muu kuin vaalien voittaja on ollut PM-puolue. @Jan11 muisteli, että ehkä 70-luvulla viimeksi. Kaikki on toki mahdollista, mutta vaalivoittaja on lähes varmasti myös PM-puolue. Ei siitä mihinkään pääse ja se on hyvä lähtökohta kaikille muillekin oletuksille.
Ei ole millään tavalla OT tässä ketjussa.
Ja kysyinkin että milloin joku muu kuin vaalien voittaja on ollut PM-puolue. @Jan11 muisteli, että ehkä 70-luvulla viimeksi. Kaikki on toki mahdollista, mutta vaalivoittaja on lähes varmasti myös PM-puolue. Ei siitä mihinkään pääse ja se on hyvä lähtökohta kaikille muillekin oletuksille.
Meillä ihmisillä on taipumus ajatusvirheeseen, jonka mukaan asiat tulevat aina olemaan niin kuin ne ovat aina ennenkin olleet
Arvioitko todennäköisyyden suureksi siksi, että näin on aina toimittu, vai oletko analysoinut syitä miksi näin on aina toimittu? Jälkimmäisellä voi olla jotain ennustavuutta, ensimmäisellä ei.Mä en puhunut 100%:isesta varmuudesta, vaan hyvin suuresta todennäköisyydestä.
sama toistuu hyvin todennäköisesti 2v päästä. Voidaan palata sitten aiheeseen ja todeta, että okei, vaalivoittaja on taas PM-puolue.
Tottakai on mahdollista, että joku traditio tai prosessi murretaan, ja luodaan uusi käytänne.No jos ei ole offtopikkia, niin jatketaan nyt sitten vähän. Meillä ihmisillä on taipumus ajatusvirheeseen, jonka mukaan asiat tulevat aina olemaan niin kuin ne ovat aina ennenkin olleet. Tämä toimii hyvin luonnontieteissä - esim. maa tulee luultavasti aina kiertämään aurinkoa, eikä vice versa.
Yhteiskuntatieteiden kohdalla tämä taasen toimii aika kehnosti. Itse asiassa hyvin harva asia ihmiskunnan historiassa on sellainen, joka ei olisi kokenut yllättävää muutosta. Tämän takia historiaa ei kannata pitää minään lähtökohtana tulevaisuuden ennustamiselle, koska se "asemoi" ajatuksemme väärin.
Tunnen itseni vähän fanipojaksi, kun viittaan toistamiseen samaan ajattelijaan, mutta suosittelen tutustumaan Talebin ajatuksiin. Etenkin, koska olit muistaakseni innokas sijoittamisen harrastaja.
Arvioitko todennäköisyyden suureksi siksi, että näin on aina toimittu, vai oletko analysoinut syitä miksi näin on aina toimittu? Jälkimmäisellä voi olla jotain ennustavuutta, ensimmäisellä ei.
Kuva ei näy.Tämä eduskuntaan nouseva Suldaan Said Ahmed somalialaistaustainen kaveri vaikuttaakin ihan kunnon Israelilaisvastaiselta ja salaliittoteoreetikolta.
Onks toi joku suora facelinkkaus? Ne pitäis kieltää ja pistää aina erilliseen kuvanhostauspalveluun.Vikaa sulla selaimessa tms
Vuosien saatossa kuviot on muuttuneet, nyky mallissa toki eniten paikkoja saanut aloittaa.Kumpikin antaa ennustevoimaa. Vaalivoittajalla on siis eniten paikkoja ja se tarvitsee kaikkein vähiten kumppaneita muodostaakseen enemmistön. Sillä on siis kaikkein suurin neuvotteluvoima hallitusneuvotteluissa, mikä käytännössä on aina taannut PM-paikan hallituksessa. Samasta syystä suurimmalla puolueella on eniten voimaa vaikuttaa pääministerin valintaan. Polittinen kulttuuri takaa sen, että suurimman puolueen PJ aloittaa hallitustunnustelut.
Kohtuullisen tavatonta kuitenkin. Jos virkamieshallitukset jätetään ulkopuolelle, niin seitkytluvun ainoa oli Miettusen hätätilahallitus, jonka silloin vielä isoilla valtaoikeuksilla ollut pres. Kekkonen runnoi väkisin kasaan huolimatta siitä, että suurin puolue demarit kieltäytyi PM paikasta.Vuosien saatossa kuviot on muuttuneet, nyky mallissa toki eniten paikkoja saanut aloittaa.
Aiemmin on pääministerinä ollut muitakin kuin eniten paikkoja saanut puolue. 70-80 luvulla ei tavatonta.
Vaalienvoittaja, eniten paikkoja lisännyt nyky mallissa ei automaattisesti ohita eniten paikkoja saanutta.
Jos nyt maaleilet tilannetta että SDP , Vasemmistoliitto yhdityisivät ja saisivat seuraavissa vaaleissa eniten paikkoja, niin se puolue toki aloittaisi touhun, mutta tilanne saattaisi olla epävarmempi kuin viime hallitusneuvotteluissa (jossa ei mitenkään selvää että suurin puolue sai pääministerin paikan, oikeastaa oli aika monesta kiinni)
Sillä toki merkitystä mikä on vasemmisto oikeisto kannattuspaino.
Lokiikka siis se että Vasemmisto + SDP yhdistyneenä vuotaisi enemmän ääniä, kuin erikseen. riippuen sisäisestiä jakaantumsiesta ja johdosta, niin voisi olla huomattavan iso kynnys yhteystyöhän joidenkin oikeisto puolueiden kanssa.
Ja toisaalta riippuen PSn uudesta johdosta, niin se saattaa olla oikeistopuolueiden kesken nykyistä enemmän halituskelpoinen.
Ensisijaisesti tavoite varmaan enemmistöhallitus, joten mitä sen muodostaminen tarvii.
Sen jälkeen nimenomaan muuttunut sellaiseksi että enitenpaikkoja saanut aloittaa.Ja erikoinen oli se kahdeksankymmentäluvunkin ainoa (ja viimeinen) 1987 ns. kassakaappisopimuksineen ja pres. Koiviston puuttumisineen. Mahtaisiko siihenkään riittää nykyiset presidentin valtaoikeudet…
Viimevaalien jälkeen ei tainnut olla mahdottoman kaukana että pääministeripuolue olisi ollut joku muu kuin eniten paikkoja saanut. Vaalien voittajaksi nimetään välillä joku muu kuin eniten paikkoja saanut.Teoriassa olisi mahdollista jos vaalien jälkeen suurin puolue itse kieltäytyisi, tai jos ei saisi yli 50 pros. tukea hallitustunnustelijaksi lähtemiseen.
Pitäisin edelleen mahdollista lähinnä, jos persut valitsisi vielä nykyistä tuuheamman johdon itselleen, ja voittaisi lisäksi vaalit.
Tästä tapauksesta meillä harvoilla on omakohtaisia muistikuvia. Ei minulla.) 1987 ns. kassakaappisopimuksineen ja pres. Koiviston puuttumisineen. Mahtaisiko siihenkään riittää nykyiset presidentin valtaoikeudet…
Minun silmiini se oli erittäin kaukana, niin kaukana, että Rinne uskalsi pelata hallituskokoonpanosta Kepun ja Kokoomuksen välillä, sekä sulkea persut pois heti ensimmäisellä kysymyksellään (tai persut itsensä vastauksellaan).Viimevaalien jälkeen ei tainnut olla mahdottoman kaukana että pääministeripuolue olisi ollut joku muu kuin eniten paikkoja saanut. Vaalien voittajaksi nimetään välillä joku muu kuin eniten paikkoja saanut.
No, en tiedä olenko kovin suuri asiantuntija, mutta yritetään.Tästä tapauksesta meillä harvoilla on omakohtaisia muistikuvia. Ei minulla.
Voitko valoittaa lyhyesti?
Oletan että asian todellinen laita on vielä niin arkaluonteinen ettei sitä voi paljastaa tekijöiden ja kokijoiden eläessä. Se ei ole uutta.sillä joko Koivisto tai Ahde kertoi asian myös sinne, tai sitten he olivat se, joka sen oli saanut selville ja informoi Koivistoa tai Ahdetta, sillä on selvää, että omien ongelmiensa kanssa kamppaileva Neukkulakaan ei Suomeen sitä porvarihallitusta halunnut.
Maria Ohisalo sanoi:–Syksyn budjettiriihessä tullaan tekemään loppuhallituskauden tärkeimmät ilmastotoimet. Tämä on meidän tärkein neuvottelumme, ja tulemme saamaan nämä asiat läpi, Ohisalo vakuuttaa.
Hän sanoo vihreiden olevan valmis lähtemään hallituksesta, jos hallitusohjelmaa ei noudateta ja tulosta ei synny.
–Tämä hallitus ei ole pystyssä, jos työllisyystoimet ja ilmastotoimet eivät etene, Ohisalo lataa.
Li Andersson sanoi:Uusista työllisyystoimista voidaan Anderssonin mukaan päättää seuraavan kerran ensi keväänä. Anderssonin mukaan hallitus ei voi tehdä syksyllä uusia päätöksiä työllisyystoimista, koska niitä ei ole vielä valmisteltu.
Esko Kiviranta sanoi:Keskustan kansanedustaja Esko Kiviranta painottaa, että liikennepolttoaineiden hintoihin on tulossa vain inflaation mukainen korotus.
Nuo nyt on ihan Vihreiden omien rivien kasaamista. Puheenjohtajan on oltava nyt mediassa ärhäkkä varsinkin kun ex-puheenjohtajat kritikoivat vaalien jälkeen.Mielenkiintoisia lausuntoja:
Saa nähdä, saako Marin pidettyä hallituksensa kasassa kun näin ristiriitaisia lausuntoja annetaan.
Haluan puolustaa Päivi Räsästä.
Mielestäni on väärin että valtiossamme jonka lait ja näkemys perustuvat pitkälti kristinuskontoon kehdataan vainota ihmistä joka on oma itsensä ja tulkitsee suurta kirjaa niin kuin me muutkin.
Hävetkää häntä leimaavat panattelijat.
Muille annetaan vapauksia vaikka heidän tekonsa ovat hirveät. Se uskonto joka täällä ei ollut on nyt parempi.
Mielestäni tämä kuuluu tänne ja uskonto ja politiikka ovat aina kytköksissä.Meneppä harjoittelemaan R&T vielä toviksi.
"Eduskunnan kansliatoimikunta päätti eilen esittää Yli-Viikarin irtisanomista. Yli-Viikari puolestaan katsoi STT:lle toimittamassaan tiedotteessa, ettei selkeitä juridisia perusteita hänen irtisanomiselleen ole. "
On kyllä hautaan asti munaton akka Ei hitto. No ei kai noin umpikiero väärinkäyttäjä muuten vallassa pysyisikään, kuin jakamalla kieroilua viimeiseen asti.
Generation Equality Forum on lähtölaukaus YK:n tasa-arvojärjestö UN Womenin koordinoimalle viisivuotiselle Generation Equality –kampanjalle, jonka tavoitteena on vauhdittaa sukupuolten tasa-arvoa maailmanlaajuisesti. Kampanjassa on kuusi toimintaryhmää. Suomi on yksi teknologia-alan ja innovaatiotoiminnan tasa-arvoa edistävän toimintaryhmän johtajista.
Suomen kansallisilla sitoumuksilla kurotaan umpeen teknologia-alan sukupuolikuiluja koulutuksessa ja työelämässä sekä luodaan turvallisia verkkoympäristöjä esimerkiksi puuttumalla sukupuolittuneeseen väkivaltaan verkossa. Lisäksi lisätään rahoitusta uusille innovaatioille sekä tuodaan teknologiset ratkaisut laajemmin terveydenhuollon tueksi. Suomi on myös mukana YK:n lastenrahaston UNICEF:n kanssa sovituissa yhteissitoumuksissa. Suomi tukee muidenkin toimintaryhmien työtä sitoumuksilla, joilla muun muassa edistetään seksuaali- sekä lisääntymisterveyttä ja kitketään verkkoväkivaltaa.
Suomi tukee Generation Equality -kampanjan tavoitteita yhteensä 150 miljoonalla eurolla.
No jaa moka kyllä, mutta ei nyt oikeastaan kovin paha. Perustuslain 19§ kun pysyy voimassa, niin vastuu on edelleenkin viime kädessä julkisella vallalla. Ja tämä korjattaneen nopeasti vielä ennen eduskunnan kesälomia.Suomessa ei ole enää kenelläkään velvollisuutta järjestää julkista sairaanhoitoa seuraavaan puoleentoista vuoteen.
Vanhat lait (joiden nojalla vastuu siitä on kunnilla) lakkautetitin tänään, mutta vastuu siirtyy uusille muodostettaville hyvinvointialueille vasta vuoden 2023 alusta.
Kyseessä on ehkä suomen historian pahin lainsäädäntömoka, hyvin on vihervasemmistohallitus tehtäviensä tasalla. Eikö sen suuren "avustaja-armeijan" pitänyt pitää huolta siitä, että lakiesitykset on hyvin valmisteltuja?
Linkki uuteen lakiin finlexissä:
No jaa moka kyllä, mutta ei nyt oikeastaan kovin paha. Perustuslain 19§ kun pysyy voimassa, niin vastuu on edelleenkin viime kädessä julkisella vallalla. Ja tämä korjattaneen nopeasti vielä ennen eduskunnan kesälomia.
Tuo perustuslain pykälä kaiketi pitää lukea niin, että julkisella vallalla on järjestämisvastuu JA velvoite säätää sitä varten lait, jotka määrittelee mm. sen tason, muistaisin omilta kursseilta. Se, että erityislaki on nyt kumoutunut tarkoittaa ensisijaisesti sitä, että järjestämisvastuu kuitenkin säilyy ja, että laki on säädettävä kohtuullisessa ajassa."Sen mukaan kuin lailla säädetään". Jos sitä ei enää säädetä lailla, niin tuo ei enää päde. Äkkiä vaan uutta lakia pystyyn.
No jaa moka kyllä, mutta ei nyt oikeastaan kovin paha. Perustuslain 19§ kun pysyy voimassa, niin vastuu on edelleenkin viime kädessä julkisella vallalla. Ja tämä korjattaneen nopeasti vielä ennen eduskunnan kesälomia.
Näin sitä mun mielestä ei pidä tulkita. Mutta eiköhän asiasta saa lukea valtiosääntöasiantuntijoiden arvioita huomenna.Suomessa ei ole mitään organisaatiota jonka nimi on "julkinen taho". Kenelläkään ei ole vastuuta.
Käytännössä tuo perustuslain kohta tarkoittaa sitä, että eduskunta sääti perustuslain vastaisen lain, ilman siihen vaadittavaa kahden kolmasosan enemmistöä.
Olen kutenkin melko varma, että tästä rikoksesta ei kenellekään koidu mitään rangaistusta/seuraamuksia, eikä edfes kukaan tohelonut sa apotkuja tai tajua erota.
Tuskinpa, tämähän on mennyt läpi useamman valiokunnan, ja sen on lopuksi eduskunta hyväksynyt ja vielä presidentti vahvistanut.– Ongelma voi olla, ettei niitä oikein voi säätää enää sellaisina takaisinkaan. Aikamoinen sotku tuli, oikeuskansleri Tuomas Pöystille valituksen tehnyt Muukkonen sanoo.
– ”Näyttää todella pahalta” on oman arvioini mukaan erittäin lievästi sanottu siitä, mitä tämä pahimmillaan voi tarkoittaa esimerkiksi juuri virkavastuun näkökulmasta. Jännä nähdä onko laillisuusvalvonta ja PeV hereillä. Toki myös näillä omat roolinsa tässä sotkussa, hän toteaa.
"Iso sotku" - kumottiinko terveyslait vahingossa liian aikaisin? | Verkkouutiset
"Iso sotku" - kumottiinko terveyslait vahingossa liian aikaisin? | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
Oliko hallitus siinä, ei tommosta saa tehdä edes virheenä
Muokkaa, kohta on varmaan mielenkiintoinen kyselytunti