Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Mitähän tulevaisuus mahtaakaan tarkoittaa? Kysytkö ihan oikeasti? Mietipä ihan hetki, millä tapaa aivokuolleen ja sikiön mahdollinen tulevaisuus eroavat toisistaan.
Koska asiaa on tutkittu, on selkeää että tuossa vaiheessa ei ole vielä tietoisuutta. Voisikohan tämä olla yksi syy siihen, miksi se on lakiin kirjattu? Tämä ei kuitenkaan kaikkia miellytä, niin siksi asiasta käydään keskustelua ja tutkitaan lisää. Ja jos halutaan mahdollistaa abortti myöhemmässä vaiheessa, jossain vaiheessa tulee se raja vastaan, että aivoissa alkaa olla tietoisuutta.
Identiteetti politiikkaa. Se mitä saat sanoa liittyy sun asemaan uhriutumis hierarkiassa.Säännöt on samat. Kaikki saa puhua omasta ryhmästään karustikin kunhan ei esimerkiksi yllytä rikokseen.
Ole hyvä, käsittele se lapsen etu. Sitä kautta ne kaikki uskonnolliset hörähdykset yleensä löytyvät.
Kannattaako jatkaa kun tämä oli lopulta joku argumentointiharjoitus eikä Kaapo edes suostu kertomaan aborttikantaansa itse
No mitenkä sikiön mahdollinen tulevaisuus eroaa sen lastin mahdollisesta tulevaisuudesta jonka lauot naisesi alaselälle sen sijaan että laukeat sisälle? Kummallakaan ei ole sillä hetkellä tietoisuutta, molemmille voi syntyä tietoisuus parin viikon tai kuukauden kuluttua. Järkipohjaisesti noissa ei ole eroa ja se hypoteettinen tietoisuus ei ole tietoisuus.
Ja totta kai se on yksi syy siihen miksi se on lakiin kirjattu. Ja sitä mukaa kun tieto kasvaa niin sitä ajankohtaa voidaan siirtää jopa vielä myöhäisemmäksi. Mutta sen aikaistamiselle ei ole oikeastaan mitään järkipohjaisia syitä vaan se nojaa juurikin uskonnollisiin kantoihin. Mikä on ok jos kyseessä on sun oma kroppa mutta ei ole ok jos sillä yritetään määrätä mitä joku muu saa tehdä omalle kropalleen.
Säännöt on samat. Kaikki saa puhua omasta ryhmästään karustikin kunhan ei esimerkiksi yllytä rikokseen.
Miten määritellään tuo oma ryhmä. josta saa puhua karusti?
Eikös näiden toimet ole enemmän natsismia/kommunismia kuin jonkun halla-ahon mielipiteet mitä se kirjoitti johonkin blogiin?.Noihan natsitkin/kommunistit toimi,tosin pistivät suoraan jonnekkin leirille/tai ampuivat eri mieltä olevan suoraan.On kyllä mennyt ihmeelliseksi tämä maailma kun ei saisi olla omaa mielipitettä asiasta ja siitä ei saisi missään nimessä kirjoittaa nettiin.Merkittävin ongelma omasta mielestä on tulevaisuuden näkökulmasta että laki on todella tulkinnanvarainen ja kaistapäinenkin tekstiltään kuten yllä joku jo mainitsikin.
"Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammautumisen perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.[1] "
Miten helvetissä määritellään uhkaaminen tai panettelu tai solvaaminen järkevästi? Ei mitenkään. Tuossa on tällä hetkellä valtava riski olemassa että oikeislaitokseen sattuu sopiva miehitys tällaisia samanlaisen mentaliteetin omaavia muuallekkin kuten esimerkiksi nykyinen valtakunnansyyttäjä jotka alkaakin tehdä omia hulluja tulkintojaan siitä mikä on solvaamista tai panettelua ja sitten ollaankin menossa.
Kyllä Halla-ahon olisi minusta pitänyt voida saada puhua somaleista samoin sanakääntein kuten lehtiartikkeli haukkui suomalaisia. On sekin aika ihmeellistä jos esimerkiksi ihmisten genetiikasta ei saada keskustella julkisesti sen vuoksi että on riski että joku kiihottuu jos jokin asia onkin negatiivinen ja sidonnainen johonkin ryhmään.
Lisäksi koko asiassa on idioottimainen konsepti "Joku haluaa loukata" jota sitten heitetään nopilla että oliko jollain nyt joku tarkoitus sitten loukata jota valtakunnansyyttäjä on vielä hämmentänyt omilla idiotismeillaan että sillä on myöhemminkin merkitystä mitä mieltä joku on tekstistään.
Säännöt on samat. Kaikki saa puhua omasta ryhmästään karustikin kunhan ei esimerkiksi yllytä rikokseen.
Eikös tämä ole ihan yhtä hyvä peruste kun oli sukupuolineutraalin avioliiton vastustajilla. Kaikki saavat jo mennä naimisiin vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa, eli tasa-arvo on jo olemassa ja kaikilla on samat säännöt.
Siittiöstä voi kehittyä ihminen. Jokainen luomulapsikin on miljoonaluokan massamurha, jos lähdetään saivartelemaan kunnolla alentuen uskovaisten logiikalle.Hieman on biologia hukassa. Siittiöstä ei itsessään ihmistä kehity, koska siltä puuttuu puolet pohjapiirroksista. Eikä sitä ole määritelty niin, asia ihan biologisesti on niin. Siittiöstä eikä munasolusta yksinään mitään ihmistä kehity.
Se, että missä vaiheessa tämä jakautuva solumassa sitten on jakautunut sen verran, että sitä voidaan alkaa kutsua ihmiseksi, on määrittelykysymys.
Mikset voi käyttäytyä kunnolla ja kirjoittaa asiallisesti ?
Miksi pitää puhua kiihottamisesta kun kyse on kritiikistä (rajustakin, mutta sellaisesta joka ei kiihota rikokseen jne.).
Entisen ministerin sanoja muokkaillen, "kuskusteletko kunnolla vai panenko estolistalle ?".
Niin, olisihan se ennen kuulumatonta, jos sivistyneessä länsimaassa kaikki olisivat lain edessä tasa-arvoisia.Poliisi on nimenomaan linjannut että kiihotuspykälä koskee erityisesti vähemmistöjä ja valtaväestöön kohdistuvien toimien pitää olla poikkeuksellisen vakavia että ne täyttäisi rikoksen merkit. Jos tuo on jonkun mielestä yhdenvertaista niin ihan yhtä yhdenvertaista olisi jos meillä olisi laissa pykälä että vähemmistöt pitää heittää uuniin, tai siis jotain että kaikki vittunaamat heitetään uuniin mutta erityisesti vähemmistöt.
Vihapuhe, viharikokset ja rikokseen kehottaminen | Poliisiblogi
Termi vihapuhe on ollut jonkin verran esillä sekä sosiaalisessa että muussakin mediassa erityisesti viime kuukausina. Vihapuhe, tässä kohtaa erityisesti rangaistava vihapuhe…blogi.poliisi.fi
Itseäni toi ärsyttää koska kai sä nyt sanot jos et pidä jostain ja tyyppi nyt sattuu olemaan joku vähemmistö niin saat syytteen mutta ne sitten saa haukkua sua vaikka miksi.Tosin tostakin on tapauksia käsittääkseni että esim poliisi on saanut matulle tuomion jostain kunnianloukkauksesta kun se kutsunut poliisia rasistiksi?.Poliisi on nimenomaan linjannut että kiihotuspykälä koskee erityisesti vähemmistöjä ja valtaväestöön kohdistuvien toimien pitää olla poikkeuksellisen vakavia että ne täyttäisi rikoksen merkit. Jos tuo on jonkun mielestä yhdenvertaista niin ihan yhtä yhdenvertaista olisi jos meillä olisi laissa pykälä että vähemmistöt pitää heittää uuniin, tai siis jotain että kaikki vittunaamat heitetään uuniin mutta erityisesti vähemmistöt.
Vihapuhe, viharikokset ja rikokseen kehottaminen | Poliisiblogi
Termi vihapuhe on ollut jonkin verran esillä sekä sosiaalisessa että muussakin mediassa erityisesti viime kuukausina. Vihapuhe, tässä kohtaa erityisesti rangaistava vihapuhe…blogi.poliisi.fi
Tämäkin on nyt joku ihan oma kuvitelmasi. Jos jotain ei perustuslaissa ole, ei se ole perustuslaillinen oikeus. Perinne ja perustuslaki ovat hippasen eri asioita. Jos lait toimisvat niinkuin yrität tässä meille uskotella, yhtäkään lakia ei voitaisi ikinä muuttaa, koska kaikki mitä tässä maassa on joskus ikinä tehty ovat mielestäsi perustuslaillisia oikeuksia.
Voitko selittää, miten esimerkiksi KiKy-lait tehtiin, kun perustuslaissa määritetään oikeus työhön? Sinun logiikallasi kaikki lainsäädäntö mikä millään talvalla edes etäisestikään liittyy työhön on perustuslaillista lainsäädäntöä. Vaikka ihan esimerkein ja juurta jaksaen, ja myös itse ajatellen.
Ja näin meidän kesken, jos rehellisiä ollaan niin perustuslaki nimenomaan ei toimi Suomessa. Ja perustuslakivaliokunnan poliitikot lausuvatt siitä usein ihan mitä sattuu. Kuten itse asiassa moni muukin on täällä jo kertonut.
Kuten jo toisessa ketjussa totesin ihan lainauksen kera, ilmainen kouluruoka ja koulukyyditys ovat perustuslaillisia oikeuksia vaikka kumpaakaan ei ole erikseen mainittu perustuslaissa. Vastaavia oikeuksia löytyy lisää jos etsii mutta kerta tässä muutenkin puhutaan perustuslain 16 pykälästä niin nuo toimivat mainiona esimerkkinä.
Perustuslaki määrittää yleiset raamit. Sitten muut lainsäädäntö toimii noiden raamien alaisuudessa ja kun nuo muut lait säädetään niin silloin aina tehdään tulkinta että ovatko ne perustuslaillisia. Kuten jos niitä muutetaan.
Ja se on perustuslakivaliokunnan tehtävä määrittää että vaatiiko joku lakimuutos sen että se käsitellään perustuslain säätämisjärjestyksessä vai että voiko sen muuttaa suorilta. Jos hallitus haluaisi muuttaa lakia siten että kunnat voisivat antaa opetuksen vain etänä niin tuo laki menisi varmasti perustuslakivaliokunnan kommentoitavaksi koska se merkittävästi muuttaisi lainsäädäntöä perustuslain 16 pykälän osalta. Ja kerta meillä on jo ennakkotapauksia joissa ilmainen kouluruoka ja koulukyyditys lasketaan perustuslain 16 pykälän alaisiksi oikeuksiksi niin on aika helvetin outoa olettaa että oikeus lähiopetukseen ei olisi. Etenkin kun sen lähiopetuksen sulkeminen on listattu valmiuslaissa niissä toimissa jotka rajoittavat perusoikeuksia merkittävästi (ja siten ovat siellä valmiuslaissa).
Lisäksi, kun hallitus otti käyttöön valmiuslain niin perustuslakivaliokunta käsitteli sen käyttöönottolain. Ja missään vaiheessa perustuslakivaliokunta ei todennut "Tämä laki on turha, teillä on jo oikeus siirtää lapset etäopiskeluun joten valmiuslakia ei tarvitse ottaa käyttöön näiltä osin."
Myöskään en ole ainakaan toistaiseksi nähnyt mitään isoa reaktiota Suomen oikeusoppineilta sen suhteen että hallitus olisi tässä toiminut väärin ja ottanut valmiuslain käyttöön turhaan noilta osin.
No tämä on sitten täysin oma keskustelunaiheensa. Tosin viime aikoina perustuslakivaliokunta on kyllä osoittanut että ei ole mikään poliittinen kumileimaisin vaan kykenee aika objektiiviseen asioiden käsittelyyn. Ja politiikot ne lait muutenkin säätää joten ajatus siitä että politiikot myös kertovat mitä ne lait pohjimmiltaan tarkoittaa ei ole hirveän kaukaa haettu idea.
Kyllä, mutta sillä mitä lukee esimerkiksi perusopetuslaissa ei ole mitään tekemistä niiden raamien asettamisen kanssa vaan sen perusopetuslain tulee olla säädetty niiden raamien mukaiseksi. Ei toisinpäin!
En ole väittänyt, etteikö perustuslakivaliokunta ottaisi asiaan kantaa, mutta mikäli perustuslakivaliokunta toteaa totuudenmukaisesti, että perusopetus tuntuu toteutuvan etäopetuksessakin, ei siinä jää enää tilaa keksiä tyhjästä vaatimuksia lähiopetuksesta. Tai tietenkin jää, koska kuten sanottua, valiokunta on vitsi, mutta ainakin saadaan syylliset sitten esiin, eikä tämä ole mikään syy halllitukselta jättää asiaa käsittelemättä.
Ja jos perustuslakivaliokunta toimisi rehellisesti se myös huomioisi, että perustuslaissa on vaatimus oikeudesta elämään ja turvallisuuteen joka vaarantuu erittäin vakavasti lähiopetuksen myötä. Monien turvallisuus tulee nyt vaarantumaan merkittävästi ilman mitään järjellistä syytä tämän koulujen avaamisen myötä ja jotkut tulevat jopa kuolemaan.
Se on todella kaukaa haettu idea, koska juuri silloin päädytään tälläiseen tilanteeseen, jossa poliitikot keksivät oman agendansa mukaisesti omasta päästään mitä perustuslain halutaan milloinkin tarkoittavan.
Järjestöt esittivät myös, että ”säädetään elintarvikeketjun alkutuotannon työt määräaikaisesti työkokeilunimikkeellä työllistymistä edistäväksi palveluksi”. Käytännössä kyse on siitä, että TE-toimistot ohjaisivat työttömiä työnhakijoita ”työkokeiluun” maatiloille. Työkokeilun ajalta työtön saisi korotettua työmarkkinatukea mutta ei palkkaa.
Kepu on hallituksessa, joten eiköhän tähänkin rahat saada.Tarvitaanko näitä vaatimianne toimia, kuten palkkatukea, jos tiloilla on työvoimapula ja hakijoita on lähes 32 000?
”Sen aika näyttää. Palkkatuki on nostettu ykkösasiaksi nimenomaan nuorten kohdalla. Se viesti on tullut yrityksiltä. Tämä liittyy riskienhallintaan ja siihen, että uskalletaan palkata. Voi kysyä, päästäänkö harjaantumattomilla työntekijöillä siihen samaan tuottavuuteen, joka vuosikausia töitä tehneillä työntekijöillä on. Moni yrittäjä on lähtenyt siitä, että nyt pitää palkata enemmän ihmisiä. Etenkin nuorten palkkatuki nostaisi kynnystä sille, etteivät yritykset jätä vaikka puolta peltoalastaan kesannolle. Koska riskejähän tähän sisältyy, jos verrataan normaaliin tilanteeseen.”
”Yksi riski ovat nämä lomautetut. Että mitä tapahtuu sitten, kun yhteiskunta lähtee juhannuksen aikoihin pyörimään melko normaalisti, lähtevätkö työntekijät tiloilta. Siksi opiskelijat ovat aika haluttuja työntekijöitä, koska heillä on mahdollisuus sitoutua alkusyksyyn saakka.”
Miksi heitä ei sitten voi palkata normaalipalkalla?
”Se on riskienhallinta- ja tuottavuuskysymys.”
Niin eli perusopetuslaki on kirjoitettu niiden raamien mukaan. Ja tulkinta on ollut että se oikeus käydä koulussa (siis ihan siellä fyysisessä rakennuksessa) sisältyy noiden raamien määräämiin oikeuksiin. Sen takia se hallituksen oikeus sulkea nuo koulut on siellä valmiuslain takana.
Jos perustuslakivaliokunta nyt rajaisi että etäopetus riittää kattamaan tuon 16 pykälän vaatimukset valmiuslain ulkopuolella niin sen seurauksena vaikkapa Kajaani voisi ilmoittaa että he sulkevat kaikki koulurakennukset ja tulevaisuudessa kaikki opetus tapahtuu etänä, oli koronavirusta tai ei.
Sanoisin että tuo olisi niin massiivinen muutos Suomen koulujärjestelmään että vaikka se voisi ehkä olla perusteltua niin niitä perusteluja ei saada kasaan parissa päivässä vaan tuo olisi oikeasti kuukausien projekti valmistella. Ja veikkaan että tuossa vaiheessa myös opettajien vastustus nousisi aivan uusiin korkeuksiin.
Mitä tulee turvallisuusaspektiin niin näyttäisi että Suomen johtavat asiantuntijat, eli infektiolääkärit, ovat sillä linjalla että koulujen avaaminen ei merkittävästi heikennä turvallisuutta.
No ne poliitkot myös kirjoittavat sen perustuslain. Ja kuten jo totesin, perustuslakituomioistuin on jo osoittanut voimansa. Se ei ole mikään poliittinen kumileimaisin vaan esimerkki romutti Sipilän hallituksen suurhankkeita jatkuvasti koska ne eivät olleet perustuslain mukaisia.
Vedät nyt taas ihan omia johtopäätöksiä. Laki saa kyllä ylittää perustuslain vaatimukset vaikka satakertaisesti. Se ei tarkoita, että perustuslain vaatimukset silloin muuttuisivat satakertaisiksi.
Nyt ei ole aikaa kuukausia. Olisi kivan kun olisi, mutta kun ei ole. Siksi voidaan toimia kuten muutenkin tällä hetkellä toimitaan ja kirjoittaa tilapäisiä muutoksia. Elinkeinovapaus, oikeus työhön yms. ovat kaikki perustuslakitarkastelua vaativia asioita, eikä niihinkään ole tuhrattu nyt kuukautta.
Miksi tähän silloin pitäisi, paitsi politikointi? Ravintoloiden sulkeminen on perustuslaillisesti paljon kovempi toimi kuin koulurakennusten sulkeminen, silti siinä ei mennyt kuin muutama päivä, koska asia haluttiin hoitaa. No problem.
Hallitus antaa myös paljon perustuslain vastaisia suosituksia, kuten vanhusten karanteeni. Miksi se ei suosita lapsia pysymään kotona?
Vähänkin aivotoimintaa harjoittamalla havaitaan, että tässä hommassa on nyt enemmän reikiä kuin Uuno Turhapudon verkkopaidassa.
Taas nämä "Asiantuntijat". Voidaanko nyt siis olettaa, että hallitus nähdään valtakunnan oikeudessa, jos Mika Salmisen "ei voi tarttua aikuisiin" höpinät osoittautuvatkin vääriksi ja hallitus käyttää täysin epäpäteviä asiantuntijoita ja sen vuoksi vaarantaa ihmisten terveyden täysin tarpeettomasti?Ja ravintoloiden sulkeminen meni noiden perustuslaillisten tarkastusten läpi, samoin kuten koulujen sulkeminen meni, ja se sallittiin sillä ehdolla että kyseessä on vain lyhytaikainen toimi joka puretaan heti kun se ei enää ole välttämätön.
Koulujen sulkemista ei enää asiantuntijat nähneet välttämättömäksi joten ne pitää nyt avata. Ravintolat pysyvät suljettuina koska niiden osalta tuo toimi nähdään vielä välttämättömänä.
Eli jos nyt haluttaisiin säätää että etäopetus on sallittua noiden välttämättömyyskriteerien ulkopuolella niin se vaatisi pysyvämmän lain joka koskee normaalioloja, ei poikkeusoloja. Joka taaskin vaatisi aivan helvetisti enemmän taustatyötä ja perusteluja kuin poikkeusolojen perusteella säädetty väliaikainen laki.
"Asiantuntijat" Voidaanko nyt siis olettaa, että hallitus nähdään perustuslakituomioistuimessa, jos Mika Salmisen "ei voi tarttua aikusiin" höpinät osoittautuvatkin vääriksi?
Nyt puhutaan "asiantuntijoista" jotka ovat julkisuudessakin tuskailleet liian hidasta tarttumisvauhtia. Mitä perustuslaki sanoisi siitä, että tartuntoja yritetään tahallisesti kiihdyttää?
Korjasin valtakunnanoikeudeksi.Kerta meillä ei ole perustuslakituomioistuinta niin ei. Jos käy ilmi että hallitus on pimittänyt asiantuntijoiden kantoja tai yrittänyt painostaa niitä tiettyyn suuntaan niin sitten varmasti sillä on seurauksia.
Mutta jos esim. kaikkien Suomen yliopistosairaaloiden lasten tartuntataudeista vastaavat lääkärit toteavat että koulut voidaan avata niin se rajaa aika helvetisti sitä hallituksen liikkumavaraa tällaisessa asiassa.
Korjasin valtakunnanoikeudeksi.
Kyseisillä julkisuuteen kirjoittaneilla lasten tartuntataudeista vastaavilla lääkäreillä ei tosin tuntunut olevan edes tuon taivaallista käsitystä siitä, mikä on mahdollisuus ylläpitää turvavälejä, eristyksiä ja hygieniaa kouluissa. Kouluista ei jostain syystä kysytty edes mielipidettä, onnistuuko. Siis haluttu kysyä.
Ja siis ihanko oikeasti aivan kaikki lasten tartuntataudeista vastaavat lääkärit ovat näin todenneet?
Sitä en tiedä kuinka merkittävässä roolissa nuo turvavälit yms. olivat tuossa arviossa. Ehkä se jossain vaiheessa tulee esiin.
Ja olettaen että kyseiset henkilöt eivät tuossa tekstissä valehtele niin kyllä, kaikkien Suomen yliopistosairaaloiden lasten infektiotaudeista vastaavat lääkärit ovat sitä mieltä että koulut voidaan avata.
Lukijan mielipide | Koulujen kiinni pitämiselle on vaikea löytää pitäviä perusteita – sulut tulisi lopettaa asteittain mahdollisimman pian
Koulujen pitkäaikaisella sulkemisella voi olla useiden lasten kehitykselle pitkäkestoisia haittoja.www.hs.fi
Sitä en tiedä kuinka merkittävässä roolissa nuo turvavälit yms. olivat tuossa arviossa. Ehkä se jossain vaiheessa tulee esiin.
Ja olettaen että kyseiset henkilöt eivät tuossa tekstissä valehtele niin kyllä, kaikkien Suomen yliopistosairaaloiden lasten infektiotaudeista vastaavat lääkärit ovat sitä mieltä että koulut voidaan avata.
Lukijan mielipide | Koulujen kiinni pitämiselle on vaikea löytää pitäviä perusteita – sulut tulisi lopettaa asteittain mahdollisimman pian
Koulujen pitkäaikaisella sulkemisella voi olla useiden lasten kehitykselle pitkäkestoisia haittoja.www.hs.fi
Eivät tosin kiellä tuossa vaaraa, mutta arvioivat täysin oman alansa ulkopuolelta, että etäkoulunkäynti on niin kamalaa, että koulut tulee avata riskeistä huolimatta. Opettajien näkemys taas on, että viimeiset kaksi viikkoa ovat pedagogisesti huonompia, jos nyt aletaan säheltää, eiväkä muutenkaan millään tapaa riskien arvoiset.
2-4 prosentin vaikutus kuolleisuuteen (normaalitilassa, emme ole siinä) on myös jotain ihan muuta kuin Salmisen höpinät tiedotustilaisuudessa riskittömästä aikuiskontaktista.
Muutaman euron päiväkorvauksella poimimaan mansikoita...
No se mikä tuossa on olennaista on se lääkärien mielipide lääketieteellisestä puolesta. Joten jos he näkevät asian niin että tuolle ei enää ole lääketieteellisiä perusteita niin, jälleen kerran, lopputulos on se että koulut pitää avata.
Ja voi olla että THL ei oikein osaa kommunikoida eteenpäin kunnolla sitä tietoa mitä saavat lääkäreiltä. Mutta esim. tuossa Harri Saxen joka on yksi tuon Hesarin kirjoituksen allekirjoittajista oli eilen A-Studiossa mukana keskustelussa ja siinä hänen viesti oli että koulut auki vaan.
Mikä on se lääketieteellinen perustelu joka riittää tai ei riitä, jos tarkastelu irroitetaan täysin siitä mikä on hyöty? Miten lääkäri voi arvioida sitä, mikä on hyväksytty välttämätön määrä ruumissäkkejä yhteiskunnassa täysin turhan takia? Lääkäriltä voi kysyä kuinka monta kuolee tai sairastuu, mutta siihen se lääkärin tontti sitten päättyykin.
Ei tälläistä arviota voi tehdä edelleenkään missään tynnyrissä.
Niin ja sitten se pitää suhteuttaa muihin toimiin.
Esim. en tiedä koska viimeksi Suomessa on suljettu koulut influenssan takia vaikka lapset levittävät influenssaa tehokkaammin kuin meemejä. Eli jos lääkärit toteavat että koronavirus ei lasten levityksen osalta ole yhtään sen pahempi kuin vähän voimakkaampi influenssa niin sitten ei ole syytä sulkea niitä kouluja koronan takia kerta niitä ei myöskään ole suljettu influenssan takia.
Tilanne voisi olisi täysin eri, jos ei puhuttaisi täysin hyödyttömästä kahdesta viikosta, mistä todennäköisesti aiheutuu lasten opetukselle enemmän haittaa kuin hyötyä.Niin ja sitten se pitää suhteuttaa muihin toimiin.
Esim. en tiedä koska viimeksi Suomessa on suljettu koulut influenssan takia vaikka lapset levittävät influenssaa tehokkaammin kuin meemejä. Eli jos lääkärit toteavat että koronavirus ei lasten levityksen osalta ole yhtään sen pahempi kuin vähän voimakkaampi influenssa niin sitten ei ole syytä sulkea niitä kouluja koronan takia kerta niitä ei myöskään ole suljettu influenssan takia.
Oletko missannut kaikki ne viestit missä on kysytty, miksi hallitus ei laita tikkua riskiin käyttääkseen muuta kuin valmiuslakia?
Perusoikeudet poikkeusoloissa
Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.
Valmiuslaki on paljon kovempi toimenpide kuin koulujen siirtäminen etäopetukseen merkityksettömäksi kahdeksi viikoksi ihmisten elämän ja tuvallisuuden takaamiseksi. Kenenkään oikeus perusopetukseen ei tosiasiallisesti näiden kahden viikon aikana vaarannu.Tähän vielä, hallitus käyttää muitakin kuin valmiuslakia. Esim. sinunkin mainitsema ravintoloiden sulkeminen ei tapahtunut valmiuslailla. Mutta ne samat perustuslailliset kriteerit jotka pätevät valmiuslakiin, eli tilapäisyys ja välttämättömyys, pätevät myös noihin lakeihin:
Eli hallitus ei pysty kiertämään tuota tilapäisyyden ja välttämättömyyden kriteeriä tekemällä uuden lain valmiuslain ulkopuolelle.
Ja kesälomat alkavat kahden kouluviikon jälkeen. Onko sillä sitten lasten elämälle suuri ero onko kotona 2,5 vai 3kk. Ja jos siellä kotona ei voi olla olosuhteista johtuen, olisi aika kehitellä tähän ongelmaan jotain muutakin lääkettä kuin kouluun meno.
Minä en muistaakseni ole väittänyt, että minulla olisi oikeus määrätä keiden tuomiot ovat oikeita, Tämä on keskustelupalsta, jossa jokainen voi kertoa mielipiteensä,. Tuossa sinun viimeisessä" lauseessasi ei ole järjen hiventäkään". Tuollainenko on mielestäsi asiallista keskustelua.Ai nyt sul on sit oikeus määrätä, keiden tuomiot ovat oikeita. Selvä. Mitähän seuraavaksi? En edes viitsi lukea viestiäsi loppuun, kun jo toi eka lause jo osoittaa, ettei siinä ole järjen hiventäkään.
Tämä on kotimaanpolitiikka ketju, joten tässä saanee keskustella kaikista kotimaan politiikkaan liittyvästä. Miten vihervassareiden rikokset ovat niin arka aihe henkilöille, jotka tuovat esille persuvihaansa melkein jokaisessa ketjussa, oli aihe mikä tahansa.Lievää whataboutismia havaittavissa. Persujen rikoksista hypätään kätevästi: whatabout vihervassarit. Parempi olis ottaa asiat kerrallaan, vai etkö voi myöntää persujen perseilyä lain edessä ja pitää siksi yrittää vaihtaa aihetta, kun tekee niin kipeää?
Millä perusteella väitätät, että persut ovat känniääliöiden edustajia? Vassarit ovat niitä ja vihreät narkkareiden edustajia, jos linjallesi lähdetään.Oleellinen kysymys olisi, että miksi persut haluaa olla känniääliöiden edustus Suomessa? Vai onko kyse siitä, että vedätetään känniääliöiden äänet ja sitten (jos ja jos) kun valtaan lopulta päästään niin vedetäänkin taas osan äänestäjistä silmissä audin takapenkit ja hillotolpat?
Kyllä, mutta tarkemmin aihetta taaksepäin selaamatta: edelleenkään persujen perseilyä ei oikeuta, tai kumoa se, että vihervassarit tekevät myös jotain väärin. Tämä on hyvin yleinen argumentointivirhe täällä ja tais olla jopa säännöissä kielletty, jos en väärin muista.Tämä on kotimaanpolitiikka ketju, joten tässä saanee keskustella kaikista kotimaan politiikkaan liittyvästä. Miten vihervassareiden rikokset ovat nin arka aihe henkilöille, jotka tuovat esille persuvihaansa melkein jokaisessa ketjussa, oli aihe mikä tahansa.
Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta.No ne poliitkot myös kirjoittavat sen perustuslain. Ja kuten jo totesin, perustuslakituomioistuin on jo osoittanut voimansa. Se ei ole mikään poliittinen kumileimaisin vaan esimerkki romutti Sipilän hallituksen suurhankkeita jatkuvasti koska ne eivät olleet perustuslain mukaisia.
Kyllä, mutta tarkemmin aihetta taaksepäin selaamatta: edelleenkään persujen perseilyä ei oikeuta, tai kumoa se, että vihervassarit tekevät myös jotain väärin.
Niin ja dikatuurimaissa ei saa kritisoida, mitään mikä ei valtaeliittiä miellytä. Heräsi vaan esimerkistäsi kysymys, onko joku julistanut, Suomessa että tappakaa joku ryhmä?Lienee aika pitkälle diktatuureja sellaiset maat, joissa ei valtaväestön edustaja saisi omaa kansaa kritisoida.
Rikokseen yllyttäminen on kuitenkin rikos eli jos joku kotimainen lehdykkä julistaisi, että tappakaa etniset suomalaiset niin ei menisi läpi.
Mitään asiaa ei pitäisi jättää pelkästään vanhempien ja lääketieteen ammattilaisten käsiin, siitä meille on varottavia esimerkkejä runsaasti kuten lobotomia ja eutanasia, joita molempia tehtiin lääketieteen ammattilaisten suosituksesta. Nyt samanlainen asia on tuo transhysteria ja paskanjauhaminen siiä, että on enemmän kuin kaksi sukupuolta..Se että minkälaista lääketieteellistä hoitoa lapsille pitäisi antaa pitäisi jättää lääketieteen ammattilaisten (ja lasten vanhempien) päätettäväksi. Politiikkaa ei pitäisi sotkea tuohon muutoin kuin mahdollistaa lääkärien toiminta sen hetkisen parhaan tieteellisen tiedon perusteella.
Sitten se että mikä sukupuoli jollakin lukee virallisissa tiedoissa on ihan puhtaasti kyseisen henkilön oma asia, ainakin niin kauan kun tuo sukupuoli pitää virallisesti listata. Paras korjaus olisi että poistetaan sukupuoli täysin laillisena käsitteenä, koska sille ei oikeasti ole mitään tarvetta, mutta niin kauan kun sen listaus vaaditaan niin ei ole mitään järkevää syytä miksei se voisi olla ilmoitusluontoinen asia.
Ja sitten jotku sterilointivaatimukset ovat niin käsittämättömästi väärin että en tajua kuinka kukaan pystyy puolustelemaan niitä.