- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 5 722
Meillä voi jo nyt äänestää ennakkoon kotoa käsin, mikäli henkilön kyky liikkua ja toimia on rajoittunut.Tuokin olisi ehkä vaatinut lakimuutoksen, että posti/kotiäänestys koskisi laajempaa ihmisjoukkoa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Meillä voi jo nyt äänestää ennakkoon kotoa käsin, mikäli henkilön kyky liikkua ja toimia on rajoittunut.Tuokin olisi ehkä vaatinut lakimuutoksen, että posti/kotiäänestys koskisi laajempaa ihmisjoukkoa.
Ja tuohan oli yksi perusta siirrolle, että hommataan lisää toimitsijoita (ja rokotetaan ne) tekemään tuota kotiäänestystä.Meillä voi jo nyt äänestää ennakkoon kotoa käsin, mikäli henkilön kyky liikkua ja toimia on rajoittunut.
Mitenköhän tämä toimii karanteenissa, riittäkö, että joku todistaa Zoomista?Kotiäänestyksessä tulee äänestäjän lisäksi olla läsnä äänestäjän valitsema tai hyväksymä 18 vuotta täyttänyt henkilö. Tämä henkilö ei voi olla vaaleissa ehdokkaana oleva.
Pistän "oman ja muiden" terveyden turvaamisen ihan reippaasti kunnallisvaalien siirtämisen aiheuttaman "demokratiavajeen" yläpuolelle. Ei se porukka/ harjoitettava politiikka nykyvaalitavan takia (...protestiäänetkin jalautuvat) siellä vuodenkaan kuluessa ole kovin erilainen mitä nyt on. Lisäksi valtion talous vaikuttaa nykyään niin paljon kuntien toimintamahdollisuuksiin.Ratkaisuksi ehdotat sitä, että vaaleja siirretään kunnes korona on kokonaan selätetty, vähät väliä demokratiasta? Mitkään merkit eivät viittaa siihen, että kesällä tai syksylläkään ei enää tarvittaisi maskeja. Ulkona liikkuminenkin on tietoinen riskivalinta, valitettavasti harva meistä voi täysin eristäytyä kotiinsa.
edit: pitää ottaa myös huomioon se, että me emme tiedä onko tulevaisuudessa uusia muunnoksia viruksesta ja kuinka nykyiset rokotteet toimivat sitä vastaan
Tavoitteena on varmistaa turvallinen äänestäminen kaikille epidemiatilanteesta riippumattaTuo oli 1.10.2020 päivätty,
Brittivariantti havaittiin Suomessa ensimmäistä kertaa 20.12.2020. Jokainen ymmärtää, että joulun ja uudenvuoden tienoolla suomalaiset liikkui kohtuullisen paljon, ja hintaa alettiin sitten maksamaan tammi-helmikuussa.
Oliko 17.2. Kun oikeuskansleri ilmoitti kantansa, että siirtämistä on harkittava.
Ei noiden THL:n ennusteiden luvuilla. Pienemmilläkin skenaariolla (2600 päivä) 14 vrk keskiarvo olisi ihan mahdoton määrä sairastuneita, jotka ei saisi äänestää.Henkilö saa äänestää kotoaan ennakkoon, mikäli hänen kykynsä liikkua ja toimita on rajoittunut. Tähänkin olisi keretty valmistatua paremmin.
Ja tähän on ollut nyt yli vuosi aikaa varautua, vaan yllätettiinkö ministeriöt ja muut tahot housut kintuissaan.Ja tuohan oli yksi perusta siirrolle, että hommataan lisää toimitsijoita (ja rokotetaan ne) tekemään tuota kotiäänestystä.
Mikään ei myöskään estä ennakkoäänestysajan pidentämistä, nyt näin tehtiin, mutta aivan liian myöhään.Ei noiden THL:n ennusteiden luvuilla. Pienemmilläkin skenaariolla (2600 päivä) 14 vrk keskiarvo olisi ihan mahdoton määrä sairastuneita, jotka ei saisi äänestää.
Ja karanteenissa / koronakaranteenissa olisi kuusinumeroinen luku, joiden kotiäänestys pitäisi järjestää.
Pahimmalla skenaariolla jo pelkästään sairastuneita olisi kuusinumeroinen luku.
Näin THL selittää hurjaa koronaennustetta
THL:n Taneli Puumalaisen mukaan olisi todennäköistä, että rajoitustoimia kiristettäisiin jo hyvissä ajoin, ennen kuin päädyttäisiin laskelman osoittamiin lukuihin.www.iltalehti.fi
Joo, katsotaan nämä tartuntaluvut sitten 1,5kk päästä. Jos ne eivät raketoi sinne kovasti peloteltuihin tuhansiin vaan pysyvät näissä nykyisissä alle tuhannen päiväluvuissa niin sitten varmaan hurrataan kilvan hallitukselle? Kyllä tämä pistää kovasti foliota kiristämään että pelotellaan jollain +10 000 tartuntaluivilla päivässä ja tällä perustellaan vallien siirtoa. Noh, katsotaan. Palataan sitten ensi kuussa tähän aiheeseen. Veikkaan että siellä on aivan uudet spinnit taas keksitty valmiiksi siihen mennessä jos, ja kun, nämä luvut eivät tule toteutumaan.Ei noiden THL:n ennusteiden luvuilla. Pienemmilläkin skenaariolla (2600 päivä) 14 vrk keskiarvo olisi ihan mahdoton määrä sairastuneita, jotka ei saisi äänestää.
Ja karanteenissa / koronakaranteenissa olisi kuusinumeroinen luku, joiden kotiäänestys pitäisi järjestää.
Pahimmalla skenaariolla jo pelkästään sairastuneita olisi kuusinumeroinen luku.
@HarhaanJohtaja - vaikka äänestäminen jollain keinolla saataisiinkin turvalliseksi, niin kuusinumeroinen määrä äänioikeutettuja, jotka ei saisi äänestää veisi kyllä legitimiteetin vaaleilla silti.
Näin THL selittää hurjaa koronaennustetta
THL:n Taneli Puumalaisen mukaan olisi todennäköistä, että rajoitustoimia kiristettäisiin jo hyvissä ajoin, ennen kuin päädyttäisiin laskelman osoittamiin lukuihin.www.iltalehti.fi
Mun mielestä nyt pitää saada aikaiseksi niin kovat rajoitustoimet, että THL:n skenaariot ei toteudu, ja rokottaa se 150 000 annosta viikossa, mitä saadaan (jos saadaan, tuskinpa).Ja tähän on ollut nyt yli vuosi aikaa varautua, vaan yllätettiinkö ministeriöt ja muut tahot housut kintuissaan.
Mikään ei myöskään estä ennakkoäänestysajan pidentämistä, nyt näin tehtiin, mutta aivan liian myöhään.
11 000 on tosiaan THL:n propellihattujen laskema malli, miltä luvut näyttää , jos käyrät seuraa nykyistä kasvuvauhtia ja ei ota huomioon esim. uusimpia rajoituksia. Huonoa viestinää Henrikssonilta napata tuo stetsonista vedetty luku sieltä jostain kalvojen kommenteistaJoo, katsotaan nämä tartuntaluvut sitten 1,5kk päästä. Jos ne eivät raketoi sinne kovasti peloteltuihin tuhansiin vaan pysyvät näissä nykyisissä alle tuhannen päiväluvuissa niin sitten varmaan hurrataan kilvan hallitukselle? Kyllä tämä pistää kovasti foliota kiristämään että pelotellaan jollain +10 000 tartuntaluivilla päivässä ja tällä perustellaan vallien siirtoa. Noh, katsotaan. Palataan sitten ensi kuussa tähän aiheeseen. Veikkaan että siellä on aivan uudet spinnit taas keksitty valmiiksi siihen mennessä jos, ja kun, nämä luvut eivät tule toteutumaan.
Tämä jos jokin kiteyttää erinomaisesti hallituksen toimet koko pandemian aikana. Täyttä sekoilua alusta alkaen ja mitään, ei yhtään mitään, olla opittu. Noh, jatkot covid triidissä.
Et varmaankaan tarkoita tytöillä nyt EU:n Ursula Von Leydenia.Jos tytöt ei ois kyvyttömiä hommaamaan rokotteita, niin vaaliuurnille ois voitu hommata hoitajat tökkäämään halukkaille eka piikki käsivarteen...
Täällä tytötellään kaikkia ei-persu-naispoliitikkoja, jopa kirjoittajia itseään vanhempia.Et varmaankaan tarkoita tytöillä nyt EU:n Ursula Von Leydenia.
”Tähän on vain esitetty tiettyjä mallinnuslukuja, joiden perusteella voi käydä näin tai voi olla käymättä, mutta ei tämä ole se meidän arvio. Oikeusministeri on nyt sitten poiminut itse tällaisia lukuja nähtävästi”, Tervahauta sanoo.
Tuo oli 1.10.2020 päivätty,
Brittivariantti havaittiin Suomessa ensimmäistä kertaa 20.12.2020. Jokainen ymmärtää, että joulun ja uudenvuoden tienoolla suomalaiset liikkui kohtuullisen paljon, ja hintaa alettiin sitten maksamaan tammi-helmikuussa.
Oliko 17.2. Kun oikeuskansleri ilmoitti kantansa, että siirtämistä on harkittava.
Täytyy nyt vielä palata tähän, koska puhut puuta heinää. Sipilän hallituksella ei ollut mitään tekemistä tämän siirtämisen kanssa, uusi kuntalaki astui voimaan 1.5.2015 ja niissä määriteltiin uusi ajankohta pysyvästi, silloin ei siirretty vain 2016 vaaleja, vaan määriteltiin uusi pysyvä ajankohta. Tekikö lakimuutoksen Stubbin hallitus vai joku aikaisempi, enpä muista, mutta esimerkiksi Stubbin hallituskaudella hallituspuolueet olivat Kokoomus, SDP, RKP, Vihreät ja Kristillisdemokraatit.Viime hallituksessa oli edellisiä kuntavaaleja siirtämässä kahdesti (!) tämän päivän kovaäänisimmät kritisoijat, eli persut ja kokoomus.
(Ja toki Kepu, joka ei samassa määrin ole kritikoinut, paitsi Kärnä tietysti.)
Seison korjattuna ensimmäisen osalta.Täytyy nyt vielä palata tähän, koska puhut puuta heinää. Sipilän hallituksella ei ollut mitään tekemistä tämän siirtämisen kanssa, uusi kuntalaki astui voimaan 1.5.2015 ja niissä määriteltiin uusi ajankohta pysyvästi, silloin ei siirretty vain 2016 vaaleja, vaan määriteltiin uusi pysyvä ajankohta. Tekikö lakimuutoksen Stubbin hallitus vai joku aikaisempi, enpä muista, mutta esimerkiksi Stubbin hallituskaudella hallituspuolueet olivat Kokoomus, SDP, RKP, Vihreät ja Kristillisdemokraatit.
edit: toisin sanoen Perussuomalaisten kanssa tällä on hyvin vähän tekemistä (lisätty oikea lainaus)
Tästä totean vain, että ei ole unohtunut. Muistan oikein hyvin ja oli virhe. Kreikka olisi pitänyt potkasta ulos eurosta ja antaa keskieuroopan pankkien kärsiä tappiot. Jokainen maa pääomittakoon omat pankkinsa.Suomi lainasi suoraan Keikalle miljardin, muuta sekin on unohdettu.
Jos vähänkään aukaisee silmiä niin ymmärtää että kuin iso populismi täällä pyörii.”Velat maksettu!” totesi moni, kun Kreikka Bosnian kaatoi - muistatko paljonko maa on Suomelle velkaa?
Kreikka-lainan raju koron leikkaus ja laina-ajan pidentäminen tuottavat Suomen valtiolle satojen miljoonien eurojen korkomenetykset.www.iltalehti.fi
Kyseessä oli reilu vuosi ennen vaaleja tehty suunniteltu muutos kuntalakiin jolla vaaleja siirrettiin. Tätä ei voi edes etäisesti verrata siihen, että vaalit siirretään muutamaan viikkoa ennen niitä koska hallitus ei tehnyt yhtään mitään turvallisten vaalien takaamiseksi vaikka oikeusministeriö yli puoli vuotta sitten ilmoitti takaavansa turvalliset vaalit koronatilanteesta huolimatta.Kyllähän niitä kuntavaaleja on ennekin siirretty, mutta silloin se ei ilmeisesti ollut kenellekään uskomaton katastrofi.
Kuntavaaleja siirretään jo toistamiseen – vieläkin turhaan?
Hallituksen on pian tarkoitus sopia kuntavaalien lykkäämisestä lokakuuhun 2017 puoluesihteerien esityksen mukaisesti. Mutta uudistus on riskipeliä: jos tiukka aikataulu sote- ja maakuntalainsäädännön valmistumisesta venyy vähänkin, kuntavaalit tulee siirretyiksi turhaan - jo toista kertaa.yle.fi
Suomen poliittinen ilmapiiri on vajonnut kyllä todella alhaiselle tasolle, oppositiossa olevilla puolueilla tuntuu olevan suunnatonta katkeruutta hallitusta kohtaan ja populismi kukoistaa.
Kyllähän se tietenkin varmasti ärsyttää olla vuosien tauon jälkeen oppositiossa, mutta tarviiko siitä noin helvetin katkera olla. Tämmöisellä poulistisella piikittely politiikalla ei mielestäni pitkälle pötkitä kun mietitään suomen poliittista tulevaisuutta, loputon kärjistynyt vastakkainasettelu luo vain ääriolosuhteita ja ei kovin moni puolue ei siitä tule hyötymään.
Suomi saattaa olla aika äkkiä vaikkapa Puolan tiellä missä vanhoillis uskovaiset saavat liikaa valtaa ja aletaan näkemään abortti kieltoja sun muita radikaaleja toimenpiteitä. Ei se oikeasti paljoa vaadi että palataan politiikassa takaisin johonkin 70-luvulle.
Pojat on poikii.Täällä tytötellään kaikkia ei-persu-naispoliitikkoja, jopa kirjoittajia itseään vanhempia.
Onko Karpin mielestä ongelmallista, kun oppositio ei ole samaa mieltä hallituksen kanssa? Minä kun olen aina pitänyt sitä terveen poliittisen kulttuurin merkkinä.
En ole myöskään havainnut Suomessa merkittävää vanhoillisuskonnollista poliittista liikettä, en hallituksessa enkä oppositiossa. Keskustassa, kristillisdemokraateissa ja perussuomalaisissa on omat konservatiivisemmat osansa, mutta ei mikään noista puolueista ole profiloitunut erityisen vanhoilliseksi.
Pyytäisin Karppia tarkentamaan, mitä kehityskulkuja hän näkee mahdollisiksi, jotta mainitsemansa uhkakuva voisi Suomessa toteutua.
Oikeusministeriön Pekka Timonen nostaa vertailukohdaksi Irlannin.
Irlannissa (n. miljoona ihmistä vähemmän kuin Suomessa), oli suurimmillaan 8000 sairastunutta / vrk.
Ilmeisesti THL:n pahin skenaario (11200/päivässä) on juuri sen mukainen arvio.
Toivottavasti pystymme sellaiseen pidättyvyyteen, että huhtikuussa ei olla edes siinä matalimmassa skenaariossa. Kyse ei ole pelkästään rajoituksista ja suosituksista, vaan meidän jokaisen kriisitietoisuudesta ja itsekurista kontaktien suhteen.
Kuntavaalit | Oikeusministeriön ylin virkamies Pekka Timonen: Irlannin tartuntakäyrä toi esiin huhtikuun kuntavaalien riskit – ja perjantaina selvisi, että pelätty tilanne on kohdalla juuri nyt
Timonen THL:n luvuista: ”Olemme saaneet mallin siltä viranomaiselta Suomessa, joka kykenee sen tuottamaan ja jonka kuuluu se tuottaa. Jo se mallinnuksen alapääkin antaa aiheen syvään huoleen.”www.hs.fi
THL:n Salmisen mukaan luvuissa ei ole huomioitu tulevia rajoituksia, vaan mallinnettu ainoastaan leviämistä ilman niitä jos nykytilanne jatkuu.
Rajoituksilla, suosituksilla ja käyttäytmisellä on siis hyvä mahdollisuus pitää luvut matalampana.
”Salmisen mukaan skenaarioista vaikeimpaan ei tulla päätymään, sillä rajoitukset todennäköisesti laskevat tartuttavuuslukua. Tarkkoja laskelmia tai malleja siitä kolmen viikon sulun vaikutuksista on kuitenkin vaikea tehdä. Seuraavaksi edessä on odotteluvaihe, jonka jälkeen tiedämme paremmin siitä, miten nyt voimaan tulevat toimet vaikuttivat epidemiaan.”
Kuntavaalien siirron taustalla olleet luvut olivat laskuharjoitus – THL:n Salminen: Ne ovat saaneet liian suuren huomion
Paljon huomiota saaneissa luvuissa tulevien rajoitusten vaikutusta ei ole arvioitu lainkaan.yle.fi
Siis jos rajoituksia ei tiukenneta niin tilanne on aivan kauhea ja tästä on vedetty johtopäätökset että jotakin pitää tehdä ja tehdään asiat A, B ja C ja kenties vielä D ja E jos tilanne ei noilla tokene.
Nyt joku on sitten sitä mieltä että C on väärin ja ainoastaan A ja B pitäisi tehdä (paitsi niistäkin urputetaan jokaisesta)
Tästä pitäisi sitten jotenkin päätellä että ovat tyhmiä ja valehtelijoita?
Tämä hallitus on kyllä täysi fiasko. Keskittyisivät nyt Koronan suhteen siihen yhteen ainoaan tärkeään tehtävään joka noilla on, eli saamaan rokotukset kansalaisille. Mutta ei, halutaan olla EU:n mallioppilas, eikä heiluttaa venettä, oman kansan kustannuksella. Sormea heristetään ja ohjeistuksia annetaan ja ulkonaliikkumiskieltoja väläytellään (vaikka samalla ministeritason heput istuu "oluella") mutta itse aiheessa ei kauheasti tunnuta saavan aikaiseksi. Rajat on olleet myös auki käytännössä koko ajan ja eväkään ei värähdä vaikka sille että tänne ei tultaisi ilman todistusta negatiivisesta koronasta. Vaaleja toki oltaisiin valmiit siirtämään, ettei vaan kukaan pääse ilmaisemaan sitä aitoa ja asioihin vaikuttavaa mielipidettään asioiden hoidosta.Henriksson perusteli päätöstä että THL:n arvion perusteella koronaluvut ovat parhaimmillaankin niin pahoja että vaalit joudutaan siirtämään. Seuraavana päivänä THL ilmoitti lukujen olevan laskuharjoitus. Korona ei yksissä vaaleissa leviä, jos siihen on varauduttu oikein. Ihmiset käy edelleen kaupoissa päivittäin. Miten vaikeaa tätä on ymmärtää?
Keskittyisivät nyt Koronan suhteen siihen yhteen ainoaan tärkeään tehtävään joka noilla on, eli saamaan rokotukset kansalaisille
THL:n maailmanlopun ennustukset
Mutta ymmärrettiinköhän tämä oikeusministeriössä?Eivät olleen ennustuksia, kuten monta kertaa on todettu THL:n toimesta. Ei kai niitä kannata täälläkään ennustuksiksi väittää.
Mutta ymmärrettiinköhän tämä oikeusministeriössä?
Israelissa osataan laskea mikä on kannattavaa ja mikä ei. Se että Suomessa on suhteellisen toimiva terveydenhuoltorakenne, jota kautta rokotukset saadaan suoritettua antaa meille etulyöntiasemaa ja selittää miksi rokotusluvut on suhteellisen hyviä verrattuna muihin EU maihin. Mutta paljon parempiakin nuo voisi olla.Suomessahan ollaan rokotuksissa merkittävästi melkein kaikkia EU-maita edellä, joten en oikein tajua valitusta. Vain Malta on selvästi Suomeakin edellä, lähes kaikki muut maat merkittävästi jäljessä. Lisäksi olen täysin eri mieltä siitä, että Suomen kannattaisi vain soittaa ja tilata EU:n ohi rokotteita. Se johtaisi kilpavarusteluun, jossa Suomi ei voittaisi, vaan ainoastaan rokotefirmat kun huutokaupassa hinnat nousisivat pilviin kun muut maat lähtisivät samaan hölmöilyyn. Israel maksoi ilmeisesti ainakin tuplahintaa piikeistään.
Venäjällä on muuten ilmoitettu, ettei kapasiteetti riitä edes omaan tarpeeseen. Ja maailmalle vain, jos muita maita lähtee mukaan. En tiedä, miten kävi Saksan kanssa.Israelissa osataan laskea mikä on kannattavaa ja mikä ei. Se että Suomessa ok suhteellisen toimiva terveydenhuoltorakenne, jota kautta rokotukset saadaan suoritettua antaa meille etulyöntiasemaa ja selittää miksi rokotusluvut on suhteellisen hyviä verrattuna muihin EU maihin. Mutta paljon parempiakin nuo voisi olla.
Meillä on naapurina Venäjä, jolla on tarjota varsin toimiva rokote. Sen sijaan että oltaisiin kerrankin hyödynnetty esim. suhteita Venäjään, nyt jäätiin EU:n kaitsemana paitsioon.
Oikeusministeriössä on luettu mallinnuslukuja kuin piru raamattua, samalla tietysti THL yrittää rauhoitella ihmisiä ja sysätä vastuuta ministeriölle.Mutta ymmärrettiinköhän tämä oikeusministeriössä?
No kukin voi pitää tällaisia tietokoneeseen syötettyjä lukuja worst case -skenaariona tai ennustuksina. "Saattaa olla, että on ja saattaa olla, että ei ole" Oikea elämä sitten taas on erilaista, kuin tietokoneeseen syötetty matematiikka.Eivät olleen ennustuksia, kuten monta kertaa on todettu THL:n toimesta. Ei kai niitä kannata täälläkään ennustuksiksi väittää.
Eli kyse on mielipide-erosta joka on aivan eri juttu kuin valehtelu ja tyhmyys. Se kuka on tyhmä siitä on kanssa erilaisia näkemyksiä samoin siitä onko tällaisia tyhmyys ja valehtelu argumentteja järkevää käyttää vai onko niitten käyttäminen tyhmää.
Meillä on naapurina Venäjä, jolla on tarjota varsin toimiva rokote. Sen sijaan että oltaisiin kerrankin hyödynnetty esim. suhteita Venäjään, nyt jäätiin EU:n kaitsemana paitsioon. Kyllä jos katsoo tämän hallituksen toimia niin niissä asioissa joissa olisi pitänyt olla aktiivinen (rokotteiden hankinta, rajakontrolli) ollaan oltu lastuna virran vietävissä.
Minusta on aika selvä, että kun oikeusministeriön johtavat virkamiehet (ovat juristeja), jotka on jo useamman kuukauden vaatineet vaalien siirtämistä, saavat käsiinsä THL:n lausunnon argumentoivat he juristien tapaan pahimman mahdollisen tuloksen välttämiseksi.Oikeusministeriössä on luettu mallinnuslukuja kuin piru raamattua, samalla tietysti THL yrittää rauhoitella ihmisiä ja sysätä vastuuta ministeriölle.
Oikeusministeriö kertoi tiedotteessaan, että siirtämiseen vaikuttivat yhtenä osana THL:n tekemät laskelmat. Lisäksi oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r) on nimenomaan sanonut loppuviikon tiedon yllättäneen ja pysäyttäneen.
– Meidän on luotettava terveysviranomaisiimme. Jos he näkevät suuren riskin, että tautitilanne voi lähteä näin suureen kasvuun, asia on otettava vakavasti, Henriksson sanoi lauantaina.
– En usko hetkeäkään, että mallinnus tulee toteutumaan, Helsingin yliopiston tautiekologian tutkijatohtori Tuomas Aivelo
No kukin voi pitää tällaisia tietokoneeseen syötettyjä lukuja worst case -skenaariona tai ennustuksina. "Saattaa olla, että on ja saattaa olla, että ei ole" Oikea elämä sitten taas on erilaista, kuin tietokoneeseen syötetty matematiikka.
Eli kyse on mielipide-erosta joka on aivan eri juttu kuin valehtelu ja tyhmyys. Se kuka on tyhmä siitä on kanssa erilaisia näkemyksiä samoin siitä onko tällaisia tyhmyys ja valehtelu argumentteja järkevää käyttää vai onko niitten käyttäminen tyhmää.
Eduskuntapuolueiden puoluesihteerit. Ei hallitus.Ei kyse ole mielipide-erosta, vaan hallitus perustelee vaalien siirtämistä sillä, että ihmisten käyttäytymisen jatkuessa nykyisellään, korona on vaalipäivänä liian levinnyt. Hallitus ei siis huomioi tässä tekemiään rajoituksia. Päätös vaalien siirtämiselle perustuu siis virheelliseen tietoon, ei mihinkään mielipide-eroon.
En ainakaan itse keksi, mitä muita vaihtoehtoja tällöin on jäljellä: joko hallitus ei ymmärrä THL:n laskujen oletuksia tai sitten se ymmärtää ja valehtelee. Kerro toki, mitä muita vaihtoehtoja tässä on jäljellä?
Eivät olleen ennustuksia, kuten monta kertaa on todettu THL:n toimesta. Ei kai niitä kannata täälläkään ennustuksiksi väittää.
Eduskuntapuolueiden puoluesihteerit. Ei hallitus.
Hallitus toki muodollisesti esittelee sitten puoluesihteerien päätöksen pohjalta lakiesitykset, ja valiokuntakäsittelyn jälkeen eduskunta päättää normaaliin tapaan.
Niin ja jos huhtikuussa on 11 000 tartuntaa päivässä niin kesäkuussa onkin jo 5 miljoonaa. Ja jouluna sata miljoonaa. Paitsi suomessa ei tietysti oo niin paljon ihmisiä. Mutta ei anneta reallijuttujen hyviä laskelmia haitata.