- Liittynyt
- 26.06.2017
- Viestejä
- 1 862
18.4. nähdään mikä on tilanne. Jos on 11 000 tapausta per päivä niin kiitellään, jos on samanlainen kuin nyt niin voi henkilöitä mennä vaihtoon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Oikeusministeriössä on luettu mallinnuslukuja kuin piru raamattua, samalla tietysti THL yrittää rauhoitella ihmisiä ja sysätä vastuuta ministeriölle.
Oikeusministeriö kertoi tiedotteessaan, että siirtämiseen vaikuttivat yhtenä osana THL:n tekemät laskelmat. Lisäksi oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r) on nimenomaan sanonut loppuviikon tiedon yllättäneen ja pysäyttäneen.
– Meidän on luotettava terveysviranomaisiimme. Jos he näkevät suuren riskin, että tautitilanne voi lähteä näin suureen kasvuun, asia on otettava vakavasti, Henriksson sanoi lauantaina.
– En usko hetkeäkään, että mallinnus tulee toteutumaan, Helsingin yliopiston tautiekologian tutkijatohtori Tuomas Aivelo
No kukin voi pitää tällaisia tietokoneeseen syötettyjä lukuja worst case -skenaariona tai ennustuksina. "Saattaa olla, että on ja saattaa olla, että ei ole" Oikea elämä sitten taas on erilaista, kuin tietokoneeseen syötetty matematiikka.
Suomalaisia hämmentäneet laskelmat jopa kymmenestä tuhannesta päivittäisestä tartunnasta huhtikuussa olivat THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salmisen mukaan lähinnä laskuharjoitus, joka sai liian paljon huomiota.
Salmisen mukaan laskelman keskeisin tarkoitus oli osoittaa, mitä eksponentiaalinen kasvu tarkoittaisi, jos sitä ei saataisi lainkaan hillittyä.
Laskelmissa ei huomioitu lainkaan rajoitustoimien vaikutusta, vaan ne ovat puhtaasti matemaattisia käyriä, jotka perustuvat tartuttavuuslukuihin.
Ei laskelma tietenkään noin toteudu...
18.4. nähdään mikä on tilanne. Jos on 11 000 tapausta per päivä niin kiitellään, jos on samanlainen kuin nyt niin voi henkilöitä mennä vaihtoon.
Eduskunta käyttää. Eikä siinä aina auta se, että hallituspuolueilla on eduskunnassa enemmistö.Yritätkö sanoa, että eduskuntapuolueiden puoluesihteet käyttävät ylintä valtaa Suomessa?
Itse taas väitän, että enemmistöhallitus käyttää de fakto ylintä valtaa Suomessa.
Mun on vaikea uskoa, ettei ministeriössä tätä olisi tajuttu ja kuviteltiin, että kyse olisi ollut jostain ennusteesta.
Coronal mitiä syitä vaalien siirtoon, vaan kepun huono kannatus. Valtaa pitävät eivät halua hallituspuolueen romahdusta kuntavaaleissa.
Tällä logiikalla demokraattisesti valittu eduskunta voisi tehdä itsestään ikuisia johtajia ja muuttaa maan diktatuuriksi. Silloinkin "enemmistödemokratia" toteutuisi.
Mun on vaikea uskoa, ettei ministeriössä tätä olisi tajuttu ja kuviteltiin, että kyse olisi ollut jostain ennusteesta.
Mutta tämän pohjalta se siirto (ainakin julkisesti) perusteltiin
Tässähän tämä tiedote
Kuntavaalit siirtyvät kesäkuulle - Oikeusministeriö
oikeusministerio.fi
Kyllähän siinä puhutaan THLn "arvioista", vaikka kyse oli täysin worst case spekulaatiosta.
Et osaa erottaa ennustetta ja eri skenaarioiden kartoittamista toisistaan?Lukematta THL:n raporttia (en edes tiedä, onko se saatavissa) totean, että kyseessä on aina jonkinlaisiin oletuksiin perustuva ennustus. Se, että THL väittää kovasti, että kyseessä ei ole ennustus kertoo lähinnä THL:n ammattitaidottomuudesta (ja hyödyttömyydestä, kerta se julkaisee sellaisia tuloksia, joita ei edes kehtaa sanoa ennusteiksi).
Tässä kyseisessä tapauksessa THL:n oletukset ovat ilmeisesti olleet sellaiset, että sekä brittivariantin että muiden varianttien R (ja muut olennaiset parametrit kuten keskimääräisen tartunnan aika) pysyy samana tästä eteenpäin. Tällöin kyseessä on ennuste tilanteeseen, jossa mitään toimenpiteitä ei tehdä ja ihmiset eivät muuta käyttäytymistään tartuntaluvuista huolimatta. Kyseessä on täysin pätevä ennuste, josta nähdään, että toimenpiteitä on tehtävä tai ihmisten on muutettava käyttäytymistään tai maassa on huhtikuun lopulla 11 000 tapausta päivittäin. Ennusteen tulkinta on siis suoraviivaista: jotakin on tehtävä.
Sen sijaan hallitus päätti tehdä toisen tulkinnan: kun nyt jotakin on tehty, niin pitää vielä vaalitkin siirtää, vaikka kyseinen ennuste ei päde enää edes approksimatiivisesti tilanteessa, jossa toimia on tehty. Tällöin pitää laatia uusi ennuste, jonka oletukset ovat oikeampia.
Et osaa erottaa ennustetta ja eri skenaarioiden kartoittamista toisistaan?
Ennusteeksi valitaan todennäköisin skenaario, sääennusteessa ennustetaan tietynlaista säätä, eikä luetella kaikkia mahdollisia sääskenaarioita.Miten eri skenaarioiden kartoittaminen ei ole ennusteita?
Ennusteeksi valitaan todennäköisin skenaario.
Et osaa erottaa ennustetta ja eri skenaarioiden kartoittamista toisistaan?
Jos THL:ssä on oikeasti niin typerää porukkaa
Kuten @erihyva kirjoitti, on ennuste mallinnuksista saatu todennäköisin vaihtoehto.
tutkimuksiin, laskelmiin, tieteelliseen päättelyyn tms. perustuva ennustava arvio, prognoosi.
Kohtuullisen kattava teksti skenaarioista strategiatyöskentelyn kannalta kuvaa loppupuolella myös ennusteen ja skenaarion perustavanlaatuista eroa.Ei sanaa "ennuste" ole rajattu tuolla tavalla:
Kielitoimiston sanakirja
Kielitoimiston sanakirja on Kotimaisten kielten keskuksessa laadittu suomen yleiskielen sanakirja.www.kielitoimistonsanakirja.fi
Sulla on tuossa vain kaksi mallinnusta, jossa toisessa on useampi parametri kuin toisessa.Tämä tuntuu olevan hirmu vaikea asia monille. Analogia: ajan satasta satasen alueella ja motari alkaa. Kiihdytän 10s aikana nopeuteni 120 km/h:hon.
Mallinnus:
Jos jatkaisin kiihdyttämistä tismalleen samalla kiihtyvyydellä kuin edellisen 10s aikana ilman muita rajoittavia tekijöitä, olisi nopeuteni puolen minuutin päästä 180 kmh. (120 km/h + 30s * 2 km/h/s). Minuutin päästä nopeuteni olisi samalla kiihtyvyydellä 240 km/h.
Ennuste:
Luultavasti noudatan nopeusrajoitusta löyhästi, enkä aja juuri kovempaa kuin 130 km/h. Nopeus minuutin päästä on todennäköisesti 130km/h (+/- 5 km/h) jos ei ole ruuhkaa tai tietöistä johtuvia hidastuksia. Kuten @erihyva kirjoitti, on ennuste mallinnuksista saatu todennäköisin vaihtoehto.
Jälkikäteen voidaan toki todeta, että ehkä THL:n olisi pitänyt pitää jonkinlainen alkeiskurssi aiheesta ennen lausunnon antamista.
THL on tavallaan tuon asian (että kyse ei ollut ennusteesta) jo itsekin todennut. Ennen Kymppiuutisia...
Koska kaikilla ei ole loputonta budjettia tehdä kuntavaalikampanjaa. Toinen asia on tietysti se, että siirrosta hyötyy eri puolueet eri tavalla, otetaan vaikka esimerkki: Keskustan on helpompi saada kuntavaalilistat täyteen ehdokkaita, kun vaaleja siirretään.Se mitä itse en ymmärrä, on miksi ei samantien siirretty vaaleja syksyyn. Valtuustot on kuitenkin kesä-heinäkuun istuntotauolla. Kun kerran siirretään, loogista olisi ollut siirtää saman tien esim. elokuun alkuun. Nyt kesäkuun vaaleissa valittavat uudet valtuustot tulevat järjestäytymään vasta elokuussa.
Tässähän tämä tiedote
Kuntavaalit siirtyvät kesäkuulle - Oikeusministeriö
oikeusministerio.fi
Kyllähän siinä puhutaan THLn "arvioista", vaikka kyse oli täysin worst case spekulaatiosta.
Kyllä.Jos täyttää 18 vuotta alkuperäisen vaalipäivän jälkeen, mutta ennen uutta vaalipäivää.. Saako äänestää ?
Olisiko se niin hankalaa uskoa että vaaleja siirretään syystä että halutaan vähemmän koronatartuntoja?
Tai ehkä foliopilipalipäät onkin oikeassa. Liskoihmisiä jokapuolella siirtelemässä vaaleja mielikuvituksellisista syistä.
Olisiko se niin hankalaa uskoa että vaaleja siirretään syystä että halutaan vähemmän koronatartuntoja?
Tai ehkä foliopilipalipäät onkin oikeassa. Liskoihmisiä jokapuolella siirtelemässä vaaleja mielikuvituksellisista syistä.
Jatkuvasti näkee tätä, että aiheesta kuin aiheesta on aina kaksi toisiaan vastaan taistelevaa joukkoa, jotka näkevät maailman niin uskomattoman naiivisti, että ei mitään järkeä. Eiköhän tuo ole jokaiselle ajatteluun kykenevälle ole selvää, että kun jo yksittäisen ihmisen toimiin vaikuttaa monet motiivit (joista ihminen yleensä vielä valehtelee niin itselleen kuin muille), niin tuollaiset asiat, joihin on osallisena paljon ihmisiä, eivät käytännössä voi olla tehty yhdestä syystä.
Ihan yhtä typerää fantasiointia kuin foliopilipalipäiden "kaikki on salaliitossa mukana", on se kuvitelma, että ihan varmasti ajatellaan vain kaikkien hyvää, käsi Raamatulla vannon ja vakuutan.
Maailma on täynnä kaikenlaista limaista ja rikollista vehkeilyä. Kaikki paha ja väärä ei aina tapahdu joko silkasta typeryydestä tai vaihtoehtoisesti jonkin skitsofreenisen globaalin salaliiton takia, vaan yleensä kyseessä on jotain tältä väliltä. Tarkoitan nyt sellaisia reaalimaailman juttuja kuin korruptio, eturistiriidat, poliittinen kähmintä, väärinkäytökset, yleisesti epärehellisyys ja itsekkyys.Olisiko se niin hankalaa uskoa että vaaleja siirretään syystä että halutaan vähemmän koronatartuntoja?
Tai ehkä foliopilipalipäät onkin oikeassa. Liskoihmisiä jokapuolella siirtelemässä vaaleja mielikuvituksellisista syistä.
Linkkaatko uutisen? IS:n pääkirjoitus paistatteli kuinka tämä on hyväksi demokratialle, tosin ei taidettu tekstin jatkoksi löytää yhtään asiantuntijaa kertomaan samaa ilosanomaa, eikä tekstissä otettu kantaa sanallakaan siihen, että on ollut yli vuosi aikaa valmistautua vaaleihin.Ylenkin etusivun otsikko paistatteli, että vaalien siirto on jopa hyvä asia. Kuitenkin itse artikkelissa ei ole kyetty (varmasti on yritetty) löytämään Ylen poliittisen linjan myönteistä asiantuntijalausuntoa. Päinvastoin sielä tohtori sanoo että tämä on vaarallista demokratialle. Miksi siitä ei tehty otsikkoa?
Motiiveja on yksilötasolla varmasti monia. Minusta olisi ollut aika outoa, ettei vaaleja olisi siirretty, kun samaan aikaan rajoitetaan aiheellisesti koronan leviämisen hidastamiseksi ihmisten kokoontumista, jopa monien toimeentulon kustannuksella.On, koska oikeusministeriökin on tehnyt kaikkensa jo ainakin joulukuusta alkaen, jotta vaalit voitaisiin järjestää turvallisesti ajallaan kaikissa koronatilanteissa. Mutaation leviäminen ei ole tällöin voinut olla yllätys. Nyt sitten vajaata kahta kuukautta ennen vaaleja tilanne onkin yhtäkkiä niin paha, että vaaleja ei voikaan järjestää.
Joku osannee vastata miksi oikeusministeriön pitämillä sivuilla on jo vaalien ajankohdaksi asetettu 13.6.2021? Eikös tuo vaadi eduskunnan hyväksynnän, toinen mielenkiintoinen asia on se, että eikös nykyisen lain mukaan ehdokasasettelu sulkeudu huomenna?
Aikataulut kuntavaaleissa - Vaalit
- äänioikeusrekisterin tietojen poimintapäivä (missä kunnassa kukin on äänioikeutettu): 23.4.2021
- ehdokashakemusten jättöpäivä: 4.5.2021
- ehdokasasettelun vahvistaminen: 14.5.2021
- äänioikeusrekisteri lainvoimainen 25.5.2021
- kotiäänestykseen ilmoittautuminen päättyy 1.6.2021 ennen klo 16
- ennakkoäänestys kotimaassa: 26.5. - 8.6..2021
- ennakkoäänestys ulkomailla: 2. - 5.6.2021
- vaalipäivä: 13.6.2021
- tulosten vahvistaminen: 16.6.2021
- valtuustot aloittavat työnsä 1.8.2021.
Varsinaista sekoilua koko touhu.Kuntavaalien siirrosta päättää eduskunta, ja hallitus tekee asiaa koskevan esityksen oikeusministeriön valmistelusta. Eduskunta ei ole vielä tehnyt päätöstä asiassa, mutta oikeusministeriön yllä pitämillä vaalisivuilla kerrotaan jo uudet aikataulut ja ”tärkeät ajankohdat” kuntavaaleissa. Vuoden 2021 kuntavaalien vaalipäivä on sivujen mukaan sunnuntai 13.6. ja ehdokashakemusten jättöpäivä 4.5.Uusi ”hämminki” kuntavaaleista: ”Nyt oikeusministeriö viestii lainvastaisesti”
Oikeusministeriö on jo päivittänyt vaalisivuille uudet aikataulut, vaikka eduskunta ei ole vielä siunannut kuntavaalien siirtoa. Voimassa olevan lain mukaan ehdokashakemusten jättöpäivä on huomenna, mutta vaalisivuilla päiväksi kerrotaan 4.5.2021.www.uusisuomi.fi
Hyvältä näyttää tämä nykyinen meno
Ei tarvii eduskunnan edes päättää mistään enää
Lisäaikaa saavat puolueet, joilla on ongelmia täyttää ehdokaslistat, tämän lisäksi kaikilla kuntavaalikampanjaa tekevillä ei ole resursseja, aikaa ja rahaa tehdä vaalityötä loputtomiin. Kaiken lisäksi kuntavaaleihin oli aikaa varautua yli vuosi.Voidaan toki väitellä siitä että kuinka objektiivisesti turvallista äänestämisestä olisi saatu tehtyä. Ja varmasti riskejä oltaisiin pystytty pienentämään reippaasti.
Mutta olen aika varma että äänestysprosentti kärsisi silti reippaasti jos vaalit pidetään aikana kun korona leviää kuten esimerkiksi nyt leviää, puhumattakaan siitä jos tilanne olisi kuukauden päästä vielä pahempi. Koska osa ihmisistä kuitenkin pyrkii varovaisuuteen, etenkin jos itse tai perheenjäseniä kuuluu riskiryhmään.
Lisäksi tuo parin kuukauden siirto ei nyt ole mitenkään käytännössä merkittävä asia. Jos kyseessä olisi eduskuntavaalit niin sitten tuo olisi kyseenalaisempi koska sillä saataisiin juurikin sille tietylle hallituskokoonpanolle lisäaikaa. Mutta kerta kyseessä on kuntavaalit joissa ei ole mitään yksittäistä tahoa joka saa lisäaikaa vaan se 310 paikallista hallintoa niin ei tuota nyt voi oikein väittää minkään tietyn tahon vallanhimoksikaan.
Joten sanoisin että demokratian kannalta on parempi että vaaleja siirretään tuo pari kuukautta jolloin saadaan mitä todennäköisemmin parempi äänestysaktiivisuus ilman erityisen merkittäviä haittoja.
Eikös se ole hyvä, että "kaikki" halukkaat voivat asettua ehdokkaiksi? Jos olet tehnyt hyvän kamppanjan ja saanut äänestäjän "puollesi" ei vuodenkaan siirrolla ole merkitystä. Itse äänestin kunnallisvaaleissa samaa ehdokasta vuosikaudet, toki tarkistin miten hän oli äänestyksissä käyttäytynyt (realiteetit huomioiden). Kaikki eivät äänestä kunnallisvaaleissa samaa puoluetta kuin eduskuntavaaleissa.Lisäaikaa saavat puolueet, joilla on ongelmia täyttää ehdokaslistat, tämän lisäksi kaikilla kuntavaalikampanjaa tekevillä ei ole resursseja, aikaa ja rahaa tehdä vaalityötä loputtomiin. Kaiken lisäksi kuntavaaleihin oli aikaa varautua yli vuosi.
edit: toisin sanoen kuntavaalikampanjaa tekevät henkilöt voivat joutua eriarvoiseen asemaan ja sillä on paljonkin merkitystä (äänimäärät), onko kuntavaalilistat täynnä vai ei.
Täynnä tai ei, mutta kun huomenna tai ylihuomenna kerrotaan jätettyjen listojen ehdokasmääriä, niin en yllättyisi jos kaksi suurinta listaa olisi Kepu ja demarit kuitenkin. Ehkä persuilla on kokoomusta isompi lista, saas nähdä. Mutta kokoomus oli viimeksi kuntavaaleissa ”voittaja”, vaikka listat ei suurimmat olleetkaan.Lisäaikaa saavat puolueet, joilla on ongelmia täyttää ehdokaslistat, tämän lisäksi kaikilla kuntavaalikampanjaa tekevillä ei ole resursseja, aikaa ja rahaa tehdä vaalityötä loputtomiin. Kaiken lisäksi kuntavaaleihin oli aikaa varautua yli vuosi.
edit: toisin sanoen kuntavaalikampanjaa tekevät henkilöt voivat joutua eriarvoiseen asemaan ja sillä on paljonkin merkitystä (äänimäärät), onko kuntavaalilistat täynnä vai ei.
Se vaatisi jo vähän järeämpiä lakimuutoksia. Eikä varmasti menisi perustuslakikäsittelystä läpi liittyen yhdenvertaisuusvaatimukseen. Tässä välillä 18 täyttäville on oltava mahdollisuus äänestää ja asettua ehdolle.Olisi ehkä ollut reilumpaa että ei olisi pidennetty samalla ehdokaslistojen tekoa ja jättöaikoja. Nyt joudutaan spekuloimaan sillä että sopiko kenties jotkut etukäteen vaalien siirtämisestä saaden asiasta vielä lisää etua kun tiesivät etukäteen että kampanjoinnissa ja ehdokaslistojen täyttämisessä saadaan pari kuukautta lisäaikaa. Aika selvää ainakin on että tietyt puolueet tulevat siirrosta hyötymään kun saavat paremmin täytettyä nyt ehdokaslistoja jos on ollut vajavaisuutta toisin kuin puolueet jotka niitä on jo nyt hyvin saaneet täyteen.
En nyt tuon paremmin voi vääntää rautalangasta, mutta tällä kaikella voi olla vaikutusta vaalien lopputulokseen, verrattuna siihen, että ne olisi järjestetty ajallaan.Eikös se ole hyvä, että "kaikki" halukkaat voivat asettua ehdokkaiksi? Jos olet tehnyt hyvän kamppanjan ja saanut äänestäjän "puollesi" ei vuodenkaan siirrolla ole merkitystä. Itse äänestin kunnallisvaaleissa samaa ehdokasta vuosikaudet, toki tarkistin miten hän oli äänestyksissä käyttäytynyt (realiteetit huomioiden). Kaikki eivät äänestä kunnallisvaaleissa samaa puoluetta kuin eduskuntavaaleissa.
Täynnä tai ei, mutta kun huomenna tai ylihuomenna kerrotaan jätettyjen listojen ehdokasmääriä, niin en yllättyisi jos kaksi suurinta listaa olisi Kepu ja demarit kuitenkin. Ehkä persuilla on kokoomusta isompi lista, saas nähdä. Mutta kokoomus oli viimeksi kuntavaaleissa ”voittaja”, vaikka listat ei suurimmat olleetkaan.
Tuskin kellään on kaikkialla täynnä, eli jokainen voi jatkaa ehdokashankintaa. Vaikutusta varmaan on, kaikella on ja aina, mutta tuskin dramaattista.En nyt tuon paremmin voi vääntää rautalangasta, mutta tällä kaikella voi olla vaikutusta vaalien lopputulokseen, verrattuna siihen, että ne olisi järjestetty ajallaan.
Oli kenellä tahansa suurimmat ehdokaslistat, kyse on siitä, että tällä kaikella voi olla merkitystä vaalien lopputulokseen. Tästä hyötyvät eniten ne puolueet, joilla ei ole ehdokaslistat täynnä, oli sitten kyseessä kepu, demarit, perussuomalaiset tai kokoomus.
Jo nyt vaalien siirto saattaa asettaa ehdokkaat eriarvoiseen asemaan, koska kaikilla ei ole rajatonta määrää aikaa, rahaa ja resursseja jatkaa kuntavaalikampanjointia.Se vaatisi jo vähän järeämpiä lakimuutoksia. Eikä varmasti menisi perustuslakikäsittelystä läpi liittyen yhdenvertaisuusvaatimukseen. Tässä välillä 18 täyttäville on oltava mahdollisuus äänestää ja asettua ehdolle.
Olisi ehkä ollut reilumpaa että ei olisi pidennetty samalla ehdokaslistojen tekoa ja jättöaikoja. Nyt joudutaan spekuloimaan sillä että sopiko kenties jotkut etukäteen vaalien siirtämisestä saaden asiasta vielä lisää etua kun tiesivät etukäteen että kampanjoinnissa ja ehdokaslistojen täyttämisessä saadaan pari kuukautta lisäaikaa. Aika selvää ainakin on että tietyt puolueet tulevat siirrosta hyötymään kun saavat paremmin täytettyä nyt ehdokaslistoja jos on ollut vajavaisuutta toisin kuin puolueet jotka niitä on jo nyt hyvin saaneet täyteen.
Lisäaikaa saavat puolueet, joilla on ongelmia täyttää ehdokaslistat, tämän lisäksi kaikilla kuntavaalikampanjaa tekevillä ei ole resursseja, aikaa ja rahaa tehdä vaalityötä loputtomiin. Kaiken lisäksi kuntavaaleihin oli aikaa varautua yli vuosi.
edit: toisin sanoen kuntavaalikampanjaa tekevät henkilöt voivat joutua eriarvoiseen asemaan ja sillä on paljonkin merkitystä (äänimäärät), onko kuntavaalilistat täynnä vai ei.
Tässä suhteessa ehdokkaat on eriarvoisessa asemassa aina. Joillain ei ole euroakaan rahaa tai juuri lainkaan aikaa. Joillain resurssit voi olla käytännössä rajattomat (esim. Kokoomuksen Eero Lehdellä ennen vanhaan, tosin on rahastaan tarkka mies, mutta omisti kuntansa paikallislehdenkin).Jo nyt vaalien siirto saattaa asettaa ehdokkaat eriarvoiseen asemaan, koska kaikilla ei ole rajatonta määrää aikaa, rahaa ja resursseja jatkaa kuntavaalikampanjointia.
= jokainen puolue hyötyy joissakin kunnissa, koska kellään ei ole asettaa täyttä listaa kaikkiin kuntiin.Laitetaan nyt vielä rautalangasta: ehdokasasettelun piti päättyä 9.3 nyt sitä jatketaan 4.5 asti, tästä hyötyvät ne puolueet, joilla ei ole ehdokaslistat täynnä, tällä saattaa olla vaikutusta vaalien lopputulokseen verrattuna siihen, että vaalit olisi pidetty ajallaan.