• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tässä puhuttiinkin nopeusrajoitusten mukaan ajamisesta.

Onko tuosta datasta suodatetu pois esim. itsemurhat ja kännissä/huumeissa ajaneet?
Tässä yhteydessä on suodatettu. Päihteet tai huumaavat aineet pääsyynä on sitten erikseen 33 prosentissa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Niissäkin se toissijainen syy on usein myös ylinopeus.

Olennaisin ongelma on kuitenkin ihan yleinen asenne. Pienestä nopeusrajoituksen ylittämisestä on tullut tapa 57 prosentille vastanneista.

Tuota asennoitumista on muuten varsinkin uudemmilla autoilla ajavilta vaikea ymmärtää, kun on mukautuvat vakionopeudensäätimet rajoittimilla ja joissain nopeusrajoitustunnistimetkin. Ei oikein olisi mitään järjellistä syytä ajaa ylinopeutta - paitsi se näkyvän valvonnan määrän pieneneminen, samoin kiinnijäämisen riskin liian pieni todennäköisyys.

Mutta ehkä keskustelu siitä kuuluisi jo toiseen ketjuun, esim. tänne.
 
Suurimmassa osassa mukana on myös ylinopeus.
Tämän mukaan taajamassa moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 63 prosenttia ajoi ylinopeutta vähintään 10 kilometriä tunnissa. Valtaosa, peräti 80 prosenttia, näistä ylinopeutta ajaneista kuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa.
Valtateistä en nyt dataa löytänyt kuin kuolonkolareista. Ylinopeus on merkittävin osatekijä noin 30 prosentissa kuolemaan johtavista liikenneonnettomuuksista.

Kirjoitin nopeusrajoituksien mukaan ajamisesta. Vaikka kuinka laskettaisi nopeusrajoituksia, ei se estä ihmisiä ajamasta ylinopeutta.
 
Kirjoitin nopeusrajoituksien mukaan ajamisesta. Vaikka kuinka laskettaisi nopeusrajoituksia, ei se estä ihmisiä ajamasta ylinopeutta.
Ei, mutta kärjistetysti: jos lasket rajoituksen satasesta viiteenkymppiin, niin ehkä ne ei sitten aja sataakymmentä, vaan kuuttakymppiä. Onnettomuuksien seuraukset jää pienemmässä vauhdissa pienemmiksi.
Turvallisuus paranee kyllä silläkin tavalla.
Ja huom. nyt siis kärjistin.
 
Ei, mutta kärjistetysti: jos lasket rajoituksen satasesta viiteenkymppiin, niin ehkä ne ei sitten aja sataakymmentä, vaan kuuttakymppiä. Onnettomuuksien seuraukset jää pienemmässä vauhdissa pienemmiksi.
Turvallisuus paranee kyllä silläkin tavalla.
Ja huom. nyt siis kärjistin.
Kärjistetysti sanottuna jos nopeudet laskee nollaan, onnettumuuksien määrä pienenee edelleen radikaalisti.

Jossain kohtaa menee se järkevyyden ja mielekkyyden raja ja se alkaa olla normaaleissa olosuhteissa jo hyvin lähellä nykyisillä nopeusrajoituksilla.
 
Tässä yhteydessä on suodatettu. Päihteet tai huumaavat aineet pääsyynä on sitten erikseen 33 prosentissa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Niissäkin se toissijainen syy on usein myös ylinopeus.

Olennaisin ongelma on kuitenkin ihan yleinen asenne. Pienestä nopeusrajoituksen ylittämisestä on tullut tapa 57 prosentille vastanneista.

Tuota asennoitumista on muuten varsinkin uudemmilla autoilla ajavilta vaikea ymmärtää, kun on mukautuvat vakionopeudensäätimet rajoittimilla ja joissain nopeusrajoitustunnistimetkin. Ei oikein olisi mitään järjellistä syytä ajaa ylinopeutta - paitsi se näkyvän valvonnan määrän pieneneminen, samoin kiinnijäämisen riskin liian pieni todennäköisyys.

Mutta ehkä keskustelu siitä kuuluisi jo toiseen ketjuun, esim. tänne.

Nopeusrajoituksen laskeminen ei vähennä ylinopeuksia, vaan kasvattaa niitä ja johtaa yleiseen lain kunnioituksen vähenemiseen. Rautalankaesimerkkinä: jos tiellä on sattunut liian suuresta tilannenopeudesta aiheutunut onnettomuus, ei nopeusrajoituksen laskeminen auta mitään, jos aiempaakaan nopeusrajoitusta ei oltu noudatettu. Tällöin nopeusrajoituksen lasku on vain syyttömiin kohdistettu rangaistus.

Jos ongelmana ovat liian suuret, mutta alle nopeusrajoituksien olevat nopeudet, niin näihin auttaa nopeusrajoituksen laskeminen. Jos ongelmana ovat liian suuret ja nopeusrajoituksen ylittävät nopeudet, auttaa näihin poliisin valvonnan lisääminen.

Jos ongelmana on pienet ylinopeudet, auttaa tähän nopeusrajoituksien nostaminen.
 
Kärjistetysti sanottuna jos nopeudet laskee nollaan, onnettumuuksien määrä pienenee edelleen radikaalisti.

Jos ylinopeus ei ole kolareihin tilastollisesti mainittava syy niin voi hyvin olla että keskinopeuksien laskeminen kasvattaa onnettomuuksien määrää koska se tarkoittaa että tien päällä vietetään enemmän aikaa eli on enemmän potentiaalia onnettomuuksille sitä kautta.
 
Ei, mutta kärjistetysti: jos lasket rajoituksen satasesta viiteenkymppiin, niin ehkä ne ei sitten aja sataakymmentä, vaan kuuttakymppiä. Onnettomuuksien seuraukset jää pienemmässä vauhdissa pienemmiksi.
Turvallisuus paranee kyllä silläkin tavalla.
Ja huom. nyt siis kärjistin.

"Tämän mukaan taajamassa moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 63 prosenttia ajoi ylinopeutta vähintään 10 kilometriä tunnissa. Valtaosa, peräti 80 prosenttia, näistä ylinopeutta ajaneista kuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa."

Vaikka kärjistit, niin ei se logiikka tuossa ole kovin vahva. Jos taajamassa valtaosalla on ollut yli 30km/h ylinopeutta, niin eipä siinä varmasti ole kuskit miettineet yhtään, mikä on ollut nopeusrajoitus. Joten ihan se ja sama onko lätkässä lukenut 30, 50 tai jotain muuta.
 
Jossain kohtaa menee se järkevyyden ja mielekkyyden raja ja se alkaa olla normaaleissa olosuhteissa jo hyvin lähellä nykyisillä nopeusrajoituksilla.

Kyllä Jan11 on tämän huomannut, mutta ei vielä käsitä, että liian alhaiset nopeusrajoitukset johtavat niiden kunnioittamisen menetykseen (vaikka on huomannut, että kunnoitusta menetetään yhä vain enemmän).
 
Kyllä Jan11 on tämän huomannut, mutta ei vielä käsitä, että liian alhaiset nopeusrajoitukset johtavat niiden kunnioittamisen menetykseen (vaikka on huomannut, että kunnoitusta menetetään yhä vain enemmän).
Liian vähäinen valvonta ja kiinnijäämisriski.
Ja kehittyneet autot lienee oikeampi syy, sillä eihän rajoitukset juuri ole muuttuneet.
Vielä 80-90 -luvulla autot oli sellaisia, että niillä tuli ajettua hiljempaa jo siksikin, että melu oli pienempi ja ajaminen mukavampaa niin.
 
Teiden kunto sen sijaan heikkenee, siihen ei aina edes teknologia auta.

Huvittavaahan tässä on että "veroparatiisissa" eli jenkeissä tiet on myös ihan järkyttävässä kunnossa sen mitä siellä on tullut ajeltua, joten ei se yksilön verotus ole mitenkään suoraviivainen asia teiden kunnon kanssa.
 
Nämä keskustelut nopeusrajoitusten vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen pitäisi aina jakaa kahteen eri kategoriaan, maantiet ja taajamat.

Sanoisin että maanteillä missä kyse on siitä että autot törmää toisiin autoihin tai ajaa pois tieltä, sillä että onko se rajoitus 80, 90 vai 100kmt ei ole hirveän paljon väliä. Ne onnettomuudet kuitenkin tuppaa olemaan sellaisia että se tilannenopeus on väärä, riippumatta siitä nopeusrajoituksesta. Oli se sitten joku ohitustilanne, muuten vaan täysin luupäinen ylinopeus tai että ei osata mukauttaa sitä nopeutta vallitseviin olosuhteisiin, oli se nopeusrajoitus mikä tahansa.

Taaskin taajamissa, missä kyse on enemmänkin siitä että autoilijat törmää jalankulkijoihin tai pyöräilijöihin, sillä että onko se nopeusrajoitus ylipäätänsä 30, 40 vai 50 kmt on todella paljon merkitystä. Koska puhutaan niin suurista energiamäärän eroista että sillä perusnopeudella on todella suuri merkitys sen jalankulkijan saamiin vammoihin.

Eli itse näen asian niin että maanteiden nopeusrajoituksiin ei tarvitse koskea mutta olen kyllä iloinen siitä että kaupunkien keskustoissa ja muissa taajamissa on alettu käyttään paljon enemmän 30 ja 40 kmt rajoituksia.
 
Kirjoitin nopeusrajoituksien mukaan ajamisesta. Vaikka kuinka laskettaisi nopeusrajoituksia, ei se estä ihmisiä ajamasta ylinopeutta.
Ainoastaan rikolliset porvarit ajavat ylinopeutta piittamatta kuinka monta lasta ym. tappavat. Siksi kommarit laukevat housuunsa nopeuksia laskemalla. Rikollisia ainoastaan rangaistaan joten on ajan kysymys milloin aluksi yleinen maantie nopeus lasketaan 60km tunti ja kommarin kassa rikastuu aivan vitusti joten jatkoa seuraa.
 
Nämä keskustelut nopeusrajoitusten vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen pitäisi aina jakaa kahteen eri kategoriaan, maantiet ja taajamat.

Taaskin taajamissa, missä kyse on enemmänkin siitä että autoilijat törmää jalankulkijoihin tai pyöräilijöihin, sillä että onko se nopeusrajoitus ylipäätänsä 30, 40 vai 50 kmt on todella paljon merkitystä. Koska puhutaan niin suurista energiamäärän eroista että sillä perusnopeudella on todella suuri merkitys sen jalankulkijan saamiin vammoihin.
Juuri tätä olin myös tulossa sanomaan. Tässä vielä graafi:
1623331694225.png

Kuoleman sijaan vielä parempi indikaattori olisi todennäköisyys selvitä ilman vakavia tai pysyviä vammoja. Ei mua nyt ainakaan alkuun ihan kauheasti lohduttaisi jäädä suojatietä kunnoittamattoman auton alle jos en kuollutkaan mutta jalat meni. Myös autolla on mukavampaa ajella taajamassa suojateiden keskellä 30 kuin 40, kun ehtii paremmin havainnoimaan kevyttä liikennettä, eikä montaakaan hetkeä hitaammin ole perillä.

Sitten taas vaikka maantiellä tuntuu, että autojen kehittyessä ihan hyvin voisi nostaa rajoituksia hyvillä teillä, niin toisaalta sielläkin pitää mennä sen vakavia loukkaantumisia ja kuolemia aiheuttavan kansan ehdoilla. Ei se paljon auta vaikka insinöörimies hienolla puoliautomaattisesti ajavalla preemium autollaan voi ajaa turvallisesti kahtasataa, jos ja kun siellä mummot ja vasta kortin saaneet nuoret ja mamut nissaneillaan, ja aina niin nohevat ammattiautoilijat isolla ja hitaalla kalustollaan sekoilee edessä ihan miten sattuu. Eihän esimerkiksi se rampilta sujuvasti liittyminen onnistu nykyisilläkään rajoituksilla suurimmalta osalta.
 
Sitten taas vaikka maantiellä tuntuu, että autojen kehittyessä ihan hyvin voisi nostaa rajoituksia hyvillä teillä, niin toisaalta sielläkin pitää mennä sen vakavia loukkaantumisia ja kuolemia aiheuttavan kansan ehdoilla.
Jos ei sen vertaa osaa ajaa että on matkustaja alle 160kmh vauhdissa niin on annettu ajokortti kyvyttömälle. Taajamissa nopeusrajoitukset on paikallaan mutta kun suhaa tätä pitkää maata töikseen niin järkeä on vaikea löytää.
 
Teiden kunto sen sijaan heikkenee, siihen ei aina edes teknologia auta.
Oliko viime viikolla kun luin jostain lehdestä jutun, missä teitä rakentavan ja peruskorjaavan yrityksen edustajan taholta kertyneen korjausvelan lisäksi isoksi syyksi nykytilanteeseen mainittiin se, että osa valtateistä ja moni kantatie on yksinkertaisesti alunperin tehty huomattavasti pienemmille liikennemäärille ja erityisesti nykyistä puolet kevyemmille rekoille.

Itselläni ei ole minkäännäköistä käsitystä rekkojen painokehitykselle täydessä lastissa 70-80 -luku vs. nykyaika, mutta ihan uskottavasti muotoiltu, jos pitää paikkaansa.
 
80km/h nopeustarjoitus kapeammilla teillä kyllä saattaisi jonkin verran vaikuttaa siihen että järjettömiä ohitteluja ei tule. Tiellä on paljon raskasta liikennettä joiden nopeus tosiaan on rajoitettu siihen karvan alle 90 nopeuteen. Jos rajoitusalue on 100, monella ei pää kestä körötellä rekan takana kun laillisesti sais ajaa lujempaakin. Jos taas rajoitus on 80 niin sen hyväksyy paljon helpommin että ajetaan sen rajoituksen mukaan eikä ohiteta ajoneuvoa joka jos sen maksimin mukaan menee.

Tampere-Jyväskylä väliä paljon suhaavana se pätkä on kyllä aivan älytön liikennemäärien osalta suhteessa tiehen, ja satasen pätkillä niitä hermoheikkoja tuntuu olevan koko ajan liikkeellä. Siinä pitäs suunnilleen 10x se ohituskaistojen määrä tolle liikenteelle pikaisesti.
 
Oliko viime viikolla kun luin jostain lehdestä jutun, missä teitä rakentavan ja peruskorjaavan yrityksen edustajan taholta kertyneen korjausvelan lisäksi isoksi syyksi nykytilanteeseen mainittiin se, että osa valtateistä ja moni kantatie on yksinkertaisesti alunperin tehty huomattavasti pienemmille liikennemäärille ja erityisesti nykyistä puolet kevyemmille rekoille.

Itselläni ei ole minkäännäköistä käsitystä rekkojen painokehitykselle täydessä lastissa 70-80 -luku vs. nykyaika, mutta ihan uskottavasti muotoiltu, jos pitää paikkaansa.
Tuohan on lopulta vain priorisointikysymys. Teiden parannukset ja kunnossapito on pisara meressä, kun vertaa vaikkapa elvytyspaketteihin, kehitysapuun yms. käytettyjä rahasummia. Korjausvelkaa on toki kertynyt kun teiden kunnossapitoa on laiminlyöty vuosikausia, mutta asia olisi oikealla tahtotilalla melko nopeastikin korjattu.
 
Tuohan on lopulta vain priorisointikysymys. Teiden parannukset ja kunnossapito on pisara meressä, kun vertaa vaikkapa elvytyspaketteihin, kehitysapuun yms. käytettyjä rahasummia. Korjausvelkaa on toki kertynyt kun teiden kunnossapitoa on laiminlyöty vuosikausia, mutta asia olisi oikealla tahtotilalla melko nopeastikin korjattu.
Nythän myös sinne on suunnattu ennätysmäärä rahaa: eli ei, ei ole siinä mielessä priorisointikysymys etteikö näitä näy voitavan tehdä myös yhtä aikaa, silloin kun poliittista tahtoa on.

Korjausvelka on siis itsestäänselvyys. Suurempi kysymys on se, jos on pohtineen ja perustuksineen kevyemmille rekoille ja pienemmälle kuormituksella tehty. Silloin pitäisi tehdä suurin piirtein kokonaan uusiksi. Mitä muuten myös tehdään parin seuraavan vuoden ajan ennätysmääriä.

Nämäkin ovat juuri sitä elvytystä sen tienpidon lisäksi. Työllistävät yrityksiä ja työntekijöitä.
 
Pikaisesti vilkaistuna korjausvelkaa on reilut 2 miljardia, liikenteen verotuksella kerätään vuosittain yli 8 miljardia... mikäs tässä nyt on ongelma?
 
Pikaisesti vilkaistuna korjausvelkaa on reilut 2 miljardia, liikenteen verotuksella kerätään vuosittain yli 8 miljardia... mikäs tässä nyt on ongelma?

Rahat ei ole korvamerkittyjä vaan niillä ostetaan hävittäjiä, maksetaan maataloustukijaisia, jne.
 
Nythän myös sinne on suunnattu ennätysmäärä rahaa: eli ei, ei ole siinä mielessä priorisointikysymys etteikö näitä näy voitavan tehdä myös yhtä aikaa, silloin kun poliittista tahtoa on.
Kyllä juu. Nykyinen hallitus on jakanut velkarahaa joka suuntaan enemmän kuin mikään aikaisempi hallitus. Mutta tuokin lasku on joskus maksettava.
 
Kyllä juu. Nykyinen hallitus on jakanut velkarahaa joka suuntaan enemmän kuin mikään aikaisempi hallitus. Mutta tuokin lasku on joskus maksettava.

Valtionvelka ei seuraa samaa logiikkaa kuin yksityishenkilön velka, joten tuo on vähän liian yksinkertaisesti todettu. Kuvitteleeko joku että esim jenkit oikesti maksaisi joskus 28 biljoonan / 28 000 miljardin velkansa pois?
 
Kyllä juu. Nykyinen hallitus on jakanut velkarahaa joka suuntaan enemmän kuin mikään aikaisempi hallitus. Mutta tuokin lasku on joskus maksettava.
Nyt alkaa jo näkyä että se sijoitus on tulossa sijoituksina moninkertaisena takaisin. Onneksi ei ollut mikään "tulkoon lama" -puolue päättämässä asioista.
 
Nyt alkaa jo näkyä että se sijoitus on tulossa sijoituksina moninkertaisena takaisin. Onneksi ei ollut mikään "tulkoon lama" -puolue päättämässä asioista.

Tietyllä porukalla on liikaa käteistä ja odotellaan / lietsotaan romahdusta että pääsee ostamaan halvalla velkaantuneiden ihmisten talot ja muun omaisuuden, viime pankkikriisi on vielä ihan hyvässä muistissa.
 
Tämä vasemmistohallitus on kuin Trumpin aikakausi. Hammasta purren odotetaan että se on historiaa jonka jälkeen päästään normaaliin päiväjärjestykseen.
Tästä hallituksesta toipuminen vain vie ihan jäätävän pitkään. Ja kun äänestäjän muisti kun on lyhyt, niin kannatus tulee laskemaan seuraavilla hallituspuolueilla jotka joutuvat ne säästötoimet tekemään.
 
Tämä vasemmistohallitus on kuin Trumpin aikakausi. Hammasta purren odotetaan että se on historiaa jonka jälkeen päästään normaaliin päiväjärjestykseen.
Tai sitten saadaan toinen vielä perään. Jos tänä vuonna vielä kääntyy kovaksi nousukaudeksi, ja ensi vuonna nousu kiihtyy eikä ehdi taittumaan ennen eduskuntavaaleja, niin saattaisipa siinä samalla hallituksen ja hallituspuolueiden suosio sittenkin kasvaa vaaleja kohti.
Siis ihan riippumatta siitä, mitä hallitus tekee tai mitä oppositio tekee.
 
Edit 2: Poistan, tää olikin joku nobody ja ilmeisen sekaisin jatkuvasti twitterissä. Ei tehdä härkästä.
 
Viimeksi muokattu:
Kokoomuksen ehdokas paljasti sitten oikeat karvansa. Hauskana yksityiskohtana Yaron Nadbornik on myös kokoomuksen ehdokas ja samalla Helsingin juutalaisen seurakunnan puheenjohtaja. Irtisanoutuuko Orpo kokoomuksen antisemitista heti vai kohta? :D

katso liitettä 623875
Luulisin että sinulta meni nyt tuossa ohi jotain. Ellet sitten jatka samaa parodiaa aiempien osallistujien kanssa?
 
Edit 2: Poistin alkuperäisen viestini syihin vedoten. Tuli hosuttua. Sorit siit.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä vasemmistohallitus on kuin Trumpin aikakausi. Hammasta purren odotetaan että se on historiaa jonka jälkeen päästään normaaliin päiväjärjestykseen.

Joo kovasti ikävä jo setämiehiä, jotka tulee kertomaan meille kuinka Suomen talous on kuralla, ja nyt pitää taas leikata. En malta odottaa mitä keinoja tullaan tällä kertaa keksimään. Josko marsut saisi jotenkin juoksemaan kovempaa, niin talouden pyörään saisi vähän vauhtia. Pyörän omistajia, ylläpitäjiä tai rakentajia ei sovi rankaista.
 
Reaalimaailmassa tämä tulee etenemään siten, että kun ei ole varaa leventää teitä ja laittaa keskikaiteita, joka paikkaan tulee max 80 rajoitus lukuunottamatta moottoriteitä ja yksittäisiä keskikaiteellisia paikkoja.

Oliskohan kellään tietoa että miten suuri osa väyläviraston, vai mikä se nykyään onkaan, rahoista nykyään käytetään tien kunnossapitoon ja miten tämä rahamäärä on kehittynyt vuosien varrella suhteessa laitoksen muuhun rahankäyttöön. Tuli vaan VTK:n jutusta mieleen että ehkä tuollakin on tehty kaikenlaista puuhastelua. En yhtään ihmettelisi, jos hallinnon kulut ovat kasvaneet suhteettomasti ja kaikenlaisiin "diesel autoilijoiden ennakkoluulot sukupuolioletettujen liito-oravien turvalliseen tienylitykseen ilmastohätätilan vallitessa" -tutkimuksiin laitettaisiin enemmän rahaa, kuin teiden korjaamiseen.
 
Joo kovasti ikävä jo setämiehiä, jotka tulee kertomaan meille kuinka Suomen talous on kuralla, ja nyt pitää taas leikata. En malta odottaa mitä keinoja tullaan tällä kertaa keksimään. Josko marsut saisi jotenkin juoksemaan kovempaa, niin talouden pyörään saisi vähän vauhtia. Pyörän omistajia, ylläpitäjiä tai rakentajia ei sovi rankaista.
Itselleni vieras tuollainen näkemys että olisi iästä tai sukupuolesta kiinni osaaminen mutta kukin tavallaan. Toki vanhemmilla ihmisillä tuppaa maailmankatsomuskin olemaan laajempi kuin nuoremmilla mutta kyllä tästäkin löytyy poikkeuksia molempiin suuntiin.
 
Oliskohan kellään tietoa että miten suuri osa väyläviraston, vai mikä se nykyään onkaan, rahoista nykyään käytetään tien kunnossapitoon ja miten tämä rahamäärä on kehittynyt vuosien varrella suhteessa laitoksen muuhun rahankäyttöön. Tuli vaan VTK:n jutusta mieleen että ehkä tuollakin on tehty kaikenlaista puuhastelua. En yhtään ihmettelisi, jos hallinnon kulut ovat kasvaneet suhteettomasti ja kaikenlaisiin "diesel autoilijoiden ennakkoluulot sukupuolioletettujen liito-oravien turvalliseen tienylitykseen ilmastohätätilan vallitessa" -tutkimuksiin laitettaisiin enemmän rahaa, kuin teiden korjaamiseen.


LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HALLINNONALA 3,6 mrd. €

LIIKENNE- JA VIESTINTÄVERKOT 2,1 mrd. €
LIIKENTEEN JA VIESTINNÄN PALVELUT 0,8 mrd. €
HALLINTO JA TOIMIALAN YHTEISET MENOT 0,7 mrd. €


Tuolta voi käydä tarkemmin klikkailemassa auki mitä mihinkin menee ja voi tarkistaa mihin tiehankkeisiin jne.
 
Joo kovasti ikävä jo setämiehiä, jotka tulee kertomaan meille kuinka Suomen talous on kuralla, ja nyt pitää taas leikata. En malta odottaa mitä keinoja tullaan tällä kertaa keksimään. Josko marsut saisi jotenkin juoksemaan kovempaa, niin talouden pyörään saisi vähän vauhtia. Pyörän omistajia, ylläpitäjiä tai rakentajia ei sovi rankaista.

Sittenhän ne marsut vasta juosta saavatkin, kun veroja korotellaan loputtomasti ja velkaa on otettava lisää, jotta kansa saa illuusionsa hyvinvointisuomesta pidettyä kasassa.
 
Nyt kun katsoo tartuntojen määrää ja rokotettuja niin vaalien siirto meni mielestäni täysin nappiin. Se on totta että alkuperäisenä päivänä olisi pystytty vaalit järjestämään, mutta siinä tapauksessa äänestysprosentti olisi jäänyt alhaiseksi ja oltais otettu pieni riski tartuntojen leviämisestä, vaalipäivänä kertyy aina jonoja.
 
En tiedä onko täällä ollut puhetta (Kurtturuusu sanalla ei haku löytänyt)
Tänään YLE1:llä juttua, että Kurtturuusun poistolle on enää 1 vuosi aikaa. Ei voi kuin ihmetellä, kuinka se Kurtturuusu sieltä asfalttien välistä kaupungeissa muualle leviää. Poltetaan euroja urakalla, jotta poistetaan kaunis helppohoitoinen ympäristölleen asfalttialueilla vaaraton kasvi ja tilalle suositellaan nurmikkoa.

Ohjaajalle pisteet siitä, että laittoi leikkeen mehiläisestä Kurtturuusun kukassa. Nurmikon avulla saadaan pölyttäjiä taas vähennettyä tuoltakin alueelta... ollaan luonnosta huolissaan
 
En tiedä onko täällä ollut puhetta (Kurtturuusu sanalla ei haku löytänyt)
Tänään YLE1:llä juttua, että Kurtturuusun poistolle on enää 1 vuosi aikaa. Ei voi kuin ihmetellä, kuinka se Kurtturuusu sieltä asfalttien välistä kaupungeissa muualle leviää. Poltetaan euroja urakalla, jotta poistetaan kaunis helppohoitoinen ympäristölleen asfalttialueilla vaaraton kasvi ja tilalle suositellaan nurmikkoa.

Aivan totta, rannikon ongelman olisi voinut ratkoa paljon helpommin ampumalla kaikki mahdolliset kiulukoita syövät linnut ja sen jälkeen olisi voinut rauhassa kaivella rannoilta loput pois.
 
En tiedä onko täällä ollut puhetta (Kurtturuusu sanalla ei haku löytänyt)
Tänään YLE1:llä juttua, että Kurtturuusun poistolle on enää 1 vuosi aikaa. Ei voi kuin ihmetellä, kuinka se Kurtturuusu sieltä asfalttien välistä kaupungeissa muualle leviää.
Siemenistä.
Ongelma ei ole se että se jossain sisämaassa motarin keskiviheriöllä leviää, vaan se että se leviää kaukasi mm lintujen mukana ja voi vallata isojakin alueita.

tilalle suositellaan nurmikkoa.
Nurmi suositus "väliaikeinen" eli tulee siitä että saadaan kustannustehokkaasti se kasvusto tuhottua lähivuosien aikana.
Sitten kun se on varmasti tuhoutunut, niin jotain muuta sopivaa tilalle.
 
En tiedä onko täällä ollut puhetta (Kurtturuusu sanalla ei haku löytänyt)
Tänään YLE1:llä juttua, että Kurtturuusun poistolle on enää 1 vuosi aikaa. Ei voi kuin ihmetellä, kuinka se Kurtturuusu sieltä asfalttien välistä kaupungeissa muualle leviää. Poltetaan euroja urakalla, jotta poistetaan kaunis helppohoitoinen ympäristölleen asfalttialueilla vaaraton kasvi ja tilalle suositellaan nurmikkoa.

Ohjaajalle pisteet siitä, että laittoi leikkeen mehiläisestä Kurtturuusun kukassa. Nurmikon avulla saadaan pölyttäjiä taas vähennettyä tuoltakin alueelta... ollaan luonnosta huolissaan
Eikös Perussuomalaiset lainanneet vieraslajiasiaa ihan eduskunnassa saakka, luulisi siis kurtturuusun hävittäminen olevan ihan sydämen asia…

Vakavasti ottaen, kurtturuususta on oikeasti ongelmaa ja sen torjunta on hyvin työlästä.

Erityisen poliittinen asia aihe ei ole.

”Pysäyttävät kuvat todistavat kurtturuusuongelman todellisen luonteen - kuvat julkaissut tutkija: ”Moni ei välttämättä tiedä, miltä ulkosaaristossa näyttää””
Pysäyttävät kuvat todistavat kurtturuusuongelman todellisen luonteen - kuvat julkaissut tutkija: ”Moni ei välttämättä tiedä, miltä ulkosaaristossa näyttää”

Tarhakurtturuusut on kuitenkin ok.

”Kurtturuusuja onkin kaksi - näin tunnistat kielletyn, hävitettävän lajin”
Kurtturuusuja onkin kaksi - näin tunnistat kielletyn, hävitettävän lajin
 
Viimeksi muokattu:

"Poliisi epäilee vihreiden pormestariehdokasta Anni Sinnemäkeä virkarikoksesta tutun näyttelijän paritalohankkeessa

Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestaria Anni Sinnemäkeä (vihr.) epäillään virkavelvollisuuden rikkomisesta. Meilahden huvila-alueen asukkaat tekivät poliisille tutkintapyynnön Sinnemäen takavuosien toimista alueen poikkeamislupapäätöksessä."


"
Eripura alueella kulminoituu näyttelijä Pihla Viitalan ja tämän siskon paritaloon Meilahden huvila-alueella. Sinnemäki on Viitalan ja hänen vanhempiensa tuttava.

Toisin kuin monet muut alueen asukkaat, Viitala perheineen sai poikkeusluvalla rakentaa tontille vanhan 26 neliön ulkorakennuksen tilalle uuden 200 neliön paritalon.

Osa alueen asukkaista kokee tilanteen epäreiluna, koska monille muille tonteille ei saatu lisärakennuslupaa edes pieneen saunaan. Kaupunki omistaa alueen tontit ja vuokraa niitä asukkaille, joten se päättää alueen asemakaavasta ja rakennusluvista.

"


Kaverille vähän hyvänveljen poikkeuslupaa?
 
Hmm...aavistuksen erikoista, että asiasta uutisoidaan näin vaalien aattona ja vieläpä ylen toimesta.
 
Ei tullut apulaispormestarille Sinnetännemäelle mieleen kertoa mitään esitutkinnasta? Tutkinnanjohtajan mukaan esitutkinta on ollut varsin pitkällä ja arvelee tapauksen siirtyvän syyteharkintaan.
 
Sinnemäen tutkinta voi olla viime hetken lottovoitto Kokoomukselle varsinkin Helsingissä, jossa kamppailu gallupien perusteella todella tiukkaa. Vihreiden kannalta todella epämieluisa ajoitus. Tosin ennakkoäänet on turvassa, vain vaalipäivän ääniin tuo voi enää vaikuttaa.
 
Ei tullut apulaispormestarille Sinnetännemäelle mieleen kertoa mitään esitutkinnasta? Tutkinnanjohtajan mukaan esitutkinta on ollut varsin pitkällä ja arvelee tapauksen siirtyvän syyteharkintaan.
Sinällään normaalia suomalaista reagointia, eli kun hallinto-oikeudessa ei menestytä, tehdään lisäksi rikosilmoitus. Saas nähdä onko poliisi saanut tulkinnassaan lisätietoa, tuskin tuo rikosjuttunakaan oikeudessa ilman menestyy, sillä kuten hallinto-oikeus totesi, niin ystävyys ei aiheuta esteellisyyttä, ainoastaan ns. erityisen hyvä ystävyys - nykyisen käytännön mukaan sellainen kuitenkin olisi lähinnä seurustelusuhde.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 185
Viestejä
4 880 991
Jäsenet
78 774
Uusin jäsen
abassimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom