• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Voidaan keskustella siitä, mitä sana "vasemmisto" tarkoittaa tänä päivänä. Jos Demarit olisi oikeasti vasemmistolainen työväenpuolue, mitä se vielä oli 20 vuotta sitten, olisi se torpannut alkuunsa kaavailut eläkeputken poistosta.

Nyt tämä niin kutsuttu vasemmistolainen työväenpuolue lähti EK:n ja Kokoomuksen kelkkaan poistamaan eläkeputkea, vaikka aivovammainen hiirikin tajuaa kyseessä olevan pelkkä julkisten menojen pienentämiseen tähtäävä hanke. Eläkeputki on tarjonnut 60-vuotiaalle työttömäksi joutuneelle mahdollisuuden olla ansiosidonnaisella eläkeikään asti. Nyt siirrytään periaatteeseen "myy kämppäs ja kaikki mitä omistat, jos et 500 euron työmarkkinatuella pärjää".

Suomessa ei enää juuri ole "oikeisto", "vasemmisto" ja "keskusta" -puolueita. Suomessa on nykyään paljon niin kutsuttuja systeemipuolueita, jotka ajavat omaa henkilökohtaista etua ja läheisten sidosryhmien asiaa. Sellaisten suomalaisten, jotka ei istu jossakin jäsenkirjavirassa Sitralla, asiaa ei aja enää oikeastaan kukaan.

Google ei palauttanut mitään sanalla systeemipuolue, joten oletan tämän olevan joku oma termisi?

Suomessa on oikeistolaisia puolueita ja vasemmistolaisia. Lisäksi konservatiivisia sekä progressiivisia ja autoritaatisia ja liberaaleja. Sanoja vaan tykätään raiskata ja kehitellä uussanoja epäloogisilla merkityksillä sotkemaan entuudestaan (vihervasemmisto, laitaoikeisto, uusmarxilaisuus jne).

Yksi akseli on toimimaton ja niin oikeastaan on poliittinen kompassikin. Tarvitaan melkein kolme akselia, jotta nykyiset keskenään hyvinkin erilaiset puoleet saadaan omille tonteilleen.
 
Google ei palauttanut mitään sanalla systeemipuolue, joten oletan tämän olevan joku oma termisi?

Suomessa on oikeistolaisia puolueita ja vasemmistolaisia. Lisäksi konservatiivisia sekä progressiivisia ja autoritaatisia ja liberaaleja. Sanoja vaan tykätään raiskata ja kehitellä uussanoja epäloogisilla merkityksillä sotkemaan entuudestaan (vihervasemmisto, laitaoikeisto, uusmarxilaisuus jne).

Yksi akseli on toimimaton ja niin oikeastaan on poliittinen kompassikin. Tarvitaan melkein kolme akselia, jotta nykyiset keskenään hyvinkin erilaiset puoleet saadaan omille tonteilleen.
En usko, että eläkeputken poistamisella juuri on työllisyyttä lisäävää vaikutusta. Mutta kun lukee järjestelmäkuvauksen, ymmärtää hyvin, miksi yt-neuvotteluissa on aina vapaaehtoisia tietyn ikäisiä lähtijöitä.
 
Viimeksi muokattu:
6h työpäivät paikallisesti sovittaviksi, jokaisen firman oma asia. Ei työaikoja muutenkaan kannata mihinkään TES:eihin hakata ehdottomiksi teeseiksi. Jossain vientiteollisuuden "liukuhihnatyössä" ei kovin paljoa voi vaikuttaa työtahtiin ja 6h työpäivä 8h palkalla vaatisi ison tuottavuusboostin yritykselle, jotta kulut voidaan kattaa. Myös se monen ehdottama siirtyminen esimerkiksi 2x6h=12h tuotantoon tuollaisessa perus 8h/5vrk/viikko vaatisi yrittäjältä tuplasti työntekijöitä, ja mikäli jokainen työntekijä saisi sen 30% palkankorotuksen (6h työaika 8h palkalla), niin tuottavuusboosti pitäisi olla vieläkin suurempi. Yksityinen sektori kärsisi kilpailukyvyssä ja mahdollisesti yrityksiä kaatuisi = vähemmän verotuloja valtiolle.

Julkisella puolella taas joku 24/7 hoitajatyö kallistuisi kestämättömälle tasolle. Jos nyt pyöritetään vuorokaudessa kolmea 8h vuoroa ja hoitajamitoitus tuntuu olevan tässäkin todella suuri taloudellinen kynnys valtiolle, niin mitä se olisi jos vuorokaudessa olisikin neljä 6h vuoroa, jossa hoitajat saisivat sen 8h palkan. Tuo vaatisi paljon lisää hoitajia ja kaikki saisivat käytännössä 30% suuremman palkan. Aivan tuhoon tuomittu ajatus. Verotus kiristyisi, ostovoima heikkenisi, yksityinen sektori olisi suurin kärsijä ja sitä kautta yksityisen sektorin työntkeijät ajettaisiin vielä ahtaammalle.

On varmasti aloja, johon 6h työaika sopii ja kuka tietää vaikka parin kymmenen vuoden päästä olisimme kaikki 6h työajoissa, mutta Suomen talous sakkaa jo muutenkin, niin nyt pitää olla tarkkana noiden ehdotusten kanssa.
 
6h menisi monella "tietotyön" tekijällä kehityksessä, tutkimuksessa tai vaikka b2b myynnissä. Vaikea niitä 8h päiviä on tehokkaasti painaa läpi.
 
Marinin hallitus torppasi ainoan järkevän hankkeen, jota Berner ajoi Sipilän hallituksessa, eli kevytautot. Ajatuksena oli, että mopoauton sijaan nuorelle olisi voinut antaa 60km/h kulkemaan rampautetun pikkuauton. Kun nuori olisi sitten saanut ajokortin, olisi "blommit" voinut ottaa pois ja muuttaa auton henkilöautoksi.

Mopoauto-kopperot ovat kolaritilanteessa vaarallisia, niiden tarjoama suoja on olematon verrattuna pieniin henkilöautoihin. Toiseksi on kansantaloudellisesti järjetöntä, että kalliita mopoautoja tuodaan Suomeen.

Mutta nämä asiathan eivät paina mitään vaakakupissa, jos vastapuolella on Ranskan mopoautoteollisuus. Suomen eduskuntahan päätti kevytauto-luokan perustamisesta äänin 167 vs 12. Sitten tuli EU-komissio sanomaan, että "hei te ette saa tehdä tota". Nyt Marinin hallitus antoi viimeisen niitin koko hankkeelle.

 
Marinin hallitus torppasi ainoan järkevän hankkeen, jota Berner ajoi Sipilän hallituksessa, eli kevytautot. Ajatuksena oli, että mopoauton sijaan nuorelle olisi voinut antaa 60km/h kulkemaan rampautetun pikkuauton. Kun nuori olisi sitten saanut ajokortin, olisi "blommit" voinut ottaa pois ja muuttaa auton henkilöautoksi.

Mopoauto-kopperot ovat kolaritilanteessa vaarallisia, niiden tarjoama suoja on olematon verrattuna pieniin henkilöautoihin. Toiseksi on kansantaloudellisesti järjetöntä, että kalliita mopoautoja tuodaan Suomeen.

Mutta nämä asiathan eivät paina mitään vaakakupissa, jos vastapuolella on Ranskan mopoautoteollisuus. Suomen eduskuntahan päätti kevytauto-luokan perustamisesta äänin 167 vs 12. Sitten tuli EU-komissio sanomaan, että "hei te ette saa tehdä tota". Nyt Marinin hallitus antoi viimeisen niitin koko hankkeelle.


Tosin tuossahan oli vähän paskaa valmistelua Suomelta (ylläri, Sipilän hallitus teki paskan valmistelun).
Ruotsissa on vastaava konsepti joka on laillinen EU-lakien osalta. Siellä on rajattu noita ongelmallisempia kohtia pois, eli maksimi nopeus on alhaisempi, ei peräkärryn vetoa ja matkustajamäärä pienempi.
*edit* Ja kiihtyvyyskin on rajattu alemmas.
 
Viimeksi muokattu:
ihan hyvin noi voi odottaa sen 3v että saa ajokortin.Siihen tosin pitäisi puuttua ettei sitä ajokortin saamista lykätä turhan takia.Omasta mielestä noi mopoautot ja vastaavat pitäisi kieltää kokonaan koska ne on omastakin mielestä vaarallisia.Onkos se muuten vielä voimassa että sai ajaa autolla suljetulla alueella jos ei ollut korttia,tolla tavalla mun nuoruudessa porukka vähän opetteli niillä romuilla ajamista.Ne oli muuten vieläkin vaarallisempia kuin jotkut mopoautot,kaikki muistaa varmaan ensimmäiset "pikkuvikaiset"(eli jarrut toimi jos toimi yms :D ) fiat 128:t ja datsunit joilla porukka ajeli.Oppipahan ajamaan vähän varovaisemmin koska ei noilla uskaltanut kolaroida koska henki olisi lähtenyt. :srofl: :kahvi:
 
Marinin hallitus torppasi ainoan järkevän hankkeen, jota Berner ajoi Sipilän hallituksessa, eli kevytautot. Ajatuksena oli, että mopoauton sijaan nuorelle olisi voinut antaa 60km/h kulkemaan rampautetun pikkuauton. Kun nuori olisi sitten saanut ajokortin, olisi "blommit" voinut ottaa pois ja muuttaa auton henkilöautoksi.

Mopoauto-kopperot ovat kolaritilanteessa vaarallisia, niiden tarjoama suoja on olematon verrattuna pieniin henkilöautoihin. Toiseksi on kansantaloudellisesti järjetöntä, että kalliita mopoautoja tuodaan Suomeen.

Mutta nämä asiathan eivät paina mitään vaakakupissa, jos vastapuolella on Ranskan mopoautoteollisuus. Suomen eduskuntahan päätti kevytauto-luokan perustamisesta äänin 167 vs 12. Sitten tuli EU-komissio sanomaan, että "hei te ette saa tehdä tota". Nyt Marinin hallitus antoi viimeisen niitin koko hankkeelle.

"Hallituksen mukaan taustalla on EU:n komission kanta, jonka mukaan Suomelle ei ole syytä myöntää poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon."

Voisiko joku päivystävä EU-politrukki selventää tätä kohtaa? Miten se kuuluu EU:lle, jos Suomessa teinit saisivat ajaa nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla mopoautojen sijaan? Määrääkö EU nykyään myös meidän tieliikennelait?

Kunnon lammaslauma kyllä koko hallitus. Ei EU-säädöksiä ole pakko noudattaa, sehän on nähty jo monta kertaa isommissakin asioissa, joten miksi pitää heti alistua kun komission turhakkeet älähtävät.. :facepalm:
 
Liittovaltiomeininkiä ja omilla aivoilla ajattelu kiellettyä. Eihän tuosta enään pitkä matka ole siihen, että hallitus voitaisiin täältä lakkauttaa kokonaan, kun kuitenkaan eivät saa itse päättää oman maan asioista.
 
"Hallituksen mukaan taustalla on EU:n komission kanta, jonka mukaan Suomelle ei ole syytä myöntää poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon."

Voisiko joku päivystävä EU-politrukki selventää tätä kohtaa? Miten se kuuluu EU:lle, jos Suomessa teinit saisivat ajaa nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla mopoautojen sijaan? Määrääkö EU nykyään myös meidän tieliikennelait?

Kunnon lammaslauma kyllä koko hallitus. Ei EU-säädöksiä ole pakko noudattaa, sehän on nähty jo monta kertaa isommissakin asioissa, joten miksi pitää heti alistua kun komission turhakkeet älähtävät.. :facepalm:

No tuossa on kyse siitä että EU:ssa on tuo ajokorttidirektiivi jotta jäsenmaiden käytännöt ajokorttien myöntämisestä ovat yhtenäiset. Jolloin jäsenmaat voivat surutta hyväksyä muiden maiden myöntämät ajokortit ilman että tarvii pohtia sitä käykö maassa X myönnetty kortti niihin asioihin joita vastaavalla kortilla saa tehdä maassa Y.
 
Marinin hallitus torppasi ainoan järkevän hankkeen, jota Berner ajoi Sipilän hallituksessa, eli kevytautot. Ajatuksena oli, että mopoauton sijaan nuorelle olisi voinut antaa 60km/h kulkemaan rampautetun pikkuauton. Kun nuori olisi sitten saanut ajokortin, olisi "blommit" voinut ottaa pois ja muuttaa auton henkilöautoksi.

Mopoauto-kopperot ovat kolaritilanteessa vaarallisia, niiden tarjoama suoja on olematon verrattuna pieniin henkilöautoihin. Toiseksi on kansantaloudellisesti järjetöntä, että kalliita mopoautoja tuodaan Suomeen.

Suurempi ongelma lienee se, että se normiauto 60km/h rajoitettuna on käytännössä taajamaliikenteessä reippaaseen ylinopeuteen kykenevä ja täysin tappava kevyelle liikenteelle.
 
Suurempi ongelma lienee se, että se normiauto 60km/h rajoitettuna on käytännössä taajamaliikenteessä reippaaseen ylinopeuteen kykenevä ja täysin tappava kevyelle liikenteelle.

Joo, ei sinänsä etteikö ajatus mopoautojen korvaamisesta jollain turvallisemmalla ole hyvä.
Mutta tuo kevytautouudistus olisi antanut nille 15 kesäsille käytännössä täydet oikeudet ajaa henkilöautoa kaupungissa ilman yhtään ajo-tuntia ja vain neljällä teoriatunnilla + ajokokeella. Verrattuna nykyiseen vaatimukseen mikä on tyyliin 8 tuntia teoriaa ja 12 tuntia ajoa?
Tuossahan tyyliin 7-kertaistetaan se maksimi kineettinen energia mikä tuolla 15 vuotiaalla on käsissään ja ei edes rajoiteta sitä kuinka nopeasti tuo energia saavutetaan.

Että joo, mitä enemmän tätä miettii niin sen enemmän tuntuu siltä että EU pelasti Suomen taas yhdeltä Sipilän hallituksen paskalta idealta.
 
Marinin hallitus torppasi ainoan järkevän hankkeen, jota Berner ajoi Sipilän hallituksessa, eli kevytautot. Ajatuksena oli, että mopoauton sijaan nuorelle olisi voinut antaa 60km/h kulkemaan rampautetun pikkuauton. Kun nuori olisi sitten saanut ajokortin, olisi "blommit" voinut ottaa pois ja muuttaa auton henkilöautoksi.

Mopoauto-kopperot ovat kolaritilanteessa vaarallisia, niiden tarjoama suoja on olematon verrattuna pieniin henkilöautoihin. Toiseksi on kansantaloudellisesti järjetöntä, että kalliita mopoautoja tuodaan Suomeen.

Mutta nämä asiathan eivät paina mitään vaakakupissa, jos vastapuolella on Ranskan mopoautoteollisuus. Suomen eduskuntahan päätti kevytauto-luokan perustamisesta äänin 167 vs 12. Sitten tuli EU-komissio sanomaan, että "hei te ette saa tehdä tota". Nyt Marinin hallitus antoi viimeisen niitin koko hankkeelle.
Tosin tuossahan oli vähän paskaa valmistelua Suomelta (ylläri, Sipilän hallitus teki paskan valmistelun).
Ruotsissa on vastaava konsepti joka on laillinen EU-lakien osalta. Siellä on rajattu noita ongelmallisempia kohtia pois, eli maksimi nopeus on alhaisempi, ei peräkärryn vetoa ja matkustajamäärä pienempi.
*edit* Ja kiihtyvyyskin on rajattu alemmas.
Alkuperäinen esityshän oli 45 km/h, mutta Perussuomalaisten Lehdon ja Kepun Pakkasen ansiosta (ja lähes kaikkien asiantuntijalausujien vastustuksesta huolimatta) ensin liikennevaliokunta ja sitten koko eduskunta muutti rajoitukseksi 60 km/h.
Perusteina oli niinkin fiksua argumentaatiota, että muutenhan näitä ei erota mopoautosta, muuten traktorilla voi ajaa ohi, ja eihän niitä muuten voisi käyttää perheissä kauppakasseina ja kakkosautoina.

Minusta oli alusta asti päivän selvää, että tämä kaatuu tavalla tai toisella.
 
Onneksi kaatui, koko ajatus oli alunperinkin täysi aivopieru.
Holtittomille lapsille ei tule antaa tappovälineitä käyttöön missään tilanteessa. Jonkun 16v kakaran käytös on liikenteessä usein täysin ennustamatonta, itsekeskeistä ja järjenvastaista, ainoastaan pienen massan omaavat ja hitaat kulkupelit mahdollistavat tarpeeksi matalan riskin muille liikkujille.
En ymmärrä mitä tuon kevytautohankkeen puoltajat ovat alunperinkään ajatelleet, onneksi meillä on EU.
 
Paperitehdas kiinni, 450 pihalle. Syyt tuskin yllättää:

”Vaikka Kaipolassa on osaavat tiimit ja hyvin hoidetut koneet, monien ulkoisten tekijöiden, kuten korkeiden logistiikkakustannusten, sääntelyyn ja verotukseen liittyvien seikkojen, korkeiden työvoimakustannusten ja kasvavien kuitukustannusten vuoksi tehdas on UPM:n paperitehtaista kilpailukyvyltään heikoin”, sanoo UPM Communication Papers -liiketoiminta-alueen johtaja Winfried Schaur sanoo tiedotteessa.

 
Jos olisivat paperiukot olleet ilmaiseksi töissä niin olis tääkin kone säilyny käynnissä.

Niin tai nyt ihan alkajaisiksi olivat voineet ottaa huomioon tuossa alkuvuonna kun lakkoilivat niiden korotusten perässä että ehkä kyseinen ala on sellainen että sieltä löytyy useampia tehtaita jotka valmistavat sellaisia tuotteita että niiden menekki ei ainakaan ole kasvamassa vaan pikemminkin laskemassa. Joka tarkoittaa että niitä paperikoneita aletaan sammuttelemaan ensinnä sieltä missä ne ovat vähiten kannattavia.
 
Jos olisivat paperiukot olleet ilmaiseksi töissä niin olis tääkin kone säilyny käynnissä.

Luultavasti vähempikin vastaan tuleminen olisi riittänyt. Samalla olisi korjattu sitä noidankehää, josta johtuu korkea verotus ja sääntely. Vaikee tuntea kovin suurta sympatiaa kun joku uransa simarahoista ja saunasatasista änkyröinyt paperimies saa lapun käteen.
 
Luultavasti vähempikin vastaan tuleminen olisi riittänyt. Samalla olisi korjattu sitä noidankehää, josta johtuu korkea verotus ja sääntely. Vaikee tuntea kovin suurta sympatiaa kun joku uransa simarahoista ja saunasatasista änkyröinyt paperimies saa lapun käteen.
Ei olisi. Kaipolan alasajo on ollut ilmassa (tai pikemminkin suunnittelu aloitettu) jo vuodesta 2008.
 
Luultavasti vähempikin vastaan tuleminen olisi riittänyt. Samalla olisi korjattu sitä noidankehää, josta johtuu korkea verotus ja sääntely. Vaikee tuntea kovin suurta sympatiaa kun joku uransa simarahoista ja saunasatasista änkyröinyt paperimies saa lapun käteen.
Voittoa ne tehtaat ovat tehneet ja siksi ovat maksaneet harvinaisesti jopa työstä sopivaa korvaustakin. Ja yhteiskunnallekin varmasti ollut suuri tappio nuo kohtuulliset palkat sen sijaan, että vielä suurempi osuus rahoista olisi kierrätetty jonkin velkajärjestelyn kautta veroaparatiisiin ja sieltä miljardööriomistajien taskuihin.
 
Luultavasti vähempikin vastaan tuleminen olisi riittänyt. Samalla olisi korjattu sitä noidankehää, josta johtuu korkea verotus ja sääntely. Vaikee tuntea kovin suurta sympatiaa kun joku uransa simarahoista ja saunasatasista änkyröinyt paperimies saa lapun käteen.

Tällee ku tätä ajattelee kateuden kautta niin olet oikeassa saunarahasta, mutta kun ajattelee isompaa kuvaa niin tämäkin tulee nostamaan omaa veroprosenttia. Ja mitä se tarkoittaa noille ketkä sai potkut. Sekä tämä on vasta alussa tältä syksyltä.
 
Kuvittelin aiemmin, että Demarit torppaisivat Elinkeinoelämen Keskusliiton myötävaikutuksella syntyneen VM:n ehdotuksen eläkeputken poistamisesta.

Olin väärässä. Marin kertoo linjapuheessa, että ei tyrmää ajatusta eläkeputken poistamisesta. Vastapainoksi tulisi panostaa "työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen". Toisin sanoen Marin haluaa heittää 60-vuotiaana työttömäksi joutuneet 500 euron (netto) työmarkkinatuelle +67 vuotiaana koittavaan eläkeikään asti. Tällä tavalla Marin laittaa elämänsä yksityissektorilla työskenneet maksamaan, jotta julkisella sektorilla ei tarvitsisi sopeuttaa mitenkään.

Kuinka vaikeata näiden oikeasta työelämästä vieraantuneiden pösilöiden on hahmottaa, että yritykset irtisanovat nämä +55 vuotiaat ihmiset?? Suurin osa heistä ei vapaaehtoisesti mukavuudenhalusta jättäydy työttömäksi!

Se että Demarit kannattavat eläkeputken poistamista, todistaa sitä, ettei tämäkään puolue aja yksityissektorilla työskentelevien ihmisten asiaa. Aiemminhan Kokoomus ja Vihreät ovat jo rynnänneet kannattamaan eläkeputken poistamista.

Yritykset käyttävät tätä eläkeputkea ikäänkuin perusteena yt:ssä ja irtisanomisissa ja vapaaehtoisia lähtijöitä löytyy. Irtisanovatko enää vanhimpia työntekijöitä jos putki poistetaan? Toisaalta onko se sitten parempi irtisanoa kolmikymppinen asuntovelallinen vai kuusikymppinen jolla talo on maksettu ja pitkä työura takana.

55-vuotiaita tämä ei koske. Nykyisin eläkeputki taitaa alkaa 62 vuoden tienoilla joten he putoavat joka tapauksessa työmarkkinatuelle jos uutta työtä ei löydy.
 
Voittoa ne tehtaat ovat tehneet ja siksi ovat maksaneet harvinaisesti jopa työstä sopivaa korvaustakin. Ja yhteiskunnallekin vaasti ollut suuri tappio nuo kohtuulliset palkat sen sijaan, että vielä suurempi osuus rahoista olisi kierrätetty jonkik velkajärjestelyn kautta veroaparatiisiin ja sieltä miljardööriomistajien taskuihin.

Perustavalla tavalla väärin ymmärretty jos meinaa, että työntekijän palkan ja ei-ehdollisten etujen pitäisi olla voitosta kiinni. Bonuksia voidaan maksaa mutta voitto kuuluu omistajalle ellei työntekijä sitten halua kantaa yrittäjän riskiä myös huonojen vuosien palkanpidätyksinä.

Noin muuten paperityöntekijöiden palkat ovat olleet aikojen saatossa legendaarisen kohtuuttomia ja juuri sillä argumentilla, että "voi maksaa kun tekee kerran tulosta". Mistään ei myöskään olla tingitty sitten kun sitä tulosta ei ole tullut. Perinteisimpänä "saavutetuista eduista ei tingitä".

Ja mitä se tarkoittaa noille ketkä sai potkut.

"Nyt kävi näin, ei voi sanoa ettei varoitettu"?
 
Tällee ku tätä ajattelee kateuden kautta niin olet oikeassa saunarahasta, mutta kun ajattelee isompaa kuvaa niin tämäkin tulee nostamaan omaa veroprosenttia.
Tämä veronkiristyskierre pohjautuu pitkälti AY-demarilogiikkaan; bruttopalkkaa pitää hinnalla millä hyvänsä saada vuosittain korotettua yleiskorotuksin, jotta ostovoima säilyy. Tämä vaikuttaa taas negatiivisesti työnantajapuoleen ja yritysten kilpailukykyyn, kun siitä kalliista duunarista tulee vieläkin kalliimpi. Yrityksen tulos heikkenee, ja taloudellisista syistä ja kilpailukyvyn säilyttämiseksi yrityksen on pakko irtisanoa työntekijöitä. Tulee enemmän työttömiä ja demarit paikkaavat taloutta kiristämällä verotusta, jolloin ostovoima laskee. Eikä aikaakaan, kun AY-liikkeet ovat anelemassa lisää palkankorotuksia heikentyneeseen ostovoimaan ja sama kierre jatkuu. Tulonsiirtojen määrät vain kasvavat kasvamistaan.
 
Tämä veronkiristyskierre pohjautuu pitkälti AY-demarilogiikkaan; bruttopalkkaa pitää hinnalla millä hyvänsä saada vuosittain korotettua yleiskorotuksin, jotta ostovoima säilyy. Tämä vaikuttaa taas negatiivisesti työnantajapuoleen ja yritysten kilpailukykyyn, kun siitä kalliista duunarista tulee vieläkin kalliimpi. Yrityksen tulos heikkenee, ja taloudellisista syistä ja kilpailukyvyn säilyttämiseksi yrityksen on pakko irtisanoa työntekijöitä. Tulee enemmän työttömiä ja demarit paikkaavat taloutta kiristämällä verotusta, jolloin ostovoima laskee. Eikä aikaakaan, kun AY-liikkeet ovat anelemassa lisää palkankorotuksia heikentyneeseen ostovoimaan ja sama kierre jatkuu. Tulonsiirtojen määrät vain kasvavat kasvamistaan.
Tähänkin ketjuun olen muutamankin kerran laittanut niin tulovero- kuin kokonaisveroasteen kehityksen graafit.
Kumpikaan ei ole noussut jatkuvasti, eikä kumpikaan ole nykyisin missään ennätyslukemissa.
Kokonaisveroaste esimerkiksi on kovimmillaan ollut yli viisi prosenttiyksikköä nykyistä korkeammalla.
 
Helsinki-Vantaan maapalvelut Swissport Finland aloittaa yt-neuvottelut – vaarassa jopa 700 työpaikkaa

Ja lisää YT-neuvotteluita pukkaa. Tämä aika pitkälti koronasta riippuvainen. Mutta kuten tuo UPM:n tämän päivän uutinen, olisi hallitus varmasti voinut vaikuttaa osaltaan siihen, sillä yksinkertaisesti taustalla oli kasvaneet työvoima-, energia- ja logistiikkakustannukset täällä Suomessa heikentyneen kysynnän rinnalla. Viimeisimpänä tuo polttoaineverotuksen korotus, mikä on käsittääkseni iskenyt voimalla kumipyöräyrittäjiin.
 
Tähänkin ketjuun olen muutamankin kerran laittanut niin tulovero- kuin kokonaisveroasteen kehityksen graafit.
Kumpikaan ei ole noussut jatkuvasti, eikä kumpikaan ole nykyisin missään ennätyslukemissa.
Kokonaisveroaste esimerkiksi on kovimmillaan ollut yli viisi prosenttiyksikköä nykyistä korkeammalla.

Tuskinpa UPM työntekijöidensä veroastetta tarkoitti. Muualla voi harjoittaa liiketoimintaa pienemmillä veroilla.
 
Tuskinpa UPM työntekijöidensä veroastetta tarkoitti. Muualla voi harjoittaa liiketoimintaa pienemmillä veroilla.
Kommentti, johon vastasin, liittyi työntekijöiden palkkakehityksen ja verotuksen oletettuun takaisinkytkentään.

UPM tietysti monikansallisena yhtiönä, jolla on kohtuullista pankkiosaamista hallituksessaankin, osannee kyllä vero-optimointinsa hoitaa.
 
Viimeksi muokattu:
Erikoinen strategia tällä nyky hallityksella. Ensin verotusta kiristämällä heikennetään yritysten kilpailukykyä ja aiheutetaan tälläsiä UPM tapaisia ongelmia ja sitten kun **** hits the fan, niin aletataan tukemaan paikallisesti.

Tviitissään Marin kertoo, että työ- ja elinkeinoministeriö etsii mahdollisuuksia tukea työntekijöitä sekä alueita tilanteessa. Marinin mukaan toimiin on jo ryhdytty.
Finnair, UPM, Swissport Finland... Pääministeri Marin kommentoi rajuja yt-uutisia: ”Toimiin on jo ryhdytty”


Pitää vain toivoa, että näitä vastaavia ei tule lisää.
 
Erikoinen strategia tällä nyky hallityksella

No ei kai UPM:n lakkautuspäätös sentään syntynyt vain Marinin hallituksen verotuspäätösten seurauksena. Ja toisaalta, tuossa annetaan aluetukea työttömyyden takia, joka aiheuttaa myös veromenetyksiä kunnille. Eikä tuollainen aluetukikaan ole Marinin hallituksen keksintö.

En siis väitä, etteikö olisi paska tai hyvä hallitus, mutta en nyt keksi miten tämä asia liittyisi juuri mitenkään juuri Marinin hallitukseen. Kilpailukyvyn rapautuminen ollut pitkä prosessi ja siihen on osallistunut öbaut kaikki puolueet ja tietenkin AY-mafia.
 
No ei kai UPM:n lakkautuspäätös sentään syntynyt vain Marinin hallituksen verotuspäätösten seurauksena. Ja toisaalta, tuossa annetaan aluetukea työttömyyden takia, joka aiheuttaa myös veromenetyksiä kunnille. Eikä tuollainen aluetukikaan ole Marinin hallituksen keksintö.

En siis väitä, etteikö olisi paska tai hyvä hallitus, mutta en nyt keksi miten tämä asia liittyisi juuri mitenkään juuri Marinin hallitukseen. Kilpailukyvyn rapautuminen ollut pitkä prosessi ja siihen on osallistunut öbaut kaikki puolueet ja tietenkin AY-mafia.

Nii tää on alkanu jo vuodesta 1965 kun siirryttiin 5 päiväiseen työviikkoon, jos silloin työntekijät olis sopinu paikallisesti että tehdäänkin 7 päiväistä viikkoa ei oltas nyt tässä tilanteessa että paperikoneita suljetaan.
 
No ei kai UPM:n lakkautuspäätös sentään syntynyt vain Marinin hallituksen verotuspäätösten seurauksena. Ja toisaalta, tuossa annetaan aluetukea työttömyyden takia, joka aiheuttaa myös veromenetyksiä kunnille. Eikä tuollainen aluetukikaan ole Marinin hallituksen keksintö.

En siis väitä, etteikö olisi paska tai hyvä hallitus, mutta en nyt keksi miten tämä asia liittyisi juuri mitenkään juuri Marinin hallitukseen. Kilpailukyvyn rapautuminen ollut pitkä prosessi ja siihen on osallistunut öbaut kaikki puolueet ja tietenkin AY-mafia.
Ei se pelkästään Marin hallituksen päätöksistä syntynyt, mutta ei polttoaine ja energiaveron korotukset nyt ainakaan tässä tilanteessa auttanut pitäämään tehdasta pystyssä. Jos hallitus olisi tehnyt toimia, että tuotannon ja logistiikan kulut eivät nousisi niin mistäpä sitä tietää, että tehdas olisi vielä kannattanut pitää toiminnassa.
Yksi iso tekijä tuossa kilpailukyvyn rapautumisessa on myös työtekijöiden palkkakustannukset, mitkä ovat huomattavasti korkeammat kuin esimerkiksi saksassa.

Tuolla tukemisella tarkoitin sitä, että jos olisi tuettu teollisuutta niin, että kannattavuus pysyy edes jollain tasolla, niin ei tarvitsisi nyt jakaa paikallista tukea. Se on selvä, että tällä tavalla tarvittaessa tuetaan paikallisesti. Näinhän on tehty jo vaikka kuinka kauan.
 
No ei kai UPM:n lakkautuspäätös sentään syntynyt vain Marinin hallituksen verotuspäätösten seurauksena. Ja toisaalta, tuossa annetaan aluetukea työttömyyden takia, joka aiheuttaa myös veromenetyksiä kunnille. Eikä tuollainen aluetukikaan ole Marinin hallituksen keksintö.

En siis väitä, etteikö olisi paska tai hyvä hallitus, mutta en nyt keksi miten tämä asia liittyisi juuri mitenkään juuri Marinin hallitukseen. Kilpailukyvyn rapautuminen ollut pitkä prosessi ja siihen on osallistunut öbaut kaikki puolueet ja tietenkin AY-mafia.

Kokoomuksen mielipiteen voit lukea linkistä, missä otsikkoa myöten syynä pidetään Marinin hallitusta:


Hallitus on jo nostanut kustannuksia mutta ei ole tehnyt mitään, mikä antaisi näkymää ja varmuutta sille, että paperin tekeminen on Suomessa kannattavaa jatkossakin, Orpo arvostelee.

– Hallitus on nostanut polttoaineveroa eikä tee mitään rakenteellisia uudistuksia, vaan lykkää niitä koko ajan. Tähän se johtaa, hän lisää.

Kaksi edellistä hallitusta sitoutui siihen, että teollisuuden kustannukset eivät nouse. Tähän ei nykyhallitus ole sitoutunut, eli se näkymä on aivan toinen kuin aikaisemmin ja edessä on veronkorotuksia, Orpo sanoo.
 
Koska hallitus ajatteli korvata jo aikaa sitten pieleen menneen talouspohjansa, olisiko jo aika uuden hallitusohjelman? No Marin on ryhtynyt toimenpiteisiin, vaan mitähän mahtaa tarkoittaa, se jää arvoitukseksi.
 
Koska hallitus ajatteli korvata jo aikaa sitten pieleen menneen talouspohjansa, olisiko jo aika uuden hallitusohjelman? No Marin on ryhtynyt toimenpiteisiin, vaan mitähän mahtaa tarkoittaa, se jää arvoitukseksi.
Eipä oikeastaan. Tarkoittaa lisää tukia kenkää saaville, uudelleen koulutusta työttömäksi jääneille ynnä muuta mukavaa haistapaskaa mikä on hyvä verorahoilla kustantaa.
 
Eipä oikeastaan. Tarkoittaa lisää tukia kenkää saaville, uudelleen koulutusta työttömäksi jääneille ynnä muuta mukavaa haistapaskaa mikä on hyvä verorahoilla kustantaa.
Tuet varmaan haetaan tälläkin kertaa EU:n rakennemuutosrahastosta.
Edit: EGR:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Nii tää on alkanu jo vuodesta 1965 kun siirryttiin 5 päiväiseen työviikkoon, jos silloin työntekijät olis sopinu paikallisesti että tehdäänkin 7 päiväistä viikkoa ei oltas nyt tässä tilanteessa että paperikoneita suljetaan.

Nää jatkuvat typerät olkiukot alkaa väsyttämään. Jos nyt et 80- ja 90-lukuja nukkunut (vai olitko syntynyt vielä?) niin pitäisi olla hyvin tiedossa, ettei se paperityöläisen palkkakehitys ollut mitenkään tervettä tai normaalia.

Palkkaa vivuttiin ylöspäin käytännössä seuraavilla argumenteilla:
-Pieni menoerä kokonaissummassa
-Suurista voitoista on millä maksaa
-Jos me mennään lakkoon, on tappiot niin ja niin monta miljoonaa joten kannattaa maksaa

Duunit olivat todella haluttuja ja jos työnantajalla olisi ollut valta valita, olisi lakkoilijan tilalle tullut ilomielin toinen tekijä jopa pienemmällä palkalla.

Sitten tuli "saavutetuista eduista ei tingitä" ja kun paperin kysyntä vaan väheni ja kilpailu koveni, jouduttiin kaikkialta tinkimään paitsi paperimiehen palkasta. Nyt kävi näin, varmaan kiva etsiä tuolla uusia hommia :kahvi:
 
Nää jatkuvat typerät olkiukot alkaa väsyttämään. Jos nyt et 80- ja 90-lukuja nukkunut (vai olitko syntynyt vielä?) niin pitäisi olla hyvin tiedossa, ettei se paperityöläisen palkkakehitys ollut mitenkään tervettä tai normaalia.

Palkkaa vivuttiin ylöspäin käytännössä seuraavilla argumenteilla:
-Pieni menoerä kokonaissummassa
-Suurista voitoista on millä maksaa
-Jos me mennään lakkoon, on tappiot niin ja niin monta miljoonaa joten kannattaa maksaa

Duunit olivat todella haluttuja ja jos työnantajalla olisi ollut valta valita, olisi lakkoilijan tilalle tullut ilomielin toinen tekijä jopa pienemmällä palkalla.

Sitten tuli "saavutetuista eduista ei tingitä" ja kun paperin kysyntä vaan väheni ja kilpailu koveni, jouduttiin kaikkialta tinkimään paitsi paperimiehen palkasta. Nyt kävi näin, varmaan kiva etsiä tuolla uusia hommia :kahvi:
Näin. Jos oppisopimuksella paperikoneenhoitajaksi tullut henkilö saa alle viiden vuoden kokemuksella vuosiansioksi 64 000€ (sisältäen noin 100h ylityötä), on kyllä AY-liikkeet hoitaneet asiansa hyvin. Toinen hyvä esimerkki AY-mafiasta on ahtaajat, joilla myös käsittämätön palkka työn vaativuuteen nähden.
 
Nää jatkuvat typerät olkiukot alkaa väsyttämään. Jos nyt et 80- ja 90-lukuja nukkunut (vai olitko syntynyt vielä?) niin pitäisi olla hyvin tiedossa, ettei se paperityöläisen palkkakehitys ollut mitenkään tervettä tai normaalia.

Palkkaa vivuttiin ylöspäin käytännössä seuraavilla argumenteilla:
-Pieni menoerä kokonaissummassa
-Suurista voitoista on millä maksaa
-Jos me mennään lakkoon, on tappiot niin ja niin monta miljoonaa joten kannattaa maksaa

Duunit olivat todella haluttuja ja jos työnantajalla olisi ollut valta valita, olisi lakkoilijan tilalle tullut ilomielin toinen tekijä jopa pienemmällä palkalla.

Sitten tuli "saavutetuista eduista ei tingitä" ja kun paperin kysyntä vaan väheni ja kilpailu koveni, jouduttiin kaikkialta tinkimään paitsi paperimiehen palkasta. Nyt kävi näin, varmaan kiva etsiä tuolla uusia hommia :kahvi:

-Pieni menoerä kokonaissummassa
Edelleen pitää paikkansa

-Suurista voitoista on millä maksaa
Kyllä voitoista on varaa maksaa

-Jos me mennään lakkoon, on tappiot niin ja niin monta miljoonaa joten kannattaa maksaa
jokainen seisottu päivä tekee tappiota niin ei kannata seisottaa koneita.

Ei täällä kannata alkaa palkoilla kilpailemaan, jos ei kannata niin sitten tehdas seis ja kela maksaa elämisen.
 
-Pieni menoerä kokonaissummassa
Edelleen pitää paikkansa

-Suurista voitoista on millä maksaa
Kyllä voitoista on varaa maksaa

-Jos me mennään lakkoon, on tappiot niin ja niin monta miljoonaa joten kannattaa maksaa
jokainen seisottu päivä tekee tappiota niin ei kannata seisottaa koneita.

Ei täällä kannata alkaa palkoilla kilpailemaan, jos ei kannata niin sitten tehdas seis ja kela maksaa elämisen.

Tän vuoksi mä juuri hymyilenkin leveästi koko illan :)
 
Näin. Jos oppisopimuksella paperikoneenhoitajaksi tullut henkilö saa alle viiden vuoden kokemuksella vuosiansioksi 64 000€ (sisältäen noin 100h ylityötä), on kyllä AY-liikkeet hoitaneet asiansa hyvin. Toinen hyvä esimerkki AY-mafiasta on ahtaajat, joilla myös käsittämätön palkka työn vaativuuteen nähden.

Paljon tuon palkan pitäisi olla että tekisit itse tuota? Ylen uutisissa joku sano että Saksassa samasta työstä maksetaan 30% vähemmmän ja tekeevät vuodessa 100 tuntia enemmän. Tolla palkalla ei tulisi edes Suomessa toimeen.
 
Tän vuoksi mä juuri hymyilenkin leveästi koko illan :)

Ite en hymyile kun vuodessa on tullu 50 000 työtöntä lisää ja lisää on tulossa. Tarkottaa että me maksajat pienenemme kokoajan.
Ja jos vielä palkkaa pitäisi pudottaa jotta ei olisi kateellisia niin lisäisi vaan kelan rahoille menijöitä.
 
Näin. Jos oppisopimuksella paperikoneenhoitajaksi tullut henkilö saa alle viiden vuoden kokemuksella vuosiansioksi 64 000€ (sisältäen noin 100h ylityötä), on kyllä AY-liikkeet hoitaneet asiansa hyvin. Toinen hyvä esimerkki AY-mafiasta on ahtaajat, joilla myös käsittämätön palkka työn vaativuuteen nähden.
No jaa, lennonjohtaja puolentoista vuoden koulutuksella...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 566
Viestejä
4 477 222
Jäsenet
73 957
Uusin jäsen
helzinki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom