- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 17 538
Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta.
Katos onnistuit löytään sen yhden kerran noin 20 viestissä parin päivän sisään kun vahingossa kirjoitin perustuslakituomioistuin enkä perustuslakivaliokunta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta.
Mitään asiaa ei pitäisi jättää pelkästään vanhempien ja lääketieteen ammattilaisten käsiin, siitä meille on varottavia esimerkkejä runsaasti kuten lobotomia ja eutanasia, joita molempia tehtiin lääketieteen ammattilaisten suosituksesta. Nyt samanlainen asia on tuo transhysteria ja paskanjauhaminen siiä, että on enemmän kuin kaksi sukupuolta..
Sukupuoli on järkevistä syistä laillinen käsite ei biologisesti ole kuin kaksi sukupuolta mies ja nainen eli uros ja naaras. Sterilointi tapahtuu kai automaattisesti, jos mies haluaa olla nainen tai nainen mies, eli leikataan kaikki pois, hormonihoitoa jne. Nuo näennäistieteelliset hömpät, useammasta sukupuolesta oman tuntemuksensa perusteella...
Olisit voinut olla armollinen toiselle kirjoittajalle samasta virheestä, mutta et halunnut.Katos onnistuit löytään sen yhden kerran noin 20 viestissä parin päivän sisään kun vahingossa kirjoitin perustuslakituomioistuin enkä perustuslakivaliokunta
Mitä kansanryhmää kiihottamisia vastaan kiihottamista Suomessa on tehty? Juutalaisviha on Suomesssakinlisääntynyt, lähinnä kai maahanmuuton myötä.Millä sitten perustelet sen, että se on leikkirikos? Tavallaanhan myös kannabiksen käyttäminen on leikkirikos, jos oikein olen ymmärtänyt. Onko leikkirikokset rikoksia, joissa jokin osa kansasta pitää lakia huonona, vai miten määrittelet leikkirikoksen? Jokuhan voi kannattaa vaikka täyttä anarkiaa ilman mitään lakeja. Tällöin kaikki olisivat leikkirikoksia. Eihän se nyt niin voi mennä...
Itse näen noi kansanryhmää vastaan kiihottamiset ym. toisen maailman sodan peruina, kun juutalaisia vastaan kiihotettiin. Näiden lakien avulla halutaan varmistaa, ettei natsien kaltainen puolue, tai mikä tahansa voisi saada valtaa ja ovat siksi paikallaan.
"luulo ei ole tiedon väärtti."Täältä sivusta huutelen, että presidentillä on äänien perusteella suurempi mandaatti kansalta kuin hallituksen muodostaneilla puolueilla yhteensä.
Ai, et jos kritisoi Persuja jostain, niin on muistutettava jonkun muun tekopyhyydestä. En nyt oikein näe mitään logiikkaa tässä.Ei niin, mutta aina on hyvä muistuttaa tekopyhyydestä. Vähän sama kuin esim. nyt jenkeissä, samat feministit/mediat/yksittäiset juontajat jotka yrittivät syödä Cavanaun elävältä ovat nyt hiiren hiljaa tai jopa puolustavat Bideniä kun hetki sitten toitotettiin että jokaista naista on kuultava ja heitä on uskottava by default.
Ei kai sitä vielä juuri olekkaan, mutta kyl mä sanoisin, et jos noi nettipersut yms. pellet sais vapaasti mellastaa ilman näitä rangaistuksia, ni aika nopeesti sitä olis enemmän.Mitä kansanryhmää kiihottamisia vastaan kiihottamista Suomessa on tehty? Juutalaisviha on Suomesssakinlisääntynyt, lähinnä kai maahanmuuton myötä.
Nyky suomessa lainsäädäntövalta ja toimeenpanovalta on lipsunut samoihin käsiin."luulo ei ole tiedon väärtti."
Hallituksen muodastaneet puolueet, eivät ole ole kynnyskysymys vaan kansan valta. Kansa valitsee eduskunnan, jolla on ylin valta, eli läinsäädänto valta, hallitus on vain eduskunnan käsikassara, joka toteutaa eduskunnan suostumksella, toimeen panovaltansa.
Nyky suomessa lainsäädäntövalta ja toimeenpanovalta on lipsunut samoihin käsiin.
Tämä ei ole klassisen vallan kolmijako-opin mukaista.
Valtioneuvosto käyttää sitä lainsäädäntövaltaa toimeenpanovallan lisäksi, eduskunnan ollessa vain valtioneuvoston kumileimasin. Kaikissa valiokunnissakin valtioneuvosto voi halutessaan jyrätä, niin että asioista keskustellaan vain muodollisesti. Välikysymykset ovat myös jossain määrin pelkkää teatteria. Toki sillä saadan ministeri/valtioneuvosto antamaan kysymykseen jonkinlainen vastaus, mutta kaikki tietävät jo etukäteen että kun tulee luottamusäänestyksen aika, valtioneuvosto tulee saaman sen eduskunnan luottamuksen, kiitos ryhmäkurin.
Eli teoriassa valtioneuvoston pitäisi olla eduskunnan alainen, mutta käytännössä eduskunta on valtioneuvoston alainen.
Nyky suomessa lainsäädäntövalta ja toimeenpanovalta on lipsunut samoihin käsiin.
Tämä ei ole klassisen vallan kolmijako-opin mukaista.
Valtioneuvosto käyttää sitä lainsäädäntövaltaa toimeenpanovallan lisäksi, eduskunnan ollessa vain valtioneuvoston kumileimasin.
Tämä koskee myös vähemmistöhallitusta. Ei ole järkeä tehdä lakiesityksiä, joiden tietää kaatuvan hallituksessa.
Hallitushan on vain osa eduskuntaa. Valta on eduskunnalla, koska keduskunta äänestää, ei hallitus.Tämä freudilainen lipsahduksesi kertoo siitä, että sinäkin ajattelet lainsäädäntövallan olevan hallituksella.
Tämä freudilainen lipsahduksesi kertoo siitä, että sinäkin ajattelet lainsäädäntövallan olevan hallituksella.
En ajattele niin, eikä se ole niin, vaikka kirjoitusvirhe olikin hassunhauska! Lainsäädäntövalta on kaikella tavalla eduskunnalla, eikä hallitus tätä valtaa voi eduskunnalta ottaa pois. Lait pitää aina hyväksyttää eduskunnalla. Tuo virheellinen kuvitelma hallituksen lainsäädäntövallasta johtuu vain siitä, että ei ymmärretä, miksi se hallitus tuo eduskunnalle lakiesityksiä, jotka niin usein menevät läpi.
Niin kauan kun hallitus on enemmistöhallitus ja sillä on eduskunnan enemmistön tuki. Yritätkö sanoa, että vähemmistön pitäisi päästä kumoamaan päätöksiä ja että se olisi sitten jotenkin vallan kolmijaon mukaista?
Se, että hallituksella on eduskunnan enemmistön tuki, on täysin eri asia kuin että eduskunnan enemmistö oikeasti kannattaa kaikkia hallituksen ideoita.
Tässä on välissä kaksi demokratiaa rikkovaa hierarkiatasoa:
1) Puoluekuri. Puoluekurilla voidaan runnoa läpi, että koko puolue äänestää sellaisen asian puolesta, jota esim vain 65% puolueen kansanedustajista kannattaa, 25% vastustaa ja 10%lla ei ole mielipidettä
2) Hallitusohjelma. Hallitus sopii keskenään, että kaikki hallituspuolueet äänestävät asioiden X, Y ja Z puolesta, kun tosiasiassa vain hallituspuoleet A ja B kannattavat asiaa X, hallituspuolueet B ja C kannattavat asiaa Y ja hallituspuolueet C ja A kannattavat asiaa Z.
Näiden mekanismien takia menee eduskunnassa läpi paljon sellaisia asioita, joilla on esim. vain n. 40% todellinen kannatus koko eduskunnassa.
Tuo 40% vähemmistö onnistuu keräämään paikallisen enemmistön omissa puolueissaan, sen jälkeen nämä pulueet muodostavat paikallisen enemmistön hallituksessa. Ja hallituspuoleilla on enemmistö eduskunnassa.
Ja tämä ei ole mikään "harvinainen erikoistapaus" vaan se, miten toimimaan käytnnössä suurimman osan asioista kanssa.
Tuota, kyllä puoluekuri on asia, johon kansanedustajat kaikissa puolueissa ovat sitoutuneet.Mä olen ymmärtänyt, että tällainen "ne kyllä äänestää niin kuin Jussi sanoo, huoli pois" -ajattelu on lähinnä perussuomalaista
Puoluekurilla tai hallitusohjelmalla ei voida pakottaa yhtäkään edustajaa joka ei niitä halua noudattaa, toisin sanoen äänestää hallitusten ehdotusten puolesta. Hallituksen lainsäädäntötyössä ei olisi paljoa pointtia jos se olisi jatkuvaa koepallolakiehdotusten valmistelua, jotka heitetään eduskunnan arvioitavaksi. Jotain saadaan aikaankin ja valtavasti aikaa ja työtä säästyy kun lait suunnitellaan valmiiksi niin, että hallituksen edustajat ovat jo huolensa ilmaisseet alustavassa vaiheessa ja lakiehdotukset voidaan heittää suhteellisen varmoina käsittelyyn. Sitten on erikseen ns. omantunnon kysymykset, joissa puolue ei edes yritä olla yhtä mieltä.
1) Puoluekuri. Puoluekurilla voidaan runnoa läpi, että koko puolue äänestää sellaisen asian puolesta, jota esim vain 65% puolueen kansanedustajista kannattaa, 25% vastustaa ja 10%lla ei ole mielipidettä
2) Hallitusohjelma. Hallitus sopii keskenään, että kaikki hallituspuolueet äänestävät asioiden X, Y ja Z puolesta, kun tosiasiassa vain hallituspuoleet A ja B kannattavat asiaa X, hallituspuolueet B ja C kannattavat asiaa Y ja hallituspuolueet C ja A kannattavat asiaa Z.
Ai, et jos kritisoi Persuja jostain, niin on muistutettava jonkun muun tekopyhyydestä. En nyt oikein näe mitään logiikkaa tässä.
Tämä on hyvä asia ja takaa hallitukselle vallan toimi mahdollisimman tehokkaasti eduskunnan tuella.
Ilman ohjelmaa kausi menisi mukavasti tapellessa kun ne kynnyskysymykset tulisivat esille puolivälissä hallituskautta. Sitten ei tehtäisikään päätöksiä, tai alettaisiin ihan periaatteesta jarruttaa toinen toisten hallituspuolueiden ajamia asioita. Tässäkin oleellista on vain ja ainoastaan se, että hallitusohjelmalla (eli hallituksella) on kansan valitseman eduskunnan tuki. (Eli: välikysymyksessä hallitus saa luottamuksen.) Välillä se luottamus horjuu ja ministerit saavat kenkää, kuten nyt kävi hiljattain.
Ja vaikka hallitusohjelmasta ei laissa säädettäisi, sellainen luultavasti tehtäisiin joka tapauksessa. Yhä edelleen: kaikki edustajat haluavat toimintakykyisiä kokonaisuuksia.
Se antaa hallitukselle efektiivisen vallan puuttua eduskunnalle kuuluviin asioihin, ja rikkoo vallan kolmijaon.
Itse kritisoin Persuja sen takia, ku ne on Suomen rasistisin puolue. Siksi heillä ei myöskään ole minun sympatioitaan. Näissä asioissa ei mielestäni mikään muu puolue tee samoin kuin persut."Ai, et" alussa paljastaa että et joko halunnut ymmärtää mitä kirjoitin tai sitten et ihan oikeasti ymmärtänyt.
Väännetään rautalangasta (ihan vain sillä oletuksella että et oikeasti ymmärtänyt). Jos henkilö kritisoi persuja samasta asiasta josta jättää esim. kritisoimatta demareita/vihreitä niin henkilöä on hyvä muistuttaa siitä että hän on älyllisesti epärehellinen.
Esimerkkini Bidenistä ja Cavanausta on lahden toiselta puolen, mutta toimii esimerkkinä myös täällä. Jos perssun historiasta kaivetaan vanhoja typeriä sanomisia niin osa ihmisistä itkee ja vaatii eroa. Kun Demarin historiasta paljastuu rasismia sun muuta, samat
henkilöt ovat hiiren hiljaa. Älyllisesti rehelliset ihmiset (kuten vaikkapa minä), kritisoivat kumpaakin ja muistuttavat hiljaa olijoita ( kun he ensi kerralla taas kritisoivat perssuja ) siitä että ovat älyllisesti epärehellisiä ja miksi ajattelen näin.
Tuota, kyllä puoluekuri on asia, johon kansanedustajat kaikissa puolueissa ovat sitoutuneet.
Itse kritisoin Persuja sen takia, ku ne on Suomen rasistisin puolue. Siksi heillä ei myöskään ole minun sympatioitaan. Näissä asioissa ei mielestäni mikään muu puolue tee samoin kuin persut.
Tällä hetkellä taitaa Suomessa olla kansalaisten luottamus hallitukseen historiallisen suuri.
"Suomalaiset suhtautuvat lähes varauksettoman myönteisesti hallituksen toimiin koronakriisissä, vaikka ne ovat olleet poikkeuksellisen järeitä. Lähes 90 prosenttia vastaajista antaa toimille täyden tukensa. Hallituksen toimia kritisoivien osuus on pieni, kuutisen prosenttia. "
Kyselyyn vastasi 2 060 ihmistä. Virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä
Evan tutkimus: luottamus politiikkaan nousi huomattavasti koronakriisin ansiosta – "kansa on poikkeuksellisen yksituumainen"
Suomalaiset luottavat suuresti poliisiin, tasavallan presidenttiin ja terveydenhuoltojärjestelmään.yle.fi
Tässä nyt tunnutaan sekoittavan vähän asioita (kenties tarkoituksella?) Se että antaa järeille karanteenitoimille tukensa jotka hallitus on käynnistänyt jotka nyt lähes kaikkien mielestä tietenkin olleet tarpeellisia on eria asia kuin se että hallitukseen joka on isosti sählännyt kriisin hoidossa, olisi luottamus.
Jos luottamusta hallitukseen haluttaisiin mitata niin sitä pitäisi kysyä sitten ihan että onko teillä luottamus hallitukseen? Ja siitä tuskin tulisi mitään 90% lukemia.
Hä... Ihmiset luottavat tällä hetkellä vahvasti hallitukseen. Luotto hallitukseen on kasvanut 33 prosenttiyksikköä edellisestä tutkimuksesta. Tottakai korona vaikuttaa ja meidän hallitus on hoitanut tämän asian hyvin, virheistä huolimatta, niin tottakai se myös näkyy luottamuksessa. Tässä kysyttiin luottamuksesta ja se on tällä hetkellä hallitusta kohtaa kyllä historiallisen suuri, eikä syyttä.
Evan tutkimus: luottamus politiikkaan nousi huomattavasti koronakriisin ansiosta – "kansa on poikkeuksellisen yksituumainen"
Suomalaiset luottavat suuresti poliisiin, tasavallan presidenttiin ja terveydenhuoltojärjestelmään.yle.fi
Tällä hetkellä hallitukseen lienee tyytyväisiä kaikki paitsi nettipersut. Muutos on kyllä edessä jos jahkailu ei lakkaa.
Tyytyväisiä mihin? Eihän tässä ole kuin yhtä akuuttia asiaa hoidettu, sitäkin täysin reaktiivisesti ja myöhässä. Toki siinäkin on kohtuu perusasioissa menty metsään kun oleelliset virat jaetaan pelkällä puoluekirjalla. Muissa aina syytä sitten kun ei ihan mennyt putkeen.
Käsikirjoituksen mukaan seuraavaksi poltetaan kymmeniä miljardeja massia, kehutaan kuinka ihkuja ollaan, ja seuraavan hallituksen joutuessa pistämään tämän suon jälkeen asioita kuntoon voidaankin valittaa kuinka aina vain leikataan.
Kansa on kyllä helpolla vedätettävissä. Vaan niinhän tuo on joka paikassa, Bojot, Trumpit, yms ...
Hieman ironista kuulla tämä sinun suusta, koska olet lukuisia kertoja täällä kritisoinut hallituksen toimia koskien korona- ja talouspolitiikkaa.Tällä hetkellä hallitukseen lienee tyytyväisiä kaikki paitsi nettipersut. Muutos on kyllä edessä jos jahkailu ei lakkaa.
Tyytyväisiä mihin? Eihän tässä ole kuin yhtä akuuttia asiaa hoidettu, sitäkin täysin reaktiivisesti ja myöhässä. Toki siinäkin on kohtuu perusasioissa menty metsään kun oleelliset virat jaetaan pelkällä puoluekirjalla. Muissa aina syytä sitten kun ei ihan mennyt putkeen.
Pakko myöntää, että jurppii on lienee pitkälti oikeassa tässä asiassa. Korona aikaisti monien kuolemaa, onhan se kamalaa, mutta voitanee miettiä mitä seuraamuksia tulee koronan torjunnan aiheuttamista "liikkumiskiellosta" ja lamasta. Valtio ja kunnat velkaantuvat, ihmisiä joutuu työttömiksi, talous taantuu, kuinka monta kuolemaa aiheutuu noista, kukaan ei sitä tiedä eikä osaa ennustaa. Yksi vertailukohta lienee 1990-luvun lama, en tiedä onko tuon laman aiheuttamia tuhoja tutkittu kunnolla. Lamaa seurasi kyllä huikea nousukausi osin Nokian ansiosta.Ihan turha näitä on laskutaidottomille tai suhteellisuudentajuttomille selventää. Valitettavasti kansa vaan suurelta osalta on niitä. Ruotsissa järkytyttiin kun professorit löi "synkät luvut" tiskiin, miten korona voi tappaa jopa 20.000 ihmistä maassa lopulta
Ruotsin normaali vuosikuolleisuus lienee siellä 100.000 ihmisen tasolla ja koronakuolemat luultavasti osittain myös laskevat tätä lähivuosina. Suomessakin kuolee kuukaudessa lähemmäs 5.000 ihmistä. Mutta ei, paniikki, kaikki kiinni paitsi 10 hengen vapaamuotoiset kokoontumiset...
Hieman ironista kuulla tämä sinun suusta, koska olet lukuisia kertoja täällä kritisoinut hallituksen toimia koskien korona- ja talouspolitiikkaa.
Mutta, kyllä ne kovat leikkaukset ja työllisyystoimet tulee vielä eteen tällekin hallitukselle, tuskin maltan odottaa.
Koko systeemi siitä että hallitus on muutaman puolueen kaverikerho on täysin sen alkuperäisen idean vastainen.
Järkevin hallitus olisi asiantuntijahallitus, jossa puolueilla ei olisi mitään sijaa.
Mutta, nyt homma on korruptoitunut siten, että hallitukseen valitaan asiantuntijoiden sijaan puoluejohtajat ja näiden kaverit.
Koska nämä puoluejohtajat pystyvät sanelemaan, mitä heidän puolueen edustajansa eduskunnassa äänestävät, ja heitä kiinostaa enemmän oma kunnia ja korkea asema kuin maan etu.
Ja eduskunnan pitäisi äänestää jokaisesta hallituksen tuomasta asiasta erikseen ja täysin piittaamatta puoluerajoista.
Tällöin läpi menisi vain sellaiset asian, joilla oikeasti on eduskunnan tuki.
Sanoisin että suht tarkkaan on hieman liioittelua. Suurin piirtein olisi parempi ilmaisu. Kaikki tietää/tai ainakin pitäisi tietää, että nykyinen vaalitapa suosii suuria puolueita. Esimerkiksi KD:n kannatus on muistaakseni siellä 3,5-4 % tuntumassa. Heillä on 5 paikkaa eduskunnassa. Harkimon liike nyt sai 2,3 % kannatuksen ja saivat vain harkimon läpi.Edustajien osuudet seuraa suht tarkkaan ääniosuuksia,
Anteeksi, en tiennyt, että täällä on vastusvelvollisuus jonkun ajan sisällä. Siitä kai kannatta huomauttaa modeille, että tiedotavat, että vanhoihin viesteihin ei saa vastata, minä en sitä tiennyt.Ai taas pitäis lähteä mutapainiin, jossa viestiin vastataan viiden päivän päästä?
Se on kyllä kumma juttu, kun korona on paljastanut vaikka mitä kämmäilyä ja sekoilua, mutta kansa luottaa.Tyytyväisiä mihin? Eihän tässä ole kuin yhtä akuuttia asiaa hoidettu, sitäkin täysin reaktiivisesti ja myöhässä. Toki siinäkin on kohtuu perusasioissa menty metsään kun oleelliset virat jaetaan pelkällä puoluekirjalla. Muissa aina syytä sitten kun ei ihan mennyt putkeen.
Käsikirjoituksen mukaan seuraavaksi poltetaan kymmeniä miljardeja massia, kehutaan kuinka ihkuja ollaan, ja seuraavan hallituksen joutuessa pistämään tämän suon jälkeen asioita kuntoon voidaankin valittaa kuinka aina vain leikataan.
Kansa on kyllä helpolla vedätettävissä. Vaan niinhän tuo on joka paikassa, Bojot, Trumpit, yms ...
Tämä on aika pöhkö päätelmä. Lain mukaan lainsäädäntövalta on eduskunnalla. Ja tämä ei ole mikään mielipidekysymys. Lainsäädäntöprosessi on tarkkaan säädetty.
Se, että hallitus suurimman osan ajasta säätää lakeja, jotka eduskunnan enemmistö hyväksyy ei tietenkään tarkoita, että se valta olisi otettu eduskunnalta pois. Jos kerran eduskunta valitsee enemmistöhallituksen, niin totta kai se hallitus esittää lakeja, joilla on vahva tuki eduskunnassa ja jotka se tietää menevän läpi. Miksi hallitus esittäisi lakeja, joilla ei ole eduskunnan tukea? Miksi vasemmistohallitus lähtisi ajamaan lakeja, joita hallituspuolueet eivät varmasti kannata? Tämä koskee myös vähemmistöhallitusta. Ei ole järkeä tehdä lakiesityksiä, joiden tietää kaatuvan (EDIT) eduskunnassa.
Sä siis purat tuota asiaa ihan väärästä päästä. Ja siksi päätelmäsi on pielessä.
Mites jos kiellettäisiin poliittiset puolueet lailla, annettaisiin jokaiselle kansanedustajalle äänet käyttöön äänestyksiin joilla häntä on äänestetty, 100 eniten ääniä saanutta voisi istua palkallisesti eduskuntatalolla äänestelemässä ja kaikki muutkin saisi äänestää sähköisesti. Kansalaiset jotka eivät olisi antaneet ääntään myös siis, yhdellä äänellä. Ja kaikkia saisi äänestää.
Muoks: Presidentin viran voisi korvata nimikkeellä seremoniamestari. Ministerit äänestettäisiin myös.
Ja eduskunnan pitäisi äänestää jokaisesta hallituksen tuomasta asiasta erikseen ja täysin piittaamatta puoluerajoista.
Tällöin läpi menisi vain sellaiset asian, joilla oikeasti on eduskunnan tuki.
Käytännössä tuo vaatisi sen että äänestyksen tulokset olisivat täysin salaisia. Eli kenellekkään ei jäisi tietoa miten yksittäinen edustaja äänesti.
Nythän kun "kuka äänesti mitä" on julkista, se mahdollistaa myös puoluekurin. Tämän vastapuoli on taas se että esimerkiksi konservatiivien äänillä valittu ehdokas äänestäisikin liberaalilla linjalla ja äänestäneet eivät koskaan saisi tietää etteä ei se heidän ehdokas oikeasti sitten vastustanutkaan niitä asioita joita lupasi vastustaa.