• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Nämä kansanedustajien uupumus, mielipaha jne sairauslomat on kyllä näin tavallisen ihmisen mielestä aika naurettavan helposti saatavissa kun vertaa ihan rivityöntekijöitä. Touko vähän hölmöilee niin, että julkisuudessa ihmetellään ja kritisoidaan niin napsahtaa sairaslomaa. Teuvo pussailee väkisin naista ja asia tulee julkisuuteen niin tottakai siitä saa sairaslomaa. On nämä kyllä todella esimerkillisiä ihmisiä.
 
Nämä kansanedustajien uupumus, mielipaha jne sairauslomat on kyllä näin tavallisen ihmisen mielestä aika naurettavan helposti saatavissa kun vertaa ihan rivityöntekijöitä.

Toisaalta kannattaa muistaa, että kansanedustaja ei ole työsuhteessa, hänellä ei ole työnantajaa, hän ei edes tarvitse lääkärintodistuksia "sairaslomaansa". Eli hyvin pitkälti eivät ole mitenkään verrannollisia riviedustajiin. Kannattaa siis äänestää sellaisia, joiden katsoo olevansa äänensä arvoisia.
 
Toisaalta kannattaa muistaa, että kansanedustaja ei ole työsuhteessa, hänellä ei ole työnantajaa, hän ei edes tarvitse lääkärintodistuksia "sairaslomaansa". Eli hyvin pitkälti eivät ole mitenkään verrannollisia riviedustajiin. Kannattaa siis äänestää sellaisia, joiden katsoo olevansa äänensä arvoisia.

Miettinyt sitä, että kun ei ole työsuhteessa niin, mikä on se dokumentti jossa määritetään tehtävät, palkka jne, jotka työntekijöillä normaalisti löytyy työsopimuksesta.
 
Miettinyt sitä, että kun ei ole työsuhteessa niin, mikä on se dokumentti jossa määritetään tehtävät, palkka jne, jotka työntekijöillä normaalisti löytyy työsopimuksesta.

Kansanedustajathan eivät saa palkkaa, vaan palkkiota. Ja itsehän nuo summat ne määrittävät palkkiotoimikunnassa.
 
Kansanedustajathan eivät saa palkkaa, vaan palkkiota. Ja itsehän nuo summat ne määrittävät palkkiotoimikunnassa.

Juu totta, että luottamustoimesta saat palkkion ja korvaukset ovat kiinteitä, mutta onko jotain dokumenttia. Esim luottamusmiehet, työsuojeluvaltuutetut ja muut luottamustoimen tekijöiden palkkiot määritetään työehtosopimuksassa. Siellä myös määritetään, mitä näihin tehtäviin kuuluu.
 
Tuo tekee kyllä kovasti hallaa vihreiden kannatuksella, kun joutuu ottamaan sairaslomaa omien mokien vuoksi. Toukon olisi pitänyt vaan näyttää johtamisen mallia eikä pakoilla sitä. Eipä kyllä haittaa minua.

Edit. Olisi kyllä sopinut enemmän kotimaan politiikkaan, mutta enpä pysty tätä enää sinne siirtämään.
 
Pitäiskö tässä vähän antaa tunnustusta medialle? Ainahan sitä väitetään, että vihervasemmistolainen media ei vihreitä arvostele, lähinnä mainostaa.
On tässä nyt kuitenkin aikalailla julkisuudessa laitettu Toukon kyvyt puheenjohtajana arvostelun kohteeksi ja vihjaillaan, että pitäiskö ukko vaihtaa parempaan. Lisäksi aina muistutetaan, että kannatus laskee.

Ei tätä nyt vielä minään ajojahtina voi pitää kuin pahimmat vihreät, mutta ei todellakaan ole sitä julkisuutta, mitä haluaisivat.
 
Pitäiskö tässä vähän antaa tunnustusta medialle? Ainahan sitä väitetään, että vihervasemmistolainen media ei vihreitä arvostele, lähinnä mainostaa.
On tässä nyt kuitenkin aikalailla julkisuudessa laitettu Toukon kyvyt puheenjohtajana arvostelun kohteeksi ja vihjaillaan, että pitäiskö ukko vaihtaa parempaan. Lisäksi aina muistutetaan, että kannatus laskee.

Ei tätä nyt vielä minään ajojahtina voi pitää kuin pahimmat vihreät, mutta ei todellakaan ole sitä julkisuutta, mitä haluaisivat.

No toivottavasti ainakin vähän vähentää huutelua foorumeilla että media on sitä ja tätä eikä kerro mitään pahaa muista kun persuista. Tuntuu nuo uutiset olevan ihan suhteessa mokailun määrään, joka on se pääasiallinen syy siihen miksi jostain puolueesta tulee enemmän uutista kuin toisesta.
 
Tuomioistuinviraston sijoituspaikasta taitaa olla aikamoinen vääntö kulisseissa. Asia on ollut kahdesti valtioneuvoston yleisistunnon asialistalla (viimeksi tänään), mutta asia on molemmilla kerroilla jätetty pöydälle. Oikeusministeri on esittänyt viraston sijoituspaikaksi Vantaata. Kepulit ovat vähemmän yllättäen raivoissaan ehdotuksesta ja syyttelevät Kokoomusta:





Tuomioistuinviraston perustaminen Vantaalle vahvistaa työpaikkojen keskittymistä etelään – "Älkää heinähatut vaivautuko"

Kärnä hermostui Multalan puheista: ”Jos tämä on kokoomuksen linja, Metsähallituksen pääkonttori siirrettävä Rovaniemelle välittömästi”
 
Tuomioistuinviraston sijoituspaikasta taitaa olla aikamoinen vääntö kulisseissa. Asia on ollut kahdesti valtioneuvoston yleisistunnon asialistalla (viimeksi tänään), mutta asia on molemmilla kerroilla jätetty pöydälle. Oikeusministeri on esittänyt viraston sijoituspaikaksi Vantaata. Kepulit ovat vähemmän yllättäen raivoissaan ehdotuksesta ja syyttelevät Kokoomusta:






Tuomioistuinviraston perustaminen Vantaalle vahvistaa työpaikkojen keskittymistä etelään – "Älkää heinähatut vaivautuko"

Kärnä hermostui Multalan puheista: ”Jos tämä on kokoomuksen linja, Metsähallituksen pääkonttori siirrettävä Rovaniemelle välittömästi”

Se on kyllä mielenkiintoista, kuinka työttömien pitäisi jättää elämänsä ja juosta työn perässä minne tahansa, mutta nämä pääkaupunkiseudun työpaikat eivät ikinä saa siirtyä.
 
Se on kyllä mielenkiintoista, kuinka työttömien pitäisi jättää elämänsä ja juosta työn perässä minne tahansa, mutta nämä pääkaupunkiseudun työpaikat eivät ikinä saa siirtyä.

Samaa tarinaa tämä, että päätetään työttömien juoksuttamisesta pitkien matkojen päähän ja sitten itse istutaan merssun takapenkillä vaikka ollaan vain hesen sisällä.
 
Pitäiskö tässä vähän antaa tunnustusta medialle? Ainahan sitä väitetään, että vihervasemmistolainen media ei vihreitä arvostele, lähinnä mainostaa.
On tässä nyt kuitenkin aikalailla julkisuudessa laitettu Toukon kyvyt puheenjohtajana arvostelun kohteeksi ja vihjaillaan, että pitäiskö ukko vaihtaa parempaan. Lisäksi aina muistutetaan, että kannatus laskee.

Ei tätä nyt vielä minään ajojahtina voi pitää kuin pahimmat vihreät, mutta ei todellakaan ole sitä julkisuutta, mitä haluaisivat.
Nojaa, lähinnä tehdään yhdestä syntipukki, eli Toukon sekoilu erotetaan puolueen muista jäsenistä tai kulttuurista. Parempi vihreille on Toukon haukkuminen, kuin olla hiljaa koska se antaisi mielikuvan, että kaikki vihreät ovat samaa maata.
 
Se on kyllä mielenkiintoista, kuinka työttömien pitäisi jättää elämänsä ja juosta työn perässä minne tahansa, mutta nämä pääkaupunkiseudun työpaikat eivät ikinä saa siirtyä.
Nämä itkut siitä että jotain virastoja yms pitäisi siirtää muualle maahan kuullostaa yhtä järkevältä kuin että helsinkiläiset vaatisivat että esim paperitehtaat pitäisi tuoda helsingin lähistölle koska me tarvitaan työpaikkoja.:D:kahvi:
 
Jos asiat ovat sellaisia, etteivät maailman parhaat asiantuntijatkaan ymmärrä niistä mitään (kuten talouspolitiikassa usein ovat), niin onko tuolla mitään merkitystä tekeekö päätöksen kansanedustajamummo vai ihan vaan perusmummo?

Eivätkä ne asiat nyt niin monimutkaisia ole vaan tiivistyvät hyvin muutamaan pointtiin joiden mukaan poliitikot ja rahamiehet toimivat;

-Jos voin rangaistuksetta ottaa toisilta niin aivan varmasti otan.
-Pyrin pakoilemaan vastuuta jos se vain on mahdollista.
-Käytän mieluumin toisten rahoja.
-En luovu omastani jos sinulla ei ole voimaa/halua sitä minulta väkisin ottaa.
-Valehtelen jos siitä on minulle etua.
-Syytän muita siitä mitä itse teen.
-Tieto on valtaa ja sen ääreen pääsyä kannattaa rajoittaa.
-Sota olisi hyvä olla jokusen vuosikymmenen välein.
 
Nojaa, lähinnä tehdään yhdestä syntipukki, eli Toukon sekoilu erotetaan puolueen muista jäsenistä tai kulttuurista. Parempi vihreille on Toukon haukkuminen, kuin olla hiljaa koska se antaisi mielikuvan, että kaikki vihreät ovat samaa maata.
Joo,näinhän se menee. Politiikka on kuitenkin paljon peliä jossa haetaan mahdollisimman isoa kannatusta. Nyt ennen vaaleja tätäkin asiaa on varmasti puitu Vihreiden taustajoukoissa ja nähtiin Toukon sairausloma hyväksi ratkaisuksi. Kaikki tähtää nyt vaaleihin.

Noin muuten, niin onhan Touko ollut aikamoisessa myllerryksessä viime ajat mutta toisaalta aika normaalia noinkin julkisessa työssä. Eikä mun mielestä esimerkiksi tuosta homobaarissa esiintymisestä mitään isoa negatiivista aaltoa (heh) tullut? Enemmänkin se että ehkä nyt koetaan että viimeisen vuoden paljolti negatiivisesti julkisuudessa esiintynyt kaveri ei ole oikein hyvä keulahahmo Vihreille.
 
Nämä itkut siitä että jotain virastoja yms pitäisi siirtää muualle maahan kuullostaa yhtä järkevältä kuin että helsinkiläiset vaatisivat että esim paperitehtaat pitäisi tuoda helsingin lähistölle koska me tarvitaan työpaikkoja.:D:kahvi:
Valtiolla on jokatapauksessa velvollisuus koko maata kohtaan. Jos se tarkoittaa vallan käyttöä ja virastojen sijoittelua maahan tasaisesti, niin sitten valtion pitää se tehdä.

Tietysti jos Suomi on liian iso, niin varmasti siitä voitaisiin luovuttaa esim pääkaupunkiseutua lukuunottamatta loput Venäjälle, tai kuka nyt haluaisi itselleen, niin ei olisi mitään ongelmia.

Nykyisillä tietoverkoilla ym virastojen hajautus ei pitäisi olla ongelma.
 
Eivätkä ne asiat nyt niin monimutkaisia ole vaan tiivistyvät hyvin muutamaan pointtiin joiden mukaan poliitikot ja rahamiehet toimivat;

-Jos voin rangaistuksetta ottaa toisilta niin aivan varmasti otan.
-Pyrin pakoilemaan vastuuta jos se vain on mahdollista.
-Käytän mieluumin toisten rahoja.
-En luovu omastani jos sinulla ei ole voimaa/halua sitä minulta väkisin ottaa.
-Valehtelen jos siitä on minulle etua.
-Syytän muita siitä mitä itse teen.
-Tieto on valtaa ja sen ääreen pääsyä kannattaa rajoittaa.
-Sota olisi hyvä olla jokusen vuosikymmenen välein.

Enemmän tämä kuulostaa sitlä, miten vasemmisto ja AY-liike toimii, kuin miten "rahamiehet" toimii.
 
Nykyisillä tietoverkoilla ym virastojen hajautus ei pitäisi olla ongelma.

No niin no, tietoverkot eivät poista kaikkia ongelmia. Suurin on työvoiman saatavuus, mitä isompi väestökeskittymä niin sitä helpompaa on yleensä löytää sopivasti koulutettua väkeä. Toki tämä riippuu siitä minkälaisia työpaikkoja virastossa on.
Lisäksi jos työhön liittyy paljon tapaamisia ulkopuolisten sidosryhmien kanssa niin sitten on tärkeää olla lähellä noita sidosryhmiä ja/tai hyviä liikenneyhteyksiä. Toki telcoilla yms. tuota tilannetta voidaan parantaa mutta en ole vielä nähnyt yhtään sellaista remote presence toteutusta joka oikeasti pärjäisi oikeille tapaamisille. Edes ne joissa molemmissa päissä on huippuun viritetyt järjestelmät.
 
No niin no, tietoverkot eivät poista kaikkia ongelmia. Suurin on työvoiman saatavuus, mitä isompi väestökeskittymä niin sitä helpompaa on yleensä löytää sopivasti koulutettua väkeä. Toki tämä riippuu siitä minkälaisia työpaikkoja virastossa on.
Lisäksi jos työhön liittyy paljon tapaamisia ulkopuolisten sidosryhmien kanssa niin sitten on tärkeää olla lähellä noita sidosryhmiä ja/tai hyviä liikenneyhteyksiä. Toki telcoilla yms. tuota tilannetta voidaan parantaa mutta en ole vielä nähnyt yhtään sellaista remote presence toteutusta joka oikeasti pärjäisi oikeille tapaamisille. Edes ne joissa molemmissa päissä on huippuun viritetyt järjestelmät.

Ihan hyvä niiden sidosryhmien on välillä käydä tuulettumassa muuallakin maassa, eikä mökkihöperöityä sinne pääkaupunkiseudulle. Kaupunkeja, joista kyllä löytyy työväoimaa johonkin virastoon on pitkin Suomea, joten sekään ei ole ongelma. Nyt oli puhe hajauttamisesta.

Monet myös muuttaisivat PK seudulta mieluusti pois esim asuntotilanteen ym ongelmien takia.
 
Eivätkä ne asiat nyt niin monimutkaisia ole vaan tiivistyvät hyvin muutamaan pointtiin joiden mukaan poliitikot ja rahamiehet toimivat;

-Jos voin rangaistuksetta ottaa toisilta niin aivan varmasti otan.
-Pyrin pakoilemaan vastuuta jos se vain on mahdollista.
-Käytän mieluumin toisten rahoja.
-En luovu omastani jos sinulla ei ole voimaa/halua sitä minulta väkisin ottaa.
-Valehtelen jos siitä on minulle etua.
-Syytän muita siitä mitä itse teen.
-Tieto on valtaa ja sen ääreen pääsyä kannattaa rajoittaa.
-Sota olisi hyvä olla jokusen vuosikymmenen välein.

Ei millään pahalla, mutta kuulostaa lähinnä täydellisesti omassa elämässään epäonnistuneen katkeralta tilitykseltä, jolla yrittää uskotella itselleen, että menestyminen onnistuu vain olemalla moraaliton paskiainen :think: Voi vain arvailla, mistä tuollainen katkeruus voisi kummuta.
 
Nojaa, lähinnä tehdään yhdestä syntipukki, eli Toukon sekoilu erotetaan puolueen muista jäsenistä tai kulttuurista. Parempi vihreille on Toukon haukkuminen, kuin olla hiljaa koska se antaisi mielikuvan, että kaikki vihreät ovat samaa maata.

Minusta Vihreistä välittyy se, että oikeasti ei haluttaisi Toukoa tukea, mutta vähän velvollisuudesta niin kuitenkin pitää tehdä. Siksi kaikki tuen ilmaisut Toukolle ovat niin laimeita ja väkinäisiä.
 
Ei millään pahalla, mutta kuulostaa lähinnä täydellisesti omassa elämässään epäonnistuneen katkeralta tilitykseltä, jolla yrittää uskotella itselleen, että menestyminen onnistuu vain olemalla moraaliton paskiainen :think: Voi vain arvailla, mistä tuollainen katkeruus voisi kummuta.

Siirretään eduskunta vaikka Vaasaan, niin voitaisiin kuulla samanlaista valitusta, mutta pääkaupunkiseudulta.;)
 
Ihan hyvä niiden sidosryhmien on välillä käydä tuulettumassa muuallakin maassa, eikä mökkihöperöityä sinne pääkaupunkiseudulle. Kaupunkeja, joista kyllä löytyy työväoimaa johonkin virastoon on pitkin Suomea, joten sekään ei ole ongelma. Nyt oli puhe hajauttamisesta.

Niin tai sitten todennäköisesti kyseisestä virastosta jouduttaisiin ravaamaan jatkuvasti noiden sidosryhmien luona, usein juurikin siellä pääkaupunkiseudulla.
Työvoiman saatavuus riippuu siitä minkälaisia työtehtäviä on. Fimean pitäisi olla varoittava esimerkki siitä että työvoiman saatavuus on merkittävä tekijä noissa valtion virastoissakin. Mutta kepu's gotta kepuloida.

Monet myös muuttaisivat PK seudulta mieluusti pois esim asuntotilanteen ym ongelmien takia.

PK seutu vetää paljon enemmän väkeä sisään kuin sieltä lähtee. Lisäksi se että haluaa muuttaa sanotaan nyt vaikkapa Helsingistä Hyvinkäälle on pikkasen eri asia kuin Helsingistä Rovaniemelle.
 
Minusta Vihreistä välittyy se, että oikeasti ei haluttaisi Toukoa tukea, mutta vähän velvollisuudesta niin kuitenkin pitää tehdä. Siksi kaikki tuen ilmaisut Toukolle ovat niin laimeita ja väkinäisiä.

Ja onhan tuollainen ikävän julkisuuden kierre hankala, eihän se vaan mene poikki. Iltalehti päätti muistuttaa kaikista Toukon mokista yhdessä jutussa.
Puheenjohtajan kohujen värittämä vuosi - Olivatko nämä kohut liikaa Aallolle?
 
Niin tai sitten todennäköisesti kyseisestä virastosta jouduttaisiin ravaamaan jatkuvasti noiden sidosryhmien luona, usein juurikin siellä pääkaupunkiseudulla.
Työvoiman saatavuus riippuu siitä minkälaisia työtehtäviä on. Fimean pitäisi olla varoittava esimerkki siitä että työvoiman saatavuus on merkittävä tekijä noissa valtion virastoissakin.
Totta kyllä. Mutta kannattaa muistaa nuo syyt, kun seuraava EU-virasto perustetaan taas Suomen sijaan Länsi- tai Keski-Eurooppaan. Helsinki on Euroopan Rovaniemi.
 
Totta kyllä. Mutta kannattaa muistaa nuo syyt, kun seuraava EU-virasto perustetaan taas Suomen sijaan Länsi- tai Keski-Eurooppaan. Helsinki on Euroopan Rovaniemi.

Juu toki. Tämä tosin tekee siitä vielä absurdimpaa kun noiden EU-virastojen kohdalla jotku politiikot oikeasti ehdottaa että Suomi hakisi niitä muualle kuin Helsinkiin.
 
Ihan hyvä niiden sidosryhmien on välillä käydä tuulettumassa muuallakin maassa, eikä mökkihöperöityä sinne pääkaupunkiseudulle. Kaupunkeja, joista kyllä löytyy työväoimaa johonkin virastoon on pitkin Suomea, joten sekään ei ole ongelma. Nyt oli puhe hajauttamisesta.

Monet myös muuttaisivat PK seudulta mieluusti pois esim asuntotilanteen ym ongelmien takia.

No jos näin ja näin on niin miksi pitäisi pakottamalla noita hajasijoittaa ja miksi maaseutu ei vaan pysy ihan itekseen "elinvoimaisena"? :kahvi:
 
Asiaton käytös
No jos näin ja näin on niin miksi pitäisi pakottamalla noita hajasijoittaa ja miksi maaseutu ei vaan pysy ihan itekseen "elinvoimaisena"? :kahvi:

Kun katsot oikeudeksesi esittää typeriä kysymyksiä, niin sitten minäkin.

Miksi sinun ÄO on lähempänä 50 kuin 100?
 
Kun katsot oikeudeksesi esittää typeriä kysymyksiä, niin sitten minäkin.

Miksi sinun ÄO on lähempänä 50 kuin 100?

No jos näin ja näin on niin miksi pitäisi pakottamalla noita hajasijoittaa ja miksi maaseutu ei vaan pysy ihan itekseen "elinvoimaisena"? :kahvi:



Tuo oli itse asiassa oikein hyvä kysymys. Osaatko vastata siihen @Zefram Cochrane ?


Tässä muutama luku avuksi:

Kaupungistuneilla alueilla asui 43 % suomalaisista vuonna 1950, 64 % vuonna 1970, 79 % vuonna 1990, 84 % vuonna 2010 ja 85 % vuonna 2015. Ennusteen mukaan myös 87 % vuonna 2030 ja 90 % vuonna 2050.


Kaupungistuminen on ilmiö, joka etenee vääjäämättä kaikkialla, ja toki sitä vastaan voi pullikoida, mutta pidemmälle katsoen se on rahan heittämistä kankkulan kaivoon. Kaupungistuminen ei muuten tarkoita sitä, että kaikkien tarvitsisi asua itse kaupungeissa, vaan niitä ympäröivillä (maaseutumaisillakin) alueilla.
 
Typeriin kysymyksiin ei kannata vastata.

Hyvä kysymys on, että miksi kaikki pitäisi asua samassa paikassa, jos asumisen hinta on jo nyt liian korkea alemmille palkkaluokille?


Ei, vaan sä et osaa vastata kuin menemällä henkilökohtaisuuksiin.


Ei ole mikään pakko asua kaupungin keskustassa, missä luultavasti on kalleinta. Nythän emme siis puhu vain Helsingistä, vaan kaupungeista lähtien vaikkapa Oulusta. Maaseudulla haja-asutusalueella asuminen on varsin kallista, jos aletaan tarkastella sitä, miten paljon palvelujen järjestäminen sinne maksaa.


Toki väittely tästä on sinällään turhaa, koska tuo kehityssuunta ei ole käännettävissä. Hidastaa sitä voi, ja sitähän Keskusta kovasti yrittääkin.
 
Hyvä kysymys on, että miksi kaikki pitäisi asua samassa paikassa, jos asumisen hinta on jo nyt liian korkea alemmille palkkaluokille?

Ei kannatakaan, mutta tällä ei ole mitään tekemistä erilaisten julkisen sektorin virastojen sijoittamisen kanssa.

Samojen asioiden parissa työskentelevät virastot kannattaa sijoittaa lähekkäin, jotta ne voivat tehdä tehokkaammin yhteistyötä. Fyysinen tapaaminen kun vaan on aivan ylivoimainen tapa kokoustaa. Lisäksi Helsingissä on varmasti pätevää työvoimaa tarjolla, jossain Kuopiossa välttämättä ei.
 
Miksi kaikki ollaan aina sijoittamassa Kuopioon, onhan Suomessa muitakin kaupunkeja? Turku, Tampere, Oulu jne. Ja samaan aikaan Helsingissä ulistaan kuinka liikenneruuhkat uhkaa joka puolella ja suunnitellaan ruuhkamaksuja yms. No millähän eri tavoilla niihin ruuhkiinkin voisi vaikuttaa?
 
Miksi kaikki ollaan aina sijoittamassa Kuopioon, onhan Suomessa muitakin kaupunkeja? Turku, Tampere, Oulu jne. Ja samaan aikaan Helsingissä ulistaan kuinka liikenneruuhkat uhkaa joka puolella ja suunnitellaan ruuhkamaksuja yms. No millähän eri tavoilla niihin ruuhkiinkin voisi vaikuttaa?

No se että tuleeko Helsinkiin vaikkapa 100 lisää työpaikkaa jonkun viraston muodossa ei vaikuta Helsingin väkimäärään ja ruuhkiin kovin paljon.
 
No se että tuleeko Helsinkiin vaikkapa 100 lisää työpaikkaa jonkun viraston muodossa ei vaikuta Helsingin väkimäärään ja ruuhkiin kovin paljon.
Eli mitään ei voi tehdä koska vaikutus on mitätön :D Samaa perustetta ei kuitenkaan käytetä esimerkiksi rikollisuuden torjunnassa, eihän jonkun rikollispoppoon nappaaminenkaan vaikuta kokonaismäärään kovin paljon.

Entä jos niitä siirrettäviä virastoja olisi enemmänkin kuin yksi? Valtiokonttori listaa 66 valtion kirjanpitoyksikköä, valtaosa niistä on helsingissä, ja luulisi että jotkut niistä olisi ihan siirtokelpoisia johonkin noista >100k asukkaan tuppukyliin tuolla periferiassa.
 
Ei millään pahalla, mutta kuulostaa lähinnä täydellisesti omassa elämässään epäonnistuneen katkeralta tilitykseltä, jolla yrittää uskotella itselleen, että menestyminen onnistuu vain olemalla moraaliton paskiainen :think: Voi vain arvailla, mistä tuollainen katkeruus voisi kummuta.

Juu toi
Enemmän tämä kuulostaa sitlä, miten vasemmisto ja AY-liike toimii, kuin miten "rahamiehet" toimii.

Kyllä se minusta kuulostaa siltä miten valta toimii, käytti sitä sitten AY-liike, vasemmisto, poliitikko, suursijoittaja tai suuryritys.
 
Eli mitään ei voi tehdä koska vaikutus on mitätön :D Samaa perustetta ei kuitenkaan käytetä esimerkiksi rikollisuuden torjunnassa, eihän jonkun rikollispoppoon nappaaminenkaan vaikuta kokonaismäärään kovin paljon.

Entä jos niitä siirrettäviä virastoja olisi enemmänkin kuin yksi? Valtiokonttori listaa 66 valtion kirjanpitoyksikköä, valtaosa niistä on helsingissä, ja luulisi että jotkut niistä olisi ihan siirtokelpoisia johonkin noista >100k asukkaan tuppukyliin tuolla periferiassa.

Jos kaikki noista yksiköistä siirrettäisiin, niin Helsinki ei varmaan pysyisi pystyssä. Miksi ihmeessä veronmaksajien pitää maksaa Helsingin ylläpitämisestä. Miksei se pysy itsekseen elinvoimaisena?:think:
 
Jos kaikki noista yksiköistä siirrettäisiin, niin Helsinki ei varmaan pysyisi pystyssä.

:sholiday:


Eivätkä ne asiat nyt niin monimutkaisia ole vaan tiivistyvät hyvin muutamaan pointtiin joiden mukaan poliitikot ja rahamiehet toimivat;

-Jos voin rangaistuksetta ottaa toisilta niin aivan varmasti otan.
-Pyrin pakoilemaan vastuuta jos se vain on mahdollista.
-Käytän mieluumin toisten rahoja.
-En luovu omastani jos sinulla ei ole voimaa/halua sitä minulta väkisin ottaa.
-Valehtelen jos siitä on minulle etua.
-Syytän muita siitä mitä itse teen.
-Tieto on valtaa ja sen ääreen pääsyä kannattaa rajoittaa.
-Sota olisi hyvä olla jokusen vuosikymmenen välein.


Tällaisia ajatuksia taitavat kuitenkin vaalia lähinnä henkilöt, jotka haluavat oikeuttaa itselleen kuvantunlaisen käyttäytymisen. "Maailma on paha, joten miksen itsekin toimisi samoin."
 
Jos kaikki noista yksiköistä siirrettäisiin, niin Helsinki ei varmaan pysyisi pystyssä. Miksi ihmeessä veronmaksajien pitää maksaa Helsingin ylläpitämisestä. Miksei se pysy itsekseen elinvoimaisena?:think:

Siitä huolimatta että Helsinki on Suomen pääkaupunki, Helsingin työpaikoista vain 30% on julkisella sektorilla.
Muita suurempia kaupunkeja PK-seudun ulkopuolella:
Tampere: 30%
Turku: 35%
Oulu: 37%
Jyväskylä: 37%
Kuopio: 41%
Rovaniemi: 46%

Ja PK-seutu muuten:
Espoo: 25%
Vantaa: 20%
 
Siitä huolimatta että Helsinki on Suomen pääkaupunki, Helsingin työpaikoista vain 30% on julkisella sektorilla.
Muita suurempia kaupunkeja PK-seudun ulkopuolella:
Tampere: 30%
Turku: 35%
Oulu: 37%
Jyväskylä: 37%
Kuopio: 41%
Rovaniemi: 46%

Ja PK-seutu muuten:
Espoo: 25%
Vantaa: 20%

Hyvin johtaa harhaan tilasto kun ottaa kunnan työntekijät mukaan laskuihin.

Kolmannes valtion työpaikoista Helsingissä - Kuntalehti

Tämän uutisen mukaan Helsinki on varsin hyvin edustettuna valtion työpaikkojen määrässä mitattuna.
 
Hyvin johtaa harhaan tilasto kun ottaa kunnan työntekijät mukaan laskuihin.

Kolmannes valtion työpaikoista Helsingissä - Kuntalehti

Tämän uutisen mukaan Helsinki on varsin hyvin edustettuna valtion työpaikkojen määrässä mitattuna.

Toki siellä on paljon niitä valtion työpaikkoja. Pointti oli se että tuosta huolimatta Helsingissä julkisten työpaikkojen määrä on erittäin pieni. Eli noiden työpaikkojen siirrolla ei olisi mitään katastrofaalisia vaikutuksia Helsingille, toisin kuin mitä @Zefram Cochrane väitti.
 
Hyvin johtaa harhaan tilasto kun ottaa kunnan työntekijät mukaan laskuihin.

Kolmannes valtion työpaikoista Helsingissä - Kuntalehti

Tämän uutisen mukaan Helsinki on varsin hyvin edustettuna valtion työpaikkojen määrässä mitattuna.

Nämä tukiaiskunnat eivät löydy pelkästään pääkaupunkiseudulta. Myös yliopistot ovat merkittäviä valtion tukiaisia paikkakunnilleen. Hajasijoitus pitäisi siis tehdä muualle kuin yliopistokaupunkeihin.:think:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom