Joo, työttömyysetuuden saamiseen täytyy tietysti pyrkiä myös työllistymään. Tuo yrittäjyyteen kannustus olisi varmasti monelle (ei millekkään ratkaisevalle valtaosalle) hyvä tapa eli jos tykkäät räplätä pienkoneita, tietokoneita, autoja tms harrastuksena niin se pitäisi olla hyvin kannattavaa myös itsensä työllistävänä yrittäjätoimintana.
Välimeren maissa aika paljon on ravintoloita, joita pyörittää kokonainen perhe. Ravintola auki aamusta iltaan viikon jokaisena päivänä. Tällainen elämäntapa vs suomalainen jossa halutaan 37.5-tuntisesta viikosta nelipäiväiseen muistuttaa minua siitä että enpä odota ihan hirveän isoja muutoksia tulevaisuudessakaan.
Minä esim. tykkään räplätä tietokoneita, mutta en jaksa uskoa että pystyisin sillä saamaan elantoni että esim. ilmoittaisin Torilla että hei onko PC-pulmia voisin tulla katsomaan että mummon tietokone vielä pelaa ja Windows päivittynyt. Eiköhän nuo hommat joko hoida tyttärenpoika, tai yhä enemmän ei edes ole kotona sitä PC:tä vaan tabletti tai puhelin joka vaihdetaan uuteen kun menee rikki.
Olen täälläkin joskus maininnut kun keskustelin eräällä pelipalstalla kahden amerikkalaisen foorumilaisen kanssa, ihan kysyen miten he hankkivat elantonsa. Molemmat olivat itsensä työllistäjiä, toinen piti jotain liekitettyä lankkupizzakojua jossain, toinen taas kierteli mahdollisesti useankin osavaltion alueella autolla ostamassa ihmisiltä rikki menneitä kodinkoneita ja raskaampiakin (maatalous- yms.) koneita, korjasi niitä ja myi eteenpäin voitolla. Molemmat tuntuivat elävän ihan ok elämää tuloillaan, saivat laskunsa maksettua ja oli varaa muuhunkin elämään.
Kai täälläkin asuntojen flippaajia yms. löytyy jotka ostavat huonokuntoisia asuntoja tai taloja ja pienen kunnostuksen jälkeen pyrkivät myymään voitolla pois, mutta jotenkin tuli vain kuva että Amerikoissa paljon herkemmin keksitään joku oma tapa hankkia elantonsa, kuin vain jäädään tuleen makaamaan surkuttelemaan kun ei tule viiteen sataan työhakemukseen mitään vastakaikua valmistumisen jälkeen tai työttömyyden iskiessä. Hallituksen vika!
Edellisen työttömyysjaksoni aikana näitä kovasti mietin, miten pystyisin työllistämään itseni jollain osaamisellani tai vaikka opettelemalla uuden taidon (katusoittajana?), mutta kovasti tyhjää löi. Onneksi lopulta löysin taas IT-alan työpaikan mutta jos nyt tulisi työttömyys eteen, pidän epätodennäköisenä että ainakaan IT-alalle enää työllistyisin, kun näkee miten vaikeaa minua kyvykkäämmillä ja nuoremmilla ex-kollegoilla tuntuu olevan löytää IT-alan töitä enää.
Hieman yllättäen yksi mahdollisuus ainakin lisätienesteihin voisi tulla vaimoni kautta, joka osaa kokkailla omalla reseptillään naposteltavia joilla tuntuu olevan ihan kivasti menekkiä tietyissä piireissä. Minä pystyisin siinä hyvin häntä auttamaan, sekä teossa mutta varsinkin raaka-aine ja valmiiden tuotteiden kuljetuksissa jne.
Tässä vaan tulee taas se epämotivoiva asia eteen että jos tuollaiseen ryhtyisi ihan ammatillisesti tekemään, käsitykseni on että jos meille kummallekaan tai molemmille tulisi työttömyys oikeista töistä, emme ehkä saisikaan työttömyysturvaa koska KELA on sitä mieltä että olemme jo valmiiksi yrittäjiä(kin) jotka eivät ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen tms.
Eli, kannattavampaa on olla tekemättä mitään tuollaista omaa lisätienestijuttua päivätyönsä ohessa, ja työttömyyden iskiessä alkaa tehdä sitä vasta kun ansiosidonnainen loppuu, jos sittenkään (jos siitä ei jääkään tarpeeksi käteen verrattuna työttömänä eläen tuilla).
Tai sitten pyrkii tekemään pimeänä verottajalta ja KELA:lta piilossa, mikä tietysti olisi rikos josta seuraa rangaistus.