• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Sinulla taas on vähän tapana nähdä asia vaan omalta kannaltasi. Tämä ei ole mitään vittuilua sitten, mutta kyllä persuäänestäjissä on varmasti niitäkin, jotka ovat tähän ratkaisuun jollain tavalla tyytyväisiä. Halla-Aho on ihan oikeasti joillekin puolueen äänestäjille punainen vaate. Näemme sitten viimeistään ensi vaaleissa, miten se kannatus jakaantuu.
Päinvastoin minä tuppaan katsoa tilannetta puolueettomana tarkkailijana (eikä minulla ole mitään ideologista sidettä yhteenkään puolueeseen).

Halla-Aho voi olla jollekin äänestäjälle punainen vaate, mutta se on nyt melko yhdentekevää. Hallituksen ministerit ovat jokatapauksessa tehneet politiikka joille ei ole ollut kannatusta (ei puoluekokouksessa eikä gallupeissa). Kun heidät äänestettiin sivuun Turkka Uotilan sanoin ulkomuistista lainaten: viestiä ei ymmärretty vaan alettiin kehittää salaliittoteorioita.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jos meillä olisi suljetut listavaalit, niin puolueet saisivat itse laittaa ehdokkaansa läpimenojärjestykseen. Minusta on kuitenkin parempi, että henkilökohtainen äänisaalis menee puolue-eliitin päätösvallan yli.
Mutta puolueesta eroamisen pitäisi johtaa varasijalta eduskuntaan nousuun, ei mihinkään sooloiluoikeuteen ilman vastuuta.

Seuraavissa vaaleissa sitten voi yrittää ilman puoluetta, jos siihen ei halua kuulua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Olisi hauska tietää mikä ihme se pesäero on kun uudessa vaihtoehdossa huseeraavat niin Oinonen, Soini, Elo kuin Terhokin?
Pesäero on se, että Soinin lisäksi minulla ei ole mitään käsitystä näistä muista luettelemistasi henkilöistä. Hakkaraisen sen sijaan tietävät kaikki olivat he politiikasta kiinnostuneita eli eivät, ja Hakkaraiselle sekä hänen toilailuilleen myös nauravat kaikki. Minun on erittäin vaikea kuvitella sellaista tilannetta, jossa äänestäisin puoluetta, missä Hakkaraisen kaltainen henkilö on missään asemassa saati sitten vara pj:nä.

Halmeen ajoista nyt on aikaa, mutta täysin saman reaktion kyseinenkin herra aikoinaan aiheutti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 994
Onhan niillä. 160 000 ihmistä äänesti niitä.
Asiahan ei ole näin suoraviivainen. Esim. Terho ja ne jotka saivat halla-ahon siunauksen saivat monen jussin kannattajan äänet koska jussi itse ei ollut ehdolla.

Ensi vaaleissa se nähdään miten asian laita on.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Pesäero on se, että Soinin lisäksi minulla ei ole mitään käsitystä näistä muista luettelemistasi henkilöistä. Hakkaraisen sen sijaan tietävät kaikki olivat he politiikasta kiinnostuneita eli eivät, ja Hakkaraiselle sekä hänen toilailuilleen myös nauravat kaikki. Minun on erittäin vaikea kuvitella sellaista tilannetta, jossa äänestäisin puoluetta, missä Hakkaraisen kaltainen henkilö on missään asemassa saati sitten vara pj:nä.

Halmeen ajoista nyt on aikaa, mutta täysin saman reaktion kyseinenkin herra aikoinaan aiheutti.
Kannattaa ottaa selvää. Tulee melkoinen yllätys :)

Etkö edes Oinosta muista? Äänestäjän muisti on todellakin lyhyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Mutta puolueesta eroamisen pitäisi johtaa varasijalta eduskuntaan nousuun, ei mihinkään sooloiluoikeuteen ilman vastuuta.

Seuraavissa vaaleissa sitten voi yrittää ilman puoluetta, jos siihen ei halua kuulua.
Perustelusi tälle? Tämä ei ainakaan ole demokraattista tuon henkilön äänestäjille. Itse en ainakaan hyväksyisi tilannetta, jossa oma ehdokas syrjäytetään puolueen toimesta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Perustelusi tälle? Tämä ei ainakaan ole demokraattista tuon henkilön äänestäjille. Itse en ainakaan hyväksyisi tilannetta, jossa oma ehdokas syrjäytetään puolueen toimesta.
Eihän täällä edelleenkään muutenkaan äänestetä henkilöä. Enemmän ääniä saaneita jää joka vaaleissa päättävistä elimissä pois joukoittain kun eivät ole voittavalla listalla.

Eihän se ole yhtään enemmän tai vähemmän reilua kuin tuo listan seuraavan henkilön nostaminen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 472
Ratkaisivatko arvot sittenkään? Uusi vaihtoehto ja perussuomalaisiin jääneet hyvin samankaltaisia arvoiltaan

"Ratkaisivatko arvot sittenkään? Uusi vaihtoehto ja perussuomalaisiin jääneet hyvin samankaltaisia arvoiltaan"

Tuolla noista nyt muka yhtäkkiä niin super "erilaisista" arvoista vähän tarkemmin. Kumma kyllä tähän asti ne arvot ovat kelvanneet yhtenäiselle puolueelle aivan hyvin ja esim. Simon Elo, Maria Lohela ja Vesa-Matti Saarakkala ratsastivat vielä vähän aikaa sitten näyttävästi itsekin Halla-ahon/Hommaforumin tuella nykyiseen asemaansa. :think:

Jonka lisäksi myöskään tähän mennessä Halla-aho ynnä muu puheenjohtajisto ei ole vielä edes tehnyt juuri mitään uusia linjauksia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Eihän täällä edelleenkään muutenkaan äänestetä henkilöä. Enemmän ääniä saaneita jää joka vaaleissa päättävistä elimissä pois joukoittain kun eivät ole voittavalla listalla.

Eihän se ole yhtään enemmän tai vähemmän reilua kuin tuo listan seuraavan henkilön nostaminen.
Edelleenkin äänestetään henkilöitä. Tämä nyt on vaan kiistaton fakta. Suhteellinen vaalitapa toki jakaa noita ääniä sitten muille, mutta se ei tätä tosiasiaa muuta miksikään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 800
Mutta puolueesta eroamisen pitäisi johtaa varasijalta eduskuntaan nousuun, ei mihinkään sooloiluoikeuteen ilman vastuuta.
Eli esim. Soini, 29 500 ääntä, pitäisi korvata tyypillä joka sai ehkä 2000 ääntä?

Ei tuokaan nyt hirveän demokraattista ole. Puhumattakaan tästä tapauksesta kun nuo 20 edustajaa todellakin edustaa 66%:aa koko puolueen äänimäärästä mutta vain 54%:aa edustajanpaikoista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 800
Asiahan ei ole näin suoraviivainen. Esim. Terho ja ne jotka saivat halla-ahon siunauksen saivat monen jussin kannattajan äänet koska jussi itse ei ollut ehdolla.

Ensi vaaleissa se nähdään miten asian laita on.
Toki ei se niin suoraviivainen ole, kuten sanoin uusien vaalien vaatiminen on erittäin validi argumentti.

Mutta jossei uusia vaaleja järjestetä niin siinä tapauksessa se paras (ja oikeastaan ainoa) demokraattinen mandaatti on 2015 eduskuntavaalien tulos.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eli esim. Soini, 29 500 ääntä, pitäisi korvata tyypillä joka sai ehkä 2000 ääntä?

Ei tuokaan nyt hirveän demokraattista ole. Puhumattakaan tästä tapauksesta kun nuo 20 edustajaa todellakin edustaa 66%:aa koko puolueen äänimäärästä mutta vain 54%:aa edustajanpaikoista.
Edelleen aivan turhaa spekulaatiota kun tiedetään, että noiden 20 edustajan toimien seurauksena kannatus on jo romahtanut. Nyt oltaisiin vaihtamassa sellaiset henkilöt, jotka toivottavasti paremmin vastaavat äänestäjien tahtoon, mutta se ei käynyt edes vahvan epäluottamuslauseen jälkeen.

Niin eikös tässä aika lahjakkaasti nyt sekoiteta puolueen ja kansanedustajien äänimäärät?
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
453
On suorastaan turhaa vertailla suoraan loikkareiden ja jääneiden äänimäärä, kun yli 280 000 ääntä ei kuulu kummallekaan porukalle. Näistä ei voi mitenkään tietää kumpaa ne ovat ollut. Jos katsoo tuota perussuomalaisten puolueenjohtajan äänestystä, niin uskon että siellä piiloäänissä on enemmän näitä uuden sukupolven nuivia, jotka eivät ole vielä ehtineet saamaan riittävän isoa kannatusta, että pääsisivät läpi mutta auttavat erittäin paljon pidempään politiikassa olleita.

Minua myös ihmetyttää viime aikojen Timo Soini hehkutus. Pitkään perussuomalaiset olivat marginaalipuolue, jonka kannatus pyöri hiukan kymmenen prosentin alapuolella eikä se sieltä mihinkään Soinin tekemisillä noussut. Sitten alkoi tämä EU:n lama ja kreikkalainat, joiden varjolla perussuomalaiset nousi vähän niinkuin vahingossa isojen liigaan. Minun mielestäni siellä ei kuitenkaan olla pärjätty vaan taitavammat poliitikot ovat vieneet perussuomalaisia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Edelleenkin äänestetään henkilöitä. Tämä nyt on vaan kiistaton fakta. Suhteellinen vaalitapa toki jakaa noita ääniä sitten muille, mutta se ei tätä tosiasiaa muuta miksikään.
Henkilövaali on kyseessä kun ei ole mitään listoja. Presidentinvaali on henkilövaali. Eduskuntavaali ei ole henkilövaali.

Tässä nyt kumpikin tietää mistä on kyse, joten semantiikasta kiistelyn minä tulkitsen siten, että asiapohjaista vasta-argumenttia ei ole esittää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 800
Edelleen aivan turhaa spekulaatiota kun tiedetään, että noiden 20 edustajan toimien seurauksena kannatus on jo romahtanut. Nyt oltaisiin vaihtamassa sellaiset henkilöt, jotka toivottavasti paremmin vastaavat äänestäjien tahtoon, mutta se ei käynyt edes vahvan epäluottamuslauseen jälkeen.
Ainoa keino vaihtaa henkilöt sellaisiin jotka paremmin vastaa äänestäjien tahtoa on järjestää uudet vaalit.
Noilla alle 2000 Perussuomalaisten jäsenellä jotka äänestivät puoluekokouksessa, Halla-ahosta ja muista puhumattakaan, ei ole mitään keinoa tietää minkä perusteella kukin äänestäjä teki päätöksensä eduskuntavaaleissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ainoa keino vaihtaa henkilöt sellaisiin jotka paremmin vastaa äänestäjien tahtoa on järjestää uudet vaalit.
Noilla alle 2000 Perussuomalaisten jäsenellä jotka äänestivät, Halla-ahosta ja muista puhumattakaan, ei ole mitään keinoa tietää minkä perusteella kukin äänestäjä teki päätöksensä.
Väitätkö, että romahtanut gallup tulos ei mitenkään kykene kertomaan äänestäjien menettäneen luottonsa puolueen johtoon ja sen ministerien toimintaan? Me voidaan unohtaa toi koko puoluekokous eikä tämä näytä yhtään paremmalta.

Älä nyt iso mies viitsi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Henkilövaali on kyseessä kun ei ole mitään listoja. Presidentinvaali on henkilövaali. Eduskuntavaali ei ole henkilövaali.

Tässä nyt kumpikin tietää mistä on kyse, joten semantiikasta kiistelyn minä tulkitsen siten, että asiapohjaista vasta-argumenttia ei ole esittää.
Eduskuntavaaleissa äänestetään henkilöä piste. Emme siis äänestä listoja. Tämä ei ole mitään sematiikkaa.
Mikä argumenttisi edes on, mihin minun pitäisi vastata?
Eihän täällä edelleenkään muutenkaan äänestetä henkilöä.
Tämä nyt on vaan täysin epätosi väite.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 800
Väitätkö, että romahtanut gallup tulos ei mitenkään kykene kertomaan äänestäjien menettäneen luottonsa puolueen johtoon? Me voidaan unohtaa toi koko puoluekokous eikä tämä näytä yhtään paremmalta.

Älä nyt iso mies viitsi.
Gallupit eivät ole mikään keino päättää poliittisista mandaateista. Vaaleissa nuo päätökset tehdään.

Et sä, tai kukaan muu, tiedä minkä takia nuo Persujen kannattajat ovat lähteneet. Tai minkä takia ovat jääneet kannattajiksi. Toki voit heittää arvauksia mutta ne eivät ole mikään demokraattinen menetelmä päättää ketkä tätä maata johtaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Väitätkö, että romahtanut gallup tulos ei mitenkään kykene kertomaan äänestäjien menettäneen luottonsa puolueen johtoon ja sen ministerien toimintaan? Me voidaan unohtaa toi koko puoluekokous eikä tämä näytä yhtään paremmalta.

Älä nyt iso mies viitsi.
Juuri tämän takia parlamentaarisessa demokratiassa valitaan edustajat kokonaiseksi kaudeksi. Suosio mitataan sitten seuraavissa vaaleissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eduskuntavaaleissa äänestetään henkilöä piste. Emme siis äänestä listoja. Tämä ei ole mitään sematiikkaa.
Mikä argumenttisi edes on, mihin minun pitäisi vastata?

Tämä nyt on vaan täysin epätosi väite.
Mitä ihmettä ne listat siellä vaalikopeissa sitten on. joita vaalivalvojaisissa sitten aina ihmetellään En mä tiedä, mutta mä oon käynyt koko ikäni ihan eri vaaleissa ja sinä. Alternative facts on toki nykypäivää.

Ääni meee aina ensin listalle ja toiseksi henkilölle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Juuri tämän takia parlamentaarisessa demokratiassa valitaan edustajat kokonaiseksi kaudeksi. Suosio mitataan sitten seuraavissa vaaleissa.
Ja jos ei elettäisi jossain Put.. eikun Sipilälandiassa meillä varmaan olisi jo uudet vaalit tulossa.

(ja tiedän, että lain kirjain on täytetty, mutta hengen kanssa on vähän kyseenalaisempaa)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 800
No, sinähän tässä vaalituloksesta ja sen täydellisestä merkityksettömyydestä jaksat urputtaa enkä minä :D
Missä vaiheessa olen sanonut että eduskuntavaalien tulos olisi jotenkin merkityksetön? Mähän tässä jatkuvasti sanon että se on se ainoa asia joka merkkaa kun katsotaan ketkä istuu eduskunnassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Mitä ihmettä ne listat siellä vaalikopeissa sitten on. joita vaalivalvojaisissa sitten aina ihmetellään En mä tiedä, mutta mä oon käynyt koko ikäni ihan eri vaaleissa ja sinä. Alternative facts on toki nykypäivää.

Ääni meee aina ensin listalle ja toiseksi henkilölle.
Voi pyhä yksinkertaisuus taas :facepalm:
Sitä kutsutaan suhteelliseksi vaalitavaksi, jonka varmasti tiedät.
Jos olet äänestänyt tähän mennessä listaa tai puoluetta, niin äänesi on valitettavasti mennyt hukkaan, kun niillä ei ole merkitty numeroita.
Älä viitsi kitistä mistää alternative factseista, jos et pysty todistamaan mitään sanomaani epätodeksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Missä vaiheessa olen sanonut että eduskuntavaalien tulos olisi jotenkin merkityksetön? Mähän tässä jatkuvasti sanon että se on se ainoa asia joka merkkaa kun katsotaan ketkä istuu eduskunnassa.
Melko turhaa cherrypickausta. En jaksa enää tälläistä vääntämistä. Voit olla ihan mitä mieltä ikinä tahdot.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Voi pyhä yksinkertaisuus taas :facepalm:
Sitä kutsutaan suhteelliseksi vaalitavaksi, jonka varmasti tiedät.
Jos olet äänestänyt tähän mennessä listaa tai puoluetta, niin äänesi on valitettavasti mennyt hukkaan, kun niillä ei ole merkitty numeroita.
Älä viitsi kitistä mistää alternative factseista, jos et pysty todistamaan mitään sanomaani epätodeksi.
Kuten sanoin, semantiikasta vänkääminen tarkoittaa ettei ole oikeaa sanottavaa.

Et ole niin tyhmä ettet ymmärtäisi mistä puhutaan. Voidaan käyttää niistä listoista nimeä suteellinen vaalitapa, mikä tosin on melkoisen huono kuvaamaan niitä listoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Kuten sanoin, semantiikasta kiistely tarkoittaa ettei ole oikeaa sanottavaa.
Toisin sanoen, et pysty perustelemaan kantaasi mitenkään järkevästi, joten syytit minua vaihtoehtoiseten faktojen käytöstä. Tämä siitä huolimatta, että joko et tunne Suomen vaalijärjestelmää, tai tulkitset sitä täysin väärin.
Joko todistat sanomani vääräksi, tai sitten lopetat tuollaisen käytöksen.
Peace
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 800
Melko turhaa cherrypickausta. En jaksa enää tälläistä vääntämistä. Voit olla ihan mitä mieltä ikinä tahdot.
Ai siis mä cherrypickkaan kun sanon että se eduskuntavaaleissa päätetään ketkä istuu eduskunnassa ja Persujen PJ vaaleissa päätetään kuka on Persujen PJ?

Tuohan on vain ja ainoastaan normaalia, selväjärkistä demokratiaa joka jostain syystä ei käy sulle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Toisin sanoen, et pysty perustelemaan kantaasi mitenkään järkevästi, joten syytit minua vaihtoehtoiseten faktojen käytöstä. Tämä siitä huolimatta, että joko et tunne Suomen vaalijärjestelmää, tai tulkitset sitä täysin väärin.
Joko todistat sanomani vääräksi, tai sitten lopetat tuollaisen käytöksen.
Peace
Kuten sanoin voidaan käyttää ihan mitä nimitystä haluat. Kutsutaan niitä ehdokaslistoja vaikka Hattiwateiksi. Onko nyt kuitenkin niin, että rehellisesti voit sanoa, että et ole ymmärtänyt mistä listoista, ja mistä valintamenettelystä tässä on keskusteltu?

Ainoastaan rehellinen vastaus.

Minua kiinnostaa tässä aiheessa ihan muut asiat kuin semantiikka, mutta en ymmärtänyt, että se voi olla joillekin näin tärkeä asia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Kuten sanoin voidaan käyttää ihan mitä nimitystä haluat. Kutustaan niitä ehdokaslistoja vaikka Hattiwateiksi. Onko nyt kuitenkin niin, että rehellisesti voit sanoa, että et ole ymmärtänyt mistä listoista, ja mistä valintamenettelystä tässä on keskusteltu?

Ainoastaan rehellinen vastaus.
Voit vaikka katsoa tuon termin ihan wikipediasta:
Suhteellinen vaalitapa – Wikipedia
Autan vielä:
  • Avoin listavaali: Äänestäjä voi valita ehdokkaiden välillä. Käytössä esimerkiksi Suomen puoluevaaleissa.
Eli äänestetään ehdokasta.

Edit:
Että nyt tulee selväksi. Suomessa äänestetään henkilöutä LISTOILTA emme siis äänestä LISTOJA.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Voit vaikka katsoa tuon termin ihan wikipediasta:
Suhteellinen vaalitapa – Wikipedia
Autan vielä:
  • Avoin listavaali: Äänestäjä voi valita ehdokkaiden välillä. Käytössä esimerkiksi Suomen puoluevaaleissa.
Eli äänestetään ehdokasta.

Edit:
Että nyt tulee selväksi. Suomessa äänestetään henkilöutä LISTOILTA emme siis äänestä LISTOJA.
Voisitko silti vastata rehellisesti kysymykseeni siitä, etkö todellakaan ole ymmärtänyt mistä puhutaan kun piti lähteä tämmöistä floodaus showta vetämään?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 129
Perussuomalainen-lehden päätoimittaja Matias Turkkila esiintyi todella hienosti Sensuroimattomassa Päivärinnassa. Elovaara oli yllättäen kuin hukassa ollut pikkutyttö selittelyineen. Jusula moitti Halla-aholaisia mm. huonosta käyttäymisestä Soinia kohtaan ja erosi puolueesta, leikaten saksilla poikki ps-jäsenkorttinsa lol.

Sensuroimaton Päivärinta, jakso 7: Raju ryöpytys Soinille - "Timo muuttui peruuttamattomasti"
Minun mielestä Elovaara on ollut tuollainen koko ajan. Naiivi, hukassa oleva pikkutyttö aivan liian isolla ja likaisella hiekkalaatikolla. Monella tasolla ärsyttävä ihminen, eikä mielikuvaa helpota se ettei tytteli kykene myöntämään virhettään edes siinä natsikuvapaskeessa, saati sitten isommissa yhteyksissä. Politiikkaa osaa kuitenkin sen verran, että on opetellut jättämään vastaamatta siihen mitä kysytään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Voisitko silti vastata rehellisesti kysymykseeni siitä, etkö todellakaan ole ymmärtänyt mistä puhutaan kun piti lähteä tämmöistä floodaus showta vetämään?
Tässä vaiheessa voin sanoa, että en ole ihan varma enää mitä minä en sinun mielestäsi ymmärrä.
Suomen vaalitavan tunnun ymmärtävän sinua paremmin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tässä vaiheessa voin sanoa, että en ole ihan varma enää mitä minä en sinun mielestäsi ymmärrä.
Suomen vaalitavan tunnun ymmärtävän sinua paremmin.
Ei se ollut vaikea kysymys. Tulkitsen siten, että oikeat vasta-argumentit loppuivat. Voitaisiinko pelleilyn sijaan puhua silti asiaa? (Asiaa asiasta, ei semantiikasta)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Ei se ollut vaikea kysymys. Tulkitsen siten, että oikeat vasta-argumentit loppuivat. Voitaisiinko pelleilyn sijaan puhua silti asiaa? (Asiaa asiasta, ei semantiikasta)
Lähinnä kysyin tarkennusta. Mitä minä en sinun mielestäsi nyt ole ymmärtänyt. Itse olet vastannut ihan asiallisiin vastauksiini tähän tapaan:
Kuten sanoin voidaan käyttää ihan mitä nimitystä haluat. Kutsutaan niitä ehdokaslistoja vaikka Hattiwateiksi. Onko nyt kuitenkin niin, että rehellisesti voit sanoa, että et ole ymmärtänyt mistä listoista, ja mistä valintamenettelystä tässä on keskusteltu?
Olen selittänyt sinulle miten Suomen vaalitapa toimii, mutta et jostain syystä joko hyväksy sitä.
Jos laitat minulle oman argumenttisi nyt selvästi tähän parilla lauseella, niin lupaa siihen vielä asiallisesti vastata.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Olen selittänyt sinulle miten Suomen vaalitapa toimii, mutta et jostain syystä joko hyväksy sitä.
Jos laitat minulle oman argumenttisi nyt selvästi tähän parilla lauseella, niin lupaa siihen vielä asiallisesti vastata.
Sinä olet vängännyt ainoastaan siitä millä nimellä tuota vaalitapaa kutsutaan.

Vaaleissa valitaan henkilöitä, joiden äänimäärä lasketaan samalla listalla olevien henkilöiden kokonaisaäänimäärästä. Olen olettanut, että sinä ymmärrät tämän asian ihan riippumatta siitä millä nimellä sitä halutaan kutsua.

Voit nimittää tätä ihan miten tahdot, mutta äänimäärä (elikkäs hienommin suhdeluku) lasketaan silti koko listan ehdokkaiden äänimääristä.

Toivottavasti tyhmän leikkiminen ei nyt ala enää uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Sinä olet vängännyt ainoastaan siitä millä nimellä tuota vaalitapaa kutsutaan.
Tämäkö nyt on se sinun argumenttisi?
Olen kertonut tuon vaalitavan nimen ja vielä selittänyt sen toimintaperiaatteen.
Olen tehnyt tämän sen takia, että sinä olet väittänyt, että tuossa vaalitavassa ei äänestetä ensisijaisesti henkilöä, vaan listaa. Tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Ääni menee ensin henkilölle ja sitten vasta listan kautta mahdollisesti auttaa toista ehdokasta.

Eli mistä nyt olet oikeasti kanssani eri mieltä, tai mitä minä en muka ymmärrä? Ja vielä mihin argumenttiin minun pitäisi vastata?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tämäkö nyt on se sinun argumenttisi?
Olen kertonut tuon vaalitavan nimen ja vielä selittänyt sen toimintaperiaatteen.
Olen tehnyt tämän sen takia, että sinä olet väittänyt, että tuossa vaalitavassa ei äänestetä ensisijaisesti henkilöä, vaan listaa. Tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Ääni menee ensin henkilölle ja sitten vasta listan kautta mahdollisesti auttaa toista ehdokasta.

Eli mistä nyt olet oikeasti kanssani eri mieltä, tai mitä minä en muka ymmärrä? Ja vielä mihin argumenttiin minun pitäisi vastata?
Jos siinä äänestettäisiin ensisijaisesti henkilöä siinä ensisijaisesti myös valittaisiin henkilöitä. Näin ei tapahdu, kuten toivottavasti hyvin tiedät. Tai itseasiassa alan jo oikeasti epäillä, että et tiedä, tai sitten et ymmärrä.

Oletetaan, että henkilöt voittavat omat listansa:
Henkilö A ei tule valituksi vaikka hänellä olisi enemmän ääniä kuin henkilöllä B, jos henkilön B listalla on enemmän ääniä kuin Henkilön A listalla.

Jollain täysin perverssillä logiikalla tässä ei kuitenkaan äänestetä listoja, vaikka puhtaasti listan äänimäärän perusteella valitaan edustajat?

Ainoa mihin henkilölle annetut äänet vaikuttavat, ovat henkilön sijoitus (järjestysnumero) tuolla listalla. Niillä ei ole mitään muuta merkitystä.
 

Teuras

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
224
Jos siinä äänestettäisiin ensisijaisesti henkilöä siinä ensisijaisesti myös valittaisiin henkilöitä. Näin ei tapahdu, kuten toivottavasti hyvin tiedät. Tai itseasiassa alan jo oikeasti epäillä, että et tiedä, tai sitten et ymmärrä.

Oletetaan, että henkilöt voittavat omat listansa:
Henkilö A ei tule valituksi vaikka hänellä olisi enemmän ääniä kuin henkilöllä B, jos henkilön B listalla on enemmän ääniä kuin Henkilön A listalla.

Jollain täysin perverssillä logiikalla tässä ei kuitenkaan äänestetä listoja, vaikka puhtaasti listan äänimäärän perusteella valitaan edustajat?

Ainoa mihin henkilölle annetut äänet vaikuttavat, ovat henkilön sijoitus (järjestysnumero) tuolla listalla. Niillä ei ole mitään muuta merkitystä.
= älä äänestä, älä maksa veroja.

Maailma paranee ja listat a:sta - x:n poistuu.

/end thread
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Jos siinä äänestettäisiin ensisijaisesti henkilöä siinä ensisijaisesti myös valittaisiin henkilöitä. Näin ei tapahdu, kuten toivottavasti hyvin tiedät. Tai itseasiassa alan jo oikeasti epäillä, että et tiedä, tai sitten et ymmärrä.

Oletetaan, että henkilöt voittavat omat listansa:
Henkilö A ei tule valituksi vaikka hänellä olisi enemmän ääniä kuin henkilöllä B, jos henkilön B listalla on enemmän ääniä kuin Henkilön A listalla.

Jollain täysin perverssillä logiikalla tässä ei kuitenkaan äänestetä listoja, vaikka puhtaasti listan äänimäärän perusteella valitaan edustajat?

Ainoa mihin henkilölle annetut äänet vaikuttavat, ovat henkilön sijoitus (järjestysnumero) tuolla listalla. Niillä ei ole mitään muuta merkitystä.
Ymmärrän kyllä vaalitavan aivan mainiosti. Kerro nyt mitä minä en tässä muka ymmärrä. Selitin tuon vaalitavan sinulle jo aiemmin ja nyt selität sitä samaa, vaikka et huomaa todistavasi itseäsi vääräksi.
Ensisijaisesti äänestetään aina henkilöä. Annat äänesi jollekin henkilölle. Tätä sillä tarkoitetaan Suhteellinen vaalitapa sitten mahdollistaa tuollaiset mainitsemasi tapaukset. Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että ensisijaisesti äänestetään henkilöitä.

Tässä nimenomaan ei äänestetä listoja, koska sellainenkin vaalitapa on olemassa, jossa annat äänesi listalle ehdokkaan sijaan. Tällaisissa tapauksissa puolueelle jää suurempi valta laittaa ehdokkaansa haluamaansa järjestykseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että ensisijaisesti äänestetään henkilöitä.
Voitko selittää yksikäsitteisesti miten voidaan ensisijaisesti äänestää henkilöä, kun henkilön äänimäärä on vasta toissijainen valitsemiskriteeri.

Ääni kyllä annetaan henkilölle, mutta se menee ensisijaisesti listalle ja vasta toissijaisesti henkilölle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Kyllä ainakin Suomessa puolueen linja on yleensä ollut puheenjohtajan linja.
Tähänkin Halla-aho tuo tervettä muutosta, jossa osataan erottaa (a) puheenjohtajan, (b) puolueen ja (c) puolueen kannattajien linja toisistaan. Lisäksi hän osaa puhua kaikista näistä selvästi eritellen yhtä aikaa, mutta vaikuttaa siltä, että se on liian hankalaa useimmille toimittajille, jotka eivät edes ymmärrä, että henkilö voi hyvin esimerkiksi kannattaa NATO-jäsenyyttä, mutta olla ajamatta sitä muista syistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 023
Voitko selittää yksiäsitteisesti miten voidaan ensisijaisesti äänestää henkilöä, kun henkilön äänimäärä on vasta toissijainen valitsemiskriteeri.
Kun menet koppiin äänestätä henkilöä. Jokainen ehdokas tekee henkilökohtaisen vaalikampanjansa. Tätä olen sinulle yrittänyt selittää. En ole koskaan väittänyt, että kyseessä olisi absoluuttiset henkilövaalit. Sinä taas olet väittänyt aiemmin, että äänestämme ensisijaisesti listaa.

Edit:
Jos olisit tuonut tämän näkökulman heti kärkeen esille, niin tuskin olisimme tästä väitelleet näin kauan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Voitko selittää yksikäsitteisesti miten voidaan ensisijaisesti äänestää henkilöä, kun henkilön äänimäärä on vasta toissijainen valitsemiskriteeri.

Ääni kyllä annetaan henkilölle, mutta se menee ensisijaisesti listalle ja vasta toissijaisesti henkilölle.
Tässähän on kasa hyvää ratatukkia. Ttjm voisi pohtia asiaa ennen vastaamista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kun menet koppiin äänestätä henkilöä. Jokainen ehdokas tekee henkilökohtaisen vaalikampanjansa. Tätä olen sinulle yrittänyt selittää. En ole koskaan väittänyt, että kyseessä olisi absoluuttiset henkilövaalit. Sinä taas olet väittänyt aiemmin, että äänestämme ensisijaisesti listaa.

Edit:
Jos olisit tuonut tämän näkökulman heti kärkeen esille, niin tuskin olisimme tästä väitelleet näin kauan.
Mutta ääni ei edelleenkään silti mene henkilölle vaikka siihen kuinka sen henkilön nimen ruksaa. Se ääni menee listalle, ja siltä listalta voi sinun äänelläsi päästä läpi joku aivan eri henkilö kuin minkä siihen lippuun raapustit.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Voit vaikka katsoa tuon termin ihan wikipediasta:
Suhteellinen vaalitapa – Wikipedia
Autan vielä:
  • Avoin listavaali: Äänestäjä voi valita ehdokkaiden välillä. Käytössä esimerkiksi Suomen puoluevaaleissa.
Eli äänestetään ehdokasta.

Edit:
Että nyt tulee selväksi. Suomessa äänestetään henkilöutä LISTOILTA emme siis äänestä LISTOJA.
Ehdokasta listalta, ei pelkkää ehdokasta. Sillä listalla on suuri merkitys lopputuloksen kannalta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 121
Viestejä
4 307 802
Jäsenet
71 986
Uusin jäsen
Mäyrä77

Hinta.fi

Ylös Bottom