• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kyseessä ei ole mielipide vaan fakta että syytteitä jaellaan kevyesti nykyään.

Aamupalasta en ole pelkästään Sannaa syyttänyt missään kohtaa vaan olen pitänyt koko käytäntöä mätänä, koska se ei perustu lakiin. Se että Sanna on omalla kohdallaan sitä käyttänyt noin paljon, on minusta moraalikysymys, joka ei tietysti yllätä jos katsoo hallituksen rahantuhlailua kokonaisuutena.

Sinun pointtisi koskee muuten ihan samalla tavalla oikeistoa, vasemmistoa kuin oikeuslaitostakin. Ei ole väliä mitä sanotaan, vaan kuka sanoo ja kenestä sanoo(vertaa vaikka kristinuskon vs. islamin kritisointi).
Kevyesti? Yksi suurimpia kritiikkejä suomalaista oikeusjärjestelmää kohtaan kaksituhattaluvun aikana on ollut se, että syytekynnys on niin korkea, että syyttäjälle siirtyy ikään kuin ”tuomarinvaltaa”. Tämä on arvioitu johtuvan syyttäjänlaitoksen liian niukista syyttäjäresursseista.
Tilastollisesti n. 95% syytteistä johtaa tuomioon, jonka ainakin Hesari toi myös omassa jutussaan vaaliehdokkaiden syytteistä esille.
 
Eikös Marin asunut tuolla paljon siksi, että on korona? Huonosti menisi tommosia tienaavalla ja Suomen yhdessä arvovaltaisimmista poliittisista tehtävistä olessa jos tietoisesti hakeutuisi ilmaisten aamupalojen äärelle. Eli kyllä ton edun käyttämistä selittää se, että asui paljon siellä koronatilanteen takia eikä ilmaisten aamupalojen äärelle hakeutuminen, joka kuulostaa logiikaltaan naurettavalta.
 
Ketään yksilöä ei voi tuomita pelkistä syytteistä vaan lainmukaisista tuomioista, mutta kyllä syytteiden määrällä voi arvioida kokonaiskuvaa, etenkin kun tuo 95% johtaa tuomioon. Tuskin kukaan yllättyy, että Perussuomalaisissa on enemmän sekä rikoksista syytettyjä että tuomittuja. Kannattaa puhdistaa silmälasit, mikäli asia on epäselvä tai haluaa sen jostain syystä kiistää.
 
Ihan hyvää vaalikampanjaa pukkaa SDP:llä. Nyt on varapuheenjohtaja epäiltynä rikoksesta jossa vähän suhmuroitu veronmaksajien rahoja.


"Sdp:n varapuheenjohtajaa Niina Malmia epäillään virkarikoksesta

Rikosepäily liittyy Malmin luottamustoimeen Imatran kaupunginvaltuustossa.


IS:N tietojen mukaan kansanedustaja, SDP:n varapuheenjohtajaa Niina Malmia epäillään tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Rikosepäily kytkeytyy siihen, kun hän Imatran kaupunginvaltuuston puheenjohtajana hyväksyi valtuuston toisen varapuheenjohtajan Erkki Saarimäen (sin) 419,99 euron viisumilaskun.

Laskun hyväksyminen kuului Malmin tehtäväkuvaan. Hänen velvollisuuteen kuului tarkistaa, oliko se aiheellinen. Laskun aiheellisuudesta on nyt syntynyt epäselvyyksiä.

"
 
Viimeksi muokattu:
Kenenköhän vaalikampanja tässä on käynnissä, kun kahta epäillään rikoksesta, mutta vain sen väärän puolueen edustaja mainitaan otsikossa. :think:
 
Niin, että hyväksyi toisen ihmisen (toisesta puolueesta) viisumilaskun. Ehkä tässäkin erään tietyn puolueen kannattajat näkevät esimerkin kotiinpäin suhmuroimisesta eikä mokasta :rofl:
 
Tämän on pakko olla jonkun tason Suomen ennätys? PS ehdokkailla 27% :lla rikossyytteitä. Tuo kokoomuksen 12 % on jo paljon, mutta 27% tuntuu tässä yhteydessä uskomattomalta. Perussuomalaisten yksi sloganihan oli "turvallinen Suomi takaisin". Sen saa näköjään parhaiten äänestämällä Suomen takaisin aikaan milloin PS ei ollut olemassa.
Sen lisäksi että rikossyytteillä ei ole mitään merkitystä ei ole rikoksillakaan ilman tarkkaa tietoja yksityiskohtia, ne eivät myöskään lähtökohtaisesti liity milläänlailla turvallisuuteen.

On muutenkin huvittavaa lukea hurskastelua ja geneerisen ”rikos” sanan ylikorostamista ja palvontaa kun kuitenkin tälläkin foorumilla ja tässäkin keskustelussa todennäköisesti kaikki ovat syyllistyneet johonkin rikokseen joskus elämässään elleivät ole neliraajahalvaantuneita, rullatuolissa ja henkisesti vajaita. Se että onko rikoksesta jäänyt kiinni ja onko myöhemmin päättänyt siirtyä kunnallisvaaliehdokkaaksi on aivan yhdentekevää teon kannalta.
 
Sen lisäksi että rikossyytteillä ei ole mitään merkitystä ei ole rikoksillakaan ilman tarkkaa tietoja yksityiskohtia, ne eivät myöskään lähtökohtaisesti liity milläänlailla turvallisuuteen.

On muutenkin huvittavaa lukea hurskastelua ja geneerisen ”rikos” sanan ylikorostamista ja palvontaa kun kuitenkin tälläkin foorumilla ja tässäkin keskustelussa todennäköisesti kaikki ovat syyllistyneet johonkin rikokseen joskus elämässään elleivät ole neliraajahalvaantuneita, rullatuolissa ja henkisesti vajaita. Se että onko rikoksesta jäänyt kiinni ja onko myöhemmin päättänyt siirtyä kunnallisvaaliehdokkaaksi on aivan yhdentekevää teon kannalta.
Ehdokkaan rikoshistorian laadulla ja määrällä on kyllä suuri merkitys.
En toivoisi väkivaltarikollisia, ”vaimonhakkaajia”, seksuaalirikollisia, talousrikollisia, petosmiehiä tai -naisia tai huumehörhöjä yms. hoitamaan omia ja muiden asioita yhteiskunnassa. Vielä ikävämpää on jos rikokset on olleet toistuvia, taparikollisuutta tai hyvin tuoreita. Eri asia on sitten joku historia kenties kymmenien vuosien takaa, sillä ihminen voi toki korjata pahatkin tapansa ja hoitaa asioita aivan hyvin. Onhan näitä Jan Vapaavuori esimerkiksi, jotka ovat aivan erinomaisesti hoitaneet ministerinpestinkin.

Sinällään se on juuri median tehtävä tuoda ne esille. se hoitaakin sen hyvin - kunhan äänestäjä vaan seuraa uutisia.

Puolueiden osalta nämä kuvaa sitten enemmän sitä, kuinka paljon ehdokashaastatteluun on paneuduttu. Puolueet on toki sen varassa, mitä ehdokkaaksi lähtevät itse kertovat, mutta eri asia on sitten, onko todella kysytty, jos on kysytty, miten vastaukseen on reagoitu. Kyllä se lopulta aina jotain puolueistakin kertoo, paljonko näitä niiden paikallisyhdistysten seulasta menee läpi.
 
Täytyy taas nostaa hattua YLElle upean puoleettomasta uutisoinnista. Kivasti jätettiin pois että epäily on SDP:n varapuheenjohtaja ja kansanedustaja. Eihän moisella nyt uutisarvoa ole.
Siellä Imatralla on nyt melkoista meininkiä. Kokoomuksen edustaja ajoi tuota Sarimäen tutkintapyyntöä kaupunginhallituksessa ja teki sellaisen lisäksi myös siviilinä. Vastaavasti Saarimäki teki tutkintapyynnön hänestä ja hänen matkansa hyväksyneestä virkamiehestä. Siinä kysymys on, että ko. henkilö unohti passin kotiin, huomasi sen rajalla, ja kävi kaupungin piikkiin taksilla hakemassa passin kotoa. Ja siis silti, vaikka toinen valtuutettu oli tarjoutunut lainaamaan hakureissulle omaa autoaan hänelle.
 
Viimeksi muokattu:
Hakisitko itse töitä? Miksi? Mikset muuttaisi Christianiaan muiden kaltaistesi joukkoon?
Omalla kohdallani otan mielummin 4000 euroa, kuin 650 euroa. En muutenkaan koskaan keksi mitään tekemistä, ni työn tekeminen sopii mulle suhteellisen hyvin. Tai muutenkin perustulokokeilu osoittaa, ettei se laskenut työnhakuintoa (joskaan ei myöskään nostanut). Jos olis perustulo, niin saattaisin opiskella vielä jotain. Sikäli toi onnistuu nykyäänkin toimeentulotuella, jos ei ole yhtään säästöjä, et loppupeleistä mikään muu ei muuttuisi, kuin että olisi samat mahdollisuudet opiskeluun riippumatta siitä, onko kerennyt keräämään säästöjä. Nykyään toi on hieman epäreilua rahaa säästäneitä kohtaan, sillä he eivät saa toimeentulotukea, koska: säästöt.
 
Tässä mtv3 puheenjohtajatenttiä kuunnellessa jäi mietityttämään jonkun vassarin kommentti palkkaharmonia, kun perusteltiin tarvetta maakunnille ja soteuudistukselle... onko kaikissa sairaanhoitopiireissä nykyään samat, vai eroavat palkat? Tuskin samat... mitä luulette harmonisoidaanko palkat vaikka keskiarvon mukaan, vai eniten tienaavien mukaan? Koska eihän keltään voi mitään ottaa pois. Kuullostaa taas v*itun kalliilta
 
Tässä mtv3 puheenjohtajatenttiä kuunnellessa jäi mietityttämään jonkun vassarin kommentti palkkaharmonia, kun perusteltiin tarvetta maakunnille ja soteuudistukselle... onko kaikissa sairaanhoitopiireissä nykyään samat, vai eroavat palkat? Tuskin samat... mitä luulette harmonisoidaanko palkat vaikka keskiarvon mukaan, vai eniten tienaavien mukaan? Koska eihän keltään voi mitään ottaa pois. Kuullostaa taas v*itun kalliilta
Kuulotaa epäuskottavalta, että harmonisoitaisiin. Esimerkiksi Helsingissä on on käsittääkseni yleisesti joku 5 % muuta maata korkeammat palkat. En ole satavarma, et koskettaako myös sairaanhoitopiireja, mutta uskoisin. Toi johtuu kai siitä, et tääl asuminen on kalliimpaa, ni tol ilmeisesti sit kompensoidaan.
 
Kuulotaa epäuskottavalta, että harmonisoitaisiin. Esimerkiksi Helsingissä on on käsittääkseni yleisesti joku 5 % muuta maata korkeammat palkat. En ole satavarma, et koskettaako myös sairaanhoitopiireja, mutta uskoisin. Toi johtuu kai siitä, et tääl asuminen on kalliimpaa, ni tol ilmeisesti sit kompensoidaan.

Kaikki juontaa siihen, kun Etelä-Karjalan sairaanhoitopiiri ja kahdeksan kuntaa yhdistyivät yhdeksi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoteksi vuonna 2010. Silloin kuntien terveys- ja sosiaalialan työntekijöiden työnantajaksi vaihtui Eksote.

Uuden toimijan piti yhdenmukaistaa kunnista tulleiden työntekijöiden palkat eli piti suorittaa niin sanottu palkkaharmonisointi. Asiat alkoivat mennä solmuun, kun vasta perustetussa Eksotessa otettiin käyttöön uusi palkkausjärjestelmä vuonna 2011.

Kyllä se varmaan sen hesen mukaan maksetaan jatkossa
 
Palkkaharmonisointi ei ole valtakunnallinen, eli koko maassa ei makseta Helsingin liksoja.
Sen sijaan tulevien hyvinvointialueiden sisällä harmonisoidaan palkat. Ts. jos vaikkapa Mäntyharjulla on kunnan terveyskeskuksessa ollut pienemmät liksat kuin Mikkelissä, on ne tulevaisuudessa saman työantajan työntekijöitä ja palkat sitten samoja. Tai Sodankylässä pienempi kuin Rovaniemellä.
Se toki nostaa pikkuisen kustannuksia. Mutta sillä voi olla hyviäkin seurauksia: maalaishoidon- ja hoivan henkilökuntapula voi helpottua, kun maallakin palkka nousee samaan kuin kaupungeissa. Se taas voi sitten vastaavasti tuoda säästöjä pitkällä tähtäimellä.

Anyway. Palkkaharmonisointi on siis hyvinvointialueen sisäinen.

Eksote (Etelä-Karjalan Sairaanhoitopiiri) ja Siun Sote (Pohjois-Karjalan Sairaanhoitopiiri) on tosiaan jo organisoituneet ikään kuin tulevaisuuden mallin mukaan. Siun Sote on tämän hetken kustannustehokkain sairaanhoitopiiri (joskin muita ongelmia toki on edelleen).
Eksote unohti tehdä harmonisoinnin aikanaan, joten vuosikymmenen mittaan siitä kohtuullisestakin kustannuksesta korkoineen kasvoi iso kertaerä maksettavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

”Ajatelkaa, jos keskusta ei olisi mukana, mitä tämä sitten olisi?”

Kaatunut hallitus? Miten helvetissä näin tyhmä ihminen voi olla puolueen puheenjohtaja?

Tyhmyys ja tietämättömyys on politiikassa etu, koska silloin voi mennä läpi vaikka harmaan kiven Dunning-Kruger-efektiä täysillä vivuttaen. Tuleehan se esiin hienosti näiden puheita kuunnellessa. Kun ei tajua puhuvansa puutaheinää, on helppo kuulostaa vakuuttavalta samalla pitäen naama peruslukemilla.
 

”Ajatelkaa, jos keskusta ei olisi mukana, mitä tämä sitten olisi?”

Kaatunut hallitus? Miten helvetissä näin tyhmä ihminen voi olla puolueen puheenjohtaja?

Bonuksena vielä se miltä tämä lausunto kuulostaa hallituskumppaneiden korvaan.

"Miettikää mitä kaikkea nuo idiootit olisikaan tehneet jos me ei oltaisi paimentamassa niitä"
 
Bonuksena vielä se miltä tämä lausunto kuulostaa hallituskumppaneiden korvaan.

"Miettikää mitä kaikkea nuo idiootit olisikaan tehneet jos me ei oltaisi paimentamassa niitä"
Ei haitanne ketään. Politiikassa on hyvä osata erottaa, milloin puheet on osoitettu omille kannattajille, milloin yleisemmin, milloin kumppaneille, milloin oppositiolle. Tämä on nyt omille. Hallituskumppanit kyllä tietävät Kepun tilanteen ja sen, että on vaalit menossa. Ja tekevät kaikki samaa myös itse.
On kuntavaalitulos mikä hyvänsä, niin kaikki tietävät, että tässä ennen eduskunnan kesälomia on vielä yhdessä runtattava sote ja hyvinvointialueet / maakunnat kuosiin. Ja tapahtuu mitä tahansa, sellainen 6-8 viikkoa on sitten rauhallista ja asiat pääsee niin äänestäjien kun puolueväen silmissä haalistumaan.
Seuraava kova jakso on runtattavana vasta sitten syksyllä.
 
Mutta joo. Ymmärrän, että monia nykyisen PM ja monen muunkin ministerin nuoruus häiritsee. Itseäni ei häiritse.
Sehän on vitun hienoa ettei ikä häirtse vaikka on poliittisesti pätätevin paikalleen. Milloin pätemättömyydestä tuli ansio?
 
Harmihan se on ettei ollut konservatiivit vallassa määräten valtion omistuksilla firmoja tappiollisiksi pitämällä täällä paperikone ja pakottamalla esim nesteen investoimaan naantaliin, kun sitten ei tulisi kaikkea tätä ikävää muutosta mihin luultavasti tarvitsee vielä palkata työntekijöitä ulkomailta asti... Olisipa hallituksessa ollut joku joka olisi osannut estää turhat investoinnit vaikka tarkoituksella paskomalla EU:n elvytystä näkyvästi ja näyttämällä sijoittajille että on niitä parempiakin kohteita.

Senkin vihervassarit taas kerran aiheuttaa kaikenlaista jne.


Uutisessa puhutaan nyt alkavista rahavirroista investointeihin ja etenkin Suomeen.
 

Lisää hyviä uutisia autoilijoille maailman parhaalta hallitukselta.

päivityksessä arvioitaisiin myös niin kutsutut Ruotsin ja Norjan mallit, joiden mukaan yli 80 km/h teillä ajosuunnat on eroteltu.

Eli jatkossa kesälläkään ei ajettaisi missään muualla kuin moottoritiellä yli 80km/h lukuunottamatta jotain yksittäisiä eroteltuja ohituskaistanpätkiä.

Käytännössä uudella nopeusrajoitusehdolla voitaisiin myös edistää esimerkiksi pyöräilyn ja julkisen liikenteen nopeuskilpailukykyä suhteessa henkilöautoliikenteeseen.

Samoin autoliikennettä on tarkoitus hidastaa ihan vain sen takia, että fillareista ja julkisesta liikenteestä tulisi kilpailukykyisempiä.

Get over it!
 

Lisää hyviä uutisia autoilijoille maailman parhaalta hallitukselta.

päivityksessä arvioitaisiin myös niin kutsutut Ruotsin ja Norjan mallit, joiden mukaan yli 80 km/h teillä ajosuunnat on eroteltu.

Eli jatkossa kesälläkään ei ajettaisi missään muualla kuin moottoritiellä yli 80km/h lukuunottamatta jotain yksittäisiä eroteltuja ohituskaistanpätkiä.

Käytännössä uudella nopeusrajoitusehdolla voitaisiin myös edistää esimerkiksi pyöräilyn ja julkisen liikenteen nopeuskilpailukykyä suhteessa henkilöautoliikenteeseen.

Samoin autoliikennettä on tarkoitus hidastaa ihan vain sen takia, että fillareista ja julkisesta liikenteestä tulisi kilpailukykyisempiä.

Get over it!
Aika jännää poimintaa ja tulkintaa. Samoin voisi vapaalla tavalla tulkiten sanoa että jussi halla-aho haluaa luopua tessin yleissitovuudesta, eli kaikki palkat laskisi niin alas että pelkät maahanmuuttajat enää suostuisi töitä tekemään. :)

Toisinsanoen se että suunnitellaan että jotain tullaan arvioimaan ei tarkoita että arvioinnin kohde on päätetty tehdä keksimälläsi tavalla.

Tuossa antamassasi linkissä on ihan hyvin kirjoitettu juttu ja ja todellakin nopeusrajoitusohje pitäisi jo uusia ja kaiteita laittaa nopeampien teiden keskelle muiden tieremonttien yhteydessä, jos on tarkoitus pikkuhiljaa pienentää vuosittaista tieliikenneruumiskasaa.
 
Aika jännää poimintaa ja tulkintaa. Samoin voisi vapaalla tavalla tulkiten sanoa että jussi halla-aho haluaa luopua tessin yleissitovuudesta, eli kaikki palkat laskisi niin alas että pelkät maahanmuuttajat enää suostuisi töitä tekemään. :)
Sen tietää kapitalistinenkin tiedemies että nopeusrajoitukset liittyvät persuihin kuten rasismi suvaitsevaisiin.
 
Kaiteelliset tiet ovat käytännössä jo nyt 80 km/h rajoituksella, kun yksikin rekka tai rajoittuneella ajokyvyllä ja kykyjensä mukaan etenevä autoilija laskee etenemisnopeuden talvivauhdiksi.
 

Lisää hyviä uutisia autoilijoille maailman parhaalta hallitukselta.

päivityksessä arvioitaisiin myös niin kutsutut Ruotsin ja Norjan mallit, joiden mukaan yli 80 km/h teillä ajosuunnat on eroteltu.

Eli jatkossa kesälläkään ei ajettaisi missään muualla kuin moottoritiellä yli 80km/h lukuunottamatta jotain yksittäisiä eroteltuja ohituskaistanpätkiä.

Käytännössä uudella nopeusrajoitusehdolla voitaisiin myös edistää esimerkiksi pyöräilyn ja julkisen liikenteen nopeuskilpailukykyä suhteessa henkilöautoliikenteeseen.

Samoin autoliikennettä on tarkoitus hidastaa ihan vain sen takia, että fillareista ja julkisesta liikenteestä tulisi kilpailukykyisempiä.

Get over it!
Ihan fiksua se olisi päästöjen, kulutuksen ja teiden heikon kunnonkin vuoksi. Ikäänkuin talvirajoitukset ympäri vuoden.

Mutta ei tuo reaalimaailmassa voi edetä: ei meillä ole varaa leventää teitä ja rakentaa keskikaiteita. Tienhoito on muutenkin laiminlyötö rahan puutteessa vaikka kuinka pitkään ja nyt yritetään vaan kiriä sitähoitovelkaa kiinni.

Lisäksi muistaakseni edelliselläkin kerralla selviteltiin Ruotsin mallia. Ja olisi rakennettu lisää keskikaideteitä ja leveäkaistateitä, mutta kun tuli se finanssikriisi ja määrärahat ei riittäneet.
 
Kaiteelliset tiet ovat käytännössä jo nyt 80 km/h rajoituksella, kun yksikin rekka tai rajoittuneella ajokyvyllä ja kykyjensä mukaan etenevä autoilija laskee etenemisnopeuden talvivauhdiksi.
Sitä on niin vitun mukavaa pintakaasulla ajella landelle mutta sekin on liian nopeaa.
 
Ihan fiksua se olisi päästöjen, kulutuksen ja teiden heikon kunnonkin vuoksi. Ikäänkuin talvirajoitukset ympäri vuoden.

Mutta ei tuo reaalimaailmassa voi edetä: ei meillä ole varaa leventää teitä ja rakentaa keskikaiteita. Tienhoito on muutenkin laiminlyötö rahan puutteessa vaikka kuinka pitkään ja nyt yritetään vaan kiriä sitähoitovelkaa kiinni.

Lisäksi muistaakseni edelliselläkin kerralla selviteltiin Ruotsin mallia. Ja olisi rakennettu lisää keskikaideteitä ja leveäkaistateitä, mutta kun tuli se finanssikriisi ja määrärahat ei riittäneet.
Reaalimaailmassa tämä tulee etenemään siten, että kun ei ole varaa leventää teitä ja laittaa keskikaiteita, joka paikkaan tulee max 80 rajoitus lukuunottamatta moottoriteitä ja yksittäisiä keskikaiteellisia paikkoja.
 
Aika jännää poimintaa ja tulkintaa. Samoin voisi vapaalla tavalla tulkiten sanoa että jussi halla-aho haluaa luopua tessin yleissitovuudesta, eli kaikki palkat laskisi niin alas että pelkät maahanmuuttajat enää suostuisi töitä tekemään. :)

Toisinsanoen se että suunnitellaan että jotain tullaan arvioimaan ei tarkoita että arvioinnin kohde on päätetty tehdä keksimälläsi tavalla.

Tuossa antamassasi linkissä on ihan hyvin kirjoitettu juttu ja ja todellakin nopeusrajoitusohje pitäisi jo uusia ja kaiteita laittaa nopeampien teiden keskelle muiden tieremonttien yhteydessä, jos on tarkoitus pikkuhiljaa pienentää vuosittaista tieliikenneruumiskasaa.
Paljonko luulet että vuosittaiset ruumiskasat vähenisivät vaihtamalla 100 alueelle 80 lätkät ympäri vuoden?
 
Aika jännää poimintaa ja tulkintaa. Samoin voisi vapaalla tavalla tulkiten sanoa että jussi halla-aho haluaa luopua tessin yleissitovuudesta, eli kaikki palkat laskisi niin alas että pelkät maahanmuuttajat enää suostuisi töitä tekemään. :)

Toisinsanoen se että suunnitellaan että jotain tullaan arvioimaan ei tarkoita että arvioinnin kohde on päätetty tehdä keksimälläsi tavalla.

Tuossa antamassasi linkissä on ihan hyvin kirjoitettu juttu ja ja todellakin nopeusrajoitusohje pitäisi jo uusia ja kaiteita laittaa nopeampien teiden keskelle muiden tieremonttien yhteydessä, jos on tarkoitus pikkuhiljaa pienentää vuosittaista tieliikenneruumiskasaa.
Miten tuota mielestäsi sitten pitäisi lukea?

Luuletko, että tämä uusi strategia tulisi sujuvoittavaan autolla liikkuvan elämää jatkossa?
 
Jos on tarkoitus vain vittuilla autoilijoille ja haitata liikennettä ja sitä kautta vähentää autoilua niin eikö olisi tehokkaampiakin keinoja olemassa, esim. jotain piikkimattojen asennuksia teille ja savuesteitä ja miinoja?
 
Reaalimaailmassa tämä tulee etenemään siten, että kun ei ole varaa leventää teitä ja laittaa keskikaiteita, joka paikkaan tulee max 80 rajoitus lukuunottamatta moottoriteitä ja yksittäisiä keskikaiteellisia paikkoja.
Kenties liikenteeseen parhaiten sopisikin tehdä 90 km/h rajoitusluokka, ja muuttaa sekä 80 km/h että 100 km/h tiet kaikki siihen ympärivuotisesti.
Rekkojen rajoittimethan näitä liikennevirtoja kuitenkin määrittää ainakin täällä maakuntien Suomessa.
 
Tekisivät nyt sellaisia päätöksiä koskien mikä oikeasti vaarantaa liikennettä, mutta kun ei. Esim. kännyköiden käyttö ajaessa. Toki nytkin kielletty, mutta käytännössä ei valvota ollenkaan. Jos ihmiset keskittyisivät liikenteeseen, niin moni asia olisi aika hyvin. Ei nopeuksien kanssa kikkailu aina ole se ratkaisu.

Tuo kaistojen erotus voikin olla hyvä jo ihan liikenneturvallisuuden nimissä. Törmäykset johtuen nukahtamisesta/sairauskohtauksista ainakin loppuisi/vähenisi varmastikin. Varmaan vähentäisi näitä kamikazekuskejakin ketkä vievät muita mukanaan, kun elämä ei suju.
 
Rahantekoa. Kaikki ajaisi kuitenkin ylinopeutta ja sitten on hyvä sakottaa
Liikennesakkojen tuotto on vain kymmenissä miljoonissa valtiolle eli hyttysenkakki budjetissa.
Tottakai kaikki on kotiinpäin, mutta infra kameratolppineen ja huoltoineen, poliisin virkamiestyö, muutama sata tuhatta kirjallista huomautusta (laskennallinen kulu n. 15 euroa kpl) ja maksamattomiksi jäävät sakot syövät siitä tuotosta ison siivun.
 
Liikennesakkojen tuotto on vain kymmenissä miljoonissa valtiolle eli hyttysenkakki budjetissa.
Tottakai kaikki on kotiinpäin, mutta infra kameratolppineen ja huoltoineen, poliisin virkamiestyö, muutama sata tuhatta kirjallista huomautusta (laskennallinen kulu n. 15 euroa kpl) ja maksamattomiksi jäävät sakot syövät siitä tuotosta ison siivun.
Eiköhän se siitä kasva kun lasketaan nopeusrajoituksia ja lisätään kameratolppia.
 
Eiköhän se siitä kasva kun lasketaan nopeusrajoituksia ja lisätään kameratolppia.
Tottakai, mutta valtionbudjettiin tai esim. kokonaisverokertymään suhteutettuna hyvin vähäisesti.
Ihmiset kyllä jonkinverran myös mukauttaa toimintaansa kiinnijäämisriskin ja seuraamuksen suuruusluokan mukaan.
Eikä sakotuksen tarkoitus perustuslainkaan mukaan saa olla varojen keruu. Sipilän hallituksen osalta Perrustuslakivaliokunta joutuikin siitä huomauttamaan.


Eiköhän muutenkin suurin osa liikenneonnettomuukista tapahdu joistain ihan muista syistä, kuin nopeusrajoituksien mukaan ajamisesta.
Suurimmassa osassa mukana on myös ylinopeus.
Tämän mukaan taajamassa moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 63 prosenttia ajoi ylinopeutta vähintään 10 kilometriä tunnissa. Valtaosa, peräti 80 prosenttia, näistä ylinopeutta ajaneista kuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa.
Valtateistä en nyt dataa löytänyt kuin kuolonkolareista. Ylinopeus on merkittävin osatekijä noin 30 prosentissa kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista.
 
Suurimmassa osassa mukana on myös ylinopeus.
Tämän mukaan taajamassa moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 63 prosenttia ajoi ylinopeutta vähintään 10 kilometriä tunnissa. Valtaosa, peräti 80 prosenttia, näistä ylinopeutta ajaneista kuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa.
Valtateistä en nyt dataa löytänyt kuin kuolonkolareista. Ylinopeus on merkittävin osatekijä noin 30 prosentissa kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista.
Tässä puhuttiinkin nopeusrajoitusten mukaan ajamisesta.

Onko tuosta datasta suodatetu pois esim. itsemurhat ja kännissä/huumeissa ajaneet?
 

Selvin päin ylinopeudella ajanut tavallinen autoilija onkin vuosien 2010–2014 tilastojen mukaan ollut harvoin syyllinen kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen. Kun autolla ajettujen onnettomuuksien tilastoista puhdistetaan sairauskohtauksista ja itsemurhista johtuneet ylinopeudet, oli vähintään yhden kilometrin ylinopeus pääasiallinen kuolinsyy 64 kertaa. Kaikkiaan viidessä vuodessa moottoriajoneuvoissa kuoli 1 007 ihmistä.
 
Autot ja teknologia kehittyy, mutta nopeusrajoitukset vain laskisivat? Tuntuu järjettömältä ja suunnan pitäisi pikemminkin olla päinvastainen.
Vaikka Suomessa on törkyverot niin julkisentalouden kulut ovat silti paljon isommat. Eli siis pelkkä verotus ei riitä vaan tarvitaan epäsuoria veroja kuten budjetoituja ylinopeussakkoja mitkä on Suomessa tuloihin sidonnaisia ja monesti aivan helvetin kalliita.

Pahin mahdollinen tilanne valtiontalouden kannalta olisi se jos suomalaiset alkaisivat noudattamaan nopeusrajoituksia absoluuttisesti.
 
Vaikka Suomessa on törkyverot niin julkisentalouden kulut ovat silti paljon isommat. Eli siis pelkkä verotus ei riitä vaan tarvitaan epäsuoria veroja kuten budjetoituja ylinopeussakkoja mitkä on Suomessa tuloihin sidonnaisia ja monesti aivan helvetin kalliita.

Pahin mahdollinen tilanne valtiontalouden kannalta olisi se jos suomalaiset alkaisivat noudattamaan nopeusrajoituksia absoluuttisesti.
Sanoisin ettei tuo ole alkuunkaan totta.

Jos suomalaiset tuon tekisi niin säästyisi aika summa niistä kuluista mitä tulee kun pitää kuskeja vahtia kuin lapsia hiekkalaatikolla. Siihen vielä päälle säästöt mitä tulee tulee vaikka sairaanhoitopuolelle kun jää kolareita ajamatta. Todella monet ei noudata lain asettamia rajoituksia nytkään, vaan ajavat jatkuvasti sen mukaan mitä kuvittelevat olevan sakkoraja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 185
Viestejä
4 880 991
Jäsenet
78 774
Uusin jäsen
abassimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom