Kyllä, koska iso veroale maksaisi paljon menetettyinä verotuloina ja meillä ei ole suuren valtionvelan vuoksi paljon aikaa odotella niiden taloudellisen toimeliaisuuden vaikutusten realisoitumista.
Toisekseen pitää olla myös syy miksi sitä rahaa pitäisi tienata vielä enemmän, niin olisi luontevaa, että osa siitä rahasta kanavoitaisiin talouselämälle poistamalla joitain valtion nykyään verotuloilla hoidettuja hommia.
Muutenhan on se riski, että nykytrendi jatkuu ja hyvätuloiset vaan tiputtavat työtunteja ja nauttivat hyvästä tulotasosta ja yhteiskunnan palveluista. En itse ainakaan ole erityisen voimakkaasti kiinnostunut nostamaan tehtyjen työtuntien määrää tuloja lisätäkseni ja tämä on aika vahvasti oman kuplan sisällä ystävien ja tuttavien suuntaus.
Meillä on vaan sellainen ongelma siinä, että valtionvelka kasvaa vaikka veroaste on maailman korkeimpia ja kun samalla viedään kannustimia taloudelliselta toimeliaisuudelta, niin se on aika myrkkyä. Bengt Holmström sen kuvasi aika hyvin, että Suomea vaivaa ylisuuri valtioriippuvuus/valtiokeskeisyys. Se aiheuttaa pitkälti nykyisen tilanteen: kun saavutat tietyn tulotason, niin enempään ei hirveästi kannata pyrkiä koska et hyödy siitä itse kovinkaan paljon - muut nauttivat työsi hedelmät, kysymättä sinulta mitään ja vielä vittuilevat päälle vähän että "pidä sinä kermaperse turpasi kiinni ja maksa." Siinä kun sitten puntaroit että ottaisiko lisää vastuuta, panostaisiko vähän enemmän, tekisikö vähän isompia tunteja.... niin jossain vaiheessa vain on niin, että kompensaatio ei vaan riitä. Silloin on mielestäni aika nurinkurinen ajatus että koitetaan pitää ne hyvätuloiset tekemässä töitä sillä, että verotetaan kaikki hyöty niin täysin, että on vain pakko tehdä. Ei äkkiseltään tule mieleen kovin paljon tehokkaampaa motivaation tappajaa.
Tässä olen pyöritellyt suunnitelmaa nopeutetusta lainanmaksusta ja seurannut välillä Dave Ramseyn juttuja. Siellä on jonkin verran tarinoita, missä jotkut ovat sulatelleet aika isojakin velkapääomia pois melko lyhyessä tahdissa tekemällä todella paljon töitä ja elämällä säästeliäästi. Yksi syy miksi se onnistuu on se, että oman tulotason nostaminen on mahdollista tekemällä enemmän töitä. Suomessa jyrkkä veroprogressio kuohii sen idean aika tehokkaasti ja se on todennäköisesti myös yksi syy siihen, miksi maamme on niin pääomaköyhä.