- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 2 008
Samaa mieltä. Tuollaiset kommentit on äänten kalastelua. Joku muu kalastelee troolarilla tosin.
PS on ollut kohtalaisen linjakas mitä tulee edellä mainittuun asiaan. Samaa ei voi sanoa SDP:stä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Samaa mieltä. Tuollaiset kommentit on äänten kalastelua. Joku muu kalastelee troolarilla tosin.
Tässä ei ole mitään valheellista.Toisen puoleen valheellisen ulostulon vuoksi? No, tavallaan. Nyt kun se on osoitettu valheelliseksi.
Vaalit tulossa ->SDP:n parin politiikon virsi muuttuu, toistaiseksi, varmasti vain äänestäjien kosiskelemiseksi. Ei tuossa mitään uutta ole, täysin turha kuvitella muuta.. Jos pitää ko asiaa merkityksellisenä, niin kannattaa jokatapauksessa äänestää persuja.Tässä ei ole mitään valheellista.
Jos tutustuu asiaan ja ottaa selvää.
OK. Kopioitu toiselta foorumilta. En jaksa tarkastaa, mutta näyttää aika selvältä.Tässä ei ole mitään valheellista.
Jos tutustuu asiaan ja ottaa selvää.
Persut, Heinäluoma, tai Kari voi halutessaan tehdä oman lakialoitteen ja katsoa saako sen etenemään.OK. Kopioitu toiselta foorumilta. En jaksa tarkastaa, mutta näyttää aika selvältä.
"Mari Rantanen
Mietinnössä on todettu että määritelmädirektiivi on syytä saattaa voimaan tältäkin osin. Asiaa ei ollut kuitenkaan lausumana ja kuten tiedät, lausuma on se mikä velvoittaa toimimaan. Ps vastalauseen lausumassa esitimme lainsäädäntöön ryhtymistä, äänestitte vastaan.
Eveliina Heinäluoma
Olemme kannattaneet muutoksen tekemistä sekä teoilla valiokunnassa että nyt hallitukselle esitetyn kirjallisen kysymyksen muodossa. Omaa propagandaa voi levittää mutta arvostaisin että sitä ei tehtäisi tarkoituksenmukaisesti vääristetyllä tiedolla.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ehdotus
Ponsiosa
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että valiokunnan lausumaehdotuksen lisäksi hyväksytään kolme uutta lausumaa. (Vastalauseen lausumaehdotukset)
Vastalauseen lausumaehdotukset
1. Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo viivyttelemättä eduskunnan käsiteltäväksi esityksen ulkomaalaislain muuttamiseksi siten, että kansainvälisen suojelun asema on poistettavissa henkilöltä, jonka on perusteltua olettaa olevan vaaraksi Suomen turvallisuudelle tai joka on Suomessa oleskelunsa aikana syyllistynyt törkeään rikokseen.
2. Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo viivyttelemättä eduskunnan käsiteltäväksi esityksen ulkomaalaislain muuttamiseksi siten, että henkilö, joka on rikosoikeudellisen seuraamuksen johdosta määrätty palautettavaksi, voidaan välittömästi ottaa säilöön.
3. Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo viivyttelemättä eduskunnan käsiteltäväksi esityksen kansalaisuuslain muuttamiseksi siten, että vakavasta rikoksesta, kuten seksuaalirikoksesta, tuomittu henkilö ei koskaan voi saada Suomen kansalaisuutta.
Helsingissä 11.12.2020
Riikka Purra ps
Jussi Halla-aho ps
Mauri Peltokangas ps
HaVM 29/2020 vp
------------------------------------------------------------------------------------------
Puhemies Anu Vehviläinen
Ainoaan käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 4. asia. Käsittelyn pohjana on hallintovaliokunnan mietintö HaVM 29/2020 vp. Keskustelu asiasta päättyi 11.2.2021 pidetyssä täysistunnossa.
Keskustelussa on Riikka Purra Jussi Halla-ahon kannattamana tehnyt vastalauseen mukaiset kolme lausumaehdotusta.
Selonteko hyväksyttiin.
Eduskunta yhtyi valiokunnan ehdotukseen kansalaisaloitteeseen KAA 5/2019 vp sisältyvän ehdotuksen hylkäämisestä.
Puhemies Anu Vehviläinen
Keskustelussa tehdyistä lausumaehdotuksista on äänestettävä.
Mietintö ”jaa”, Riikka Purran ehdotus 1 ”ei”. Äänestyksen tulos: jaa 32, ei 22; poissa 145 (äänestys 2). Eduskunta hyväksyi mietinnön.
Mietintö ”jaa”, Riikka Purran ehdotus 2 ”ei”. Äänestyksen tulos: jaa 32, ei 22; poissa 145 (äänestys 3). Eduskunta hyväksyi mietinnön.
Mietintö ”jaa”, Riikka Purran ehdotus 3 ”ei”. Äänestyksen tulos: jaa 42, ei 12; poissa 145 (äänestys 4). Eduskunta hyväksyi mietinnön.
Eduskunta hyväksyi mietintöön sisältyvän lausumaehdotuksen. Asian käsittely päättyi.
PTK 8/2021/4 vp
----------------------------------------------------------------------------------
Mietintö ”jaa”, Riikka Purran ehdotus 1 ”ei”.
Heinäluoma Eveliina /sd Poissa
Kari Mika /sd Jaa
Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä JAA 10 EI 0 TYHJIÄ 0 POISSA 30
Mietintö ”jaa”, Riikka Purran ehdotus 2 ”ei”.
Heinäluoma Eveliina /sd Poissa
Kari Mika /sd Jaa
Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä JAA 10 EI 0 TYHJIÄ 0 POISSA 30
Mietintö ”jaa”, Riikka Purran ehdotus 3 ”ei”.
Heinäluoma Eveliina /sd Poissa
Kari Mika /sd Jaa
Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä JAA 10 EI 0 TYHJIÄ 0 POISSA 30 "
Tämä on tosiaan paras tapa varmistaa ettei asialle tehdä mitään.Jos pitää ko asiaa merkityksellisenä, niin kannattaa jokatapauksessa äänestää persuja.
1. Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo viivyttelemättä eduskunnan käsiteltäväksi esityksen ulkomaalaislain muuttamiseksi siten, että kansainvälisen suojelun asema on poistettavissa henkilöltä, jonka on perusteltua olettaa olevan vaaraksi Suomen turvallisuudelle tai joka on Suomessa oleskelunsa aikana syyllistynyt törkeään rikokseen.
Pakolaistahan ei toki saa karkottaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa, johon nähden hän on edelleen kansainvälisen suojelun tarpeessa, mutta jos kansainvälisen suojelun status on poistettu, niin..
Ei ole perustuslaissa tuollaisia.No mutta, eihän se ennenkään ole mikään ongelma ollut perustuslakiin lisätä "paitsi jos jossain muussa laissa toisin säädetään"-jokerikortteja.
Ei ole perustuslaissa tuollaisia.
Suomessa ei voi säätää perustuslakiin nähden ristiriitaisesti. Eduskunnalla, ja erityisesti Perustuslakivaliokunnalla ja eduskunnan puhemiehistöllä on erityinen vastuu asiasta. Ja jos silti joskus vahingossa meneekin joku PL kanssa ristiriidassa oleva perustuslakivaliokuntakäsittelystä ja eduskunnasta läpi, niin silloin tuomioistuimen ja jopa yksittäisen virkamiehen on kuitenkin noudatettava perustuslakia, eikä vähäisempää säädöstä.
Sen sijaan perustuslaissa on useita ”asiasta säädetään tarkemmin x laissa” rakenteita.
Se tarkoittaa sitä, että x lain säädöksen on oltava perustuslain mukainen, mutta yksityiskohtaisempi. Ts. on velvoite tehdä tarkempaa lainsäädäntöä. Ristiriitaista ei saa edelleenkään tehdä.
No mutta, eihän se ennenkään ole mikään ongelma ollut perustuslakiin lisätä "paitsi jos jossain muussa laissa toisin säädetään"-jokerikortteja.
Voihan sinne perustuslakiin niitä jokerikortteja lisäillä mutta tuossa persujen ehdotuksessa ei puhuta mitään perustuslain muuttamisesta vaan vain ulkomaalaislain muuttamisesta.
Niin joo, se perustuslaki muotoillaan, että "ilman hyväksyttävää syytä", ja sitten se jokerikortti, että hyväksyttävät syyt voidaan määritellä toisaalla.
Toinen muotoilutapa on "ei saa xyz ilman laissa säädettyä perustetta".
Tämän jälkeen muut säädetyt lait eivät ole perustuslain kanssa ristiriidassa, eikä kenelläkään ole asiasta mitään vastuuta.
Näytäpä, missä perusoikeuksissa on tuollainen rakenne. Eli perustuslain toisessa luvussa. Kopioin sen tuohon Spoilerien taakse.
2 luku
Perusoikeudet
6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
7 §
Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.
Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.
Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla.
8 §
Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate
Ketään ei saa pitää syyllisenä rikokseen eikä tuomita rangaistukseen sellaisen teon perusteella, jota ei tekohetkellä ole laissa säädetty rangaistavaksi. Rikoksesta ei saa tuomita ankarampaa rangaistusta kuin tekohetkellä on laissa säädetty.
9 §
Liikkumisvapaus
Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.
Jokaisella on oikeus lähteä maasta. Tähän oikeuteen voidaan lailla säätää välttämättömiä rajoituksia oikeudenkäynnin tai rangaistuksen täytäntöönpanon varmistamiseksi taikka maanpuolustusvelvollisuuden täyttämisen turvaamiseksi.
Suomen kansalaista ei saa estää saapumasta maahan, karkottaa maasta eikä vastoin tahtoaan luovuttaa tai siirtää toiseen maahan. Lailla voidaan kuitenkin säätää, että Suomen kansalainen voidaan rikoksen johdosta tai oikeudenkäyntiä varten taikka lapsen huoltoa tai hoitoa koskevan päätöksen täytäntöönpanemiseksi luovuttaa tai siirtää maahan, jossa hänen ihmisoikeutensa ja oikeusturvansa on taattu. (24.8.2007/802)
Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla. Ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu.
10 §
Yksityiselämän suoja
Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla.
Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.
Lailla voidaan säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan piiriin ulottuvista toimenpiteistä. (5.10.2018/817)
Lailla voidaan säätää välttämättömistä rajoituksista viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä, turvallisuustarkastuksessa ja vapaudenmenetyksen aikana sekä tiedon hankkimiseksi sotilaallisesta toiminnasta taikka sellaisesta muusta toiminnasta, joka vakavasti uhkaa kansallista turvallisuutta. (5.10.2018/817)
11 §
Uskonnon ja omantunnon vapaus
Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
12 §
Sananvapaus ja julkisuus
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.
Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.
13 §
Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus
Jokaisella on oikeus lupaa hankkimatta järjestää kokouksia ja mielenosoituksia sekä osallistua niihin.
Jokaisella on yhdistymisvapaus. Yhdistymisvapauteen sisältyy oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan. Samoin on turvattu ammatillinen yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden etujen valvomiseksi.
Tarkempia säännöksiä kokoontumisvapauden ja yhdistymisvapauden käyttämisestä annetaan lailla.
14 §
Vaali- ja osallistumisoikeudet
Jokaisella Suomen kansalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on oikeus äänestää valtiollisissa vaaleissa ja kansanäänestyksessä. Vaalikelpoisuudesta valtiollisissa vaaleissa on voimassa, mitä siitä erikseen säädetään tässä perustuslaissa.
Jokaisella Suomen kansalaisella ja maassa asuvalla muulla Euroopan unionin kansalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on oikeus äänestää Euroopan parlamentin vaaleissa sen mukaan kuin lailla säädetään. (4.11.2011/1112)
Jokaisella Suomen kansalaisella ja maassa vakinaisesti asuvalla ulkomaalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on oikeus äänestää kunnallisvaaleissa ja kunnallisessa kansanäänestyksessä sen mukaan kuin lailla säädetään. Oikeudesta muutoin osallistua kuntien hallintoon säädetään lailla.
Julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan päätöksentekoon.
15 §
Omaisuuden suoja
Jokaisen omaisuus on turvattu.
Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla.
16 §
Sivistykselliset oikeudet
Jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Oppivelvollisuudesta säädetään lailla.
Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle yhtäläinen mahdollisuus saada kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaisesti myös muuta kuin perusopetusta sekä kehittää itseään varattomuuden sitä estämättä.
Tieteen, taiteen ja ylimmän opetuksen vapaus on turvattu.
17 §
Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin
Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla. Julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan.
Saamelaisilla alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen kieltä viranomaisessa säädetään lailla. Viittomakieltä käyttävien sekä vammaisuuden vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan lailla.
18 §
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.
Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla.
Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.
19 §
Oikeus sosiaaliturvaan
Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.
Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.
20 §
Vastuu ympäristöstä
Vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille.
Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.
21 §
Oikeusturva
Jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.
22 §
Perusoikeuksien turvaaminen
Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
23 § (4.11.2011/1112)
Perusoikeudet poikkeusoloissa
Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.
Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta.
Näytäpä, missä perusoikeuksissa on tuollainen rakenne. Eli perustuslain toisessa luvussa. Kopioin sen tuohon Spoilerien taakse.
Minä väitän, että ainoa poikkeus on poikkeusolojen aikaiset tilapäiset poikkeudet, ja kuten keväällä huomasimme, myös se säädös lopulta palauttaa perusoikeuksiin, joiden on kuitenkin toteuduttava mahdollisimman täysimääräisenä jopa poikkeusolojen vallitessa. Esim. suomalaisen matkustamista pois ja takaisin Suomeen ei olisi voinut rajoittaa, kuten tehtiin.
Muutoin viitaukset muualle on tarkennuksia, eli vaateita säädellä asioista tarkemmin omissa laeissaan.
”Kiellettiinkö Ruotsin rajan ylitystä perusteetta? Oikeusasiamieheltä moitteet Rajavartiolaitokselle: Suositukset ja velvoitteet menneet sekaisin”
Kiellettiinkö Ruotsin rajan ylitystä perusteetta? Oikeusasiamieheltä moitteet Rajavartiolaitokselle: Suositukset ja velvoitteet menneet sekaisin
2 luku
Perusoikeudet
6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
7 §
Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.
Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.
Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla.
8 §
Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate
Ketään ei saa pitää syyllisenä rikokseen eikä tuomita rangaistukseen sellaisen teon perusteella, jota ei tekohetkellä ole laissa säädetty rangaistavaksi. Rikoksesta ei saa tuomita ankarampaa rangaistusta kuin tekohetkellä on laissa säädetty.
9 §
Liikkumisvapaus
Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.
Jokaisella on oikeus lähteä maasta. Tähän oikeuteen voidaan lailla säätää välttämättömiä rajoituksia oikeudenkäynnin tai rangaistuksen täytäntöönpanon varmistamiseksi taikka maanpuolustusvelvollisuuden täyttämisen turvaamiseksi.
Suomen kansalaista ei saa estää saapumasta maahan, karkottaa maasta eikä vastoin tahtoaan luovuttaa tai siirtää toiseen maahan. Lailla voidaan kuitenkin säätää, että Suomen kansalainen voidaan rikoksen johdosta tai oikeudenkäyntiä varten taikka lapsen huoltoa tai hoitoa koskevan päätöksen täytäntöönpanemiseksi luovuttaa tai siirtää maahan, jossa hänen ihmisoikeutensa ja oikeusturvansa on taattu. (24.8.2007/802)
Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla. Ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu.
10 §
Yksityiselämän suoja
Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla.
Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.
Lailla voidaan säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan piiriin ulottuvista toimenpiteistä. (5.10.2018/817)
Lailla voidaan säätää välttämättömistä rajoituksista viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä, turvallisuustarkastuksessa ja vapaudenmenetyksen aikana sekä tiedon hankkimiseksi sotilaallisesta toiminnasta taikka sellaisesta muusta toiminnasta, joka vakavasti uhkaa kansallista turvallisuutta. (5.10.2018/817)
11 §
Uskonnon ja omantunnon vapaus
Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.
Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
12 §
Sananvapaus ja julkisuus
Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia.
Viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.
13 §
Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus
Jokaisella on oikeus lupaa hankkimatta järjestää kokouksia ja mielenosoituksia sekä osallistua niihin.
Jokaisella on yhdistymisvapaus. Yhdistymisvapauteen sisältyy oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan. Samoin on turvattu ammatillinen yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden etujen valvomiseksi.
Tarkempia säännöksiä kokoontumisvapauden ja yhdistymisvapauden käyttämisestä annetaan lailla.
14 §
Vaali- ja osallistumisoikeudet
Jokaisella Suomen kansalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on oikeus äänestää valtiollisissa vaaleissa ja kansanäänestyksessä. Vaalikelpoisuudesta valtiollisissa vaaleissa on voimassa, mitä siitä erikseen säädetään tässä perustuslaissa.
Jokaisella Suomen kansalaisella ja maassa asuvalla muulla Euroopan unionin kansalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on oikeus äänestää Euroopan parlamentin vaaleissa sen mukaan kuin lailla säädetään. (4.11.2011/1112)
Jokaisella Suomen kansalaisella ja maassa vakinaisesti asuvalla ulkomaalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, on oikeus äänestää kunnallisvaaleissa ja kunnallisessa kansanäänestyksessä sen mukaan kuin lailla säädetään. Oikeudesta muutoin osallistua kuntien hallintoon säädetään lailla.
Julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan päätöksentekoon.
15 §
Omaisuuden suoja
Jokaisen omaisuus on turvattu.
Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla.
16 §
Sivistykselliset oikeudet
Jokaisella on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Oppivelvollisuudesta säädetään lailla.
Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle yhtäläinen mahdollisuus saada kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaisesti myös muuta kuin perusopetusta sekä kehittää itseään varattomuuden sitä estämättä.
Tieteen, taiteen ja ylimmän opetuksen vapaus on turvattu.
17 §
Oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin
Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
Jokaisen oikeus käyttää tuomioistuimessa ja muussa viranomaisessa asiassaan omaa kieltään, joko suomea tai ruotsia, sekä saada toimituskirjansa tällä kielellä turvataan lailla. Julkisen vallan on huolehdittava maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan.
Saamelaisilla alkuperäiskansana sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen kieltä viranomaisessa säädetään lailla. Viittomakieltä käyttävien sekä vammaisuuden vuoksi tulkitsemis- ja käännösapua tarvitsevien oikeudet turvataan lailla.
18 §
Oikeus työhön ja elinkeinovapaus
Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.
Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön. Oikeudesta työllistävään koulutukseen säädetään lailla.
Ketään ei saa ilman lakiin perustuvaa syytä erottaa työstä.
19 §
Oikeus sosiaaliturvaan
Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.
Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.
20 §
Vastuu ympäristöstä
Vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille.
Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.
21 §
Oikeusturva
Jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa sekä oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.
22 §
Perusoikeuksien turvaaminen
Julkisen vallan on turvattava perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen.
23 § (4.11.2011/1112)
Perusoikeudet poikkeusoloissa
Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.
Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta.
Itse asiaan en ota muuta kantaa kuin, että minusta lainsäädäntö antaa riittävästi mahdollisuuksia jo nyt. Mutta kuten lähes kaikkialla muillakin osa-alueilla, sitä sovelletaan varsin maltillisesti ja varovaisesti.
Maasta voidaan ulkomaalaislain 149 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan karkottaa oleskeluluvalla oleskellut tai Suomen kansalaisuuden menettänyt ulkomaalainen, jonka on todettu syyllistyneen rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta taikka jonka on todettu syyllistyneen toistuvasti rikoksiin. Rikosperusteinen karkottaminen tulee kysymykseen myös tilanteissa, joissa ulkomaalainen on jätetty syyntakeettomana rangaistukseen tuomitsematta rikoslain (39/1889) 3 luvun 4 §:n nojalla.
Lisäksi ulkomaalaislain 149 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla maasta voidaan karkottaa oleskeluluvalla oleskellut ulkomaalainen, joka on käyttäytymisellään osoittanut olevansa vaaraksi toisten turvallisuudelle. Tällöin kysymys voi olla esimerkiksi toistuvista väkivallanteoista muita kohtaan.
Myös pakolainen voidaan karkottaa edellä mainituilla perusteilla. Pakolaista ei kuitenkaan saa ulkomaalaislain 149 §:n 3 momentin mukaan karkottaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa, johon nähden hän on edelleen kansainvälisen suojelun tarpeessa. Pakolaisen saa karkottaa vain valtioon, joka suostuu ottamaan hänet vastaan. ”
…
”Seksuaalirikoksista säädetään rikoslain 20 luvussa. Näistä seksuaalirikoksista raiskauksesta, törkeästä raiskauksesta, pakottamisesta seksuaaliseen tekoon, seksuaalisesta hyväksikäytöstä, lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, törkeästä lapsenraiskauksesta, seksuaalipalvelujen ostamisesta nuorelta, lapsen houkuttelemisesta seksuaalisiin tarkoituksiin, sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta koskevan esityksen seuraamisesta, parituksesta ja törkeästä parituksesta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta. Esimerkiksi raiskauksen enimmäisrangaistus on kuusi (RL 20:1) ja törkeän raiskauksen kymmenen vuotta vankeutta (RL 20:2).
Seksuaalirikoksista ainoastaan seksuaalisesta ahdistelusta ja seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäytöstä on säädetty enimmäisrangaistuksena vähemmän kuin yksi vuosi vankeutta. Tästä huolimatta syyllistyminen myös näihin seksuaalirikoksiin voi johtaa henkilön karkottamiseen esimerkiksi, jos hän syyllistyy rikoksiin toistuvasti.
Rikoslain 17 luvussa rikoksista yleistä järjestystä vastaan on säädetty eräistä seksuaalirikoksista. Sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan kuvan levittämisen rangaistavuudesta säädetään luvun 18 §:ssä, törkeästä sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta esittävän kuvan levittämisestä 18 a §:ssä ja sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta esittävän kuvan hallussapidosta 19 §:ssä. Näiden rikosten enimmäisrangaistus on yksi vuosi vankeutta tai enemmän.”
Edit. Se uuninpankkojuristi oli kysellyt puolueensa keskusteluryhmässä aiheesta, kun näkee ongelmaksi, että esitetty muutos lieventäisi lakia nykyisestä.
”Jos ulkomaalaislakia muutetaan valiokunnan edellyttämällä tavalla, niin lakia tulkitsevat juristit joutuvat miettimään, kumpaa lainkohtaa noudatetaan. Nykyisin laissa olevaa ja ilmeisesti siellä myös pysyvää, jonka mukaan törkeää lievemmästäkin rikoksesta tuomittu voidaan karkottaa, vai sitä uutta, jonka mukaan törkeään rikokseen syyllistynyt voidaan karkottaa?”
”
Rupeaa näyttämään siltä, että hallintovaliokunta oli yksimielisesesti jättänyt ulkomaalaislain ja oman lausuntonsa lukematta tai ymmärtämättä. Nyt vaadittu EU-määritelmädirektiivin sallima lainsäädäntö ei muuttaisi nykyistä lakia muuten kuin korkeintaan lievempään suuntaan, jos vain törkeistä rikoksista tuomittu pakolainen voitaisiin karkottaa.
Eilen illalla minulle vastattiin tuossa Facebook-ryhmässä, että raiskaukseen tai muuhun törkeään rikokseen syyllistyneen suojelu ei istu yleiseen oikeustajuun. Ei istu, eikä kyse olekaan siitä. Kyse on siitä, että törkeää lievempäänkin rikokseen syyllistynyt pakolainen voidaan jo nyt karkottaa.”
![]()
Mitä nyt taas? - Uuninpankkopoika Saku Timonen
Minua moititaan jatkuvasti siitä, että en kritisoi demareita. Olen aina vastannut, että…blogit.apu.fi
Eli perustuslaki ja ulkomaalaislaki ovat joiltain osin ristiriidassa keskenään. Ja tämän vuoksi suvereeni valtio ei pysty lähettämään epätoivottuja henkilöitä pois maaperältään ilman, että irtautuisi kansainvälisistä ihmisoikeussopimuksista ja muuttaisi perustuslakiaan sekä ulkomaalaislakiaan."Ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu."
"Ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu."
Eli tuossa perustuslain pykälässä ei ole mahdollisuutta mihinkään "paitsi jos hän on tehnyt rikoksen" poikkeusta.
Ja veikkaan että ne samat perusteet millä se kansainvälisen suojelun status saadaan menevät tuon "muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu" pykälän alle.
On kuitenkin loppupeleissä täysin yhdentekevää kuinka monta pykälää, lakia ja sopimusta pitää muuttaa että tuo onnistuu. Jostain on kuitenkin lähdettävä liikkeelle ja esteet ylitetään yksi kerralla.Eli perustuslaki ja ulkomaalaislaki ovat joiltain osin ristiriidassa keskenään. Ja tämän vuoksi suvereeni valtio ei pysty lähettämään epätoivottuja henkilöitä pois maaperältään ilman, että irtautuisi kansainvälisistä ihmisoikeussopimuksista ja muuttaisi perustuslakiaan sekä ulkomaalaislakiaan.
Onhan melkoinen soppa.
On kuitenkin loppupeleissä täysin yhdentekevää kuinka monta pykälää, lakia ja sopimusta pitää muuttaa että tuo onnistuu. Jostain on kuitenkin lähdettävä liikkeelle ja esteet ylitetään yksi kerralla.
Sillä välin taas voi ajatella ”laatikon ulkopuolelle” eli ulkomaalaisten rikollisten elämästä Suomessa voi tehdä sellaista että he poistuvat vapaaehtoisesti.
En todellakaan oleta että nykyinen hallitus alkaisi puuttumaan tähän epäkohtaan. Perussuomalaisten tai jonkin muun terveet arvot ja moraalin omaavan puolueen johdolla tätä muutosta lähdetään hakemaan. Ideaalitilanteessa sopimuksista ei tarvitse luopua vaan niitä voidaan kollektiivisesti Euroopan yms. korkeamman entiteetin tasolla muokata vastaamaan jäsenmaiden etuja. Kaikkialla Euroopassa ollaan kyllästytty tähän terrorismiin, raiskaamiseen ja muuhun paskaan mitä pakolaiset ja haitta-mamut ovat Eurooppaan tuoneet.Esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimus on sen luokan pumaska, että Suomen siitä irtisanoutuminen ei ole millään muotoa realistinen skenaario tämänhetkisessä poliittisessa ilmapiirissä (saati että se olisi suomalaisille kokonaisuutena edullista). Euroopan ihmisoikeussopimusta vastaavat normit sisältyvät myös EU:n sovellettavaan oikeuteen EU:n perusoikeuskirjan kautta. Suurin osa äänestäjistä ei halua vaikkapa erota EU:sta tämän yhden tärkeän päämäärän vuoksi.
En varsinaisesti miettinyt mitään konkreettisia keinoja, koska tämä vaatisi paljon isomman skaalan ja ajan suunnittelua asiantuntijoiden kanssa. Nyt kun kuitenkin kysyt niin esim. vankeusrangaistuksien pidentämistä, "pakkotyötä", vapauden rajoittamista jne. Tanskahan tässä on käynyt jo pitkään eturintamataistelua:Huomioiden kuinka halukkaita kyseiset henkilät ovat Suomessa olemaan, vaikea kuvitella, että tämäkään toteutuisi ihmisoikeuksia rikkomatta. Vai minkälaista konstia oli mielessäsi?
![]()
Vasemmiston pormestariehdokas Sasu Haapanen epäiltynä rikoksesta – kyse tyttöjen salakuvauksesta koulun suihkussa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson kertoo, että Haapanen on eronnut kaikista puolueen luottamustehtävistä.www.ts.fi
Ohhoh. Ei ollut demari tällä kertaa.
Kerro tuo Li Anderssonille, jota täällä on lainattu.Eipä täällä kovin moni ole sitä mieltä, että ensin täytyisi saada tuomio ennen kuin aletaan jakelemaan rangaistuksia. Oikeusvaltio kiittää arvostuksestaan.
Lähtökohtaisesti sellaiset lausunnonantajat, kuten öljy-yhtiöt, pyrkivät tietenkin esittämään mahdollisimman suuria ja shokeeraavia lukuja. Se on heidän vastalobbausta. Meillä on kuitenkin vielä aivan valtavasti hyödyntämättömiä sivuvirtoja, erityisesti metsäteollisuudessa, mutta muuallakin. Nappikauppapuolellakin esim. panimoista vasta Lahteen on rakennettu laitos, Kerava ja Iisalmi kokonaan hyödyntämättä. Jne.Perussuomalaiset osti muutama viikko sitten Lappilainen -lehteen mainoksen, jossa kerrottiin polttoaineen hinnan nousevan ilmastovouhotuksen vuoksi 30 senttiä/litralta. Persujen väite tyrmättiin Keskustan ja muutamien muidenkin tahojen toimesta pötypuheeksi. Pötypuhetta se onkin, sillä lukema vaikuttaa olevan rajusti alakanttiin.
NEOT group, joka on 5,5 miljardin euron liikevaihdolla pelaava polttoaineiden hankintayhtiö, väittää litrahinnan nousevan 68 senttiä/litralta vuoteen 2030 mennessä. Arvio perustuu siihen, että Marinin hallitus haluaa nostaa ei-fossiilisten biokomponenttien osuutta nykyisestä 18 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Vielä senkin jälkeen bio-osuutta haluttaisiin nostaa vielä 4 prosenttia 34 prosenttiin.
Ongelma on se, että bio-osuuden raaka-aineita ei olisi tarjolla polttoaineiden jalostamiseen tarvittavaa määrää. Tämä johtaa raaka-aineiden hinnan nousuun, sekä polttoainejakelijoiden maksamiin sakkoihin siitä, ettei bio-osuuden velvoitetta ei saada täytettyä.
EU edellyttää 14 prosentin biokomponenttien osuutta polttoaineisiin, minkä Suomi täyttää jo nyt. On hämmentävää, että Suomi lähtee näistä lähtökohdista tällaiseen muutokseeen.
Se on totta, että öljy-yhtiöillä on intressi tuoda asioita julki itselle edullisesta näkökulmasta. Yhtä selvää on myös se, etteivät ympäristöasioista vouhkaavat puolueet ole miettineet loppuun asti näitä asioita ja niiden vaikutusta suomalaisten elämään.Lähtökohtaisesti sellaiset lausunnonantajat, kuten öljy-yhtiöt, pyrkivät tietenkin esittämään mahdollisimman suuria ja shokeeraavia lukuja. Se on heidän vastalobbausta. Meillä on kuitenkin vielä aivan valtavasti hyödyntämättömiä sivuvirtoja, erityisesti metsäteollisuudessa, mutta muuallakin. Nappikauppapuolellakin esim. panimoista vasta Lahteen on rakennettu laitos, Kerava ja Iisalmi kokonaan hyödyntämättä. Jne.
En ollenkaan pelkäisi tuota viimeistä. Sivuvirtoja siihen käytettäisiin, kunhan laitoksia vaan saadaan rakennetuksi lisää. Se toki edellyttää itsessäänkin kannattavuutta. Hinnan nousu tietysti jeesaa myös siinä.Se on totta, että öljy-yhtiöillä on intressi tuoda asioita julki itselle edullisesta näkökulmasta. Yhtä selvää on myös se, etteivät ympäristöasioista vouhkaavat puolueet ole miettineet loppuun asti näitä asioita ja niiden vaikutusta suomalaisten elämään.
Uutisessa mainitaan, että uusien määritysten mukaan kasvi-ja eläinpohjaisia rasvoja ei enää hyväksytä polttoaineiden bio-komponentiksi. Edellämainitut ovat olleet suurimmat virrat, joista biopolttoaineet on tehty. Jos siis tähän asti suurimmat bio-komponentit eivät enää kelpaa ja samalla bio-osuuden vaatimusta lisätään, niin miten tämä yhtälö ratkeaa?
Minulla ei ole tällä hetkellä tietoa, kuinka paljon esimerkiksi metsäteollisuuden hukkaa pystyisi hyödyntämään bio-komponenttien valmistuksessa. Jos teollisuuden ja rakentamisen raaka-aineeksi kelpaavaa puuta ruvetaan jalostamaan biopolttoaineen komponentiksi, ei hommassa ole enää järjen hiventä.
Tämähän tarkoittaisi sitä, että metsiä ruvetaan kaatamaan sen vuoksi, että saadaan Suomen vaatimukset täyttävää bio-polttoainetta.
Näin saamelaisena sanoisin, että Suomi olisi paljon parempi paikka jos kaltaisesi sortajat poistuisivat tästä maasta.Saamelaiset osaa varmaan paremmin kertoa sen, mun käsittääkseni saamelaiskäräjät kaipaisivat valtiolta virallista anteeksipyyntöä, sekä lisäksi saamelaisten oikeuksien tunnustamista, itsemääräämisoikeuden vahvistamista (saamelaiskäräjille oikeus määritellä kuka on saamelainen) ja ILO169-sopimuksen ratifiointia. Ja sitten tietysti kaikkien niiden alistavien tai saamelaiset sivuuttavien hallintokäytäntöjen lopettaminen, joka ajaa heidän yli.
Erityinen vertailukohtahan meillä voisi olla ahvenanmaalaiset, jotka ovat varsin etuoikeutetussa asemassa, eivätkä edes ole alkuperäiskansa kuten saamelaiset.
Neuvostoliitto ei muuten sortanut, vaan sitä aikaisempi Venäjä. Suomihan itsenäistyi nopeasti itänaapurin Lokakuun vallankumouksen jälkeen, Leninillä oli muutakin mietittävää kuin Suomi. Ehtikö NL peräti kaksi kuukautta olla olemassa ennen meidän itsenäistymistämme.
Sodassa sitten toki menetettiin iso alue ja paljon sotilaita (ja esim. toisten omien isovanhempieni sukutilat), mutta vaikea verrata sitä satojen vuosien alistamiseen, joka jatkuu yhä edelleen, joskin nykyisin vähäisemmin.
Ja sota on sotaa. Joku voittaa, joku häviää. Joku torjuntavoittaa - vai mitenkä se myytti nyt menee.
Kyllä. Mutta vastuu siitä, että väärin tekeminen lopetetaan ja syrjivät rakenteet puretaan ei-syrjiviksi on jokaisella. Nykyhetki ja tulevaisuus on meidän ja meidän jälkikasvun käsissä.
Vai onko vielä voimassa se perusperiaate, että peukalosäännöllä nousukierteessä päivittäisten tartuntojen määrä tuplaa aina viikon välein?Marinin hallituksella huoli koronatartunnoista vai oven takana oleviin kuntavaaleihin? Ensi viikolla jo ulkonaliikkumiskieltoja?
Tuolta voi tarkemmin tarkastella koronatapauksia Suomessa: ExperienceVai onko vielä voimassa se perusperiaate, että peukalosäännöllä nousukierteessä päivittäisten tartuntojen määrä tuplaa aina viikon välein?
Siis niin kauan kunnes se saadaan rajoituksilla pysäytettyä.
Jos näin on, tilanne on kyllä nyt tosi vakava. Erityisen vakava, jos nuo muunnosvariantit on vielä tuotakin tehokkaampia leviäjiä, kuten mediasta olen antanut itseni ymmärtää.
Joo, en noista vaaleista tiedä. Demarit on niin suosittuja vielä, että ne ja persut olisi oletettavasti nyt ns. vaalivoittajat. Jos niitä puolella vuodella siirtäisi, ps ehtisi vahvistua entisestään, kok ehkä päästä mukaan kärkikahinoihin (edellisten kuntavaalien suurin) ja jokerikortti Kepu, joka voisi vahvistua tai heiketä. Ehdokashankinnan perusteella hekin on kuitenkin keräämässä rivejään varsin tehokkaasti.Tuolta voi tarkemmin tarkastella koronatapauksia Suomessa: Experience
Nyt on ollut yli vuosi varautua vaaleihin, toivottavasti tarvittavat strategiat on laitettu voimaan, että ei ihmetellä kuukautta aiemmin vaalien ajankohtaa.
Hyvin pitkälti samoilla linjoilla, mutta Perussuomalaisten vahvistuminen ei välttämättä näy konkreettisesti kuntavaaleissa, nythän kuntavaali- ja eduskuntavaaligallupit antaa heille hyvin erilaisia lukuja. "Jokerikorttina" laittaisin Kokoomuksen kärkikahinoihin, heillä tuo kuntavaaligallup näyttää selkeästi plussaa.Joo, en noista vaaleista tiedä. Demarit on niin suosittuja vielä, että ne ja persut olisi oletettavasti nyt ns. vaalivoittajat. Jos niitä puolella vuodella siirtäisi, ps ehtisi vahvistua entisestään, kok ehkä päästä mukaan kärkikahinoihin (edellisten kuntavaalien suurin) ja jokerikortti Kepu, joka voisi vahvistua tai heiketä. Ehdokashankinnan perusteella hekin on kuitenkin keräämässä rivejään varsin tehokkaasti.
Toki demarien äänestäjäkunta on iäkästä ja lisäaikaa iäkkäitä ehdittäisiin rokottaa lisää. Mutta silti. En usko, että vaalien siirtäminen olisi kuitenkaan heidän etu. Ehtii suosio laskea.
Vai onko vielä voimassa se perusperiaate, että peukalosäännöllä nousukierteessä päivittäisten tartuntojen määrä tuplaa aina viikon välein?
Siis niin kauan kunnes se saadaan rajoituksilla pysäytettyä.
Jos näin on, tilanne on kyllä nyt tosi vakava. Erityisen vakava, jos nuo muunnosvariantit on vielä tuotakin tehokkaampia leviäjiä, kuten mediasta olen antanut itseni ymmärtää.
Rydmani taitaa olla nyt ainoa kok ehdokas?
Rydmani taitaa olla nyt ainoa kok ehdokas?