Jotta keskustelussa autoilun kuluista ja tuloista yhteiskunnalle voisi keskustella mitenkään järkevästi pitäisi ottaa huomioon monen monta asiaa, ja lisäksi hyväksyä keskustelu muista asioista samoilla määreillä (eli mukaan myös ne autoalan aina muistamat alvit ja välillistenkin kulujen alvit
).
Autoilun kuluista mm.
- valtion kulut tieverkon suhteen
- menneet mahdollisesti jyvittämättömät kulut (myös rahoituksen kulut) pääosa tieverkosta kun on rakennettu velkarahalla 60-70luvuilla.
- kuntien kulut tieverkosta miinustettuna niiltä osin kun valtio osallistuu jo laskelmassa huomioiduin kuluin
- julkisen yhteiskunnan kulut parkkeeraamisesta
- yhteiskunnan kulut autoilun haitoista
- ja kymmeniä muita asioita, joita en osaa ottaa huomioon
Autoilun tuloista mm.
- Verotulot
- Välilliset verotulot
- Yhteiskunnan kilpailukykyyn liittyvät positiiviset vaikutukset laajan ja kunnollisen tieverkon ansiosta
- ja kymmeniä muita asioita, joita en osaa ottaa huomioon
Erikokoisissa kaupungeissa asuneena luonnollisesti autoilu vituttaa, koska sille on uhrattu niin paljon. Mutta samalla pitää muistaa, että yhteiskunta pyörii toistaiseksi pääosin kumipyörien päällä (niin yksityisautoilun, joukkoliikenteen ja rahdinkin osalta).
Mailma muuttuu kyllä kokoajan ja samalla kun autoilu väistyy pikkuhiljaa kaupungeista ja niidenkeskustoista ja niistä tulee elinvoimaisempia ja viihtyisempiä, ei pidä unohtaa sitä merkitystä mikä autoilulla on ollut ja on edelleen meidän yhteiskunnalle.
Kehitys jossa autoilu vähenee, ilman että siitä on selvää haittaa yhteiskunnalle on kyllä hyväksi.