• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Henkilö saa äänestää kotoaan ennakkoon, mikäli hänen kykynsä liikkua ja toimita on rajoittunut. Tähänkin olisi keretty valmistatua paremmin.
Tuokin olisi ehkä vaatinut lakimuutoksen, että posti/kotiäänestys koskisi laajempaa ihmisjoukkoa.
Ei nyt viitsittäisi rinnastaa Suomalaisia ja Yhdysvaltalaisia tässä asiassa :facepalm:
Suomalaisessa järjestelmässä ei pitäisi tosiaan tapahtua samanlaista sekoilua, mutta lähinnä hain sitä, että "tietyt" tahot olisi saattanut vetää Trump-tyyliset itkupotkuraivarit tuosta.
Tosin luotan kyllä Suomen Postiin ihan yhtä vähän kuin USPS:ään
 
Meillä voi jo nyt äänestää ennakkoon kotoa käsin, mikäli henkilön kyky liikkua ja toimia on rajoittunut.
Ja tuohan oli yksi perusta siirrolle, että hommataan lisää toimitsijoita (ja rokotetaan ne) tekemään tuota kotiäänestystä.

Kotiäänestyksessä tulee äänestäjän lisäksi olla läsnä äänestäjän valitsema tai hyväksymä 18 vuotta täyttänyt henkilö. Tämä henkilö ei voi olla vaaleissa ehdokkaana oleva.
Mitenköhän tämä toimii karanteenissa, riittäkö, että joku todistaa Zoomista?
 
Ratkaisuksi ehdotat sitä, että vaaleja siirretään kunnes korona on kokonaan selätetty, vähät väliä demokratiasta? Mitkään merkit eivät viittaa siihen, että kesällä tai syksylläkään ei enää tarvittaisi maskeja. Ulkona liikkuminenkin on tietoinen riskivalinta, valitettavasti harva meistä voi täysin eristäytyä kotiinsa.

edit: pitää ottaa myös huomioon se, että me emme tiedä onko tulevaisuudessa uusia muunnoksia viruksesta ja kuinka nykyiset rokotteet toimivat sitä vastaan
Pistän "oman ja muiden" terveyden turvaamisen ihan reippaasti kunnallisvaalien siirtämisen aiheuttaman "demokratiavajeen" yläpuolelle. Ei se porukka/ harjoitettava politiikka nykyvaalitavan takia (...protestiäänetkin jalautuvat) siellä vuodenkaan kuluessa ole kovin erilainen mitä nyt on. Lisäksi valtion talous vaikuttaa nykyään niin paljon kuntien toimintamahdollisuuksiin.
 
Tuo oli 1.10.2020 päivätty,
Brittivariantti havaittiin Suomessa ensimmäistä kertaa 20.12.2020. Jokainen ymmärtää, että joulun ja uudenvuoden tienoolla suomalaiset liikkui kohtuullisen paljon, ja hintaa alettiin sitten maksamaan tammi-helmikuussa.
Oliko 17.2. Kun oikeuskansleri ilmoitti kantansa, että siirtämistä on harkittava.
Tavoitteena on varmistaa turvallinen äänestäminen kaikille epidemiatilanteesta riippumatta
 
Henkilö saa äänestää kotoaan ennakkoon, mikäli hänen kykynsä liikkua ja toimita on rajoittunut. Tähänkin olisi keretty valmistatua paremmin.
Ei noiden THL:n ennusteiden luvuilla. Pienemmilläkin skenaariolla (2600 päivä) 14 vrk keskiarvo olisi ihan mahdoton määrä sairastuneita, jotka ei saisi äänestää.
Ja karanteenissa / koronakaranteenissa olisi kuusinumeroinen luku, joiden kotiäänestys pitäisi järjestää.
Pahimmalla skenaariolla jo pelkästään sairastuneita olisi kuusinumeroinen luku.

@HarhaanJohtaja - vaikka äänestäminen jollain keinolla saataisiinkin turvalliseksi, niin kuusinumeroinen määrä äänioikeutettuja, jotka ei saisi äänestää veisi kyllä legitimiteetin vaaleilta silti.
Kotiäänestystähän ei akuutisti sairaille voi järjestää.

 
Ja tuohan oli yksi perusta siirrolle, että hommataan lisää toimitsijoita (ja rokotetaan ne) tekemään tuota kotiäänestystä.
Ja tähän on ollut nyt yli vuosi aikaa varautua, vaan yllätettiinkö ministeriöt ja muut tahot housut kintuissaan.

Ei noiden THL:n ennusteiden luvuilla. Pienemmilläkin skenaariolla (2600 päivä) 14 vrk keskiarvo olisi ihan mahdoton määrä sairastuneita, jotka ei saisi äänestää.
Ja karanteenissa / koronakaranteenissa olisi kuusinumeroinen luku, joiden kotiäänestys pitäisi järjestää.
Pahimmalla skenaariolla jo pelkästään sairastuneita olisi kuusinumeroinen luku.

Mikään ei myöskään estä ennakkoäänestysajan pidentämistä, nyt näin tehtiin, mutta aivan liian myöhään.
 
Ei noiden THL:n ennusteiden luvuilla. Pienemmilläkin skenaariolla (2600 päivä) 14 vrk keskiarvo olisi ihan mahdoton määrä sairastuneita, jotka ei saisi äänestää.
Ja karanteenissa / koronakaranteenissa olisi kuusinumeroinen luku, joiden kotiäänestys pitäisi järjestää.
Pahimmalla skenaariolla jo pelkästään sairastuneita olisi kuusinumeroinen luku.

@HarhaanJohtaja - vaikka äänestäminen jollain keinolla saataisiinkin turvalliseksi, niin kuusinumeroinen määrä äänioikeutettuja, jotka ei saisi äänestää veisi kyllä legitimiteetin vaaleilla silti.

Joo, katsotaan nämä tartuntaluvut sitten 1,5kk päästä. Jos ne eivät raketoi sinne kovasti peloteltuihin tuhansiin vaan pysyvät näissä nykyisissä alle tuhannen päiväluvuissa niin sitten varmaan hurrataan kilvan hallitukselle? Kyllä tämä pistää kovasti foliota kiristämään että pelotellaan jollain +10 000 tartuntaluivilla päivässä ja tällä perustellaan vallien siirtoa. Noh, katsotaan. Palataan sitten ensi kuussa tähän aiheeseen. Veikkaan että siellä on aivan uudet spinnit taas keksitty valmiiksi siihen mennessä jos, ja kun, nämä luvut eivät tule toteutumaan.

Tämä jos jokin kiteyttää erinomaisesti hallituksen toimet koko pandemian aikana. Täyttä sekoilua alusta alkaen ja mitään, ei yhtään mitään, olla opittu. Noh, jatkot covid triidissä.
 
Ja tähän on ollut nyt yli vuosi aikaa varautua, vaan yllätettiinkö ministeriöt ja muut tahot housut kintuissaan.

Mikään ei myöskään estä ennakkoäänestysajan pidentämistä, nyt näin tehtiin, mutta aivan liian myöhään.
Mun mielestä nyt pitää saada aikaiseksi niin kovat rajoitustoimet, että THL:n skenaariot ei toteudu, ja rokottaa se 150 000 annosta viikossa, mitä saadaan (jos saadaan, tuskinpa).
Saadaan sitten edes kesäkuulle ne vaalit, ja viettää edes jollain lailla normaali kesälomakausi.
 
Joo, katsotaan nämä tartuntaluvut sitten 1,5kk päästä. Jos ne eivät raketoi sinne kovasti peloteltuihin tuhansiin vaan pysyvät näissä nykyisissä alle tuhannen päiväluvuissa niin sitten varmaan hurrataan kilvan hallitukselle? Kyllä tämä pistää kovasti foliota kiristämään että pelotellaan jollain +10 000 tartuntaluivilla päivässä ja tällä perustellaan vallien siirtoa. Noh, katsotaan. Palataan sitten ensi kuussa tähän aiheeseen. Veikkaan että siellä on aivan uudet spinnit taas keksitty valmiiksi siihen mennessä jos, ja kun, nämä luvut eivät tule toteutumaan.

Tämä jos jokin kiteyttää erinomaisesti hallituksen toimet koko pandemian aikana. Täyttä sekoilua alusta alkaen ja mitään, ei yhtään mitään, olla opittu. Noh, jatkot covid triidissä.
11 000 on tosiaan THL:n propellihattujen laskema malli, miltä luvut näyttää , jos käyrät seuraa nykyistä kasvuvauhtia ja ei ota huomioon esim. uusimpia rajoituksia. Huonoa viestinää Henrikssonilta napata tuo stetsonista vedetty luku sieltä jostain kalvojen kommenteista
 
Jos tytöt ei ois kyvyttömiä hommaamaan rokotteita, niin vaaliuurnille ois voitu hommata hoitajat tökkäämään halukkaille eka piikki käsivarteen...
Et varmaankaan tarkoita tytöillä nyt EU:n Ursula Von Leydenia.
Suomihan on ajoittain ollut EU:n kärjessä rokotustahdissa EU:n kärjessä.
Suomeen on tähän mennessä saatu 623000 rokoteannosta josta n. 555000 on nyt rokotettu. Tällä tahdilla kesäkuussa rokotustilanteen pitäisi olla jo kohtuullisen hyvä, kattavuus yli 40% äänioikeutetuista.
Tahti on todennäköisesti kuitenkin kiristymässä, koska uusia rokotteita tulee saamaan luvan. Meillehän siis on yhteensä tilattu 18,5 miljoonaa annosta eri valmistajilta.
 
Viimeksi muokattu:
”Tähän on vain esitetty tiettyjä mallinnuslukuja, joiden perusteella voi käydä näin tai voi olla käymättä, mutta ei tämä ole se meidän arvio. Oikeusministeri on nyt sitten poiminut itse tällaisia lukuja nähtävästi”, Tervahauta sanoo.


Vahvaa suorittamista, taas. Kiitos.
 
Tuskin on vaalit kesäkuussakaan. Tulevat siirtymään lisää on meikän veikkaus.
 
Tuo oli 1.10.2020 päivätty,
Brittivariantti havaittiin Suomessa ensimmäistä kertaa 20.12.2020. Jokainen ymmärtää, että joulun ja uudenvuoden tienoolla suomalaiset liikkui kohtuullisen paljon, ja hintaa alettiin sitten maksamaan tammi-helmikuussa.
Oliko 17.2. Kun oikeuskansleri ilmoitti kantansa, että siirtämistä on harkittava.

Brittivariantti oli havaittu jo aiemmin ja Suomen rajat vuosivat tällöin (ja vuotavat kai edelleen), joten ei ollut mitään syytä olettaa, että variantti ei Suomeen päätyisi. On siis harhaanjohtamista tai idiotismia väittää, että sen havaitseminen Suomessa olisi jotenkin relevantti tapahtuma.
 
Mitä painoarvoa THL:n koronalaskelmille ja vaaliensiirtovaatimuksille voidaan edes antaa, kun kyseisen instanssin poliittinen ohjaus tuli jo viime keväänä harvinaisen selväksi?

Viime keväänä THL:n pääjohtaja erehtyi käyttämään omia aivojaan ja ohjeisti käyttämään maskeja jo huhtikuussa 2020. Koska Suomi oli ryssinyt valmiusvarastot ja maskien tilaukset täydellisesti, iski poliittinen ohjaus heti takaisin. Sosiaali-ja terveysministeriö ja THL yhtenäisenä organisaationa julistivat yhdellä suulla, ettei ole näyttöä että kasvomaskien laajamittainen käyttö auttaisi yhtään mitään. Muistaakseni joku STM:n virkamies jopa kävi televisiossa valehtelemassa, että maskien vääränlainen käyttö vain pahentaa tilannetta.

Pidän todennäköisenä, että THL on saanut poliittista ohjausta huhtikuun koronalukujen laskemiseen, josta saadulla tekosyyllä vaalit nyt siirrettiin. Puolueiden kannatus on siirron todellinen syy, ei korona.

Jos EU olisi jättänyt Suomen ulos rokotehankinnoista, Suomen myöhästyttyä tässäkin, olisi THL luultavasti käskytetty julistamaan ettei rokotuksista ole mitään hyötyä...

 
Suomen poliittinen ilmapiiri on vajonnut kyllä todella alhaiselle tasolle, oppositiossa olevilla puolueilla tuntuu olevan suunnatonta katkeruutta hallitusta kohtaan ja populismi kukoistaa.
Kyllähän se tietenkin varmasti ärsyttää olla vuosien tauon jälkeen oppositiossa, mutta tarviiko siitä noin helvetin katkera olla. Tämmöisellä poulistisella piikittely politiikalla ei mielestäni pitkälle pötkitä kun mietitään suomen poliittista tulevaisuutta, loputon kärjistynyt vastakkainasettelu luo vain ääriolosuhteita ja ei kovin moni puolue ei siitä tule hyötymään.

Suomi saattaa olla aika äkkiä vaikkapa Puolan tiellä missä vanhoillis uskovaiset saavat liikaa valtaa ja aletaan näkemään abortti kieltoja sun muita radikaaleja toimenpiteitä. Ei se oikeasti paljoa vaadi että palataan politiikassa takaisin johonkin 70-luvulle.
 
Viime hallituksessa oli edellisiä kuntavaaleja siirtämässä kahdesti (!) tämän päivän kovaäänisimmät kritisoijat, eli persut ja kokoomus.
(Ja toki Kepu, joka ei samassa määrin ole kritikoinut, paitsi Kärnä tietysti.)
Täytyy nyt vielä palata tähän, koska puhut puuta heinää. Sipilän hallituksella ei ollut mitään tekemistä tämän siirtämisen kanssa, uusi kuntalaki astui voimaan 1.5.2015 ja niissä määriteltiin uusi ajankohta pysyvästi, silloin ei siirretty vain 2016 vaaleja, vaan määriteltiin uusi pysyvä ajankohta. Tekikö lakimuutoksen Stubbin hallitus vai joku aikaisempi, enpä muista, mutta esimerkiksi Stubbin hallituskaudella hallituspuolueet olivat Kokoomus, SDP, RKP, Vihreät ja Kristillisdemokraatit.

edit: toisin sanoen Perussuomalaisten kanssa tällä on hyvin vähän tekemistä (lisätty oikea lainaus)
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy nyt vielä palata tähän, koska puhut puuta heinää. Sipilän hallituksella ei ollut mitään tekemistä tämän siirtämisen kanssa, uusi kuntalaki astui voimaan 1.5.2015 ja niissä määriteltiin uusi ajankohta pysyvästi, silloin ei siirretty vain 2016 vaaleja, vaan määriteltiin uusi pysyvä ajankohta. Tekikö lakimuutoksen Stubbin hallitus vai joku aikaisempi, enpä muista, mutta esimerkiksi Stubbin hallituskaudella hallituspuolueet olivat Kokoomus, SDP, RKP, Vihreät ja Kristillisdemokraatit.

edit: toisin sanoen Perussuomalaisten kanssa tällä on hyvin vähän tekemistä (lisätty oikea lainaus)
Seison korjattuna ensimmäisen osalta.
Jälkimmäisestä siirtoyrityksestä, joka siis ei edennytkään Slunga-Poutsalon lupauksen mukaan "haipakkaasti", vaan kaatui perustuslakikäsittelyyn, Perussuomalaistenkin luulisi kuitenkin kantavan oman vastuunsa tai ainakin poliittisen muistijälkensä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän niitä kuntavaaleja on ennekin siirretty, mutta silloin se ei ilmeisesti ollut kenellekään uskomaton katastrofi.

Suomi lainasi suoraan Keikalle miljardin, muuta sekin on unohdettu.

Jos vähänkään aukaisee silmiä niin ymmärtää että kuin iso populismi täällä pyörii.
 
Suomi lainasi suoraan Keikalle miljardin, muuta sekin on unohdettu.
Jos vähänkään aukaisee silmiä niin ymmärtää että kuin iso populismi täällä pyörii.
Tästä totean vain, että ei ole unohtunut. Muistan oikein hyvin ja oli virhe. Kreikka olisi pitänyt potkasta ulos eurosta ja antaa keskieuroopan pankkien kärsiä tappiot. Jokainen maa pääomittakoon omat pankkinsa.

Mutta tilanne on mikä on. Eikä siihen oikein pysty enään vaikuttamaan. Joten mitä sun mielestä tuolle pitäisi nyt tehdä? Velka-aikaa kasvatettiin ja korkoja leikattiin siinä toivossa että kreikka edes joskus maksaisi jotain. Mutta tämäkin oli jo etukäteen nähtävissä. Tietääkseni kreikka noudattaa nykyisiä sopimusehtoja. Ainoa järkevä mitä tuolle voidaan tehdä on haudata se keskuspankin taseeseen täydestä hinnasta ja sen jälkeen lopettaa tämä idiotismi palauttamalla no bail out säännön takaisin käyttöön ja ajamalla keskuspankin harjoittaman qe:n alas. Keskuspankin ei pidä tulla sotkemaan pääomamarkkinoita.
 
Tulevat hallitukset tulee toimiakseen vaatimaan kompromisseja, sitten jos niitä siltoja poltettaan nyt täysin surutta niin se on mielestäni typerää, ne tuhkat tulee säilymään pitkään.
 
Kyllähän niitä kuntavaaleja on ennekin siirretty, mutta silloin se ei ilmeisesti ollut kenellekään uskomaton katastrofi.
Kyseessä oli reilu vuosi ennen vaaleja tehty suunniteltu muutos kuntalakiin jolla vaaleja siirrettiin. Tätä ei voi edes etäisesti verrata siihen, että vaalit siirretään muutamaan viikkoa ennen niitä koska hallitus ei tehnyt yhtään mitään turvallisten vaalien takaamiseksi vaikka oikeusministeriö yli puoli vuotta sitten ilmoitti takaavansa turvalliset vaalit koronatilanteesta huolimatta.

Tuo oli ehkä yksi huonoimmista vertauksista tai vertausyrityksistä mitä io-techin historiassa on tullut vastaan.
 
Suomen poliittinen ilmapiiri on vajonnut kyllä todella alhaiselle tasolle, oppositiossa olevilla puolueilla tuntuu olevan suunnatonta katkeruutta hallitusta kohtaan ja populismi kukoistaa.
Kyllähän se tietenkin varmasti ärsyttää olla vuosien tauon jälkeen oppositiossa, mutta tarviiko siitä noin helvetin katkera olla. Tämmöisellä poulistisella piikittely politiikalla ei mielestäni pitkälle pötkitä kun mietitään suomen poliittista tulevaisuutta, loputon kärjistynyt vastakkainasettelu luo vain ääriolosuhteita ja ei kovin moni puolue ei siitä tule hyötymään.

Suomi saattaa olla aika äkkiä vaikkapa Puolan tiellä missä vanhoillis uskovaiset saavat liikaa valtaa ja aletaan näkemään abortti kieltoja sun muita radikaaleja toimenpiteitä. Ei se oikeasti paljoa vaadi että palataan politiikassa takaisin johonkin 70-luvulle.

Onko Karpin mielestä ongelmallista, kun oppositio ei ole samaa mieltä hallituksen kanssa? Minä kun olen aina pitänyt sitä terveen poliittisen kulttuurin merkkinä.

En ole myöskään havainnut Suomessa merkittävää vanhoillisuskonnollista poliittista liikettä, en hallituksessa enkä oppositiossa. Keskustassa, kristillisdemokraateissa ja perussuomalaisissa on omat konservatiivisemmat osansa, mutta ei mikään noista puolueista ole profiloitunut erityisen vanhoilliseksi.

Pyytäisin Karppia tarkentamaan, mitä kehityskulkuja hän näkee mahdollisiksi, jotta mainitsemansa uhkakuva voisi Suomessa toteutua.
 
Onko Karpin mielestä ongelmallista, kun oppositio ei ole samaa mieltä hallituksen kanssa? Minä kun olen aina pitänyt sitä terveen poliittisen kulttuurin merkkinä.

En ole myöskään havainnut Suomessa merkittävää vanhoillisuskonnollista poliittista liikettä, en hallituksessa enkä oppositiossa. Keskustassa, kristillisdemokraateissa ja perussuomalaisissa on omat konservatiivisemmat osansa, mutta ei mikään noista puolueista ole profiloitunut erityisen vanhoilliseksi.

Pyytäisin Karppia tarkentamaan, mitä kehityskulkuja hän näkee mahdollisiksi, jotta mainitsemansa uhkakuva voisi Suomessa toteutua.

Jotkut katsoo nuo myrkyt, ei tässä ainakaan itellä mitään hätää ole! Ihan rauhassa vaan eteen päin!
 
Viimeksi muokattu:
Oikeusministeriön Pekka Timonen nostaa vertailukohdaksi Irlannin.
Irlannissa (n. miljoona ihmistä vähemmän kuin Suomessa), oli suurimmillaan 8000 sairastunutta / vrk.
Ilmeisesti THL:n pahin skenaario (11200/päivässä) on juuri sen mukainen arvio.
Toivottavasti pystymme sellaiseen pidättyvyyteen, että huhtikuussa ei olla edes siinä matalimmassa skenaariossa. Kyse ei ole pelkästään rajoituksista ja suosituksista, vaan meidän jokaisen kriisitietoisuudesta ja itsekurista kontaktien suhteen.

THL:n Salmisen mukaan luvuissa ei ole huomioitu tulevia rajoituksia, vaan mallinnettu ainoastaan leviämistä ilman niitä jos nykytilanne jatkuu.
Rajoituksilla, suosituksilla ja käyttäytmisellä on siis hyvä mahdollisuus pitää luvut matalampana.

”Salmisen mukaan skenaarioista vaikeimpaan ei tulla päätymään, sillä rajoitukset todennäköisesti laskevat tartuttavuuslukua. Tarkkoja laskelmia tai malleja siitä kolmen viikon sulun vaikutuksista on kuitenkin vaikea tehdä. Seuraavaksi edessä on odotteluvaihe, jonka jälkeen tiedämme paremmin siitä, miten nyt voimaan tulevat toimet vaikuttivat epidemiaan.”

Edit. Rokotemäärät kasvavat voimakkaasti huhtikuusta alkaen, mikä ehtii jeesaamaan kesäkuuta.
”Maaliskuussa yhtiön on tarkoitus toimittaa Suomeen viikoittain 64 000–68 000 rokoteannosta. Huhtikuun alussa viikoittaiset toimituserät kasvavat noin 160 000 annokseen viikossa.”
”Pfizer ja Biontech ovat alkuvaikeuksien jälkeen useita viikkoja toimittaneet juuri sitä mitä ovat luvanneet. Luottaisin siihen, että nämä määrät myöskin tulevat”, sanoo THL:n johtava asiantuntija Mia Kontio.”
Rokotukset | Lääkeyhtiöt Pfizer ja Biontech yli kaksinkertaistavat rokotetoimituksensa Suomeen huhtikuussa – ”Luottaisin siihen, että nämä määrät myöskin tulevat”, sanoo THL:n asiantuntija
 
Viimeksi muokattu:
Oikeusministeriön Pekka Timonen nostaa vertailukohdaksi Irlannin.
Irlannissa (n. miljoona ihmistä vähemmän kuin Suomessa), oli suurimmillaan 8000 sairastunutta / vrk.
Ilmeisesti THL:n pahin skenaario (11200/päivässä) on juuri sen mukainen arvio.
Toivottavasti pystymme sellaiseen pidättyvyyteen, että huhtikuussa ei olla edes siinä matalimmassa skenaariossa. Kyse ei ole pelkästään rajoituksista ja suosituksista, vaan meidän jokaisen kriisitietoisuudesta ja itsekurista kontaktien suhteen.

THL:n Salmisen mukaan luvuissa ei ole huomioitu tulevia rajoituksia, vaan mallinnettu ainoastaan leviämistä ilman niitä jos nykytilanne jatkuu.
Rajoituksilla, suosituksilla ja käyttäytmisellä on siis hyvä mahdollisuus pitää luvut matalampana.

”Salmisen mukaan skenaarioista vaikeimpaan ei tulla päätymään, sillä rajoitukset todennäköisesti laskevat tartuttavuuslukua. Tarkkoja laskelmia tai malleja siitä kolmen viikon sulun vaikutuksista on kuitenkin vaikea tehdä. Seuraavaksi edessä on odotteluvaihe, jonka jälkeen tiedämme paremmin siitä, miten nyt voimaan tulevat toimet vaikuttivat epidemiaan.”

Oikeusmenosteriö esitti vaalien siirtämistä perustaen asian THL:n asiantuntijalausuntoon. THL kertoi sen arvion olevan spekulatiivinen laskuharjoitus, jos rajoituksia ei tiukenneta ja että ne luvut eivät toteudu. Tästä päästään siihen että oikeusministeriö ei ole ymmärtänyt asiaa tai että päätös tehtiin jollain muulla, esim. poliittisella, perusteella. Eli oikeusministeri + sen virkamiehet ovat joko tyhmiä tai valehtelijoita. Tiedä sitten kumpi pahempi.
 
Siis jos rajoituksia ei tiukenneta niin tilanne on aivan kauhea ja tästä on vedetty johtopäätökset että jotakin pitää tehdä ja tehdään asiat A, B ja C ja kenties vielä D ja E jos tilanne ei noilla tokene.

Nyt joku on sitten sitä mieltä että C on väärin ja ainoastaan A ja B pitäisi tehdä (paitsi niistäkin urputetaan jokaisesta)

Tästä pitäisi sitten jotenkin päätellä että ovat tyhmiä ja valehtelijoita?
 
Viimeksi muokattu:

4.12.2020Päivitetty 4.12.2020 19:58

Henrikssonin mukaan demokratiaan kuuluu, että vaalit toimitetaan ajallaan tarvittaessa vaikeissakin olosuhteissa.

Ensi kevään kuntavaaleja tuskin tullaan siirtämään, vaikka koronavirus kiertäisi yhä väestössä.

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r.) kertoo Ylelle, että kuntavaalit järjestetään alkuperäisen aikataulun mukaisesti.

Henriksson sanoo, että jos koronatilanne pahenisi merkittävästi nykyisestä, vaalien siirtoa eteenpäin jouduttaisiin harkitsemaan. Hän sanoo, että vaaleja siirtävä lakimuutos voidaan tehdä periaatteessa ”milloin vain”.

Henrikssonin mukaan on kuitenkin selvää, että mitä lähempänä vaaleja lakimuutos jouduttaisiin tekemään, sitä enemmän menisi hukkaan puolueiden ja ehdokkaiden valmiiksi tekemää työtä. Tilanteesta kärsisivät ministerin mukaan myös äänestysjärjestelyistä vastaavat kunnat.

– Siksi kynnys vaalien siirtämiselle on jo nyt erittäin korkealla. On myös huomioitava, että jos vaaleja lykätään, joudutaan pidentämään myös valtuustojen toimikautta, Henriksson sanoo.

Henrikssonin mukaan on vaikea arvioida, miten paha koronatilanteen pitäisi olla, että vaaleja siirrettäisiin. Hänen mukaansa asiasta pitäisi käydä laaja asiantuntijakeskustelu muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa.

– Jos ihmisten liikkumista merkittävästi jouduttaisiin rajoittamaan, se saattaisi muodostaa käytännössä esteen vaaleille, Henriksson arvioi.

Vaaleja järjestetty korona-aikana useissa maissa
Kuntavaalien mahdollisesta siirtämisestä on keskusteltu pitkin syksyä Suomen koronatilanteen pahentuessa.

Kuntavaalien ajankohtaa siirrettiin Suomessa vuonna 2017 puolella vuodella eteenpäin uuden kuntalain vuoksi. Syy siis oli hyvin tekninen.

Miksi kuntavaalien siirtämistä halutaan nyt välttää viimeiseen saakka, vaikka väestössä kiertää yleisvaarallinen tartuntatauti?

Henrikssonin mukaan demokratiaan kuuluu, että vaalit toimitetaan ajallaan tarvittaessa vaikeissakin olosuhteissa.

– Tällä hetkellä myös kaikkien eduskuntapuolueiden yhteinen näkemys näyttäisi olevan tämä.

Henriksson muistuttaa, että vaaleja on järjestetty korona-aikana useissa maissa, viimeksi Yhdysvalloissa. Hän lisää vielä, että Yhdysvalloissa saatiin vieläpä ennätyksellinen äänestysaktiivisuus.

– Kyllä vaalit onnistuvat varmasti meilläkin.

Henriksson kertoo, että oikeusministeriö ja THL valmistelevat parhaillaan yhteistä ohjeistusta kuntien vaaliviranomaisille ja äänestäjille siitä, mitä turvallisuusseikkoja kuntavaaleissa tulee ottaa huomioon.

Ensi kevään kuntavaalien varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 18. huhtikuuta 2021. Ennakkoäänestys on 7.–13.4.2021.
 
Siis jos rajoituksia ei tiukenneta niin tilanne on aivan kauhea ja tästä on vedetty johtopäätökset että jotakin pitää tehdä ja tehdään asiat A, B ja C ja kenties vielä D ja E jos tilanne ei noilla tokene.

Nyt joku on sitten sitä mieltä että C on väärin ja ainoastaan A ja B pitäisi tehdä (paitsi niistäkin urputetaan jokaisesta)

Tästä pitäisi sitten jotenkin päätellä että ovat tyhmiä ja valehtelijoita?

Henriksson perusteli päätöstä että THL:n arvion perusteella koronaluvut ovat parhaimmillaankin niin pahoja että vaalit joudutaan siirtämään. Seuraavana päivänä THL ilmoitti lukujen olevan laskuharjoitus. Korona ei yksissä vaaleissa leviä, jos siihen on varauduttu oikein. Ihmiset käy edelleen kaupoissa päivittäin. Miten vaikeaa tätä on ymmärtää?
 
Eli kyse on mielipide-erosta joka on aivan eri juttu kuin valehtelu ja tyhmyys. Se kuka on tyhmä siitä on kanssa erilaisia näkemyksiä samoin siitä onko tällaisia tyhmyys ja valehtelu argumentteja järkevää käyttää vai onko niitten käyttäminen tyhmää.
 
Henriksson perusteli päätöstä että THL:n arvion perusteella koronaluvut ovat parhaimmillaankin niin pahoja että vaalit joudutaan siirtämään. Seuraavana päivänä THL ilmoitti lukujen olevan laskuharjoitus. Korona ei yksissä vaaleissa leviä, jos siihen on varauduttu oikein. Ihmiset käy edelleen kaupoissa päivittäin. Miten vaikeaa tätä on ymmärtää?
Tämä hallitus on kyllä täysi fiasko. Keskittyisivät nyt Koronan suhteen siihen yhteen ainoaan tärkeään tehtävään joka noilla on, eli saamaan rokotukset kansalaisille. Mutta ei, halutaan olla EU:n mallioppilas, eikä heiluttaa venettä, oman kansan kustannuksella. Sormea heristetään ja ohjeistuksia annetaan ja ulkonaliikkumiskieltoja väläytellään (vaikka samalla ministeritason heput istuu "oluella") mutta itse aiheessa ei kauheasti tunnuta saavan aikaiseksi. Rajat on olleet myös auki käytännössä koko ajan ja eväkään ei värähdä vaikka sille että tänne ei tultaisi ilman todistusta negatiivisesta koronasta. :facepalm: Vaaleja toki oltaisiin valmiit siirtämään, ettei vaan kukaan pääse ilmaisemaan sitä aitoa ja asioihin vaikuttavaa mielipidettään asioiden hoidosta.
Ja kuten yllä sanottu, kyllä se nopea äänestyskäynti saadaan turvalliseksi, kun hoituu kaupoissakin käynnit. Vikalijoille maskit ja visiiri päähän ja sille että pääsee äänestysaluellee myös maskipakko. Homma hoidettu paremmin kuin keskimääräisellä kauppareissulla (joissa muuten olen joutunut jonottamaan usein enemmän kuin yhdessäkään äänestysreissusani).

Hitto että sylettää tämä meininki.

En väitä että tämä alla oleva artikkeli on totta, mutta Kauppalehdessä se on julkaistu:


"Suomalaisille on Engeströmin mukaan tärkeämpää olla EU:n mallioppilas ja olla etuilematta jonossa. En olisi hämmästynyt, vaikka Suomi ei olisi tehnyt mitään lisärokotteiden saamiseksi.”

”Oikeasti olen melko raivoissani. Kymmenen vuoden kuluttua kannamme vielä seurauksia tästä. Suomi on harvaan asuttu maa, jossa oikea-aikaisella rajatestauksella tukahduttaminen ja uusien varianttien pysäyttäminen olisi ollut täysin mahdollista. Päättäjät pitää laittaa jollain tavalla vastuuseen.”

Hitto, hankkisivat nyt vaikka sitten sen Sputnikin myyntiluvat tänne. Itse ottaisin tuon rokotteen kiljuen jos saisin. Tekisivät kerrankin jotain ihan Suomea ja Suomalaisia ajatellen ja käyttäen omia aivojaan eivätkä vaan kopioisi asioita muualta, ollen jonkun muun tahon taluutushihnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Keskittyisivät nyt Koronan suhteen siihen yhteen ainoaan tärkeään tehtävään joka noilla on, eli saamaan rokotukset kansalaisille

Suomessahan ollaan rokotuksissa merkittävästi melkein kaikkia EU-maita edellä, joten en oikein tajua valitusta. Vain Malta on selvästi Suomeakin edellä, lähes kaikki muut maat merkittävästi jäljessä. Lisäksi olen täysin eri mieltä siitä, että Suomen kannattaisi vain soittaa ja tilata EU:n ohi rokotteita. Se johtaisi kilpavarusteluun, jossa Suomi ei voittaisi, vaan ainoastaan rokotefirmat kun huutokaupassa hinnat nousisivat pilviin kun muut maat lähtisivät samaan hölmöilyyn. Israel maksoi ilmeisesti ainakin tuplahintaa piikeistään.

Ja koska siellä on koko tuotanto jo myyty moneen kertaan, saisi Suomi ne tilauksensa joskus 2022 puolella varmaankin. Musta EU nimenomaan näytti voimansa rokotehankinnoissa. Kaikille maille annettiin tasavertainen osuus toimituksista, kaikkien maitten riskiryhmät ja terveydenhoitoväki saadaan näin rokotettua samassa tahdissa. Se tarkoittaa että kun kukaan ei etuillut, ei mikään muu maa joudu kärsimään kohtuuttomasti kun rokotteita ei saada sen etuilun takia.

Musta tämä on mennyt siis hämmästyttävän hyvin ja nopeasti kun miettii yleensä rokotteiden tietä suunnittelupöydältä käsivarteen. Suomessa on noin puoli miljoonaa jo saanut 1. pistoksen ja huhtikuussa homma nopeutuu merkittävästi. Arviolta jopa 800k-1000k annokseen kuussa.

Eli: ovat keskittyneet ja ovat hoitaneet sen hyvin. Musta valitusta kuulee lähinnä puoluekirjapohjalta, ei järkiargumenttien pohjalta.
 
Ote iltasanomista jossa on tuota kiihtymismallia ajateltu vähän pidemmälle, jokainen voi sitten itse arvioida, kuinka todennäköisiä nämä THL:n maailmanlopun ennustukset ovat:

"Laskin esimerkin: jos THL:n käyttämää kiihtymismallia laskee vähän pitemmälle, saa aikaiseksi mallin, jossa heinäkuussa Suomessa todettaisiin jo yli 5 miljoonaa tartuntaa. Joka päivä."

"Maalaisjärkeä olisi tässä kohtaa voinut herätellä muillakin tavoilla. Otetaan esimerkiksi testausmäärä. Jotta Suomessa todettaisiin yli 10 000 tartuntaa päivässä, pitäisi ihmisiä testata aivan älytön määrä, noin 50 000–100 000 ihmistä päivässä. Tällä hetkellä testejä tehdään reilut 20 000 päivässä. Testimäärän moninkertaistaminen olisi aikamoinen urakka."

"Lisää maalaisjärkeä: 11 000 tapausta päivässä maassa, jossa on koko vuoden aikana ollut yhteensä reilut 60 000 tautitapausta. Suomi jäisi historiaan lähes koko Euroopan synkimpänä korona-alueena – koko pandemia-aika huomioon ottaen. "

Kommentti: Suomessa ei ole kesällä 5 miljoonaa tartuntaa päivässä – THL:n olisi pitänyt tietää mitä mallinnusten julkaisusta seuraa
 
THL:n lausunto on tässä.
”Edellä aiemmassa osiossa kuvatuista syistä ja oletuksin on todennäköisempää että touko- kesäkuun vaihteessa epidemia on rauhallisemmassa vaiheessa kuin 18.4 ja että suurempi osa erityisen korkean vakavan tautimuodon ja kuoleman riskin omaavasta väestöstä on suojattu rokotuksien kautta. Tämä edellyttää että epidemiaa on pystytty hallitsemaan siihen asti riittävän tehokkaasti ja että rokotusten toimitukset toteutuvat kuten nyt on arvioitu.”
 
Suomessahan ollaan rokotuksissa merkittävästi melkein kaikkia EU-maita edellä, joten en oikein tajua valitusta. Vain Malta on selvästi Suomeakin edellä, lähes kaikki muut maat merkittävästi jäljessä. Lisäksi olen täysin eri mieltä siitä, että Suomen kannattaisi vain soittaa ja tilata EU:n ohi rokotteita. Se johtaisi kilpavarusteluun, jossa Suomi ei voittaisi, vaan ainoastaan rokotefirmat kun huutokaupassa hinnat nousisivat pilviin kun muut maat lähtisivät samaan hölmöilyyn. Israel maksoi ilmeisesti ainakin tuplahintaa piikeistään.
Israelissa osataan laskea mikä on kannattavaa ja mikä ei. Se että Suomessa on suhteellisen toimiva terveydenhuoltorakenne, jota kautta rokotukset saadaan suoritettua antaa meille etulyöntiasemaa ja selittää miksi rokotusluvut on suhteellisen hyviä verrattuna muihin EU maihin. Mutta paljon parempiakin nuo voisi olla.

Meillä on naapurina Venäjä, jolla on tarjota varsin toimiva rokote. Sen sijaan että oltaisiin kerrankin hyödynnetty esim. suhteita Venäjään, nyt jäätiin EU:n kaitsemana paitsioon. Kyllä jos katsoo tämän hallituksen toimia niin niissä asioissa joissa olisi pitänyt olla aktiivinen (rokotteiden hankinta, rajakontrolli) ollaan oltu lastuna virran vietävissä.

Mutta toki jos lähestymiskulma on ”Eurooppalainen yhteisvastuu ja ihqu Sanna” niin varmaan kaikki näyttää ruusuiselta. ;)

Lopuksi vielä bonuksena se, että osataan Suomessakin. Vaan eipä näköjään osata oikeita asioita tukea valtion suunnalta koska Eu pelastaa.

 
Viimeksi muokattu:
Israelissa osataan laskea mikä on kannattavaa ja mikä ei. Se että Suomessa ok suhteellisen toimiva terveydenhuoltorakenne, jota kautta rokotukset saadaan suoritettua antaa meille etulyöntiasemaa ja selittää miksi rokotusluvut on suhteellisen hyviä verrattuna muihin EU maihin. Mutta paljon parempiakin nuo voisi olla.

Meillä on naapurina Venäjä, jolla on tarjota varsin toimiva rokote. Sen sijaan että oltaisiin kerrankin hyödynnetty esim. suhteita Venäjään, nyt jäätiin EU:n kaitsemana paitsioon.
Venäjällä on muuten ilmoitettu, ettei kapasiteetti riitä edes omaan tarpeeseen. Ja maailmalle vain, jos muita maita lähtee mukaan. En tiedä, miten kävi Saksan kanssa.

Se, mitä Suomelle Halosen kautta tarjottiin (oli se aito ja oikea tarjous tai ei) oli teknologiaa suomalaisen tuotannon käynnistämiseen. Sputnik on juuri vasta päässyt EU-lupamenettelyyn.
Meikäläisillä byrokratioilla suhtaudun hieman epäillen siihen, että tuotanto saataisiin käyntiin nopeasti. Vähintäänkin menisi kuukausia, pelkään. En usko, että Sputnik auttaisi nopeasti tähän hätään.
Meillähän on Kuopiossa yliopistolla ja Finnvectorilla kehitetty suhteellisen valmis omakin rokote (se nenäsuihke), mutta arvioitu, että se saadaan myyntilupavaiheeseen loppuvuodesta tai ensi vuoden alussa.

BTW. poliittisiin tarpeisiin Venäjä on kehittämässä myös tilapäisen suojan antavaa kevytsputnikkia.
 
Mutta ymmärrettiinköhän tämä oikeusministeriössä?
Oikeusministeriössä on luettu mallinnuslukuja kuin piru raamattua, samalla tietysti THL yrittää rauhoitella ihmisiä ja sysätä vastuuta ministeriölle.

Oikeusministeriö kertoi tiedotteessaan, että siirtämiseen vaikuttivat yhtenä osana THL:n tekemät laskelmat. Lisäksi oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r) on nimenomaan sanonut loppuviikon tiedon yllättäneen ja pysäyttäneen.

– Meidän on luotettava terveysviranomaisiimme. Jos he näkevät suuren riskin, että tautitilanne voi lähteä näin suureen kasvuun, asia on otettava vakavasti, Henriksson sanoi lauantaina.

– En usko hetkeäkään, että mallinnus tulee toteutumaan, Helsingin yliopiston tautiekologian tutkijatohtori Tuomas Aivelo


Eivät olleen ennustuksia, kuten monta kertaa on todettu THL:n toimesta. Ei kai niitä kannata täälläkään ennustuksiksi väittää.
No kukin voi pitää tällaisia tietokoneeseen syötettyjä lukuja worst case -skenaariona tai ennustuksina. "Saattaa olla, että on ja saattaa olla, että ei ole" Oikea elämä sitten taas on erilaista, kuin tietokoneeseen syötetty matematiikka.
 
Eli kyse on mielipide-erosta joka on aivan eri juttu kuin valehtelu ja tyhmyys. Se kuka on tyhmä siitä on kanssa erilaisia näkemyksiä samoin siitä onko tällaisia tyhmyys ja valehtelu argumentteja järkevää käyttää vai onko niitten käyttäminen tyhmää.

No onhan se nyt ihan hiton tyhmää ottaa joku kasvukäyrä vakioiduilla parametreilla ja vetäistä siitä johtopäätökset ikään kuin "osmo-sedän käppyröistä" kun joulun aikaan piti olla päivätasolla sata tuhatta tartuntaa.

Ja vaikka "Osmo-setä" sentään asian täydellisen teoreettisuuden mainitsi niin silti se sivuutettiin "ekspotenttinaalinen kasvu kuulikko!1 tilastotieteilijä sano!".

Meillä on naapurina Venäjä, jolla on tarjota varsin toimiva rokote. Sen sijaan että oltaisiin kerrankin hyödynnetty esim. suhteita Venäjään, nyt jäätiin EU:n kaitsemana paitsioon. Kyllä jos katsoo tämän hallituksen toimia niin niissä asioissa joissa olisi pitänyt olla aktiivinen (rokotteiden hankinta, rajakontrolli) ollaan oltu lastuna virran vietävissä.

Tuohon ei ole mitään asiaa lähteä vaikka tuote olisikin hyvä. Ei niin kauan kuin tilanne on akuutti koska Venäjä ei hyvää hyvyyttään mitään tarjoa. Venäläisiä on rokotettu suhteessa pieni osa verrattuna suomalaisiin joten voit olla varma, että ulos myytävä on pois omasta maasta ja sen mukana tulee iso ei-toivottu painolasti.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeusministeriössä on luettu mallinnuslukuja kuin piru raamattua, samalla tietysti THL yrittää rauhoitella ihmisiä ja sysätä vastuuta ministeriölle.

Oikeusministeriö kertoi tiedotteessaan, että siirtämiseen vaikuttivat yhtenä osana THL:n tekemät laskelmat. Lisäksi oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r) on nimenomaan sanonut loppuviikon tiedon yllättäneen ja pysäyttäneen.

– Meidän on luotettava terveysviranomaisiimme. Jos he näkevät suuren riskin, että tautitilanne voi lähteä näin suureen kasvuun, asia on otettava vakavasti, Henriksson sanoi lauantaina.

– En usko hetkeäkään, että mallinnus tulee toteutumaan, Helsingin yliopiston tautiekologian tutkijatohtori Tuomas Aivelo



No kukin voi pitää tällaisia tietokoneeseen syötettyjä lukuja worst case -skenaariona tai ennustuksina. "Saattaa olla, että on ja saattaa olla, että ei ole" Oikea elämä sitten taas on erilaista, kuin tietokoneeseen syötetty matematiikka.
Minusta on aika selvä, että kun oikeusministeriön johtavat virkamiehet (ovat juristeja), jotka on jo useamman kuukauden vaatineet vaalien siirtämistä, saavat käsiinsä THL:n lausunnon argumentoivat he juristien tapaan pahimman mahdollisen tuloksen välttämiseksi.

On kuitenkin hyvä huomata, että perinteisesti sovitulla tavalla päätöksen tekivät eduskuntapuolueiden puoluesihteerit yhdessä. Ei OM:n virkamiehet tai hallitus. Kokoomuksella käsiteltiin puoluehallituksessakin asia. Ja ainoastaan PS oli siirtämistä vastaan.

Jos tästä jotain asiaa pitäisi spekuloida, niin siinä on spekuloitavaa, että asia suomalaisessa perinteessä on laitettu puoluesihteerien (jotka eivät ole edes kansanedustajia) käsiin, mutta eduskunnan ulkopuolelle jääneiltä pienpuolueilta ei kysytä mielipidettä, eikä niille edes tiedoteta asiasta.

Muodollisesti asian toki päättää myöhemmin eduskunta hallituksen esityksestä. Ja se käy normaaliin tapaan ensin valiokuntakäsittelyt.

Käytännön tasolla vaalien siirtäminen tarkoittaa suurimassa osassa kuntia sitä, että nykyisen valtuuston kausi pitenee vain ja ainoastaan yhdellä kokouksella. Sen jälkeen alkaa kesän istuntotauko. Siinä on vaikeaa nähdä suurta uhkaa demokratialle.
Kuriositeettina opin tänään, että sotien aikaisen poikkeustilan vuoksi kunnissa lykättiin vaaleja niin, että sama valtuusto istui yhdeksän vuotta eli 1936-1945.
14FA1B03-DEEE-4C65-91E9-2B0E23FE5FE7.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Eli kyse on mielipide-erosta joka on aivan eri juttu kuin valehtelu ja tyhmyys. Se kuka on tyhmä siitä on kanssa erilaisia näkemyksiä samoin siitä onko tällaisia tyhmyys ja valehtelu argumentteja järkevää käyttää vai onko niitten käyttäminen tyhmää.

Ei kyse ole mielipide-erosta, vaan hallitus perustelee vaalien siirtämistä sillä, että ihmisten käyttäytymisen jatkuessa nykyisellään, korona on vaalipäivänä liian levinnyt. Hallitus ei siis huomioi tässä tekemiään rajoituksia. Päätös vaalien siirtämiselle perustuu siis virheelliseen tietoon, ei mihinkään mielipide-eroon.

En ainakaan itse keksi, mitä muita vaihtoehtoja tällöin on jäljellä: joko hallitus ei ymmärrä THL:n laskujen oletuksia tai sitten se ymmärtää ja valehtelee. Kerro toki, mitä muita vaihtoehtoja tässä on jäljellä?
 
Ei kyse ole mielipide-erosta, vaan hallitus perustelee vaalien siirtämistä sillä, että ihmisten käyttäytymisen jatkuessa nykyisellään, korona on vaalipäivänä liian levinnyt. Hallitus ei siis huomioi tässä tekemiään rajoituksia. Päätös vaalien siirtämiselle perustuu siis virheelliseen tietoon, ei mihinkään mielipide-eroon.

En ainakaan itse keksi, mitä muita vaihtoehtoja tällöin on jäljellä: joko hallitus ei ymmärrä THL:n laskujen oletuksia tai sitten se ymmärtää ja valehtelee. Kerro toki, mitä muita vaihtoehtoja tässä on jäljellä?
Eduskuntapuolueiden puoluesihteerit. Ei hallitus.
Hallitus toki muodollisesti esittelee sitten puoluesihteerien päätöksen pohjalta lakiesitykset, ja valiokuntakäsittelyn jälkeen eduskunta päättää normaaliin tapaan.
 
Eivät olleen ennustuksia, kuten monta kertaa on todettu THL:n toimesta. Ei kai niitä kannata täälläkään ennustuksiksi väittää.

Lukematta THL:n raporttia (en edes tiedä, onko se saatavissa) totean, että kyseessä on aina jonkinlaisiin oletuksiin perustuva ennustus. Se, että THL väittää kovasti, että kyseessä ei ole ennustus kertoo lähinnä THL:n ammattitaidottomuudesta (ja hyödyttömyydestä, kerta se julkaisee sellaisia tuloksia, joita ei edes kehtaa sanoa ennusteiksi).

Tässä kyseisessä tapauksessa THL:n oletukset ovat ilmeisesti olleet sellaiset, että sekä brittivariantin että muiden varianttien R (ja muut olennaiset parametrit kuten keskimääräisen tartunnan aika) pysyy samana tästä eteenpäin. Tällöin kyseessä on ennuste tilanteeseen, jossa mitään toimenpiteitä ei tehdä ja ihmiset eivät muuta käyttäytymistään tartuntaluvuista huolimatta. Kyseessä on täysin pätevä ennuste, josta nähdään, että toimenpiteitä on tehtävä tai ihmisten on muutettava käyttäytymistään tai maassa on huhtikuun lopulla 11 000 tapausta päivittäin. Ennusteen tulkinta on siis suoraviivaista: jotakin on tehtävä.

Sen sijaan hallitus päätti tehdä toisen tulkinnan: kun nyt jotakin on tehty, niin pitää vielä vaalitkin siirtää, vaikka kyseinen ennuste ei päde enää edes approksimatiivisesti tilanteessa, jossa toimia on tehty. Tällöin pitää laatia uusi ennuste, jonka oletukset ovat oikeampia.
 
Niin ja jos huhtikuussa on 11 000 tartuntaa päivässä niin kesäkuussa onkin jo 5 miljoonaa. Ja jouluna sata miljoonaa. Paitsi suomessa ei tietysti oo niin paljon ihmisiä. Mutta ei anneta reallijuttujen hyviä laskelmia haitata.
 
Eduskuntapuolueiden puoluesihteerit. Ei hallitus.
Hallitus toki muodollisesti esittelee sitten puoluesihteerien päätöksen pohjalta lakiesitykset, ja valiokuntakäsittelyn jälkeen eduskunta päättää normaaliin tapaan.

Yritätkö sanoa, että eduskuntapuolueiden puoluesihteet käyttävät ylintä valtaa Suomessa?

Itse taas väitän, että enemmistöhallitus käyttää de fakto ylintä valtaa Suomessa.

Niin ja jos huhtikuussa on 11 000 tartuntaa päivässä niin kesäkuussa onkin jo 5 miljoonaa. Ja jouluna sata miljoonaa. Paitsi suomessa ei tietysti oo niin paljon ihmisiä. Mutta ei anneta reallijuttujen hyviä laskelmia haitata.

:facepalm: Ennusteiden pätevyysalue toki loppu jossain kohtaa. Esimerkiksi eksponentiaalisen kasvun siinä kohtaa, kun laumasuoja alkaa merkittävästi hidastaa epidemian etenemistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom