Tuloverotuksen typeryydestä vielä, väännetään rautalangasta esimerkki kuinka korkea tuloverotus johtaa tehottomuuteen:
Yksinkertainen esimerkki, on kolme ihmistä, yksi on hommansa osaava rakennusmies, toinen hommansa osaava autokorjaaja, ja kolmas taitava kokki.
Järkevää on, että rakennusmies remontoisi kaikkein kolmen kämpän, autokorjaaja korjaisi kaikkien kolmen autot ja kokki laittaisi ruokaa kaikkille kolmelle.
Suomalaisella veropolitiikalla jossa ansiotulovero on hyvin korkea kuitenkin toisen ihmisen työllistäminen tulee hyvin kalliiksi.
Jos rakennusmies haluaa palkata kokin laittamaan hänelle ruokaa, hänen pitää käytännössä maksaa kaksi kertaa enemmän rahaa, kuin mitä kokille jää palkasta verojen ja veroluonteisten maksujen jälkee käteen.
Jos kokki haluaa palkata autokorjaajan korjaamaan hänen autonsa, hänen pitää käytännössä maksaa kaksi kertaa enemmän rahaa, kuin mitä autokorjaajalle jäisi palkasta verojen ja veroluonteisten maksujen jälkeenkäteen.
Jos autokorjaaja haluaa palkata rakennusmiehen remontoimaan hänen kämppänsä, hänelle takan, hänen pitää käytännössä maksaa kaksi kertaa enemmän rahaa, kuin mitä rakennusmiehelle jää palkasta verojen veroluonteisten maksujen jälkeen käteen.
Lopputuloksena suomen kaltaisessa korkean ansiotuloveron maassa harva haluaa palkata ammattimiestä tekemään mitään minkä vaan yhtään voi kuvitella tekevänsä itse vaikka huonostikin, vaan huomattava osa ihmisistä huoltaa itse autonsa, remontoi itse kämppänsä ja laittaa itse ruokansa, paljon huonommalla lopputuloksella ja tuottavuudella. Tehdään turhaan liikaa työtä kun tehdään työtä jota ei kunnolla osata, kun ammattilaisen palkkaaminen on liian kallista.