- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 11 760
Muistelin jostain että tuo kulutuksen muutos on reilusti ylilineaarinen koska noissa korkeissa nopeuksissa alkaa ilmavastus olemaan se määräävää tekijä ja se kasvaa nopeuden neliöön. Toki voi olla että olin väärässä.
Niin se kasvaakin, mutta ne muut vastukset ei ole vielä silti merkityksettömiä ja lisäksi esim. moottorin hyötysuhde tyypillisesti paranee sen kuormituksen kasvaessa tiettyyn rajaan saakka, ja se raja tulee tasaisella vauhdilla vastaan aika myöhään, vasta jossain 140km/h vauhdissa tyypillisellä henkilöautolla.
Vierintävastusvoimahan on käytännössä vakio eli sen voittamiseen tarvittava teho kasvaa lineraarisesti nopeuden mukaan, siihen haaskattu energia kilometriä kohden on vakio nopeudesta riippumatta.
=> näiden yhteisvaikutus on, että tyypillisellä henkilöautolla se menee ylilineaariseksi vasta jossain >120km/h jälkeen.
Toki jollain VW kuplalla varmaan käyrä menee selvästi eri tavalla kun ilmanvastuksen osuus suhteessa vierintävastukseen suurempi ja moottoria joudutaan moottoritienopeuksissa käyttämään käytännössä aivan täydellä teholla joka menee jo optimaalisen hyötysuhteen kuormituksen ohi.