Minusta teidän jutut ja näinkin pitkäaikainen reagointi ainakin osoittaa, että taiteella voidaan provosoida onnistuneesti.
Jos yhä edelleen kaihertaa, voi lohduttautua sillä, että juuri se taisi olla projektin tarkoituskin.
Jotain oppivat varmaankin myös ne kriitikot, jotka julkaisuhetkellä suhtautuivat itse elokuvaan kuin se olisi tehty perinteisessä vakavassa mielessä, eivätkä tunnistaneet camp-henkistä provokatiivista taidetutkielmaa, jonka päätuote olikin tällä kertaa 2. ja 3. jne tason media- ja somekeskustelussa (semiootikko Umberto Econ mallinnusta lainatakseni).
”Kysymys herääkin, pitääkö Suomen Marsalkkaa arvioida lainkaan elokuvana vai onko se ollut vain väline keskustelun herättämiseksi ja elokuvan yhteyteen tuotetun tosi-tv:mäisen televisiosarjan aihe.”
”Erkko Lyytinen on alusta pitäen painottanut, että hänen tavoitteenaan on ollut saada aikaan keskustelua Mannerheim-myytistä mahdollisimman laajasti mediassa. Tekijät ovat nostaneet Suomen Marsalkan elokuvan asemaan pitämällä ensi-illan Rakkautta ja Anarkiaa -festivaaleilla, mutta elokuvaa on turha arvioida yksinään. Televisiosarjan, elokuvan ja siihen liittyvien verkkosisältöjen lisäksi osa showta onkin median reaktiot.”
Kulttuuritoimittaja Satu Nurmio pohtii, pitääkö Operaatio Mannerheimia arvioida televisiosarjana ja elokuvana vai mediapelinä ja myytinmurtajana.
yle.fi
”Koko operaation taustalla oli tekijöiden tunne siitä, että suomalaiseen kansallistunteeseen suhtauduttiin äärimmäisellä vakavuudella. Muu läntinen maailma vaikutti jo päässeen yli toisen maailmansodan traumoista, mutta suomalaiset pitivät tiukasti Talvisodasta kiinni ja suorastaan hellivät sitä. Mannerheimiin liittyvä henkilökultti oli tämän kolmannen sukupolven veteraaniuden puhtain ilmentymä, ja tekijät halusivat ravistella suomalaisten myyttistä suhdetta sankariinsa.”
Vuonna 2012 iltapäivälehdet kohisivat Ylen tuottamasta Mannerheim -elokuvasta Suomen Marsalkka, jonka pääosaa esitti kenialainen Telley Savalas Otieno. Musta Mannerheim herätti vahvoja tunteita puolesta ja vastaan.Julkisuudessa puitiin niin elokuvan työryhmän ihonväriä, Ylen tehtävää kuin muita...
yle.fi