• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Asumistukijärjestelmä uudistuu mutta ilmeisesti tämä aiemmin kaavailtu 10 000e varallisuusraja on jätetty pois?

Millä tavalla se on "ilmeisesti jätetty pois"? Onko tuolle lähdettä? Hallitusohjelmassa se on, enkä muista uutista, että tuosta oltaisiin luovuttu. Tuo tulee käsittelyyn ensi syksynä.
 
Huomautus - olkiukkoilu, älä pistä sanoja toisen käyttäjän suuhun
Jos ihminen ei suostu antamaan rahaa valtiolle, valtio laittaa hänet vastoin tahtoaan pieneen koppiin jopa vuosien ajaksi. Kyllä tuo väkivallan määritelmän aika hyvin täyttää.
Kuulostaa siltä että haluaisit muuttaa vaikkapa yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin, siellä kun ei käytännössä tarvitse maksaa veroja mistään tuloistansa. No joo vaikka verojen maksu on ollut melkolailla normaalia länsimaissa jo vuosisatoja, on syytä muistaa miksi niitä maksetaan: niillä valtio pyörii ja maksaa menonsa ja kulunsa.
Jos veroja ei Suomessa olisi, olisi tämä maa ihan varmasti täysin eri näkönen mesta, ja saatettaisiin jopa puhua venäjää? Mene tiedä, mutta itse ainakin mielelläni maksan veroja ollen täysin tietoinen siitä että niillä rahoilla tehdään yhteistä hyvää koko maan hyväksi.

Näin ainakin, sen periaatteessa pitäisi olla, ja vaikka aina en valtion kulloisenkin johdon kanssa olekaan samaa mieltä en kyllä lähtisi kyseenalaistamaan verojen maksun tärkeyttä.
 
Kuulostaa siltä että haluaisit muuttaa vaikkapa yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin, siellä kun ei käytännössä tarvitse maksaa veroja mistään tuloistansa. No joo vaikka verojen maksu on ollut melkolailla normaalia länsimaissa jo vuosisatoja, on syytä muistaa miksi niitä maksetaan: niillä valtio pyörii ja maksaa menonsa ja kulunsa.
Jos veroja ei Suomessa olisi, olisi tämä maa ihan varmasti täysin eri näkönen mesta, ja saatettaisiin jopa puhua venäjää? Mene tiedä, mutta itse ainakin mielelläni maksan veroja ollen täysin tietoinen siitä että niillä rahoilla tehdään yhteistä hyvää koko maan hyväksi.

Näin ainakin, sen periaatteessa pitäisi olla, ja vaikka aina en valtion kulloisenkin johdon kanssa olekaan samaa mieltä en kyllä lähtisi kyseenalaistamaan verojen maksun tärkeyttä.
Ihmeellistä sanojen laittamista suuhun. En minä ole haluamassa muuttaa mihinkään arabikuntiin ja tiedän miksi veroja maksetaan. Ei se silti poista verojen maksamisen pakollisuuden taustalla olevaa väkivaltauhkaa.
 
No soteala työllistää 400000 työntekijää. Lähihoitajia on luokkaa 80000. Eli kyllä niitä saa vaikka palkka ei huikea olisikaan, mutta tarve sen kuin kasvaa. Silloin pitää lisätä vetovoimatekijöitä mutta myös helpottaa työperäistä maahanmuuttoa jos silläkin saataisiin lisää tekijöitä ilman palkkakulujen nostoa. Ei tuohon ole eikä tarvitse olla yhtä ratkaisua. Hoitajat myös saivat ihan tuntuvan palkkaratkaisun johon itse Millariikka oli kovin tyytyväinen.
Tarvetta on siis työntekijöille mille kelpaa pienempi palkka?
 
Ei, vaan tarvetta on työntekijöille. Palkka löytyy kun tarjonta ja kysyntä kohtaavat. Palkan pienentämistä ei ole kukaan tainnut ehdottaa.
Niin niille ulkomaalaisille työntekijöille ettei tarvitse nostaa palkkoja. Ei palkka taida kohdata työhön nähden kun tekijöitä ei ole tarpeeksi.
 
Niin niille ulkomaalaisille työntekijöille ettei tarvitse nostaa palkkoja. Ei palkka taida kohdata työhön nähden kun tekijöitä ei ole tarpeeksi.

Tarvetta on kaikille työntekijöille, suomalaisille ja ulkomaalaisille. Työn tarjonnan lisääminen vähentää paineita kustannusnousulle. Lekurien palkat on jo käsittämättömän suuret, joten en oikein keksi mitään syytä sille, että niitä haluttaisiin hilata vielä tästäkin ylöspäin ja estää työperäinen maahanmuutto, (mikä on onneksi mahdotonta EU:n takia). Sama koskee niitä koodareita sun muita, joista on työvoimapulaa, jota et halunnut tunnustaa.

Suomessa on useilla aloilla työvoimapula, halusit tai et.
 
Tarvetta on kaikille työntekijöille, suomalaisille ja ulkomaalaisille. Työn tarjonnan lisääminen vähentää paineita kustannusnousulle. Lekurien palkat on jo käsittämättömän suuret, joten en oikein keksi mitään syytä sille, että niitä haluttaisiin hilata vielä tästäkin ylöspäin ja estää työperäinen maahanmuutto, (mikä on onneksi mahdotonta EU:n takia). Sama koskee niitä koodareita sun muita, joista on työvoimapulaa, jota et halunnut tunnustaa.

Suomessa on useilla aloilla työvoimapula, halusit tai et.
Halpatyövoimaa se on jos ulkomailta tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei suomalaiselle kelpaa. Lähihoitajan peruspalkka on luokkaa 2300e/kk, eikä tuolla ainakaan pk-seudulla pärjää inhimillisesti.
Stadi sulki leikkipuistoja ja siirsi työntekijöitä päiväkoteihin, kun orjapalkalla ei riittänyt tekijöitä.
 
Halpatyövoimaa se on jos ulkomailta tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei suomalaiselle kelpaa. Lähihoitajan peruspalkka on luokkaa 2300e/kk, eikä tuolla ainakaan pk-seudulla pärjää inhimillisesti.
Se on kuitenkin pääosin vuorotyötä. Haittalisineen lähihoitajan koko maan keskipalkka 2021 oli 2856€/kk (lähde: Duunitori). Voisi se olla enemmänkin, mutta sitten maksaisimme tietysti kaikki enemmän veroa (mikä kyllä itselleni sopisi), koska sieltä se soten rahoitus lopulta tulee.
 
Halpatyövoimaa se on jos ulkomailta tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei suomalaiselle kelpaa

Ai kuten lääkärit ja sovelluskehittäjät? Mitähän sä oikein tarkoitat? Ja muutoinkin tuo on aika jännä tapa ajatella. Samaa logiikkaa voisi jaktaa Suomen sisälle:

Halpatyövoimaa se on jos toisesta maakunnasta tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei uusimaalaisille kelpaa
Halpatyövoimaa se on jos töölöstä tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei eiralaisille kelpaa

Tietenkin työn tarjonnan rajoittaminen nostaa kustannuksia. Mutta jos työvoimaa saadaan ilman julkisen sektorin kustannusten kasvattamista, niin onhan se helvetin paljon parempi ratkaisu kansantaloudelle.

Lähihoitajan peruspalkka on luokkaa 2300e/kk, eikä tuolla ainakaan pk-seudulla pärjää inhimillisesti.

Harvan tarvitsee pärjätä pelkällä peruspalkalla. Kaikilla ei ole lapsia tai kallista asuntoa. Tää menee taas siihen keskusteluun kun foorumilla tullaan kertomaan että summalla X ei voi mitenkään pärjätä, vaikka selvästi moni pärjää. Muutoin meillä ei olisi PK-seudulla lähihoitajia.
 
Viimeksi muokattu:
Ai kuten lääkärit ja sovelluskehittäjät? Mitähän sä oikein tarkoitat? Ja muutoinkin tuo on aika jännä tapa ajatella. Samaa logiikkaa voisi jaktaa Suomen sisälle:

Halpatyövoimaa se on jos toisesta maakunnasta tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei uusimaalaisille kelpaa
Halpatyövoimaa se on jos töölöstä tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei eiralaisille kelpaa

Tietenkin työn tarjonnan rajoittaminen nostaa kustannuksia. Mutta jos työvoimaa saadaan ilman julkisen sektorin kustannusten kasvattamista, niin onhan se helvetin paljon parempi ratkaisu kansantaloudelle.



Harvan tarvitsee pärjätä pelkällä peruspalkalla. Kaikilla ei ole lapsia tai kallista asuntoa. Tää menee taas siihen keskusteluun kun foorumilla tullaan kertomaan että summalla X ei voi mitenkään pärjätä, vaikka selvästi moni pärjää. Muutoin meillä ei olisi PK-seudulla lähihoitajia.
Nykyään hyvinvointi alueet tarjoaa lähäreille 3500 kuukaudessa. Jatkuvasti tulee Facebook mainoksia. Ihan naurettava palkka moisesta työstä. Ei ihme että hva kustannukset lähtee käsistä.
 
Iltalehti | Kommentti: Duunarit panivat kovat piippuun, mutta kyse taitaa olla vasta alkulämmittelystä.

Lisäksi Aalto korosti, että Orpon hallitus on tehnyt itsestään työmarkkinaosapuolen, kun se ajaa läpi työelämäheikennyksiään – työnantajien tuella.
Aalto ei olisi voinut sitä paremmin sanoa.
Sitä niittää mitä kylvää.
Kärsijänä lyhytnäköisellä politiikalla on tässä asiassa sekä duunarit, että yritykset.

Eikä laiteta sitä samaa levyä päälle siitä, että "miksi ne kiukuttelee, demokraattisesti valitulla hallituksella on täysi lain oikeus tehä mitä vaan"
Niin on onneksi liitoillakin oikeus tehdä näin. Lisäksi tuokin argumentti on aika epärehellinen, kun osa näistä äänistä saaneet hallituspuolueet väittivät tekevänsä täysin erilaista työvoimapolitiikkaa ennen vaaleja.
 
Nykyään hyvinvointi alueet tarjoaa lähäreille 3500 kuukaudessa. Jatkuvasti tulee Facebook mainoksia. Ihan naurettava palkka moisesta työstä. Ei ihme että hva kustannukset lähtee käsistä.

Missäs sellaisia palkkoja lähihoitajille tarjotaan?

Toki vuorolisillä öitä ja viikonloppuja tekemällä voi tuohon päästäkin ja olen nähnyt jonkun ilmeisen epätoivoisen kesätyöilmoituksen kovilla palkoilla (koska vaihtoehto on luultavasti ollut yksikön sulkeminen), mutta en kyllä vielä nähnyt, että säännönmukaisesti missään tarjottaisiin peruspalkaksi tuollaisia summia.
 
Aalto ei olisi voinut sitä paremmin sanoa.
Sitä niittää mitä kylvää.
Kärsijänä lyhytnäköisellä politiikalla on tässä asiassa sekä duunarit, että yritykset.

Eikä laiteta sitä samaa levyä päälle siitä, että "miksi ne kiukuttelee, demokraattisesti valitulla hallituksella on täysi lain oikeus tehä mitä vaan"
Niin on onneksi liitoillakin oikeus tehdä näin. Lisäksi tuokin argumentti on aika epärehellinen, kun osa näistä äänistä saaneet hallituspuolueet väittivät tekevänsä täysin erilaista työvoimapolitiikkaa ennen vaaleja.
Nämä parin päivän lakot on valitettavasti mitä luultavimmin hallituksen kannalta siedettäviä. Ennen vanhaan olisi lakot tai ainakin lakkouhka laitettu viikoiksi ja tarvittaessa kuukausiksi. Ja jos ei tehoa, myös satamat ja kuljetus kiinni. Sen seurauksena sitten joko alettiin neuvottelemaan tai pres. toimesta vaihdettiin hallitusta.
 
Missäs sellaisia palkkoja lähihoitajille tarjotaan?

Toki vuorolisillä öitä ja viikonloppuja tekemällä voi tuohon päästäkin ja olen nähnyt jonkun ilmeisen epätoivoisen kesätyöilmoituksen kovilla palkoilla (koska vaihtoehto on luultavasti ollut yksikön sulkeminen), mutta en kyllä vielä nähnyt, että säännönmukaisesti missään tarjottaisiin peruspalkaksi tuollaisia summia.
Loviisan alueelle kaiketi kotihoitoon siinä haettiin tekijöitä. 3500 lähihoitajille ja 3800 sairaanhoitajille. Ei ollut mitään mainintaa vuoroista ja lisistä. https://m.facebook.com/profile.php/?id=100091820233127
 

Liitteet

  • Screenshot_20231228_132610_Brave.jpg
    Screenshot_20231228_132610_Brave.jpg
    192,3 KB · Luettu: 52
Millä tavalla se on "ilmeisesti jätetty pois"? Onko tuolle lähdettä? Hallitusohjelmassa se on, enkä muista uutista, että tuosta oltaisiin luovuttu. Tuo tulee käsittelyyn ensi syksynä.
Ainakaan Kelan sivuilla ei asumistukiuudistuksiin liittyvissä tuoreissakaan ilmoituksissa ja infoissa asiaa mainita enää sanallakaan. Sama koskee aivan viime aikoina lehdistössä näkyneitä uutisia. Kuitenkin mainitaan myöhemmin voimaan tuleva omistusasuntojen saatavien tukien loppuminen. Miksi tämä yksittäinen detaili olisi jätetty myöhemmin päätettäväksi, kun suuret linjat on lyöty läpi?
 
Ainakaan Kelan sivuilla ei asumistukiuudistuksiin liittyvissä tuoreissakaan ilmoituksissa ja infoissa asiaa mainita enää sanallakaan. Sama koskee aivan viime aikoina lehdistössä näkyneitä uutisia. Kuitenkin mainitaan myöhemmin voimaan tuleva omistusasuntojen saatavien tukien loppuminen. Miksi tämä yksittäinen detaili olisi jätetty myöhemmin päätettäväksi, kun suuret linjat on lyöty läpi?

Johtuu siitä, että tuota varallisuusrajaa ei ole vielä päätetty eduskunnassa. Tuolla Kelan sivuilla taas kerrotaan muutoksista, joista on jo eduskunnan päätös - vaikka itse muutos astuisi voimaan myöhemmin. Mutta siellä ei varmaan kerrota muutoksista, jotka on vasta tulossa eduskunnan käsittelyyn. Esim. tuo omistusasumismuutos päätettiin jo tänä vuonna. Mutta varallisuusraja tosiaan tulossa vasta ensi vuonna käsittelyyn.
 
No. Eikös hallitusohjelman mukaisesti ole tulossa leikkaukset asumistukeen ja omistusasumisen asumistuen poistaminen kokonaan? Tällaiset tarinat julkisuudessa ja niiden ympärille rakentuvat moraalipaniikin ilmentyvät tietenkin lisäävät toimien hyväksyttävyyttä. Samoin kuin teki oliko se nyt Sipilän hallituksen aikana nämä sossu-Tatut yms. tarinat.
Ja kuten kirjoitin, lietsojana tai katalyyttinä useimmiten toimii media, ihan omista lähtökohdistaan eli bisnesmielessä. Sen osalta ei siis kysymys ole niinkään politiikasta, vaan tämän kaltainen sisältö myy ja tuottaa sivulla käyntejä ja sitä kautta mainosnäyttöjä.
Media tietysti kirjoittaa bisnes edellä ja varmasti siinä osin myös päätoimittajan/ toimittajan mielipiteet mukaan suodattuvat.

Nämä parin päivän lakot on valitettavasti mitä luultavimmin hallituksen kannalta siedettäviä. Ennen vanhaan olisi lakot tai ainakin lakkouhka laitettu viikoiksi ja tarvittaessa kuukausiksi. Ja jos ei tehoa, myös satamat ja kuljetus kiinni. Sen seurauksena sitten joko alettiin neuvottelemaan tai pres. toimesta vaihdettiin hallitusta.
Olisin kovasti yllättynyt ellei lakkoja tule lisää. Kyse on kuitenkin siitä miten se talouden kakku jaetaan kaikkien kesken. Nyt hallitus vähentää euroja maksukykyyn nähden selkeästi enemmän pieni ja keskituloisilta ja erittäin hyvin toimeen tulevien euromääräistä tuloeroa kasvatetaan.
Vaikka valtaosa kansalaissita ymmärtää valtiontalouden heikon tilan. Vuosikymmeniä on tuloeroja kasvatettu ja ylimpien tulejen verotusta kevennetty.

Kun kerran haluamme jakaa euroja vastikkeetta ulkomaalaisille ne vaan on pakko jostain ottaa ja mun veikkaus on, että niitä otetaan vielä verojen korotuksen muodossa myös hyvätuloisilta. Varaahan siihen on jos vertaa edellisen ison 1990-laman aikaiseen verotukseen.
Verotettava ansiotulo 2024 , euroa Vero alarajan kohdalla, euroa Vero alarajan ylittävästä tulon osasta, % Lähde: Vuoden 2024 talousarvioesitys: näin verotus muuttuu
0 ........................... 0............................... 12,64
20 500 2 591,20...................... 19
30 500 4 491,20...................... 30,25
50 400 10 510,95.................... 34
88 200 23 362,95.................... 42
150 000 49 318,95................... 44
Huom! Vuonna 2023 SOTE-menot maksettiin valtionveroista (kunnallisvero vain jotain 4,36-10,89%, keskimäärin 7,38 Lähde: Kuntaliitto)

-Yli 14000 €/kk tienaavien (mm. ministerit) verot putoaa 2009€/vuosi <=> n.167€/kk€
-opettajilla ja poliiseilla tuloluokassaan verot putoaa n. 20€/kk

(Yli 14000 €/kk tienaavien verot putoaa 2000€ Vuonna 2023 14000*12=168000€ => 22727,62 +44%* (168000-85800)= 59247,62€)
=> eli jos tienaat (vähennysten jälkeen) 168000€ vuodessa maksat valtion veroa 35,27% ja jos asut kauniaisissa päälle tulee n. 4,36% kunnalisveroa eli yht. 39,63%
+ kirkollisvero halutessa ja muita pieniä sotumaksuja ja tietysti Yle-vero

Vuonna 2024 14000*12=168000€ => 49318,95€ +44%* (168000-150000)= 57238,95€)
Huom! Vuonna 2023 SOTE-menot maksettiin valtionveroista (kunnallisvero vain jotain 4,36-10,89%, keskimäärin 7,38 Lähde: Kuntaliitto)

Verotettava ansiotulo vuonna 2023, [euroa] Vero alarajan kohdalla, euroa Vero alarajan ylittävästä tulon osasta, %
0–19 900........................... 0,00............................ 12,64
19 900–29 700................. 2 515,36....................... 19,00
29 700–49 000.................. 4 377,36 ...................... 30,25
49 000–85 800................. 10 215,61..................... 34,00
85 800- ...................... 22 727,61..................... 44,00
Huom! Vuonna 2023 SOTE-menot maksetaan valtionveroista (kunnallisvero vain jotain 4,36-10,89%, keskimäärin 7,38 Lähde: Kuntaliitto)


Lähde: Laki vuoden 2022 tuloveroasteikosta 1131/2021 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Jotta voitaisiin paremmin verrata (Sote-menot vuonna 2022 maksoivat kunnat)
Verotettava ansiotulo vuonna 2022, [euroa] Vero alarajan kohdalla, euroa Vero alarajan ylittävästä tulon osasta, %
19 200 - 28700...................... 8,00............................ 6,00
28700 – 47300................. 578,00....................... 17,25
47300 – 82900.................. 3786,50 ...................... 21,25
82 900 - ................. 11351,50..................... 31,25 (Korkein valtionvero-% vuonna 2022)


Vuonna 1990 ylimmän tulorajan verotus [markkoina]. Lähde: "Täytämme veroilmoituksen verovuosi 1990" -painos vuodelta 1990
38000-54000................. 50............................ 9,00
67000-94000................. 3960......................... 24,00
94000-148000............... 10440........................ 29,00
148000-265000.............. 26100........................ 35,00
265000........................ 67500........................ 43,00
Lisäksi perittiin 0,9% varallisuusveroa yli 1.000.060 mk omaisuudesta (sen ylittävästä, alarajalla 500mk)

Pienituloisten hyvä muistaa, että vero lasketaan vasta vähennysten jälkeen muodostuneesta/jäljelle jääneestä ansiotulosta. Tilastokeskus
-mukaan 1990 markka vastaa 0,29 euroa vuoden 2022 arvolla
-Toisaalta kevytpolttoöljy maksoi 1990 n. 1,1mk/litra ja nyt n. 1.5€/litra.

Tosta voisi vetää johtopäätöksen, että verotaakkaa on siirretty hyvätuloisilta pieni-ja keskituloisten? maksettavaksi
Vuonna 1991 liikevaihtovero oli 21.2% ja arvonlisävero on nyt 24%
 
Olisin kovasti yllättynyt ellei lakkoja tule lisää. Kyse on kuitenkin siitä miten se talouden kakku jaetaan kaikkien kesken. Nyt hallitus vähentää euroja maksukykyyn nähden selkeästi enemmän pieni ja keskituloisilta ja erittäin hyvin toimeen tulevien euromääräistä tuloeroa kasvatetaan.
Vaikka valtaosa kansalaissita ymmärtää valtiontalouden heikon tilan. Vuosikymmeniä on tuloeroja kasvatettu ja ylimpien tulejen verotusta kevennetty.

1703773322081.png


Tuloeroja on kasvatettu vuosikymmeniä, mutta jostain syystä se ei näy tilastoissa. Suomessa on edelleen erittäin pienet tuloerot ja progressiivinen verotus on maailman kärkeä. Jos progressiota vielä kasvatettaisiin, niin osaavimmilla kavereilla alkaisi olla melko suuri houkutus lähteä ulkomaille töihin.
 
1703773322081.png


Tuloeroja on kasvatettu vuosikymmeniä, mutta jostain syystä se ei näy tilastoissa. Suomessa on edelleen erittäin pienet tuloerot ja progressiivinen verotus on maailman kärkeä. Jos progressiota vielä kasvatettaisiin, niin osaavimmilla kavereilla alkaisi olla melko suuri houkutus lähteä ulkomaille töihin.
Joissain tilastoissa näkyy.
IMG_3121.jpeg
 
1703773322081.png


Tuloeroja on kasvatettu vuosikymmeniä, mutta jostain syystä se ei näy tilastoissa. Suomessa on edelleen erittäin pienet tuloerot ja progressiivinen verotus on maailman kärkeä. Jos progressiota vielä kasvatettaisiin, niin osaavimmilla kavereilla alkaisi olla melko suuri houkutus lähteä ulkomaille töihin.
Jos katsot niitä huipputuloisten määrää ne ovat nouseet ja vastaavasti keskituloisten ostovoima on heikentynyt monella eri alalla. Siellä alimmissa tuloissa ei sitä alentumista niinkään näy (tyhjästä on paha nyhjästä). Minusta on siis jo lähes täysin selvää, että ylimmän tuloluokan verotusta nostetaan siinä on jotain13% varaa nostaa, jos verrataan v. 1990 tilanteeseen. Osa varmasti lähtee niin tapahtui (muutto Ruotisiin) myös maaseudun autioituessa 1900 luvulla, mutta harvoin hyväpalkkaset hommat ovat tekijäänsä vaille jääneet.
Taloutemme on vaan niin kuralla, että kaikkia konsteja joudutaan sen raiteilleen palauttamiseksi tekemään. Joskus muistelen kansanedustajienkin joutuneet palkkojaan laskemaan.
 
Iltalehti | Kommentti: Duunarit panivat kovat piippuun, mutta kyse taitaa olla vasta alkulämmittelystä.


Aalto ei olisi voinut sitä paremmin sanoa.
Sitä niittää mitä kylvää.
Kärsijänä lyhytnäköisellä politiikalla on tässä asiassa sekä duunarit, että yritykset.

Eikä laiteta sitä samaa levyä päälle siitä, että "miksi ne kiukuttelee, demokraattisesti valitulla hallituksella on täysi lain oikeus tehä mitä vaan"
Niin on onneksi liitoillakin oikeus tehdä näin. Lisäksi tuokin argumentti on aika epärehellinen, kun osa näistä äänistä saaneet hallituspuolueet väittivät tekevänsä täysin erilaista työvoimapolitiikkaa ennen vaaleja.
Jälleen kerran yksi hyvä syy lakkauttaa AY-liikkeet kokonaan, kieltää lakkoilu ja haltuunottaa kaikki liittopomojen ja liittojen omaisuus. On aivan sairasta että poliittinen lakkoilu on ylipäätään ikinä sallittu kun kyseessä on käytännössä vallankaappaus ja varsinkaan nämä humalaiset rasvapallerot ei tajua mitään valtiontaloudesta vaan ahneuksissaan yrittävät upottaa jo valmiiksi velkaantuneen Suomen.
 
Taloutemme on vaan niin kuralla, että kaikkia konsteja joudutaan sen raiteilleen palauttamiseksi tehdä. Joskus muistelen kansanedustajienkin joutuneet palkkojaan laskemaan.
Jospa vaihteeksi karsittaisiin turhista menoista, käydään läpi nuo yritystuet ja lakkautetaan niistä 75 %. Verotusta ei ole varaa kiristää. Itse en ole mitenkään erityisen hyvätuloinen, mutta silti marginaalivero on mulla jo 49,5 %, ja alta 100 000 € vuosituloilla se on jo 59,2 %.
 
Jospa vaihteeksi karsittaisiin turhista menoista, käydään läpi nuo yritystuet ja lakkautetaan niistä 75 %. Verotusta ei ole varaa kiristää. Itse en ole mitenkään erityisen hyvätuloinen, mutta silti marginaalivero on mulla jo 49,5 %, ja alta 100 000 € vuosituloilla se on jo 59,2 %.
Minua on ihmetyttänyt jo kauan. miksi kapitalistisessa yhteiskunnassa en valtion kautta sijoittaessani (valtion yritystuki) saa ko. yrityksen osakkeita, mutta kun suoraan sijoitan saan niitä. Eihän tossa ole mitää järkeä ei kukaan yrittäjä sijoita ilmaiseksi, katsokaa vaikka Leijonan Luolaa.

Sulla taitaa olla vähän "hakusessa" toi marginaaliveron määräytyminen? Katso yllä aiemmin olevan spoilerin sisään siellä on mm. vähän laskelmia.
Valtion vero on maksimi 150.000 tuloilla 44% ja kunnallisvero vaihtelee 4,36-10,89%, keskimäärin 7,38 Lähde: Kuntaliitto

lisäksi tulee, jos noi veroksi lasket: Vuonna 2024 työntekijä maksaa
0,79% Tyllisyysrahastolle
1.52% Ns. minipidätys (sairaanhoito- ja päivärahamaksu) yli 16499€ tuloista 1.52%
8,65% (*Työntekijän eläkevakuutusmaksu: 53–62-vuotiaat (tai 7,15%) <- toi on siis "talletus" omiin eläkkeisiin korvamerkittynä joten ei ns. perinteinen vero
Vapaaehtoinen kirkollisvero 1-2%?

(*
Työntekijän eläkevakuutusmaksu: 17–52-vuotiaat 7,15 % 7,15 %
Työntekijän eläkevakuutusmaksu: 53–62-vuotiaat 8,65 % 8,65 %
Työntekijän eläkevakuutusmaksu: 63–68-vuotiaat 7,15 % 7,15 %
 
Viimeksi muokattu:
Sulla taitaa olla vähän "haluksessa" toi marginaaliveron määräytyminen? Katso yllä aiemmin olevan spoilerin sisään siellä on mm. vähän laskelmia.
Valtion vero on maksimi 150.000 tuloilla 44% ja kunnallisvero vaihtelee 4,36-10,89%, keskimäärin 7,38 Lähde: Kuntaliitto
Sulla on nyt ihan hukassa mitä tarkoittaa marginaalivero.

Marginaalivero on lisäpalkkaan kohdistuva vero.
Ostat kolme maitoa hinnalla 1 €/litra mutta mutta 4 maitoa maksaakin sulle 6 €.

Tällöin 4 litraa maitoa maksaa sulle 1,5 € litra, mutta todellisuudessa olet maksanut 3 ensimmäisestä maitolitrasta 1 €/litra mutta neljännestä maitolitrasta olet maksanut 3 €/litra.



 
Sulla on nyt ihan hukassa mitä tarkoittaa marginaalivero.

Marginaalivero on lisäpalkkaan kohdistuva vero.
Ostat kolme maitoa hinnalla 1 €/litra mutta mutta 4 maitoa maksaakin sulle 6 €.

Tällöin 4 litraa maitoa maksaa sulle 1,5 € litra, mutta todellisuudessa olet maksanut 3 ensimmäisestä maitolitrasta 1 €/litra mutta neljännestä maitolitrasta olet maksanut 3 €/litra.

Tossa sun linkissäsi lasketaan työeläkemaksu marginaaliveroa laskettaessa ja taisi olla toi vapaaehtoinen kirkollisverokin siinä sekä kunnalisverokin joka siinä pitääkin olla.
mutta toi kunnallisvero vaihtelee 6% ja ne todella hyvätuloiset pyrkivät muuttamaan niihin pienemmin verotettaviin kuntiin.

Eli verojaan voi pienentää muuttamalla Kauniaisiin ja eroamalla kirkosta, ellei jo näin ole tehnyt. Eläkemaksu ei mielestäni ole perinteinen vero, vaan se on sijoitus tulevaisuuteen, monelle se on ainut asia missä säästetään niille eläkepäiville, jotka melkein kaikille joskus eteen tulevat.
Eli kyllä mä osaan ton marginaaliveron laskeaa. Ja ne prossat olen jo tuonut esiin.
150000 tuloilla marginaalivero on minimissään 44+4,36+0,79+1,52= 50,76% + ylemaksu n, 0,001%
sekä jos niin haluat pakollinen sijoitus omiin tuleviin eläkkeisiin 7,15%-8,65%

Kyllä 150000 verotettavien vuositulojen ( yli 80€/h 150000€ alarajalla) ylittävistä tuloista voi ton maksaa. 10000 lisätuloista jää silti käteen reilut 4000€ jonka eteen se pienituloinen joutuu kuukausia tekemään töitä.
Eli ei se maitopurkki sille 150000 tienaavalle niin kalliilta tunnu, kuin vaikkapa 2000€/kk brutto tienaavalle. Jos rehellisiä halutaan olla.
 
150000 tuloilla marginaalivero on minimissään 44+4,36+0,79+1,52= 50,76% + ylemaksu n, 0,001%

Ei tarvitse arvailla, täällä on laskettu marginaalivero auki:


Marginaalivero on tasan 56,9% jos palkka on välillä 98k - 163k.

Laskelmien veroprosentit sisältävät verohallinnon perimät tuloverot (valtion tulovero, kunnallisvero, kirkollisvero, yleisradiovero, sairausvakuutuksen sairaanhoito- ja päivärahamaksut) sekä pakolliset palkasta pidätettävät veronluonteiset työeläke- (ei sisällä 53–62-vuotiaiden korotusosuutta) ja työttömyysvakuutusmaksut.
 
Ei tarvitse arvailla, täällä on laskettu marginaalivero auki:


Marginaalivero on tasan 56,9% jos palkka on välillä 98k - 163k.
Korjataan nyt vielä tätäkin, kuten yllä jo kerroin margianaalivero "vaihtelee", riippuen missä kunnassa asut, maksatko kirkollisveron vai et.
-Sekä tulkinnasta riippuen työeläke on joko veroa tai pakollinen talletus todennäköisesti saamallesi työeläkkeelle ja se ainakin vielä riippuu siitä kuinka paljon sitä itse maksat. Ja yleensä kun teet ylitöitä siihen lisätään 50% tai enemmän, jolla mm. yritetään korvata tuota kireämpää verotusta tehdyistä lisätyöstä.

Nostetaan tuolta Spoileristani vielä
"(Yli 14000 €/kk tienaavien verot putoaa 2000€ Vuonna 2023 14000*12=168000€ => 22727,62 +44%* (168000-85800)= 59247,62€)
=> eli jos tienaat (vähennysten jälkeen) 168000€ vuodessa maksat valtion veroa 35,27% ja jos asut kauniaisissa päälle tulee n. 4,36% kunnalisveroa eli yht. 39,63%
+ kirkollisvero halutessa ja muita pieniä sotumaksuja ja tietysti Yle-vero "

Eli edes noilla tuloilla ei tarvitse maksaa kuin hivenen vajaa 50% tuloistaan veroa, jos et maksa vapaehtoista kirkollisveroa ja asut kauniaisissa. Vaikka laskisit veroksi ton
"pakollinen talletus todennäköisesti saamallesi työeläkkeelle", ellet ole 52-63 vuotias.
=> Veikkaan, että ainakin toi 2000€ veronalennus tuolta tuloluokalta otetaan vielä pois ensi tai viimeistään seuraavana vuonna.

Ylitöiden teko tuo siis aina lisätuloja ja auttaa selviämään paremmin kasvavista maksuista. Kuten myös jos saa sitä palkkaa lisää vain sillä, että käy pyytämässä.
Edit: jos tuloetuuksia ei oteta huomioon, niistä en ole niin perillä

Sairaanhoitajat siinä aika hyvin onnistuivat lakkojen avulla. Josta seurasi Sote-kulujen lisäys ja siitä seuraa valtiontalouteen niitä sopeutustoimia joita sitten taas lakoilla vastustetaan ja kierre jatkuu... Sitä jaettavaa on aina rajallinen määrä-
 
Korjataan nyt vielä tätäkin, kuten yllä jo kerroin margianaalivero "vaihtelee", riippuen missä kunnassa asut, maksatko kirkollisveron vai et.
-Sekä tulkinnasta riippuen työeläke on joko veroa tai pakollinen talletus todennäköisesti saamallesi työeläkkeelle ja se ainakin vielä riippuu siitä kuinka paljon sitä itse maksat. Ja yleensä kun teet ylitöitä siihen lisätään 50% tai enemmän, jolla mm. yritetään korvata tuota kireämpää verotusta tehdyistä lisätyöstä.

Eli edes noilla tuloilla ei tarvitse maksaa kuin hivenen vajaa 50% tuloistaan veroa, jos et maksa vapaehtoista kirkollisveroa ja asut kauniaisissa. Vaikka laskisit veroksi ton
"pakollinen talletus todennäköisesti saamallesi työeläkkeelle", ellet ole 52-63 vuotias.
=> Veikkaan, että ainakin toi 2000€ veronalennus tuolta tuloluokalta otetaan vielä pois ensi tai viimeistään seuraavana vuonna.

Työeläke ei missään tapauksessa ole talletus. Saat eläkemaksuja vastaan lupauksen tulevaisuuden eläkkeestä ja sen ehtoja on heikennetty jo useasti. Tahti tuskin muuttuu tulevaisuudessa. Oikeastaan kokonaiseverotukseen pitäisi ottaa mukaan myös työnantajan maksama eläkemaksu, että saa kokonaiskuvan käteen jäävistä tuloista verrattuna työstä maksettavaan korvaukseen. Se näkyykö se palkkakuitilla on sivuseikka. Verotuksen tilanne veroluonteisine maksuineen on paljon synkempi kuin mitä noiden laskelmien perusteella näyttää.
 
Ai kuten lääkärit ja sovelluskehittäjät? Mitähän sä oikein tarkoitat? Ja muutoinkin tuo on aika jännä tapa ajatella. Samaa logiikkaa voisi jaktaa Suomen sisälle:

Halpatyövoimaa se on jos toisesta maakunnasta tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei uusimaalaisille kelpaa
Halpatyövoimaa se on jos töölöstä tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei eiralaisille kelpaa

Tietenkin työn tarjonnan rajoittaminen nostaa kustannuksia. Mutta jos työvoimaa saadaan ilman julkisen sektorin kustannusten kasvattamista, niin onhan se helvetin paljon parempi ratkaisu kansantaloudelle.



Harvan tarvitsee pärjätä pelkällä peruspalkalla. Kaikilla ei ole lapsia tai kallista asuntoa. Tää menee taas siihen keskusteluun kun foorumilla tullaan kertomaan että summalla X ei voi mitenkään pärjätä, vaikka selvästi moni pärjää. Muutoin meillä ei olisi PK-seudulla lähihoitajia.
Lääkäripulalle on oma syynsä.

Ei tuo peruspalkka ole kummoinen vaikkei asuisikaan kalliissa asunnossa.
Se on ihme että lähihoitajia on enää.
 
Työeläke ei missään tapauksessa ole talletus. Saat eläkemaksuja vastaan lupauksen tulevaisuuden eläkkeestä ja sen ehtoja on heikennetty jo useasti. Tahti tuskin muuttuu tulevaisuudessa. Oikeastaan kokonaiseverotukseen pitäisi ottaa mukaan myös työnantajan maksama eläkemaksu, että saa kokonaiskuvan käteen jäävistä tuloista verrattuna työstä maksettavaan korvaukseen. Se näkyykö se palkkakuitilla on sivuseikka. Verotuksen tilanne veroluonteisine maksuineen on paljon synkempi kuin mitä noiden laskelmien perusteella näyttää.
Jos uskoo Joulupukkiin, uskonee että työnantajat antaisivat työntekijöilleen ton nyt maksamaan joutuvat työntekijänsä eläkemaksuosuuden, jos se poistettaisiin.
Toisekseen sen eläkkeem maksaa lähes aina se työn tilaaja, koska se lasketaan sen työn/ tuotteen hintaan.

Olen nähnyt kun yritystoiminnalla saatu vauraus häviää huonoihin sijoituksiin ja loppuelämän joutuu elämään pienellä eläkkeellä, kun ei halunnut maksaa
itselleen kunnollista eläkettä

Viimeistään tosta opin, että toi pakollinen eläkejärjestelmä on paljon parempi kuin ei mitään. Meitä on täällä paljon, jotka elävät ns. kädestä suuhun.
Siitä ollaan samaa mieltä, että eläkkeiden maksuja tultanee tarkistamaan alaspäin, kuten aiemminkin on jo tehty ja niitä taitetuilla indekseillä muutenkin leikataan.

Joo enemmän veroja maksetaan. Noi laskelmat ovat oikeat, kun puhutaan suorista palkkaveroista. Ton lisäksi maksamme välillisiä veroja alv. sähkövero jne...
Valtio kuitenkin tarvitsee veroja toimiakseen. Se, että näin pieni kansa pitää huolta muistakin kuin omista kansalaisistaan, johtaa taloudellisesti mahdottomaan yhtälöön.
Olisi mielenkiintoista nähdä laskema euroista + tavaroiden arvosta, jotka olemme valtiona ulkomaille 1980 vuoden jälkeen antaneet. Se on valtava summa.
 
Viimeksi muokattu:
Lääkäripulalle on oma syynsä.

Ei tuo peruspalkka ole kummoinen vaikkei asuisikaan kalliissa asunnossa.
Se on ihme että lähihoitajia on enää.
Ennenvanhaan hoitajiksi ihmiset hakeutu, koska siinä oli varma työpaikka. Nykyään ei ihmisiä kiinosta varmatyöpaikka, vaan kiinostaa ihan muut asiat.
 
Viimeistään tosta opin, että toi pakollinen eläkejärjestelmä on paljon parempi kuin ei mitään. Meitä on täällä paljon, jotka elävät ns. kädestä suuhun.
Siitä ollaan samaa mieltä, että eläkkeiden maksuja tultanee tarkistamaan alaspäin, kuten aiemminkin on jo tehty ja niitä taitetuilla indekseillä muutenkin leikataan.

Joo, ei iso osa ihmisistä vaan pysty pitkäjänteiseen säästämiseen...
 
Taitaa olla Suomea laajempi ongelma länsimaissa tämä hoitoalan työvoimapula. Suuret ikäluokat vanhenee ja tuoreemmat ikäluokat on kooltaan pienempiä, samaan aikaan kun ihmiset elää vanhemmiksi. Terveyspalveluiden kysyntä siis kasvaa samalla kun tarjonta vähenee. Keskeinen ongelma ei mielestäni ole se, ettei hoitajia koulutettaisi tarpeeksi vaan se, etteivät hoitajat pysy alalla eivätkä varsinkaan niissä työpaikoissa joissa kysyntää työvoimalle eniten olisi.

Hoitoalan veto- ja pitovoiman lisäämiseksi on parempiakin vaihtoehtoja kuin palkankorotukset, esimerkiksi johtamisen ja lähiesimiestyön kehittäminen, joustavampi ja järkevämpi työvuorosuunnittelu, hoitajien työkuorman vähentäminen karsimalla pois muille kuuluvia tehtäviä, parempien vaikutusmahdollisuuksien tarjoaminen työn sisällön suhteen, laajemmat urakehitysmahdollisuudet, alan arvostuksen yleinen lisääminen, fiksut palkitsemisjärjestelmät jne.

Oikeastaan mikään realistinen palkankorotus ei pysty korjaamaan alan oikeita ongelmia, mutta se on helppo ratkaisuehdotus hoitajien ääniä kalasteleville poliitikoille ja ammattiliitoille joiden ei sovi sanoa ääneen, että iso osa alan ongelmista tulee alan sisältä mm. huonon johtamisen ja surkean työvuorosuunnittelun muodossa. Toki palkan voi ajatella suorana mittarina sille, miten paljon työntekijän työpanosta arvostetaan, ettei se siinä mielessä huono ajatus olisi lisäämään alan arvostusta osana ratkaisukokonaisuutta.
 
Halpatyövoimaa se on jos ulkomailta tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei suomalaiselle kelpaa.
Ai kuten lääkärit ja sovelluskehittäjät? Mitähän sä oikein tarkoitat? Ja muutoinkin tuo on aika jännä tapa ajatella.
IT-alallakin voi olla halpatyövoimaa. Tai siis on ollut ja on koko ajan.
Suomesta siirretään IT-työtä halpamaihin (Puola, Tsekki, Intia jne.). Tämä on selvä asia kaikille. Tässä ei ole mitään uutta.

Isot kansainväiliset IT-firmat maksavat huonompia palkkoja Suomessa oleville siirtotyöläisille. Tässä esimerkki:

Tuo on vuodelta 2019, mutta mikään ei ole muuttunut.

Lisäys:
" INTIALAISTA it-osaamista alihankintana ostavat suuret yritykset eivät pysty suoraan seuraamaan lähetettyjen työntekijöiden palkkatasoa. Työsuhde ja sen myötä palkkaus ja työaikojen seuranta ovat palveluita suomalaisyrityksille myyvien yritysten vastuulla. "
 
IT-alallakin voi olla halpatyövoimaa. Tai siis on ollut ja on koko ajan.
Suomesta siirretään IT-työtä halpamaihin (Puola, Tsekki, Intia jne.). Tämä on selvä asia kaikille. Tässä ei ole mitään uutta.

Isot kansainväiliset IT-firmat maksavat huonompia palkkoja Suomessa oleville siirtotyöläisille. Tässä esimerkki:

Tuo on vuodelta 2019, mutta mikään ei ole muuttunut.

Lisäys:
" INTIALAISTA it-osaamista alihankintana ostavat suuret yritykset eivät pysty suoraan seuraamaan lähetettyjen työntekijöiden palkkatasoa. Työsuhde ja sen myötä palkkaus ja työaikojen seuranta ovat palveluita suomalaisyrityksille myyvien yritysten vastuulla. "
Eikä näillä, edes tänne tuotettuna ole esim. mitään oikeaa irtisanomissuojaa. Jos hommat loppuu tai vähenee asiakkuudesta niin Intian mies tai nainen saa kenkää, ja siitä viis jos tänne on vaikka muuttanut.

Puhumattakaan sitten jos homma alihankitaan kokonaan Intiasta. Tuolla peli on vielä armottomampaa. Tämä se on sitä työsuhteiden oikeaa heikentämistä, jos jokin, mutta kaikki on tuosta hipihiljaa.
 
Täälläkin on viisaat päätelleet että liittojen lakkoilusta tällä kertaa kyse on yksinkertaistaen vain siitä yhdestä palkattomasta sairaspäivästä. Tämä on niin väärin, sillä hallitus kaavailee valtavia, mullistavia muutoksia työntekijöiden palkkaturvaan, ja jutun luettuaan en voi kuvitella että yksikään työntekijän asemassa seisoo tiuksasti hallituksen takana.


Nykytilanteessa jos työnantaja ilmoittaa, että yrityksen taloudellinen tilanne on niin huono, että on todennäköisesti pakko lomauttaa työntekijöitä, alkaa enintään kuuden viikon yt-neuvottelut. Koko tuon kuuden viikon ajan työntekijöille maksetaan palkkaa.

Jos lomautuksiin lopulta päädytään, alkaa nykyisin kahden viikon lomautusilmoitusaika. Myös tältä ajalta maksetaan palkkaa.

Tähän on tulossa muutos.

Enää viikko palkkaa
Hallituksen uudistusten mukaan alle 50 työntekijän yrityksissä poistuu yt-menettely, joka on nykyisin enintään kuusi viikkoa. Myös lomautusilmoitusaika on lyhenemässä kahdesta viikosta viikkoon.

– Riittää, kun työnantaja antaa viikon lomautusilmoituksen. Palkanmaksu päättyy siihen. Näin enintään kahdeksan viikon palkanmaksun jatkuminen on supistunut vain yhteen viikkoon, Nevaranta sanoo.


Yli 50 työntekijän yrityksissä yt-aika lyhenee kuudesta viikosta kolmeen viikkoon ja lomautusilmoitusaika kahdesta viikosta viikkoon. Palkanmaksu lyhenee siis kahdeksasta neljään viikkoon.

Nevaranta katsoo, että nykytilanteessa kahdeksan viikon palkallisen jakson aikana työntekijöillä on mahdollisuus alkaa varautua palkanmaksun päättymiseen ja ansiosidonnaiselle siirtymiseen.

Ei ihme että asiasta hereillä olevat sanovat nykyisen hallituksen vievän työelämää itäeurooppalaiseen suuntaan, ja pelkästään tämä toteutuessaan tulee mullistamaan koko totutun työkulttuurin Suomessa.


Jos firmalla menee niin huonosti että joudutaan lomautetuksi, nii eihän siitä pidäkään maksaa palkkaa. Jos työntekijä ei tuota mitään työpaikalla vaan istuu kotona, miksi hänelle pitäisi maksaa siitä? Täällä on joku käsittämätön sosialistinen ajatus, että työnantajan velvollisuutena on maksaa palkkaa vaikka työntekijä ei tekisi töitä?

Mites jos työntekijät itse ottaisivat selvää miten firmalle menee? Ja jos joutuu lomautetuksi niin sitten vaihtaa työpaikkaa jos liksa ei juokse. Mikä tässä on niin vaikeata?


Valitsetko:
  • Nyyh Nyyh nyt meijä firma kyykyttää meitä heittämällä meidät lomautetuiksi ja eivät maksa palkkaa, vaikka en tee mitään. Kiitti vitusti sinimustahallitus!!!111
  • Seuraat aktiivisesti miten yritykselläsi menee ja kun tilanne rupee näyttää helpommalta niin vaihdat työnantajaa jo ennen työnantajan lomautuspäätöstä

Ainiin mutta Suomen sosialistessa kansantasavallassa ihmisillä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Yksilön vastuunkanto omasta elämästä on aivan olematatonta, kun valtion pitäisi hyysätä kehdosta hautaan. Suomen järjestelmä regressoi kansalaisia oikeustoimikelvottomiksi ja valtioriippuvaisiksi aivot narikkaan heittäviksi ihmisiksi.
 
Halpatyövoimaa se on jos ulkomailta tarvitsee tekijöitä työlle mikä ei suomalaiselle kelpaa. Lähihoitajan peruspalkka on luokkaa 2300e/kk, eikä tuolla ainakaan pk-seudulla pärjää inhimillisesti.
Stadi sulki leikkipuistoja ja siirsi työntekijöitä päiväkoteihin, kun orjapalkalla ei riittänyt tekijöitä.

Orjapalkka siis ilmeisesti 2300 euroa kuukaudessa? Erikoinen maailma, jossa varsin erikoinen suomalainen kansa ja sen takiahan Suomeen tulijoita riittääkin. Suomessa asiat on selvästi rakennettu velkarahalla näyttämään liian hyvältä ja nyt talouskasvun pitkälti pysähdyttyä/loputtua kuuluu sitten tuollainenkin mielestäni pitkälti järjenvastainen ajatus. Jotain on pielessä, jos ei työtä, johon on ensin pitkälti maksuttoman koulutuksen saanut, olekaan sitten halua ottaa vastaan.
 
Nämä parin päivän lakot on valitettavasti mitä luultavimmin hallituksen kannalta siedettäviä. Ennen vanhaan olisi lakot tai ainakin lakkouhka laitettu viikoiksi ja tarvittaessa kuukausiksi. Ja jos ei tehoa, myös satamat ja kuljetus kiinni. Sen seurauksena sitten joko alettiin neuvottelemaan tai pres. toimesta vaihdettiin hallitusta.
Miksi kaipaat johonkin vanhaan aikaan?
Mitä hyvää pidemmän päälle luulet saavuttasi poliittisella lakkoilulla?
 
Jos firmalla menee niin huonosti että joudutaan lomautetuksi, nii eihän siitä pidäkään maksaa palkkaa. Jos työntekijä ei tuota mitään työpaikalla vaan istuu kotona, miksi hänelle pitäisi maksaa siitä? Täällä on joku käsittämätön sosialistinen ajatus, että työnantajan velvollisuutena on maksaa palkkaa vaikka työntekijä ei tekisi töitä?

Mites jos työntekijät itse ottaisivat selvää miten firmalle menee? Ja jos joutuu lomautetuksi niin sitten vaihtaa työpaikkaa jos liksa ei juokse. Mikä tässä on niin vaikeata?


Valitsetko:
  • Nyyh Nyyh nyt meijä firma kyykyttää meitä heittämällä meidät lomautetuiksi ja eivät maksa palkkaa, vaikka en tee mitään. Kiitti vitusti sinimustahallitus!!!111
  • Seuraat aktiivisesti miten yritykselläsi menee ja kun tilanne rupee näyttää helpommalta niin vaihdat työnantajaa jo ennen työnantajan lomautuspäätöstä

Ainiin mutta Suomen sosialistessa kansantasavallassa ihmisillä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Yksilön vastuunkanto omasta elämästä on aivan olematatonta, kun valtion pitäisi hyysätä kehdosta hautaan. Suomen järjestelmä regressoi kansalaisia oikeustoimikelvottomiksi ja valtioriippuvaisiksi aivot narikkaan heittäviksi ihmisiksi.
Ihan hyviä pointteja, mutta 1 viikko on varsin lyhyt, kun se on aiemmin ollut 8 viikkoa. Olisi lyhennetty alkuun 4 viikkoon tai edes 2-3 viikkoon ja katsottu vaikutuksia ja lyhennetty tyyliin hallituskauden loppupuolella lisää, jos tulokset vastaa odotuksia.
 
Miksi kaipaat johonkin vanhaan aikaan?
Mitä hyvää pidemmän päälle luulet saavuttasi poliittisella lakkoilulla?
Vaikka et multa kysykään, niin meillä on ollut ns. 3-kantasopimusmalli (monien lakkoilujen tuloksena) ja nyt hallitus on sitä kovasti muuttamassa työnantajien liiton lobbauksen johdosta.
Se että voidaan jo pienillä lakoilla vaikuttaa on paljon halvempi tapa kuin, että mentäisiin 1900-luvun suurlakkoihin. Toikin on hyvin vaikea yhtälö, kenelle ne työn tuloksena saadut eurot kuuluu; aina työnantajalle ja kun huonosti menee valtio tulee apuun. Vaiko annetaan sille työnantajallekin vastuuta huolehtia työntekijöistää (jotka omalta osaltaan mahdollistavat sen yrityksen olemassa olon) ja valtion (lue meidän veronmaksajien) ei tarvitse heti tulla apuun.

@91danger91
Työntekijöillä ei ole yrityksen toimintaan paljon vaikutusmahdollisuuksia eivätkä varmasti saa kaikkea tarvittavaa tietoa (jos edes on sitä kykyä tehdä oikea analyysi yrityksen tilasta) kaikissa yrityksissä kyetäkseen ennakoida yrityksen työtilanteen esim 5kk päästä. Edes yrittäjät itse eivät aina tiedä onko niitä töitä tulossa, vaikka useita miljoonatarjouksia on sisällä. Sitten jos/ kun se homma tulee on yrittäjänkin etu, että hänellä on ns. luottettavia työntekijöitä hommaa käynnistämään.

Ennen isot työnantajat tekivät asunnotkin työntekijöilleen, nyt luullakseni hyvin harva vaikka varaa olisi. Sairaanhoitopiireillä taitaa isoissa kaupungeissa olla henkilökunnalle
kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja.
 
Ihan hyviä pointteja, mutta 1 viikko on varsin lyhyt, kun se on aiemmin ollut 8 viikkoa. Olisi lyhennetty alkuun 4 viikkoon tai edes 2-3 viikkoon ja katsottu vaikutuksia ja lyhennetty tyyliin hallituskauden loppupuolella lisää, jos tulokset vastaa odotuksia.
Ei siinä muuta tarvitse kun hyvä henki työpaikalle ja vähän tehdä paremmin töitä. Ei tartte lomautuksia pelätä.
 
Ei siinä muuta tarvitse kun hyvä henki työpaikalle ja vähän tehdä paremmin töitä. Ei tartte lomautuksia pelätä.
Aina se ei mene näin ja on työnantajia, jotka ei arvosta työntekiöitä sekä suorittavan portaan työpaikan vaihto ei mene ihan samalla tavalla, kuin 10 000 € kuukausipalkan koodarilla.

Joten pikkasen realismia kehiin, kiitos.
 
Ihan hyviä pointteja, mutta 1 viikko on varsin lyhyt, kun se on aiemmin ollut 8 viikkoa. Olisi lyhennetty alkuun 4 viikkoon tai edes 2-3 viikkoon ja katsottu vaikutuksia ja lyhennetty tyyliin hallituskauden loppupuolella lisää, jos tulokset vastaa odotuksia.

Veikkaan et nyt kun on poliittinen piikki auki niin se käytetään täysimääräisesti vähän varmuuden varalta. Varmaa voidaan kalibroida vähän löysemmäksi jos nyt alkaa tuntumaan täysin kohtuuttomalta.

Vaikka et multa kysykään, niin meillä on ollut ns. 3-kantasopimusmalli (monien lakkoilujen tuloksena) ja nyt hallitus on sitä kovasti muuttamassa työnantajien liiton lobbauksen johdosta.
Se että voidaan jo pienillä lakoilla vaikuttaa on paljon halvempi tapa kuin, että mentäisiin 1900-luvun suurlakkoihin. Toikin on hyvin vaikea yhtälö, kenelle ne työn tuloksena saadut eurot kuuluu; aina työnantajalle ja kun huonosti menee valtio tulee apuun. Vaiko annetaan sille työnantajallekin vastuuta huolehtia työntekijöistää (jotka omalta osaltaan mahdollistavat sen yrityksen olemassa olon) ja valtion (lue meidän veronmaksajien) ei tarvitse heti tulla apuun.

@91danger91
Työntekijöillä ei ole yrityksen toimintaan paljon vaikutusmahdollisuuksia eivätkä varmasti saa kaikkea tarvittavaa tietoa (jos edes on sitä kykyä tehdä oikea analyysi yrityksen tilasta) kaikissa yrityksissä kyetäkseen ennakoida yrityksen työtilanteen esim 5kk päästä. Edes yrittäjät itse eivät aina tiedä onko niitä töitä tulossa, vaikka useita miljoonatarjouksia on sisällä. Sitten jos/ kun se homma tulee on yrittäjänkin etu, että hänellä on ns. luottettavia työntekijöitä hommaa käynnistämään.

Ennen isot työnantajat tekivät asunnotkin työntekijöilleen, nyt luullakseni hyvin harva vaikka varaa olisi. Sairaanhoitopiireillä taitaa isoissa kaupungeissa olla henkilökunnalle
kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja.

Niin no tuossa mallissa yrittäjä saa tehdä riskiarvion. Lomauttaako hyvätkin työntekijät, maksaa viikon palkan ja ottaa riskin että lähtevät menevään? Vai maksaako pidemmältä ajalta jos näyttää tilanne parantuvan. Jos firma menee nurin aivovuoden takia kun lomautettiin lyhyeiden voittojen takia niin se on voi voi yrittäjälle joka ahneuksissaan niin teki. Markkinataloudessa riskit koskevat niin työntekijöitä kuin työnantajia. Tämä on ihan hyvä pitää kaikkien mielessä. Tämähän on juuri sitä työmarkkinoiden joustavuutta jossa sitten haetaan sitä tasapainoa työn tekemisen ja työn antamisen välillä. Vähän joustoa tänne Pohjolan suunnitelmatalouteen.
 
Omistajasuvun lukuisat jäsenet nyhtivät osinkoina jokainen 2-5Me viimevuodelta ja silti porukkaa lomautettiin ja irtisanottiin niin viime, kuin tänäkin vuonna.

Yhä edelleen osingon tarkoitus ei ole ylläpitää yhtään turhaa suojatyöpaikkaa. Osinko maksetaan menneen tilikauden tuloksesta. Irtisanomisilla nimenomaan pyritään parantamaan yrityksen tulosta.

Ihmisillä on joku käsittämätön ajatus, että sillä osinkoeurolla pitäisi palkata työvoimaa, jolle ei löydy tuottavia töitä. Tämä sama väärinkäsitys vuodesta toiseen. Osakeyhtiön on tarkoitus tuottaa omistajilleen voittoa, ei tarjota kellekään työpaikkaa.
 
Yhä edelleen osingon tarkoitus ei ole ylläpitää yhtään turhaa suojatyöpaikkaa. Osinko maksetaan menneen tilikauden tuloksesta. Irtisanomisilla nimenomaan pyritään parantamaan yrityksen tulosta.

Ihmisillä on joku käsittämätön ajatus, että sillä osinkoeurolla pitäisi palkata työvoimaa, jolle ei löydy tuottavia töitä. Tämä sama väärinkäsitys vuodesta toiseen. Osakeyhtiön on tarkoitus tuottaa omistajilleen voittoa, ei tarjota kellekään työpaikkaa.
Yhä edelleen, ei kannata sitten yllättyä kun ryhmä ihmisiä haluaa vastustaa sitä että miljonäärit nyhtää hallituksen avulla tässä inflaatiomyllyssä heiltä, köyhiltä ja keskituloisilta vielä vähän lisää.
 
Yhä edelleen osingon tarkoitus ei ole ylläpitää yhtään turhaa suojatyöpaikkaa. Osinko maksetaan menneen tilikauden tuloksesta. Irtisanomisilla nimenomaan pyritään parantamaan yrityksen tulosta.

Ihmisillä on joku käsittämätön ajatus, että sillä osinkoeurolla pitäisi palkata työvoimaa, jolle ei löydy tuottavia töitä. Tämä sama väärinkäsitys vuodesta toiseen. Osakeyhtiön on tarkoitus tuottaa omistajilleen voittoa, ei tarjota kellekään työpaikkaa.
Toi perustunee siihen, että 1900 luvulla yritykset pitivät paremmin huolta työntekijöistään. Ja valtio tarjosi yrittäjille kohtuudella vaurastumisen. EIköhän tohon vähän tule
muutosta, kun seuraava hallitus miettii mistä ne eurot otetaan tämän ja edellisten hallitusten ottamien velkojen maksuun.
Eli veikkaan yritysten osinkojen verotuksen kiristymistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom