Zefram Cochrane
The Engineer
- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 1 844
Hajasijoituksesta ei ole mitään hyötyä, joten turha tuhlata siihen resursseja.
Niinhän ne tukijussit sanoo.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>
Hajasijoituksesta ei ole mitään hyötyä, joten turha tuhlata siihen resursseja.
Hajasijoituksesta ei ole mitään hyötyä, joten turha tuhlata siihen resursseja.
Kyllä se mahdollisesti ainakin vähentää virastojen työntekijöiden Helsinkicentrisyyttä kun välillä tuntuu unohtuvan monelta että 80 % Suomen väestöstä asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Valtion työpaikat tulisi sijoittaa sinne mistä niiden tarvitsema työvoima ja tilat saadaan halvimmalla. Teknologia-ala on malliesimerkki siitä, että ne optimaaliset sijoituspaikat vaihtelevat työvoiman ja siitä kilpailevien muiden yritysten määrän mukaan. En tiedä miten asia selvitettiin tuon tuomioviraston tapauksessa. Esimerkiksi Rovaniemellä on oikeustieteellinen, sekä halpaa toimitilaa ja matalempi palkkataso, että sinällään ei se Helsinki välttämättä se paras paikka virastolle ole. En toki sano, etteikö tätä harkintaa olisi tehty ja Helsinki ei olisi voittanut ja siksi virasto päätyi sinne.
Eli kustannustehokkuus (eli myös se tuottavuus ja palvelu ole ehdottomasti otettava huomioon, koska ne vaikuttavat kustannuksista saataviin hyötyihin)
Tottakai kustannustehokkuuden suhteen puhutaan saman tasoisen palvelun tuottamisesta kun paikkakuntia vertaillaan.
Siirretään eduskunta vaikka Vaasaan, niin voitaisiin kuulla samanlaista valitusta, mutta pääkaupunkiseudulta.
Nämä tukiaiskunnat eivät löydy pelkästään pääkaupunkiseudulta. Myös yliopistot ovat merkittäviä valtion tukiaisia paikkakunnilleen. Hajasijoitus pitäisi siis tehdä muualle kuin yliopistokaupunkeihin.
Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) päätti syyskuun alussa sijoittaa viraston Vantaalle, mutta STT:n tietojen mukaan keskusta ja siniset eivät ole hyväksyneet päätöstä.
Päätös on ollut valtioneuvoston yleisistunnon listalla jo kahdesti, mutta hallitus ei ole päässyt asiasta sopuun.
Viimeksi asia oli listalla torstaina, mutta tiettävästi työministeri Jari Lindström (sin.) ei hyväksynyt päätöstä.
Asiantuntijatoimikunnan viime vuonna tekemän selvityksen mukaan paras sijaintipaikka Tuomioistuinvirastolle olisi pääkaupunkiseudulla.
Häkkäsen tänä vuonna käynnistämien selvitysten mukaan Vantaa on paras sijaintipaikka.
Selvitysten jälkeen asiaa käsitteli alueellistamisen koordinaatioryhmä, jonka yksimielisen lausunnon mukaan oikeusministeriön olisi tullut harkita asian siirtämistä valtioneuvoston yleisistunnon ratkaistavaksi ennen ratkaisua.
Häkkänen ei kuitenkaan vienyt asiaa hallituksen pöydälle ennen Vantaan voittoon päätynyttä ratkaisuaan, mikä on ärsyttänyt ainakin keskustaa.
Ex-oikeusministeri Lindström on aiemmin kannattanut Tuomioistuinviraston perustamista kotikaupunkiinsa Kouvolaan, joka oli kahdeksan loppuvaiheessa mukana olleen kaupungin joukossa.
Keskusta ei ole avoimesti liputtanut minkään kaupungin puolesta, mutta on vastustanut viraston perustamista pääkaupunkiseudulle.
Häkkänen perusteli Vantaan valitsemista viraston ja sitä kautta tuomioistuimien parhaalla mahdollisella toimintakyvyllä ja taloudellisella tehokkuudella.
Tuomioistuinvirasto on oikeusministeriön hallinnonalalle perustettava uusi virasto, jolle siirretään oikeusministeriössä nykyisin hoidettavat tuomioistuinten keskushallintotehtävät. Virastossa olisi noin 45 henkilötyövuotta.
Kokoomusministereiden aluepoliittisista päätöksistä keskustaa on hiertänyt myös sisäministeriön päätös siirtää Kriisinhallintakeskus Kuopiosta Helsinkiin kahden vuoden siirtymävaiheen jälkeen.
Kriisinhallintakeskuksessa on noin 20 työntekijää.
Valtiohan voisi perustaa erillisen virastokaupungin jonnekin hyvien liityntäyhteyksien päähän. Esimerkiksi "Suomiehen"-alue Kirkkonummen ja Hyvinkään rajalla voisi olla otollinen.
Alueelle voitaisiin järjestää ympäristöystävälliset ja tiuhaan liikennöivät joukkoliikenneyhteydet esimerkiksi Kampista, jolloin alue olisi saavutettavissa kohtuullisella 30min matka-ajalla kumpaankin suuntaan, ainakin Helsingistä (suora bussiyhteys).
Alue olisi myös tunnin ajomatkan päässä esim. Porvoosta, Hämeenlinnasta ja jopa Hangosta käsin.
Tälle alueelle voitaisiin pystyttää aivan mahtava "Koko-valtion"-kompleksi, jonne kaikki valtion virkamiehet voisivat matkustaa töihin turvallisesti ja ympäristöystävällisesti joukkoliikennevälineillä. Olisihan eittämättä julkisen talouden kannalta hyvä asia tukea vihreää liikkumista ja innokkaimmille voisi myös valtion puolesta järjestää vuokra-asumista lähialueelle, kun sekin on nyt kovin pinnalla.
Lisäksi tästä saataisiin aivan massiivisia synergia-etuja, kun kaikki valtion virastot voisivat kokoustaa Skype-palaverien sijaan suoraan samassa rakennuksessa. PKS-seudun kunnallistoiminnan sijoittaminen viereiseen rakennukseen olisi tietenkin seuraava looginen askel. Onhan elintärkeää, että lähialueen ympäryskunnat voivat kokoustaa helposti saman katon alla.
Ilmaisia parkkipaikkojakin (toki pysäköintiluvalla, jonkin yksityisen pysäköintiyhtiön valvomana) olisi hyvä myöntää työntekijöille.
Viestiin vastaaville: Tämä viesti on parodiaa, sarkasmia ja ripaus mustaa huumoria, mutta kirjoittaessani olen pyrkinyt huomioimaan puolesta ja vastaan esitettyjä argumentteja.
Lähdit konkretian tielle, joten niin lähden minäkin.
Mikä estää valtiota vuokraamasta esim. nykyisiä Helsingissä olevia toimitilojaa kovalla rahalla tarvitseville?
Historialliset rakennukset, ok... Niiden pohjia ei niin vain muuteta. Mutta mikä on se ihan konkreettinen syy?
Joko parkkitoiminta on Helsingissä kannattavaa, tai sitten se ei ole. Virkamiesten pysäköinti ei tuota kenellekkään harmaita hiuksia, jos se tapahtuu jossain kaukana muualla.
Argumentti oli se, että nämä rakenteet olisi pitänyt luoda aikoja sitten. Miksei niitä tänä päivänä saa muuttaa?
Suomi on asukasluvultaan pieni maa ja yltiösuuren byrökraattikoneiston uudelleen sijoittelu ei ole niin yksinkertainen asia.
Tää on kyllä taas loistavaa matskua vihreiden julkisuudenhallintaan.
IL selvitti: Kansanedustaja Jani Toivola on ajanut taksilla yli tuhat kertaa veronmaksajien piikkiin - lasku 22 000 euroa: ”Se on totta kai paljon”
Onko Taksin käyttö mielestäsi ympäristöteko?
- Kyllä
Laitetaan nyt loputkin, mutta ei se kyllä auta omasta mielestäni yhtään, yksikään normaali suomalainen ei pidä taksilla kurvailua ympäristötekona.
(Käytän joukkoliikennettä sekä pyörää, ja silloin, kun tarvitsen matkaan autoa, käytän taksia. En omista ajokorttia tai autoa.)
Jos vihreä ei pysty kävelemään kolmea kilsaa, niin taitaa muut asiat kuin ympäristö olla tärkeämpiä.
Kertoo ko. kaverin älykkyydestä ja vihreiden arvoista paljon tuommoiset Toivolan ajatukset. Absurdius saavuttaa päivä päivältä koomisemmat piirteet vihreiden taholta.Tää on kyllä taas loistavaa matskua vihreiden julkisuudenhallintaan.
IL selvitti: Kansanedustaja Jani Toivola on ajanut taksilla yli tuhat kertaa veronmaksajien piikkiin - lasku 22 000 euroa: ”Se on totta kai paljon”
Onko Taksin käyttö mielestäsi ympäristöteko?
- Kyllä
Laitetaan nyt loputkin, mutta ei se kyllä auta omasta mielestäni yhtään, yksikään normaali suomalainen ei pidä taksilla kurvailua ympäristötekona.
(Käytän joukkoliikennettä sekä pyörää, ja silloin, kun tarvitsen matkaan autoa, käytän taksia. En omista ajokorttia tai autoa.)
Jos vihreä ei pysty kävelemään kolmea kilsaa, niin taitaa muut asiat kuin ympäristö olla tärkeämpiä.
Taisivat olla liian pitkään kokoomuksen puisto-osastona...Vihreät ei käytä autoa, ne ajaa taksilla.
Vihreät ei käytä saatuuttavia energiamuotoja, vaan sähkö tulee töpselistä.
Raha ei ole ongelma Vihreille, koska raha tulee budjetista.
Eduskuntapuistossa on kaupunkipyörä asema. Tälläkin hetkellä 7 pyörää vapaana mutta ei taida kiinnostaa kun satelee vettä ja taskussa eduskunnan taksikortti.Joku voisi pistää kolehdin pystyyn, jotta saataisiin sponssattua kansanedustajille tusina sähköpyörää lyhyitä kaupunkimatkoja varten. Vai menisikö pyörät hukkaan, kun on jo totuttu mersun takapenkkeihin?
Ongelma ei pääsääntöisesti ole tiedonsiirto vaan se, että pätevimmät työntekijät ovat liki poikkeuksetta tarjolla isoissa kaupungeissa.Nykyisillä tietoverkoilla ym virastojen hajautus ei pitäisi olla ongelma.
Näin vihreiden eduskuntaryhmästä kommentoidaan Jani Toivolan taksin käyttöä: ”Taksi on joukkoliikennettä”
Käviköhän Jani sittenkin kutsutaksilla kaikenmaailman mummojen kanssa tunnin matkan puolen sijaan, kuten erityisoppilaiden kuljetus?
Kiinnostaisi kyllä tietää, että ovatko äänestäjätkin tuota mieltä?Miksi nämä city-virheät poliitikot saavat surutta trollata äänestäjiään?
Leasing-autotkin on joukkoliikennettä...
Joukkoliikenne (kollektivtrafik; public transport, public transit) on liikennetekniikassa yleistermi, jolla tarkoitetaan henkilöiden kuljettamista suurille henkilömäärille tarkoitetuilla liikennevälineillä riippumatta siitä, onko liikenne julkista vai ei. Tavallisimmin joukkoliikenne on julkista linja- ja aikataulusidonnaista linja-auto- tai raideliikennettä.
Julkinen liikenne (offentlig trafik; public transport) tarkoittaa henkilöliikennettä, joka hoidetaan kaikkien käytettävissä olevilla liikennevälineillä eli käsite sisältää myös taksiliikenteen. (Vrt. julkinen henkilöliikenne.)
En nyt tiedä oliko tässä tuo turha semantiikkavääntö se pointti vai se että samat vihreät jotka naamat punaisena kirkuvat ja vinkuvat "yksityisautoilusta" tekevät täysin 1:1 yhtä pahaa asiaa matkustaessaan taksilla. Kutsutaan sitä sitten vaikka pellehermanni-liikenteeksi, veikkaan että päästöt ovat samat oli se taksi kyltti katolla tai ei.
Yllättäen asennemedia poimii juuri vihreiden taksinkäytön ja täällä luullaan että samanlainen kohu olisi noussut esimerkiksi kristillisten edustajasta
Kyllä kai luulisi nimenomaan vihreitä kannattajia kiinnostavan, että miksi juuri heidän edustajansa suhaa taksilla kuin pahin kokkari, varmaan käskee kuskin vielä kaasutella tyhjäkäynnillä, että mahdollisimman paljon luontoa tuhoutuu.Yllättäen asennemedia poimii juuri vihreiden taksinkäytön ja täällä luullaan että samanlainen kohu olisi noussut esimerkiksi kristillisten edustajasta
Yllättäen asennemedia poimii juuri vihreiden taksinkäytön ja täällä luullaan että samanlainen kohu olisi noussut esimerkiksi kristillisten edustajasta
Tarkoitat tietenkin jotta kieroselkäinen ja mätä virheiden kansanedustaja joka hyvesignaloi meille maan matosille miten pitäisi elää ja käyttää itse vuodessa työttömän peruspäivärahan verran taksikyyteihinsä.
Oleellista on se, että puolueen edustajat rikkovat sen oman puolueensa arvoja vastaan, sekä se, että sanat ja teot ei matchää. Puhutaan yhtä, tehdään toista.
Vihreät väittävät olevansa "ympäristöystävällinen" puolue. Taksilla lyhyiden matkojen suhaaminen on todella ympäristöepäystävällistä.
(tokihan koko vihreiden energiapolitiikka on muutenkin näitä heidän "arvojaan" vastaan, mutta se selittyy typeryydellä)
Kristillisillä äläkkä olisi syytä nostaa esim. siitä, jos joku pettäisi puolisoaan.
Hienosti vetää. Mielestäni aika pirun paljon pahempi kuin Hakkaraisen tapaus, koska se ihan oikeasti asui siinä saunassa ja lähinnä byrokraattien aiheuttama ongelma, koska ei muka kelpaa asuinkäyttöön, vaikka asukas itse on toista mieltä.
Toivolan matkoista varmasti valtaosa Helsingissä, jossa polkupyörä on kuulemma nopein ja hyvein. Ei varmasti joka säällä tarvitse fillaroida, mutta edes vähän jos ois vaivannäköä omien puheiden (en jaksa googlaa mitä Toivola on puhunut autoilusta) tueksi.No niin no, vihreitä tai ei niin työtehtävät pitää silti hoitaa. Jos työssä on paljon suht lyhyttä matkustamista päivän mittaan niin taksilla ja/tai henkilöautollahan nuo matkat on käytännössä pakko tehdä.
Miksi vihreät eivät sitä sitten muille salli vai onko vain heillä sitä tärkeää hommaa ja muut voivat kyllä luopua yksityisautoilusta. Taksi ei kyllä ole useimmille vaihtoehto, loppuu rahat.No niin no, vihreitä tai ei niin työtehtävät pitää silti hoitaa. Jos työssä on paljon suht lyhyttä matkustamista päivän mittaan niin taksilla ja/tai henkilöautollahan nuo matkat on käytännössä pakko tehdä.
Miksi vihreät eivät sitä sitten muille salli vai onko vain heillä sitä tärkeää hommaa ja muut voivat kyllä luopua yksityisautoilusta. Taksi ei kyllä ole useimmille vaihtoehto, loppuu rahat.