• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

”Valitettavasti näitä paikkakuntia tulee. Osaan ennakoida seuraavan paikkakunnan, mutten sano”, Lintilä kertoi toimittajan kysyttyä, tuleeko uusia Jämsän ja Naantalin kaltaisia tehtaiden lopettamisia vielä.
”Voi kertoa, mutta se tekee hänestä sisäpiiriläisen. Hänen pitäisi olla hyvin tarkka siitä, miten hän tietoja käyttää. Kaupankäynti yhtiön osakkeilla tai asian kertominen muille sijoittajille olisi ehdottomasti kielletty”, Rothovius sanoi.

Tekeekö Lintilä tiliä pörssissä?
Keskusta sahaa omaa oksaansa ja puolue alkaa olla viimeistä senttiä vaille valmis. Aivan päätöntä menoa.
 
Keskusta sahaa omaa oksaansa ja puolue alkaa olla viimeistä senttiä vaille valmis. Aivan päätöntä menoa.

Mikäs tässä nyt tarkalleen ottaen? Joo, samaa mieltä kepusta mutta Lintilä taitaa spekuloida ja tuskin kukaan olisi yllättynyt jos EKM tietäisi mahdollisen valtionyhtiön suunnitelmista, jostain omistajaohjauksesta vastaavasta puhumattakaan. Valistuneita arvauksia voi heittää monikin, ei kai nämäkään mitään täysiä ylläreitä olleet nämä kaksi. Tosin järjestystä on paha arvata...

Tuskin Lintilä on niin typerä, että sisäpiiritiedosta yrittäisi hyötyä pörssissä koska siitä jää kiinni ja hän ihan varmasti tietää sen.
 
Mikäs tässä nyt tarkalleen ottaen? Joo, samaa mieltä kepusta mutta Lintilä taitaa spekuloida ja tuskin kukaan olisi yllättynyt jos EKM tietäisi mahdollisen valtionyhtiön suunnitelmista, jostain omistajaohjauksesta vastaavasta puhumattakaan. Valistuneita arvauksia voi heittää monikin, ei kai nämäkään mitään täysiä ylläreitä olleet nämä kaksi. Tosin järjestystä on paha arvata...

Tuskin Lintilä on niin typerä, että sisäpiiritiedosta yrittäisi hyötyä pörssissä koska siitä jää kiinni ja hän ihan varmasti tietää sen.
Joo ei ole tässä tapauksessa olennaista, nimittäin mun muistaakseni Lintilällä ei ole sidonnaisuusilmoituksissa ilmoitettuja sijoituksia, eikä verotuksessa ollut pääomatuloja vuosikausiin. Vain palkkatuloa, mutta sitä toki ihan kivasti.
 
Mikäs tässä nyt tarkalleen ottaen? Joo, samaa mieltä kepusta mutta Lintilä taitaa spekuloida ja tuskin kukaan olisi yllättynyt jos EKM tietäisi mahdollisen valtionyhtiön suunnitelmista, jostain omistajaohjauksesta vastaavasta puhumattakaan. Valistuneita arvauksia voi heittää monikin, ei kai nämäkään mitään täysiä ylläreitä olleet nämä kaksi. Tosin järjestystä on paha arvata...

Tuskin Lintilä on niin typerä, että sisäpiiritiedosta yrittäisi hyötyä pörssissä koska siitä jää kiinni ja hän ihan varmasti tietää sen.
Julkisuuskuvalle vahingollista spekulointia, tiedä vaikka sitä sisäpiiritietoa olisi. Puolue toimii jo nyt hallituksen kumileimasimena, niin tällaisilla ulostuloilla tuskin on positiivisiä vaikutuksia äänestäjäkunnalleen ja nämä sulkemiset sekä yt-neuvottelut aloittavat tehtaat on monesti "pienissä kunnissa".

edit: ja tällaisissa asioissa tunteet voittaa järjen, eli syyllinen on löydettävä ja hallitus on oiva osasyyllinen
 
Viimeksi muokattu:
Julkisuuskuvalle vahingollista spekulointia, tiedä vaikka sitä sisäpiiritietoa olisi. Puolue toimii jo nyt hallituksen kumileimasimena, niin tällaisilla ulostuloilla tuskin on positiivisiä vaikutuksia äänestäjäkunnalleen ja nämä sulkemiset sekä yt-neuvottelut aloittavat tehtaat on monesti "pienissä kunnissa".

edit: ja tällaisissa asioissa tunteet voittaa järjen, eli syyllinen on löydettävä ja hallitus on oiva osasyyllinen
Näin se on. Mutta yleensä on ollut tapana, että PM ja TEM tai elinkeinoministeri informoidaan etukäteen, usein jo aiemmin, mutta viimeistään vuorokautta ennen.

UPM:n menettely tosiaan oli poikkeuksellinen minusta. Ehkä hpj. Wahlroos halusi Pesosen kautta näpäyttää demareita, vaikka en ymmärrä miksi. Vielä Lipposen ja Heinäluoman aikaan hän teki yhteistyötä avoimesti, vaikka toki toi aina kantansa esille.
 
Marin ja Haatainen käyvät Naantalissa lukemassa ulkoa opeteltuja myötätuntotarinoita. Tosiasiassa kumpaakaan ei kiinnosta satojen työpaikkojen kohtalo pätkääkään. Kunhan ovat tyytyväisiä, että Suomen kunnianhimoinen päämäärä kohti EU:n asettamia ympäristötavoitteita on Naantalin sulkemisen jälkeen taas hieman lähempänä.

Suomen media, jonka pitäisi olla yksi maailman vapaimmista, jättää tietenkin taas kertomatta että 44% omistusosuudellaan valtio voisi ilmoitusluontoisena asiana estää Naantalin sulkemisen. Mutta sellaista ihmettä ei nähdä, että tässä maassa alkaisi media oikeasti haastamaan systeemiin kuuluvia hallituspuolueita. Suomi on Pohjolan Valko-Venäjä.

 
Marin ja Haatainen käyvät Naantalissa lukemassa ulkoa opeteltuja myötätuntotarinoita. Tosiasiassa kumpaakaan ei kiinnosta satojen työpaikkojen kohtalo pätkääkään. Kunhan ovat tyytyväisiä, että Suomen kunnianhimoinen päämäärä kohti EU:n asettamia ympäristötavoitteita on Naantalin sulkemisen jälkeen taas hieman lähempänä.

Suomen media, jonka pitäisi olla yksi maailman vapaimmista, jättää tietenkin taas kertomatta että 44% omistusosuudellaan valtio voisi ilmoitusluontoisena asiana estää Naantalin sulkemisen. Mutta sellaista ihmettä ei nähdä, että tässä maassa alkaisi media oikeasti haastamaan systeemiin kuuluvia hallituspuolueita. Suomi on Pohjolan Valko-Venäjä.

Lintilä totesi jo kyselytunnilla, että hallitus taistelee jokaisesta työpaikasta mutta eivät aio suuromistajana puuttua pörssiyhtiön touhuihin. Aika laiskaa taistelua ja omistamista, kun ei päätösvaltaa käytetä.

Tiedän, ettei markkinataloudessa valtion ole sopivaa puuttua yksityisten firmojen päätöksiin, mutta valtiohan on Nesteen omistaja siinä missä muutkin tahot, joten miksei sitä valtaa käytetä? Eihän se ole mitään sosialisointia vaan juuri sitä markkinataloutta. Tuo jalostamo on vielä tehnyt viimeisen kymmenen vuoden aikana neljän miljardin tuloksen ja ainoastaan tämä viimeinen vuosi on ollu lievästi tappiollinen koronan takia. Lisäksi jo strategisen intressin puolesta olisi hyvä, että polttoainejalostus on hajautettua eikä keskitettynä lähelle itäistä naapuria.

"Tämän hallituksen ykkösprioriteetteja ovat työ ja työpaikat." :whistling:
 
Lintilä totesi jo kyselytunnilla, että hallitus taistelee jokaisesta työpaikasta mutta eivät aio suuromistajana puuttua pörssiyhtiön touhuihin. Aika laiskaa taistelua ja omistamista, kun ei päätösvaltaa käytetä.

Tiedän, ettei markkinataloudessa valtion ole sopivaa puuttua yksityisten firmojen päätöksiin, mutta valtiohan on Nesteen omistaja siinä missä muutkin tahot, joten miksei sitä valtaa käytetä? Eihän se ole mitään sosialisointia vaan juuri sitä markkinataloutta. Tuo jalostamo on vielä tehnyt viimeisen kymmenen vuoden aikana neljän miljardin tuloksen ja ainoastaan tämä viimeinen vuosi on ollu lievästi tappiollinen koronan takia. Lisäksi jo strategisen intressin puolesta olisi hyvä, että polttoainejalostus on hajautettua eikä keskitettynä lähelle itäistä naapuria.

"Tämän hallituksen ykkösprioriteetteja ovat työ ja työpaikat." :whistling:
Yhtiö katsoo tulevaisuuteen. Tuon jalostamon käynnissä pitäminen vaatii uuden ympäristöluvan ja sen saaminen vaatii isot investoinnit. Myös laskeva kulutus ei tule auttamaan tuon käynnissä pitämisessä. Jos valtio tuon tarvii, se varmaan voi ostaa tuolta tuotantoa.

Edit: tuo on sen verran helppo maali, ja haavoittuvainen, että se ei käynnissä montaa päivää pysy.
 
Tässä on sellainenkin muuttuja, että Suomen kemianteollisuuden viennin arvo oli viime vuonna 12,4 mrd euroa, josta öljytuotteet ja kemikaalit ovat kaksi ylivoimaisesti suurinta komponenttia.

Naantalin jalostamon lakkauttaminen tulee näkymään negatiivisesti ihan maan vientitilastoissa. Elleivät sitten taas keksi hatusta lisää mystistä palveluvientiä, jotta tase ei olisi aivan hirvittävän alijäämäinen.

Valtion olisi kannattanut vaikka maksaa ne Naantalin jalostamon muutaman kymmenen miljoonan euron investoinnit, jotta EU:n ympäristökyykytyksen kriteerit olisi saatu täytettyä ja palkintovirat varmistettua. Tämä meneillään oleva tilanne on sellainen, että jokainen järkevä valtiopäämies pitäisi kiinni Naantalin jalostamon kaltaisesta tuotantolaitoksesta. Mutta ei näköjään kiinnosta.

 
Tässä on sellainenkin muuttuja, että Suomen kemianteollisuuden viennin arvo oli viime vuonna 12,4 mrd euroa, josta öljytuotteet ja kemikaalit ovat kaksi ylivoimaisesti suurinta komponenttia.

Naantalin jalostamon lakkauttaminen tulee näkymään negatiivisesti ihan maan vientitilastoissa. Elleivät sitten taas keksi hatusta lisää mystistä palveluvientiä, jotta tase ei olisi aivan hirvittävän alijäämäinen.

Valtion olisi kannattanut vaikka maksaa ne Naantalin jalostamon muutaman kymmenen miljoonan euron investoinnit, jotta EU:n ympäristökyykytyksen kriteerit olisi saatu täytettyä ja palkintovirat varmistettua. Tämä meneillään oleva tilanne on sellainen, että jokainen järkevä valtiopäämies pitäisi kiinni Naantalin jalostamon kaltaisesta tuotantolaitoksesta. Mutta ei näköjään kiinnosta.

Mitä eroa tässä on paperikoneisiin? Polttonesteiden kysyntä on vähentynyt, ja tulee vähentymään jatkossakin. Eiköhän se Porvoo riitä jalostamaan ihan tarpeeksi, ja sitä varten sinne Porvooseen on investoitukin.

Tuntuu aika ihmeelliseltä, että pörssiyhtiöt eivät saisi lakkauttaa ja rakentaa yksiköitään mielensä mukaan. Olisiko perussuomalaisten hallituksessa linjaus, että kaikki lopetettavat yksiköt valtiollistetaan, vaikkei niiden jatkolle ole liiketaloudellisia perusteita? Tiedän kyllä, että persut ovat talousdemareita, mutta tuollainen toiminta ajaa kyllä demareistakin hurjasti vasemmalta ohi.
 
Mitä eroa tässä on paperikoneisiin? Polttonesteiden kysyntä on vähentynyt, ja tulee vähentymään jatkossakin. Eiköhän se Porvoo riitä jalostamaan ihan tarpeeksi, ja sitä varten sinne Porvooseen on investoitukin.

Tuntuu aika ihmeelliseltä, että pörssiyhtiöt eivät saisi lakkauttaa ja rakentaa yksiköitään mielensä mukaan. Olisiko perussuomalaisten hallituksessa linjaus, että kaikki lopetettavat yksiköt valtiollistetaan, vaikkei niiden jatkolle ole liiketaloudellisia perusteita? Tiedän kyllä että persut ovat talousdemareita, mutta tuollainen toiminta ajaa kyllä demareistakin hurjasti vasemmalta ohi.
Persuvassareille jopa kommunistit on liian oikealla...
 
Omasta mielestäni taas on helpottavaa huomata, että vasemmistohallitus ei yritä puuttua pörssiyrityksen operatiiviseen toimintaan. Melkoista kommunismia kun täälläkin tuollaista peräänkuulutetaan. Valtiolle on paljon hyödyllisempää omistaa kannattavan yrityksen osakkeita ja toisaalta antaa sen toimia itsenäisesti, kuin yrittää populistisin keinoin ja poliittisin motiivein kaataa rahaa tappiollisen tehtaan pystyssäpitoon vain siksi, että vältytään irtisanomisilta. Se, mitä valtio toki voisi tehdä, on luoda Suomesta kannattava maa investoida. Mutta se ei ole koskaan ollut vasemmiston ja AY-mafian vahvuus.
 
Omasta mielestäni taas on helpottavaa huomata, että vasemmistohallitus ei yritä puuttua pörssiyrityksen operatiiviseen toimintaan. Melkoista kommunismia kun täälläkin tuollaista peräänkuulutetaan. Valtiolle on paljon hyödyllisempää omistaa kannattavan yrityksen osakkeita ja toisaalta antaa sen toimia itsenäisesti, kuin yrittää populistisin keinoin ja poliittisin motiivein kaataa rahaa tappiollisen tehtaan pystyssäpitoon vain siksi, että vältytään irtisanomisilta. Se, mitä valtio toki voisi tehdä, on luoda Suomesta kannattava maa investoida. Mutta se ei ole koskaan ollut vasemmiston ja AY-mafian vahvuus.

Mitähän se AY-mafia nyt on taas tehnyt kun ajettiin kannattava öljynjalostamo alas?
Vai olisiko paikallinen sopiminen saanut tämänkin tehtaan kukoistamaan?
 
Omasta mielestäni taas on helpottavaa huomata, että vasemmistohallitus ei yritä puuttua pörssiyrityksen operatiiviseen toimintaan. Melkoista kommunismia kun täälläkin tuollaista peräänkuulutetaan. Valtiolle on paljon hyödyllisempää omistaa kannattavan yrityksen osakkeita ja toisaalta antaa sen toimia itsenäisesti, kuin yrittää populistisin keinoin ja poliittisin motiivein kaataa rahaa tappiollisen tehtaan pystyssäpitoon vain siksi, että vältytään irtisanomisilta. Se, mitä valtio toki voisi tehdä, on luoda Suomesta kannattava maa investoida. Mutta se ei ole koskaan ollut vasemmiston ja AY-mafian vahvuus.
Ihan tarkennuksena pakko kysyä, että koskeeko tämä hallituksen puuttuminen myös kaikenlaisiin yritystukiin ja pelastuspaketteihin? Finnairille ehdotettiin yli puolen miljardin tukea koska toiminta ei ole enää kannattavaa. Annetaanko kaatua vai lähdetäänkö kommunismin tielle ja populistisin keinoin pelastetaan työpaikat velkarahalla? Tappiollinen yritys niin eihän tuohon sovi kaataa rahaa enää?

Pointtihan oli se, että hallitus joille muka työpaikat ovat tärkeitä ei edes yritä tehdä omistajana asialle mitään vaan toteaa "lol ei pyge moi". Jos Lintilä olisi suoraan sanonut, ettei hallitusta kiinnosta työpaikat koska pörssiyhtiön pitää saada tehdä mitä lystää, niin asia olisi kunnossa.
 
Ihan tarkennuksena pakko kysyä, että koskeeko tämä hallituksen puuttuminen myös kaikenlaisiin yritystukiin ja pelastuspaketteihin? Finnairille ehdotettiin yli puolen miljardin tukea koska toiminta ei ole enää kannattavaa. Annetaanko kaatua vai lähdetäänkö kommunismin tielle ja populistisin keinoin pelastetaan työpaikat velkarahalla? Tappiollinen yritys niin eihän tuohon sovi kaataa rahaa enää?

Nesteen tapauksessa tappiollisen laitoksen sulkeminen siis parantaa yrityksen kannattavuutta ja tulosta. En näe juuri järkeä siinä, että valtio lähtisi pakottamaan operatiivisia päätöksiä vastoin yrityksen johdon tahtoa. Kyse on siis eri asiasta kuin Finnairin kohdalla. Finnairin kohdalla sen hallitus joutuu keräämään yritykselle lisärahoitusta, jotta konkurssi vältetään koronan aikana. Tällöin valtio voi osallistua, jos katsoo järkeväksi Finnairin pääomittamisen. Tällöin valtio ei puutu operatiiviseen toimintaan, vaan tekee päätöksen sijoittajana. En pidä outona, että valtio haluaa pitää ainoan ison lentoyhtiömme rahoituksen turvattuna.

Mä siis kritisoin yrityksen operatiiviseen toimintaan puuttumista.
 
Ihan tarkennuksena pakko kysyä, että koskeeko tämä hallituksen puuttuminen myös kaikenlaisiin yritystukiin ja pelastuspaketteihin? Finnairille ehdotettiin yli puolen miljardin tukea koska toiminta ei ole enää kannattavaa. Annetaanko kaatua vai lähdetäänkö kommunismin tielle ja populistisin keinoin pelastetaan työpaikat velkarahalla? Tappiollinen yritys niin eihän tuohon sovi kaataa rahaa enää?

Pointtihan oli se, että hallitus joille muka työpaikat ovat tärkeitä ei edes yritä tehdä omistajana asialle mitään vaan toteaa "lol ei pyge moi". Jos Lintilä olisi suoraan sanonut, ettei hallitusta kiinnosta työpaikat koska pörssiyhtiön pitää saada tehdä mitä lystää, niin asia olisi kunnossa.
Voisin veikata, että alkaa se yhtiön arvo putoamaan aika rajusti, jos valtio alkaa määräämään, että sen täytyy ylläpitää tulevaisuudessa rajuja tappioita tekeviä yksiköitä. Alkaisi muut omistajat kaikkoamaan. Jokainen itseään kunnioittava hallituksen jäsen lähtisi ja aika paljon korkeimmasta johdosta myös. Lopputulemana valtiolla on käsissään rampa firma, jonka arvo laskenut jäätävästi ja sen koko tulevaisuus on epävarmaa. Kyllä kannattaa pitää yksi jalostamo, koska työntekijät.

Toki valtio voi tuon ostaa ja pitää väen töissä. Tosin halvempaa maksaa kaikille ansiosidonnaista.
 
Nesteen tapauksessa tappiollisen laitoksen sulkeminen siis parantaa yrityksen kannattavuutta ja tulosta. En näe juuri järkeä siinä, että valtio lähtisi pakottamaan operatiivisia päätöksiä vastoin yrityksen johdon tahtoa. Kyse on siis eri asiasta kuin Finnairin kohdalla. Finnairin kohdalla sen hallitus joutuu keräämään yritykselle lisärahoitusta, jotta konkurssi vältetään koronan aikana. Tällöin valtio voi osallistua, jos katsoo järkeväksi Finnairin pääomittamisen. Tällöin valtio ei puutu operatiiviseen toimintaan, vaan tekee päätöksen sijoittajana. En pidä outona, että valtio haluaa pitää ainoan ison lentoyhtiömme rahoituksen turvattuna.

Mä siis kritisoin yrityksen operatiiviseen toimintaan puuttumista.
Kyseessähän ei ollut tappiollinen laitos. Vai tekeekö noinkin pieni tappiollinen laitos kymmenessä vuodessa neljän miljardin tuloksen? Kuten Finnairillakin, niin tappiot tulivat koronan takia tänä vuonna. Ihan kauniisti kyllä selitelty tuo Finnairin tapaus, mutta samalla tavalla valtio tekisi päätöksen sijoittajana kun ilmoittaisi yhtiökokouksessa vastustavansa tuottavan laitoksen sulkemista, jos siis katsoo sen järkeväksi. Sitten siitä äänestettäisiin osakkeenomistajien kesken ja tulos olisi sitten omistajien tahto eikä mikään pakotus. Yrityksen johto pysyy siellä vain niin kauan, kun se nauttii omistajien luottamusta. Nyt ei pistetty edes tikkua ristiin.

Voisin veikata, että alkaa se yhtiön arvo putoamaan aika rajusti, jos valtio alkaa määräämään, että sen täytyy ylläpitää tulevaisuudessa rajuja tappioita tekeviä yksiköitä. Alkaisi muut omistajat kaikkoamaan. Jokainen itseään kunnioittava hallituksen jäsen lähtisi ja aika paljon korkeimmasta johdosta myös. Lopputulemana valtiolla on käsissään rampa firma, jonka arvo laskenut jäätävästi ja sen koko tulevaisuus on epävarmaa. Kyllä kannattaa pitää yksi jalostamo, koska työntekijät.

Toki valtio voi tuon ostaa ja pitää väen töissä. Tosin halvempaa maksaa kaikille ansiosidonnaista.
Ei valtio mitään määrää, vaan käyttää osakkeenomistajana sille kuuluvaa päätösvaltaa, josta sitten äänestetään yhtiökokouksessa. Kuten jo sanoin, tuo laitos ei ollut tappiollinen kuin vasta koronan aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi. Eikä dieselin kysyntä ole mihinkää katoamassa pitkään aikaan, tai sitten maailmalla ollaan hulluja, koska uusia öljynjalostamoja rakennetaan tälläkin hetkellä.

Nesteellähän on biodieselosaamista ja muutenkin panostavat uusiutuviin polttonesteisiin, joten ei ole mitään syytä lopettaa laitos jossa on suurin osa infrasta valmiina. Kehittää tuota pitäisi eikä jättää ruostumaan. Tai sitten edes myydä jollekin halukkaalle.
 
Nesteen tapauksessa tappiollisen laitoksen sulkeminen siis parantaa yrityksen kannattavuutta ja tulosta. En näe juuri järkeä siinä, että valtio lähtisi pakottamaan operatiivisia päätöksiä vastoin yrityksen johdon tahtoa. Kyse on siis eri asiasta kuin Finnairin kohdalla. Finnairin kohdalla sen hallitus joutuu keräämään yritykselle lisärahoitusta, jotta konkurssi vältetään koronan aikana. Tällöin valtio voi osallistua, jos katsoo järkeväksi Finnairin pääomittamisen. Tällöin valtio ei puutu operatiiviseen toimintaan, vaan tekee päätöksen sijoittajana. En pidä outona, että valtio haluaa pitää ainoan ison lentoyhtiömme rahoituksen turvattuna.

Mä siis kritisoin yrityksen operatiiviseen toimintaan puuttumista.
Lisäksi Naantalin jalostamon alasajon suhteen on tehty huoltovarmuusanalyysejä jo aiemmin, nyt vielä nopeasti toistettiin.
Valtio-omistajalla ei siis olisi ollut mitään rationaalista syytäkään puuttua asiaan.
 
Ei valtio mitään määrää, vaan käyttää osakkeenomistajana sille kuuluvaa päätösvaltaa, josta sitten äänestetään yhtiökokouksessa. Kuten jo sanoin, tuo laitos ei ollut tappiollinen kuin vasta koronan aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi. Eikä dieselin kysyntä ole mihinkää katoamassa pitkään aikaan, tai sitten maailmalla ollaan hulluja, koska uusia öljynjalostamoja rakennetaan tälläkin hetkellä.

Nesteellähän on biodieselosaamista ja muutenkin panostavat uusiutuviin polttonesteisiin, joten ei ole mitään syytä lopettaa laitos jossa on suurin osa infrasta valmiina. Kehittää tuota pitäisi eikä jättää ruostumaan. Tai sitten edes myydä jollekin halukkaalle.

Ei ollutkaan, mutta kauan se joutuu tuottamaan, jotta vaaditut investoinnit on kuolletettu? Nuo arvioi aika pitkällä aikavälillä. Myös diiselin tulevaisuus täällä on epävarma. Joo sitä saa tehtyä vientiin, mutta kuten kaipolassa, tää on kallis maa tuottaa ja kuljetus markkinoille on pitkä.

Ehkä valtio ymmärsi, ettei se voi tuota asiaa voittaa. Eiköhän tuon voi ostaa, jos sitä kukaan ei tee,eikö se silloin vähän indikoi, ettei siitä tuottavaa oikein saa?
 
Eiköhän nämä tuoteta siellä kehittyneemmällä Porvoon jalostamolla.
Voi olla, mutta Naantalissa kun dieseliä tehtiin jo valmiiksi, niin olisi luonnollista että myös biopuoli voisi olla siellä.

Ei ollutkaan, mutta kauan se joutuu tuottamaan, jotta vaaditut investoinnit on kuolletettu? Nuo arvioi aika pitkällä aikavälillä. Myös diiselin tulevaisuus täällä on epävarma. Joo sitä saa tehtyä vientiin, mutta kuten kaipolassa, tää on kallis maa tuottaa ja kuljetus markkinoille on pitkä.

Ehkä valtio ymmärsi, ettei se voi tuota asiaa voittaa. Eiköhän tuon voi ostaa, jos sitä kukaan ei tee,eikö se silloin vähän indikoi, ettei siitä tuottavaa oikein saa?
Sitä en osaa sanoa. Ei se Nestettä tosin haitannut investoida 2018 1,4 miljardia euroa Singaporessa sijaitsevaan jalostamoonsa, joten ei noilla ole investointirahasta pulaa. Epäilen etteivät Naantalin jalostamon ympäristölupainvestoinnit olisi kuin miljoonaluokkaa.

Noh, eipä asialle mitään voi, kun hallitus on munaton jälleen kerran. Lopettamispäätös aiheuttaa kuitenkin maakuntaani ainakin tuhat työtöntä lisää, eli tankkaan jatkossa muilla kuin Nesteen asemilla.
 
Voi olla, mutta Naantalissa kun dieseliä tehtiin jo valmiiksi, niin olisi luonnollista että myös biopuoli voisi olla siellä.
Luin Nesteen kotisivuilta: heillä on 5 tuotantolinjaa Suomessa, yksi Naantalissa (raakaöljypohjainen) ja neljä Porvoossa (biodiesel ja muut kehittyneemmät prosessit, vähärikkinen polttoöljy jne.). Eivät selvästikään ole halunneet tehdä suuria investointeja Naantaliin.
 
Suomen media, jonka pitäisi olla yksi maailman vapaimmista, jättää tietenkin taas kertomatta että 44% omistusosuudellaan valtio voisi ilmoitusluontoisena asiana estää Naantalin sulkemisen

Siis jos ilmoitusluontoisena asiana pidät sitä että Suomen valtio kutsuisi koolle ylimääräisen Nesteen yhtiökokouksen, sitten kenkisi Nesteen hallituksen (olettaen että muut sijoittajat eivät onnistuisi estään sitä) ja asettaisi uuden hallituksen joka sitten kenkisi Nesteen TJ:n joka sitten peruisi tuon päätöksen samalla kun Nesteen, Fortumin ja muiden pörssiyhtiöiden joissa Suomen valtio on merkittävänä omistajana markkina-arvot laskisivat kuin lehmän häntä niin joo, ilmoitusluontoinen asiahan tuo olisi.
Niin ja vielä olettaen että muut sijoittavat eivät haastaisi Suomen valtiota oikeuteen osakeyhtiölain rikkomisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Toki valtio voi tuon ostaa ja pitää väen töissä. Tosin halvempaa maksaa kaikille ansiosidonnaista.
Tämä ei ole ollenkaan niin yksinkertaista kun puhutaan vientiyrityksestä joka tuo valtioon valuuttaa. Tietenkään mitään ei kannata tekohengittää hinnalla millä hyvänsä, mutta kyllä valtio-omistajalle voi olla helkutin hyvä idea tinkiä siitä 10 % tuottovaatimuksesta ja mielummin antaa tehtaan pyöriä ja pitää porukan palkoissa vs tehdas kiinni ja työntekijät sosiaalituille. Rahahan on valtiolle ilmaista, ja sitä nostetaan niin paljon kuin kehdataan muutenkin. Nollatuloskin riittää, jotta homma on valtiolle nykyisessä työllisyys ja taloustilanteessa erittäin kannattavaa.

Mutta kuten tavallista, tässäkin mennään mielummin ideologia edellä jyrkänteeltä kuin tehdään oikeasti jotain järkevää ja kansakunnalle vaurautta tuovaa politiikkaa.
 
Mutta kuten tavallista, tässäkin mennään mielummin ideologia edellä jyrkänteeltä kuin tehdään oikeasti jotain järkevää ja kansakunnalle vaurautta tuovaa politiikkaa.
Siis se vauraus syntyy siitä, kun valtio ottaa omistukseensa nollatulosta tekevät firmat ja ei anna kenellekään kenkää?
 
Itsekkin vasemmalle kallellaan olevana ihmettelen persuiksi tunnistanuiden foorumikäyttäjien aivan liian vasemmalle meneviä ajatuksia. Ajaisiko teidän oppositiossa oleva puolueenne hallituksessa maata kohti Venezuelan mallia vai mikä tässä oikein on ideana?

muoks: vai onko persut samanaikaisesti äärioikeisto ja äärivasemmisto? (ok, ei voi yleistää koko puolueeseen näiden äänekkäiden tyyppien mielipiteitä).
 
Itsekkin vasemmalle kallellaan olevana ihmettelen persuiksi tunnistanuiden foorumikäyttäjien aivan liian vasemmalle meneviä ajatuksia. Ajaisiko teidän oppositiossa oleva puolueenne hallituksessa maata kohti Venezuelan mallia vai mikä tässä oikein on ideana?

Niin, siis tuohan on vähän kuin jos annetaan yritysten toimia vapaasti kunnes yritysten tekemät valinnat konfliktoivat jonkunlaisen kansallisen edun kanssa. Sitten siinä vaiheessa siirrytäänkin sosialismiin.
Miksiköhän tuollaista poliittista suuntausta kutsuttaisiin, sosialistinen nationalismi? :think:
 
Marin ja Haatainen käyvät Naantalissa lukemassa ulkoa opeteltuja myötätuntotarinoita. Tosiasiassa kumpaakaan ei kiinnosta satojen työpaikkojen kohtalo pätkääkään. Kunhan ovat tyytyväisiä, että Suomen kunnianhimoinen päämäärä kohti EU:n asettamia ympäristötavoitteita on Naantalin sulkemisen jälkeen taas hieman lähempänä.

Suomen media, jonka pitäisi olla yksi maailman vapaimmista, jättää tietenkin taas kertomatta että 44% omistusosuudellaan valtio voisi ilmoitusluontoisena asiana estää Naantalin sulkemisen. Mutta sellaista ihmettä ei nähdä, että tässä maassa alkaisi media oikeasti haastamaan systeemiin kuuluvia hallituspuolueita. Suomi on Pohjolan Valko-Venäjä.


Et ymmärrä paljoakaan markkinataloudesta, jos mielestäsi tämä on hyvä idea.

Suomi nimenomaan ei ole Pohjolan Valko-Venäjä, koska pörssiyhtiöiden annetaan toimia markkinalogiikalla ja näin säilyttää kilpailukyky ulkomaisiin toimijoihin nähden. Näin Suomen vientisektorin tuotteet on kilpailukykyisiä ja näin ollen myyvät hyvin, tuoden maahan valuuttaa. Valko-Venäjällä juuri mikään isompi yritys ei toimi markkinalogiikalla ja luonnollisesti tuotteet ja tuottavuus on kolhoositasoa, joka ei kelpaa edes venäläisille. Siksi Valko-Venäjällä halutaan Lukašenka ulos. Ei ketään kiinnostaisi vaalivilppi, jos johtajalla olisi enemmistön tuki...

Paljon fiksumpaa olisi valtion puolesta maksaa näille insinööreille, prosessinhoitajille ja laitosmiehille uudelleenkoulutus/lisäkoulutus aikuiskoulutustuella. Kemian teollisuudessa ja lääketehtailla on paikkoja auki jatkuvasti.

Ei koko Nesteen kilpailukykyä kannata uhrata muutaman sadan työntekijän takia. Työpaikka jokaiselle-politiikka ei ole toiminut koskaan ikinä missään. Ei edes Neuvostoliitossa.
 
Siis se vauraus syntyy siitä, kun valtio ottaa omistukseensa nollatulosta tekevät firmat ja ei anna kenellekään kenkää?
Ei nyt oikeasti ole näin vaikeaa.

Nollatulostakin tekevä firma voi maksaa huomattavan suuren palkkasumman. Esim. tässä tapauksessa voitaneen puhua 1000 henkilöstä välillisesti. Jos valtio saa näiltä 1000 henkilöltä erinäisinä veroina vaikka keskimäärin 20 ke (40ke tulot / 50 % kokonaisveroaste) se tekee ihan mukavan 20 Me vuodessa nollatulosta tekevältä tehtaalta. Mutta rahaa on, ei kiinnosta. Paitsi hetkinen, kun ei ole.

Tietenkin, jos meillä olisi kansantaloudessa huutava pula työvoimasta. Mutta kun ei ole sitäkään, vaan työpaikoista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei koko Nesteen kilpailukykyä kannata uhrata muutaman sadan työntekijän takia. Työpaikka jokaiselle-politiikka ei ole toiminut koskaan ikinä missään. Ei edes Neuvostoliitossa.
Mutta valtion perustama ja ohjaama öljy-yhtiö on toiminut aika hyvin, esimerkiksi Suomessa. Jostain syystä tästä on yhtäkkiä tullut ihan hirveä ongelma, vaikka käytännössä kaikki Suomen suuret ja tuottavat teollisuusyritykset ovat nimenomaan alunperin valtion rahoittamia valtionyhtiöitä. Moni toki on jo myyty ulkomaille pilkkahintaan, eikä lopputulokset ole mitenkään mairittelevia.

Jos nyt verrataan Suomen teollisuuspolitiikkaa ennen ja jälkeen tämän idealistisen markkinatalousvimman, niin lopputulemana ei oikein voi muuhun päätyä kuin, että aika perseelleenhän on mennyt.
 
Mutta valtion perustama ja ohjaama öljy-yhtiö on toiminut aika hyvin, esimerkiksi Suomessa. Jostain syystä tästä on yhtäkkiä tullut ihan hirveä ongelma, vaikka käytännössä kaikki Suomen suuret ja tuottavat teollisuusyritykset ovat nimenomaan alunperin valtion rahoittamia valtionyhtiöitä. Moni toki on jo myyty ulkomaille pilkkahintaan, eikä lopputulokset ole mitenkään mairittelevia.

Jos nyt verrataan Suomen teollisuuspolitiikkaa ennen ja jälkeen tämän idealistisen markkinatalousvimman, niin lopputulemana ei oikein voi muuhun päätyä kuin, että aika perseelleenhän on mennyt.

No niin no, globaalissa skaalassa ollaan huomattu että yleensä ottaen ne maat jotka rakentavat teollisuutensa tuollaiseen sosialismiin eivät pärjää niille jotka toimivat kapitalistisessa markkinataloudessa. Mutta ehkä Suomi onkin se poikkeus.
 
Luin Nesteen kotisivuilta: heillä on 5 tuotantolinjaa Suomessa, yksi Naantalissa (raakaöljypohjainen) ja neljä Porvoossa (biodiesel ja muut kehittyneemmät prosessit, vähärikkinen polttoöljy jne.). Eivät selvästikään ole halunneet tehdä suuria investointeja Naantaliin.
Uskon tuon. Ei se öljypohjainen diesel silti ole mihinkään katoamassa, koska biomassaa on käytettävissä rajallisesti. Jopa valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa budjettiriihen osalta oli tästä puhetta kun puhuttiin turpeen korvaamisesta. Myönnän toki, että tulevaisuutta ei kukaan voi ennustaa. Ilkka Herlin tälläkin hetkellä puuhaa Salossa jotain kaatopaikkakaasuista tehtyä synteettistä polttoainetta ja onhan näitä muitakin olemassa. Emme kuitenkaan elä tulevaisuudessa, vaan sitä naftaa on saatava nyt.

Itsekkin vasemmalle kallellaan olevana ihmettelen persuiksi tunnistanuiden foorumikäyttäjien aivan liian vasemmalle meneviä ajatuksia. Ajaisiko teidän oppositiossa oleva puolueenne hallituksessa maata kohti Venezuelan mallia vai mikä tässä oikein on ideana?

muoks: vai onko persut samanaikaisesti äärioikeisto ja äärivasemmisto? (ok, ei voi yleistää koko puolueeseen näiden äänekkäiden tyyppien mielipiteitä).
Kiitos osallistumisestasi laadukkaaseen keskusteluun ilman tarpeetonta provoa. :tup:
 
Uskon tuon. Ei se öljypohjainen diesel silti ole mihinkään katoamassa, koska biomassaa on käytettävissä rajallisesti.

Sanosin että on se katoamassa. Ei toki heti mutta seuraavan noin 10 vuoden aikana. Autokanta tulee sähköistymään ja samalla biodieselit valtaavat sitä markkinaa mitä ei vielä ehdi sähköistyyn.
 
Sanosin että on se katoamassa. Ei toki heti mutta seuraavan noin 10 vuoden aikana. Autokanta tulee sähköistymään ja samalla biodieselit valtaavat sitä markkinaa mitä ei vielä ehdi sähköistyyn.
Tottakai näin tapahtuu jos aikaskaala pistetään tarpeeksi pitkälle. Raskas liikenne ei tule sähköistymään vielä pitkään aikaan (jos koskaan?) ja ei niitä sähköautoja tule olemaan suurimmalla osalla kansaa myöskään. Suomessa on joku vajaa 3 miljoonaa henkilöautoa joiden keskimääräinen arvo on luokkaa 3000e. Saa sähköauton hinta tippua roimasti kymmenessä vuodessa, että se tavantallaaja tuollaisen voi ostaa. Se halpa vanha dieselauto on edelleen monen kansalaisen ainoa vaihtoehto autoksi vuonna 2030.
 
Tottakai näin tapahtuu jos aikaskaala pistetään tarpeeksi pitkälle. Raskas liikenne ei tule sähköistymään vielä pitkään aikaan (jos koskaan?) ja ei niitä sähköautoja tule olemaan suurimmalla osalla kansaa myöskään. Suomessa on joku vajaa 3 miljoonaa henkilöautoa joiden keskimääräinen arvo on luokkaa 3000e. Saa sähköauton hinta tippua roimasti kymmenessä vuodessa, että se tavantallaaja tuollaisen voi ostaa. Se halpa vanha dieselauto on edelleen monen kansalaisen ainoa vaihtoehto autoksi vuonna 2030.

Raskas liikenne on jo sähköistymässä. Esim. kaupunkien bussit siirtyvät yhä enemmän sähköön. Sen lisäksi Tesla Semit ja muut vastaavat näyttävät sitä tulevaisuuden suuntaa.

Ja joo, ei ne diesel autot täysin katoa vuoteen 2030 mennessä. Mutta niiden määrä tulee radikaalisti vähenemään jolloin myös sen tarvittavan dieselin määrä tulee vähenemään. Ja kun siihen yhdistetään erilaiset päästöverot niin ne biodieselit tulee valtaamaan sitä markkinaa yhä enemmän ja enemmän.
 
Tässä on sellainenkin muuttuja, että Suomen kemianteollisuuden viennin arvo oli viime vuonna 12,4 mrd euroa, josta öljytuotteet ja kemikaalit ovat kaksi ylivoimaisesti suurinta komponenttia.

Naantalin jalostamon lakkauttaminen tulee näkymään negatiivisesti ihan maan vientitilastoissa. Elleivät sitten taas keksi hatusta lisää mystistä palveluvientiä, jotta tase ei olisi aivan hirvittävän alijäämäinen.

Valtion olisi kannattanut vaikka maksaa ne Naantalin jalostamon muutaman kymmenen miljoonan euron investoinnit, jotta EU:n ympäristökyykytyksen kriteerit olisi saatu täytettyä ja palkintovirat varmistettua. Tämä meneillään oleva tilanne on sellainen, että jokainen järkevä valtiopäämies pitäisi kiinni Naantalin jalostamon kaltaisesta tuotantolaitoksesta. Mutta ei näköjään kiinnosta.

Siis vaaditaanko täällä jotain valtion tukemaa suunnitelmataloutta taas?
 
No niin no, globaalissa skaalassa ollaan huomattu että yleensä ottaen ne maat jotka rakentavat teollisuutensa tuollaiseen sosialismiin eivät pärjää niille jotka toimivat kapitalistisessa markkinataloudessa. Mutta ehkä Suomi onkin se poikkeus.
Noh, tuollaista kylmää reaalitaloussosialismia kyllä harjoitetaan kaikissa maailman johtavissa talouksissa Amerikkoja myöten niin paljon kuin WHO:n säännöt vain myöden antavat ja vähän vielä päälle. Globaalissa skaalassa on siis kyllä ainoastaan selvää se, että puhdasta markkinataloutta ei pyöritä oikeasti käytännössä kukaan. Suomi on tosiaan aika poikkeus siinä, että täällä kuvitellaan sääntöjen mukaan pelaamisesta annettavan jotain palkintoja.

Ainoastaan idiootti ampuu itseään jalkaan jonkun ideologisen täydellisyyden tavoittelussa.
 
Et ymmärrä paljoakaan markkinataloudesta, jos mielestäsi tämä on hyvä idea.

Suomi nimenomaan ei ole Pohjolan Valko-Venäjä, koska pörssiyhtiöiden annetaan toimia markkinalogiikalla ja näin säilyttää kilpailukyky ulkomaisiin toimijoihin nähden. Näin Suomen vientisektorin tuotteet on kilpailukykyisiä ja näin ollen myyvät hyvin, tuoden maahan valuuttaa. Valko-Venäjällä juuri mikään isompi yritys ei toimi markkinalogiikalla ja luonnollisesti tuotteet ja tuottavuus on kolhoositasoa, joka ei kelpaa edes venäläisille. Siksi Valko-Venäjällä halutaan Lukašenka ulos. Ei ketään kiinnostaisi vaalivilppi, jos johtajalla olisi enemmistön tuki...

Paljon fiksumpaa olisi valtion puolesta maksaa näille insinööreille, prosessinhoitajille ja laitosmiehille uudelleenkoulutus/lisäkoulutus aikuiskoulutustuella. Kemian teollisuudessa ja lääketehtailla on paikkoja auki jatkuvasti.

Ei koko Nesteen kilpailukykyä kannata uhrata muutaman sadan työntekijän takia. Työpaikka jokaiselle-politiikka ei ole toiminut koskaan ikinä missään. Ei edes Neuvostoliitossa.
Voiko olla mahdollista, että on näin "markkinataloudesta" ja valtiontaloudesta ymmärtämätöntä porukkaa?

Ensinnäkin, jos sinä ymmärrät teollisuudesta mitään, niin katsopa vaikka tuonne Kiinaan ja Etelä-Koreaan, millä tavalla siellä noudatetaan mainitemaasi "markkinataloutta". Huomaat ettei siellä noudateta markkinataloutta, sitä ei noudateta Yhdysvalloissa, eikä edes EU:n sisällä. Kaikki valtiot, jotka aikovat menestyä tai edes pysyä pystyssä, joutuvat eri tavoin suojelemaan maassa olevia työpaikkojaan. Nämä tavat vain vaihtelevat. Älkää puhuko markkinataloudesta, koska sitä ei noudata muut kuin suomalaiset umpityperät poliitikot.

Toiseksi Suomen julkinen talous on vuodesta 2008 lähtien rakennettu täysin sen varaan, että menoja rahoitetaan pysyvästi velalla. Tähän kuvioon istuu todella huonosti se, että maan kauppatase valahtaa pahasti negatiiviseksi, koska Suomen kaltaiselle pienelle maalle se on yksi merkittävimmistä komponenteista arvioitaessa maan luottokelpoisuutta.

Tämä tilanne on sellainen, että hallituksen pitäisi pitää kynsin ja hampain kiinni jokaisesta merkittävästä vientiyrityksestä. Kyse ei ole pelkästään työpaikoista, ja paikkakunnalle aiheutuvasta katastrofista, vaan myös Suomen luottokelpoisuudesta.

Neste teki 15,8 mrd liikevaihdolla 2,2 mrd tuloksen 2019. Pääomistaja voi aivan hyvin määrätä, että Naantalin jalostamo pysyy auki tai sitten hallitus on hyvä ja katselee uudet hommat.
 
Mutta valtion perustama ja ohjaama öljy-yhtiö on toiminut aika hyvin, esimerkiksi Suomessa. Jostain syystä tästä on yhtäkkiä tullut ihan hirveä ongelma, vaikka käytännössä kaikki Suomen suuret ja tuottavat teollisuusyritykset ovat nimenomaan alunperin valtion rahoittamia valtionyhtiöitä. Moni toki on jo myyty ulkomaille pilkkahintaan, eikä lopputulokset ole mitenkään mairittelevia.

Jos nyt verrataan Suomen teollisuuspolitiikkaa ennen ja jälkeen tämän idealistisen markkinatalousvimman, niin lopputulemana ei oikein voi muuhun päätyä kuin, että aika perseelleenhän on mennyt.

Kilpailu on nykymaailmassa koventunut. Ennen kaikki isot yhtiöt olivat valtionyhtiöitä, joten suomalaisetkin valtion ikiomat ”pikkujättiläiset” kilpailivat toisia kaltaisiaan vastaan. Kansainvälinen tendessi suosii enää alkutuotannon valtionyhtiöitä. Mitä korkeampi jalostusaste, sitä heikommin valtionyhtiö pärjää enää nykypäivänä.

Miksi pohjoismainen yhteiskuntajärjestelmä on maailman paras, eli suosii mahdollisimman montaa kansalaistaan mahdollisimman tasaisesti?

No siksi että markkinatalouden annetaan noudattaa omaa logiikkaansa ja luoda mahdollisimman paljon hyvinvointia. Tästä hyvänä esimerkkinä on työaikalain soveltamattomuus korkean tason asiantuntijatehtävissä työskenteleviin ja yritysjohtajiin. He saavat/joutuvat tekemään töitä tarpeen vaatiessa vaikka kellon ympäri.

Samalla sosiaalisen suojelun tarpeessa oleviin sovelletaan sosialismin periaatteita. Varatonta ei heitetä kadulle tai lapsilla ei teetetä töitä koulun sijasta. Sosialismi kannattaa jättää valtion heiniksi. Ei yritysmaailman. Yrityksen kannattaa antaa yrittää tuottaa mahdollisimman paljon voittoa työllistämisratkaisujensa kautta. Tämä valitettavasti aiheutta irtisanomisia aina silloin tällöin.
 
Noh, tuollaista kylmää reaalitaloussosialismia kyllä harjoitetaan kaikissa maailman johtavissa talouksissa Amerikkoja myöten niin paljon kuin WHO:n säännöt vain myöden antavat ja vähän vielä päälle. Globaalissa skaalassa on siis kyllä ainoastaan selvää se, että puhdasta markkinataloutta ei pyöritä oikeasti käytännössä kukaan. Suomi on tosiaan aika poikkeus siinä, että täällä kuvitellaan sääntöjen mukaan pelaamisesta annettavan jotain palkintoja.

Ainoastaan idiootti ampuu itseään jalkaan jonkun ideologisen täydellisyyden tavoittelussa.

Siis onko sulla esimerkkejä niistä tilanteista missä valtio lähtee käyttämään tuollaista valtaa pörssiyhtiöissä joista se omistaa merkittävän osan?
 
Neste teki 15,8 mrd liikevaihdolla 2,2 mrd tuloksen 2019. Pääomistaja voi aivan hyvin määrätä, että Naantalin jalostamo pysyy auki tai sitten hallitus on hyvä ja katselee uudet hommat.

Pääomistaja ei voi tehdä mitä sitä huvittaa vain koska se on pääomistaja. Osakeyhtiölaki antaa suojaa vähemmistöomistajille pääomistajan mielivaltaa vasten. Toisin sanoen, pääomistaja ei voi tehdä sellaisia päätöksiä jotka edistävät sen omia etuja yli muiden omistajien. Ja tuollainen "ylläpidetää ei-kannattavaa toimintaa koska verotulot" voi hyvinkin mennä tuon alle.
 
Siis onko sulla esimerkkejä niistä tilanteista missä valtio lähtee käyttämään tuollaista valtaa pörssiyhtiöissä joista se omistaa merkittävän osan?
Ei tarvita edes enemmistöä:


Ja keinoja oman teollisuuden suojelemiseksi on tietenkin paljon muitakin.
 
Ei tarvita edes enemmistöä:


Ja keinoja oman teollisuuden suojelemiseksi on tietenkin paljon muitakin.

Toki valtio voi asettaa ehtoja jos se on myymässä omaisuuttaan. Kuten voi mikä tahansa omistajataho.
Mutta tässä on kyse siitä että osakeyhtiön johto määrättäisiin kusemaan vähemmistöomistajien muroihin.
 
Raskas liikenne on jo sähköistymässä. Esim. kaupunkien bussit siirtyvät yhä enemmän sähköön. Sen lisäksi Tesla Semit ja muut vastaavat näyttävät sitä tulevaisuuden suuntaa.

Ja joo, ei ne diesel autot täysin katoa vuoteen 2030 mennessä. Mutta niiden määrä tulee radikaalisti vähenemään jolloin myös sen tarvittavan dieselin määrä tulee vähenemään. Ja kun siihen yhdistetään erilaiset päästöverot niin ne biodieselit tulee valtaamaan sitä markkinaa yhä enemmän ja enemmän.
Raskaalla liikenteellä tarkoitin lähinnä logistiikkaa, mutta kaupunkien bussit ovat kyllä hyvä esimerkki järkevästä sähköistämisestä. Pienhiukkaspäästötkin vähenevät rajusti. Tämä on hyvä ja toimiva asia.

Olen skeptinen sähkörekkaan, mutta en vastusta ajatusta. Suurin ongelma tulee edelleen olemaan se, että Taavi Tavantallaaja tarvitsee autoa vuonna 2030 myös, mutta sähköautoon ei edelleenkään ole varaa ja se tonnin dieselauto on ainoa vaihtoehto. Pessimisti ei pety, mutta voi yllättyä iloisesti. Palataan asiaan 2030 kun olemme viisaampia.
 
Toki valtio voi asettaa ehtoja jos se on myymässä omaisuuttaan. Kuten voi mikä tahansa omistajataho.
Mutta tässä on kyse siitä että osakeyhtiön johto määrättäisiin kusemaan vähemmistöomistajien muroihin.
Ihan samalla tavalla se kusee muiden muroihin, jos estää fuusion. Tässä tapauksessa vaadittiin ihan täysin liiketoimintaan liittymättömät takuut Ranskalaisista työpaikoista.

Ihan miten päin vaan asiaa pyöritteleekin ei poikkea mitenkään siitä, että valtio vaatisi säilyttää työpaikat Naantalissa.
 
Kilpailu on nykymaailmassa koventunut. Ennen kaikki isot yhtiöt olivat valtionyhtiöitä, joten suomalaisetkin valtion ikiomat ”pikkujättiläiset” kilpailivat toisia kaltaisiaan vastaan. Kansainvälinen tendessi suosii enää alkutuotannon valtionyhtiöitä. Mitä korkeampi jalostusaste, sitä heikommin valtionyhtiö pärjää enää nykypäivänä.

Miksi pohjoismainen yhteiskuntajärjestelmä on maailman paras, eli suosii mahdollisimman montaa kansalaistaan mahdollisimman tasaisesti?

No siksi että markkinatalouden annetaan noudattaa omaa logiikkaansa ja luoda mahdollisimman paljon hyvinvointia. Tästä hyvänä esimerkkinä on työaikalain soveltamattomuus korkean tason asiantuntijatehtävissä työskenteleviin ja yritysjohtajiin. He saavat/joutuvat tekemään töitä tarpeen vaatiessa vaikka kellon ympäri.

Samalla sosiaalisen suojelun tarpeessa oleviin sovelletaan sosialismin periaatteita. Varatonta ei heitetä kadulle tai lapsilla ei teetetä töitä koulun sijasta. Sosialismi kannattaa jättää valtion heiniksi. Ei yritysmaailman. Yrityksen kannattaa antaa yrittää tuottaa mahdollisimman paljon voittoa työllistämisratkaisujensa kautta. Tämä valitettavasti aiheutta irtisanomisia aina silloin tällöin.
Kiinassa joka ainoa merkittävä yritys on tiukasti liitoksissa valtioon. Ei siellä ole suuria oikeasti itsenäisiä yrityksiä. Kiinaan ei myöskään voi mennä merkittävä länsimainen yritys, joutumatta jonkinlaiseen fifty-siksty -yhteistyökuvioon paikallisen yrityksen kanssa, joka siis todellisuudessa on valtioyhtiö.

EU:n sisällä Ranska on paras esimerkki siitä, että valtio voi tarvittaessa jakaa miljardikaupalla rahaa maansa yrityksille eikä siihen uskalla kukaan puuttua mitenkään. Kirjoitin taannoin "Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka", miten Ranska aikoo rahoittaa useilla miljardeilla sellaisia yrityksiä, jotka siirtävät toimintaansa Ranskaan. Onko tämä markkinataloutta? Ja ollaan vielä EU:n sisällä.

On aivan täydellisen naiivia uskotella, että Suomi voisi puhtaan markkinatalouden säännöillä pärjätä tällaisia pelureita vastaan. Täällä pitää ottaa yhtä härskit konstit käyttöön tai sitten hyväksyä se, että elintaso taantuu jonnekin 60-70-luvun tasolle + tulee jättityöttömyys.
 
Ihan samalla tavalla se kusee muiden muroihin, jos estää fuusion. Tässä tapauksessa vaadittiin ihan täysin liiketoimintaan liittymättömät takuut Ranskalaisista työpaikoista.

Ihan miten päin vaan asiaa pyöritteleekin ei poikkea mitenkään siitä, että valtio vaatisi säilyttää työpaikat Naantalissa.

Ehkä kusee muroihin mutta kusee muroihin sellaisella tavalla mikä ei ole vähintäänkin kyseenalaista osakeyhtiölain perusteella.
 
Ehkä kusee muroihin mutta kusee muroihin sellaisella tavalla mikä ei ole vähintäänkin kyseenalaista osakeyhtiölain perusteella.
Jos yhtiön halllitus on suositellut tuota fuusiota niin se ei ole yhtään millään tavalla sen enempää tai vähempää kyseenalaista. On taas selvästi hupimeininki päällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 168
Viestejä
4 863 033
Jäsenet
78 613
Uusin jäsen
zipi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom