• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kuten on jo useaan otteeseen tuotu esille, kansalaisuuden menettää 22-vuotiaana tuossa tilanteessa.

Sitten on useaan otteeseen jaettu väärää tietoa. Sen kansalaisuuden SAATTAA menettää automaattisesti 18-22-vuotiaana jos olet sekä Suomen että jonkin toisen valtion kansalainen.

Lähde: www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030359

Jos nyt pilkkua viilataan, niin kaksoiskansalainen säilyttää 22-vuotiaana Suomen kansalaisuuden ainoastaan, jos on riittävät yhteydet Suomeen. Yhteyksiksi riittää aika vähäinenkin:
34 § Kansalaisuuden säilyttäminen täytettäessä 22 vuotta
Suomen kansalainen, jolla on myös jonkin vieraan valtion kansalaisuus, säilyttää Suomen kansalaisuuden täyttäessään 22 vuotta vain, jos hänellä on riittävä yhteys Suomeen.

Riittävä yhteys katsotaan olevan, jos:
...
2) henkilön kotikunta on ollut Suomessa taikka varsinainen asunto ja koti Islannissa, Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa yhteensä vähintään seitsemän vuotta ennen kuin hän on täyttänyt 22 vuotta; tai
Piilevän Suomen kansalaisuuden säilymiseen riittää siis se, että on asunut missä tahansa Pohjoismaassa yhteensä vähintään seitsemän vuoden ajan. Näinollen ruotsinsuomalaisten Suomen kansalaisuus säilyy ja periytyy ikuisesti, ellei kansalaisuudesta - ja varsinkin lasten kansalaisuudesta - luovu aktiivisesti.

Kansalaisuudesta luopuminenkaan ei suojaa siltä, etteikö lapset voisi joutua Suomen lastensuojelutoimien kohteeksi.
 
Sieltä löytyy myös tämä:
"16 §
Evakuointi ja kotiuttaminen

Jos asianomaisen henkilökohtaisen turvallisuuden suojaaminen edellyttää, edustusto voi avustaa evakuoinnin järjestämisessä kriisialueelta lähimmälle turvalliselle alueelle tai kotimaahan.

Evakuoinnin ja kotiuttamisen järjestämiseen ryhdytään ainoastaan asianomaisen suostumuksella."

Laista ei voi poimia vain rusinoita pullasta. Tuo löytyy kohdasta: "4 luku Palvelut kriisitilanteessa"
15 § Henkilökohtainen turvallisuus
Suuronnettomuuden, luonnononnettomuuden, ympäristöonnettomuuden, sodan, sisällissodan tai muun kriisitilanteen sattuessa tai uhatessa edustusto tai ulkoministeriö voi henkilökohtaisen turvallisuuden suojaamiseksi avustaa edustuston toimipiirissä oleskelevaa 2 §:n 1 momentissa tarkoitettua henkilöä ja edustusta vailla olevaa Euroopan unionin kansalaista sekä näiden seurassa liikkuvia perheenjäseniä kansalaisuudesta riippumatta.​

Minkähänlaatuisesta kriisistä tässä mahtaa olla kyse? Toki tuolla on sodittu mutta nyt taistelut ovat tauonneet ja muutenkin kyse on ihan vapaaehtoisesti taisteluihin lähteneistä ihmisistä, jotka on taistelunsa hävinneinä sijoitettu internointileirille. Elämä leirillä on varmaankin kovaa mutta ei ole osoitettu, että näiden ihmisten henkilökohtainen turvallisuus edes olisi erityisesti uhattuna.

Miten orpolasten suostumus evakuointiin on varmistettu?

Konsulipalvelulaista löytyy myös tämä:
39 § Konsulipalveluista perittävät maksut ja muut kustannukset
Konsulipalveluista perittävistä maksuista päättää ulkoasiainministeriö.

Jos laissa ei toisin säädetä, ulkoasiainhallinto ei vastaa asian hoitamisesta aiheutuvista kustannuksista, jotka johtuvat esimerkiksi sairaanhoidosta, evakuoinnista, kotiuttamisesta, vainajan hautaamisesta, tuhkaamisesta tai kotiuttamisesta, oikeudenkäynnistä, oikeudenkäyntiavustajan tai oikeudellisen neuvonantajan palkkaamisesta, tulkkauksesta taikka asian hoitamiseksi tarvittavien asiakirjojen hankkimisesta ja käännättämisestä.
Tässäkin suhteessa asianmukainen suostumus on tärkeää, koska koko operaation kustannukset peritään evakuoitavilta ja kotiutettavilta. Lennot yksityisjetillä kriisialueille saattavat olla hieman kalliita.
 
Kommentoin näköjään lukematta edes mitä linkistä luki. Kuinko joku voi olla niin tyhmä, että luulee persujen olevan hallituksessa? Ymmärrän jos ei ollenkan seuraa politiikkaa, mutta ei kyllä pitäisi silloin äänestääkkään.
No ei siinä ole mitään väärää, ettei halua seurata politiikkaa tai kiistailla siitä 24/7. Vaalien alla kannattaa sitä mitä haluaa kannattaa, ja se riittäkööt. Tosin se että luulee että Persut on hallituksessa on kyllä aika outoa. Rkp:sta tiedon puute on täysin ymmärrettävää koska ei näy uutisissa mitenkään.

Itse asiassa luulen että aika iso osa ei edes ylipäätään tiedä mitä eroa on hallituksella ja eduskunnalla. Kokeilin tämän varmentamaksi kirjoittaa googleen "hallituksen ja eduskunnan ero" ja google alkaa ehdottamaan tuota jo "ja" jälkeen, joka kertoo siitä että on googlattu aihe mistä ihmiset ei tiedä...
 
Jos nyt pilkkua viilataan, niin kaksoiskansalainen säilyttää 22-vuotiaana Suomen kansalaisuuden ainoastaan, jos on riittävät yhteydet Suomeen. Yhteyksiksi riittää aika vähäinenkin:
34 § Kansalaisuuden säilyttäminen täytettäessä 22 vuotta
Suomen kansalainen, jolla on myös jonkin vieraan valtion kansalaisuus, säilyttää Suomen kansalaisuuden täyttäessään 22 vuotta vain, jos hänellä on riittävä yhteys Suomeen.

Riittävä yhteys katsotaan olevan, jos:
34 § koskee siis kaksoiskansalaisia. Jos sinulla ei ole muita kansalaisuuksia niin Suomen kansalaisuus säilyy ilman yhteyksiä Suomeen.
 
Laista ei voi poimia vain rusinoita pullasta. Tuo löytyy kohdasta: "4 luku Palvelut kriisitilanteessa"
15 § Henkilökohtainen turvallisuus
Suuronnettomuuden, luonnononnettomuuden, ympäristöonnettomuuden, sodan, sisällissodan tai muun kriisitilanteen sattuessa tai uhatessa edustusto tai ulkoministeriö voi henkilökohtaisen turvallisuuden suojaamiseksi avustaa edustuston toimipiirissä oleskelevaa 2 §:n 1 momentissa tarkoitettua henkilöä ja edustusta vailla olevaa Euroopan unionin kansalaista sekä näiden seurassa liikkuvia perheenjäseniä kansalaisuudesta riippumatta.​

Minkähänlaatuisesta kriisistä tässä mahtaa olla kyse? Toki tuolla on sodittu mutta nyt taistelut ovat tauonneet ja muutenkin kyse on ihan vapaaehtoisesti taisteluihin lähteneistä ihmisistä, jotka on taistelunsa hävinneinä sijoitettu internointileirille. Elämä leirillä on varmaankin kovaa mutta ei ole osoitettu, että näiden ihmisten henkilökohtainen turvallisuus edes olisi erityisesti uhattuna.

Tuossa kohdassa 16 ei viitata kohtaan 15 joten oletan että tuota pitäisi tulkita itsenäisesti, eli jos henkilön henkilökohtainen turvallisuus vaatii evakuointia pois kriisialueelta niin sitten siinä voi lähetystö avustaa.
Ja sanoisin että tuo alue kyllä helposti täyttää kriisialueen vaatimukset.

Miten orpolasten suostumus evakuointiin on varmistettu?

Konsulipalvelulaista löytyy myös tämä:
39 § Konsulipalveluista perittävät maksut ja muut kustannukset
Konsulipalveluista perittävistä maksuista päättää ulkoasiainministeriö.

Jos laissa ei toisin säädetä, ulkoasiainhallinto ei vastaa asian hoitamisesta aiheutuvista kustannuksista, jotka johtuvat esimerkiksi sairaanhoidosta, evakuoinnista, kotiuttamisesta, vainajan hautaamisesta, tuhkaamisesta tai kotiuttamisesta, oikeudenkäynnistä, oikeudenkäyntiavustajan tai oikeudellisen neuvonantajan palkkaamisesta, tulkkauksesta taikka asian hoitamiseksi tarvittavien asiakirjojen hankkimisesta ja käännättämisestä.
Tässäkin suhteessa asianmukainen suostumus on tärkeää, koska koko operaation kustannukset peritään evakuoitavilta ja kotiutettavilta. Lennot yksityisjetillä kriisialueille saattavat olla hieman kalliita.

Luonnollisesti lasten kohdalla he itse eivät anna sitä suostumusta vaan sen antaa joku heidän puolesta. Se että miten tuo tapahtuu orpojen kohdalla on tietenkin mielenkiintoinen asia mutta eiköhän sille jostain löydy pykälä että tarvittaessa joku virkamies voi tehdä nuo päätökset heidän puolestaan jos huoltajat eivät ole tuohon kykeneviä.
 
Tuossa kohdassa 16 ei viitata kohtaan 15 joten oletan että tuota pitäisi tulkita itsenäisesti, eli jos henkilön henkilökohtainen turvallisuus vaatii evakuointia pois kriisialueelta niin sitten siinä voi lähetystö avustaa.
Ja sanoisin että tuo alue kyllä helposti täyttää kriisialueen vaatimukset.
Onpa perin luovaa laintulkintaa, kun on kyse samasta luvusta "Palvelut kriisitilanteessa": 15§ määrittää tilanteet ja henkilöt, joille voidaan antaa konsuliapua. 16§ määrittää avustustavat: evakuointi lähialueelle tai kotimaahan ja sen, että toimet edellyttävät suostumusta. 17§ edellyttää, että toimien laajuutta suunniteltaessa otetaan huomioon muiden EU-maiden toiminta ja 18§:ssä säädetään tiedonvälityksestä.

Konsulipalveluiden tarjoamiseksi ei riitä, että kyse olisi kriisi_alueesta_, vaan siellä olisi oltava meneillään akuutti kriisi_tilanne_: luonnonmullistus, suuronnettomuus, jne. Leirihän on varsin rauhallisella alueella, missä ei ole akuuttia uhkaa. On jokseenkin erikoista, että evakuointitarve olisi ilmennyt nyt eikä pari kolme vuotta sitten kun samat henkilöt olivat rähinän keskellä.

Luonnollisesti lasten kohdalla he itse eivät anna sitä suostumusta vaan sen antaa joku heidän puolesta. Se että miten tuo tapahtuu orpojen kohdalla on tietenkin mielenkiintoinen asia mutta eiköhän sille jostain löydy pykälä että tarvittaessa joku virkamies voi tehdä nuo päätökset heidän puolestaan jos huoltajat eivät ole tuohon kykeneviä.

"...eiköhän sille jostain löydy pykälä..." ei oikein riitä vakuuttamaan siitä, että menettely olisi ollut lainmukaista. Ei riitä, että lainmukaisuus on vähän sinne päin, vaan toimien on oltava pienintä piirtoakin myöten kirjoitetun lain mukaista.

Kenen vastuulle evakuoinnin kustannukset tulevat? Lain esitöidenkin perusteella konsulipalvelu on maksullista (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/he_283+1998.pdf, s. 39):
Evakuoinnin ja kotiuttamisesta aiheutuvista kuluista vastaa asianomainen itse. Evakuointi ja kotiuttaminen voidaan järjestää siten, että asianomainen suorittaa vasta jälkikäteen avustamisesta aiheutuneet kustannukset, mikäli tällainen menettely olisi välttämätön asianomaisen henkilökohtaisen turvallisuuden suojaamiseksi. Konsulipalvelun antamiseen liittyvien kustannusten suorittamisesta säädettäisiin lain 39 §:ssä


Laillisuusperiaatteessa on kyse siitä, että se suojaa tavallisia kansalaisia viranomaisten mielivallalta. Jos vähänkään hankalassa tilanteessa hyväksytään, että viranomaiset voivat soveltaa ja tulkita lakia luovasti, niin kuka tahansa voi joutua viranomaisten mielivallan kohteeksi. Viranomaiset ovat eteviä laajentamaan valtuuksiaan analogioiden avulla: "Kun tuo oli OK, niin sitten tämäkin...". Siksi luoville laintulkinnoille täytyy olla nollatoleranssi.

Demokratian vahvuus mitataan siinä, että viranomaistoiminta on vaikeissakin oloissa lakien ja asetusten määrittämää eikä sorruta mihinkään banaanivaltiomaiseen improvisointiin. Onkin tärkeää, että viranomaistoiminnan lainmukaisuus selvitetään tarkasti ja mahdolliset epäselvyydet ja tulkinnanvaraiset asiat saatetaan oikeusistuinten arvioitaviksi.
 
Konsulipalveluiden tarjoamiseksi ei riitä, että kyse olisi kriisi_alueesta_, vaan siellä olisi oltava meneillään akuutti kriisi_tilanne_: luonnonmullistus, suuronnettomuus, jne. Leirihän on varsin rauhallisella alueella, missä ei ole akuuttia uhkaa. On jokseenkin erikoista, että evakuointitarve olisi ilmennyt nyt eikä pari kolme vuotta sitten kun samat henkilöt olivat rähinän keskellä.

Ei vaan riittää pelkästään kriisin uhka. Jos sulla on sota-alueella uskonnollisia fanaatikkoja täyteen ahdettu leiri jota ylläpitää valtion rajojen ulkopuolelta tullut aseellinen ryhmä joka ei kuulu mihinkään kansainvälisesti tunnustettuun valtioon ja jonka niin ruoka- kuin terveydenhuolto on erittäin epävarmalla perustalla niin sanoisin että tuo vähintäänkin täyttää tuon "kriisitilanne uhka" kriteerin.

"...eiköhän sille jostain löydy pykälä..." ei oikein riitä vakuuttamaan siitä, että menettely olisi ollut lainmukaista. Ei riitä, että lainmukaisuus on vähän sinne päin, vaan toimien on oltava pienintä piirtoakin myöten kirjoitetun lain mukaista.

Okei:
Konsulipalvelulaki:
31 §
Edellytykset toimenpiteille lapsen palauttamiseksi

Edustusto avustaa lapsen palauttamisessa Suomeen, kun lapsen poisvienti Suomesta vieraaseen valtioon tai palauttamatta jättäminen vieraasta valtiosta Suomeen on luvatonta lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain (361/1983) nojalla eikä lapsen palauttamista koskevan asian hoitaminen kuulu muun viranomaisen toimivaltaan lain, asetuksen taikka Suomea sitovan kansainvälisen sopimuksen perusteella.

Sen viittaama laki lapsen huollosta:
1 § (8.2.2019/190)
Lapsen huolto

Lapsen huollon tarkoituksena on turvata lapsen tasapainoinen kehitys ja hyvinvointi lapsen yksilöllisten tarpeiden ja toivomusten mukaisesti. Huollon tulee turvata myönteiset ja läheiset ihmissuhteet erityisesti lapsen ja hänen vanhempiensa välillä. Myös muita lapselle tärkeitä ihmissuhteita on vaalittava.

Lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Lapselle on pyrittävä antamaan turvallinen ja virikkeitä antava kasvuympäristö sekä lapsen taipumuksia ja toivomuksia vastaava koulutus. Lasta on suojeltava kaikenlaiselta ruumiilliselta ja henkiseltä väkivallalta, huonolta kohtelulta ja hyväksikäytöltä.

Lasta tulee kasvattaa siten, että lapsi saa osakseen ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä. Lasta ei saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti eikä kohdella muulla tavoin loukkaavasti. Lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja aikuisuuteen tulee tukea ja edistää.

5 c § (8.2.2019/190)
Edunvalvojan määrääminen huoltajan sijaiseksi

Lapselle voidaan määrätä edunvalvoja edustamaan huoltajan sijasta lasta tämän henkilöä koskevassa asiassa, jos:

1) huoltaja on esteellisyyden, sairauden tai muun syyn vuoksi estynyt edustamasta lasta; ja

2) edunvalvojan määrääminen on tarpeen asian selvittämiseksi tai muuten lapsen edun turvaamiseksi.

Eli siis noiden perusteella voidaan määrätä edunvalvoja edustamaan noita orpoja joka pystyy hoitamaan kaikki nuo päätökset lasten sijasta. Ja pystyy varmaan myös antamaan maksusitoumukset jota luonnollisesti lapselta ei voi pyytää.
 
Ei vaan riittää pelkästään kriisin uhka.
No mikä mahtaa olla konkreettinen kriisin uhka, joka tuolla nyt vaikuttaa? Kummasti tämä "valtion rajojen ulkopuolelta tullut aseellinen ryhmä" kelpaa suomalaisdiplomaateille kiitosten arvoiseksi neuvottelukumppaniksi:

Özerk Yönetim 2 çocuğu Finlandiya’nın BM temsilcisine iade etti - YENİLENDİ - ANHA | HAWARNEWS | Türkçe

Mikä muuten on Suomen edustusto, joka hoitaa asiaa tuolla ja mikä on määritelty sen toimialueeksi? Kunnioittaako toiminta Syyrian suvereniteettia?

Konsulipalvelulaki:
"Edustusto avustaa lapsen palauttamisessa Suomeen, kun lapsen poisvienti Suomesta vieraaseen valtioon tai palauttamatta jättäminen vieraasta valtiosta Suomeen on luvatonta..."
Onko edes väitetty, että lasten vienti Syyriaan olisi ollut luvatonta ja millä perusteella lapset olisi pitänyt palauttaa Suomeen, sikäli kun ovat edes syntyneet Suomessa?

Eli siis noiden perusteella voidaan määrätä edunvalvoja edustamaan noita orpoja joka pystyy hoitamaan kaikki nuo päätökset lasten sijasta. Ja pystyy varmaan myös antamaan maksusitoumukset jota luonnollisesti lapselta ei voi pyytää.
Ja taas kysymys lainsäädännön alueellisesta ulottuvuudesta: millä oikeudella Suomen viranomaiset voisivat määrätä maasta lähteneelle edunvalvojan? Oikeus lähteä maasta on kuitenkin ihmisoikeus ja lähtökohtaisesti tällaiset asiat kuuluvat oleskeluvaltion suvereniteetin piiriin.

Konsulipalveluista tulee evakuointitilanteessa käsittääkseni lasku jälkikäteen. Mistä löytyy maksaja?
 
Jos nyt pilkkua viilataan, niin kaksoiskansalainen säilyttää 22-vuotiaana Suomen kansalaisuuden ainoastaan, jos on riittävät yhteydet Suomeen. Yhteyksiksi riittää aika vähäinenkin:
34 § Kansalaisuuden säilyttäminen täytettäessä 22 vuotta
Suomen kansalainen, jolla on myös jonkin vieraan valtion kansalaisuus, säilyttää Suomen kansalaisuuden täyttäessään 22 vuotta vain, jos hänellä on riittävä yhteys Suomeen.

Riittävä yhteys katsotaan olevan, jos:
...
2) henkilön kotikunta on ollut Suomessa taikka varsinainen asunto ja koti Islannissa, Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa yhteensä vähintään seitsemän vuotta ennen kuin hän on täyttänyt 22 vuotta; tai
Piilevän Suomen kansalaisuuden säilymiseen riittää siis se, että on asunut missä tahansa Pohjoismaassa yhteensä vähintään seitsemän vuoden ajan. Näinollen ruotsinsuomalaisten Suomen kansalaisuus säilyy ja periytyy ikuisesti, ellei kansalaisuudesta - ja varsinkin lasten kansalaisuudesta - luovu aktiivisesti.

Kansalaisuudesta luopuminenkaan ei suojaa siltä, etteikö lapset voisi joutua Suomen lastensuojelutoimien kohteeksi.
Kiitos selvennyksestä. Myönnän olleeni väärässä.
 
Missä tuossa niin sanotaan? Yritä olla tunteilematta liikaa ja vetämällä hatusta päätelmiä.

Eri asiasta:
HS-gallup: Perussuomalaisten kannatus jatkaa kasvua, keskustan tulos kaikkien aikojen huonoin
Persuilla noin viidenneksen kannatus, vihervasemmistolla noin kolmanneksen. Hallituspuolueilla yhteensä yli 50%.
 
Kommentti: Kepun syvä ahdinko on myös pääministeri Marinin ahdinko

Hyvä kirjoitus Haapalalta koskien kepun ja hallituksen ahdinkoa sekä tulevaisuutta.

Veikkailin jo aiemmin, että joululoma saattoi hyvinkin pelastaa Marinin hallituksen Suomen historian lyhyimmältä hallitus titteliltä. Ennen lomilta palaamista, ehditään saada pari galluppia lisää, mikä sinetöi tilanteen siihen vaiheeseen, että kepun kenttäväen on vaikea seisoa puolueensa takana ja silloin otetaan mittaa puolueen tulevaisuudesta sekä edustajien audin takapenkki himoista. Tulee jostain syystä mieleen siniset...

"Voi olla myös, ettei keskusta nouse tästä. -Kulmuni"

Tällaiset ulostulot tuskin luovat tulevaisuutta puolueelle tai herätä kenttäväessä arvostusta, rankkaa puhetta puolueen puheenjohtajalta.
 
Keskustalla on vanhana maaseutupuolueena vankka pohjakannatus, eli ihmisiä jotka ovat tottuneet sukupolvesta toiseen äänestämään Keskustaa. Tämän vuoksi voi kulua jonkin aikaa, ennen kuin kannatus tippuu alle 10%.

Jos Marinin hallitus ei ymmärrä antaa Kulmunille paikkaa loistaa, niin ennen pitkää ollaan tilanteessa jossa tuo kriittinen raja alittuu. Tällä menolla arvelisin tämän tapahtuvan juhannuksen tienoilla.

Marinin hallituksen pitkäikäisyys riippuu myös aika paljon Suomen mediasta. Jos media esimerkiksi tarkoitushakuisen näyttävästi uutisoi Suomeen palaavista Isis-äideistä, niin hallitukselle ei voi ennustaa pitkää ikää.
 
Keskustalla on vanhana maaseutupuolueena vankka pohjakannatus, eli ihmisiä jotka ovat tottuneet sukupolvesta toiseen äänestämään Keskustaa. Tämän vuoksi voi kulua jonkin aikaa, ennen kuin kannatus tippuu alle 10%.

Jos Marinin hallitus ei ymmärrä antaa Kulmunille paikkaa loistaa, niin ennen pitkää ollaan tilanteessa jossa tuo kriittinen raja alittuu. Tällä menolla arvelisin tämän tapahtuvan juhannuksen tienoilla.

Marinin hallituksen pitkäikäisyys riippuu myös aika paljon Suomen mediasta. Jos media esimerkiksi tarkoitushakuisen näyttävästi uutisoi Suomeen palaavista Isis-äideistä, niin hallitukselle ei voi ennustaa pitkää ikää.

Ihan kaikista vähiten itseäni huolestuttaa tässä maailmassa ehkäpä juuri kepun kannatus. Eikö se ole luonnollistakin, että kepu vähitellen kutistuu kun yhä harvempi viljelee maata tai kasvattaa karjaa, pellot on vuokrattu suurille tekijöille, kylät ja metsät tyhjenee ja ihmiset muuttaa kaupunkeihin? Ehkei suomalaisten kannata muutenkaan takertua nimettyihin puolueisiin koska puolueet muuttuvat. Miksi oikeastaan edes pyrkiä muuttamaan puoluetta sen sijaan, että siirtyisi omaa aatemaailmaa vastaavan kannattajaksi?

Vastaus: Koska uusien puolueiden läpimurto on tehty kynnyksillä ja muulla mahdottoman hankalaksi :tdown:
 
Marinin hallituksen pitkäikäisyys riippuu myös aika paljon Suomen mediasta. Jos media esimerkiksi tarkoitushakuisen näyttävästi uutisoi Suomeen palaavista Isis-äideistä, niin hallitukselle ei voi ennustaa pitkää ikää.


Mielellään näkisin, että media tarkoitushakuisesti uutisoisi kaikista hallituksen töppäilyistä, jotta saadaan tämä Frankenstainin hirviö kaadettua.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan kaikista vähiten itseäni huolestuttaa tässä maailmassa ehkäpä juuri kepun kannatus. Eikö se ole luonnollistakin, että kepu vähitellen kutistuu kun yhä harvempi viljelee maata tai kasvattaa karjaa, pellot on vuokrattu suurille tekijöille, kylät ja metsät tyhjenee ja ihmiset muuttaa kaupunkeihin? Ehkei suomalaisten kannata muutenkaan takertua nimettyihin puolueisiin koska puolueet muuttuvat. Miksi oikeastaan edes pyrkiä muuttamaan puoluetta sen sijaan, että siirtyisi omaa aatemaailmaa vastaavan kannattajaksi?

Vastaus: Koska uusien puolueiden läpimurto on tehty kynnyksillä ja muulla mahdottoman hankalaksi :tdown:

Suomessa on vaalipiirijaolla tehty kertaluokkaa vaikeammaksi pienpuolueiden nousu. Käytännössä pienpuolueiden pitää ensin nousta jossain pk-seudulla ja pitää poliittisen paikkansa jonkin aikaa, ja sitten toivoa että maaseutujen vaalipiireissä ne paljon suuremmat piilevät äänikynnykset joskus ylittyy.

Mitä konservatiivisempi puolue, sitä enemmän se hyötyy maaseudun suurista äänikynnyksistä ja yhtäaikaisesti vähenevästä nuorten määrästä. Maalla yksi ääni kun on paljon voimakkaampi kuin kuin Etelä-Suomessa ja niitä ääniä on vanhuksilla, koska nuoret muuttaa pois.
 
Mielellään näkisin, että media tarkoutushakuisesti uutisoisi kaikista hallituksen töppäilyistä, jotta saadaan tämä Frankenstaimin hirviö kaadettua.
Median tehtävän pitäisikin olla vallanpitäjien suhmurointien paljastaminen.

Jostain käsittämättömästä syystä media luuli useamman vuoden, että tärkein tehtävä olisi persujen kannatuksen torppaaminen. Olisiko niin, että kun nyt ovat huomanneet epäonnistuneensa, niin ovat päättäneet palata normaaliin toimintatapaan.

Siitä toki ei ole epäilystäkään, että jos persut pääsevät valtaan, niin jokainen toimittaja keskittyy löytämään jotain väärinkäytöksiä persujen suunnalta.
 
Mitä konservatiivisempi puolue, sitä enemmän se hyötyy maaseudun suurista äänikynnyksistä ja yhtäaikaisesti vähenevästä nuorten määrästä. Maalla yksi ääni kun on paljon voimakkaampi kuin kuin Etelä-Suomessa ja niitä ääniä on vanhuksilla, koska nuoret muuttaa pois.

Ihan hyvä vaan, että vanhukset ovat edes vähän torppaamassa suurimpia typeryyksiä.
Nuorilla on tapana innostua ties mistä ja ihan hyvä vaan että eivät saa kaikkea läpi.
Sen nuoret ainakin tuntuvat aina unohtavan, että heistä itsestä tulee joskus vanhoja.
 
Ihan kaikista vähiten itseäni huolestuttaa tässä maailmassa ehkäpä juuri kepun kannatus. Eikö se ole luonnollistakin, että kepu vähitellen kutistuu kun yhä harvempi viljelee maata tai kasvattaa karjaa, pellot on vuokrattu suurille tekijöille, kylät ja metsät tyhjenee ja ihmiset muuttaa kaupunkeihin? Ehkei suomalaisten kannata muutenkaan takertua nimettyihin puolueisiin koska puolueet muuttuvat. Miksi oikeastaan edes pyrkiä muuttamaan puoluetta sen sijaan, että siirtyisi omaa aatemaailmaa vastaavan kannattajaksi?

Vastaus: Koska uusien puolueiden läpimurto on tehty kynnyksillä ja muulla mahdottoman hankalaksi :tdown:

Kepun pitäisi ymmärtää, että maatilojen määrä laskee vuosittain 2000 - 3000 tilalla eli ei kannata laittaa kaikkia panoksia kannattamattoman maatalouden ylläpitoon, vaan antaa maatalouden kehittyä nopemmin lähemmäs kannattavuuden rajaa. Heidän kannattaisi enemmän keskittyä maaseudun kehittämiseen yleensä. Voitaisiin esim. puolittaa kansallinen tuki 20 vuodessa ja käyttää säästyvät rahat maaseudun elinedellytysten kasvattamiseen. Muutamia esimerkkejä miten tämä voitaisiin tehdä:

- teraluokan yhteydet maaseudun ja kaupunkien välillä
- etäyhteyksien kehitys siten että käytettäisiin 8K näyttöjä, joissa on samalla myös kamerapikselit näyttöpikselien välissä (Applella vanha patentti tästä)
- kehitetään itsenäisiä ilma-aluksia nopeaan liikkumiseen kaupunkien ja maaseudun välillä
- turismi
 
Suomessa on vaalipiirijaolla tehty kertaluokkaa vaikeammaksi pienpuolueiden nousu. Käytännössä pienpuolueiden pitää ensin nousta jossain pk-seudulla ja pitää poliittisen paikkansa jonkin aikaa, ja sitten toivoa että maaseutujen vaalipiireissä ne paljon suuremmat piilevät äänikynnykset joskus ylittyy.

Meinaat että Suomen pitäisi olla kokonaan yhtä vaalipiiriä? En nyt lähtisi tuollekaan linjalle kun se aika helposti johtaisi siihen että ne pari kolme puolueen johtotähteä saisi sen 90% äänistä ja sitten loput paikat menisi melkein lotolla.

Suomen vaalipiirit ovat suht toimivat verrattuna vaikkapa Jenkkeihin tai Britteihin joissa pikkupuolueilla on todella paskat chanssit saada väkeä läpi.
 
Meinaat että Suomen pitäisi olla kokonaan yhtä vaalipiiriä? En nyt lähtisi tuollekaan linjalle kun se aika helposti johtaisi siihen että ne pari kolme puolueen johtotähteä saisi sen 90% äänistä ja sitten loput paikat menisi melkein lotolla.

Suomen vaalipiirit ovat suht toimivat verrattuna vaikkapa Jenkkeihin tai Britteihin joissa pikkupuolueilla on todella paskat chanssit saada väkeä läpi.

Jos olisi vain yksi vaalipiiri, niin listavaali olisi järkevämpi vaalitapa: äänestät puoluetta ja sen muodostamaa ehdokaslistaa, et henkilöä.
 
Jos olisi vain yksi vaalipiiri, niin listavaali olisi järkevämpi vaalitapa: äänestät puoluetta ja sen muodostamaa ehdokaslistaa, et henkilöä.
Se aiheuttaisi myös valtavan eron millaisia ehdokkaat olisivat. No, olisi ainakin rehellisesti kyseisen puolueen pahimmat perseennuolijat rankattu järjestykseen.
 
Ihan hyvä vaan, että vanhukset ovat edes vähän torppaamassa suurimpia typeryyksiä.
Nuorilla on tapana innostua ties mistä ja ihan hyvä vaan että eivät saa kaikkea läpi.
Sen nuoret ainakin tuntuvat aina unohtavan, että heistä itsestä tulee joskus vanhoja.

Eikös se nimenomaan ole toistepäin eli vanhat tuntuu systemaattisesti unohtavan, että hekin ovat olleet nuoria ja että heitä nuorempiakin ihmisiä on vielä olemassa.

Itseäni jopa hiukan pelottaa, että muutunko itsekkin jossain vaiheessa tarpeeksi vanhana itsekkääksi "maksakoot muut (nuoret) kaiken, minulla on oikeus kaikkeen mahdolliseen koska olen syntynyt ennen niitä" ja "kaikki ongelmat ovat muiden syytä, minä en mitenkään voi mitään korjata vaan se on muiden hommaa"

Omatkin vanhemmat ovat viime vuosina muuttuneet pikkuhiljaa tuohon suuntaan. Äiti varsinkin on unohtanut ison osan arvoista joita minulle ja veljelleni aikoinaan on kasvatuksella opettanut. Ilmeisesti työelämä on tässä se avain, sillä isä joka on edelleen työelämässä on vähemmän muutos/parannus-vastarintainen kuin eläkkeelle jäänyt äiti. Ennen tilanne oli täysin erilainen.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kepun pitäisi ymmärtää, että maatilojen määrä laskee vuosittain 2000 - 3000 tilalla eli ei kannata laittaa kaikkia panoksia kannattamattoman maatalouden ylläpitoon, vaan antaa maatalouden kehittyä nopemmin lähemmäs kannattavuuden rajaa. Heidän kannattaisi enemmän keskittyä maaseudun kehittämiseen yleensä. Voitaisiin esim. puolittaa kansallinen tuki 20 vuodessa ja käyttää säästyvät rahat maaseudun elinedellytysten kasvattamiseen. Muutamia esimerkkejä miten tämä voitaisiin tehdä:

- teraluokan yhteydet maaseudun ja kaupunkien välillä
- etäyhteyksien kehitys siten että käytettäisiin 8K näyttöjä, joissa on samalla myös kamerapikselit näyttöpikselien välissä (Applella vanha patentti tästä)
- kehitetään itsenäisiä ilma-aluksia nopeaan liikkumiseen kaupunkien ja maaseudun välillä
- turismi

Mikä olisi näiden funktio? Esim rahdin kuljettamiseenhan lentohärveli on miltei aina se kallein tapa, olipa se itsenäinen tai lennetty..
 
Eikös se nimenomaan ole toistepäin eli vanhat tuntuu systemaattisesti unohtavan, että hekin ovat olleet nuoria ja että heitä nuorempiakin ihmisiä on vielä olemassa.

Itseäni jopa hiukan pelottaa, että muutunko itsekkin jossain vaiheessa tarpeeksi vanhana itsekkääksi "maksakoot muut (nuoret) kaiken, minulla on oikeus kaikkeen mahdolliseen koska olen syntynyt ennen niitä" ja "kaikki ongelmat ovat muiden syytä, minä en mitenkään voi mitään korjata vaan se on muiden hommaa"

Omatkin vanhemmat ovat viime vuosina muuttuneet pikkuhiljaa tuohon suuntaan. Äiti varsinkin on unohtanut ison osan arvoista joita minulle ja veljelleni aikoinaan on kasvatuksella opettanut. Ilmeisesti työelämä on tässä se avain, sillä isä joka on edelleen työelämässä on vähemmän muutos/parannus-vastarintainen kuin eläkkeelle jäänyt äiti. Ennen tilanne oli täysin erilainen.

Kyllä, muutut itsekkäämmäksi. Se on vaan hyvä asia.

Itse en pysy huolehtimaan siitä mihin tämä maa menee vihervasemmistohallituksen seurauksena tai sen jäkeen tulevien hallitusten tekoihin. Se mihin pystyn vaikuttamaan on omien lasten menestyminen. Tämä tarkoittaa omaisuutta eli pitkäjänteistä lasten sijoitusvallisuuden kasvattamista.
 
"maksakoot muut (nuoret) kaiken, minulla on oikeus kaikkeen mahdolliseen koska olen syntynyt ennen niitä"
Tuo liittyy todennäköisesti siihen, että ei ennenvanhaan nuorille mitään ylenpalttista tukia annettu, vaan saivat tehdä töitä rahojensa eteen. Kun ovat koko ikänsä tehneet töitä, niin nyt ovat ansainneet sen ylläpidon.

Nyt on nykyajan nuorten vuoro tehdä osuutensa, mutta eihän ne tee muuta kuin ulise.
 
Se aiheuttaisi myös valtavan eron millaisia ehdokkaat olisivat. No, olisi ainakin rehellisesti kyseisen puolueen pahimmat perseennuolijat rankattu järjestykseen.

Riippuu siitä, miten lista koottaisiin. Se voitaisiin tehdä vaikka äänestyksellä puoluekokouksessa.

Olisi kyllä toisaalta mielenkiintoista olla katsomassa kun erinäisille "imago-ongelmille" puolueen rationaalisempi johto kertoisi, että joo olet listalla sijalla 50+ :kahvi:
 
Meinaat että Suomen pitäisi olla kokonaan yhtä vaalipiiriä? En nyt lähtisi tuollekaan linjalle kun se aika helposti johtaisi siihen että ne pari kolme puolueen johtotähteä saisi sen 90% äänistä ja sitten loput paikat menisi melkein lotolla.

En minä mitään tuolllaista meinaa, kunhan mainitsin nykyisen vaalipiirien aiheuttamasta äänikynnys ongelmasta. Ei minulla ainakaan ole valmista ratkaisua asiaan.

Ja ongelmahan on ihan erilainen riippuen siitä mistä päin säänestäjä asiaa katselee. Itse asun landella (Seinäjoki) joka on osa Vaasan vaalipiiriä, ja täällä annettu ääni on luonnollisesti voimakkaampi kuin Etelän kasvukeskuksissa annettu ääni, mutta hintana siitä on se ettei pieniä puolueita voi äänestää. Meillä on monesti jopa Suomen hallituksessa puolue tai puolueita joita ei täällä voi (kannata) äänestää, koska puolue on niin pieni ettei voi saada täältä edustajaa läpi.

Persut vs Vihreät on tuossa varmaan mielenkiintoinen yhtälö jos vaalipiirit poistuisi. Koko Suomesta voisi äänestää Mestaria jonka henkilökultti vetäisi perässään helposti ihan vitusti muita ehdokkaita läpi, mutta toisaalta yhtäkkiä kaikkialla Suomessa voisi yrittää äänestää piraatteja, vihreitä, liberaaleja jne.

Suomen vaalipiirit ovat suht toimivat verrattuna vaikkapa Jenkkeihin tai Britteihin joissa pikkupuolueilla on todella paskat chanssit saada väkeä läpi.

Tätä ei varmaan kiistä kukaan. Kukaan tuskin kadehtii Brittien tai Jenkkien epädemokraattisia systeemejä, mutta jonkun toisen huonompi systeemi ei tarkoita etteikö oman systeemin huonoistakin puolista voisi puhua.
 
Ja veronmaksajat maksaisivat. Olisi noille rahoille parempaakin käyttöä kuin turhuudet.

Jos olisit lukenut tarkemmin, niin olisit huomannut, että ehdotus on budjettineutraali eli rahat tulisivat maatalouden tukiaisista. Eli vaihdettaisiin maatalouden tukiaisia muihin maaseutua hyödyttäviin asioihin.
 
Mitä ne itsenäiset ilma-alukset kuljettaisivat? En nyt ymmärrä ollenkaan, miten ne auttaisivat noihin toimistotöiden tekemiseen kotona?

Hinta olisi kuitenkin suuri / lento..

Okei, väännetään rautalangasta:

- nopeilla yhteyksillä vähennetään tarvetta olla paikalla siellä kaupungissa ilman erityisnäyttöjäkään
- 8K näyttöillä, joissa on samalla myös kamerapikselit näyttöpikselien välissä, saavutettaisiin tilanne, jossa palaverin osapuolet kokisivat olevansa lähestulkoon samassa tilassa, joka edelleen vähentäisi tarvetta f2f palaveriin
- jos edelleen jostain syystä pitäisi pitää f2f palaveri, niin sitten olisi niille harvoille tilanteille olemassa esim. vuokrattavissa tai taksi periaatteella (mutta ilman kuljettajaa) olevia ilma-aluksia, joilla pääsisi niihin f2f palavereihin nopeasti ja edullisesti

Tämä kaikki tarkoittaisi sitä, että erityisesti toimistotöissä oleva voisi asua maaseudulla edullisesti luonnon keskellä (=paratiisi)
 
Tuo liittyy todennäköisesti siihen, että ei ennenvanhaan nuorille mitään ylenpalttista tukia annettu, vaan saivat tehdä töitä rahojensa eteen. Kun ovat koko ikänsä tehneet töitä, niin nyt ovat ansainneet sen ylläpidon.

Onko tämä sarkasmia. Vanhat sukupolvet ovat voineet ilman suurempaa osaamista työllistyä ja urat on ollu vakioituja kunhan on vaan jaksanut töitä tehdä. Nykyään osaaminen on paljon suuremmassa osassa ja nuoret joutuu ihan oikeasti tekemään töitä tulevaisuuden eteen. Entiseen malliin ei riitä, että jaksaa vaivautua töihin, niin sillä saa maksettua niin asunnot kuin kesämäkit ja muut synttärisetit, oman osaamisen ja siten toimeentulon eteen pitää tehdä oikeasti töitä.

Jokainen sukupolvi käy enemmän koulua ja opettelee koulussa enemmän asioita kuin edellinen sukupolvi ja silti todennäköisesti ei pääse vastaavaan tulotasoon kuin edeltävä sukupolvi. Toki se on hyvä, että koulut kokoajan paranee, mutta nykyään pitää sen lisäksi lukea itsensä pidemmälle kuin ennen.

Yksinkertaistaen, jos isoisä on teknikko pitää isän olla inssi ja pojanpojan dippainssi ja silti ura on jokaisella hiukan epävarmempi kuin isällään.

Nyt on nykyajan nuorten vuoro tehdä osuutensa, mutta eihän ne tee muuta kuin ulise.

Onko tämäkin sarkasmia?

Nyt meillä on eläkkeellä ihmisiä, jotka eivät ole maksaneet edes itselleen eläkettä. Toki eläkkeellä alkaa olemaan myös ihmisiä, joiden työaikana eläkemaksuja on alettu korottamaan. Nuoret sen sijaan maksaa niitä eläkkeitä selkävääränä ja jokainen uusi sukupolvi lisää ja lisää kunnes jossain vaiheessa selkä katkeaa.

Minun palkkamenoista menee about 25% eläkkeisiin ja minun lapsilla tulee menemään paljon paljon enemmän.
 
Onko tämä sarkasmia. Vanhat sukupolvet ovat voineet ilman suurempaa osaamista työllistyä ja urat on ollu vakioituja kunhan on vaan jaksanut töitä tehdä. Nykyään osaaminen on paljon suuremmassa osassa ja nuoret joutuu ihan oikeasti tekemään töitä tulevaisuuden eteen. Entiseen malliin ei riitä, että jaksaa vaivautua töihin, niin sillä saa maksettua niin asunnot kuin kesämäkit ja muut synttärisetit, oman osaamisen ja siten toimeentulon eteen pitää tehdä oikeasti töitä.

Jokainen sukupolvi käy enemmän koulua ja opettelee koulussa enemmän asioita kuin edellinen sukupolvi ja silti todennäköisesti ei pääse vastaavaan tulotasoon kuin edeltävä sukupolvi. Toki se on hyvä, että koulut kokoajan paranee, mutta nykyään pitää sen lisäksi lukea itsensä pidemmälle kuin ennen.

Yksinkertaistaen, jos isoisä on teknikko pitää isän olla inssi ja pojanpojan dippainssi ja silti ura on jokaisella hiukan epävarmempi kuin isällään.



Onko tämäkin sarkasmia?

Nyt meillä on eläkkeellä ihmisiä, jotka eivät ole maksaneet edes itselleen eläkettä. Toki eläkkeellä alkaa olemaan myös ihmisiä, joiden työaikana eläkemaksuja on alettu korottamaan. Nuoret sen sijaan maksaa niitä eläkkeitä selkävääränä ja jokainen uusi sukupolvi lisää ja lisää kunnes jossain vaiheessa selkä katkeaa.

Minun palkkamenoista menee about 25% eläkkeisiin ja minun lapsilla tulee menemään paljon paljon enemmän.

Jep, näinhän se menee.

Koeta edes huolehtia omasta, lapsiesi ja lapsenlapsiesi menestyksesta. Vähäkuluisia ja kattavia ETF:iä hankkimaan koko porukalle.;)
 
Tuo liittyy todennäköisesti siihen, että ei ennenvanhaan nuorille mitään ylenpalttista tukia annettu, vaan saivat tehdä töitä rahojensa eteen. Kun ovat koko ikänsä tehneet töitä, niin nyt ovat ansainneet sen ylläpidon.

Nyt on nykyajan nuorten vuoro tehdä osuutensa, mutta eihän ne tee muuta kuin ulise.

Tulikin jo rautalankaa mutta kärjistäen "boomerit" on tehneet varmoilla kasvumarkkinoilla itselleen töitä, joita on riittänyt ilman hirveää kouluttautumiskilpailua yms. eivätkä ole maksaneet säästöön tarvittavaa eläkekertymää samaan aikaan.

Nyt nuorten pitäisi epämääräisillä ja muuttuvilla keikkatyömarkkinoilla ylläpitää itseään suurempi ikäluokka koska kokemus, että "on se nyt ansaittu".

Samalla näillä vanhuksiksi vähitellen muuttuvilla on suhteettomasti päätäntävaltaa ja vähemmän yllättäen myös omaisuutta nuoria enemmän.
 
Jos olisit lukenut tarkemmin, niin olisit huomannut, että ehdotus on budjettineutraali eli rahat tulisivat maatalouden tukiaisista. Eli vaihdettaisiin maatalouden tukiaisia muihin maaseutua hyödyttäviin asioihin.
Mutta nuo vapautuvat rahat voi käyttää paremmin muualla. Riippumatta onko oma katsomus kokoomuslainen taikka vasemmistolainen.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Tulikin jo rautalankaa mutta kärjistäen "boomerit" on tehneet varmoilla kasvumarkkinoilla itselleen töitä, joita on riittänyt ilman hirveää kouluttautumiskilpailua yms. eivätkä ole maksaneet säästöön tarvittavaa eläkekertymää samaan aikaan.

Nyt nuorten pitäisi epämääräisillä ja muuttuvilla keikkatyömarkkinoilla ylläpitää itseään suurempi ikäluokka koska kokemus, että "on se nyt ansaittu".

Samalla näillä vanhuksiksi vähitellen muuttuvilla on suhteettomasti päätäntävaltaa ja vähemmän yllättäen myös omaisuutta nuoria enemmän.
On totta että vanhemmat sukupolvet elivät talouden nousuaikana ja siten pääsivät suhteellisen helposti kasvattamaan varallisuutta, mutta samalla ei ollut mitään tukia mitä nostella tai edes kunnollisia julkisia palveluita. Koulutus oli heikkoa ja ulkomaille matkustelu oli kaukainen ajatus. Silloin oltiin pellolla
hiilihanko kädessä ja käsi joko alkoi heilumaan tai kuoltiin nälkään ja pakkaseen.
Suomi oli köyhä landemaa joka muuttui ehkä historian suurimman kasvutarinan kautta maailman ylimpään eliittiin.

Tosiasia on että siinä missä edellä mainitusta kasvusta ”boomerit” toteavat ansainneensa eläkkeet yms. nykynuoret kokevat ansainneensa saamattoman parasiitteilyn koska ”hyvinvointi”yhteiskunta. Ajatus siitä että 1950 luvulla valtion kustantamassa kämpässä muutaman mol.fi tai kelalomakkeen täyttäminen koettaisiin elämän pysäyttävänä rasituksena ja riistona ei olisi absurdi vaan jotain mitä sanat eivät edes pysty kuvaamaan.

Keikkaluonteisuus ja pätkätyöt johtuvat korkeasta verotuksesta ja työmarkkinoiden jäykkyydestä, mutta näihin kajoaminen taas olisi riistokapitalismia. Halutaan kaikki ilmaisena ja loputonta hyysäystä, mutta samalla korkeat palkat ja pitkät työurat. Jos taas kaikki ei mene ihan 100% nappiin niin ”vitun boomerit” jne.
 
Mutta nuo vapautuvat rahat voi käyttää paremmin muualla. Riippumatta onko oma katsomus kokoomuslainen taikka vasemmistolainen.

Näinhän sitä voisi ajatella täydellisessä maailmassa, mutta punavireä ja ps+kok blokit tarvitsevat molemmat kepua hallituksen muodostamiseen. Joten kepu ei varmaan luovu jostain jos ei saa jotain tilalle.
 
Kärjistyksiähän nää kaikki on mutta ei ne boomerit nyt varsinaisesti mitään uudisraivaajia kuitenkaan olleet vaan sotien jälkeen syntyneitä ihmisiä, joilla taustasta riippuen riitti koulutusta vaativaa työtä tai ihan perusduunia jolla eli ja jolle oli kysyntää. Mutta itselleen tekivät töitä kuten jokainen periaatteessa että siitä ei sinänsä mitään bonusta tai velkaa synny että ajatellaan että rakensivat tuleville polville. Sotaa käyneet sitten eri juttu.
 
Näinhän sitä voisi ajatella täydellisessä maailmassa, mutta punavireä ja ps+kok blokit tarvitsevat molemmat kepua hallituksen muodostamiseen. Joten kepu ei varmaan luovu jostain jos ei saa jotain tilalle.
Onneksi ei pitkään. Kepun syöksykierre on tuskin (tai ainakin toivottavasti) lopussa.
 
Tuli tosta vanhempien sukupolvien rikkaudesta ja työllistymisen varmuudesta mieleen, että onko pidemmän aikavälin statistiikkaa ihmisten asumismuodoista? Mietin vaan, kun omilla vanhemmilla ja isovanhemmilla on yhteensä 4 lomamökkiä ja kaikki asuvat okteissa suuremmissa kaupungeissa, itellä ei korkeakoulutaustasta huolimatta kyllä mitään ajatustakaan siitä että olisi joskus varaa rakennuttaa oma mökki ja samalla okt:n suureen kaupunkiin.
 
Tuli tosta vanhempien sukupolvien rikkaudesta ja työllistymisen varmuudesta mieleen, että onko pidemmän aikavälin statistiikkaa ihmisten asumismuodoista? Mietin vaan, kun omilla vanhemmilla ja isovanhemmilla on yhteensä 4 lomamökkiä ja kaikki asuvat okteissa suuremmissa kaupungeissa, itellä ei korkeakoulutaustasta huolimatta kyllä mitään ajatustakaan siitä että olisi joskus varaa rakennuttaa oma mökki ja samalla okt:n suureen kaupunkiin.
Helsingissä omistusasuminen piikkassi 1990, jolloin 55% asui omassa. Nyt valutaan jo alle 40%:in.

Omistusasumisen suosio Helsingissä pysynyt yllättävän sitkeänä | Kvartti

Mikään ei estä tänä päivänä asumasta okt:ssa kunhan ostat asunnon vähän sivummalta ja liikut autolla. Hinnat rakennuskustannuksiin nähden minusta kohtuullisia jos vain osaa ostaa. Tämä osaaminen, samoin kuin sen auton oston/omistamisen osaaminen on elintason kannalta vähintään yhtä tärkeää ellei tärkeämpää kuin se korkeakoulututkinto.
 
Tämä osaaminen, samoin kuin sen auton oston/omistamisen osaaminen on elintason kannalta vähintään yhtä tärkeää ellei tärkeämpää kuin se korkeakoulututkinto.

Mielenkiintoista kuinka puhutaan opiskelusta ja koulutuksesta, mutta osaamisesta ollaan aika hiljaa.
Nykyään näyttää liian usein siltä, että vaikka olisi kuinka koulutettu, niin silti ei osata mitään.
 
Mielenkiintoista kuinka puhutaan opiskelusta ja koulutuksesta, mutta osaamisesta ollaan aika hiljaa.
Nykyään näyttää liian usein siltä, että vaikka olisi kuinka koulutettu, niin silti ei osata mitään.
Hauska kun itse olen aina miettinyt päinvastaista. Johtoasemissa ja välipomoina on läjäpäin vanhempia ihmisiä jotka eivät osaa mitään, ja se freshmani tekee ja neuvoo niitä kaikessa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Hauska kun itse olen aina miettinyt päinvastaista. Johtoasemissa ja välipomoina on läjäpäin vanhempia ihmisiä jotka eivät osaa mitään, ja se freshmani tekee ja neuvoo niitä kaikessa.

Tämä joskus kauan sitten pisti silmään kun oli työharjoittelussa ja muro-osaamisella joutui puhelinlaitoksen äijiä opastamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Hauska kun itse olen aina miettinyt päinvastaista. Johtoasemissa ja välipomoina on läjäpäin vanhempia ihmisiä jotka eivät osaa mitään, ja se freshmani tekee ja neuvoo niitä kaikessa.
Toki tietyssä ympäristössä Erkki Tuomiojat pärjäävät. Tietoa on vaikka muille jakaa, mutta ovat silti täysin tampioita.
Tuomiojahan voitti tupla ja kuitti tietovisan aikanaan ja silloin piti oikeasti tietää.
 
Perheenisänä minua rupesi ottamaan aivan käsittämättömän lujaa päähän luettuani alla mainitun artikkelin.

Suomen psykiatrinen hoito ollut pitkään alasajossa, koska rahan priorisointi. Meininki on ollut aikuisten kohdalla jo viimeiset 20 vuotta sellainen, että "otappa tästä pilleripurkki ahdistukseesi. Kontrollikäynti 6kk jälkeen jos et ole vielä ehtinyt tappaa itseäsi". Hoitolaitoksen hoitoon lähes mahdotonta päästä muuten kuin ottamalla joku päiviltä.

Nyt näköjään ollaan samassa pisteessä jo lasten kohdalla. Samaan aikaan hallitus miettii, miten toisi yksityiskoneilla aivopestyjä lapsosia Suomeen äiteineen. Psykiatrian palvelut on heille tarjolla jo lentokoneessa. 2015 avattiin miljardien piikki 18-35 vuotiaille kouluttamattomille sosiaaliturvashoppaajille. Tähän päälle virkamiesten puuhasteluprojektit ja kusetukset yhdessä sidosryhmien kanssa. Eli rahaa kyllä maassa on, mutta priorisointi on aivan hanurista.

Miten tämä voi olla näin?

Kahdeksas jonossa
Kun 13-vuotias Leevi yritti itsemurhaa ja kotiutui osastohoidosta, alkoi perheen pitkä, pelonsekainen odotus.


Leevi, 13, yritti tappaa itsensä ja sen jälkeen päästä terapiaan – oli kahdeksas jonossa
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom