Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Ei kukaan ole maininnut Suomen pelastukseksi halpatyövoiman maahanmuuttoa. Tavallaan asetteli sanoja Lepomäen suuhun.En väittänyt, ettei tänne huippuosaajat halua. Väitin tasan seuraavaa:
"Suomen näivettyminen mainittu ja pelastukseksi julistettu maahanmuutto, yllättäen. Tietysti nimenomaan halpatyövoiman maahanmuutto, koska "huippuosaajia" ei pahemmin Suomen ilmasto ja vaikea kieli ja korkea verotus pienten palkkojen kanssa houkuttele, mutta halpatyövoimaa joka sitten voi mystisesti päätyä sosiaaliturvan asiakkaaksi voi "ehkä" korkea sosiaaliturva houkutella."
Mikä tuossa on epäselvää?
En nyt äkkiseltään muista, tai tiedä, mikä Suomen huoltosuhteen on ennustettu olevan kymmenen vuoden päästä, mutta jos ynnäät yhteen sen, että aina on kuitenkin näitä, jotka eivät työllisty, vaikka mikä olisi ja sen, että eläkeläisten määrä kasvaa suuresti (Väestön ikärakenteen kehitys), niin on aika helppo todeta, että huoltosuhde tulee heikkenemään, sillä Suomen syntyvyys on alhainen. Suhteessa eläkeläisiä tulee olemaan tulevaisuudessa Suomessa enemmän kuin koskaan. Työpaikat eivät kohtaa työntekijöitä.Mielenkiintoinen väite, lähde? En ole koskaan kuullutkaan, että tässä valtiossa ei ole kohta työntekijöitä laisinkaan.
Tuosta sit lähteet lukuisten muiden maiden osalta. Nyt ei riitä kaksi tai kolme. Itseäni kiinnostaa lähinnä EU-maat.Harmi vain, että isossa kuvassa kansalaisuuksista saksalaiset ovat lähestulkoon ainoat, joiden puuhastelu tuottaa valtiolle enemmän kuin mitä he ottavat. Lukuisten muiden kansalaisuuksien osalta tuotto on iso miinus.
Suomessa on käsittääkseni enemmänkin kohtaanto-ongelma. Siltikään palkkojen nostaminen ei auta, jos Suomessa, tai EU-alueella ei yksinkertaisesti ole tekijöitä. Lisäksi, kuten aikaisemmin totesin, ei palkat voi äärettömyyksiin nousta. Tällöin yrityksen tuottavuus kärsii ja tuotteet pitäisi hinnoitella liian korkeaksi, jotta niitä kukaan ostaisi.Jos meillä olisi oikeasti huutava työvoimapula, palkkojen tulisi nousta niin korkealle, ettei pulaa enää olisi. Totuus on kuitenkin, että meillä on jatkuvia yt-neuvotteluja aloilla, joissa on väitetysti työvoimapula sekä satoja tuhansia työttömiä.
En nyt äkkiseltään muista, tai tiedä, mikä Suomen huoltosuhteen on ennustettu olevan kymmenen vuoden päästä, mutta jos ynnäät yhteen sen, että aina on kuitenkin näitä, jotka eivät työllisty, vaikka mikä olisi ja sen, että eläkeläisten määrä kasvaa suuresti (Väestön ikärakenteen kehitys), niin on aika helppo todeta, että huoltosuhde tulee heikkenemään, sillä Suomen syntyvyys on alhainen. Suhteessa eläkeläisiä tulee olemaan tulevaisuudessa Suomessa enemmän kuin koskaan. Työpaikat eivät kohtaa työntekijöitä.
Tuosta sit lähteet lukuisten muiden maiden osalta. Nyt ei riitä kaksi tai kolme. Itseäni kiinnostaa lähinnä EU-maat.
Pyysin perusteluita väitteeseesi, että tässä valtiossa ei ole kohta työntekijöitä laisinkaan. Mielestäni en saanut mitään perustelua kyseiseen asiaan. Aloit selittää huoltosuhteesta. Huoltosuhde on todellinen ongelma, joka kuitenkin poistuu jossain vaiheessa itsestään. Miten huoltosuhteesta seuraa, että kohta työntekijöitä ei ole lainkaan? Ainakaan lähteestäsi ei ilmene mitään sellaista.En nyt äkkiseltään muista, tai tiedä, mikä Suomen huoltosuhteen on ennustettu olevan kymmenen vuoden päästä, mutta jos ynnäät yhteen sen, että aina on kuitenkin näitä, jotka eivät työllisty, vaikka mikä olisi ja sen, että eläkeläisten määrä kasvaa suuresti (Väestön ikärakenteen kehitys), niin on aika helppo todeta, että huoltosuhde tulee heikkenemään, sillä Suomen syntyvyys on alhainen. Suhteessa eläkeläisiä tulee olemaan tulevaisuudessa Suomessa enemmän kuin koskaan. Työpaikat eivät kohtaa työntekijöitä.
Käyttäjä hkultala vastasikin jo melko perusteellisesti. Lisään itse vielä seuraavaa.Tuosta sit lähteet lukuisten muiden maiden osalta. Nyt ei riitä kaksi tai kolme. Itseäni kiinnostaa lähinnä EU-maat.
Totta, huoltosuhde on ongelma ja jotain pitäisi tehdä. Minulle on jäänyt viesteistäsi käsitys, että mielestäsi ratkaisu on massamaahanmuutto. Kymmenen pisteen kysymys: parantaako edellä spoilerin takana olevissa käppyröissä mainitut negatiiviset tulijat huoltosuhdetta? Eivät paranna. Halla-aho totesi jossain oivallisesti "Väestöllisen huoltosuhteen heikkeneminen ei ole peruste heikentää huoltosuhdetta sellaisella maahanmuutolla, joka pahentaa huoltosuhdetta edelleen".Suomessa on käsittääkseni enemmänkin kohtaanto-ongelma. Siltikään palkkojen nostaminen ei auta, jos Suomessa, tai EU-alueella ei yksinkertaisesti ole tekijöitä. Lisäksi, kuten aikaisemmin totesin, ei palkat voi äärettömyyksiin nousta. Tällöin yrityksen tuottavuus kärsii ja tuotteet pitäisi hinnoitella liian korkeaksi, jotta niitä kukaan ostaisi.
Edit: Löysinkin jonkinlaisen lähteen: Yksi kuva kertoo kaiken: Näin Suomen ikärakenne räjähtää – yli 85-vuotiaiden määrä yllättänyt asiantuntijat Huoltosuhteen on arvioitu maksimitasollaan olevan 70 %, eli 70 % suomalaisista eläisivät tulonsiirroilla. Miten voi olla mahdollista, että 30 % elättää 70 %, jos jotain ei tehdä?
Ikuisen haukkumisen sijaan, joskus voi nähdä myös hyviä puolia. Tai tämä on ainakin on asia mikä koskettaa, jos ei muuten, niin vähintään välillisesti positiivisesti jokaista Suomen kansalaista.
Hallitus haluaa varmistaa, että lääkäriin pääsee viikossa, kuten se on aiemmin luvannut.
Hallitus käynnistää sote-kokeilun kunnissa, rahaa jaossa 1000 uuden lääkärin palkkaamiseen –"Jos tällä ei palkata lääkäreitä, niin millä sitten"
Ei vaan tehdä mitään asian juurisyylle, eli lääkiksen liian pienille sisänottomäärille.
Lääkärien palkat ovat pilvissä, koska lääkäreistä on pulaa, ja lääkärit voivat kiristää itselleen älyttömät palkat, mikä lisää selvästi terveydenhuollon kuistannuksia. Ja kun lääkäreitä (joita ei ole) pyritään palkkaamaan lisää, tämä vaan pahenee pahasti entisestään. Koulutusta lisäämällä tätä pulaa voitaisiin helpottaa, toki vaikutus tulee sen viitisen vuotta perässä.
Pyysin perusteluita väitteeseesi, että tässä valtiossa ei ole kohta työntekijöitä laisinkaan. Mielestäni en saanut mitään perustelua kyseiseen asiaan. Aloit selittää huoltosuhteesta. Huoltosuhde on todellinen ongelma, joka kuitenkin poistuu jossain vaiheessa itsestään. Miten huoltosuhteesta seuraa, että kohta työntekijöitä ei ole lainkaan? Ainakaan lähteestäsi ei ilmene mitään sellaista.
Tietyillä aloilla ei ole työntekijöitä tarpeeksi. Esimerkiksi terveydenhuollossa on käsittääkseni pula työntekijöistä.
Ei välttämättä massamaahanmuutto, mutta kyllä maahan voi minusta muuttaa henkilöitä, jotka paikkaavat työntekijäpulaa niillä aloilla, joilla sitä on. Halla-aho sotkee näemmä tuossa työperäisen maahanmuuton ja pakolaisuuden.Totta, huoltosuhde on ongelma ja jotain pitäisi tehdä. Minulle on jäänyt viesteistäsi käsitys, että mielestäsi ratkaisu on massamaahanmuutto. Kymmenen pisteen kysymys: parantaako edellä spoilerin takana olevissa käppyröissä mainitut negatiiviset tulijat huoltosuhdetta? Eivät paranna. Halla-aho totesi jossain oivallisesti "Väestöllisen huoltosuhteen heikkeneminen ei ole peruste heikentää huoltosuhdetta sellaisella maahanmuutolla, joka pahentaa huoltosuhdetta edelleen".
Ei ne välttämättä lopukkaan, mutta eipä niitä EU:n alueelta nytkään näytä tarpeeksi tulevan. Voi olla ihan järkevää avata ovia myös muualta tuleville.Millä perusteella tekijät loppuvat EU-alueelta, jossa on noin 500 miljoonaa ihmistä? Lähde?
Eipä tosiaan kovin hyvältä näytä. Nuo maat näyttäisivät olevan maita, joista on tullut melko paljon pakolaisia, kuten Somalia, tai Irak. Mikään ei kuitenkaan estä sitä, että niistä maista voisi tulla myös työperäistä maahanmuuttoa, joka on toivottavaa. Tää on hyvin ongelmallinen juttu.Varsinaiset luvut lienee kuitenkin peräisin täältä:
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160396/RAP2017_27.pdf
Tuossa on tutkittu kymmentä suurinta ulkomaalaisryhmää suomessa.
Tuolla sivu 44.
Eipä tosiaan kovin hyvältä näytä. Nuo maat näyttäisivät olevan maita, joista on tullut melko paljon pakolaisia, kuten Somalia, tai Irak. Mikään ei kuitenkaan estä sitä, että niistä maista voisi tulla myös työperäistä maahanmuuttoa, joka on toivottavaa. Tää on hyvin ongelmallinen juttu.
Ei kukaan ole maininnut Suomen pelastukseksi halpatyövoiman maahanmuuttoa. Tavallaan asetteli sanoja Lepomäen suuhun.
Lueskelin sitä linkkaamaasi tutkimusta hieman tarkemmin, niin siinä oli esitetty myös toinen tapa tarkastella asiaa. Nythän siinä kuitenkin päädyttiin tekemään vuosikustannuksien pohjalta tämä arvio. Kuitenkin, jos kasvatettaisiin aikaväliä pidemmäksi, niin sukupolvien kuluessa ihmiset voisivat muuttua tuottaviksi.Tää on hyvin yksinkertainen juttu, jos pitää silmät auki ja pystyy hyväksymään havaittavat tosiasiat.
Tässä kuitenkin myönnät, että kyseisistä maista voi tulla koulutettua työvoimaa. EU:ssahan tämä ihmisten vapaa liikkuvuus on perusarvo.Tässä voisi ehkä myös huomioida sellaisen moraalisen näkökulman, että onko varmasti oikein että länsimaat kuten Suomi pyrkivät houkuttelemaan kehitysmaiden koulutetut ihmiset muuttamaan länsimaihin, jolloin kehitysmaihin jäävät pelkästään ne kouluttamattomat joilla on vähiten mahdollisuuksia ja kykyjä auttaa maitaan kehittymään? Onko tällainen aivovuoto tai jopa aivoryöstö hyvä asia ihan varmasti? Kun meidänhän piti olla moraalisia ihmisiä jotka tarkoittavat hyvää kaikille.
Niin, no eipä ne pakolaiset työn perässä tänne varmaan ole tullutkaan. Tietty hyvä on, jos työllistyvät ja heidän työllistymistään pitäisi tukea. Pitää muistaa pitää erillään pakolaiset ja työperäinen maahanmuutto. Linkkaamasi tutkimus sekoitti nämä kaksi melko lahjakkaasti keskenään.Todellisuus varsin pitkälti estää työperäisen maahanmuuton Somalian ja Irakin kaltaisista maista, paitsi jos hyväksytään työperäiseksi maahanmuutoksi myös sellainen maahanmuutto jossa maahanmuuttaja ainakin väitetysti tulee tänne töihin mutta silti todellisuudessa nostaa Suomesta sosiaaliturvaa. Tuollainen työperäinen maahanmuutto on kuitenkin Suomelle haitaksi eikä hyödyksi, joten sen kannattaminen ja toivominen on joko epäviisasta tai pahantahtoista.
Toi näivettyminenkin on melko epäselvä käsite. Itse tulkitsisin tuon hieman yritysten puolella olevaksi näkemykseksi, jolla pyritään helpottamaan yritysten mahdollisuuksia palkata työntekijöitä muualta, koska suomalaiset ovat laiskoja, tai muuten epäkelpoja.Voihan sen niinkin nähdä, jos haluaa olla kuulematta mitä poliitikko sanoo ja haluaa kaunistella asiat parhain päin. Se mitä Lepomäki oikeasti sanoi oli: Me halutaan nimenomaan joustavoittaa tänne tulemista, ettei me näivetytä tänne yksin keskenämme.
Tänään oli just uutisissa, että huippuosaajillakin kestää nykyään viisi kuukautta, että saavat työluvan tänne. Ei se koske vain halpatyövoimaa. Tuossakin vedät nyt mutkia suoriksi.Ja kun samassa keskustelussa Lepomäki halusi, kuten kokoomus muutenkin, sen ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnan poistoa, joka siis koskee vain halpatyövoimaa, mitä tästä nyt pitäisi sitten päätellä?
Lueskelin sitä linkkaamaasi tutkimusta hieman tarkemmin, niin siinä oli esitetty myös toinen tapa tarkastella asiaa. Nythän siinä kuitenkin päädyttiin tekemään vuosikustannuksien pohjalta tämä arvio. Kuitenkin, jos kasvatettaisiin aikaväliä pidemmäksi, niin sukupolvien kuluessa ihmiset voisivat muuttua tuottaviksi.
Kyse on myös asiasta, jossa raha ei aina ratkaise. Pelissä on myös muut arvot.
Tässä kuitenkin myönnät, että kyseisistä maista voi tulla koulutettua työvoimaa. EU:ssahan tämä ihmisten vapaa liikkuvuus on perusarvo.
Niin, no eipä ne pakolaiset työn perässä tänne varmaan ole tullutkaan. Tietty hyvä on, jos työllistyvät ja heidän työllistymistään pitäisi tukea. Pitää muistaa pitää erillään pakolaiset ja työperäinen maahanmuutto. Linkkaamasi tutkimus sekoitti nämä kaksi melko lahjakkaasti keskenään.
Toi näivettyminenkin on melko epäselvä käsite. Itse tulkitsisin tuon hieman yritysten puolella olevaksi näkemykseksi, jolla pyritään helpottamaan yritysten mahdollisuuksia palkata työntekijöitä muualta, koska suomalaiset ovat laiskoja, tai muuten epäkelpoja.
Tänään oli just uutisissa, että huippuosaajillakin kestää nykyään viisi kuukautta, että saavat työluvan tänne. Ei se koske vain halpatyövoimaa. Tuossakin vedät nyt mutkia suoriksi.
Tai sitten katsotaan vaikka New Yorkin China Towniin, joka on kukoistava mamujen kaupunginosa. Kyl siinä hyvinkin voi käydä."Voisivat" muuttua, mutta onko mitään järkevää syytä olettaa tuollaisen muutoksen tapahtuvan? Katsotaanko vaikka Ruotsiin tai Britanniaan, missä on samoja maahanmuuttajaryhmiä oleskellut jo sukupolvien ajan? Ovatko muuttuneet tuottaviksi? Eivät ole.
Noi nyt on aika kaukaa haettuja skenaarioita, jos tällä hetkellä maahan tulee vuosittain n. 2000 uutta turvapaikkahakemusta. En käsittele näitä argumentteja tämän pidempään, koska kaikki näkevät ne tuon luvun 2000 valossa järjettömiksi.Niin, esim. sellainen arvo kuin ainutlaatuisten etnisyyksien, kulttuurien ja kielien säilyttäminen ja suojeleminen myös tulevaisuudessa, johon liittyy olennaisesti kysymys onko Suomi jatkossa täynnä etnisiä suomalaisia vai maahanmuuttajia. Tai sellainen arvo kuin Suomen itsenäisyys, joka voi olla vähän kyseenalaista jos meille muuttaa tarpeeksi paljon työperäisiä venäläisiä. Tai sellainen arvo kuin uskonnonvapaus, joka voi olla vähän ongelmissa jos meille muuttaa tarpeeksi paljon kiihkeitä uskovaisia.
Niin, nyt pitäisi päättää, että millä käsitteillä ja mistä keskustelemme, jotteivät maalitolpat puolivahingossa siirry.Kun tutkitaan kokonaisuutena maahanmuuttoa niin silloin tutkitaan kokonaisuutena maahanmuuttoa, johon kuuluu sekä työperäistä maahanmuuttoa että ihan muuta maahanmuuttoa.
No näinpä, mutta tämä tilanne on onneksi suurimmalta osalta jo ohi.Suomessa on erityisesti tapetilla tuo muu kuin työperäinen muutto, koska vuonna 2015 tänne ei tullut kymmeniä tuhansia työperäisiä saksalaisia niin nopeasti että heille ei meinattu löytää paikkaa kuin isolla rahalla uusia vastaanottokeskuksia perustamalla ja palkkaamalla vartijoita heitä kaitsemaan.
Tämä on jo eri keskustelu, mutta vänkäsin tuossa jo aijemmin ja perustelin mielestäni hyvin, että ainoa haittamaahanmuutto on oikeastaan ollut nämä pakolaiset, jotka eivät saaneet oleskelulupaa ja ovat tällä hetkellä laittomasti maassa - eli hyvin pieni osa kaikesta maahanmuutosta (niin pakolaiset kuin työperäiset)Persut ovat yleisesti ja Halla-aho erityisesti tykänneet muistuttaa että maahanmuuttajat ovat erilaisia, eikä kaikki maahanmuutto ole samanlaista. Siksi he käyttävät sitä haittamaahanmuutto-termiä, koska on olemassa muutakin kuin haittamaahanmuuttoa. Kuten tuossa persujen Suomen Perustan tutkimuksessa todettin, esim. saksalaiset ovat sitä "hyvää" maahanmuuttoa nykyisen tilastollisen tiedon valossa.
Itsekkin näkisin näivettymisen jotenkin negatiivisena asiana. Se on sitten taas eri asia, että mikä näivettyy. Talousko?Mukavaa että se oli myös sinun mielestäsi epäselvä käsite, koska niin se on minun mielestäni myös. "Näivettyminen" on juuri sellainen hyvin epäselvä ja liukkaan limainen ilmaisu, aivan kuten "kulttuurin rikastuminen", jonka sisältö on epäselvä ja tarpeiden mukaan muuntuva, eikä lopulta varsinaisesti tarkoita mitään todistettavaa. Siksi vaikka Lepomäen on niin helppo heitellä sellaisia, kun voi myöhemmin tarvittaessa väittää ettei se näivettyminen varsinaisesti tarkoita mitään. Mutta lienemme samaa mieltä että "näivettyminen" on jotain epämääräisen negatiivista, ei missään tapauksessa mitään positiivista. Se on siis ongelma joka pitäisi ratkaista.
Eli mamujen vika taas, vai?En vedä tälläkään kertaa, vaan sinulta puuttuu tietoa. Taas. Huippuosaajilla ei kestä liian pitkään työlupien saamiseen ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnan (joka edelleen koskee vain halpaduunareita) takia. Huippuosaajilla kestää liian pitkään työlupien saamiseen koska turvapaikanhakijoiden sekä heidän perheenyhdistämistensä valtava määrä ruuhkauttaa kaiken maahanmuuton käsittelyn Maahanmuuttovirastossa, myös ne huippuosaajien työlupien käsittelyn. Tuohon on "ohituskaistoja" kuten EU Blue Card oikeasti kovapalkkaisille huippuosaajille, mutta niitä ei käytetä paljon koska joko ei tiedetä niistä tai ei oikeasti ollakaan niitä huippuosaajia.
Tai sitten katsotaan vaikka New Yorkin China Towniin, joka on kukoistava mamujen kaupunginosa. Kyl siinä hyvinkin voi käydä.
Noi nyt on aika kaukaa haettuja skenaarioita, jos tällä hetkellä maahan tulee vuosittain n. 2000 uutta turvapaikkahakemusta. En käsittele näitä argumentteja tämän pidempään, koska kaikki näkevät ne tuon luvun 2000 valossa järjettömiksi.
Niin, nyt pitäisi päättää, että millä käsitteillä ja mistä keskustelemme, jotteivät maalitolpat puolivahingossa siirry.
No näinpä, mutta tämä tilanne on onneksi suurimmalta osalta jo ohi.
Tämä on jo eri keskustelu, mutta vänkäsin tuossa jo aijemmin ja perustelin mielestäni hyvin, että ainoa haittamaahanmuutto on oikeastaan ollut nämä pakolaiset, jotka eivät saaneet oleskelulupaa ja ovat tällä hetkellä laittomasti maassa - eli hyvin pieni osa kaikesta maahanmuutosta (niin pakolaiset kuin työperäiset)
Eli mamujen vika taas, vai?
Itse sanoisin, että mamuista voi olla myös hyviä vaikutuksia.Katsotaan siis New Yorkiin ensimmäisenä, ja katsotaan sen jälkeen Ruotsin Mälmöön, sopii minulle, mutta sopiikohan myös sinulle?
Niin ja ovatko nämä somalit ja irakilaiset olleet työperäistä maahanmuuttoa? Aivan. Eivät ole.Kysymys, oliko se Ison Omenan China Town kukoistava somalien ja irakilaisten kaupunginosa, vai ehkä... kiinalaisten? Mitäs se tässä keskustelussa monesti mainittu Suomen Perustan tutkimus sanoikaan, jotain sellaista että maahanmuuttajien nettovaikutuksessa taloudelle on eroja maahanmuuttajien lähtömaan ja etnisyyden mukaisesti? Selittäisiköhän tämä osittain China Townien kukoistuksen? Tai ehkä se, kuinka moni noista China Townin asukkaista on työperäisiä maahanmuuttajia ja kuinka moni turvapaikanhakija tai muu humanitaarinen maahanmuuttaja?
Tuossakin maahanmuuttajan määritelmässä menee jo sekaisin työperäinen maahanmuutto ja pakolaisuus. Se on huono määritelmä.Jospa vain käytetään niitä yleisesti hyväksyttyjä käsitteitä jotka sanakirjakin tuntee. Maahanmuuttaja on ihminen joka muuttaa maahan, esim. työn tai pakolaisuuden takia. Pakolainen on pakolainen. Työperäinen maahanmuuttaja tulee töihin. Nämä eivät ole epäselviä, mutta jotkut yrittävät tahallaan tehdä niistä epäselviä. Esimerkkinä se miten vasemmiston retoriikassa Suomessa on työvoimapula joten tarvitaan työperäistä maahanmuuttoa, mutta kun maahanmuuttajien työttömyysongelmaa kritisoidaan vastaus on se että nehän ovat pakolaisia jotka pakenevat hätää eikä heidän voi vaatia työllistyvän.
Näillä näkymin voinee myös siis nousta. Täytyy toivoa, että tuo kriisi ratkeaa nopeasti.Seuraavaa tilannetta jo ennustellaan, mm. pääministeri Rinteen suulla ihan tälläkin hetkellä.
Pääministeri Rinne varoittaa merkittävän pakolaisuuden riskistä Turkin sotatoimien vuoksi – "Sieltä lähtee varmasti ihmisiä liikkeelle"
Mutta ei hätää, ei tänne varmaan ketään ole enää koskaan tulossa, nykyinen turvapaikkahakemusten määrä jatkuu ikuisesti tai korkeintaan laskee, ei enää koskaan nouse, eikä varsinkaan 2015 lukemiin asti. Pelko pois, tilanne hallussa.
Nii, mutta jonkunhan sekin työ on tehtävä. Suomalaisia ei nähtävästi hirveästi kiinnosta nämä työt, joihin mamuja palkataan. Muutenhän ne eivät tämän nykyisen lain mukaan saisi edes työlupaa. Olisiko sitten mielestäsi parempi jättää toimistot paskaisiksi ynnä muuta mukavaa?Mielestäni olit aivan väärässä perusteluissasi. Haittamaahanmuuttoa on kaikki se mikä aiheuttaa nettohaittaa, ja tuohon kuuluu valitettavasti myös valitettavan monet väitetysti "työperäiset" maahanmuuttajat, jotka tekevät täällä töitä huonolla palkalla jota on tuettava sosiaaliturvalla
Voisitko tarkentaa, että mitä hän valehtelee? En nyt oikein saa kiinni tästä pointistasi. Tarkoitatko, että maahanmuuttovirastoon tulisi palkata lisää työntekijöitä? Se olisi ehkä ainut looginen johtopäätös tuosta tekstistä.Ei ole. Eiväthän ne mamut päätä Suomen Maahanmuuttoviraston resursseista tai lakiasioista, vaan suomalaiset poliitikot, jotka taas valitaan äänestämällä, eivätkä siihenkään mamut pääse osallistumaan ennen kansalaisuuden saamista. Pointti on vain se, että Lepomäki joko valehtelee tahallaan tuosta saatavuusharkinnan asiasta tai sitten on tietämätön. Kumpikaan ei ole kauhean hyvä juttu.
Työperäinen maahanmuutto ei ole toivottavaa, jos se on taloudelle negatiivinen. Irakilainen voi ottaa työn vastaan esimerkiksi pitseriasta. Palkka sata euroa kuussa, veronmaksajat maksavat loput perustoimeentulosta. Hän saa oleskeluluvan ja yleensä myös kansalaisuuden. Sen jälkeen ei ole mitään tarvetta käydä töissä sadan euron kuukausipalkalla, kun Kelan tukiaiset ovat moninkertaiset etenkin, jos on useita vaimoja ja lapsia. Elinkaarikustannus voi olla 1,5 miljoonaa. On typerää ajatella, että kaikki työperäinen maahanmuutto olisi hyvää.Eipä tosiaan kovin hyvältä näytä. Nuo maat näyttäisivät olevan maita, joista on tullut melko paljon pakolaisia, kuten Somalia, tai Irak. Mikään ei kuitenkaan estä sitä, että niistä maista voisi tulla myös työperäistä maahanmuuttoa, joka on toivottavaa. Tää on hyvin ongelmallinen juttu.
Itse sanoisin, että mamuista voi olla myös hyviä vaikutuksia.
Niin ja ovatko nämä somalit ja irakilaiset olleet työperäistä maahanmuuttoa? Aivan. Eivät ole.
Tuossakin maahanmuuttajan määritelmässä menee jo sekaisin työperäinen maahanmuutto ja pakolaisuus. Se on huono määritelmä.
Näillä näkymin voinee myös siis nousta. Täytyy toivoa, että tuo kriisi ratkeaa nopeasti.
Nii, mutta jonkunhan sekin työ on tehtävä. Suomalaisia ei nähtävästi hirveästi kiinnosta nämä työt, joihin mamuja palkataan. Muutenhän ne eivät tämän nykyisen lain mukaan saisi edes työlupaa. Olisiko sitten mielestäsi parempi jättää toimistot paskaisiksi ynnä muuta mukavaa?
Voisitko tarkentaa, että mitä hän valehtelee? En nyt oikein saa kiinni tästä pointistasi. Tarkoitatko, että maahanmuuttovirastoon tulisi palkata lisää työntekijöitä? Se olisi ehkä ainut looginen johtopäätös tuosta tekstistä.
Käyttäjä vonDarling on jo korjaillut virheellisiä argumenttejasi, mutta lisättäköön vielä suhteellisuudentajua nykytilanteeseen. Halla-aho totesi, ettäNo näinpä, mutta tämä tilanne on onneksi suurimmalta osalta jo ohi.
Tilanne on siis kaikkea muuta kuin ohi. Kannattaa muistaa myös, että vaikka tulijoita olisi "vain" 2 000 vuodessa, iso osa tulijoista yhdistää perheensä ja sukunsa tänne. Muistaakseni noin puolet kokonaispotista tapahtuu perheenyhdistämisen kautta."Hoitajamitoituksen nostaminen 0,7 prosenttiin maksaa reilut 200 miljoonaa euroa. Suomi käyttää tänäkin vuonna suuremman summan maahanmuuttajien täysin tehottomaan kotouttamiseen, Suomi käyttää suuremman summan ulkomaalaisille maksettaviin toimeentulo- ja asumistukiin ja Suomi käyttää melkein saman summan vastaanottokeskustoimintaan, vaikka kriisi on kuulemma ohi."
Haittamaahanmuuttoa ei todellakaan ole pelkät kielteisen päätöksen saaneet. Mielestäni sinulta jää nyt joko tahattomasti tai tahallisesti huomaamatta, että myös iso osa työperäisestä maahanmuutosta on taloudellisesti ja osaksi muillakin tavoin haitallista. Esimerkiksi Oulun raiskausringistä osa oli saanut Suomen kansalaisuuden. Nämä haitallisuudet on käyty sinulle läpi jo ties montako kertaa tutkimusten kera, mutta esität edelleen väärää tietoa. Miksi? Kaikella kunnioituksella, eikä millään pahalla, mutta mielestäni viestisi ovat perustellusti laaja-alaista trollaamista ja jonkun pitäisi puuttua täysin käsittämättömille poluille lähteneeseen tilanteeseen. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta jatkuva väärään tietoon perustuva vänkääminen, kuten itse asian ilmaisit, on mielestäni todella ikävää ja asiatonta.Tämä on jo eri keskustelu, mutta vänkäsin tuossa jo aijemmin ja perustelin mielestäni hyvin, että ainoa haittamaahanmuutto on oikeastaan ollut nämä pakolaiset, jotka eivät saaneet oleskelulupaa ja ovat tällä hetkellä laittomasti maassa - eli hyvin pieni osa kaikesta maahanmuutosta (niin pakolaiset kuin työperäiset)
Käyttäjä vonDarling on jo korjaillut virheellisiä argumenttejasi, mutta lisättäköön vielä suhteellisuudentajua nykytilanteeseen. Halla-aho totesi, että Tilanne on siis kaikkea muuta kuin ohi. Kannattaa muistaa myös, että vaikka tulijoita olisi "vain" 2 000 vuodessa, iso osa tulijoista yhdistää perheensä ja sukunsa tänne. Muistaakseni noin puolet kokonaispotista tapahtuu perheenyhdistämisen kautta.
Haittamaahanmuuttoa ei todellakaan ole pelkät kielteisen päätöksen saaneet. Mielestäni sinulta jää nyt joko tahattomasti tai tahallisesti huomaamatta, että myös iso osa työperäisestä maahanmuutosta on taloudellisesti ja osaksi muillakin tavoin haitallista.
Haittamaahanmuutto on haitallista maahanmuuttoa vastaanottavan valtion näkökulmasta. Näyttää siltä, että haitan ja hyödyn käsitteet ovat erityisen vaikeasti ymmärrettäviä asioita.Siis lähes kaikki se maahanmuutto mihin voidaan puuttua maahanmuuttopolitiikalla on ns. 'haittamaahanmuuttoa' (turvapaikanhakijat ja EU:n ulkopuolinen työvoima). Suomeen ei juurikaan muuteta EU:n ulkopuolisista teollisuusmaista. "Suomen perustan" graafissa muistaakseni vain saksalaisten maahanmuutto oli laskettu taloudellisesti kannattavaksi. MUTTA... haittamaahanmuutto on hieman lavea termi ja PS käyttää sitä monissa asiayhteyksissä. Suppeassa merkityksessä haittamaahanmuutolla viitataan turvapaikanhakijoihin. Lavesti käytettynä siihen kuuluu suurin osa työperäisistä maahanmuutajista, esim se intialainen koodari ja virolainen siivooja.
Perussuomalaiset: Haittamaahanmuutto kuriin tiukoilla otteilla
Perussuomalaiset: Haittamaahanmuutto kuriin tiukoilla otteilla - Perussuomalaiset
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä esittää tulevassa vaihtoehtobudjetissaan merkittäviä leikkauksia maahanmuuton kustannuksiin. Ryhmän tavoitteena on haittamaahanmuuton lopettaminen kokonaan ja Suomen tyhjentäminen laittomasti maassa olevista henkilöistä.
Haittamaahanmuutto on haitallista maahanmuuttoa vastaanottavan valtion näkökulmasta. Näyttää siltä, että haitan ja hyödyn käsitteet ovat erityisen vaikeasti ymmärrettäviä asioita.
Molemmat ovat haittamaahanmuuttajia, jos he esimerkiksi kuormittavat valtion taloutta eli ovat enemmän saamapuolella verrattuna siihen paljonko he maksavat veroja. Monet työllisiksi luokitellut työntekijät tekevät työtä esimerkiksi kaksi tuntia viikossa. Ei sillä elä ja he ovat sosiaaliturvan varassa eli kuormittavat yhteiskuntaa huomattavasti. Lisäksi monet syyllistyvät rikoksiin.Tämä jo tiedetään mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä.... onko työnperässä Suomeen muuttava virolainen siivooja haittamaahanmuuttaja? Onko Puolalainen laatoitaja joka tekee työtä Suomessa haittamaahanmuuttaja?
Molemmat ovat haittamaahanmuuttajia, jos he esimerkiksi kuormittavat valtion taloutta eli ovat enemmän saamapuolella verrattuna siihen paljonko he maksavat veroja. Monet työllisiksi luokitellut työntekijät tekevät työtä esimerkiksi kaksi tuntia viikossa. Ei sillä elä ja he ovat sosiaaliturvan varassa eli kuormittavat yhteiskuntaa huomattavasti.
Ohessa PS:n lehdistötiedote asian tiimoilta, millä keinoilla PS aikoo estää EU:n sisäisen haittamaahanmuuton, varsikin jos PS ei tiedä kuka on haittamaahnmuuttaja ja kuka ei?
Perussuomalaiset: Haittamaahanmuutto kuriin tiukoilla otteilla - Perussuomalaiset
Tuossa se lukee selvästi.
- Eduskuntaryhmä esittää jättämissään laki- ja talousarvioaloitteissa, että laittomasti maassa oleskelevien sosiaalihuollon kustannukset tulisi jättää kokonaan korvaamatta.
- Perussuomalaiset ehdottaa myös 200 miljoonan euron leikkausta kotouttamismenoihin sekä kotoutumisesta annetun lain kumoamista.
- Perussuomalaisten mielestä kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet tulisi poistaa maasta viipymättä
Molemmat ovat haittamaahanmuuttajia, jos he esimerkiksi kuormittavat valtion taloutta eli ovat enemmän saamapuolella verrattuna siihen paljonko he maksavat veroja. Monet työllisiksi luokitellut työntekijät tekevät työtä esimerkiksi kaksi tuntia viikossa. Ei sillä elä ja he ovat sosiaaliturvan varassa eli kuormittavat yhteiskuntaa huomattavasti. Lisäksi monet syyllistyvät rikoksiin.
Yritätkö sä nyt tässä sanoa, että virolaiset ja puolalaiset Suomessa töitä tekevät ihmiset ovat "haittamaahanmuuttajia" koska tekevät vain kaksi tuntia töitä viikossa ja loisivat loput sossuilla? Jotain lähteitä väitteellesi?
Jos ne saa sosiaalitukia ni kyllä ne silloin ovat.
No onko tällaisesta ilmiöstä jotain faktaa laittaa, että ulkomaiset työntekijät ovat verot/fatta/tuottavuus mielessä miinusmerkkinen juttu? Mitä nyt itse virolaisiakin duunareita katson niin näyttävät ihan tosissaan painavan hommaa ja asuvan pienellä budjetilla viikot täällä ja sitten viikonlopuksi kotiin. Persut eivät vastusta tällaista työperäistä maahanmuuttoa.
No onko tällaisesta ilmiöstä jotain faktaa laittaa, että ulkomaiset työntekijät ovat verot/fatta/tuottavuus mielessä miinusmerkkinen juttu? Mitä nyt itse virolaisiakin duunareita katson niin näyttävät ihan tosissaan painavan hommaa ja asuvan pienellä budjetilla viikot täällä ja sitten viikonlopuksi kotiin. Persut eivät vastusta tällaista työperäistä maahanmuuttoa.
Tämä on nyt hieman epäselvää sillä PS vastustaa vapaata työvoiman liikkuvuutta ja halpatyömaista tulevaa työvoimaa. Koko haittamaahanmuutto on sen verran lavea termi että se vaatisi jokin sortin ohjelman rinalleen selventämään mihin halutaan/pystytään vaikuttamaan. Mutta kun lukee PS ajatushautomon juttuja niin jää sellainen kuva että vain korkeasti koulutettu työvoima teollisuusmaista on tervetullutta jos sekään. Jos "Haittamaahanmuutto kuriin tiukoilla otteilla" -koko keinovalikoimaa millä puututaan esim EU:n vapaaseen liikkuvuuteen ei kerrota niin tältä halpatyövoimahaittamaahanmuuttoretoriikalta tippuu pohja pois.
Ei tuo ole kuin lain muuttamista niin ettei täällä saa mitään sosiaalitukia jos on töissä vaikka eu:n alueelta.
Toivotaan näin että muuttuu. Ei se sen kummempaa ole, sitä varten niitä sinne äänestetään että muuttaavat lakeja.
Näin sosiaaliturvarahaa virtaa ulkomaille - lue esimerkit
Virolainen K on töissä Suomessa. Hänen kotona lapsia hoitava vaimonsa sekä 2- ja 5-vuotiaat lapsensa asuvat Virossa. Suomi maksaa lapsilisää ja kotihoidon tukea myös Virossa olevista lapsista, koska K on täällä työntekijänä.
Valitettavasti Suomen laki on paska kun maksaa noita muille kuin suomalaisille.
Mä ymmärrän, että tässä esimerkissä myös verot työstä ja työnantajan työllistämismaksut maksetaan Suomeen (puhumattakaan siitä, että saadaan tekijä työlle, jota suomalainen ei tee). En tiedä paljonko virolaisen työntekijän verosumma on mutta kaksi lapsilisää on alle 200€ ja kotihoidon tuki muistaakseni runsaat 400€, jota rupeaa saamaan vasta kun kaikki muut lisät on kohti sitä 400€ ensin vähennetty. Ts. äitiysrahan aikana sitä ei saa euroakaan. Ja siis kolmeen ikävuoteen saakka, eli esimerkin virolaisella alle vuosi enää.
Eli onko jotain summaa antaa tuosta? Se ei ole ongelma, että noitakin rahoja maksetaan jos se virolainen täällä myös tuottaa.
Jos haitamaahanmuuton vastustaminen on toivotaan toivotaan luokkaa niin ei se sitten iso ongelma ole. Katellaan ja odotellaan että jotain tapahtuu...
Suomelle koituva esimerkiksi taloudellinen tappio on negatiivista eli haitallista, taloudellinen hyöty sen sijaan on positiivista. Kirjoita googleen haitta tai hyöty, jos haluat selvittää mistä on kyse. En tiedä onko asiasta tehty väitöstä. Asia on taidettu käydä läpi tässäkin ketjussa moneen otteeseen.Yritätkö sä nyt tässä sanoa, että virolaiset ja puolalaiset Suomessa töitä tekevät ihmiset ovat "haittamaahanmuuttajia" koska tekevät vain kaksi tuntia töitä viikossa ja loisivat loput sossuilla? Jotain lähteitä väitteellesi?
Suomelle koituva esimerkiksi taloudellinen tappio on negatiivista eli haitallista, taloudellinen hyöty sen sijaan on positiivista. Kirjoita googleen haitta tai hyöty, jos haluat selvittää mistä on kyse. En tiedä onko asiasta tehty väitöstä. Asia on taidettu käydä läpi tässäkin ketjussa moneen otteeseen.
Jos ei elä palkallaan, jos tekee vaikka tunnin viikossa töitä, eikä elä palkallaan ja on Kelan tuilla, niin on haitallista.Niin ja sä väität, että vaikkapa virolainen työläinen täällä on haitta? Lähteitä?
Jos ei elä palkallaan, jos tekee vaikka tunnin viikossa töitä, eikä elä palkallaan ja on Kelan tuilla, niin on haitallista.
Joko on haitallinen tai ei ole. Mihin pyrit tällä vänkäämisellä?Jos ja jos mutta onko se sellaista?
Joko on haitallinen tai ei ole. Mihin pyrit tällä vänkäämisellä?
Jos ja jos mutta onko se sellaista?