Se uuden työn hakeminen voi olla vähän helpompaa jossain kasvukeskuksessa kuin jossain perähikiällä.
Näyttääkö sinusta siltä, että esimerkiksi kovasti aktiivisimmin Itä-Helsingin lähiöihin pakkautuva porukka työllistyy?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
Se uuden työn hakeminen voi olla vähän helpompaa jossain kasvukeskuksessa kuin jossain perähikiällä.
Nojaa, kyllä ne meilit, puhelut ja juna kulkee samalla tavalla perähikiältä kasvukeskuksiin. Harvemmin duunia haetaan enää ovelta ovelle hakemalla. Jonkinlainen porrastus asumistukeen voisi olla paikallaan, jos pariin vuoteen ei ala töitä löytymään.Se uuden työn hakeminen voi olla vähän helpompaa jossain kasvukeskuksessa kuin jossain perähikiällä.
Näyttääkö sinusta siltä, että esimerkiksi kovasti aktiivisimmin Itä-Helsingin lähiöihin pakkautuva porukka työllistyy?
Jos vain leikitellään asialla, ja unohdetaan perustuslain suoma jokaisen vapaa oikeus valita asuinpaikkansa, voisi asian viedä hieman pitemmällekin esim. määräämällä eläkkeelle siirtyvä muuttamaan vaikkapa omaan synnyinkuntaansa (tai ensimmäiseen kotikuntaansa nykyisessä Suomessa, jos on evakko- tai maahanmuuttaja.)Paikkoihin, joissa itselle on työtä - varmasti olen, en mihinkään kasvukeskukseen summittaisesti. Mutta tässä oli joku erikoinen väite, että olisin patistamassa työtöntä muuttamaan pois Helsingistä, mitä en ole tehnyt. Jos ihminen asuu kaupungin vuokra-asunnossa ja jää työttämäksi niin asukoon siinä. Mutta jos jää työttömäksi niin, ettei ole varaa enää asua aiemmassa vapaiden markkinoiden asunnossaan eikä uutta työtä täällä ole niin miksi ihmeessä pitäisi juuri tänne saada asumaan? Kuten sanoin, moni muuttaa ihan omalla rahallaankin työn perässä. Miksei sellainen voi muuttaa, jota ei mikään työ paikkakunnalle sido ja jonka elämän muut maksavat?
Jos vain leikitellään asialla, ja unohdetaan perustuslain suoma jokaisen vapaa oikeus valita asuinpaikkansa, voisi asian viedä hieman pitemmällekin esim. määräämällä eläkkeelle siirtyvä muuttamaan vaikkapa omaan synnyinkuntaansa (tai ensimmäiseen kotikuntaansa nykyisessä Suomessa, jos on evakko- tai maahanmuuttaja. Sillä tavalla maa pysyisi asuttuna, sairaaloita tai juuri muitakaan palveluja ei maakunnissa tarvitsisi lakkauttaa jne.
Tietysti työttömille, eläkeläisille yms., kenties lapsillekin, jotka yhteiskunta voisi näin ottaa haltuun (muuthan maksavat lasten kulut) voisi perustaa myös internointileirejä. Kun meillä ei ole tuota Siperiaa, niin löytyisiköhän Kainuusta tai Lapista vielä sopivia korpimaita, missä voisi harrastaa reipasta ja karmaiseva ulkoilmaelämää yhdessä muiden kanssa...
Btw. Vuonna 2021 päättyneiden työttömyysjaksojen keskimääräinen kesto oli 21 viikkoa, siis n. 5 kuukautta. Ehkä on kuitenkin fiksumpaa mennä nykysysteemillä ja etsiä niitä töitä kaupungeissa, missä niitä kuitenkin on enemmän tarjollakin.
Mikä ihmeen "oikeus saada asunto"? Mielestäsi siis kuntien tulisi lakata tarjoamasta vuokra-asuntoja työttömille? Työtön ihminen voi kyllä tarvittaessa hakea sitä vuokra-asuntoa yksityisiltä markkinoiltakin
Perusoikeuksiin kuuluu kyllä myös oikeus tyydyttävään asuntoon. Lisäksi EU:n sosiaalisessa peruskirjassa sitoudutaan tavoitteeseen ehkäistä ja vähentää asunnottomuutta pyrkien sen asteittaiseen poistamiseen.Sä sekoitat tahallasi vapauden valita asuinpaikkansa ja oikeuden saada sieltä asunto.
Kaikilla on Suomessa vapaus valita asua Helsingissä mutta osa majoitetaan kodittomien yömajoissa.
Mutta eikö näitä tyydyttäviä asuntoja löydy työttömille esim. Helsingin kantakaupungin ulkopuolelta? Miksi työssäkäyvien pitää kustantaa se tyydyttävä kämppä kantakaupungin alueelta kun niitä on tarjolla pilvin pimein ympäryskunnissakin. Monella työläiselläkään ei ole varaa asua noilla paikoilla.Perusoikeuksiin kuuluu kyllä myös oikeus tyydyttävään asuntoon. Lisäksi EU:n sosiaalisessa peruskirjassa sitoudutaan tavoitteeseen ehkäistä ja vähentää asunnottomuutta pyrkien sen asteittaiseen poistamiseen.
Kodittomien yömajamajoitukset ja asunnottomuus on yhtäältä epäonnistuminen, ja yhteiskunnan tehtävä on pyrkiä tarjoamaan asunto. Toisaalta osa ihmisistä ei halua tai kykene pysyvään asumiseen, missä mielessä nämä akuutit asumisen ja yöpymisen palvelut on onnistuessaan hyvä ratkaisu, usein vain näissä on haasteita mm. päihteiden kanssa.
Eli mielestäsi työtön saa asua missä haluaa, mutta kuntien ei tulisi tarjota vuokra asuntoja? Vai haluatko että asumistuki lakkautetaan kokonaan? Yritän saada jotain selvää tästä sinun sekavasta ulosannista
Perusoikeuksiin kuuluu kyllä myös oikeus tyydyttävään asuntoon. Lisäksi EU:n sosiaalisessa peruskirjassa sitoudutaan tavoitteeseen ehkäistä ja vähentää asunnottomuutta pyrkien sen asteittaiseen poistamiseen.
Kodittomien yömajamajoitukset ja asunnottomuus on yhtäältä epäonnistuminen, ja yhteiskunnan tehtävä on pyrkiä tarjoamaan asunto. Toisaalta osa ihmisistä ei halua tai kykene pysyvään asumiseen, missä mielessä nämä akuutit asumisen ja yöpymisen palvelut on onnistuessaan hyvä ratkaisu, usein vain näissä on haasteita mm. päihteiden kanssa.
Minusta on perin omituista ajatella, että ne jotka maksaa veroja enemmän kuin jotkut toiset, saisi jotenkin päättää, mitä ne jotkut toiset sitten saa tehdä ja elämänsä järjestää.Lue tarkemmin niin ymmärrät. Puhuttiin oikeudesta pakkautua esim. Helsinkiin ja "oikeudesta" saada sieltä sitten myös katto päällensä maksamatta euroakaan itse. Suomessa kyllä riittää asuntoja ja kunnilla on asuntoja mutta jostain syystä "oikeus valita asuinpaikkansa" toimii niin, että nuo asunnot voidaan jättää tyhjilleen ja muualle vaaditaan lisää rakennettavaksi, muiden rahalla. Ja samalla valitetaan kun kunnat autioituu.
Ei pitäisi kuulua saada sitä sieltä mistä itse haluaa, muiden rahalla.
Toi "työhaluton" on aika likuva käsite. Eli sun mielestä vaikka työtön insinööri joka asuu helsingissä ja sille tarjotaan töitä kerrossiivoojana 10h viikossa niin että töitä tehdessään jää tappiolle niin silloin automaattisesti tulee häätö kämpästä ja passitus Kajaaniin betonikuutioon?Joopa joo, "kade" jne.
Ollaan eri mieltä, ei siinä mitään. Itse koen, että mamun, työhaluttoman jne. pitäisi ottaa se ilmainen asuntonsa vaikka Kouvolasta jos ei Helsingistä juuri satu löytymään. Ja tehokkuuden nimissä ne resurssit ympäri maata pitäisi myös hyödyntää eikä jättää tyhjilleen muutenkin autioituvalla maaseudulla.
Toi "työhaluton" on aika likuva käsite. Eli sun mielestä vaikka työtön insinööri joka asuu helsingissä ja sille tarjotaan töitä kerrossiivoojana 10h viikossa niin että töitä tehdessään jää tappiolle niin silloin automaattisesti tulee häätö kämpästä ja passitus Kajaaniin betonikuutioon?
Mihin Kouvolassa työttömäksi joutuvan sitten pitäisi lähteä?Joopa joo, "kade" jne.
Ollaan eri mieltä, ei siinä mitään. Itse koen, että mamun, työhaluttoman jne. pitäisi ottaa se ilmainen asuntonsa vaikka Kouvolasta jos ei Helsingistä juuri satu löytymään. Ja tehokkuuden nimissä ne resurssit ympäri maata pitäisi myös hyödyntää eikä jättää tyhjilleen muutenkin autioituvalla maaseudulla.
Mihin Kouvolassa työttömäksi joutuvan sitten pitäisi lähteä?
Ja entä perheet, jos puolison, avokin yms. työpaikka vaikka siellä Helsingissä säilyy?
Vittu herätys nyt. Ei tässä ole mikään työttömien karkoitus käynnissä. Jos rouvva käy duunissa niin kai ne kykenee vuokransa maksamaan itsekin?
Tahallinen jatkuva väärin ymmärtäminen 5/5
Kyse ei välttämättä ole tahallisesta väärin ymmärtämisestä. Tuosta suoltamastasi tekstistä on välillä oikeasti aika vaikea saada selville, että mitä haet takaa
Ainakin itse mielestäni ymmärsin pointin ihan hyvin.Kyse ei välttämättä ole tahallisesta väärin ymmärtämisestä. Tuosta suoltamastasi tekstistä on välillä oikeasti aika vaikea saada selville, että mitä haet takaa
Siis rahoitushan on nykyisin Kelalta. Eli esim. työttömyysturva, asumistuki, perustoimeentulotuki, lapsilisä, takuuvuokrasitoumus.Ainakin itse mielestäni ymmärsin pointin ihan hyvin.
Vaikka perustuslain mukaan asuinpaikkansa saa valita itse, ei kunnilla ole mitään velvollisuutta rahoittaa tätä asumista. Kotikuntalainkin mukaan kotikunta määräytyy sillä perusteella missä asuu tai mihin kuntaan on erityisiä pitkäaikaisia suhteita perheen, hoitopaikan tai työn vuoksi. Jos joku lähtee syrjäkyliltä maleksimaan Helsinkiin, niin kaupungilla ei pitäisi olla mitään velvollisuutta tarjota hänelle asuntoa, koska henkilön kotikunta ei ole Helsinki. Kotikuntaa ei myöskään voi yleisesti muuttaa ilman vakituista osoitetta.
Poste restante ei ole osoitus asumisesta ko. kunnassa.. Kaverin nurkissa pyöriminen ei myöskään ole sitä, eikä luo edellä mainittuja kiinteitä suhteita uuteen kuntaan. Eikä kiinnosta pätkääkään, jos jossain kulttuurissa on normaalia loisia serkunserkunserkun nurkissa, sillä täällä se ei sitä ole, eikä saisi vaikuttaa päätöksentekoon asuinpaikan myöntämisen suhteen. Raskaana oleva nainenkin voi hakea kunnan asuntoa sieltä kotikunnastaan eikä yrittää hivuttautua ison kaupungin elätiksi "ajatelkaa lapsia!" -tunneihmisten tuella.Siis rahoitushan on nykyisin Kelalta. Eli esim. työttömyysturva, asumistuki, perustoimeentulotuki, lapsilisä. Kunnalta vaan, jos tarvitaan ns. täydentävää toimeentulotukea, ja vain sen täydentävän osuus. Muistaakseni valtionosuus siitäkin on 50%, joten kunnalla ei nykyisin kovin suurta insentiiviä ole minimoida näitä. Aiemminhan eräs porukka muutti usein, kun kunnat vielä mielellään myönsi heille reiluja muuttoapuja ja maksoi takuuvuokria, kunhan vaan muuttivat toiseen kuntaan.
Kyllä tuota kotikuntalakiakin noudatetaan. Osalla ihmisistä vaan on resilienssiä (ja tietyissä kulttuureissa verkostoja) joko laittaa aluksi osoite jonkun luo, tai oleskella niin pitkään nimellisesti asunnottomina kunnassa X esim. osoite posti restantessa, että se on pakko katsoa pysyväksi asumiseksi. Meidän suomalaisten on vaikea ymmärtää, mutta joissain kulttuureissa voi etäisen serkunserkunserkun luo mennä kylään vaikka kuukausiksi - hyvä kun itse kestämme viikonlopun sisaruksia kylässä ilman, että pää hajoaa.
Lisäksi naispuoliset (on sitten kantasuomalainen tai muualta) menee asuntojonoissa heti kärkeen, jos on raskaana. Niin tietysti pitääkin olla, koska lapsen etu.
Näitä asioita on katsottu oikeusasteissa. Eli ei ole mielipidekysymys (paitsi jos kirjoitat sun ihannemaailmasta).Poste restante ei ole osoitus asumisesta ko. kunnassa.. Kaverin nurkissa pyöriminen ei myöskään ole sitä, eikä luo edellä mainittuja kiinteitä suhteita uuteen kuntaan. Eikä kiinnosta pätkääkään, jos jossain kulttuurissa on normaalia loisia serkunserkunserkun nurkissa, sillä täällä se ei sitä ole, eikä saisi vaikuttaa päätöksentekoon asuinpaikan myöntämisen suhteen. Raskaana oleva nainenkin voi hakea kunnan asuntoa sieltä kotikunnastaan eikä yrittää hivuttautua ison kaupungin elätiksi "ajatelkaa lapsia!" -tunneihmisten tuella.
Tuollaiset porsaanreiät pitäisi tukkia, koska meillä on jo monia "laillisia" keinoja päästä Helsinkiin niin halutessaan. Opiskelupaikka ja työ ovat varmasti helpoimmat, ellei sitten tapoihin ja kulttuuriin kuulu myös, ettei tuollainen ole arvolle sopivaa. Ihan kantasuomalaisetkin huomioon ottaen. Ota myös huomioon, että vaikka Kela maksaakin nykyään suurimman osa etuuksista, kunnat taas maksavat Kelalle miljoonia sakkomaksuina pitkäaikaistyöttömistä. Kunnalla on siis kaikki insentiivit minimoida tuottamattoman aineksen muutto kaupungin asuntoihin.
Eikai siinä muuta. Jalo ajatus toki sulla, mutta kuten yleensä elämässä, tietyt ihmiset hyväksikäyttävät systeemiä ja siksi koko systeemi on persiistä.
Eikös politiikka ja yhteiskunta -alueella voi puhua ihan lakimuutoksistakin?Näitä asioita on katsottu oikeusasteissa. Eli ei ole mielipidekysymys (paitsi jos kirjoitat sun ihannemaailmasta).
Toki, mutta ainakin mun mielestä olisi varsin hyvä erotella, milloin kommentoi nykytilannetta.Eikös politiikka ja yhteiskunta -alueella voi puhua ihan lakimuutoksistakin?
Mitä tukea pienentäisit? Toimeentulotukea, joka on viimesijainen tuki, tuskin on mahdollista pienentää, kun jo nykyisestä tippuu huomautuksia Euroopan Neuvostolta.Mikä estää siis laskemasta tukien määrää niin, että työttömien on pakko muuttaa näille alueille?
Jännä kyllä itse tunnen useitakin ihmisiä, jotka ovat joutuneet esim. sairastumisesta tai eläköitymisestä johtuvien tulojen vähentymisien vuoksi muuttamaan halvempaan asumismuotoon halvempaan kaupunginosaan tai halvemmille paikkakunnille.Sitä, että ihmisellä, jolla ei ole mitään varsinaista työsidonnaista tms. perustetta asua nimenomaan vaikkapa suhteellisen kalliissa Helsingissä ja joka ei itse asumistaan aio maksaa, voisi ihan yhtä hyvin asua jossain syrjemmällä, missä on paljon vapaita asuntoja ja asuminen sitä kautta halpaa.
Työtön saa asua ihan missä vaan mutta jos pitää toisten laskuun asua niin edullisempikin seutuu käynee, etenkin jos sattuu olemaan ilman asuntoa. (ja vielä rautalangasta: työn menetys ei tarkoita, että pitää muuttaa johonkin)
Ei tämä varmaan mene jakeluun jos lasit on kovin punaiset.
Se, että se niiltä alueilta päivittäin Helsingissä töissä käyvä porukka alkaa ulisemaan, että heille ei riitä enää kohtuuhintaista asumista, kun työttömät vie niiden kämpät ja kansoittaa periferian, tuoden lisääntyviä palveluita ja niiden kautta kasvaneita asumiskustannuksia tullessaan.Ei siis tarvitse niitä työttömitä tunkea mihinkään "Kajaanin metsiin" vaan jo ihan siirto kehä 3 ulkopuolelle. Nurmijärvi, Hyvinkää, Kerava, Järvenpää. Näistä samoista paikoista käy ihan itse vuokransa maksava porukka päivittäin töissä Helsingissä, koska asuminen on muualla niin paljon halvempaa. Mikä estää siis laskemasta tukien määrää niin, että työttömien on pakko muuttaa näille alueille?
Jännä kyllä itse tunnen useitakin ihmisiä, jotka ovat joutuneet esim. sairastumisesta tai eläköitymisestä johtuvien tulojen vähentymisien vuoksi muuttamaan halvempaan asumismuotoon halvempaan kaupunginosaan tai halvemmille paikkakunnille.
Näitä viestejä täällä kun lukee voisi melkein kuvitella, että yhteiskunta kustantaisi täysimääräisesti kenen tahansa elämäntapatyöttömän asumisen miten tahansa arvokkaassa asunnossa ja miten tahansa arvokkaalla paikalla. Rahaa jää sen jälkeen vielä yli vetää perseet joka viikonloppu paikallisessa hipsteribaarissakin.
Maaseudun (maakuntien) autioituminen ja työn/ihmisten Etelä-Suomeen keskittyminen on ongelma joillekin tahoille. Toisille ei, ja jotkut tahot taas hyötyvät siitä niin paljon, että ovat pyrkineet poliittisesti sitä kiihdyttämäänkin... ja vielä pitkäjänteisesti, kymmenien vuosien ajan.En ole mikään tulonsiirtojen suurin fani mutta jos ja kun niitä nyt ja jatkossakin tehdään ja jos se maaseudun tyhjeneminen on ongelma niin eikö vähemmän päteviä sidoksia vaikkapa Helsinkiin omaavat, asuntoa itselleen julkistahoilta etsivät olisi järkevää ohjata sinne, missä kapasiteettia on jouten?
En oikein ymmärrä, ketä tai mitä se palvelee, että työttömät siirrettäisiin alueille, joissa heidän työllistymisensä on vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Luulisi oikeistolaistenkin toivovan heidän siirtyvän työttömyystukien varasta palkansaajiksi. Tai ainakin tällaista laulua on täällä laulettu.
Juu, ei kannata antaa viestini laskutikku-faktaosion häiritä hyvää öyhöt...keskustelua.Pitemmälle ei jaksa lukea koska tuo todellakin on vain oma kuvitelmasi näistä viesteistä.
Helsingissä on käytännössä kaikista asunnoista pulaa ja kysyntä nostaa myös hintoja. Jossain Kivikossa on kuitenkin asuntoja täysin tyhjillään ja pyydetyt vuokrahinnat sijaintiin ja palveluihin nähden järjettömät. Pistää melkein miettimään, ettei syy ole niiden työttömien, niillä kun ei ole edes varaa niihin. Olet minua herkästi syyttämässä omista kuvitelmistani, mutta olet itse luonut tästä yhteiskunnallisen ongelman perustuen tarkalleen ottaen mihin dataan?Se on vaan fakta, että Helsingissä on edullisista vuokra-asunnoista pulaa. Pienipalkkaista työtä tekevällä miehellä ei ole mitään mahdollisuuksia niihin koska ne jyvitetään ihan työtilanteesta riippumatta ensisijaisesti lapsiperheille ja raskaana oleville naisille, mikä tietysti ihan oikein onkin. Kysymys on vaan siitä, että onko esimerkiksi se käytännössä AINA tuollaisessa jamassa oleva mamuperhe asiallista pistää juuri Helsingin jonon keulille koska tosiasiallinen syy tänne haluamiseen on maanmiesten läheisyys, ei esimerkiksi työpaikka täällä.
Kuinka monen tuhannen hengen byrokratiakoneistoa olet kaavoitellut arvioimaan vuositasolla kaikkia pk-seudun työttömiä, että kenellä on riittävät sidokset oikeutettuun asumiseen omassa syntymäpaikkakunnassaan ja ketkä siirretään gulagiin?En ole mikään tulonsiirtojen suurin fani mutta jos ja kun niitä nyt ja jatkossakin tehdään ja jos se maaseudun tyhjeneminen on ongelma niin eikö vähemmän päteviä sidoksia vaikkapa Helsinkiin omaavat, asuntoa itselleen julkistahoilta etsivät olisi järkevää ohjata sinne, missä kapasiteettia on jouten?
Ja siis "sosiaaliset verkostot on siellä" ei ole pätevä sidos. Nimim. Itsekin työn perässä kauaskin muuttanut.
Kaupungin vuokra-asunnoissa jakoperuste varmaan menee helposti tarpeellisuuden mukaan. Yksityisellä puolella taas varmasti arvostetaan enemmän sitä työssäkäyvää, kuin avustuksilla elävää ja mitä arvokkaampi vuokra-asunto, niin sitä enemmän vältetään tuilla elävää, koska asumistuet (ns. varma tulo vuokranantajalle) ei välttämättä kata edes 1/3 vuokrasta. Pienistä yksiöistä ja kaksioista taitaa olla pula lähes kaikissa suuremmissa kasvukeskuksissa, etenkin Etelä-Suomessa.Pienipalkkaista työtä tekevällä miehellä ei ole mitään mahdollisuuksia niihin koska ne jyvitetään ihan työtilanteesta riippumatta ensisijaisesti lapsiperheille ja raskaana oleville naisille, mikä tietysti ihan oikein onkin. Kysymys on vaan siitä, että onko esimerkiksi se käytännössä AINA tuollaisessa jamassa oleva mamuperhe asiallista pistää juuri Helsingin jonon keulille koska tosiasiallinen syy tänne haluamiseen on maanmiesten läheisyys, ei esimerkiksi työpaikka täällä.
Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Satot, Lumot jne. painaa koko ajan hyville mestoille uutta kerrostaloa ja ottavat näihin kenet tahansa sisään ilman takuuvuokria. Aina vaan parempi heille, jos vuokra tulee sossusta/Kelasta, koska se on varma tulonsiirto suoraan työssäkäyviltä heidän pussiin tukien muodossa. Ihan systemaattinen bisnes mikä vääristää huomattavasti vuokramarkkinoita ainakin PK-seudulla. Kaupunki yrittää siinä sivussa pyörittää omaa "tasa-arvoista" vuokrarulettiaan.Kaupungin vuokra-asunnoissa jakoperuste varmaan menee helposti tarpeellisuuden mukaan. Yksityisellä puolella taas varmasti arvostetaan enemmän sitä työssäkäyvää, kuin avustuksilla elävää ja mitä arvokkaampi vuokra-asunto, niin sitä enemmän vältetään tuilla elävää, koska asumistuet (ns. varma tulo vuokranantajalle) ei välttämättä kata edes 1/3 vuokrasta. Pienistä yksiöistä ja kaksioista taitaa olla pula lähes kaikissa suuremmissa kasvukeskuksissa, etenkin Etelä-Suomessa.
Toki tuo on hyvä juttu. Helsingin ydinongelmahan on liian vähäinen määrä asuntoja markkinoilla, joita edes yksi Malmin lentokenttäalue ei tule vielä ratkaisemaan (jos homma joskus lopulta käyntiin lähtee).Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Satot, Lumot jne. painaa koko ajan hyville mestoille uutta kerrostaloa ja ottavat näihin kenet tahansa sisään ilman takuuvuokria. Aina vaan parempi heille, jos vuokra tulee sossusta/Kelasta, koska se on varma tulonsiirto suoraan työssäkäyviltä heidän pussiin tukien muodossa. Ihan systemaattinen bisnes mikä vääristää huomattavasti vuokramarkkinoita ainakin PK-seudulla. Kaupunki yrittää siinä sivussa pyörittää omaa "tasa-arvoista" vuokrarulettiaan.
Nyt meni termit sekaisin, oli tarkoitus puhua ns. sijoitusasuntoja vuokraavista.Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Satot, Lumot jne. painaa koko ajan hyville mestoille uutta kerrostaloa ja ottavat näihin kenet tahansa sisään ilman takuuvuokria. Aina vaan parempi heille, jos vuokra tulee sossusta/Kelasta, koska se on varma tulonsiirto suoraan työssäkäyviltä heidän pussiin tukien muodossa. Ihan systemaattinen bisnes mikä vääristää huomattavasti vuokramarkkinoita ainakin PK-seudulla. Kaupunki yrittää siinä sivussa pyörittää omaa "tasa-arvoista" vuokrarulettiaan.
No mitäs ne Satot ja Lumot tekee muuta kuin tuota? Yksityiset firmat sattuu nyt vaan omistamaan ne kaikki asunnot.Nyt meni termit sekaisin, oli tarkoitus puhua ns. sijoitusasuntoja vuokraavista.
Ota myös huomioon, että vaikka Kela maksaakin nykyään suurimman osa etuuksista, kunnat taas maksavat Kelalle miljoonia sakkomaksuina pitkäaikaistyöttömistä. Kunnalla on siis kaikki insentiivit minimoida tuottamattoman aineksen muutto kaupungin asuntoihin.
Avainsanahan tuossa on tuo "markkinoilla", toiset vaan maksaa sen asumisen omasta pussista. PK-seudulla asumistuen maksimimäärää vois heittämällä leikata 50-100€ niin kummasti vapautuisi niitä duunien lähistöllä olevia kämppiä oikeasti työtä tekeville.Toki tuo on hyvä juttu. Helsingin ydinongelmahan on liian vähäinen määrä asuntoja markkinoilla, joita edes yksi Malmin lentokenttäalue ei tule vielä ratkaisemaan (jos homma joskus lopulta käyntiin lähtee).
Soininvaara esitti blogissaan mahdolliseksi tekniseksi ratkaisuksi myös omavastuuosuuden toimeentulotuen asumismenoihin, kuten asumistuessa. Se saattaisikin toimia. Myös se olisi kuitenkin ilmiselvästi perustuslain vastainen, joten vaikea uskoa sellaista ikinä tulevan.
Kaupungin vuokra-asunnoissa jakoperuste varmaan menee helposti tarpeellisuuden mukaan. Yksityisellä puolella taas varmasti arvostetaan enemmän sitä työssäkäyvää, kuin avustuksilla elävää ja mitä arvokkaampi vuokra-asunto, niin sitä enemmän vältetään tuilla elävää, koska asumistuet (ns. varma tulo vuokranantajalle) ei välttämättä kata edes 1/3 vuokrasta. Pienistä yksiöistä ja kaksioista taitaa olla pula lähes kaikissa suuremmissa kasvukeskuksissa, etenkin Etelä-Suomessa.
Tämäpä juuri. Esim. 800€ vuokran maksu yksinelävälle, pientuloiselle voi kirpaista, mutta työtön elämäntapalusmuilija vähät välittää kun muut maksaa.Pula ei ole pienistä yksiöistä tai kaksioista, vaan edullisista asunnoista. Tämä näkökulma unohtuu aina, kun halutaan rakentaa pieniä säilytyskoppeja ihmisille. Asuntojen hinnat taas ovat etelä-Suomessa ja etenkin Helsingissä kalliita sen vuoksi, että ihmiset ovat valmiita maksemaan hyvällä sijainnilla olevista asunnoista nykyisiä hintoja. Hintatasapainoa voidaan alentaa vain lisäämällä tarjontaa eli rakentamalla huomattavasti nykyistä enemmän.
Tuo asia on tutkittu, ja se asumistuki ei ole ainakaan Helsingissä se määrittävä tekijä. Jos leikkaat asumistukea, toimeentulotuki korvaa leikkauksen määrän jopa suuremmin, kuin asumistuki (koska asumistuessa on 20 pros omavastuu, toimeentulotuessa ei ole omavastuuta).Avainsanahan tuossa on tuo "markkinoilla", toiset vaan maksaa sen asumisen omasta pussista. PK-seudulla asumistuen maksimimäärää vois heittämällä leikata 50-100€ niin kummasti vapautuisi niitä duunien lähistöllä olevia kämppiä oikeasti työtä tekeville.
Perusoikeuksien osalta toimeentulotuki jakaantuu tavalliseen ja perusoikeuksien TSS-oikeuksiin.Asia ei ole minulle ilmiselvä. Vääntäisitkö rautalangasta?
Ongelma ei ole kaavoituksessa tontin ostaneet, tai että menee markkinavetoisesti, vaan koko asumistukijärjestelmä.Tässä jotain statsia noista, isoja potteja valuu ulkomaille meidän verorahoja asumistukien muodossa. Parempi olisi, että noiden yksityisten sijaan ne olisi kaupungin kämppiä, jolloin tukirahat jäisi edes maan sisälle kiertoon. Jotain hyväveli verkostoa tuolla varmaan on kaavoituksen osalta.
Kela maksaa satoja miljoonia euroja suoraan vuokranantajille – asumistukien määrä noussut 81% kymmenessä vuodessa
Asumistukien avulla porskuttavat suuret vuokranantajat jakavat hyviä osinkoja omistajilleen.www.is.fi
Johon muuten kannattaa tutustua vähän syvällisemminkin, aloittaen vaikkapa tästä.Ongelma ei ole kaavoituksessa tontin ostaneet, tai että menee markkinavetoisesti, vaan koko asumistukijärjestelmä.
Johon muuten kannattaa tutustua vähän syvällisemminkin, aloittaen vaikkapa tästä.
Mutta munkin mielestä toki koko suomalainen sosiaaliturva- ja etuusjärjestelmä toki kaipaisi systeemistä remonttia.
Siellä osoitetaan, että ongelmista huolimatta se asumistukijärjestelmä toimii suhteellisen hyvin siihen mikä sen tarkoituskin on (pienituloiset, pienituloiset lapsiperheet, kasvavat lapsiperheet) ja verrataan sitä kansainvälisesti muutamien muiden maiden järjestelmiin, joihin verrattuna ansio on erityisesti järjestelmän yhdenvertaisuudessa.Jaksatko vähän referoida? Oliko siellä joku tietty pointti minun kommenttiini, esim. Mikä olisi se asia, jolla järjestelmää muokata? Vai oliko siellä joku, minkä perusteella nykyinen järjestelmä on hyvä?
Siellä osoitetaan, että ongelmista huolimatta se asumistukijärjestelmä toimii suhteellisen hyvin siihen mikä sen tarkoituskin on (pienituloiset, pienituloiset lapsiperheet, kasvavat lapsiperheet) ja verrataan sitä kansainvälisesti muutamien muiden maiden järjestelmiin, joihin verrattuna ansio on erityisesti järjestelmän yhdenvertaisuudessa.
Asia ei ole minulle ilmiselvä. Vääntäisitkö rautalangasta?
Noissa on aina juuri se, että on vaikea arvioida tehtävien muutosten sivu- ja kerrannaisvaikutuksia. Esim. tuo opiskelijoiden siirto yleiseen asumistukeen: ei osattu arvioida, että sen jälkeen soluasunnot ei kelpaa enää kuin vaihto-opiskelijoille, mikä johti samaan aikaan suureen tukimenojen kasvamiseen, että ARA-tukien vaateeseen, kun opiskelijataloja piti alkaa remontoimaan yksiöiksi ja/tai purkamaan / myymään kokonaisia taloja yksityisille.En sano, että pitäisi kokonaan romuttaa. Tuolla vaan on paha tapa valua suoraan vuokriin, kun tehdään muutoksia. Tuollainen parin jaardin potti omaa varmasti tuunattavaa ja jo 10% on paljon rahaa.
Tämä taisi olla myös syy, miksi se 2006/2007 taitteessa poistettiin. Siihen astihan toimeentulotuessa oli asumiskulujen omavastuu.Toimeentulotuen asumiskuluihin esitettiin joskus omavastuuta, mutta perustuslakivaliokunta katsoi sen loukkaavan yhdenvertaisuutta, koska toiset joutuisivat käyttämään toisia enemmän perusosasta asumiskuluihin.