Kaupunki|Ilmastonmuutos
Anni Sinnemäki: Polttomoottoriautojen kielto Helsingissä on väistämätöntä
Runsaan 15 vuoden kuluttua Helsingissä ei voi enää olla fossiilisilla polttoaineilla kulkevia yksityisautoja, uskoo apulaispormestari Anni Sinnemäki.
Helsingissä on suunnitteilla paljon autoiluun liittyviä uudistuksia. Yksi niistä on Kaivokadun sulkeminen yksityisautoilta vuonna 2026. KUVA: VESA MOILANEN / LEHTIKUVA
Milla Palkoaho HS
2:00
VOISIKO Helsinki kieltää polttomoottorit alueellaan kokonaan?
Asiasta ei vallitse poliittista yksimielisyyttä, sillä pormestari
Juhana Vartainen (kok) ei innostu polttomoottoriautojen kieltämisestä päästön vähentämiskeinona.
Aivan toisenlainen näkemys on kaupunkiympäristön toimialan apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäellä (vihr).
Helsinki selvitti äskettäin polttomoottoreiden kieltämistä ja sen seurauksia kaupungin päästöihin. Selvitys osoitti, että kielto vähentäisi Helsingin päästöjä merkittävästi: se vastaisi reilun kolmanneksen koko kaupungin vuotuisesti päästövähennystavoitteesta.
Selvitys oli pormestari Vartiaisen tilaama.
Vartiainen kertoo esittäneensä pyynnön keväällä, pian sen jälkeen kun EU-parlamentissa oli äänestetty polttomoottoriautojen myyntikiellon puolesta.
”EU:n päätöksestä inspiroituneena pyysin arvioimaan, millaisia vaikutuksia tällaisella kiellolla olisi. Korostaisin kuitenkin, että kyse on lukuisista keinoista, joita tarkastellaan”, Vartiainen kertoo.
On oma kysymyksensä, tarvitseeko kieltoa ottaa käyttöön, Vartiainen huomauttaa.
Helsinki on sitoutunut olemaan hiilineutraali vuonna 2030. Liikenteen pitäisi olla nollapäästöistä vuonna 2040. Päästöjen vähentäminen on kuitenkin osoittautunut haastavaksi.
HELSINGIN kunnianhimoisia ilmastotavoitteita ei voi saavuttaa ilman, että polttomoottoriautojen käyttöön puututaan, uskoo Sinnemäki.
Pormestari Vartiainen pitämässä puhetta Helsingin telakalla marraskuussa, KUVA: MIKKO STIG / LEHTIKUVA
Tällä hetkellä liikenteen ilmastopäästöjen osuus kaupungin kokonaispäästöistä on 21,4 prosenttia. Noin puolet siitä syntyy yksityisautoilusta.
Helsingin tulisi vähentää liikenteen vuosipäästöjä 35 prosentilla saavuttaakseen seitsemässä vuodessa tavoitteensa olla hiilineutraali.
Vartiainen näkee muitakin keinoja päästöjen suitsimiseksi. Yksi on jo tekeillä.
Energiayhtiö Helen on tehnyt uuden strategian. Se vaikuttaa Vartiaisen mukaan päästöjen vähentämisvaatimuksiin myös muilla osa-alueilla, kuten liikenteessä.
Vartiainen on haluton kommentoimaan tarvittavia toimenpiteitä ennen kuin uudet laskelmat valmistuvat loppukeväästä.
”Henkilökohtainen pyrkimykseni on, että kykenemme toteuttamaan hiilineutraalisuustavoitteen ilman, että ihmisten liikkumista rajoitetaan”, Vartiainen sanoo.
Helsinki ei siis valmistele polttomoottoriautojen kieltoa, vaikka asiasta tilattiinkin selvitys?
”Missään tapauksessa ei voida sanoa, että Helsinki valmistelisi tällaista kieltoa.”
Vartiaisen mukaan päästöjen lisäksi päätöksenteossa on arvioitava kaupunkitilan jakoa autojen, kävelyn ja pyöräilyn kesken.
Vartiainen kuitenkin vakuuttaa, ettei hänellä ole itsetarkoituksellista pyrkimystä vaikeuttaa sellaisten ihmisten liikkumista, jotka haluavat liikkua autolla.
Apulaispormestari Anni Sinnemäki toivoisi valtakunnan politiikasta vetoapua ilmastotyöhön. KUVA: KALLE KOPONEN / HS
APULAISPORMESTARI Sinnemäki ei suhtaudu polttomoottoriautojen tulevaisuuteen yhtä optimistisesti.
”Olemme jo pitkään tienneet fossiilisista polttoaineista luopumisen välttämättömyyden. Ei kannata käyttää enää energiaa sen miettimiseen, tapahtuuko luopuminen vaan pohtia, miten muutos toteutetaan mahdollisimman hyvin”, Sinnemäki toteaa.
Vaikka varsinaista kieltoa ei vielä valmistella, Sinnemäki näkee polttomoottoriautoista luopumisen väistämättömänä, mikäli Helsinki haluaa olla nollapäästöinen vuonna 2040.
Hyvissä ajoin tehty päätös helpottaisi ihmisiä varautumaan muutokseen, Sinnemäki uskoo.
Selvitysten perusteella noin 90 prosenttia auton omistavista kotitalouksista hankkii uuden auton vuoteen 2035 mennessä. Jos tieto polttomoottoriautojen kiellosta olisi olemassa jo aiemmin, se kannustaisi sähköauton hankintaan, Sinnemäki toteaa.
SINNEMÄKI ei vielä halua ottaa kantaa siihen, millä tavalla kielto käytännössä toteutettaisiin.
Helsinki on juuri sopiva paikka viedä eteenpäin polttomoottoreista luopumista, sanoo Sinnemäki. Pääkaupungissa kun yli puolet kotitalouksista ovat autottomia.
Silti hän toivoo, ettei muutosta tarvitsisi toteuttaa kieltojen kautta.
”Tilanne olisi toinen, jos olisi valtakunnallisia keinoja vaikuttaa liikenteen päästöihin. ”, Sinnemäki sanoo.