Se on aivan tarkoituksellista. Moni prosessi on säädetty vähemmän ketteräksi ja enemmän kankeaksi siksi, että sillä rakenteellisesti ylläpidetään vakautta ja hidastetaan muutosmahdollisuuksia. 2000-luvun hallitusten tempoilevan politiikan myötä ennemmin tulisi ennemmin mieleen kysyä tarvitsisimmeko lisääkin rakenteellisia jarruja.Tänä päivänä iso osa niistä töistä voidaan aivan hyvin hoitaa etänä. Jokapäiväistä paikallaoloa ei todellakaan tarvita. Tuosta järjestelmästä on vaan tehty niin pöhöttynyt, kankea ja kallis ettei osata enää kuvitella että sitä olisi mahdollista aika paljon myös keventää. Mutta tietty kun itse pääsee omista eduista ja palkkioista päättämään, niin kukapa niitä vähentää haluaisi. Vielä kun saa ne omat kaveritkin mukavasti palkattuihin avustajan hommiin työllistettyä.
Se on totta että Suomen kokoinen valtio ei tuollaista määrää edustajia avustajineen tarvitsisi.
Kansanedustajien vähentäminen heikentäisi demokratiaa, eikä todennäköisesti toisi suuria säästöjä, koska kiinteistöt ja muu infra sekä henkilökunta ei vähenisi samassa suhteessa kuitenkaan. Se 120 miljoonaa euroa, mikä eduskuntaan menee on varsin hyvin käytettyä rahaa ja varsin pieni osa budjettia. Ja kansanedustajiin (palkkioihin, kulu- ja matkakorvauksiin yms.) siitä kuluu vain n. kuudesosa.
Viimeksi muokattu: