Joo ei kyllä ole kovin suuri luotto mihinkään yksityistämistoimiin terveydenhuollon osalta, kun hoiva-alan touhut meni juuri niin päin helvettiä kuin voi kuvitella.
Kuten jo aiemmin tässä ketjussa sanoin, yritysten olemassaolon tarkoitus terveydenhuollossa on voiton tekeminen. Että yritys voisi tarjota palvelua julkispuolta halvemmalla ja tehdä samalla voittoa, on selvää, että jostain on tingittävä ja käytännössä aina se säästö tehdään henkilöstökuluista ja palvelun laadusta. Tämä on nähty niin monta kertaa jos on yhtään asioihin perehtynyt, että kyllä itseltäni on jossain määrin mennyt luotto siihen, että yksityinen terveydenhuolto voisi laadussa kilpailla julkisen puolen kanssa. Kai se teoriassa on mahdollista, mutta yhtään esimerkkiä en ole nähnyt, päinvastoin.
Hoivakodit ovat siinä mielessä irvokas esimerkki, että niissä käytetään törkeästi hyväksi sitä, etteivät muistisairaat vanhukset pysty itse puolustamaan oikeuksiaan ja valitettavan usein omaisetkaan eivät tiedä asioiden oikeaa laitaa. Nämä yksityiset hoivakodit, joita oman perstuntuman mukaan 99% kaikista Suomen hoivakodeista on, ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu ja voiton maksimointiin pyrkivää kikkailua löytyy käytännössä kaikilta yksityisen terveydenhuollon toimialoilta.
Ja toisaalta kuten aiemmin sanoin, vika ei ole ainoastaan yksityisten toimijoiden vaan myös poliitikkojen ja päättäjien, jotka kilpailutuksia järjestävät ja tekevät valinnat kilpailutuksen voittajista.
On aika ilmeistä, että jos puhutaan mun äidin laitoshoidosta, niin äiti itse tai minä olemme ylivoimaisesti maailman parhaat tahot arvioimaan, että onko äidin hoito mukavaa vai ei. Jos jokaisella vanhukselle annettaisiin palvelusetelit ja lapset vanhempiensa kanssa saisivat itse valita hoitokodit, niin paskoista hoitokodeista katoaisivat asukkaat hyvin nopeasti. Niiden olisi yksinkertasesti pakko tarjota inhimillistä hoitoa tai asiakkaat katoaisivat.
Miten ne vanhukset, jotka ovat liian muistisairaita itse päättämään asioistaan ja kenellä ei ole omaisia lainkaan tai joiden omaisia ei kiinnosta? Jo nykyäänhän on mahdollista maksaa hoidosta enemmän ja päästä parempaan hoivakotiin, mutta ongelma on pahin niiden kohdalla, joiden etua kukaan ei valvo, kuten esimerkiksi muistisairaat ja kehitysvammaiset joilla ei ole riittävän valveutuneita omaisia.
Lähtökohta, jossa enemmän maksamalla saa parempaa hoitoa ja jos ei ole varaa maksaa tai mahdollisuutta valita, joutuu tinkimään hoidon laadusta, ei ole mielestäni kovin hyvä vaan kyllä jollain mekanismilla pitäisi taata, että kaikilla on oikeus ja mahdollisuus laadukkaaseen hoitoon.