Voitaisiinko nyt keskittyä itse asiakysymykseen eli onko Haavistolla akateemisiä meriittejä vaiko ei?
Tekstissä sanotaan: "Pekka Haavistolla ei ole akateemisia opintoja eikä yhtään tieteellistä julkaisua."
Tuo pitänee paikkansa?
Haavisto on aloittanut opiskelut valtiotieteellisessä, mutta ei ole suorittanut tutkintoa. Olettaen, että hän on opiskellut siellä edes jotain,
hänellä on akateemisia opintoja. Ei välttämättä ihan hirveästi, saati miksikään meriitiksi asti, mutta on kuitenkin.
Pääasia oli kuitenkin tämä lähteessä esitetty väitelause, että Haavisto on ollut "a visiting researcher and professor at a number of international institutes".
Oikeamedian jutussahan väitetään, että "Eihän "moninkertainen professori ja vieraileva tutkija lukuisissa kansainvälisissä instituutioissa" voi mitenkään olla henkilö ilman akateemista loppututkintoa." Tämähän on selvää paskapuhetta, jota ei artikkelissa perustella mitenkään.
Kuinka ollakaan,
Haavisto on työskennellyt vierailevana tutkijana Ulkopoliittisessa instituutissa. Tällaiseen pestiin ei tarvita mitään väikkäriä. Jos Haaviston CV:ssä siis lukee, että tutkimustyötä on tullut tehtyä, asia pitää jo tuon pestin nojalla täysin paikkansa.
Mitä professorin pestiin tulee, ensinnäkin englannin kielessä sana "professor" voi tarkoittaa myös hyvin löyhästi esim. sellaista henkilöä, jota suomeksi kutsuttaisiin dosentiksi. Ei siis vaadita mitään professorin virkaa, kuten suomessa asia yleensä ymmärretään. Sana voi englannissa tarkoittaa suunnilleen ketä tahansa, kuka antaa jotakin koulutusta rahaa vastaan.
Tästä päästäänkin siihen, että
Pekka Haavisto ollut vieraileva luennoitsija Helsingin yliopistossa sekä NATO-koulussa Oberammergaussa. Siis luennoinut kolmannen asteen oppilaitoksissa. Termi "professor" voi maalata vähän turhan hienoa kuvaa, mutta virheelliseksi sitä ei voi väittää.
Toisin sanoen, kuvaus "a visiting researcher and professor at a number of international institutes" on ihan paikkansa pitävä. Kuulostaa hienommalta kuin mitä ehkä todellisuudessa on, mutta sellaisia ne CV:t tuppaa olemaan.
Haluaisin korostaa, että kaikki nämä asiat selvitin n. minuutin googlaamisella. Oikeamedia.comin toimittaja ei tosin siihen vaivautunut, vaan päätti ekstrapoloida jostain yksittäisestä lauseesta jotain todella hämäriä syytöksiä.
Nimikirjasta on lisäksi jätetty kertomasta koulutus. Koska se näyttäisi pahalta (=ylioppilas). Moni kehitysmaan ihminenkin on käynyt enemmän kouluja kuin Pekkamme.
Korjatkaapa jos olen väärässä, mutta Martti Ahtisaarelta taisi jäädä myös korkeakoulut käymättä.
Siellähän oli lähteitä 200x enemmän kuin missään Paskahyysikän artikkelissa koskaan. Lukisit nyt ensin artikkelin ja kommentoisit vasta sitten.
Enemmän minä lähteitä kaipaan Hesarin artikkelihin. Eihän niissä ole niitä koskaan. Tai sitten lähteenä on "toimittajan saamien tietojen mukaan" ja lähdesuoja muka päällä tsädääm. Just joo...
Olen vilpittömästi iloinen, jos hesari jää kiinni mediakritiikkisuodattimeesi. Mutta miten helvetissä joku oikeamedia.com menee läpi sukkana?