• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.


Tämä on kyllä jo ihan positiivista, melkein jo ehdin koronakriisin hoidon perusteella todeta että ehkä ei se SDP olekaan niin huono vaihtoehto pääministeripuolueeksi tai Marin pääministeriksi. Mutta normaalisuus alkaa hiljalleen palaamaan tuollekin puolelle :smoke:
 
Yhtälailla ne AY-liikkeen johtajat on niitä herroja, narreja ja pukupellejä.
Ja eivätköhän ne puumiehetkin noudata periaatetta "jos joku on minua kohtaan reilu niin haluan olla myös häntä kohtaan reilu". Ja tämä muutos motivoi myös niitä yrittäjiä ja yritysten johtoja olemaan reiluja koska he ovat itse vastuussa siitä mitä tarjotaan sen sijaan että voivat piiloutua sen ulkopuolisen keskusjärjestön taakse.
Reiluus käsitetään monella tavalla. Ja on totta, ettei nämä omista AY-jyristäkään juuri pidä. Mutta ovat kyllä erittäin lakkoherkkää väkeä noin niin kuin yleisesti ottaen, mitä vanhempi sen enemmän (vaikka luulisi toisin päin).
Ja mitä noiden juttuja olen kuunnellut, ala ei ylipäätään ole reilu jo yksinkertaisesti sen vuoksi, että juuri kukaan ei pysy työkykyisenä varsinaiseen eläkeikään asti - ja siksi väkeä pannaan yt:n kautta säännöllisesti pihalle siinä 50-60 v. iän välissä. Siis ihan jotta työnantaja välttää työkyvyttömyyseläkevastuun maksuvelvollisuusosuuden, mikä isoilla työnantajilla on. Ja tosiaan, nuo duunarit kyllä tietää sen pelin hengen hyvin.

Jos olen oikein käsittänyt, liiton miesten pitää aika ajoin siellä rauhoitella kuumimpia duunareitaan. Eikä toisinpäin.
 
Taisi yrittäjien keskusliitto jo iloita tuosta Metsäteollisuuden vedosta. Ja eiköhän valtaosa yrittäjistä arvosta sitä että heidän maksamat palkat neuvotellaan sen heidän oman yrityksen tilanteen perusteella, ei sen perusteella miten jollain geneerisellä yritysten keskiarvolla menee.
Itse olin aikeissa liittyä tuonne ensi vuonna, mutta nyt jää harkintaan. Ala jonne aioin yrittäjäksi paskoontuu pahasti jos työehtosopparit loppuu. Nyt jo alalla epärehelliset yrittäjät(ne jotka kilpailee maksamalla alle tessin) menestyy ja rehelliset menee nurin. Tämä siis alalla jossa yrittäjät on kaikki kotimaisia ja kilpailee keskenään pienillä katteilla.
 
Itse olin aikeissa liittyä tuonne ensi vuonna, mutta nyt jää harkintaan. Ala jonne aioin yrittäjäksi paskoontuu pahasti jos työehtosopparit loppuu. Nyt jo alalla epärehelliset yrittäjät(ne jotka kilpailee maksamalla alle tessin) menestyy ja rehelliset menee nurin. Tämä siis alalla jossa yrittäjät on kaikki kotimaisia ja kilpailee keskenään pienillä katteilla.

Eli siis meinaat että tuon seurauksena yrittäjät maksaisi niin alhaista palkkaa että heidän yritykset menee nurin?
Eiköhän kuitenkin parasta ole että eri alat valitsee ne käytännöt mitkä sopii heidän tilanteeseen parhaiten. Metsäteollisuuden kohdalla on selkeää että tämä nykyinen malli ei toimi koska ala on jakautunut aika vahvasti kuoleviin ja nouseviin tuotteisiin.
 
Eli siis meinaat että tuon seurauksena yrittäjät maksaisi niin alhaista palkkaa että heidän yritykset menee nurin?
Eiköhän kuitenkin parasta ole että eri alat valitsee ne käytännöt mitkä sopii heidän tilanteeseen parhaiten. Metsäteollisuuden kohdalla on selkeää että tämä nykyinen malli ei toimi koska ala on jakautunut aika vahvasti kuoleviin ja nouseviin tuotteisiin.
Meinaan että osa yrityksistä hakee kilpailuetunsa maksamalla hyvin pientä palkkaa ja ne jotka ei tiputa kulujaan samalla tavalla ei ole enää kilpailukykyisiä. Vaikka yritys haluaisi itse maksaa hyvää palkkaa niin se ei ole enää sille mahdollista, jos haluaa saada tuotteestaan jonkun katteen.

Sitten kun palkat on laskenut tarpeeksi, työntekijät vaihtaa alaa/uusia työntekijöitä ei ilmoittaudu koulutukseen ja otetaan tilalle halpatyövoimaa ulkomailta jonkun työkkärin kurssin kautta. Vähän niinkuin vaikka bussiliikenteessä.

muoks: en sano että kaikilla aloilla näin, mutta on monia aloja joilla yrittäjät voi sanoa suoraan että pitäkää tunkkinne jos pelikenttä muutetaan tasaisesta epätasaiseksi.

muoks2: olisi tilausta rehellisten yrittäjien puolueelle ;)
 
Meinaan että osa yrityksistä hakee kilpailuetunsa maksamalla hyvin pientä palkkaa ja ne jotka ei tiputa kulujaan samalla tavalla ei ole enää kilpailukykyisiä. Vaikka yritys haluaisi itse maksaa hyvää palkkaa niin se ei ole enää sille mahdollista, jos haluaa saada tuotteestaan jonkun katteen.

Sitten kun palkat on laskenut tarpeeksi, työntekijät vaihtaa alaa/uusia työntekijöitä ei ilmoittaudu koulutukseen ja otetaan tilalle halpatyövoimaa ulkomailta jonkun työkkärin kurssin kautta. Vähän niinkuin vaikka bussiliikenteessä.

Olisi kiinnostavaa tietää, mistä alasta kirjoitat. En myös ehkä ihan tajunnut: miksi siis yritykset haluaisivat maksaa hyvää palkkaa, jos se kerran ei ole mahdollista tappioiden takia? Jos taas ala ei ole nykypalkoilla kannattavaa, niin miksi on huono asia jos palkkakustannukset laskevat? Jos taas ala on kannattava niillä kovemmillakin palkoilla, niin eiköhän löydy muutama yritys, joka on valmis nokittamaan toisen firman tarjouksen.

Jos ala taas tulee kannattavaksi vain palkkoja laskemalla niin toki se vaikuttaa alan houkuttelevuuteen negatiivisesti. Työllistymispotentiaali on kuitenkin syy hakeautua alalle jos vaihtoehtona on kortisto. Eikä palkkojen lasku automaattisesti tarkoita, ettei tekijöitä löydy. Kyllä Suomessa on osaavaa työvoimaa, joka tekisi hommat hieman pienemmälläkin korvauksella kun paremmasta ei ole tietoa.
 
Olisi kiinnostavaa tietää, mistä alasta kirjoitat. En myös ehkä ihan tajunnut: miksi siis yritykset haluaisivat maksaa hyvää palkkaa, jos se kerran ei ole mahdollista tappioiden takia? Jos taas ala ei ole nykypalkoilla kannattavaa, niin miksi on huono asia jos palkkakustannukset laskevat? Jos taas ala on kannattava niillä kovemmillakin palkoilla, niin eiköhän löydy muutama yritys, joka on valmis nokittamaan toisen firman tarjouksen.

Jos ala taas tulee kannattavaksi vain palkkoja laskemalla niin toki se vaikuttaa alan houkuttelevuuteen negatiivisesti. Työllistymispotentiaali on kuitenkin syy hakeautua alalle jos vaihtoehtona on kortisto. Eikä palkkojen lasku automaattisesti tarkoita, ettei tekijöitä löydy. Kyllä Suomessa on osaavaa työvoimaa, joka tekisi hommat hieman pienemmälläkin korvauksella kun paremmasta ei ole tietoa.
Alalla kannattavuus pysyy samana vaikka palkat tuplaantuisi tai puolittuisi. Tuotetta ostetaan suunnilleen sama määrä vaikka hinnat tuplaantuisi, tai puolittuisi. Kilpailu on tiukkaa ja se joka saa myytyä halvimmalla, myy paljon. En nyt tässä sen tarkemmin aio kuitenkaan alaa mainostaa, mutta myydään asiantuntijapalveluja asiaa tuntemattomille, jotka tästä syystä enimmäkseen tekee ostopäätökset hinnan perusteella.
 
En usko että metsäalalla palkat paljoa tippuisi. Siellä liikkuu paljon massia ja monessa portaassa kilpaillaan työntekijöistä. Enemmän luulen että se vaikuttaa asiaan kun vähän spesiaali ala ja puun hinta vaihtelee ympäri Suomea ja sitä kautta kannattavuus. Siellä on myös tällä hetkellä voimakasta kasvua nähtävissä tulevaisuudessa.
 
Alalla kannattavuus pysyy samana vaikka palkat tuplaantuisi tai puolittuisi. Tuotetta ostetaan suunnilleen sama määrä vaikka hinnat tuplaantuisi, tai puolittuisi. Kilpailu on tiukkaa ja se joka saa myytyä halvimmalla, myy paljon

Nyt en jotain vaan tajua. Eli kysyntä ei muutu jos (tuotteen?) hinta tuplaantuu, mutta sitten sanot, että kysyntä kasvaa voimakkaasti kun hinta laskee? Ja jos kerran palkat eivät vaikuta kannattavuuteen, niin miksi firma ei maksaisi sitä tuplapalkkaa? Nyt varmaan missasin jotain todella oleellista?
 
Nyt en jotain vaan tajua. Eli kysyntä ei muutu jos (tuotteen?) hinta tuplaantuu, mutta sitten sanot, että kysyntä kasvaa voimakkaasti kun hinta laskee? Ja jos kerran palkat eivät vaikuta kannattavuuteen, niin miksi firma ei maksaisi sitä tuplapalkkaa? Nyt varmaan missasin jotain todella oleellista?
Jokin tässä tosiaan nyt ei tunnu välittyvän.

Kysyntä ei kasva pahemmin hinnan laskiessa vaan on suunnilleen vakio. Siis koko alan laajuisesti, ei yrityskohtaisesti. Kun joku myy halvemmalla niin tuosta kokonaiskysynnässä iso osa menee halpamyyjälle. Jos joku maksaa tuplapalkkaa niin sen tuote on kalliimpi ja vaikka kokonaiskysyntä ei muutu, niin se kalliilla myyvä ei myy mitään kilpailijoiden viedessä asiakkaat.
 
Jokin tässä tosiaan nyt ei tunnu välittyvän.

Kysyntä ei kasva pahemmin hinnan laskiessa vaan on suunnilleen vakio. Siis koko alan laajuisesti, ei yrityskohtaisesti. Kun joku myy halvemmalla niin tuosta kokonaiskysynnässä iso osa menee halpamyyjälle. Jos joku maksaa tuplapalkkaa niin sen tuote on kalliimpi ja vaikka kokonaiskysyntä ei muutu, niin se kalliilla myyvä ei myy mitään kilpailijoiden viedessä asiakkaat.
Onpa hankala ala. Kannattaako sellaiselle todella lähteä yrittäjäksi, meinaan eikö riski ole, että alan suurin ajaa myymällä hetkellisesti nollakatteella tai alle omien muut kypsäksi ostettavaksi itselleen, tai jopa nurin asti (toki lain rajoissa)?
 
Onpa hankala ala. Kannattaako sellaiselle todella lähteä yrittäjäksi, meinaan eikö riski ole, että alan suurin ajaa myymällä hetkellisesti nollakatteella tai alle omien muut kypsäksi ostettavaksi itselleen, tai jopa nurin asti (toki lain rajoissa)?
On tuo riski, joka on toteutunut jo monelle. Ne jotka ei maksa palkkoja tessin mukaan paisuu ja muut menee konkkaan ja isot ostaa ne pois. Yrityksistä on hävinnyt joku puolet muutamissa vuosissa. Nyt vaan alkaa olla se hetki että tahot kuten aluehallintovirasto, ammattiliitto, verottaja ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto ovat keränneet tarpeeksi todisteita laittomasta toiminnasta ja pelikenttä on tasaantumassa, ellei sitten iske joku tämmöinen että TESsit loppuu, koska se veisi lain mukaan toimivilta yrittäjiltä mahdollisuuden enää tulla alalle.

muoks: isoimpana juttuna tietenkin olisi jos tulisi ryhmäkanneoikeus ja alipalkkauksen kriminalisointi. Ala olisi kerralla kunnossa ja yrittäjät voisi kilpailla sillä kuka tekee parhaiten, eikä sillä kuka on taitavin rikkomaan TES:siä. Alipalkkaus | Pääministeri Marin: Alipalkkaus kriminalisoitava ja ulkomaista työvoimaa polkeva ”riistotalous” lopetettava <- hyvin lupaavaa.

muoks2: Nyt tuon muuten ymmärsin. Työnantajapuoli tuossa tekee vielä enemmän kipeää työnantajille kun alkuun tajusin. Jos joku työnantaja vähän perseilee niin ammattiliiton kanssa sovitaan juuri siihen firmaan jatkossa oma TES jossa minimipalkka tuplataan ja ollaan laillisessa lakossa jos ei maistu. Ehkä tässä olikin taustalla työnantajapuolen tavoite saada omasta joukosta pois ne, jotka ei toimi yhteistyössä kaikkien kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt hieman yllätyin. En ole tottunut varsinaisesti lukemaan järkevää tekstiä keskustan suunnalta: Saarikko:
"Siksi Keskustan linja on, että kun lisätään työelämän joustoja, pitää lisätä myös turvaa. Onnistuessaan paikallinen sopimustoiminta tarjoaa yritysten tarvitseman joustavuuden ja työntekijöiden haluaman turvan siten, että ihmiset saavat töitä ja että suomalaiset tuotteet ja palvelut käyvät maailmalla kaupaksi"
 
Vaken projektiin osallistui syksystä 2019 alkaen Riina Nevamäki, joka oli kesäkuuhun 2019 asti Sipilän erityisavustaja. Hänestä tuli Rud Pedersenin osakas lokakuun alussa 2019.

SK:n mukaan Vake onnistui lopulta säilyttämään itsenäisen asemansa ja pääomansa.

– Rud Pedersenin kanssa edistetyssä Vaken strategiassa linjattiin lopulta, että yhtiö keskittyisi ilmastonmuutoksen torjuntaan ja digitalisaation edistämiseen. Vaken oma esitys muistuttaakin hyvin paljon Sanna Marinin (sd) hallituksen helmikuussa 2020 hyväksymää tehtävää tulevalle ilmastorahastolle, SK kirjoittaa.

Nevamäki ei kiistänyt SK:lle kaikkea yhteydenpitoa poliittisiin vaikuttajiin Vaken asioissa, mutta totesi kahdesti: ”En ole ollut mukana Vakeen liittyvissä vaikuttajaviestinnän tapaamisissa”.

Syyskuun budjettiriihessä hallitus linjasi, että Vake Oy muutetaan Ilmastorahasto Oy:ksi.

Piiri pyörii ja rahaa taskuun laitetaan
 
Suomen julkinen velka kasvaa tänä vuonna yli 20 miljardia euroa (valtiotalouden tulot 2019 noin 54 miljardia). Mutta samaan hengenvetoon väitetään, että talous supistuu tänä vuonna ainoastaan 4,5 prosenttia.

Näiden kahden luvun välillä on niin valtava epäsuhta, että kuka näihin lukuihin uskoo enää uskoo?

Tämän tilastovääristelyn yksi seurauksista on se, että Suomi pääsee EU:ssa entistäkin enemmän nettomaksajaksi. Olemme muka selviytyneet koronasta erinomaisesti, vaikka todellisuudessa täällä on talousasiat aivan päin peetä.

 
Suomen julkinen velka kasvaa tänä vuonna yli 20 miljardia euroa (valtiotalouden tulot 2019 noin 54 miljardia). Mutta samaan hengenvetoon väitetään, että talous supistuu tänä vuonna ainoastaan 4,5 prosenttia.

Näiden kahden luvun välillä on niin valtava epäsuhta, että kuka näihin lukuihin uskoo enää uskoo?

Tämän tilastovääristelyn yksi seurauksista on se, että Suomi pääsee EU:ssa entistäkin enemmän nettomaksajaksi. Olemme muka selviytyneet koronasta erinomaisesti, vaikka todellisuudessa täällä on talousasiat aivan päin peetä.


En ole mitenkään alan asiantuntija, mutta mihin perustat väitteesi, että 20 miljardin velanotto ja -4,5 % negatiivinen talouskasvu olisivat jotenkin ristiriidassa keskenään?
 
"2021 talous kasvaa 2,6 prosenttia."

Milläköhän laskutoimituksella on päädytty tähän? Nykyisellään virhemarginaali mitä tuleman pitää on varmaan jotain +- 20%. Siis kyykkäyksen marginaali, plussaa on helpompi ennustaa tuohon 2,6 parhaimmillaan.
 
En ole mitenkään alan asiantuntija, mutta mihin perustat väitteesi, että 20 miljardin velanotto ja -4,5 % negatiivinen talouskasvu olisivat jotenkin ristiriidassa keskenään?
Yli 20 miljardin euron julkisen talouden velkaantumisen pitäisi kertoa melkeinpä kaksinumeroisista talouden supistumisluvuista, mutta näin asia ei näytä olevan. Suomelle on tärkeämpää näyttää Brysseliin kauniilta, kuin myöntää se tosiasia että täällä(kin) menee huonosti.

90-luvun lamassa Suomen BKT romahti 13% ja työttömyys nousi lukemaan 18,9%. Työttömiä työnhakijoita oli pahimmillaan noin 400.000.

Nyt ihan TE-keskuksen virallisetkin lukemat kertovat, että 2020 heinäkuussa oli 387.500 työtöntä työnhakijaa. Nyt pitää huomata, että 90-luvun alussa työllinen oli hyvin usein oikeasti töissä ja lähes pääsääntöisesti kykeni palkallaan maksamaan elämisensä. Tänä päivänä työlliseksi lasketaan henkilö, joka tekee yhden tunnin viikossa töitä.

Väitän että tämän hetken oikea työttömyystilanne on pahempi, kuin 90-luvun laman synkimmällä hetkellä.

 
Yli 20 miljardin euron julkisen talouden velkaantumisen pitäisi kertoa melkeinpä kaksinumeroisista talouden supistumisluvuista, mutta näin asia ei näytä olevan. Suomelle on tärkeämpää näyttää Brysseliin kauniilta, kuin myöntää se tosiasia että täällä(kin) menee huonosti.

90-luvun lamassa Suomen BKT romahti 13% ja työttömyys nousi lukemaan 18,9%. Työttömiä työnhakijoita oli pahimmillaan noin 400.000.

Nyt ihan TE-keskuksen virallisetkin lukemat kertovat, että 2020 heinäkuussa oli 387.500 työtöntä työnhakijaa. Nyt pitää huomata, että 90-luvun alussa työllinen oli hyvin usein oikeasti töissä ja lähes pääsääntöisesti kykeni palkallaan maksamaan elämisensä. Tänä päivänä työlliseksi lasketaan henkilö, joka tekee yhden tunnin viikossa töitä.

Väitän että tämän hetken oikea työttömyystilanne on pahempi, kuin 90-luvun laman synkimmällä hetkellä.


Mutta eihän julkisen talouden velkaantuminen ole suoraan yhteydessä talouskasvuun tai -laskuun. Velkaa voidaan ottaa vaikka talous kasvaisi. Eihän nyt oteta velkaa vain työttömyystukiin ja koronatukiin, vaan valtio yrittää muutenkin elvyttää minkä kerkeää. Elvytys tasoittaa talousromahdusta ja lisää velkamäärää. Vai onko logiikassani jotain pielessä?
 
Mutta eihän julkisen talouden velkaantuminen ole suoraan yhteydessä talouskasvuun tai -laskuun. Velkaa voidaan ottaa vaikka talous kasvaisi. Eihän nyt oteta velkaa vain työttömyystukiin ja koronatukiin, vaan valtio yrittää muutenkin elvyttää minkä kerkeää. Elvytys tasoittaa talousromahdusta ja lisää velkamäärää. Vai onko logiikassani jotain pielessä?
Eihän Suomi ole elvyttänyt oikeastaan mitään! Ellei sitten lasketa rahan pumppaamista julkiseen sektoriin.

Verrattain harvalukuiselle yritysjoukolle heitettiin satoja miljoonia satunnaislogiikalla, mutta nekin ovat vain pienehkö osa tuosta 20 miljardista. Toimeentulotuella eläville annettiin lisätukia muistaakseni 60 miljoonan euron edestä.

Esimerkiksi Saksa laski ALV:a 19 -> 16% ja alemmassa verokannassa 7 -> 5%. Yhdysvallat jakoi kansalaisilleen selvää rahaa.

Minä en ole nähnyt minkäänlaista elyvytystä, eikä ole tuttavani, sukulaiseni ja kollegani. Itseasiassa näköpiirissä on ainoastaan verojen ja maksujen korotuksia, eläkeputken poistamisia ja muita huononnuksia. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen valkoihoinen yksityissektorilla työssä käyvä (vielä toistaiseksi) mies.
 
Minä en ole nähnyt minkäänlaista elyvytystä, eikä ole tuttavani, sukulaiseni ja kollegani. Itseasiassa näköpiirissä on ainoastaan verojen ja maksujen korotuksia, eläkeputken poistamisia ja muita huononnuksia. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen valkoihoinen yksityissektorilla työssä käyvä (vielä toistaiseksi) mies.
Varaudu jo siihen että että naisen €uro on pienempi, vielä toistaiseksi.
Yrityksiä juuri elvytettiin aika summilla, sillä yksityissektorilla missä itse olen työssä niitä koronatukia haki ja sai useimmat.
 
(...)
Minä en ole nähnyt minkäänlaista elyvytystä, eikä ole tuttavani, sukulaiseni ja kollegani. Itseasiassa näköpiirissä on ainoastaan verojen ja maksujen korotuksia, eläkeputken poistamisia ja muita huononnuksia. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen valkoihoinen yksityissektorilla työssä käyvä (vielä toistaiseksi) mies.
Suurin osa varsinkin niistä Business Finlandin tuista meni pöytälaatikkofirmoille ja muille lipeville tahoille, joiden lakimiesosasto laati uskottavan hakemuksen vaikka oikeaa tarvetta ei ollutkaan.

Yksityisyrittäjille suunnattu tukikin kustiin sillä, että hakuaika päättyi syyskuussa. Teollisuudellahan meni kesällä vielä ihan "ok", koska isot tilaukset olivat sisällä ja laivaa ja vastaavaa rakennettiin sopimusten mukaan. Kun projektit ovat valmiit, ei uutta tilausta enää välttämättä tulekaan loppuvuodesta. Silloin koko alihankintaketju on vaikeuksissa eikä tukea voi enää hakea aikarajan umpeuduttua.

Valtion pakkolakien vuoksi elinkeinonsa uusien rajoitusten vuoksi viimeistään nyt menettävää ravintola-, matkailu- tai tapahtumayrittäjää ei autettu mitenkään. Onneksi kokoomuspoliitikon bloggarivaimon einesbisnes sai 100 000 euroa. Siinä on uusi innovaatio nimittäin. Näitä tuotteita näki punalaputettuna vielä viikko pari sitten kauppojen hyllyillä, nyt ei enää laisinkaan.

Normaalia työssäkäyvää kansalaista ei ole elvytetty mitenkään, vaan lähinnä rangaistu. Viimeisimpänä toimena nostettiin polttoaineveroa, jolloin työssäkäynti kallistuu ja logiistiikkakustannusten takia jokaisen tuotteen hinta nousee. Onneksi sentää toimeentulotuella elävät saavat vappusatasensa, vaikka koronakriisi ei vaikuttanut tähän väestönosaan mitenkään.

"Hyväänhän tarkoitukseen nekin rahat meni", sanottiin jossain sotaelokuvassa aikoinaan.
 
Koronan tartuntatilanne on ylittämässä ensimmäisen aallon huipputilanteen ja hallitus ei edes tiedä koska meinaa asiaa käsitellä? :bored:

 
Koronan tartuntatilanne on ylittämässä ensimmäisen aallon huipputilanteen ja hallitus ei edes tiedä koska meinaa asiaa käsitellä? :bored:
Tai sitten ei ole, kun silloin ei paljon testattu. HUSsin Tuominen sanoi sen a-studiossa joku aika sitten ihan suoraan, keväällä testattiin pääosin vain jos, oli ihan pakko, tai päätyi sairaalahoitoon. Muutoin käskettiin sairastaa kotona karanteeninomaisissa olosuhteissa. Siksi kevään testitilastot ei ole vertailukelpoisia syksyn testitilastoihin.

Toivottavasti kuitenkaan uusia lockdowneja ei enää tulisi.
 
Koronan tartuntatilanne on ylittämässä ensimmäisen aallon huipputilanteen ja hallitus ei edes tiedä koska meinaa asiaa käsitellä? :bored:



Sairaalahoidossa tosin vielä suht vähän porukkaa, tehohoidossa 8 ja osastohoidossa 20. Verrattuna kevään huippuun joka oli 80 ja 160. Eli noilta osin ei vielä ole mikään kevääseen verrattavissa oleva paniikki päällä.
 
Minun mielestäni hallituksen toiminta koronan suhteen on tällä hetkellä ihan järkevää.
Katellaan nyt ensin mitä "toimenpidekokonaisuus" tulee sisältämään. Jos ovat somen vietävissä rätkäsevät vielä semmoset kokonaisuudet että on ihmettelemistä.
 
Suurin osa varsinkin niistä Business Finlandin tuista meni pöytälaatikkofirmoille ja muille lipeville tahoille, joiden lakimiesosasto laati uskottavan hakemuksen vaikka oikeaa tarvetta ei ollutkaan.
Lähde tälle väitteelle.

Minäkin osaan esittää paljon raflaavia väitteitä, mutta niiden todistaminen on vaikeampaa.
 
Lähde tälle väitteelle.

Minäkin osaan esittää paljon raflaavia väitteitä, mutta niiden todistaminen on vaikeampaa.
Lähde on uutisointi aiheesta, kun tuota tukea alettiin jakamaan ja oma kärjistävä tulkintani. Ei se ole mun ongelma, jos et seuraa uutisia. Google varmaan löytää juttuja asiasta kiinnostuneille. Toki "suurin osa" on subjektiivista, mutta alkuvaiheessa tuota tukea meni lähinnä ohjelmisto- ja konsulttiyrityksille, eli juuri niille lipeville tahoille, jotka ovat tottuneet tekemään paperihommia ja tietävät miten tehdään uskottava hakemus johonkin haamuprojektiin. Oli siellä varmasti ihan päteviäkin kehitysprojekteja ei siinä mitään.

Ennen kuin alkaa ulina iltapäivälehtien kohuotsikoista, niin ministeriön omassa selvityksessäkin myönnettiin, että tukia meni vääriin kohteisiin. Business Finlandin johtajakin tämän myönsi, että rapatessa roiskui kun kiire oli. Asiasta uutisoitiin laajasti siinä huhti-toukokuun vaihteessa.

Teoriassa noita pitäisi sitten periä takaisin, jos loppuraporteissa selviää, että ehdot eivät täyttyneet.
 
Useampi lehtihän tuosta kirjoitteli alkuvuodesta, tässä IS sepustus: Kommentti: Koronatukea vuotaa oudoille yrityksille – Business Finlandin jättilista on hälyttävä

Kyllähän tuota oli selittämässä BF johtoakin ties missä A-studioissa tai aamu tv:ssa
Tuohan ei todista mitenkään sitä että "suurin osa" on mennyt väärään osoitteeseen.
Lähde on uutisointi aiheesta, kun tuota tukea alettiin jakamaan ja oma kärjistävä tulkintani. Ei se ole mun ongelma, jos et seuraa uutisia.
Kyllä se on vähän myös sun ongelma jos lukijat sivuttavat sanomisesi suoraan kun et perustele tai todista väitteitäsi mitenkään. Tietty jos sua ei yhtään kiinnosta, että kuunnellaanko tai uskotaanko sua, niin sitten varmaan se ja sama. Mutta miksi vaivaudut edes kirjoittamaan jos sua kiinnosta, että kuunnellaanko?

--
Olen erittäinkin kiinnostunut todisteista siitä, että tukia on jaettu päin hemmettiä. Siitä, että virkamiehet tekevät virkarikoksia jne.

Se, että heitetään ilmoille vain hatusta "suurin osa on jaettu väärin" ei taas ole yhtään kiinnostava kommentti. Fake newsiä voi postata kuka vaan.
 
Tuohan ei todista mitenkään sitä että "suurin osa" on mennyt väärään osoitteeseen.
No ei varmaan olekaan, mutta laitoin nyt linkin, että tuollainen ongelma on kyseisessä rahanjaossa ollut. Kuka sitten tietää kuinka laajaa se on ollut, niin mene ja tiedä.
 
No ei varmaan olekaan, mutta laitoin nyt linkin, että tuollainen ongelma on kyseisessä rahanjaossa ollut. Kuka sitten tietää kuinka laajaa se on ollut, niin mene ja tiedä.
No sehän se. Tässä tilanteessa on ihan itsestäänselvää, että rahaa on jaettu vääriin paikoihin. Sillä on vaan valtava ero, että onko rahasta 10% mennyt väärään paikkaan vaiko 60%.

Minusta tuollaisia avustuksia pitäisi lähtökohtaisesti jakaa tasan 0e kenellekään.
 

Ministeriössä vähän informaatiokatkoksia.
Oliko Lintilän ministeriön alle kuuluvassa BF:ssäkin tietokatkoksia, kun sadan tonnin tukipotteja jaettiin pöytälaatikko- ja poste resterante -yrityksille? Matti-meikeläisellekin 2 minuutin vaiva kaivaa firman taloustiedot muutaman viime vuoden ajalta.

Hämmästelen sitä, miten tämä henkilö voi edelleen jatkaa elinkeinoministerinä. Sitten joku Kulmuni sai lähteä, kun hänen avustajansa sopi yhdessä ministeriön virkamiesten kanssa 50.000 eur esiintymiskoulutuksesta Keskustan lähellä olevan konsulttifirman kanssa, jonka kanssa ministeriössä ei oltu tehty hankintasopimusta.
 
Viimeksi muokattu:
Halla-aho kommentoi menneitä:


Valtaosa suomalaisista ei valitettavasti tunnu tajuavan, mihin tätä maata ollaan viemässä. Olen kirjoittanut täällä mm. eläkeputken poistamisesta ja miten sen poistaminen tulee osumaan lujaa suurimpaan osaan yksityissektorin työntekijöistä (lue: tiputaan 500 euron harkinnanvaraiselle toimeentulotuelle). Mutta ihmisiä ei suuressa mittakaavassa kiinnosta, koska se on jossakin kaukana ja luullaan hivenen lapsenomaisesti, että asiat korjautuvat itsestään.

Suomen ilmastositoumukset tulevat monelle nopeammin vastaan nopeammin kuin 60-vuoden ikä. Mutta kiinnostako tämäkään vai otetaanko kunnolla kuivana kakkoseen?

Suomi sitoutui, Perussuomalaisia lukuunottamatta, EU:n ilmasto-ohjelmaan jossa vähennetään hiilidioksidipäästöjä 40% vuoden 2005 tasoon nähden vuoteen 2030 mennessä. Halla-ahon sanoin myös Kokoomus ja Keskusta ovat sitoutuneet EU:n ilmasto-ohjelmaan, niiden on aivan turha ulista.

Se on mielenkiintoista nähdä, miten Suomen hallitukset aikovat laittaa keskimäärin 3600 euron hintaisella autolla ajelevat suomalaiset viemään kulkineensa paaliin ja vaihtamaan +30.000 eur hintaiseen sähköautoon. Aikaa on alle 10 vuotta.
 
Se on mielenkiintoista nähdä, miten Suomen hallitukset aikovat laittaa keskimäärin 3600 euron hintaisella autolla ajelevat suomalaiset viemään kulkineensa paaliin ja vaihtamaan +30.000 eur hintaiseen sähköautoon. Aikaa on alle 10 vuotta.

Ei mitenkään. Tämä ja hallituksen yleinen veropolitiikka pitää huolen ettei täällä ole yhtään teollisuutta enää kymmenen vuoden päästä. En ole varma onko työllisyyden tuhoaminen välttämätön paha vai suunniteltu juttu. Jokatapuksessa Suomen elintaso putoo jonnekkin Ukrainan tasolle. Siinä tilanteessa ei enää kiinnosta mitkään päästömääräykset, hyvä jos löydetään jostain jokin 90-luvun Ooppeli mikä liikkuu eteen ja taakse, sekin toki vain varakkaimmille perheille.

Ilmastojutut ovat tärkeitä, mutta varakkaille maille, ei niille keillä talous menee alas kuin lehmän häntä, tosin eipä pieni Suomi tuhoa tai pelasta maailmaa, kuin kärpäsen paska koko pieni maa.
 
Tuohan ei todista mitenkään sitä että "suurin osa" on mennyt väärään osoitteeseen.

Kyllä se on vähän myös sun ongelma jos lukijat sivuttavat sanomisesi suoraan kun et perustele tai todista väitteitäsi mitenkään. Tietty jos sua ei yhtään kiinnosta, että kuunnellaanko tai uskotaanko sua, niin sitten varmaan se ja sama. Mutta miksi vaivaudut edes kirjoittamaan jos sua kiinnosta, että kuunnellaanko?

--
Olen erittäinkin kiinnostunut todisteista siitä, että tukia on jaettu päin hemmettiä. Siitä, että virkamiehet tekevät virkarikoksia jne.

Se, että heitetään ilmoille vain hatusta "suurin osa on jaettu väärin" ei taas ole yhtään kiinnostava kommentti. Fake newsiä voi postata kuka vaan.
Olen erittäin otettu siitä, että kannat huolta meneekö random nimimerkin viestit perille muille keskustelijoille vai ei. Ei kaikkea yleistietoa ole tarpeen perustella lähteillä ja oletin että jengi ymmärsi, että noita tukia jaettiin ihan päin peetä varsinkin alussa. Keskustelukulttuuri nyt vain on mennyt siihen, että yleistykset ja hyökkäävä asenne on pop. En sitä itse keksinyt, mutta mukaudun valtavirtaan. Tai sitten olen lurkannut liikaa Trump-ketjun rinkirunkkua ja pahat tavat ovat tarttuneet.

Siinä nyt vaikka yksi uutinen aiheesta. Kyllä, yleistin alkuperäisessä viestissäni, mutta yleistyksessä on silti totuutta mukana.

Business Finlandin koronatuen saamisessa tärkeintä on hyvä hakemus. Siksi konsulttiyritykset ovat jopa tarjonneet yrityksille apua hakemusten täyttämiseen tuhansien eurojen korvausta vastaan.
Voidaan kysyä, kuinka tarkoituksenmukaista on se, että yritykset yrittävät keksiä kehityskohteita pakolla saadakseen tukea.

Suomen Kuvalehdenmukaan suurimman osan Business Finlandin koronatuista olivat saaneet huhtikuun puoleenväliin mennessä ohjelmisto- ja konsultointiyhtiöille. Hakemuksiaan ovat saaneet siis läpi yritykset, jotka ovat tottuneet hakemusten tekemiseen.

Ravintola-alan osuus tuista oli 16. huhtikuuta mennessä 5,5 prosenttia. Tämä selittyy rajoitusten takia ovensa sulkeneiden ravintoloiden tyhjillä kassoilla. Lain mukaan Business Finlandin rahoituksella ei voi korvata esimerkiksi menetetystä myynnistä aiheutuneita tappioita.

Sääntöjen mukaan mentiin joo, mutta ei se tee sössitystä tuesta yhtään parempaa
 
Siinä nyt vaikka yksi uutinen aiheesta

Liioiteltu kritiikki vie omasta mielestäni pohjan siltä. BFn tuissa oli ongelmia, perusteet epämääräiset, sitä ei ollut perustettu siihen tarkoitukseen, johon sitä nyt käytettiin, tukia myönnettiin aika hätäisesti jne. Mutta ei siitä ole näyttöä että merkitävä osa tuesta olisi mennyt joillekin pöytälaatikkofirmoille. Jokunen meni, mutta suurin osa oli konsulttitaloja. Siis ihan rehellisiä veroja maksavia yrityksiä, jotka osaavat hakea tukia. Ja jotka täyttivät tuen kriteerit.

Tuo BF-tuen toteutus ei osunut nappiin, mutta ei niistä syistä jotka alkup. viestissäsi mainitsit.
 
Liioiteltu kritiikki vie omasta mielestäni pohjan siltä. BFn tuissa oli ongelmia, perusteet epämääräiset, sitä ei ollut perustettu siihen tarkoitukseen, johon sitä nyt käytettiin, tukia myönnettiin aika hätäisesti jne. Mutta ei siitä ole näyttöä että merkitävä osa tuesta olisi mennyt joillekin pöytälaatikkofirmoille. Jokunen meni, mutta suurin osa oli konsulttitaloja. Siis ihan rehellisiä veroja maksavia yrityksiä, jotka osaavat hakea tukia. Ja jotka täyttivät tuen kriteerit.

Tuo BF-tuen toteutus ei osunut nappiin, mutta ei niistä syistä jotka alkup. viestissäsi mainitsit.
No se on juuri näin. Ja esimerkiksi eräs sukulaiseni vetämä konsulttifirma, joka auttaa tietyn alan yrityksiä digiloikassa, on nyt täystyöllistetty. Tottakai he myös auttoivat asiakkaitaan hakemaan kehitystukia, kun saivat sillä itselleen projekteja.
 
Sairaalahoidossa tosin vielä suht vähän porukkaa, tehohoidossa 8 ja osastohoidossa 20. Verrattuna kevään huippuun joka oli 80 ja 160. Eli noilta osin ei vielä ole mikään kevääseen verrattavissa oleva paniikki päällä.

Jos mitään ei tehdä (tehtiin jo ravintoloiden suhteen), niin nuo kevään huippuluvut tulevat vastaan hivenen yli kolmessa kahdentumisessa. Kahdentumiseen menee tällä hetkellä noin kymmenen päivää, joten kuukauden päästä ollaan kevään huipussa. Jos jarrua painetaan nyt, niin homma saattaa jäädä siihen. Jos jarrua painetaan liian vähän, mennään kevään huipusta yli.

Toistoa keväältä: tartuntamäärien kasvu on signaali, joka lagaa pari viikkoa todellista tilannetta. Sairaalassa olijat vielä tätäkin hitaampi.
 
Liioiteltu kritiikki vie omasta mielestäni pohjan siltä. BFn tuissa oli ongelmia, perusteet epämääräiset, sitä ei ollut perustettu siihen tarkoitukseen, johon sitä nyt käytettiin, tukia myönnettiin aika hätäisesti jne. Mutta ei siitä ole näyttöä että merkitävä osa tuesta olisi mennyt joillekin pöytälaatikkofirmoille. Jokunen meni, mutta suurin osa oli konsulttitaloja. Siis ihan rehellisiä veroja maksavia yrityksiä, jotka osaavat hakea tukia. Ja jotka täyttivät tuen kriteerit.

Tuo BF-tuen toteutus ei osunut nappiin, mutta ei niistä syistä jotka alkup. viestissäsi mainitsit.
Taisin sanoa, että "pöytälaatikkofirmoille tai muille lipeville tahoille, joiden lakimiesosasto laati uskottavan hakemuksen vaikka oikeaa tarvetta ei ollutkaan." Eli juuri nämä konsulttifirmat, jotka tietävät mitä pitää kirjoittaa että tuen saa, vaikka ei niin tarvetta olisikaan. Kiireessä sitten käsittelijät lätkivät tuet menemään koska uskottavan näköinen hakemus. Ehkä näitä peritään takaisin, ehkä näistä kehitysprojekteista tulee uusi Nokia, ehkä ehkä ehkä.

Agreen to disagree ja olkoot asia käsitelty osaltani.
 
Eli juuri nämä konsulttifirmat, jotka tietävät mitä pitää kirjoittaa että tuen saa, vaikka ei niin tarvetta olisikaan.

Tuo tukiha ei ollut mitään yritysten "sosiaalitukea", vaan kehitysrahaa. Eli "tehkää jotain uutta kivaa, tästä saatte rahaa". Musta tuntuu, että kovin moni yhä edelleen kuvittelee, että tuo olisi ollut jotain tukirahaa firmoille, jotka koronan takia menisivät muutoin nurin kun kassavirta katkeaa. En myöskään tiedä, miksi koet, että konsulttifirmojen ei olisi pitänyt tuota tukea hakea. Tai että miksi ne olisivat "lipeviä".
 
Tuo tukiha ei ollut mitään yritysten "sosiaalitukea", vaan kehitysrahaa. Eli "tehkää jotain uutta kivaa, tästä saatte rahaa". Musta tuntuu, että kovin moni yhä edelleen kuvittelee, että tuo olisi ollut jotain tukirahaa firmoille, jotka koronan takia menisivät muutoin nurin kun kassavirta katkeaa. En myöskään tiedä, miksi koet, että konsulttifirmojen ei olisi pitänyt tuota tukea hakea. Tai että miksi ne olisivat "lipeviä".

Lisäksi tuo ei ole mitään helikopterirahaa vaan pitää seurata mihin se raha kuluu ja sitten raportoida se Business Finlandille jotta saa rahat (tai että ne eivät peri rahojaan takaisin, en ole ihan satavarma maksujärjestyksestä).
 
Suurin osa varsinkin niistä Business Finlandin tuista meni pöytälaatikkofirmoille ja muille lipeville tahoille, joiden lakimiesosasto laati uskottavan hakemuksen vaikka oikeaa tarvetta ei ollutkaan.
Ihan näin huomiona noista BF:n kehittämisrahoista, niin ne maksetaan kuitenkin yrityksille kuluihin perustuen, eli sen pöytälaatikkofirmankin on silloin pitänyt tehdä juuri niitä investointeja, joita on hyväksytyssä hakemuksessaan ilmoittanut tekevänsä. Ja osan kuluista maksaa itse. Se on tietenkin eri asia, että olisiko tukia hakeneet yritykset tehneet nuo investoinnit joka tapauksessa ilman tukiakin, mutta harvempi yritys taitaa viitsiä tarpeettomia hankkeita toteuttamaan vaikka osan kuluista saisikin katettua BF:n tuilla.
 
Eduskunnan kyselytunnilla keskusteltiin tänään ruuhkamaksusta.

Suurelle osalle suomalaisista ruuhkamaksu tarkoittaa käytännössä työssäkäyntiveroa. Hallitus on ponnekkaasti ajamassa tätä maksua, kovien polttoaineen verokorotusten ohella. Nämä korotukset on saatava, koska EU:n umpiepärealistinen ilmastotavoite ja Suomen valtion alati kasvavat julkisen talouden menot, vaativat tätä. Palkintoviroista ja kampaviineristä on mahdotonta tinkiä.

Halla-aho kommentoi, että pääkaupunkiseutu on muuttunut paikaksi, jossa pienituloisella ei ole enää varaa asua koska koko nettopalkka uppoaa asumiseen. Asumisen kalleus johtuu siitä, että pääkaupunkiseudulle virtaa yhä enemmän ja enemmän ulkomailta ihmisiä asumaan veronmaksajien kustannuksella. Tämän seurauksena pienituloiset suomalaiset joutuvat muuttamaan ympäristökuntiin, joissa julkinen liikenne ei ole käytännössä saatavilla.

Eli toisin sanoen Suomi itse aiheuttaa tilanteen, jossa pienituloiset pakotetaan muuttamaan suurimpien asutuskeskuksien laitamille ja sitten päälle rankaistaan näitä ihmisiä siitä, että he tulevat omillaan rotteloautoillaan töihin.

Voi helvetti tätä touhua.

 
Eduskunnan kyselytunnilla keskusteltiin tänään ruuhkamaksusta.

Suurelle osalle suomalaisista ruuhkamaksu tarkoittaa käytännössä työssäkäyntiveroa. Hallitus on ponnekkaasti ajamassa tätä maksua, kovien polttoaineen verokorotusten ohella. Nämä korotukset on saatava, koska EU:n umpiepärealistinen ilmastotavoite ja Suomen valtion alati kasvavat julkisen talouden menot, vaativat tätä. Palkintoviroista ja kampaviineristä on mahdotonta tinkiä.

Halla-aho kommentoi, että pääkaupunkiseutu on muuttunut paikaksi, jossa pienituloisella ei ole enää varaa asua koska koko nettopalkka uppoaa asumiseen. Asumisen kalleus johtuu siitä, että pääkaupunkiseudulle virtaa yhä enemmän ja enemmän ulkomailta ihmisiä asumaan veronmaksajien kustannuksella. Tämän seurauksena pienituloiset suomalaiset joutuvat muuttamaan ympäristökuntiin, joissa julkinen liikenne ei ole käytännössä saatavilla.

Eli toisin sanoen Suomi itse aiheuttaa tilanteen, jossa pienituloiset pakotetaan muuttamaan suurimpien asutuskeskuksien laitamille ja sitten päälle rankaistaan näitä ihmisiä siitä, että he tulevat omillaan rotteloautoillaan töihin.

Voi helvetti tätä touhua.

Onko jotain faktaa että tuilla siis tienaa enemmän kun töissä, jotta tuo voisi toteutua? Lähteitä tälle siis.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 280
Viestejä
4 507 780
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom