• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kerta olen @Zefram Cochranen ignoressa niin joku muu voi huomauttaa sille että Helsingissä on suhteessa vähemmän julkisen sektorin työpaikkoja (30%) kuin mikä on Suomen kuntien keskiarvo (33%).

*edit*

Heitetään vielä seuraava tilastotieto
Suomen 30:sta suurimmasta kaupungista vain viidessä kaupungissa julkisten työpaikkojen suhteellinen määrä on pienempi kuin Helsingissä:
Vantaa: 20%
Espoo: 25%
Rauma: 26%
Tuusula: 28%
Tampere: 30%
 
Viimeksi muokattu:
Obaman mielipide siitä miksi aina kannattaa äänestää.

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se mahdollisesti ainakin vähentää virastojen työntekijöiden Helsinkicentrisyyttä kun välillä tuntuu unohtuvan monelta että 80 % Suomen väestöstä asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Kuinka monta euroa olet tästä valmis maksamaan?

Jos Fimea-sekoilun kustannus on ollut sen 10-50 miljoonaa euroa, niin sille ei varmaankaan olisi ollut parempaa käyttöä...

Ja en tiedä, onko se jollekin vielä epäselvää, miksi asuminen Stadissa on kallista: tietenkin kova asuntojen kysyntä. Ja silti, vaikka hinnat ja vuokrat ovat korkealla, muuttoliike on siihen suuntaan. Kysymys on lähinnä siitä, että paskan poliitikan takia monet eivät pääse sinne muuttamaan (kohtuuhintaisen asumisen vaatimus).

Ja vielä tuosta alueellistamisesta: kun ihmiset asuvat tiiviisti, niin tuottavuus nousee. Ja varsinkin kun puhutaan valtion virastoista ja julkisen rahan käyttämisestä, niin ainakin minun mielestäni varat pitää käyttää mahdollisimman kustannustehokkaasti: kun harrastetaan aluepolitiikkaa, niin pieni joukko on hyötyjinä (kyseisen paikkakunnan asukkaat) ja iso joukko häviää (muu Suomi)

Ei sekään ole sattumaa, että MTK:n pääkonttorit ovat Helsingissä ja Brysselissä :D
 
Valtion työpaikat tulisi sijoittaa sinne mistä niiden tarvitsema työvoima ja tilat saadaan halvimmalla. Teknologia-ala on malliesimerkki siitä, että ne optimaaliset sijoituspaikat vaihtelevat työvoiman ja siitä kilpailevien muiden yritysten määrän mukaan. En tiedä miten asia selvitettiin tuon tuomioviraston tapauksessa. Esimerkiksi Rovaniemellä on oikeustieteellinen, sekä halpaa toimitilaa ja matalempi palkkataso, että sinällään ei se Helsinki välttämättä se paras paikka virastolle ole. En toki sano, etteikö tätä harkintaa olisi tehty ja Helsinki ei olisi voittanut ja siksi virasto päätyi sinne.
 
Valtion työpaikat tulisi sijoittaa sinne mistä niiden tarvitsema työvoima ja tilat saadaan halvimmalla. Teknologia-ala on malliesimerkki siitä, että ne optimaaliset sijoituspaikat vaihtelevat työvoiman ja siitä kilpailevien muiden yritysten määrän mukaan. En tiedä miten asia selvitettiin tuon tuomioviraston tapauksessa. Esimerkiksi Rovaniemellä on oikeustieteellinen, sekä halpaa toimitilaa ja matalempi palkkataso, että sinällään ei se Helsinki välttämättä se paras paikka virastolle ole. En toki sano, etteikö tätä harkintaa olisi tehty ja Helsinki ei olisi voittanut ja siksi virasto päätyi sinne.

Eli kustannustehokkuus (eli myös se tuottavuus ja palvelu ole ehdottomasti otettava huomioon, koska ne vaikuttavat kustannuksista saataviin hyötyihin)

Eiköhän tärkein peruste ole ollut KKO:n, KHO:n ja eduskunnan sijainti.
 
Eli kustannustehokkuus (eli myös se tuottavuus ja palvelu ole ehdottomasti otettava huomioon, koska ne vaikuttavat kustannuksista saataviin hyötyihin)

Joo ehdottomasti, paljon mielummin itse maksan vähän enemmän veroja jos sillä saa toimivat palvelut sen sijaan että maksaisin pikkasen vähemmän veroja mutta palvelut ei toimisi.
 
Tottakai kustannustehokkuuden suhteen puhutaan saman tasoisen palvelun tuottamisesta kun paikkakuntia vertaillaan.
 
Tottakai kustannustehokkuuden suhteen puhutaan saman tasoisen palvelun tuottamisesta kun paikkakuntia vertaillaan.

No jos mietitään vaikkapa tuota tuomioistuinvirastoa, niin onko helpompaa rekrytä osaavia tuomareita, joilla on kokemusta tuomioistuimien hallinnosta Vantaalle vai Rovaniemelle?
 
Siirretään eduskunta vaikka Vaasaan, niin voitaisiin kuulla samanlaista valitusta, mutta pääkaupunkiseudulta.;)

En kommentoinut aluepolitiikkaa, vaan katkeraa purkausta "rahamiehistä", mutta voin kommentoida. Mielestäni kaikenlainen virastojen siirtely vain aluepolitiikan takia on idioottimaista, oli kyse sitten eduskunnan tai lääkeviraston siirtämisestä pääkaupunkiseudulta muualle tai jonkun tehtaan siirtämisestä keskelle Kauppatoria. Jos virastolla on osaava työvoima yhdessä paikassa ja homma toimii, niin täysin idioottimaista lähteä roudaamaan sitä muualle vain koska Kärnä, Pekkarinen tai Zefram Cochrane tätä toivovat. Onneksi Keskustalla ei ole tuota suurempaa paikkamäärää eduskunnassa, jollon tällaiselle aluepolitiikkaperseilylle ei tarvitse aina alistua.
 
Nämä tukiaiskunnat eivät löydy pelkästään pääkaupunkiseudulta. Myös yliopistot ovat merkittäviä valtion tukiaisia paikkakunnilleen. Hajasijoitus pitäisi siis tehdä muualle kuin yliopistokaupunkeihin.:think:

Kuinka paljon julkisia varoja olisit valmis kaatamaan tuohon? Nimittäin jostain Kouvolasta voi olla kohtuu vaikeaa löytää pätevää väkeä töihin ja näille pitää maksaa melkoista ekstrapalkkaa, että suostuvat sinne muuttamaan...
 
Tuolla on esitetty oikeusministeriön perustelut sille, miksi virasto on tarkoituksenmukaisinta sijoittaa pääkaupunkiseudulle: https://api.hankeikkuna.fi/asiakirj...2-b96a-76e256707e4b/ESITYS_20180419100002.pdf

"Tuomioistuinviraston perustamisen tarkoituksena on edistää tuomioistuinten hallintotehtävien tehokasta ja tuloksellista hoitamista. Virasto kuuluisi oikeusministeriön hallinnonalaan. Tehtäviensä ja asemansa vuoksi viraston yhteistyö erityisesti tuomioistuimiin ja oikeusministeriöön tulisi olemaan tiivistä, lähes päivittäistä kanssakäymistä edellyttävää. Tuomioistuinvirasto tulisi olemaan yhteistyössä myös muihin viranomaisiin ja alan toimijoihin, kuten yliopistoihin ja asianajajakuntaan.

Yhtenä tuomioistuinviraston perustamisen keskeisenä tavoitteena on, että tuomioistuinvirasto voisi oikeusministeriötä aktiivisemmin osallistua tuomioistuinlaitoksen henkilöstön osaamisen kehittämiseen yhteistyössä tuomarinkoulutuslautakunnan ja tuomioistuinten kanssa. Sijaintipaikan merkitys korostuisi erityisesti suhteessa koulutuksen järjestämiseen liittyviin viraston tehtäviin. Toiminnallisesti tärkeää olisi, että viraston koulutuksen suunnittelusta vastaava henkilöstö työskentelisi läheisessä yhteistyössä viraston muiden asiantuntijoiden kanssa. Myös läheinen kontakti lainvalmistelusta vastaaviin ministeriöihin olisi ensiarvoisen tärkeää koulutustarpeiden selvittämiseksi. Näin ollen perusteltua syytä koulutustoiminnan sijoittamiseksi eri paikkakunnalle kuin viraston muut toiminnot ei ole.
– –
Viraston fyysisen sijainnin merkitystä vähentäisi sähköisten viestintävälineiden käyttäminen. Läheskään kaikkea yhteydenpitoa ei kuitenkaan ole mahdollista eikä tarkoituksenmukaista hoitaa etäyhteyksin. Kasvokkain tavattaessa ja keskusteltaessa kanssakäyminen on helpompaa ja asioiden voidaan arvioida tulevan hoidetuiksi tehokkaammin. Tuomioistuinviraston tehtävien sujuva ja tehokas hoitaminen sekä yhteistyö tuomioistuinten ja sidosryhmien kanssa edellyttäisivät ainakin jossain määrin myös henkilökohtaista kanssakäymistä. Henkilökohtaisen kanssakäymisen tarve korostuisi viraston perustamisen alkuvaiheessa rakennettaessa luottamuksellisia yhteistyösuhteita tuomioistuinten ja sidosryhmien ja uuden keskusviraston henkilöstön välillä. Henkilökohtainen kanssakäyminen olisi tärkeää myös viraston toiminnan vakiinnuttua. Erityisesti strategisesti tai taloudellisesti merkittävien asioiden valmistelun voidaan arvioida edellyttävän henkilökohtaista kanssakäymistä. Näistä syistä viraston tulisi sijaita hyvien kulkuyhteyksien päässä.

Suomen tuomioistuinlaitos koostuu yleisistä tuomioistuimista, hallintotuomioistuimista ja erityistuomioistuimista. Tuomioistuimista Helsingissä sijaitsevat korkein oikeus, korkein hallinto-oikeus, hovioikeus, käräjäoikeus, hallinto-oikeus sekä kaikki erityistuomioistuimet eli vakuutusoikeus, markkinaoikeus ja työtuomioistuin. Espoossa, Joensuussa, Kouvolassa, Tampereella ja Vantaalla sijaitsee käräjäoikeus, Rovaniemellä sijaitsevat hovioikeus ja käräjäoikeus, Vaasassa sijaitsevat hovioikeus, hallinto-oikeus ja käräjäoikeus. Käräjäoikeudet sijaitsevat kaikissa mainituissa kaupungeissa myös 1.1.2019 voimaan tulevan käräjäoikeuksien rakenneuudistuksen jälkeen.

Tuomioistuinviraston edustajat työskentelisivät myös muiden ministeriöiden kuin oikeusministeriön hankkeissa ja työryhmissä sekä muiden ministeriöiden hallinnonalan viranomaisten kanssa. Tuomioistuinvirastoa tultaisiin tuomioistuinten ja oikeusministeriön tavoin kuulemaan eduskunnassa. Viraston yhteistyö ministeriöihin ja eduskuntaan tulisi olemaan jatkuvaa.

Tuomioistuinvirasto tekisi yhteistyötä myös muiden keskushallintoviranomaisten kanssa. Oikeusministeriön hallinnonalan keskushallintoviranomaisista Rikosseuraamuslaitoksen (Rise) keskushallintoyksikkö sijaitsee Helsingissä ja sen valtakunnallisen täytäntöönpanoyksikön päätoimipaikka Turussa. Rikosseuraamusalan koulutuskeskus on Vantaalla. Valtakunnanvoudinvirastolla on päätoimipaikka Turussa ja toimipaikka Helsingissä. – –

Tuomioistuinvirasto sekä tuomioistuinten sähköisten työmenetelmien kehittämishankkeet AIPA ja HAIPA tekevät tiivistä yhteystyötä IT-järjestelmien toimittajien ja muiden ICT-asiantuntijoiden kanssa. Yhteistyökumppanit toimivat ja yhteistyötä tehdään sopimusten perusteella pääkaupunkiseudulla. Kehittämishankkeiden valmistuttua järjestelmien ylläpitoon ja jatkokehittämiseen liittyvät tehtävät kuuluisivat tuomioistuinvirastolle. Tuomioistuinten sähköisen työjärjestelmien ylläpidosta ja tuotannon tuesta vastaava Oikeusrekisterikeskus (ORK) sijaitsee Hämeenlinnassa.

Tuomioistuinviraston sijainnilla kaupungissa, jossa sijaitsee yksittäisiä tuomioistuimia tai muiden valtionhallinnon viranomaisten toimintoja, ei ole arvioitava saavutettavan merkittävää hyötyä viraston toiminnalle. Toiminnallinen etu liittyisi lähinnä kaupungissa sijaitsevien tuomioistuinten ja sen henkilöstön mahdollisuuteen henkilökohtaiseen yhteistyöhön tuomioistuinviraston edustajien kanssa. Yksittäisiä toimijoita tärkeämmäksi viraston toiminnan tehokkaan järjestämisen kannalta nouseekin viraston saavutettavuus kaikkialta Suomesta.

Tuomioistuinviraston saavutettavuus

Pääkaupunkiseutu on saavutettavissa kaikkialta Suomesta rautateitse ja lentäen. Viraston tehtävien kannalta tärkeimpiä yhteistyötahoja pääkaupunkiseudulla olisivat alueen tuomioistuimet, oikeusministeriö ja muut ministeriöt sekä eduskunta. Tuomioistuimissa työskentelee yhteensä noin 3 200 virkamiestä, joista lähes 1 400 eli lähes 45 % koko tuomioistuinlaitoksen henkilöstöstä työskentelee pääkaupunkiseudulla sijaitsevissa tuomioistuimissa. Muita yhteistyötahoja olisivat esimerkiksi eri keskushallintoviranomaiset sekä työmarkkinalaitos ja ammattijärjestöt. Myös suuri osa eri alojen, kuten esimerkiksi ICT-alan, asiantuntijoista työskentelee pääkaupunkiseudulla. – –

Tuomioistuinten henkilöstön osaamisen kehittäminen ja koulutuksen järjestäminen
– –
Valtaosa koulutuksista järjestetään lähiopetuksena. Koulutuksissa, joissa painotetaan vuorovaikutusta ja kokemusten jakamista osallistujien kesken, ei voida pedagogisesti onnistuneesti toteuttaa etäkoulutuksena skype- tai videoyhteydellä. Nykyisin koulutuksessa korostetaan osallistavien opetusmuotojen tärkeyttä oppimisen kannalta.

Hyvät kulkuyhteydet, toimivat koulutustilat ja riittävä majoituskapasiteetti ovat keskeisiä asioita osallistujien, kouluttajien ja koulutuksen järjestäjien kannalta.

Vuonna 2017 koulutuksiin osallistujista yli puolet tuli pääkaupunkiseudulta, Hämeenlinnasta, Lahdesta, Porvoosta, Turusta tai Raaseporista. Valtaosa oikeusministeriön hallinnonalan kouluttajista on pääkaupunkiseudulta. Hallinnonalan ulkopuoliset kouluttajat ovat valtion virastojen ja muiden sidosryhmien, kuten yliopistojen, ministeriöiden, järjestöjen ja asianajotoimistojen edustajia, joiden toimipaikat sijaitsevat pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla. Asiantuntijakouluttajat eivät ole välttämättä valmiita matkustamaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelle koulutustilaisuuksiin. Asiantuntijoiden pois jäämisellä olisi suora heikentävä vaikutus koulutuksen laatuun.

Tuomarinkoulutuslautakunnan yhtenä tehtävänä on huolehtia tuomioistuinten henkilöstön koulutuksesta yhteistyössä oikeusministeriön ja tuomioistuinten kanssa. Oikeusministeriön oikeushallinto-osaston koulutusyksikön ja tuomarinkoulutuslautakunnan yhteistyö on jatkuvaa. Tuomarinkoulutuslautakunnassa on puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja kahdeksan muuta jäsentä varajäsenineen. Puheenjohtajisto ja jäsenet hoitavat tehtävää oman työnsä ohella. Lisäksi lautakunnalla on päätoiminen sihteeri ja osastosihteeri. Lautakunta kokoontuu korkeimman oikeuden tiloissa Helsingissä, missä myös sihteeristö työskentelee.

Tuomioistuinten lähiopetuksena toteutettavien koulutusten kokonaistaloudellisin ja tarkoituksenmukaisin vaihtoehto olisi toteuttaa ne pääkaupunkiseudulla, koska pääkaupunkiseudun saavutettavuus on paras eri puolilta Suomea. Myös tuomarinkoulutuslautakunnan toiminta Helsingissä tukisi viraston sijoittamista pääkaupunkiseudulle.
– –
Työvoiman saannin turvaaminen valtion tehtäviin

Ylintä päätösvaltaa tuomioistuinvirastossa käyttäisi tuomarienemmistöinen johtokunta. Viraston päivittäisjohtamisesta vastaisi viiden vuoden määräajaksi nimitettävä ylijohtaja. Ylijohtajan viran lisäksi tuomioistuinvirastossa olisi muita virkoja ja muuta henkilöstöä sen mukaan kuin työjärjestyksessä määrättäisiin. Tuomioistuinvirasto olisi asiantuntijaorganisaatio, jonka toiminnassa korostuisi paitsi tuomioistuinlaitoksen myös talous- ja henkilöstöhallinnon asiantuntemuksen tarve. Tuomioistuinvirastossa hoidettavien tuomioistuinten hallintotehtävien tehokas ja tuloksellinen hoitaminen edellyttäisi, että viraston henkilöstössä olisi riittävästi ainakin oikeustieteellistä, taloustieteellistä ja yhteiskuntatieteellistä asiantuntemusta. Virasto tulisi tarvitsemaan myös ICT- ja toimitilahallintoon liittyvää osaamista. Lisäksi virastossa tulisi olla johtamista ja asiantuntijatyötä tukevaa avustavaa henkilöstöä.

Erityisesti tuomioistuinviraston toiminnan aloittamisen sujuvuuden kannalta olisi tärkeää, että oikeusministeriöstä siirtyisi riittävästi osaavaa henkilöstöä virastoon. Viraston sijainnilla on suuri merkitys oikeusministeriössä nyt työskentelevän henkilöstön harkitessa siirtymistä tuomioistuinvirastoon. Oletettavaa on, että henkilöstö siirtyisi todennäköisimmin viraston palvelukseen, jos virasto sijaitsisi pääkaupunkiseudulla tai sellaisen matkan päässä pääkaupunkiseudulta, että kodin ja työn välillä matkustamiseen päivittäin kuluva aika ei muodostuisi kohtuuttoman pitkäksi. Helsingin keskustasta Kouvolan tai Tampereen keskustaan matkustaa junalla 1,5 tunnissa. Pääkaupunkiseudulla asuvan henkilön päivittäinen työmatka Kouvolaan tai Tampereelle olisi siten yli kolme tuntia. Päivittäistä matkustamista Joensuuhun, Rovaniemelle tai Vaasaan ei ole pidettävä mahdollisena.
– –
Viraston toiminnan aloittamisen sujuvuuden ja myöhemmän häiriöttömän toiminnan kannalta olisi tärkeää, että virastoon saataisiin rekrytoitua riittävästi myös uutta osaavaa henkilöstöä. – – Tuomioistuinviraston perustamista valmistellut toimikunta teki opintomatkat Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan ja Alankomaihin. Toimikunta selvitti eri maiden tilannetta myös tuomioistuinten keskushallintotehtäviä hoitavien virastojen sijainnin näkökulmasta. Toimikunnan mietinnön mukaan Ruotsista ja Norjasta saadun palautteen mukaan sijainti pääkaupungin ulkopuolella on käytännössä vaikeuttanut näiden maiden tuomioistuinvirastojen toimintaa. Paljosta matkustamisesta aiheutuvien kulujen lisäksi haasteita on aiheutunut erityisesti osaavan työvoiman saannin turvaamisessa viraston palvelukseen.
– –
5.3 Alueelliset vaikutukset

Tuomioistuinvirasto työllistäisi kokopäiväisesti noin 45 henkilöä. Kysymys olisi siten verraten pienestä virastosta. Viraston henkilöstö koostuisi lähinnä tuomioistuinhallinnon asiantuntijoista sekä johtoa ja asiantuntijatyötä tukevasta henkilöstöstä.
– –

5.5 Yhteenveto

Kaikki selvitettävät kaupungit ovat maakuntiensa keskuskaupunkeja, joissa on verrattain hyvät työllistymis- ja koulutusmahdollisuudet sekä kattava palvelutarjonta. Kaupungeissa on riittävä asuntotarjonta sekä hyvät virkistys- ja harrastusmahdollisuudet. Kaikkia selvityksen kohteena olevia kaupunkeja voidaan pitää asuinpaikkoina houkuttelevina. Niissä kaikissa sijaitsee myös valtionhallinnon muita toimintoja, joista osa on tuomioistuinviraston keskeisiä sidosryhmiä. Kaikki kaupungit ovat ilmoittaneet halukkuutensa sijoittaa tuomioistuinvirasto ja todenneet sille löytyvän tarkoituksenmukaiset toimitilat. Lähtökohtaisesti tuomioistuinvirasto voitaisiin sijoittaa mihin tahansa selvityksen kohteena olevista kaupungeista.

Valtion tehtävien tuloksellisen hoitamisen kannalta tuomioistuinvirasto olisi perustelluinta sijoittaa pääkaupunkiseudulle. Tällöin viraston yhteistyö tuomioistuinten ja muiden sidosryhmien kanssa olisi järjestettävissä sujuvimmin pääkaupunkiseudun hyvän saavutettavuuden johdosta. Suuri osa tuomioistuimista ja sidosryhmistä sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Sijoitettaessa virasto pääkaupunkiseudulle välimatkat näiden ryhmien ja tuomioistuinviraston välillä olisivat lyhyet. Matkustamiseen kuluisi siten myös vähiten työaikaa. Viraston sijoittaminen pääkaupunkiseudulle palvelisi parhaiten tuomioistuinten henkilöstön osaamisen kehittämistä ja koulutuksen järjestämistä tukevan viraston tehtävän tuloksellista hoitamista.

Tuomioistuinviraston sidosryhmäyhteistyö olisi hoidettavissa kohtuullisen sujuvasti myös sijoitettaessa virasto Tampereelle kaupungin hyvän saavutettavuuden johdosta. Sijoitettaessa virasto Kouvolaan tai sitä kauemmas pääkaupunkiseudulta eli Joensuuhun, Vaasaan tai Rovaniemelle viraston sidosryhmäyhteistyö ei olisi enää yhtä sujuvasti järjestettävissä. Yhteydenpito tulisi tällöin hoitaa pääosin etäyhteyksin. Matkustamiseen kuluva aika olisi pois tehokkaasta työajasta.

Viraston sijoittamisesta aiheutuvat lisäkustannukset suhteessa nykytilaan olisivat pienimmät, jos virasto sijoitettaisiin pääkaupunkiseudulle. Sijoitettaessa virasto oikeusministeriön hallinnassa oleviin tiloihin Helsingin Salmisaareen, lisäkustannusta syntyisi vain kertaluonteisista muutostöistä. Sijoitettaessa virasto muualle pääkaupunkiseudulle lisäkustannusta syntyisi toimitilahankinnoista ja niiden muutostöistä. Kertaluonteisten muutostöiden kustannus olisi paikkakunnasta riippumatta noin 600 000 - 1 800 000 euroa.

Sijoitettaessa virasto Tampereelle lisäkustannusta syntyisi toimitiloista ja niiden muutostöistä sekä majoitus- ja päivärahakustannuksista. Matkakustannukset sen sijaan vähenisivät nykyisestä. Sijoitettaessa virasto Joensuuhun, Kouvolaan, Rovaniemelle tai Vaasaan kustannusten määrä lisääntyisi huomattavasti erityisesti matka-, majoitus- ja päivärahakustannusten johdosta. Kustannuksia syntyisi myös toimitilakustannuksista ja niiden muutostöistä. – –"
 
Viimeksi muokattu:
Alueellistaminen tai alueellistamatta jättäminen pitäisi aina olla tapauskohtainen päätös huomioiden kaikkia em. tekijöitä (työvoiman saatavuus, tilakustannukset, muiden asiaan liittyvien tahojen sijainti jne.). Yleispätevästi ei voi sanoa että kuuluu alueellistaa tai kuuluu keskittää.

Se mikä on minusta typerää on se että kuten about aina, meidän julkinen puoli pelaa tässäkin keskittäminen vs. aluepolitiikka pelissä molempia puolia itseään vastaan. Esim. aluepolitiikalla pumpataan rahaa kaupungeista maaseudulle, ja koitetaan luoda sinne työpaikkoja. Samaan aikaan sitten esim. korkeammilla asumistuilla pumpataan rahaa maaseudulta kaupunkiin ja siirretään sinne työpaikkoja laskemalla keinotekoisesti työvoiman hintaa ja lisäämällä sen saatavuutta. Lopputulos on lisää julkista sektoria ja veroja ja... niin no eipä oikeastaan muuta.

Leikataan molempia samanaikaisesti ja annetaan markkinoiden hoitaa vähintäänkin yksityisellä puolella se mihin kannattaa sijoittua.

Samaa julkista skitsofreniaahan on Suomi täynnä, vaikkapa yritystuet vs. yritysverotus on ihan yhtä typerää. Yritystuet (lähes) nolliin ja veroja vastaavasti alas toisi varmasti enemmän työpaikkoja kuin nykymalli. Julkinen sektori kun ei todellakaan ole tehokas allokoimaan mitään start-up resursseja tai luomaan innovaatioita.

Tai työllistämistuet vs. työn verotus. Ensin verotetaan työ kannattamattomaksi, ja sitten koitetaan näillä verovaroilla tukea työllistämistä. Tai suojatullit vs. kehitysapu, tai...
 
Viimeksi muokattu:
Tuomioistuinviraston sijoittaminen Vantaalle hiertää hallituksen sisällä – Keskusta ja siniset eivät sulata ministeri Häkkäsen päätöstä

Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) päätti syyskuun alussa sijoittaa viraston Vantaalle, mutta STT:n tietojen mukaan keskusta ja siniset eivät ole hyväksyneet päätöstä.

Päätös on ollut valtioneuvoston yleisistunnon listalla jo kahdesti, mutta hallitus ei ole päässyt asiasta sopuun.

Viimeksi asia oli listalla torstaina, mutta tiettävästi työministeri Jari Lindström (sin.) ei hyväksynyt päätöstä.

Asiantuntijatoimikunnan viime vuonna tekemän selvityksen mukaan paras sijaintipaikka Tuomioistuinvirastolle olisi pääkaupunkiseudulla.

Häkkäsen tänä vuonna käynnistämien selvitysten mukaan Vantaa on paras sijaintipaikka.

Selvitysten jälkeen asiaa käsitteli alueellistamisen koordinaatioryhmä, jonka yksimielisen lausunnon mukaan oikeusministeriön olisi tullut harkita asian siirtämistä valtioneuvoston yleisistunnon ratkaistavaksi ennen ratkaisua.

Häkkänen ei kuitenkaan vienyt asiaa hallituksen pöydälle ennen Vantaan voittoon päätynyttä ratkaisuaan, mikä on ärsyttänyt ainakin keskustaa.

Ex-oikeusministeri Lindström on aiemmin kannattanut Tuomioistuinviraston perustamista kotikaupunkiinsa Kouvolaan, joka oli kahdeksan loppuvaiheessa mukana olleen kaupungin joukossa.

Keskusta ei ole avoimesti liputtanut minkään kaupungin puolesta, mutta on vastustanut viraston perustamista pääkaupunkiseudulle.

Häkkänen perusteli Vantaan valitsemista viraston ja sitä kautta tuomioistuimien parhaalla mahdollisella toimintakyvyllä ja taloudellisella tehokkuudella.

Tuomioistuinvirasto on oikeusministeriön hallinnonalalle perustettava uusi virasto, jolle siirretään oikeusministeriössä nykyisin hoidettavat tuomioistuinten keskushallintotehtävät. Virastossa olisi noin 45 henkilötyövuotta.

Kokoomusministereiden aluepoliittisista päätöksistä keskustaa on hiertänyt myös sisäministeriön päätös siirtää Kriisinhallintakeskus Kuopiosta Helsinkiin kahden vuoden siirtymävaiheen jälkeen.

Kriisinhallintakeskuksessa on noin 20 työntekijää.
 
Valtiohan voisi perustaa erillisen virastokaupungin jonnekin hyvien liityntäyhteyksien päähän. Esimerkiksi "Suomiehen"-alue Kirkkonummen ja Hyvinkään rajalla voisi olla otollinen.
Alueelle voitaisiin järjestää ympäristöystävälliset ja tiuhaan liikennöivät joukkoliikenneyhteydet esimerkiksi Kampista, jolloin alue olisi saavutettavissa kohtuullisella 30min matka-ajalla kumpaankin suuntaan, ainakin Helsingistä (suora bussiyhteys).
Alue olisi myös tunnin ajomatkan päässä esim. Porvoosta, Hämeenlinnasta ja jopa Hangosta käsin.
Tälle alueelle voitaisiin pystyttää aivan mahtava "Koko-valtion"-kompleksi, jonne kaikki valtion virkamiehet voisivat matkustaa töihin turvallisesti ja ympäristöystävällisesti joukkoliikennevälineillä. Olisihan eittämättä julkisen talouden kannalta hyvä asia tukea vihreää liikkumista ja innokkaimmille voisi myös valtion puolesta järjestää vuokra-asumista lähialueelle, kun sekin on nyt kovin pinnalla.

Lisäksi tästä saataisiin aivan massiivisia synergia-etuja, kun kaikki valtion virastot voisivat kokoustaa Skype-palaverien sijaan suoraan samassa rakennuksessa. PKS-seudun kunnallistoiminnan sijoittaminen viereiseen rakennukseen olisi tietenkin seuraava looginen askel. Onhan elintärkeää, että lähialueen ympäryskunnat voivat kokoustaa helposti saman katon alla.

Ilmaisia parkkipaikkojakin (toki pysäköintiluvalla, jonkin yksityisen pysäköintiyhtiön valvomana) olisi hyvä myöntää työntekijöille.

Viestiin vastaaville: Tämä viesti on parodiaa, sarkasmia ja ripaus mustaa huumoria, mutta kirjoittaessani olen pyrkinyt huomioimaan puolesta ja vastaan esitettyjä argumentteja.

Ollaan vähän myöhässä tuohon, se olisi pitänyt tajuta heti kun Suomi itsenäistyi.
Aussit ja Jenkithän tajusivat tämän ja loivat uudet kaupungit joihin voi keskittää valtionjohdon.
 
Lähdit konkretian tielle, joten niin lähden minäkin.

Mikä estää valtiota vuokraamasta esim. nykyisiä Helsingissä olevia toimitilojaa kovalla rahalla tarvitseville?
Historialliset rakennukset, ok... Niiden pohjia ei niin vain muuteta. Mutta mikä on se ihan konkreettinen syy?
Joko parkkitoiminta on Helsingissä kannattavaa, tai sitten se ei ole. Virkamiesten pysäköinti ei tuota kenellekkään harmaita hiuksia, jos se tapahtuu jossain kaukana muualla.

Argumentti oli se, että nämä rakenteet olisi pitänyt luoda aikoja sitten. Miksei niitä tänä päivänä saa muuttaa?

Koska ne rakenteet on paikoillaan ja niiden rakentaminen uudelleen johonkin olisi pirun kallista. Lisäksi törmätään myös siihen ongelmaan että Suomi on kuitenkin suht pieni maa joten täällä ei ole kovin montaa suurta keskittymää työvoimalle.
 
Suomi on asukasluvultaan pieni maa ja yltiösuuren byrökraattikoneiston uudelleen sijoittelu ei ole niin yksinkertainen asia.

Siellä on tuhansien ihmisten elinkeino ja toimeentulo valtion työpaikoissa kiinni. Ei niitä yks kaks lähdetä lakkauttamaan.
 
Tää on kyllä taas loistavaa matskua vihreiden julkisuudenhallintaan.
IL selvitti: Kansanedustaja Jani Toivola on ajanut taksilla yli tuhat kertaa veronmaksajien piikkiin - lasku 22 000 euroa: ”Se on totta kai paljon”

Onko Taksin käyttö mielestäsi ympäristöteko?
- Kyllä

Laitetaan nyt loputkin, mutta ei se kyllä auta omasta mielestäni yhtään, yksikään normaali suomalainen ei pidä taksilla kurvailua ympäristötekona.
(Käytän joukkoliikennettä sekä pyörää, ja silloin, kun tarvitsen matkaan autoa, käytän taksia. En omista ajokorttia tai autoa.)

Jos vihreä ei pysty kävelemään kolmea kilsaa, niin taitaa muut asiat kuin ympäristö olla tärkeämpiä.
 
Tää on kyllä taas loistavaa matskua vihreiden julkisuudenhallintaan.
IL selvitti: Kansanedustaja Jani Toivola on ajanut taksilla yli tuhat kertaa veronmaksajien piikkiin - lasku 22 000 euroa: ”Se on totta kai paljon”

Onko Taksin käyttö mielestäsi ympäristöteko?
- Kyllä

Laitetaan nyt loputkin, mutta ei se kyllä auta omasta mielestäni yhtään, yksikään normaali suomalainen ei pidä taksilla kurvailua ympäristötekona.
(Käytän joukkoliikennettä sekä pyörää, ja silloin, kun tarvitsen matkaan autoa, käytän taksia. En omista ajokorttia tai autoa.)

Jos vihreä ei pysty kävelemään kolmea kilsaa, niin taitaa muut asiat kuin ympäristö olla tärkeämpiä.

Vihreät ei käytä autoa, ne ajaa taksilla.
Vihreät ei käytä saastuttavia energiamuotoja, vaan sähkö tulee töpselistä.
Raha ei ole ongelma Vihreille, koska raha tulee budjetista.

:srofl:
 
Viimeksi muokattu:
Tää on kyllä taas loistavaa matskua vihreiden julkisuudenhallintaan.
IL selvitti: Kansanedustaja Jani Toivola on ajanut taksilla yli tuhat kertaa veronmaksajien piikkiin - lasku 22 000 euroa: ”Se on totta kai paljon”

Onko Taksin käyttö mielestäsi ympäristöteko?
- Kyllä

Laitetaan nyt loputkin, mutta ei se kyllä auta omasta mielestäni yhtään, yksikään normaali suomalainen ei pidä taksilla kurvailua ympäristötekona.
(Käytän joukkoliikennettä sekä pyörää, ja silloin, kun tarvitsen matkaan autoa, käytän taksia. En omista ajokorttia tai autoa.)

Jos vihreä ei pysty kävelemään kolmea kilsaa, niin taitaa muut asiat kuin ympäristö olla tärkeämpiä.
Kertoo ko. kaverin älykkyydestä ja vihreiden arvoista paljon tuommoiset Toivolan ajatukset. Absurdius saavuttaa päivä päivältä koomisemmat piirteet vihreiden taholta.

Tuskin tuokaan vaikuttaa mihinkään. Sama kaveri siellä istuu ensi kaudella, mikäli sairaslomiltaan ynnä muilta lomiltaan ehtii.
 
Joku voisi pistää kolehdin pystyyn, jotta saataisiin sponssattua kansanedustajille tusina sähköpyörää lyhyitä kaupunkimatkoja varten. Vai menisikö pyörät hukkaan, kun on jo totuttu mersun takapenkkeihin?
 
Joku voisi pistää kolehdin pystyyn, jotta saataisiin sponssattua kansanedustajille tusina sähköpyörää lyhyitä kaupunkimatkoja varten. Vai menisikö pyörät hukkaan, kun on jo totuttu mersun takapenkkeihin?
Eduskuntapuistossa on kaupunkipyörä asema. Tälläkin hetkellä 7 pyörää vapaana mutta ei taida kiinnostaa kun satelee vettä ja taskussa eduskunnan taksikortti.
 
Nykyisillä tietoverkoilla ym virastojen hajautus ei pitäisi olla ongelma.
Ongelma ei pääsääntöisesti ole tiedonsiirto vaan se, että pätevimmät työntekijät ovat liki poikkeuksetta tarjolla isoissa kaupungeissa.

Hyvänä esimerkkinä toiminee tuo Fimean pakkosiirto Kuopioon, joka oli/on täysi farssi, kun Kuopioon ei saatu siirrettyä yhtään työntekijää ja uusia ei meinaa löytyä.
 
Tajusin että onpas mulla käynyt satumaisen hyvä tuuri kun ei ole koskaan omien taksimatkojen aikana tullut random mummeleita kyytiin. Kyseessä on kuitenkin ilmeisesti joukkoliikenneväline :confused2:
 
Näin vihreiden eduskuntaryhmästä kommentoidaan Jani Toivolan taksin käyttöä: ”Taksi on joukkoliikennettä”

Käviköhän Jani sittenkin kutsutaksilla kaikenmaailman mummojen kanssa tunnin matkan puolen sijaan, kuten erityisoppilaiden kuljetus?

Leasing-autotkin on joukkoliikennettä...

Tähän etsisin linkin erään vihreän poliitikon ehdotukseen 20 euroa/päivä tietullista Helsinkiin, mutta ei jaksa. Naapurikaupungit kiittäisivät. :D

Lisäys: Miksi Ville Niinistö sai ylinopeussakot oltuaan kyydissä Lexus-joukkoliikennevälineessä? Eiks sakko kuuluis vähintään sille joukkoliikennefirmalle?
 
Viimeksi muokattu:
Miksi nämä city-virheät poliitikot saavat surutta trollata äänestäjiään?
 
Miksi nämä city-virheät poliitikot saavat surutta trollata äänestäjiään?
Kiinnostaisi kyllä tietää, että ovatko äänestäjätkin tuota mieltä?
Olen kyllä vähän kateellinen, mäkin haluaisin jonkun kortin, jolla voisin ajella 20 000 euron edestä taksilla ja joku muu maksaa kyselemättä.

Edit. Tosin luin vasta nyt jutun ja aika kieli keskellä suuta kommentoitiin yrittäen olla sanomatta mitään. "En lähde arvoimaan. En arvioi. En ole mitään mieltä, jokainen arvoiokoon itse. Jne. samaa hömppää."
 
Leasing-autotkin on joukkoliikennettä...

Autismini ei salli jättää tätä asiaa rauhaan:

Joukkoliikenne (kollektivtrafik; public transport, public transit) on liikennetekniikassa yleistermi, jolla tarkoitetaan henkilöiden kuljettamista suurille henkilömäärille tarkoitetuilla liikennevälineillä riippumatta siitä, onko liikenne julkista vai ei. Tavallisimmin joukkoliikenne on julkista linja- ja aikataulusidonnaista linja-auto- tai raideliikennettä.

Julkinen liikenne (offentlig trafik; public transport) tarkoittaa henkilöliikennettä, joka hoidetaan kaikkien käytettävissä olevilla liikennevälineillä eli käsite sisältää myös taksiliikenteen. (Vrt. julkinen henkilöliikenne.)

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf3/lop_2013-04_julkisen_liikenteen_web.pdf

Sanoohan sen jo järkikin, ettei kaksi ihmistä (kuljettaja ja matkustaja) voi muodostaa joukkoa
 
En nyt tiedä oliko tässä tuo turha semantiikkavääntö se pointti vai se että samat vihreät jotka naamat punaisena kirkuvat ja vinkuvat "yksityisautoilusta" tekevät täysin 1:1 yhtä pahaa asiaa matkustaessaan taksilla. Kutsutaan sitä sitten vaikka pellehermanni-liikenteeksi, veikkaan että päästöt ovat samat oli se taksi kyltti katolla tai ei.
 
En nyt tiedä oliko tässä tuo turha semantiikkavääntö se pointti vai se että samat vihreät jotka naamat punaisena kirkuvat ja vinkuvat "yksityisautoilusta" tekevät täysin 1:1 yhtä pahaa asiaa matkustaessaan taksilla. Kutsutaan sitä sitten vaikka pellehermanni-liikenteeksi, veikkaan että päästöt ovat samat oli se taksi kyltti katolla tai ei.

Nostetaan nyt ylös tässä samassa se, että vihreiden avulla viime puolueessa seistiin Talvivaaran kanssa. Heidän silloinen ratkaisunsa tuskin tyydyttää edes jälkimainingeissa omiaan. Se mikä on tapahtunut, oli tässä suhteessa poikkeavaa "perinteisestä kaivostavasta" ja ymmärrän miksi he siihen liuotukseen yrittivät luottaa ja sen loppuun asti hyväksyä.
En sitä vastoin muuna, kuin populistisena tarkoituksena vanhuksille ymmärrä tätä vihreintä realististista voimaa, eli ydinvoimaa. Siellä Prypjatissakin kuoli yllättävän vähän ihmisiä, mutta luonto rakastaa sitä kohdetta. Se, mikäli infernaalisin näkemys tästä ydinsvoimasta halutaan ohjata kumminkin näkevän vihreiden osalta.
 
Yllättäen asennemedia poimii juuri vihreiden taksinkäytön ja täällä luullaan että samanlainen kohu olisi noussut esimerkiksi kristillisten edustajasta
 
Kumma kuinka se vihervasemmistovaltamedia julkaisee negatiivisia juttuja vihreistä yhden toisensa perään ja vasemmistostakin heti kun arhinmäki ottaa kuppia. :nb:
 
Yllättäen asennemedia poimii juuri vihreiden taksinkäytön ja täällä luullaan että samanlainen kohu olisi noussut esimerkiksi kristillisten edustajasta

Yllättäen vai "yllättäen"?
Tällaista kysymystä en muista nähneeni silloin kun persut olivat vihollisia, vaan he he olivat suoraan joko tai ei. Kristillisistä en sitten tiedä, eikä se paljoakaan kiinnosta. Niin mitätön on tuonkin kannatus joka on (aiheesta) nollassa.
 
Yllättäen asennemedia poimii juuri vihreiden taksinkäytön ja täällä luullaan että samanlainen kohu olisi noussut esimerkiksi kristillisten edustajasta
Kyllä kai luulisi nimenomaan vihreitä kannattajia kiinnostavan, että miksi juuri heidän edustajansa suhaa taksilla kuin pahin kokkari, varmaan käskee kuskin vielä kaasutella tyhjäkäynnillä, että mahdollisimman paljon luontoa tuhoutuu.

Ja jos ei ole vihreä, niin voisi ihmetellä, että miksi minun pitäisi vähentää jotain autoilua, jos siitä saarnaava ei viitsi edes 800 metrin matkaa kävellä.

Mutta todella mukava huomata, että ei lehdistö jätä tätä perinteistä taksinajelujuttuaan tekemättä, jos tikunnokkaan nouseekin Vihreä. Voisi myös ihmetellä, että kun kansanedustajat tietävät tämän juttusarjan, niin varoisivat etteivät ole ihan ylivoimaisia ykkösiä.

Mahdoitko muuten olla samaa mieltä asennemediasta, kun Hakkaraisen saunamajoitusta reviteltiin?
 
Yllättäen asennemedia poimii juuri vihreiden taksinkäytön ja täällä luullaan että samanlainen kohu olisi noussut esimerkiksi kristillisten edustajasta

Oleellista on se, että puolueen edustajat rikkovat sen oman puolueensa arvoja vastaan, sekä se, että sanat ja teot ei matchää. Puhutaan yhtä, tehdään toista.

Vihreät väittävät olevansa "ympäristöystävällinen" puolue. Taksilla lyhyiden matkojen suhaaminen on todella ympäristöepäystävällistä.

(tokihan koko vihreiden energiapolitiikka on muutenkin näitä heidän "arvojaan" vastaan, mutta se selittyy typeryydellä)

Kristillisillä äläkkä olisi syytä nostaa esim. siitä, jos joku pettäisi puolisoaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kun Vihreä kansanedustaja perseilee on se meille muille onneksi aika kivutonta, koska netin vihreillä ei ole tapana itkeä kaikenmailman ajojahtipaskaa (ainakaan meille muille, en tiedä kiukuttelevatko omilla foorumeillaan)

Kun esim. persu perseilee, kömpii foorumeilla ja palstoilla jokainen lumihiutale sijaisloukkaantumaan ja parkumaan ajojahdista ja persujen kiusaamisesta.
 
Oleellista on se, että puolueen edustajat rikkovat sen oman puolueensa arvoja vastaan, sekä se, että sanat ja teot ei matchää. Puhutaan yhtä, tehdään toista.

Vihreät väittävät olevansa "ympäristöystävällinen" puolue. Taksilla lyhyiden matkojen suhaaminen on todella ympäristöepäystävällistä.

(tokihan koko vihreiden energiapolitiikka on muutenkin näitä heidän "arvojaan" vastaan, mutta se selittyy typeryydellä)

Kristillisillä äläkkä olisi syytä nostaa esim. siitä, jos joku pettäisi puolisoaan.

No niin no, vihreitä tai ei niin työtehtävät pitää silti hoitaa. Jos työssä on paljon suht lyhyttä matkustamista päivän mittaan niin taksilla ja/tai henkilöautollahan nuo matkat on käytännössä pakko tehdä.
 
Hienosti vetää. Mielestäni aika pirun paljon pahempi kuin Hakkaraisen tapaus, koska se ihan oikeasti asui siinä saunassa ja lähinnä byrokraattien aiheuttama ongelma, koska ei muka kelpaa asuinkäyttöön, vaikka asukas itse on toista mieltä.

On se kyllä hienoa, että kun pj lähti sairaslomalle eikä enää aktiivisesti ole hommissa laskemassa vihreiden kannatusta, niin Toivola alkoi hommiin oikein kaksin käsin. Todella hyvää työtä, voin uskoa kuinka Vihreiden toimistolla kiroillaan.
 
No niin no, vihreitä tai ei niin työtehtävät pitää silti hoitaa. Jos työssä on paljon suht lyhyttä matkustamista päivän mittaan niin taksilla ja/tai henkilöautollahan nuo matkat on käytännössä pakko tehdä.
Toivolan matkoista varmasti valtaosa Helsingissä, jossa polkupyörä on kuulemma nopein ja hyvein. Ei varmasti joka säällä tarvitse fillaroida, mutta edes vähän jos ois vaivannäköä omien puheiden (en jaksa googlaa mitä Toivola on puhunut autoilusta) tueksi.
 
No niin no, vihreitä tai ei niin työtehtävät pitää silti hoitaa. Jos työssä on paljon suht lyhyttä matkustamista päivän mittaan niin taksilla ja/tai henkilöautollahan nuo matkat on käytännössä pakko tehdä.
Miksi vihreät eivät sitä sitten muille salli vai onko vain heillä sitä tärkeää hommaa ja muut voivat kyllä luopua yksityisautoilusta. Taksi ei kyllä ole useimmille vaihtoehto, loppuu rahat.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom