• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ite en hymyile kun vuodessa on tullu 50 000 työtöntä lisää ja lisää on tulossa. Tarkottaa että me maksajat pienenemme kokoajan.
Ja jos vielä palkkaa pitäisi pudottaa jotta ei olisi kateellisia niin lisäisi vaan kelan rahoille menijöitä.
No, oma asunto maksettu ja elämä suhteellisen varmalle mallille saatettu riippumatta tulevaisuuden työtilanteesta ja änkyröivän duunarin kohtalo kiinnostaa päivä päivältä vähemmän. Tätähän on tilattu ja kuten itsekin juuri totesit: "Ei täällä kannata alkaa palkoilla kilpailemaan, jos ei kannata niin sitten tehdas seis" joten sitä saa.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
Paljon tuon palkan pitäisi olla että tekisit itse tuota? Ylen uutisissa joku sano että Saksassa samasta työstä maksetaan 30% vähemmmän ja tekeevät vuodessa 100 tuntia enemmän. Tolla palkalla ei tulisi edes Suomessa toimeen.
Työn vaativuuden nähneenä, voisin ajaa paperikonetta helposti alle 50 000€ vuosiansioilla. Mikäli tuo tapahtuisi säännöllisenä päivätyönä, niin alle 40 000€ riittäisi.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
No, oma asunto maksettu ja elämä suhteellisen varmalle mallille saatettu riippumatta tulevaisuuden työtilanteesta ja änkyröivän duunarin kohtalo kiinnostaa päivä päivältä vähemmän. Tätähän on tilattu ja kuten itsekin juuri totesit: "Ei täällä kannata alkaa palkoilla kilpailemaan, jos ei kannata niin sitten tehdas seis" joten sitä saa.
No ei kannata, tää korona unelma on vasta alussa. Nytkin joku duunari miettii miten lapsensa ampuisi ettei toinen kuule. Sä oot siinä 1/100 000 joukossa joka voi neuvotella oman palkan etkä ymmärrä sitä tuskaa kun ei ole rahaa ostaa jouluna lahjoja tai lämmintä ateriaa koulusta tulleelle lapselle.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
No ei kannata, tää korona unelma on vasta alussa. Nytkin joku duunari miettii miten lapsensa ampuisi ettei toinen kuule. Sä oot siinä 1/100 000 joukossa joka voi neuvotella oman palkan etkä ymmärrä sitä tuskaa kun ei ole rahaa ostaa jouluna lahjoja tai lämmintä ateriaa koulusta tulleelle lapselle.
Mun käy sääliksi niitä työntekijöitä, jotka menettävät paikkansa AY-liikkeiden vänkyröinnin takia.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
No ei kannata, tää korona unelma on vasta alussa. Nytkin joku duunari miettii miten lapsensa ampuisi ettei toinen kuule. Sä oot siinä 1/100 000 joukossa joka voi neuvotella oman palkan etkä ymmärrä sitä tuskaa kun ei ole rahaa ostaa jouluna lahjoja tai lämmintä ateriaa koulusta tulleelle lapselle.
No älä vaivu murheeseen. Tästä sosialismista me kärsitään kyllä ihan jokainen :kippis:

Työn vaativuuden nähneenä, voisin ajaa paperikonetta helposti alle 50 000€ vuosiansioilla. Mikäli tuo tapahtuisi säännöllisenä päivätyönä, niin alle 40 000€ riittäisi.
Olen ajanut sekä paperikonetta, että meesauunia ja ei se ole paha homma alkuunkaan. Sotkuja lukuunottamatta leppoisaa.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
No älä vaivu murheeseen. Tästä sosialismista me kärsitään kyllä ihan jokainen :kippis:



Olen ajanut sekä paperikonetta, että meesauunia ja ei se ole paha homma alkuunkaan. Sotkuja lukuunottamatta leppoisaa.
Ei mul ole mitään hätää kun ei ole perhettä, en vaan ymmärrä miten se että minä pudottasin palkkaa 30% saisi Suomen paremmaksi. Olisi vähemmän rahaa kuluttaa ja se hyöty valuisi jollekkin juipille joka ei töitä tee vaan omistaa muutaman lapun yritystä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ei mul ole mitään hätää kun ei ole perhettä, en vaan ymmärrä miten se että minä pudottasin palkkaa 30% saisi Suomen paremmaksi. Olisi vähemmän rahaa kuluttaa ja se hyöty valuisi jollekkin juipille joka ei töitä tee vaan omistaa muutaman lapun yritystä.
No en mä edes tiedä mitä teet työksesi, joten vaikea sanoa onko sulla nosto vai laskupainetta siinä palkassa. Mutta joku paperimies elelisi maaseutupaikkakunnalla ihan kohtuullisesti vaikka 30% olisikin tiputettu. Miten se saisi Suomen paremmaksi? Olisi ehkä se tehdas. Mutta se päätös olisi ehkä pitänyt tajuta tehdä jo kauan aiemmin. Mutta kun ei kuunnella vaikka varoitetaan ja sitten vielä tää sun oma asenteesi: "Ei täällä kannata alkaa palkoilla kilpailemaan, jos ei kannata niin sitten tehdas seis".

Jos sä luulet, että muutamalla osakkeella UPM:ää lyödään varoiksi niin varmaan osaat itsekin sijoittaa. Niitä "lappujen omistajia" muuten kutsutaan omistajiksi, kenelle sen tuloksen pitäisi mennä jos ei heille?
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
Ei mul ole mitään hätää kun ei ole perhettä, en vaan ymmärrä miten se että minä pudottasin palkkaa 30% saisi Suomen paremmaksi. Olisi vähemmän rahaa kuluttaa ja se hyöty valuisi jollekkin juipille joka ei töitä tee vaan omistaa muutaman lapun yritystä.
Mikäli monet muutkin pudottaisivat palkkaa 30% alemmas (mikä on kyllä todella hurja määrä, jos kyse on muusta kuin jostain paperikoneenhoitajasta, ahtaajasta tai muusta hyvinvoivasta AY-mafian alasta), yritykset olisivat paljon kilpailukykyisempiä ja uusia tilauksia riittäisi. Ja kun yritykset voivat hyvin, myös työtä riittää ja se jopa lisääntyisi. Lisääntyneen työn johdosta valtiolla olisi vähemmän menoeriä ja verotusta keventämällä voisi lisätä ostovoimaa. Ostovoiman lisääntyessä palveluyritysten tai vaikkapa päivittäistavarakauppojen myynti lisääntyisi, mikä tarkoittaisi lisää työtä tälle sektorille. Verotusta voisi taas keventää valtion menoerien keventyessä.

Yritykset saavat sijoittajia "lupaamalla" tuottoa sijoittajilleen. Kuulostaa ihan fiksulta. Siksi minäkin laitan osan palkasta sijoituksiin, jotta tulevaisuudessa minulla on pesämunaa esimerkiksi eläkepäiviä varten. Järkevämpi vaihtoehto, kuin tunkea seteleitä patjan sisään. Samalla luon omalta pieneltä osaltani mahdollisuuden yritykselle toimia ja luoda työtä.
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
655
Näin. Jos oppisopimuksella paperikoneenhoitajaksi tullut henkilö saa alle viiden vuoden kokemuksella vuosiansioksi 64 000€ (sisältäen noin 100h ylityötä), on kyllä AY-liikkeet hoitaneet asiansa hyvin. Toinen hyvä esimerkki AY-mafiasta on ahtaajat, joilla myös käsittämätön palkka työn vaativuuteen nähden.
Serkku oli joku 4-6 vuotta sitten paperitehtaalla kesähommissa opiskelujen ohessa. Ihan vaan yleismies jantusena. Ajeli pääasiassa pyöräkuormaajaa ja teki muita pikkuhommia. Palkka 3400€ /kk. Naureskeltiin sillon jo noita poskettomia palkkoja. Eniten huvitusta aiheutti se saunalisä tms. kun itse olin sitä vaan pitänyt jonain tornihuhuna, mutta pakkohan se oli uskoa kun näin ihan palkkakuitissa sen.

Paperihommassa kannattaa muistaa, että kymmeniä miljoonia maksanut tuotantolinjasto / koneet ne miljoonavoitot tekee. Ihmiset vaan mahdollistavat sen käynnissä olon ja toiminnan. Tottakai ihmisen osuus on tärkeä ongelmatilanteissa, mutta muuten vaan tuijotellaan tietokoneen arvoja ja automatiikka hoitaa suurimman osuuden.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 153
Serkku oli joku 4-6 vuotta sitten paperitehtaalla kesähommissa opiskelujen ohessa. Ihan vaan yleismies jantusena. Ajeli pääasiassa pyöräkuormaajaa ja teki muita pikkuhommia. Palkka 3400€ /kk. Naureskeltiin sillon jo noita poskettomia palkkoja. Eniten huvitusta aiheutti se saunalisä tms. kun itse olin sitä vaan pitänyt jonain tornihuhuna, mutta pakkohan se oli uskoa kun näin ihan palkkakuitissa sen.

Paperihommassa kannattaa muistaa, että kymmeniä miljoonia maksanut tuotantolinjasto / koneet ne miljoonavoitot tekee. Ihmiset vaan mahdollistavat sen käynnissä olon ja toiminnan. Tottakai ihmisen osuus on tärkeä ongelmatilanteissa, mutta muuten vaan tuijotellaan tietokoneen arvoja ja automatiikka hoitaa suurimman osuuden.
Toki lähes kaikilla muillakin aloilla on tapana maksaa vuorotyössä lauantailisää. Noilla se on vain hassusti nimetty.
(Itse olen sellaisessa työssä ollut viimeksi n. kolmekymmentä vuotta sitten ja ihan eri alalla, mutta siellä se oli +15% tuntipalkkaan. Edit. taisi sittenkin olla +25%.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Serkku oli joku 4-6 vuotta sitten paperitehtaalla kesähommissa opiskelujen ohessa. Ihan vaan yleismies jantusena. Ajeli pääasiassa pyöräkuormaajaa ja teki muita pikkuhommia. Palkka 3400€ /kk. Naureskeltiin sillon jo noita poskettomia palkkoja. Eniten huvitusta aiheutti se saunalisä tms. kun itse olin sitä vaan pitänyt jonain tornihuhuna, mutta pakkohan se oli uskoa kun näin ihan palkkakuitissa sen.
Tavallaan itsekin toivois, että nää on jotain läppää mutta kun ei ole:

Sopimukseen kuuluu myös kertakorvauksena 300 euron simaraha, joka maksetaan ennen vappua. Sen saisivat kaikki, joilla on voimassa yli kolme kuukautta kestänyt työsopimus.

Voin kuvitella kun siellä on joku Ahonen istunut ja sanonut, että se 300 euron simaraha pitää saada sinne.
-Tota joo, okei laitetaan tänne 300 euron kertakorvaus
-Ei kun pitää olla 300 euron simaraha! :trollface:
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
Toki lähes kaikilla muillakin aloilla on tapana maksaa vuorotyössä lauantailisää. Noilla se on vain hassusti nimetty.
(Itse olen sellaisessa työssä ollut viimeksi yli kolmekymmentä vuotta sitten ja ihan eri alalla, mutta siellä se oli +15% tuntipalkkaan.)
Kuinkahan monella alalla tuota saa. Energia-alalla ei ainakaan lauantaista saa mitään lisää. Sunnuntai on ainoastaan 100%.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 167
Samalla luon omalta pieneltä osaltani mahdollisuuden yritykselle toimia ja luoda työtä.
En kyl ymmärrä tätä pointtia, koska joku sen yrityksen omistaa jokatapauksessa, jos et sinä. Et sä sille yritykselle rahaa lahjoita ostamalla osakkeita. (Eri asia on sitten tietyissä tapauksissa osakeannit)
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
655
Toki lähes kaikilla muillakin aloilla on tapana maksaa vuorotyössä lauantailisää. Noilla se on vain hassusti nimetty.
(Itse olen sellaisessa työssä ollut viimeksi n. kolmekymmentä vuotta sitten ja ihan eri alalla, mutta siellä se oli +15% tuntipalkkaan.)
Niin, siis siinä oli jo vuorolisät. Saunalisän muistaakseni sai Lauantain iltavuorosta. Maksettiin korvaus koska työntekijältä evättiin mahdollisuus päästä saunaan töiden takia.
 
Liittynyt
08.04.2020
Viestejä
1 209
En kyl ymmärrä tätä pointtia, koska joku sen yrityksen omistaa jokatapauksessa, jos et sinä. Et sä sille yritykselle rahaa lahjoita ostamalla osakkeita. (Eri asia on sitten tietyissä tapauksissa osakeannit)
teoriassa ostamalla osakkeita ja pitämällä ne vähennät tarjontaa ja osakkeen arvo tätä kautta nousee niukkuudesta johtuen jos sille on kysyntää markkinoilla.


  • A company's stock price reflects investor perception of its ability to earn and grow its profits in the future.
  • If shareholders are happy, and the company is doing well, as reflected by its share price, the management would likely remain and receive increases in compensation.
  • The prevention of a takeover is another reason that a corporation might be concerned with its stock price.
  • If a company's stock price is performing well along with the company, the company is likely to receive more favorable press from analysts and the media.
eli yksinkertaistettuna korkeampi kurssi vaikuttaa:

-mielikuvavaikutus muihin sijoittajiin -> nostaa kysyntää
-vaikuttaa johdon pysyvyyteen
-vähentää valtausyritysten mahdollisuutta
-lainan saanti pankeilta ja sen ehdot paremmat

tietysti miljoonien osakkeiden yrityksellä muutama kappaleen omistaja ei juuri vaikuta mutta kun näitä pieniä omistajia on paljon on tilanne eri.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
En kyl ymmärrä tätä pointtia, koska joku sen yrityksen omistaa jokatapauksessa, jos et sinä. Et sä sille yritykselle rahaa lahjoita ostamalla osakkeita. (Eri asia on sitten tietyissä tapauksissa osakeannit)
En varsinaisesti tarkoittanut tätä, vaan ihan yksinkertaisesti: miksi en olisi osaomistajana firmassa, kun se kerran on mahdollista ja usein vielä siten, että saan siitä tuottoa eli hyötyä itselleni. Kun joku tosiaan omistaa sen firman joka tapauksessa. Omistajat luovat kokonaiskuvassa edellytykset sille yritykselle ja työntekijöille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
En kyl ymmärrä tätä pointtia, koska joku sen yrityksen omistaa jokatapauksessa, jos et sinä. Et sä sille yritykselle rahaa lahjoita ostamalla osakkeita. (Eri asia on sitten tietyissä tapauksissa osakeannit)
Osakeannin onnistumisen edellytys ja syy halpaan rahoitukseen syntyy nimenomaan siitä, että lämpöpumput käyvät pörssissä kauppaa osakkeilla. On paljon helpompi ostaa jotain kun tietää että sen voi tulevaisuudessa myydä eteenpäin. Lämpöpumput siis auttavat rahoittamaan yritystä silloinkin kun eivät itse osallistu antiin. Samoin osakkeiden likviditeetti (että niillä käydään tiuhaan kauppaa) ja kurssin nousu antaa yritykselle mahdollisuuden laajentua tulevien osakeantien avulla. Eli taas kerran lämpöpumput auttavat yritystä kasvamaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 913
Niin, siis siinä oli jo vuorolisät. Saunalisän muistaakseni sai Lauantain iltavuorosta. Maksettiin korvaus koska työntekijältä evättiin mahdollisuus päästä saunaan töiden takia.
Paperin TES on ihan julkisesti jaossa, joten mitäs tässä arpomaan.


Lauantailta ei makseta mitään erillistä lisää, mutta iltavuorossa saa normaalin vuorolisän päälle tuon saunalisän.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 167
Samoin osakkeiden likviditeetti (että niillä käydään tiuhaan kauppaa) ja kurssin nousu antaa yritykselle mahdollisuuden laajentua tulevien osakeantien avulla.
Toi riippuu ihan siitä, millaisia sijoittajia lämpöpumput ovat. Jos ne vaan ostaa ja pitää, niin se ei paljoa näy kaupankäyntimäärissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Toi riippuu ihan siitä, millaisia sijoittajia lämpöpumput ovat. Jos ne vaan ostaa ja pitää, niin se ei paljoa näy kaupankäyntimäärissä.
Näkyy se kaupoissa ja holdaaminen johtaa siihen, että loppujen lappujen hinta nousee kun niiden saatavuus markkinoilla vähenee. Kumpikin siis vaikuttaa positiivisesti sen yrityksen rahoitusmahdollisuuksiin. Pointti kuitenkin siis oli se, että jälkimarkkinat ovat hyvä asia yrityksen rahoitukselle.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 167
Näkyy se kaupoissa ja holdaaminen johtaa siihen, että loppujen lappujen hinta nousee kun niiden saatavuus markkinoilla vähenee. Kumpikin siis vaikuttaa positiivisesti sen yrityksen rahoitusmahdollisuuksiin. Pointti kuitenkin siis oli se, että jälkimarkkinat ovat hyvä asia yrityksen rahoitukselle.
Eli niin tai näin, ni kurssit nousee. Jos tää vaikutus olis suuri, ni kurssit ei ikinä laskis, mut kai tol joku pieni vaikutus voi olla, en sitä kiellä ja hyvä se mun mielestä on myös, et suomalaiset omistavat suomalaisia yhtiöitä. Itsekkin olen kokeilumielessä muutaman tonnin laittanut osakkeisiin. Ihan jännä seurata kursseja jne...
 
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 616
"Hallituksen mukaan taustalla on EU:n komission kanta, jonka mukaan Suomelle ei ole syytä myöntää poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon."

Voisiko joku päivystävä EU-politrukki selventää tätä kohtaa? Miten se kuuluu EU:lle, jos Suomessa teinit saisivat ajaa nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla mopoautojen sijaan? Määrääkö EU nykyään myös meidän tieliikennelait?

Kunnon lammaslauma kyllä koko hallitus. Ei EU-säädöksiä ole pakko noudattaa, sehän on nähty jo monta kertaa isommissakin asioissa, joten miksi pitää heti alistua kun komission turhakkeet älähtävät.. :facepalm:
En ole itse ostamassa jälkikasvulleni mopoautoa enkä kevytautoa. Mutta ymmärrän niitä maaseudulla asuvia vanhempia, jotka haluaisivat kevytauton ostaa.

Jokainen voi miettiä mielessään, miltä tuntuu kun 16-vuotias surffailee 10 kilometriä lukioon/amikseen pimeää jäistä sivutietä, jossa ei ole pyörätietä eikä edes maalattuja pientareita. Niin ja sitä julkista liikennettä ei ole. Kehä kolmosessa on ehkä vaikeata hahmottaa, että Suomessa asuu paljon ihmisiä tällaisten teiden varrella.

Mutta eihän EU:ta kiinnosta vittuakaan suomalaisten teinien turvallisuus ja elinolot. Eikä kiinnosta vanhojen isojen puolueiden poliitikkojakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Eli niin tai näin, ni kurssit nousee
Ei oikeastaan noin. Vaan että jos likviditeetti olisi huonompi, niin kurssit olisivat luultavasti matalammat ja osa sijoittajista jättäisi kokonaan ostamatta. Ei toi sitä tarkoita, että kurssit vain nousisivat. Ne vain nousevat ja laskevat korkeammalla kuin jos kauppaa käytäisiin vähemmän.

Mut ehkä tätä pitäisi jatkaa osakeketjussa. Meni jo sivuun politiikasta.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 153
En ole itse ostamassa jälkikasvulleni mopoautoa enkä kevytautoa. Mutta ymmärrän niitä maaseudulla asuvia vanhempia, jotka haluaisivat kevytauton ostaa.

Jokainen voi miettiä mielessään, miltä tuntuu kun 16-vuotias surffailee 10 kilometriä lukioon/amikseen pimeää jäistä sivutietä, jossa ei ole pyörätietä eikä edes maalattuja pientareita. Niin ja sitä julkista liikennettä ei ole. Kehä kolmosessa on ehkä vaikeata hahmottaa, että Suomessa asuu paljon ihmisiä tällaisten teiden varrella.

Mutta eihän EU:ta kiinnosta vittuakaan suomalaisten teinien turvallisuus ja elinolot. Eikä kiinnosta vanhojen isojen puolueiden poliitikkojakaan.
5 km on raja, jolloin lukiolaisellekin pitää kunnan järjestää kuljetus.
 
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 616
Kokoomuksen mielipiteen voit lukea linkistä, missä otsikkoa myöten syynä pidetään Marinin hallitusta:

Orpo on vitsimiehiä tai sitten hän ei ole sisäistänyt sitä, millaisen karhunpalveluksen Kokoomuksen Katainen teki Suomen julkisen sektorin velkaantumiselle ja menojen lisäyksille. Tässä on yksi suurimmista root causeista, miksi Suomen velkataso on se mikä se nyt on.

Jos jonnet ei muista, niin puoluejohtajana toiminut Katainen lähti hakemaan Kokoomukselle kovaa kannatusnousua vuoden 2007 eduskuntavaaleissa lupaamalla sairaanhoitajille 500 euron palkankorotukset. Kun Kokoomus sitten aloitti Vanhasen II hallituksen kakkospuolueena ja Katainen valtionvarainministerinä, niin yllättäen sitä 500 euron palkanlisää ei tahtonutkaan järjestyä ja oli käydä kuten Demarien vappusatasen kanssa. Tehy lähti ulosmittaamaan Kataisen lupaukset suurilla mielenosoituksilla ja uhkailemalla työstä kieltäytymisellä.

Hallitus pakotettiin sopuun Tehyn kanssa siten, että muutaman vuoden aikajänteellä sairaanhoitajien palkat nostetaan kaikkiaan 500 eurolla.

Problematiikka tulee siinä, että tämä palkankorotus ajettiin läpi lähes koko julkisen sektorin. Siihen päälle vielä julkisen sektorin täydellisen holtiton rahan käyttö "elvyttämisen nimissä", mikä vain kiihtyi Kataisen pääministerikaudella. Kataisen aiheuttamat taloustuhot Suomelle hakevat vertaistaan maan koko historiassa. Ei ole ketään, joka olisi lisännyt julkisen sektorin menoja yhtä rajusti ja vielä Kataisen hallituksen aikaisella nousukaudella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
lupaamalla sairaanhoitajille 500 euron palkankorotukset
Mitä muuten veikkaat: mikä olisi teveydenhuollon tilanne tällä hetkellä, jos tuota palkankorotusta ei olisi tehty? Mä veikkaan, että se korotus olisi tapahtunut joka tapauksessa. Ja se johtaa vääjäämättä tässä maassa tasapäistämiseen ja muiden julkisten sektorin alojen palkankorotuksiin.

PS. Ja tuo Orpon valitus on ihan idioottimaista. Tuo 70v toiminnassa ollut tehdas ei pelkästään yhden Marinin veroratkaisuun kaatunut. Ihan älytön kommentti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 749
En ole itse ostamassa jälkikasvulleni mopoautoa enkä kevytautoa. Mutta ymmärrän niitä maaseudulla asuvia vanhempia, jotka haluaisivat kevytauton ostaa.

Jokainen voi miettiä mielessään, miltä tuntuu kun 16-vuotias surffailee 10 kilometriä lukioon/amikseen pimeää jäistä sivutietä, jossa ei ole pyörätietä eikä edes maalattuja pientareita. Niin ja sitä julkista liikennettä ei ole. Kehä kolmosessa on ehkä vaikeata hahmottaa, että Suomessa asuu paljon ihmisiä tällaisten teiden varrella.

Mutta eihän EU:ta kiinnosta vittuakaan suomalaisten teinien turvallisuus ja elinolot. Eikä kiinnosta vanhojen isojen puolueiden poliitikkojakaan.
Joo mutta mieti myös niitä vanhempia joiden muksut pyöräilee ja kävelee niissä taajamissa joissa sitten yht'äkkiä onkin niitä 15 kesäisiä tyyppejä sen Skoda Octavian ratissa joka kiihtyy tasan tarkkaan kuin se normi Octavia, painaa sen puolitoista tonnia ja kulkee 60km tunnissa.
Se että noille 15 kesäsille annetaan mahdollisuus ajaa tuollaisia autoja tuollaisilla nopeuksilla ilman että he joutuvat käymään yhdelläkään autokoulun ajotunnilla on aivan absurdia.
Omasta autokoulusta on toki jo pian 20 vuotta aikaa mutta muistaakseni valtaosa niistä tyyliin 20 ajotunnista käytettiin siihen että opeteltiin taajama-ajoa. Niin siellä pikkukaupungissa kuin sitten siellä isommassa mihin ajettiin juuri sitä varten. Ja nyt sitten oltaisiin antamassa noille 15 vuotialle kyky ajaa niitä autoja niissä taajamissa ilman mitään lisärajoituksia ilman mitään käytännön oppitunteja.

*edit*
Ruotsissa on kevytautot. Mutta toisin kuin täällä, siellä homma hoidettiin järkevästi ja EU:n sallimalla tavalla. Eli maksiminopeus 30km/t, autojen kiihtyvyys rajattu ja vain kuski + matkustaja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2020
Viestejä
1 209
PS. Ja tuo Orpon valitus on ihan idioottimaista. Tuo 70v toiminnassa ollut tehdas ei pelkästään yhden Marinin veroratkaisuun kaatunut. Ihan älytön kommentti.

Hallitus on jo nostanut kustannuksia mutta ei ole tehnyt mitään, mikä antaisi näkymää ja varmuutta sille, että paperin tekeminen on Suomessa kannattavaa jatkossakin, Orpo arvostelee.

– Hallitus on nostanut polttoaineveroa eikä tee mitään rakenteellisia uudistuksia, vaan lykkää niitä koko ajan. Tähän se johtaa, hän lisää.

Kaksi edellistä hallitusta sitoutui siihen, että teollisuuden kustannukset eivät nouse. Tähän ei nykyhallitus ole sitoutunut, eli se näkymä on aivan toinen kuin aikaisemmin ja edessä on veronkorotuksia, Orpo sanoo.
Mikä on Marinin veroratkaisu, johon tämä ei kaatunut? Se ettei teollisuuden kustannuksia nosteta, polttoainevero vai rakenteellisten uudistusten puute?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 337
Aika paljon keskitytty täällä keskustelussa lillukanvarsiin, eikä suurimpaan syyhyn, eli sanomalehtipaperin kulutuksen romahtamiseen. Saapas nähdä, montako paperitehdasta laitetaan kiinni.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 337
En ole itse ostamassa jälkikasvulleni mopoautoa enkä kevytautoa. Mutta ymmärrän niitä maaseudulla asuvia vanhempia, jotka haluaisivat kevytauton ostaa.

Jokainen voi miettiä mielessään, miltä tuntuu kun 16-vuotias surffailee 10 kilometriä lukioon/amikseen pimeää jäistä sivutietä, jossa ei ole pyörätietä eikä edes maalattuja pientareita. Niin ja sitä julkista liikennettä ei ole. Kehä kolmosessa on ehkä vaikeata hahmottaa, että Suomessa asuu paljon ihmisiä tällaisten teiden varrella.

Mutta eihän EU:ta kiinnosta vittuakaan suomalaisten teinien turvallisuus ja elinolot. Eikä kiinnosta vanhojen isojen puolueiden poliitikkojakaan.
No mikä vika ruotsalaisissa traktoriautoissa? Eikö niillä pääse tarpeeksi kovaa?
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 167
No mikä vika ruotsalaisissa traktoriautoissa? Eikö niillä pääse tarpeeksi kovaa?
Ei ilmeisesti ainakaan Persujen mielestä pääse, kun he tän ketjun aijempien viestien mukaan halus nostaa sen nopeuden 60km/h ja se kaiketi lopulta kaatoi koko esityksen (vrt. Ruotsi, jossa on traktoriautoja).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 337
PS. Ja tuo Orpon valitus on ihan idioottimaista. Tuo 70v toiminnassa ollut tehdas ei pelkästään yhden Marinin veroratkaisuun kaatunut. Ihan älytön kommentti.
Ihan puhdasta ja perinteistä oppositiopolitiikkaa se on. Ollutkin sitä vähän ikävä.
 
Liittynyt
08.04.2020
Viestejä
1 209
Ei ilmeisesti ainakaan Persujen mielestä pääse, kun he tän ketjun aijempien viestien mukaan halus nostaa sen nopeuden 60km/h ja se kaiketi lopulta kaatoi koko esityksen (vrt. Ruotsi, jossa on traktoriautoja).
Hallituksen esityksestä voi lukea perusteluja tuohon Ruotsiin liittyen:


Ajokorttidirektiivin maatalous- tai metsätraktorin määritelmän soveltamiskäytännön arveltiin olevan tulkinnanvarainen myös siksi, että myös Ruotsissa auton saa muuttaa tietyt tekniset ehdot täytettyään traktoriksi, ajoneuvoluokkaan A-traktor. Tarkemmat ehdot annetaan viranomaismääräyksellä (VVFS 2003:19, Vägverkets föreskrifter om bil ombyggd till traktor samt bil ombyggd till motorredskap klass II). Ajoneuvon rakenteellinen nopeus on rajoitettava 30 kilometriin tunnissa, ja voimansiirron välityssuhteiden on oltava sellaiset, että ajoneuvo saavuttaa 1-vaihteella korkeintaan 10km/h nopeuden. Korirakennetta on muokattava siten, että on ilmeistä, ettei ajoneuvo enää sovellu henkilöiden kuljettamiseen. Kuljettajan vieressä saa kuitenkin olla yksi istumapaikka. A-traktorin kuljettamiseen vaaditaan AM-ajokortti, kuten mopoautoonkin.
Ottaen huomioon, että henkilöautosta muutetun, nopeudeltaan rajoitetun ajoneuvon kuljettaminen 15-vuotiaana AM-luokan ajokortilla on ollut sallittua myös toisessa jäsenvaltiossa eli Ruotsissa jo pitkään, liikenne- ja viestintäministeriön näkemyksen mukaan tällaisia vaihtoehtoisia sääntelymalleja on syytä selvittää tarkemmin ja neuvotella asiasta komission kanssa.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 214
Hyvä vaan, ettei kevytautoja tule. Nuoriso rällää ihan tarpeeksi mopoillaan ja mopoautoillaan ja ei niillä yhtä pahaa vahinkoa saa aikaiseksi kuin oikealla autolla.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 153
Aika paljon keskitytty täällä keskustelussa lillukanvarsiin, eikä suurimpaan syyhyn, eli sanomalehtipaperin kulutuksen romahtamiseen. Saapas nähdä, montako paperitehdasta laitetaan kiinni.

Eikä sitäkään pidä kokonaan unohtaa, että UPM tuossa juuri painoi 1,4 miljardia tulosta, josta jakoi puolet osinkoina omistajille. Eikä sitä, että Kaipola on ollut kannattava yksikkö.

Tietysti UPM haluaa spinnata alasajon kaikkien muiden syiksi, mutta kysymyksessä on kylmä liiketaloudellinen päätös, jonka taustoista julkisuuteen annetaan vain valikoituja osia. Esim. puupulaa ei ole nyt ollenkaan mainittu, vaikka se on meillä fakta johtuen hakkuukiintiöistä.
Ruotsissakin kilpailija ilmoitti ison sanomalehtipaperitehtaan alasajosta. Kenties näitä alasajoja on tulossa sen verran, että sanomalehtipaperinkulutuksen laskiessa pystytään tulevaisuudessakin pitämään hinnat ”sopivina”.

Sen näkisi viimeistään siinä vaiheessa, jos joku tässä esittäisi laihankin ostotarjouksen. Tuskin esittää, mutta kieltäytyminen sieltä varmasti tulisi juurikin markkinatilanteen, hintakehityksen ja raaka-ainetilanteen takia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 749
Eikä sitäkään pidä kokonaan unohtaa, että UPM tuossa juuri painoi 1,4 miljardia tulosta, josta jakoi puolet osinkoina omistajille. Eikä sitä, että Kaipola on ollut kannattava yksikkö.

Tietysti UPM haluaa spinnata alasajon kaikkien muiden syiksi, mutta kysymyksessä on kylmä liiketaloudellinen päätös, jonka taustoista julkisuuteen annetaan vain valikoituja osia. Esim. puupulaa ei ole nyt ollenkaan mainittu, vaikka se on meillä fakta johtuen hakkuukiintiöistä.
Ruotsissakin kilpailija ilmoitti ison sanomalehtipaperitehtaan alasajosta. Kenties näitä alasajoja on tulossa sen verran, että sanomalehtipaperinkulutuksen laskiessa pystytään tulevaisuudessakin pitämään hinnat ”sopivina”.

Sen näkisi viimeistään siinä vaiheessa, jos joku tässä esittäisi laihankin ostotarjouksen. Tuskin esittää, mutta kieltäytyminen sieltä varmasti tulisi juurikin markkinatilanteen, hintakehityksen ja raaka-ainetilanteen takia.
Siis mitä sä tässä yrität sanoa? Jos maailmalla on ylitarjontaa sanomalehtipaperista niin pitäiskö tuota tehdasta pyörittää tuhlaamassa resursseja ja kasata sitä paperia johonkin varastoon? Vai pudottaa tuotantoa mutta silti pitää tyypit palkkalistoilla pyörittelemässä sormiaan?
Kyseessä on kuitenkin tuote jonka markkinat ovat vähentyneet merkittävästi jo vuosien ajan joten on suht selvää että on ylikapasiteettia tuotannossa. Joka tarkoittaa että siitä tuotannosta leikataan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Eikä sitäkään pidä kokonaan unohtaa, että UPM tuossa juuri painoi 1,4 miljardia tulosta, josta jakoi puolet osinkoina omistajille. Eikä sitä, että Kaipola on ollut kannattava yksikkö
Pitääpä. Se, että joku yksikkö on ollut "kannattava" ei tarkoita että sitä ei kannattaisi lakkauttaa ja siirtää tuotantoa muualle tai lopettaa kokonaan. UPM:n tehtävä on maksimoida omistaja-arvoa, ei ylläpitää suomalaisia työpaikkoja. UPM:n on myös reagoitava ennen kuin se kysyntä on romahtanut ja tehdas takoo miljoonatappioita lyhyessä ajassa. Nyt siis tehdään päätöksiä, joiden kanssa eletään seuraavat 10-20 vuotta, silloin ei ole merkitystä, oliko tehdas kannattava 1 tai 10v sitten.

Ja osingoista. Osingot eivät kuulu työntekijöille, joiden työpanosta ei enää tarvita. Osinko myös kertoo siitä, että investoitavaa ei ole. Se kertoo siitä, että yrityksen ei kannata paisuttaa kassaansa, ostaa uusia tehtaita, laajentaa toimintaansa, vaan se kertoo siitä, että se kassavirta jaetaan pois jotta sijoittaja voi sijoittaa ehkä johonkin tuottavampaan. Osingolla ei ikinä saa ylläpitää suojatyöpaikkoja. Vaikka vasemmisto tätä toki toivoisi: riskirahaa ilman riskinottoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Kokoomuksen mielipiteen voit lukea linkistä, missä otsikkoa myöten syynä pidetään Marinin hallitusta:

Palataas tähän Orpon paskapuheeseen.Tässä niitä todellisia syita UPM:m toimitusjohtajan omasta suusta kuultuna:

  • "Liikenteen dieselveroa korotetaan jokaisella hallituskaudella, vaikka tiedetään, että 80 prosenttia kulutuksesta on raskaassa liikenteessä, esimerkiksi puun tai tavaran kuljetuksessa"
  • "Neljä kertaa Ruotsia korkeampi paperiteollisuuden sähkövero ei edesauta yksiköiden menestystä"
  • "Kuidun hankintaketjuun kertyy verorasitusta ja polttoainekustannuksia enemmän kuin kilpailijamaissa"
  • "Valtakunnallinen ammattiyhdistysliike ajaa tasakorotuksia ja lyhyempää vuosityöaikaa, vaikka tulotaso on jo nyt 30 prosenttia korkeampi ja vuosityöaika lyhyempi kuin Saksassa vastaavaa tuotetta tekevissä tehtaissa"


Kyse on pitkän ajan kuluessa tapahtunut muutos, jossa useita syyllisiä. Verotus ja AY-liike. Marin ja Korona tuskin auttavat asiaa, mutta eivät tietenkään ole ainoat syntipukit. AY toki on ansiokkaasti paskonut jäsentensä tulevaisuudennäkymiä vuosikausia.
 
Liittynyt
08.04.2020
Viestejä
1 209
Palataas tähän Orpon paskapuheeseen.Tässä niitä todellisia syita UPM:m toimitusjohtajan omasta suusta kuultuna:

  • "Liikenteen dieselveroa korotetaan jokaisella hallituskaudella, vaikka tiedetään, että 80 prosenttia kulutuksesta on raskaassa liikenteessä, esimerkiksi puun tai tavaran kuljetuksessa"
  • "Neljä kertaa Ruotsia korkeampi paperiteollisuuden sähkövero ei edesauta yksiköiden menestystä"
  • "Kuidun hankintaketjuun kertyy verorasitusta ja polttoainekustannuksia enemmän kuin kilpailijamaissa"
  • "Valtakunnallinen ammattiyhdistysliike ajaa tasakorotuksia ja lyhyempää vuosityöaikaa, vaikka tulotaso on jo nyt 30 prosenttia korkeampi ja vuosityöaika lyhyempi kuin Saksassa vastaavaa tuotetta tekevissä tehtaissa"


Kyse on pitkän ajan kuluessa tapahtunut muutos, jossa useita syyllisiä. Verotus ja AY-liike. Marin ja Korona tuskin auttavat asiaa, mutta eivät tietenkään ole ainoat syntipukit. AY toki on ansiokkaasti paskonut jäsentensä tulevaisuudennäkymiä vuosikausia.
näistä ollaan täysin samaa mieltä. Jos hallitus ei asiassa auta vaan päinvastoin edesauttaa tilanteen kehitystä voi sitä pitää täysin tai osittain syyllisenä, oli hallituksessa tai oppositiossa kuka tahansa. Nämä ovat kuitenkin poliittisesti päätettävissä olevia asioita, jokainen yllälueteltu, ja vaikka Orpo ei tuossa jutussa jokaista listannutkaan oli osa asioita siellä mukana. Kokoomuksen oma historiallinen rooli ja halut tilanteen todelliseen korjaamiseen on sitten toinen asia, mutta se ei jutun asiallista sisältöä muuta.
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Joo kyllä sen ay-liikkeen pitäisi ajaa 30% palkan alennuksia joka vuosi jotta omistajille voidaan jakaa isompia osinkoja vuosittain. Vaikka nuo olis tehny ilmaiseksi tuolla töitä ei se olisi tota pelastanut.


Eipä Pesonenkaan pudottanu palkkaansa jotta tehdas säilyy.
 
Liittynyt
21.01.2018
Viestejä
500
Ylempänä mainittujen syiden lisäksi kyseessä on ilmeisesti vanha tehdas, joka alkaa olla oman käyttöikänsä päässä ilman isoja investointeja. Eiköhän uuden tehtaan avaaminen Etelä-Amerikkaan ole paljon houkuttelevampi vaihtoehto, jos jonnekkin uutta tehdasta edes avataan paperin kysynnän hiipuessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 749
Joo kyllä sen ay-liikkeen pitäisi ajaa 30% palkan alennuksia joka vuosi jotta omistajille voidaan jakaa isompia osinkoja vuosittain. Vaikka nuo olis tehny ilmaiseksi tuolla töitä ei se olisi tota pelastanut.

Sanoisin että AY-liikkeen pitäisi tähdätä sellaiseen palkkatasoon että on kannattavaa pitää kyseisen AY-liikkeen jäsenet palkkalistoilla.

Eipä Pesonenkaan pudottanu palkkaansa jotta tehdas säilyy.
Mitenkä tuo vaikuttaa siihen? Vaikka Pesonen olisi leikannut omaa palkkaansa niin ei se olisi luonut yhtään enempää kysyntää tuon tehtaan tuotteille.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Eipä Pesonenkaan pudottanu palkkaansa jotta tehdas säilyy.
Eipä Pesosen tarvinnutkaan OMAN työpaikkansa säilyttääkseen. Hän vastaa johtoryhmälle, ei työntekijöille.

Aika selvästi UPM niistä syistä kyllä puhuu kun @Jan11 tuossa yllä väitti että valikoituja. Pesonen ainakin on aina ollut harvinaisen selväsanainen:

Muut syyt ovatkin UPM:n mielestä peräisin kotimaasta. Suomi on muun muassa kaukana, joten kuljetuskustannukset ovat merkittävät, Ahola sanoi.

Hänen mukaansa suomalaisen paperitehtaan työntekijän palkka on 30 prosenttia suurempi kuin saksalaisen työntekijän ja 40 prosenttia suurempi kuin ruotsalaisen kollegan.

Paperiliitolla lienee tarjota pienempiä prosentteja, mutta tosiasia on, että suomalaisilla paperitehtaan työntekijöillä on paremmat palkat kuin kilpailijamaiden työntekijöillä.

Kaipolan asemaa eivät helpottaneet myöskään alkuvuoden massiiviset metsäteollisuuden lakot, vaikka pelkästään niiden takia tehdas tuskin olisi mennyt kiinni.

...

UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen on jatkuvasti sanonut, että Suomessa hallitukset eivät pidä huolta yhtiöiden ”toimintaympäristöstä”.

...

UPM on pitkään suunnitellut Kotkaan biopolttoainetehdasta, mutta mahtaako siitä tulla mitään, sillä yhtiön johto vaikuttaa olevan kovin pessimistinen ay-liikettä ja Suomen hallitusta kohtaan.

”Sitä ei tahdota oikein Suomessa ymmärtää, että avoimessa globaalissa taloudessa maan kilpailukyky lopulta ratkaisee, tuleeko investointeja”, Pesonen sanoi HS:n haastattelussa alkuvuodesta.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 153
Palataas tähän Orpon paskapuheeseen.Tässä niitä todellisia syita UPM:m toimitusjohtajan omasta suusta kuultuna:

  • "Liikenteen dieselveroa korotetaan jokaisella hallituskaudella, vaikka tiedetään, että 80 prosenttia kulutuksesta on raskaassa liikenteessä, esimerkiksi puun tai tavaran kuljetuksessa"
  • "Neljä kertaa Ruotsia korkeampi paperiteollisuuden sähkövero ei edesauta yksiköiden menestystä"
  • "Kuidun hankintaketjuun kertyy verorasitusta ja polttoainekustannuksia enemmän kuin kilpailijamaissa"
  • "Valtakunnallinen ammattiyhdistysliike ajaa tasakorotuksia ja lyhyempää vuosityöaikaa, vaikka tulotaso on jo nyt 30 prosenttia korkeampi ja vuosityöaika lyhyempi kuin Saksassa vastaavaa tuotetta tekevissä tehtaissa"


Kyse on pitkän ajan kuluessa tapahtunut muutos, jossa useita syyllisiä. Verotus ja AY-liike. Marin ja Korona tuskin auttavat asiaa, mutta eivät tietenkään ole ainoat syntipukit. AY toki on ansiokkaasti paskonut jäsentensä tulevaisuudennäkymiä vuosikausia.
Nykyhallitus ollut laskemassa teollisuuden sähköverkon EU-minimiin...

Kyllä mä ymmärrän nuo Pesosen puheet nyt vaikuttamisena. 2008 teetettiin aiheesta yliopistotason itsenäinen tutkimus erilaisine skenaarioineen. Tämä alasajo oli siinä jo. Siitä asti on oltu tavallaan jatkoajalla.
Ja koska olisi otollisempi aika kuin nyt, jolloin korona sotkee maailmaa, puun saatavuus (ennen koronaa myös hinta) on vaikea, ja on vasemmistohallitus.

Tollanen muiden syyttely julkisuudessa on naurettavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 089
Jos hallitus ei asiassa auta vaan päinvastoin edesauttaa tilanteen kehitystä voi sitä pitää täysin tai osittain syyllisenä, oli hallituksessa tai oppositiossa kuka tahansa
Mä en näe asiaa mustavalkoisesti. Marininkin hallituksella on aika tiukka paikka ja valtion verotulot ovat joka tapauksessa rommaamassa ja toisaalta sosiaali- ja terveysmenot varmaan kasvamassa. Ei ole kovin realistista olettaa, että tässä tilanteessa hallitus voisi yhtäkkiä tehdä veropäätöksillä tuota kannattavaksi ilman todella mittavaa velanoton lisäystä. Varmaan voisi helpottaa, se on totta, mutta en osaa mitenkään sysätä tätä minkään yhden hallituksen syyksi, vaan ihan vaan sen, että tässä maassa runkataan tuolle hyvinvointiyhteiskunnan ideaalille aivan liikaa veronkorotusten muodossa.

Mielenkiintoista nähdä, miten YT-neuvottelut sujuvat ja onko AY-jäärillä nyt halua esim. tinkiä siitä simarahasta :think:
 

Tlapio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 984
Sanoisin että AY-liikkeen pitäisi tähdätä sellaiseen palkkatasoon että on kannattavaa pitää kyseisen AY-liikkeen jäsenet palkkalistoilla.

Mitenkä tuo vaikuttaa siihen? Vaikka Pesonen olisi leikannut omaa palkkaansa niin ei se olisi luonut yhtään enempää kysyntää tuon tehtaan tuotteille.
Eli se miinus 30% vuodessa? Sitähän Pesonen sanoi että Saksassa tyytyyvät pienempään palkkaan kun siellä ostovoima on samassa suhteessa.
Paperin kysyntä tulee tippumaan silti vaikka Pesonen tekisi ilmaiseksi töitä, pointti oli siinä et itkee palkoista ja saa 100 ihmisen vuositulot.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 749
Eli se miinus 30% vuodessa? Sitähän Pesonen sanoi että Saksassa tyytyyvät pienempään palkkaan kun siellä ostovoima on samassa suhteessa.
Paperin kysyntä tulee tippumaan silti vaikka Pesonen tekisi ilmaiseksi töitä, pointti oli siinä et itkee palkoista ja saa 100 ihmisen vuositulot.
Jos se miinus 30% on se mitä tarvitaan ja jos työntekijät näkevät että se on sen arvoista pitää työpaikka. Ja jos se UPM:n johtoryhmä näkee että Pesonen on ylipalkattu niin eiköhän ne osaa toimia asian suhteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 101
Viestejä
4 299 395
Jäsenet
71 777
Uusin jäsen
hendalage

Hinta.fi

Ylös Bottom