Avainsanahan tuossa on tuo "markkinoilla", toiset vaan maksaa sen asumisen omasta pussista. PK-seudulla asumistuen maksimimäärää vois heittämällä leikata 50-100€ niin kummasti vapautuisi niitä duunien lähistöllä olevia kämppiä oikeasti työtä tekeville.
Tuo asia on tutkittu, ja se asumistuki ei ole ainakaan Helsingissä se määrittävä tekijä. Jos leikkaat asumistukea, toimeentulotuki korvaa leikkauksen määrän jopa suuremmin, kuin asumistuki (koska asumistuessa on 20 pros omavastuu, toimeentulotuessa ei ole omavastuuta).
Yksi mahdollisuus olisi
nostaa asumistuen maksimivuokraylärajat toimeentulotuen asumiskustannusten ylärajojen tasolle, jolloin olisi aina omavastuu.
Sen ongelma olisi toki, että se saattaisi nostaa vuokratasoa muualla, ellei samaan aikaan lopetettaisi asumisen kulujen korvaamista toimeentulotuella, mitä taas ei voida tehdä.
(nämä rajasummat on julkista tietoa ja löytyy googlaamalla kyllä)
Toimeentulotuen maksimivuokran ylittyessä voidaan nykyisinkin velvoittaa muuttamaan halvempaan asuntoon tietyn ajan kuluessa (usein 6kk), jonka jälkeen ei enää korvata ylimenevää osuutta. Yksilöllisen harkinnan perusteella aiheesta voidaan toki myös joustaa.
Asia ei ole minulle ilmiselvä. Vääntäisitkö rautalangasta?
Perusoikeuksien osalta toimeentulotuki jakaantuu tavalliseen ja perusoikeuksien TSS-oikeuksiin.
Toimeentulotuessa ei saa olla massaleikkauksia (kaikkia samassa tilanteessa olevia koskevia), vaan aina pitää tehdä yksilöllinen harkinta, samoin leikkaus saa kestää max. kaksi kuukautta silloinkin, kun se on sanktio siitä, että tt-tukiasiakas on itse laiminlyönyt velvollisuuden pitää huolta itsestään ja elatuksestaan esim. jättämällä osallistumatta sovittuun toimintaan. Lisäksi yksilöllisessä harkinnassa leikkauksesta on pidättäydyttävä, mikäli se johtaa tuenhakijan kannalta kohtuuttomaan tilanteeseen tai esim. vaarantaa hyvinvointia ja terveyttä.
Toimeentulotuki on ns. viimesijainen tukimuoto, jonka tehtävä on turvata minimitulo, joka on perustavanlaatuinen TSS-oikeus. Suomalainen toimeentulotuki on kuitenkin suomalaiseen yleiseen elintasoon, sekä suhteelliseen köyhyysrajaan sen verran matala, että EN on joutunut siitä huomauttamaankin.
On oikeudellisesti epäselvää, voisiko asian kiertää nostamalla toimeentulotuen määrää ja luomaan samalla ns. omavastuun asumiskuluihin. Perustuslakivaliokunta on aiemmin torpannut asian, rikkoo yhdenvertaisuutta ja TSS -oikeuksia.
Edit: Sipilän hallitus arvioi, että säästöpotentiaali olisi joitakin kymmeniä miljoonia euroja ja 20-30 tuhatta ruokakuntaa, eli merkitykseltäänkin olisi lopulta vähäisempi, mitä esim. itse luulin.
Ongelma tässäkin olisi kuitenkin se, että mikä hallitus / eduskunta uskaltaisi nostaa kuluja nostamalla esim. sen 20 prosenttia kaikkien toimeentulotukea, jos riskiarvio on, että valitusteiden kautta omavastuu myöhemmin mahdollisesti todettaisiin lain tai EU:n sosiaalisen perussopimukseen vastaiseksi ja jouduttaisiin purkamaan.
Silloin yksinkertaisesti toimeentulotukimenot kasvaisivat 20 prosenttia, mutta haluttua vaikutusta ei saataisi ollenkaan.
(Tämä siis sillä oletuksella, että EN:n liian pieneksi moittimaa toimeentulotukea ei nostamisen jälkeen lainsäädännöllä kuitenkaan voisi pudottaa enää takaisin.)