• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

18.4. nähdään mikä on tilanne. Jos on 11 000 tapausta per päivä niin kiitellään, jos on samanlainen kuin nyt niin voi henkilöitä mennä vaihtoon.
 
Oikeusministeriössä on luettu mallinnuslukuja kuin piru raamattua, samalla tietysti THL yrittää rauhoitella ihmisiä ja sysätä vastuuta ministeriölle.

Oikeusministeriö kertoi tiedotteessaan, että siirtämiseen vaikuttivat yhtenä osana THL:n tekemät laskelmat. Lisäksi oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r) on nimenomaan sanonut loppuviikon tiedon yllättäneen ja pysäyttäneen.

– Meidän on luotettava terveysviranomaisiimme. Jos he näkevät suuren riskin, että tautitilanne voi lähteä näin suureen kasvuun, asia on otettava vakavasti, Henriksson sanoi lauantaina.

– En usko hetkeäkään, että mallinnus tulee toteutumaan, Helsingin yliopiston tautiekologian tutkijatohtori Tuomas Aivelo



No kukin voi pitää tällaisia tietokoneeseen syötettyjä lukuja worst case -skenaariona tai ennustuksina. "Saattaa olla, että on ja saattaa olla, että ei ole" Oikea elämä sitten taas on erilaista, kuin tietokoneeseen syötetty matematiikka.

Ja THL:n Salminen:


Suomalaisia hämmentäneet laskelmat jopa kymmenestä tuhannesta päivittäisestä tartunnasta huhtikuussa olivat THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salmisen mukaan lähinnä laskuharjoitus, joka sai liian paljon huomiota.

Salmisen mukaan laskelman keskeisin tarkoitus oli osoittaa, mitä eksponentiaalinen kasvu tarkoittaisi, jos sitä ei saataisi lainkaan hillittyä.

Laskelmissa ei huomioitu lainkaan rajoitustoimien vaikutusta, vaan ne ovat puhtaasti matemaattisia käyriä, jotka perustuvat tartuttavuuslukuihin.

Ja oleellisin:

Ei laskelma tietenkään noin toteudu...


Mun on vaikea uskoa, ettei ministeriössä tätä olisi tajuttu ja kuviteltiin, että kyse olisi ollut jostain ennusteesta.
 
18.4. nähdään mikä on tilanne. Jos on 11 000 tapausta per päivä niin kiitellään, jos on samanlainen kuin nyt niin voi henkilöitä mennä vaihtoon.

Kukaan ei pidä tuollaisia lukuja todennäköisinä. Ei ainakaan THL. Vaikea uskoa, että tuo 11k olisi se syy miksi vaalit siirrettiin.
 
Yritätkö sanoa, että eduskuntapuolueiden puoluesihteet käyttävät ylintä valtaa Suomessa?

Itse taas väitän, että enemmistöhallitus käyttää de fakto ylintä valtaa Suomessa.
Eduskunta käyttää. Eikä siinä aina auta se, että hallituspuolueilla on eduskunnassa enemmistö.
Edellisen kerran kun kuntavaaleja yritettiin siirtää (2/2017 huhtikuulta lokakuulle), puoluesihteerit sopivat siitä OM Lindströmin esityksen pohjalta, sen pohjalta hallitus esitti, mutta valiokuntakäsittelyssä asia kaatui koska syy ei ollut riittävän painava. Kun asia kaatuu valiokunnassa, silloin se kaatuu eduskunnassa.

Isossa kuvassa tietysti enemmistöhallituksella on käsissään eniten valtaa. Yksittäisessä asiassa kuitenkaan se ei aina riitä.
Tässä asiassa valta on eduskuntapuolueiden keskinäisellä päätöksellä delegoitu puolueille, joissa se on delegoitu puoluesihteereille. Valiokuntakäsittelyssä tietysti vielä katsotaan, oliko OM:n ja parlamentaarisen työryhmän arvio oikeasuhtainen.
 
Coronal mitiä syitä vaalien siirtoon, vaan kepun huono kannatus. Valtaa pitävät eivät halua hallituspuolueen romahdusta kuntavaaleissa.

Siirtämistä kannatti 8/9 eduskuntapuolueista. Vaaleja on myös siirretty ennenkin. Kuntavaalit eivät ole mitenkään erityisen lukkoonlyötyjä lainsäädännössä päivämäärän osalta.
 
:rofl2: Tällä logiikalla demokraattisesti valittu eduskunta voisi tehdä itsestään ikuisia johtajia ja muuttaa maan diktatuuriksi. Silloinkin "enemmistödemokratia" toteutuisi.

Perustuslaki on sitä varten, että yksinkertaisen enemmistön demokratialla ei voida tehdä mitä tahansa. Vaalien täsmällistä ajankohtaa ei taida perustuslaissa edes lukea, ja perustuslain säätämisjärjestyksessä voidaan tehdä myös muutoksia, joita ei yksinkertaisella enemmistöllä voida.

Demokratiaa voi kutsua enemmistön diktatuuriksi, mutta se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin vähemmistön diktatuuri.
 
Mun on vaikea uskoa, ettei ministeriössä tätä olisi tajuttu ja kuviteltiin, että kyse olisi ollut jostain ennusteesta.

Mutta tämän pohjalta se siirto (ainakin julkisesti) perusteltiin. Valehdeltiinko meille?

Itseäni ei Suomen tekemät toimet ole juurikaan vakuuttaneet.
 
Lukematta THL:n raporttia (en edes tiedä, onko se saatavissa) totean, että kyseessä on aina jonkinlaisiin oletuksiin perustuva ennustus. Se, että THL väittää kovasti, että kyseessä ei ole ennustus kertoo lähinnä THL:n ammattitaidottomuudesta (ja hyödyttömyydestä, kerta se julkaisee sellaisia tuloksia, joita ei edes kehtaa sanoa ennusteiksi).

Tässä kyseisessä tapauksessa THL:n oletukset ovat ilmeisesti olleet sellaiset, että sekä brittivariantin että muiden varianttien R (ja muut olennaiset parametrit kuten keskimääräisen tartunnan aika) pysyy samana tästä eteenpäin. Tällöin kyseessä on ennuste tilanteeseen, jossa mitään toimenpiteitä ei tehdä ja ihmiset eivät muuta käyttäytymistään tartuntaluvuista huolimatta. Kyseessä on täysin pätevä ennuste, josta nähdään, että toimenpiteitä on tehtävä tai ihmisten on muutettava käyttäytymistään tai maassa on huhtikuun lopulla 11 000 tapausta päivittäin. Ennusteen tulkinta on siis suoraviivaista: jotakin on tehtävä.

Sen sijaan hallitus päätti tehdä toisen tulkinnan: kun nyt jotakin on tehty, niin pitää vielä vaalitkin siirtää, vaikka kyseinen ennuste ei päde enää edes approksimatiivisesti tilanteessa, jossa toimia on tehty. Tällöin pitää laatia uusi ennuste, jonka oletukset ovat oikeampia.
Et osaa erottaa ennustetta ja eri skenaarioiden kartoittamista toisistaan?
 
Vaalien siirtohärdelli osoittautuu aina vain surkuhupaisemmaksi. Kuka ihme vielä pitää Marinin hallituksen osaamista minkäänlaisessa arvossa?

MTV3:n Kymppiuutisten mukaan THL vetäisi ennustuksen huhtikuulle käyttäen eksponentiaalisen kasvun mallia. Jokainen joka on opiskellut edes data-analystiikan alkeita, tietää että tämä malli soveltuu reaalisessa oikeassa maailmassa ainoastaan hyvin harvoihin käyttötapauksiin. Tämä johtuu siitä, että oikeassa maailmassa eksponentiaalista kasvua aina on rajoittamassa yksi tai useampia tekijöitä. Mallin vääryden toteaa myös Kymppiuutisten haastattelema Aalto-yliopiston sovelletun matematiikan professori.

Jos THL:ssä on oikeasti niin typerää porukkaa, että osaaminen on tällä tasolla, niin koko porukka pitäisi irtisanoa nyt välittömästi. Myös oikeusministeriön kaikki prosessiin osallistuneet henkilöt pitäisi lähettää kilometritehtaalle, koska he eivät osanneet kyseenalaistaa THL:n antamia täysin järjettömiä lukuja. Ilmeisesti oikeusministeriö on myös käyttänyt näitä järjettömiä lukuja todistellessaan puolueille, miten vaarallista vaalien järjestäminen huhtikuussa on.

Mutta typeryyttä todennäköisimpänä pidän, että kyseessä on puhdas THL:lle ja oikeusministeriölle annettu poliittinen ohjaus. Vaatimus on kuulunut: loihtikaa sellaiset luvut, että kuntavaalit saadaan siirrettyä eteenpäin.

Propsit MTV:lle, joka toi tämän järjettömyyden suuren yleisen tietoisuuteen Kymppiuutisten ykkösaiheena.
 
Et osaa erottaa ennustetta ja eri skenaarioiden kartoittamista toisistaan?

Tämä tuntuu olevan hirmu vaikea asia monille. Analogia: ajan satasta satasen alueella ja motari alkaa. Kiihdytän 10s aikana nopeuteni 120 km/h:hon.

Mallinnus:
Jos jatkaisin kiihdyttämistä tismalleen samalla kiihtyvyydellä kuin edellisen 10s aikana ilman muita rajoittavia tekijöitä, olisi nopeuteni puolen minuutin päästä 180 kmh. (120 km/h + 30s * 2 km/h/s). Minuutin päästä nopeuteni olisi samalla kiihtyvyydellä 240 km/h.

Ennuste:
Luultavasti noudatan nopeusrajoitusta löyhästi, enkä aja juuri kovempaa kuin 130 km/h. Nopeus minuutin päästä on todennäköisesti 130km/h (+/- 5 km/h) jos ei ole ruuhkaa tai tietöistä johtuvia hidastuksia. Kuten @erihyva kirjoitti, on ennuste mallinnuksista saatu todennäköisin vaihtoehto.

Jälkikäteen voidaan toki todeta, että ehkä THL:n olisi pitänyt pitää jonkinlainen alkeiskurssi aiheesta ennen lausunnon antamista.

Jos THL:ssä on oikeasti niin typerää porukkaa

THL on tavallaan tuon asian (että kyse ei ollut ennusteesta) jo itsekin todennut. Ennen Kymppiuutisia...
 
Ei sanaa "ennuste" ole rajattu tuolla tavalla:

Kohtuullisen kattava teksti skenaarioista strategiatyöskentelyn kannalta kuvaa loppupuolella myös ennusteen ja skenaarion perustavanlaatuista eroa.
 
Se mitä itse en ymmärrä, on miksi ei samantien siirretty vaaleja syksyyn. Valtuustot on kuitenkin kesä-heinäkuun istuntotauolla. Kun kerran siirretään, loogista olisi ollut siirtää saman tien esim. elokuun alkuun. Nyt kesäkuun vaaleissa valittavat uudet valtuustot tulevat järjestäytymään vasta elokuussa.
 
Tämä tuntuu olevan hirmu vaikea asia monille. Analogia: ajan satasta satasen alueella ja motari alkaa. Kiihdytän 10s aikana nopeuteni 120 km/h:hon.

Mallinnus:
Jos jatkaisin kiihdyttämistä tismalleen samalla kiihtyvyydellä kuin edellisen 10s aikana ilman muita rajoittavia tekijöitä, olisi nopeuteni puolen minuutin päästä 180 kmh. (120 km/h + 30s * 2 km/h/s). Minuutin päästä nopeuteni olisi samalla kiihtyvyydellä 240 km/h.

Ennuste:
Luultavasti noudatan nopeusrajoitusta löyhästi, enkä aja juuri kovempaa kuin 130 km/h. Nopeus minuutin päästä on todennäköisesti 130km/h (+/- 5 km/h) jos ei ole ruuhkaa tai tietöistä johtuvia hidastuksia. Kuten @erihyva kirjoitti, on ennuste mallinnuksista saatu todennäköisin vaihtoehto.

Jälkikäteen voidaan toki todeta, että ehkä THL:n olisi pitänyt pitää jonkinlainen alkeiskurssi aiheesta ennen lausunnon antamista.



THL on tavallaan tuon asian (että kyse ei ollut ennusteesta) jo itsekin todennut. Ennen Kymppiuutisia...
Sulla on tuossa vain kaksi mallinnusta, jossa toisessa on useampi parametri kuin toisessa.

Ei nyt yritetä sotkea ihan perusasioita.

Mallinnuksen ja ennusteen ero on, että mallinnus perustuu laskelmille, ennusteen taas voi vetää vaikka kristallipallosta.
 
Viimeksi muokattu:
Se mitä itse en ymmärrä, on miksi ei samantien siirretty vaaleja syksyyn. Valtuustot on kuitenkin kesä-heinäkuun istuntotauolla. Kun kerran siirretään, loogista olisi ollut siirtää saman tien esim. elokuun alkuun. Nyt kesäkuun vaaleissa valittavat uudet valtuustot tulevat järjestäytymään vasta elokuussa.
Koska kaikilla ei ole loputonta budjettia tehdä kuntavaalikampanjaa. Toinen asia on tietysti se, että siirrosta hyötyy eri puolueet eri tavalla, otetaan vaikka esimerkki: Keskustan on helpompi saada kuntavaalilistat täyteen ehdokkaita, kun vaaleja siirretään.
 
Kansanedustaja: Uskon että vaalit siirretään kesäkuultakin

Kokoomuksen Timo Heinonen uskoo, että vaaleja tullaan varmasti siirtämään vielä kesäkuustakin, tuolla samalla laskukaavalla ja -tyylillä kesäkuussa on vielä huhtikuuta paljon enemmän tartuntoja.

Loppukiri meni hapoille hallituksella – siirretyt kuntavaalit voivat johtaa siirrettyihin päätöksiin työllisyydessä, liikenteessä ja sotessa

Lisää pohdintaa hallituksen päätöksenteosta tai sen kyvyttömyydestä, talouselämän päätoimittaja Kärki suosittelee jo varautumaan henkisesti kuntavaalien siirtoon kesäkuusta, jolloin farssi on valmis.

edit: vihreiden tilastonikkari Osmo Soininvaara ottaa kantaa THL:n laskutoimituksiin ja kuntavaalien siirtoon: Kunnallisvaalien siirto perustui väärin ymmärrettyihin lukuihin – Soininvaara
 
Viimeksi muokattu:
Tuomas Malinen ilmoittaa twitterissä vetäytyvänsä julkisuudesta.

Ketjussaan hän kertoo, että twitterkommenttinsa ja julkiset kannanotot on olleet tarkkaan harkittuja, strategisia ja "taustaryhmän" suunnittelemia, lisäksi hänellä on ollut erillinen asiantuntijaryhmä apunaan.
Hän kertoo myös, että pääministeri Marin on diktaattori, jota ohjaillaan Suomen ulkopuolelta. Mutta että silti Malinen itse pystyi parilla twiitillä pelottelemaan hänet peruuttamaan A-Studioesiintymisensä ja kaikki talouskeskustelut kenenkään kanssa.
Pääosin kansanedustajat ovat hyödyllisiä idiootteja ilman analyyttisen ajattelun kykyä, paitsi kolme: Sari Essayah, Jari Koskela ja Hannu Hoskonen (!).
Lisäksi kertoo, että paljastaa suomalaisen politiikan laajamittaisen korruption keskiviikon Korporaatiossa.

Sanoisin, että Twitterin sijaan kun tuollaisen paljastuksen tekisi työterveyslääkärilleen, saisi mt-tutkimuslähetteen käteensä, kuulostaa sen verran paranoidilta ja megalomaaniselta samaan aikaan.
Toivottavasti juuri se ei kuitenkaan olisi vetäytymisen syy, vaan se perinteisempi: eli saanut työn / viran, jossa on ns. matala profiili -vaatimuksena.
ED417671-6DE4-4ACE-9ED5-D3B23C3B2117.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Vaalien lykkäyksestä hyötyy aina valtaapitävä ja kärsii demokratia. Minä kävin viemässä auton huoltoon ja kaupassa ostoksilla, en huomannut pommien putoilevan niskaan eli äänestys onnistuisi vallan mainiosti.

Miten sattui näin erikoinen tilanne, että oppositiossa on kaikkien valtapuolueiden pahin vastustaja. Tulee olemaan täysin yhteensattumaa että vaalit päästään kuitenkin järjestämään alati pahenevassa (tai siis kroonisesti parantumattomassa) koronatilanteessa juuri silloin kun valtapuolueet ovat saaneet rivinsä järjestykseen.
 
Jos täyttää 18 vuotta alkuperäisen vaalipäivän jälkeen, mutta ennen uutta vaalipäivää.. Saako äänestää ?
 
Olisiko se niin hankalaa uskoa että vaaleja siirretään syystä että halutaan vähemmän koronatartuntoja?

Tai ehkä foliopilipalipäät onkin oikeassa. Liskoihmisiä jokapuolella siirtelemässä vaaleja mielikuvituksellisista syistä.
 
Olisiko se niin hankalaa uskoa että vaaleja siirretään syystä että halutaan vähemmän koronatartuntoja?

Tai ehkä foliopilipalipäät onkin oikeassa. Liskoihmisiä jokapuolella siirtelemässä vaaleja mielikuvituksellisista syistä.

Jatkuvasti näkee tätä, että aiheesta kuin aiheesta on aina kaksi toisiaan vastaan taistelevaa joukkoa, jotka näkevät maailman niin uskomattoman naiivisti, että ei mitään järkeä. Eiköhän tuo ole jokaiselle ajatteluun kykenevälle ole selvää, että kun jo yksittäisen ihmisen toimiin vaikuttaa monet motiivit (joista ihminen yleensä vielä valehtelee niin itselleen kuin muille), niin tuollaiset asiat, joihin on osallisena paljon ihmisiä, eivät käytännössä voi olla tehty yhdestä syystä.

Ihan yhtä typerää fantasiointia kuin foliopilipalipäiden "kaikki on salaliitossa mukana", on se kuvitelma, että ihan varmasti ajatellaan vain kaikkien hyvää, käsi Raamatulla vannon ja vakuutan.
 
Olisiko se niin hankalaa uskoa että vaaleja siirretään syystä että halutaan vähemmän koronatartuntoja?

Tai ehkä foliopilipalipäät onkin oikeassa. Liskoihmisiä jokapuolella siirtelemässä vaaleja mielikuvituksellisista syistä.

On, koska oikeusministeriökin on tehnyt kaikkensa jo ainakin joulukuusta alkaen, jotta vaalit voitaisiin järjestää turvallisesti ajallaan kaikissa koronatilanteissa. Mutaation leviäminen ei ole tällöin voinut olla yllätys. Nyt sitten vajaata kahta kuukautta ennen vaaleja tilanne onkin yhtäkkiä niin paha, että vaaleja ei voikaan järjestää.
 
Jatkuvasti näkee tätä, että aiheesta kuin aiheesta on aina kaksi toisiaan vastaan taistelevaa joukkoa, jotka näkevät maailman niin uskomattoman naiivisti, että ei mitään järkeä. Eiköhän tuo ole jokaiselle ajatteluun kykenevälle ole selvää, että kun jo yksittäisen ihmisen toimiin vaikuttaa monet motiivit (joista ihminen yleensä vielä valehtelee niin itselleen kuin muille), niin tuollaiset asiat, joihin on osallisena paljon ihmisiä, eivät käytännössä voi olla tehty yhdestä syystä.

Ihan yhtä typerää fantasiointia kuin foliopilipalipäiden "kaikki on salaliitossa mukana", on se kuvitelma, että ihan varmasti ajatellaan vain kaikkien hyvää, käsi Raamatulla vannon ja vakuutan.

Ylenkin etusivun otsikko paistatteli, että vaalien siirto on jopa hyvä asia. Kuitenkin itse artikkelissa ei ole kyetty (varmasti on yritetty) löytämään Ylen poliittisen linjan myönteistä asiantuntijalausuntoa. Päinvastoin sielä tohtori sanoo että tämä on vaarallista demokratialle. Miksi siitä ei tehty otsikkoa?

ps. Malisen poisjääminen on aika surullinen juttu. Yksi harvoja joka on nostanut kissaa pöydälle näiden koronatoimien johdosta ihan siitä lähtien kun se kiinasta alkoi leviämään.
 
Olisiko se niin hankalaa uskoa että vaaleja siirretään syystä että halutaan vähemmän koronatartuntoja?

Tai ehkä foliopilipalipäät onkin oikeassa. Liskoihmisiä jokapuolella siirtelemässä vaaleja mielikuvituksellisista syistä.
Maailma on täynnä kaikenlaista limaista ja rikollista vehkeilyä. Kaikki paha ja väärä ei aina tapahdu joko silkasta typeryydestä tai vaihtoehtoisesti jonkin skitsofreenisen globaalin salaliiton takia, vaan yleensä kyseessä on jotain tältä väliltä. Tarkoitan nyt sellaisia reaalimaailman juttuja kuin korruptio, eturistiriidat, poliittinen kähmintä, väärinkäytökset, yleisesti epärehellisyys ja itsekkyys.

Toisesta perspektiivistä voisi huomauttaa, miten naiivia tai vaihtoehtoisesti epärehellistä on selittää kaikki ikävä aina pelkällä mokailulla kieroilun sijaan(ja vielä vähätellä seurauksia siinä samalla). Samalla logiikalla kaikki edistys, järjestys, hyvinvointi ja vauraus myös syntyy sattumalta, ilman että ihmisten toiminnalla on ollut siihen osaa tai arpaa.
 
Mielenkiintoista nähdä, pitääkö hallitus puoliväliriihen ajallaan vai siirretäänkö sekin vaalien jälkeiseen aikaan, toisin sanoen hallitus joutuisi tekemään vaikeita päätöksiä ennen vaaleja.
 
Ylenkin etusivun otsikko paistatteli, että vaalien siirto on jopa hyvä asia. Kuitenkin itse artikkelissa ei ole kyetty (varmasti on yritetty) löytämään Ylen poliittisen linjan myönteistä asiantuntijalausuntoa. Päinvastoin sielä tohtori sanoo että tämä on vaarallista demokratialle. Miksi siitä ei tehty otsikkoa?
Linkkaatko uutisen? IS:n pääkirjoitus paistatteli kuinka tämä on hyväksi demokratialle, tosin ei taidettu tekstin jatkoksi löytää yhtään asiantuntijaa kertomaan samaa ilosanomaa, eikä tekstissä otettu kantaa sanallakaan siihen, että on ollut yli vuosi aikaa valmistautua vaaleihin.

Muualla tämä saattaa olla vaaraksi demokratialle, mutta "meillä se vain on eri asia".
 
On, koska oikeusministeriökin on tehnyt kaikkensa jo ainakin joulukuusta alkaen, jotta vaalit voitaisiin järjestää turvallisesti ajallaan kaikissa koronatilanteissa. Mutaation leviäminen ei ole tällöin voinut olla yllätys. Nyt sitten vajaata kahta kuukautta ennen vaaleja tilanne onkin yhtäkkiä niin paha, että vaaleja ei voikaan järjestää.
Motiiveja on yksilötasolla varmasti monia. Minusta olisi ollut aika outoa, ettei vaaleja olisi siirretty, kun samaan aikaan rajoitetaan aiheellisesti koronan leviämisen hidastamiseksi ihmisten kokoontumista, jopa monien toimeentulon kustannuksella.
Jos oikeasti halutaan vaalit, missä mahdollisimman monella kansalaisella on mahdollisuus turvallisesti tavata ehdokkaita sekä äänestää vaaleissa.
Niin päätös siirrosta on minusta aivan oikea. Saattaa olla, että päätös mahdollistaa minunkin äänestämisen. Katsotaan miten korana tästä kehittyy, sitähän me emme vielä tiedä.
 
Joku osannee vastata miksi oikeusministeriön pitämillä sivuilla on jo vaalien ajankohdaksi asetettu 13.6.2021? Eikös tuo vaadi eduskunnan hyväksynnän, toinen mielenkiintoinen asia on se, että eikös nykyisen lain mukaan ehdokasasettelu sulkeudu huomenna?

Aikataulut kuntavaaleissa - Vaalit

  • äänioikeusrekisterin tietojen poimintapäivä (missä kunnassa kukin on äänioikeutettu): 23.4.2021
  • ehdokashakemusten jättöpäivä: 4.5.2021
  • ehdokasasettelun vahvistaminen: 14.5.2021
  • äänioikeusrekisteri lainvoimainen 25.5.2021
  • kotiäänestykseen ilmoittautuminen päättyy 1.6.2021 ennen klo 16
  • ennakkoäänestys kotimaassa: 26.5. - 8.6..2021
  • ennakkoäänestys ulkomailla: 2. - 5.6.2021
  • vaalipäivä: 13.6.2021
  • tulosten vahvistaminen: 16.6.2021
  • valtuustot aloittavat työnsä 1.8.2021.
 
Joku osannee vastata miksi oikeusministeriön pitämillä sivuilla on jo vaalien ajankohdaksi asetettu 13.6.2021? Eikös tuo vaadi eduskunnan hyväksynnän, toinen mielenkiintoinen asia on se, että eikös nykyisen lain mukaan ehdokasasettelu sulkeudu huomenna?

Aikataulut kuntavaaleissa - Vaalit

  • äänioikeusrekisterin tietojen poimintapäivä (missä kunnassa kukin on äänioikeutettu): 23.4.2021
  • ehdokashakemusten jättöpäivä: 4.5.2021
  • ehdokasasettelun vahvistaminen: 14.5.2021
  • äänioikeusrekisteri lainvoimainen 25.5.2021
  • kotiäänestykseen ilmoittautuminen päättyy 1.6.2021 ennen klo 16
  • ennakkoäänestys kotimaassa: 26.5. - 8.6..2021
  • ennakkoäänestys ulkomailla: 2. - 5.6.2021
  • vaalipäivä: 13.6.2021
  • tulosten vahvistaminen: 16.6.2021
  • valtuustot aloittavat työnsä 1.8.2021.

Kuntavaalien siirrosta päättää eduskunta, ja hallitus tekee asiaa koskevan esityksen oikeusministeriön valmistelusta. Eduskunta ei ole vielä tehnyt päätöstä asiassa, mutta oikeusministeriön yllä pitämillä vaalisivuilla kerrotaan jo uudet aikataulut ja ”tärkeät ajankohdat” kuntavaaleissa. Vuoden 2021 kuntavaalien vaalipäivä on sivujen mukaan sunnuntai 13.6. ja ehdokashakemusten jättöpäivä 4.5.

Hyvältä näyttää tämä nykyinen meno
Ei tarvii eduskunnan edes päättää mistään enää
 
Voidaan toki väitellä siitä että kuinka objektiivisesti turvallista äänestämisestä olisi saatu tehtyä. Ja varmasti riskejä oltaisiin pystytty pienentämään reippaasti.

Mutta olen aika varma että äänestysprosentti kärsisi silti reippaasti jos vaalit pidetään aikana kun korona leviää kuten esimerkiksi nyt leviää, puhumattakaan siitä jos tilanne olisi kuukauden päästä vielä pahempi. Koska osa ihmisistä kuitenkin pyrkii varovaisuuteen, etenkin jos itse tai perheenjäseniä kuuluu riskiryhmään.
Lisäksi tuo parin kuukauden siirto ei nyt ole mitenkään käytännössä merkittävä asia. Jos kyseessä olisi eduskuntavaalit niin sitten tuo olisi kyseenalaisempi koska sillä saataisiin juurikin sille tietylle hallituskokoonpanolle lisäaikaa. Mutta kerta kyseessä on kuntavaalit joissa ei ole mitään yksittäistä tahoa joka saa lisäaikaa vaan se 310 paikallista hallintoa niin ei tuota nyt voi oikein väittää minkään tietyn tahon vallanhimoksikaan.

Joten sanoisin että demokratian kannalta on parempi että vaaleja siirretään tuo pari kuukautta jolloin saadaan mitä todennäköisemmin parempi äänestysaktiivisuus ilman erityisen merkittäviä haittoja.
 
Kuntavaalien siirrosta päättää eduskunta, ja hallitus tekee asiaa koskevan esityksen oikeusministeriön valmistelusta. Eduskunta ei ole vielä tehnyt päätöstä asiassa, mutta oikeusministeriön yllä pitämillä vaalisivuilla kerrotaan jo uudet aikataulut ja ”tärkeät ajankohdat” kuntavaaleissa. Vuoden 2021 kuntavaalien vaalipäivä on sivujen mukaan sunnuntai 13.6. ja ehdokashakemusten jättöpäivä 4.5.

Hyvältä näyttää tämä nykyinen meno
Ei tarvii eduskunnan edes päättää mistään enää
Varsinaista sekoilua koko touhu.
 
Voidaan toki väitellä siitä että kuinka objektiivisesti turvallista äänestämisestä olisi saatu tehtyä. Ja varmasti riskejä oltaisiin pystytty pienentämään reippaasti.

Mutta olen aika varma että äänestysprosentti kärsisi silti reippaasti jos vaalit pidetään aikana kun korona leviää kuten esimerkiksi nyt leviää, puhumattakaan siitä jos tilanne olisi kuukauden päästä vielä pahempi. Koska osa ihmisistä kuitenkin pyrkii varovaisuuteen, etenkin jos itse tai perheenjäseniä kuuluu riskiryhmään.
Lisäksi tuo parin kuukauden siirto ei nyt ole mitenkään käytännössä merkittävä asia. Jos kyseessä olisi eduskuntavaalit niin sitten tuo olisi kyseenalaisempi koska sillä saataisiin juurikin sille tietylle hallituskokoonpanolle lisäaikaa. Mutta kerta kyseessä on kuntavaalit joissa ei ole mitään yksittäistä tahoa joka saa lisäaikaa vaan se 310 paikallista hallintoa niin ei tuota nyt voi oikein väittää minkään tietyn tahon vallanhimoksikaan.

Joten sanoisin että demokratian kannalta on parempi että vaaleja siirretään tuo pari kuukautta jolloin saadaan mitä todennäköisemmin parempi äänestysaktiivisuus ilman erityisen merkittäviä haittoja.
Lisäaikaa saavat puolueet, joilla on ongelmia täyttää ehdokaslistat, tämän lisäksi kaikilla kuntavaalikampanjaa tekevillä ei ole resursseja, aikaa ja rahaa tehdä vaalityötä loputtomiin. Kaiken lisäksi kuntavaaleihin oli aikaa varautua yli vuosi.

edit: toisin sanoen kuntavaalikampanjaa tekevät henkilöt voivat joutua eriarvoiseen asemaan ja sillä on paljonkin merkitystä (äänimäärät), onko kuntavaalilistat täynnä vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi ehkä ollut reilumpaa että ei olisi pidennetty samalla ehdokaslistojen tekoa ja jättöaikoja. Nyt joudutaan spekuloimaan sillä että sopiko kenties jotkut etukäteen vaalien siirtämisestä saaden asiasta vielä lisää etua kun tiesivät etukäteen että kampanjoinnissa ja ehdokaslistojen täyttämisessä saadaan pari kuukautta lisäaikaa. Aika selvää ainakin on että tietyt puolueet tulevat siirrosta hyötymään kun saavat paremmin täytettyä nyt ehdokaslistoja jos on ollut vajavaisuutta toisin kuin puolueet jotka niitä on jo nyt hyvin saaneet täyteen.
 
Lisäaikaa saavat puolueet, joilla on ongelmia täyttää ehdokaslistat, tämän lisäksi kaikilla kuntavaalikampanjaa tekevillä ei ole resursseja, aikaa ja rahaa tehdä vaalityötä loputtomiin. Kaiken lisäksi kuntavaaleihin oli aikaa varautua yli vuosi.

edit: toisin sanoen kuntavaalikampanjaa tekevät henkilöt voivat joutua eriarvoiseen asemaan ja sillä on paljonkin merkitystä (äänimäärät), onko kuntavaalilistat täynnä vai ei.
Eikös se ole hyvä, että "kaikki" halukkaat voivat asettua ehdokkaiksi? Jos olet tehnyt hyvän kamppanjan ja saanut äänestäjän "puollesi" ei vuodenkaan siirrolla ole merkitystä. Itse äänestin kunnallisvaaleissa samaa ehdokasta vuosikaudet, toki tarkistin miten hän oli äänestyksissä käyttäytynyt (realiteetit huomioiden). Kaikki eivät äänestä kunnallisvaaleissa samaa puoluetta kuin eduskuntavaaleissa.
 
Lisäaikaa saavat puolueet, joilla on ongelmia täyttää ehdokaslistat, tämän lisäksi kaikilla kuntavaalikampanjaa tekevillä ei ole resursseja, aikaa ja rahaa tehdä vaalityötä loputtomiin. Kaiken lisäksi kuntavaaleihin oli aikaa varautua yli vuosi.

edit: toisin sanoen kuntavaalikampanjaa tekevät henkilöt voivat joutua eriarvoiseen asemaan ja sillä on paljonkin merkitystä (äänimäärät), onko kuntavaalilistat täynnä vai ei.
Täynnä tai ei, mutta kun huomenna tai ylihuomenna kerrotaan jätettyjen listojen ehdokasmääriä, niin en yllättyisi jos kaksi suurinta listaa olisi Kepu ja demarit kuitenkin. Ehkä persuilla on kokoomusta isompi lista, saas nähdä. Mutta kokoomus oli viimeksi kuntavaaleissa ”voittaja”, vaikka listat ei suurimmat olleetkaan.


Olisi ehkä ollut reilumpaa että ei olisi pidennetty samalla ehdokaslistojen tekoa ja jättöaikoja. Nyt joudutaan spekuloimaan sillä että sopiko kenties jotkut etukäteen vaalien siirtämisestä saaden asiasta vielä lisää etua kun tiesivät etukäteen että kampanjoinnissa ja ehdokaslistojen täyttämisessä saadaan pari kuukautta lisäaikaa. Aika selvää ainakin on että tietyt puolueet tulevat siirrosta hyötymään kun saavat paremmin täytettyä nyt ehdokaslistoja jos on ollut vajavaisuutta toisin kuin puolueet jotka niitä on jo nyt hyvin saaneet täyteen.
Se vaatisi jo vähän järeämpiä lakimuutoksia. Eikä varmasti menisi perustuslakikäsittelystä läpi liittyen yhdenvertaisuusvaatimukseen. Tässä välillä 18 täyttäville on oltava mahdollisuus äänestää ja asettua ehdolle.
 
Eikös se ole hyvä, että "kaikki" halukkaat voivat asettua ehdokkaiksi? Jos olet tehnyt hyvän kamppanjan ja saanut äänestäjän "puollesi" ei vuodenkaan siirrolla ole merkitystä. Itse äänestin kunnallisvaaleissa samaa ehdokasta vuosikaudet, toki tarkistin miten hän oli äänestyksissä käyttäytynyt (realiteetit huomioiden). Kaikki eivät äänestä kunnallisvaaleissa samaa puoluetta kuin eduskuntavaaleissa.
En nyt tuon paremmin voi vääntää rautalangasta, mutta tällä kaikella voi olla vaikutusta vaalien lopputulokseen, verrattuna siihen, että ne olisi järjestetty ajallaan.

Täynnä tai ei, mutta kun huomenna tai ylihuomenna kerrotaan jätettyjen listojen ehdokasmääriä, niin en yllättyisi jos kaksi suurinta listaa olisi Kepu ja demarit kuitenkin. Ehkä persuilla on kokoomusta isompi lista, saas nähdä. Mutta kokoomus oli viimeksi kuntavaaleissa ”voittaja”, vaikka listat ei suurimmat olleetkaan.

Oli kenellä tahansa suurimmat ehdokaslistat, kyse on siitä, että tällä kaikella voi olla merkitystä vaalien lopputulokseen. Tästä hyötyvät eniten ne puolueet, joilla ei ole ehdokaslistat täynnä, oli sitten kyseessä kepu, demarit, perussuomalaiset tai kokoomus.
 
En nyt tuon paremmin voi vääntää rautalangasta, mutta tällä kaikella voi olla vaikutusta vaalien lopputulokseen, verrattuna siihen, että ne olisi järjestetty ajallaan.



Oli kenellä tahansa suurimmat ehdokaslistat, kyse on siitä, että tällä kaikella voi olla merkitystä vaalien lopputulokseen. Tästä hyötyvät eniten ne puolueet, joilla ei ole ehdokaslistat täynnä, oli sitten kyseessä kepu, demarit, perussuomalaiset tai kokoomus.
Tuskin kellään on kaikkialla täynnä, eli jokainen voi jatkaa ehdokashankintaa. Vaikutusta varmaan on, kaikella on ja aina, mutta tuskin dramaattista.
 
Se vaatisi jo vähän järeämpiä lakimuutoksia. Eikä varmasti menisi perustuslakikäsittelystä läpi liittyen yhdenvertaisuusvaatimukseen. Tässä välillä 18 täyttäville on oltava mahdollisuus äänestää ja asettua ehdolle.
Jo nyt vaalien siirto saattaa asettaa ehdokkaat eriarvoiseen asemaan, koska kaikilla ei ole rajatonta määrää aikaa, rahaa ja resursseja jatkaa kuntavaalikampanjointia.

Olisi ehkä ollut reilumpaa että ei olisi pidennetty samalla ehdokaslistojen tekoa ja jättöaikoja. Nyt joudutaan spekuloimaan sillä että sopiko kenties jotkut etukäteen vaalien siirtämisestä saaden asiasta vielä lisää etua kun tiesivät etukäteen että kampanjoinnissa ja ehdokaslistojen täyttämisessä saadaan pari kuukautta lisäaikaa. Aika selvää ainakin on että tietyt puolueet tulevat siirrosta hyötymään kun saavat paremmin täytettyä nyt ehdokaslistoja jos on ollut vajavaisuutta toisin kuin puolueet jotka niitä on jo nyt hyvin saaneet täyteen.

Näin juuri.

Laitetaan nyt vielä rautalangasta: ehdokasasettelun piti päättyä 9.3 nyt sitä jatketaan 4.5 asti, tästä hyötyvät ne puolueet, joilla ei ole ehdokaslistat täynnä, tällä saattaa olla vaikutusta vaalien lopputulokseen verrattuna siihen, että vaalit olisi pidetty ajallaan.
 
Lisäaikaa saavat puolueet, joilla on ongelmia täyttää ehdokaslistat, tämän lisäksi kaikilla kuntavaalikampanjaa tekevillä ei ole resursseja, aikaa ja rahaa tehdä vaalityötä loputtomiin. Kaiken lisäksi kuntavaaleihin oli aikaa varautua yli vuosi.

edit: toisin sanoen kuntavaalikampanjaa tekevät henkilöt voivat joutua eriarvoiseen asemaan ja sillä on paljonkin merkitystä (äänimäärät), onko kuntavaalilistat täynnä vai ei.

Se että ehdokaslistat ehditään täyttämään paremmin ei ole ongelma. Oikeastaan se on enemmänkin hyvä asia kerta mitä täydemmät ne ehdokaslistat ovat, sitä enemmän valinnanvaraa äänestäjillä on josta myös seuraa että ne tulevat todennäköisemmin äänestämään jos se sopiva ehdokas löytyy.
Eli demokratian kannalta tuo on hyvä asia.

Tuo resurssejen riittävyys voi toki olla ongelma mutta kerta siirto on lyhyt ja tapahtui ennen kuin tuo kampanjointi ehti alkaan kunnolla niin sanoisin että suhteellisesti tuo on paljon pienempi haitta kuin ne hyödyt mitä tuolla siirrolla saadaan.
 
Jo nyt vaalien siirto saattaa asettaa ehdokkaat eriarvoiseen asemaan, koska kaikilla ei ole rajatonta määrää aikaa, rahaa ja resursseja jatkaa kuntavaalikampanjointia.
Tässä suhteessa ehdokkaat on eriarvoisessa asemassa aina. Joillain ei ole euroakaan rahaa tai juuri lainkaan aikaa. Joillain resurssit voi olla käytännössä rajattomat (esim. Kokoomuksen Eero Lehdellä ennen vanhaan, tosin on rahastaan tarkka mies, mutta omisti kuntansa paikallislehdenkin).

Yhdenvertaisuutta tarkastellaan tässä siis äänioikeuden ja oikeuden asettua ehdolle kannalta. Vaalien siirtäminen luonnollisesti tarkoittaa sitä, että päivämäärät siirtyvät, jotta välissä 18 vuotta täyttävät tai kuntaan muuttavat ovat yhdenvertaisessa asemassa muuhun väestöön.

Perustuslakivaliokunta kyllä sitten tarkastelee näitä asioita.

Laitetaan nyt vielä rautalangasta: ehdokasasettelun piti päättyä 9.3 nyt sitä jatketaan 4.5 asti, tästä hyötyvät ne puolueet, joilla ei ole ehdokaslistat täynnä, tällä saattaa olla vaikutusta vaalien lopputulokseen verrattuna siihen, että vaalit olisi pidetty ajallaan.
= jokainen puolue hyötyy joissakin kunnissa, koska kellään ei ole asettaa täyttä listaa kaikkiin kuntiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 533
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom