Kauppiaan näkemys niistä hihhuleiden niin kovasti pelkäämistä "limuviinoista":
"Helsinkiläisen K-Supermarket Torpparinmäen Facebook-päivityksestä on tullut yllättävä viraalihitti. Tekstissään paikallinen kauppa ensin toteaa, että "uuden alkoholilain keskustelua dominoivat limuviinat ja niiden 'nuorisoa tuhoava' vaikutus".
– Kaupat ovat jo nyt täynnä limuviinaa, mutta ne ovat "vain" 4,7 prosentin vahvuisia. Uuden lain myötä kaupassa saisi olla 5,5 prosentin vahvuisia limuviinoja, K-Supermarketin päivityksessä todetaan.
– Mutta ostetaanko niitä nytkään? Meidän valikoimissa on kahta limuviinaa. Ennen oli kolmea, mutta yksi poistettiin, koska se ei mennyt kaupaksi.
Kauppias kertoo tosiasioita ja lukuja heidän kauppansa myynnistä:
* Kuluneen vuoden alkoholipitoisten juomien Top 50 -tuotteista 43 on ollut oluita, niistä kahdeksan erikois/pienpanimo-oluita. Limuviinoja Top 50:ssa ei ole ainuttakaan.
* Top 100 -juomienkaan listalle ei ole yltänyt yhtään limuviinaa. Ensimmäinen lonkero on 27. sijalla.
* Kun eritellään Top 100 -lista siidereistä, lonkeroista ja limuviinoista, löytyy kaksi limuviinaa. Ne ovat 82. ja 85. sijoilla. Niitä on myyty 63 ja 58 kappaletta.
* Koko kuluneen vuoden aikana limuviinoja on kaupasta ostettu 90 kertaa. Asiakaskäyntejä samalla ajalla on ollut yli 160 000.
* Siideriä ja olutta on ostettu kaupasta yhteensä 229 000 eurolla. Limuviinoja on ostettu 276 eurolla.
– Keskustelu on aina hyväksi, mutta sen verran uskallamme yli 10 vuoden kokemuksella sanoa, etteivät limuviinat ole juuri mikään uhka nuorisolle, K-Supermarket toteaa."
Tosiasioita limuviinojen suosiosta - K-Supermarket paljasti kohujuomien myynnin
Minulla on sen verran ikää, että muistan vielä ne ajat kun salmari tuli alkoihin ja senkin piti ajaa nuoriso rappiolle.