Työttömyyslukujen vertailu on hedelmätöntä, koska siinä ei näy mm. ne kotiäidit, joita 60-luvun lopulla oli n. neljäsosa naisista.Tiedät varsin hyvin, että työllistetettyjen laskentatapaa on muokattu -> keinotekoisesti tilastoitu työlliseksi, meillä on hirveästi osa-aikaisia ja niitä täysin työttömiäkin järkyttävä määrä. (AIkoinaan Kekkonen perusti hätätilahallituksen kun meillä oli 100 000 työtöntä)
Kasvua on hidastanut kilpailukykymme puute ja Euroopan ja Suomen ostovoiman lasku.
Totta kai voidaan sanoa, että kilpailukyvyttömyys johtuu työvoiman saatavuudesta. Mutta oikeasti se tarkoittaa, että niitä riittävän pienellä palkalla tekijöitä ei ole ja siihen
nykyhallitus yrittää saada muutoksen karsimalla tukia.
Marinin hallituksen työnlisäys perustui hirveään velanottoon, jolloin voitiin tehdä täysin kannattamattomia hommia valtion tuilla. Tosta vaan seuraa, että tulevat vuodet
velkojen maksun koittaessa eletään nykyistäkin vähemmin yhteiskunnan tuottamin palveluin..
Niin nyt on taantuma, koska valtion talous on niin kuralla ja olemme ylivelkaantuneet ja sitoutuneet kuluihin, jotka eivät kansantalouttamme paranna mm. velkojen korot 3,3miljardia, sotilasmenpot 6.3miljardia (<- vain osa tosta palautuu Suomeen) tuki ukrainalle 1-2miljardia? palakolaisten kulut 1miljardi?, Sote 4miljarsia + EU:lle jne.
Ton lisäksi sähköyhtiöt veivät kansalaisilta useita miljardeja eikä se sähkö vieläkään halpaa ole. Lisäksi vienti Venäjälle on melkin loppunut ja Saksan ostovoima heikentynyt samaan tahtiin Suomen kanssa. Eli suomalaisten kyky ja halu ostaa suomalaista työtä on heikentynyt.
=> Meillä on paljon huonommat eväät toipua tästä taantumasta kuin esim. 1990-lamasta, jolloin oli muuten mm. kampanja" osta suomalaista 30mk".
Nyt sen sijaan vaikuttaisi olevan epävirallinen kampanja "Osta Kiinasta".
Järkevämpää on verrata työllisten osuutta työvoimasta.
Kekkosen ja NL bilateraalikaupan osalta ongelma oli jotkut älyttömät itse kehitetyt säännöt, mm. se, että itävientiin menevän kotimaisuusaste piti olla 50 pros.
Siksi meillä oli sitten valtio-omisteisissa yhtiöissä ensinnäkin aivan järjettömän laajoja portfolioita sekä tuotantoa, joka oli jatkuvasti (kymmeniä vuosia) tappiollista.
No. Neukkulan hajoaminen sitten nopeasti näytti, miten sellaiselle käy. Länteen ei kelvannut laadultaan, hinnalla ei kyetty kilpailemaan ja konkurssiaalto oli valtava.
En nyt väitä, että kiitos (=moite) kuuluu yksin Kekkoselle , mutta suurelta osin kyllä.
Nykyinen taantuma ei tietenkään johdu mistään valtiontalouden kurallaolosta, sen sijaan tämä kuten muutkin taantumat aiheuttavat ongelmia valtiontalouteen.
Tämäkin taantuma on pääosin investointilama, rahoituksen saatavuus on heikkoa ja rahoitus kallista. Syy on taustalla ollut nousukausi, joka kiihtyi ensin liian kuumaksi (koronapumppaus toki osasyynä), minkä vuoksi koronnostoilla se pakotettiin poikki.
Kun sitten taas korot kääntyvät laskuun (näyttäisi Euribor jo kääntyneen), niin jollain aikavälillä sitten seuraa nousukausi.
Nousukaudella sitten on erilaisia pullonkauloja, jotka voi hidastaa tai estää investointeja ja kasvua. Työvoiman, myös ulkomaisen työvoiman, saatavuus on yksi tällainen pullonkaula. Kohtaanto toinen.
Kuten joku tuossa kirjoitti, kannattaa unohtaa se kekkoslandian haikailu (ne ajat ei tule takaisin) ja vaikka lukea se Risto Murto: Puuttuvat puoli miljoonaa -teos. Se kyllä avaa silmät aihealueeseen ja sen tämän hetken ja tulevaisuuden ongelmiin.
Ja tuo osta Kiinasta vasta nurinkurin onkin. Suomi ja koko EU pyrkii kriiseistä oppineena tuomaan mahdollisimman paljon valmistusta tänne takaisin.
Myös kuluttajan suoraa ostamista Kiinasta pyritään jatkuvasti vaikeuttamaan ja tekemään kalliimmaksi. Mistä ihan käytännön esimerkkinä se alv ja tullialarajan pudotus ja postin käsittelymaksunjen salliminen EU:n ulkopuolisille lähetyksille.