• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Juu kyllähän se olisi kamalaa jos Helsingin ilmanlaatu vähän parantuisi.
Varsinkin kun ketään ei pakoteta mihinkään, vaan tässä vain selvitetään erilaisten polttomoottorikieltojen vaikutusta. Parempi ensin selvittää niitä vaikutuksia ennen päätöksentekoa.

Mut juu, vetypommi ja silleen :facepalm:
 
Mä en oikein ymmärrä miksi tämä Helsingin keskusta on niin iso juttu monelle. Jos asuu keskustassa eikä pysty sähköautoa hommaamaan niin kai sieltä voi pois muuttaa? Hyviä alueita on muuallakin. Jotenkin nämä ovat sellaisia asioita ettei itse ainakaan jaksa vaivata ajatusta yhtään.
 
Varsinkin kun ketään ei pakoteta mihinkään, vaan tässä vain selvitetään erilaisten polttomoottorikieltojen vaikutusta. Parempi ensin selvittää niitä vaikutuksia ennen päätöksentekoa.
Nämä selvitykset kun vaan tahtoo johtaa sitten päätöksiin, jossa vedotaan siihen että selvityksen mukaan jne.

Autokanta sähköistyy ihan riittävällä tahdilla jo nyt ilman että autoilevaa ja töitä tekevää väestöä potkitaan taasen päähän ”ilmaston” varjolla. Ymmärrän kyllä myös että autoileva työtä tekevä väestö on Vihreän ideologian vihollinen, ja Vihreillä realiteetit on kadoksissa sen suhteen miten esim. keskiluokkaisella perheellä on rahaa käytettävissään.

Mietippä missä kunnossa ne ensimmäisen sukupolven sähköautot on, jotka on 10 vuoden päästä ”halpoja”. Sitten kun niitä olisi pakko ostaa.

10 vuoden päästä sillä ei ole Helsingin ilmanlaatuun mitään käytännön merkitystä kuinka monta jäljellä olevaa polttomoottorihenkilöautoa tuolla liikkuu. Määrä on jo tuolloin huomattavasti nykyistä pienempi normaalin kehityksen seurauksena.

Kyseessä on taasen yksi typerä hyvesignalointiselvitys lisää, jonka kustannukset on revitty veroja maksavan väestön selkänahasta.

 
Viimeksi muokattu:
Helsinki katsoi, että kun hallitus ei vähennä asukkaiden päästöjä, niin ominn tavoitteensa päästäkseen sen pitäisi tehdä radikaaleja muutoksia. Polttomoottoreiden kieltäminen on heillä ihan oikeasti vaihtoehtona. Pariisi ja Amsterdam ovat esimerkkeinä.
 
Nämä selvitykset kun vaan tahtoo johtaa sitten päätöksiin, jossa vedotaan siihen että selvityksen mukaan jne.

Autokanta sähköistyy ihan riittävällä tahdilla jo nyt ilman että autoilevaa ja töitä tekevää väestöä potkitaan taasen päähän ”ilmaston” varjolla. Ymmärrän kyllä myös että autoileva työtä tekevä väestö on Vihreän ideologian vihollinen, ja Vihreillä realiteetit on kadoksissa sen suhteen miten esim. keskiluokkaisella perheellä on rahaa käytettävissään.

Mietippä missä kunnossa ne ensimmäisen sukupolven sähköautot on, jotka on 10 vuoden päästä ”halpoja”. Sitten kun niitä olisi pakko ostaa.

10 vuoden päästä sillä ei ole Helsingin ilmanlaatuun mitään käytännön merkitystä kuinka monta jäljellä olevaa polttomoottorihenkilöautoa tuolla liikkuu. Määrä on jo tuolloin huomattavasti nykyistä pienempi normaalin kehityksen seurauksena.

Kyseessä on taasen yksi typerä hyvesignalointiselvitys lisää, jonka kustannukset on revitty veroja maksavan väestön selkänahasta.

Tässähän ei edelleenkään ole kyse Stadin kaupungin tekemisistä, vaan Taloustieteen proffan vetämästä ulkopuolisesta selvityksestä.
 
Tässähän ei edelleenkään ole kyse Stadin kaupungin tekemisistä, vaan Taloustieteen proffan vetämästä ulkopuolisesta selvityksestä.
Jonka Helsingin kaupunki on tilannut.

”Yksi esillä olleista vaihtoehdoista on bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen kielto osassa kaupunkia tai koko kaupungissa. Päätösten tueksi Helsingin kaupunki on tilannut Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmältä asiaa koskevan selvityksen. Selvitys julkistettiin keskiviikkona.”

Lisäys: Sinänsä minulle henkilökohtaisesti tällä ei ole mitään merkitystä. Auto on jo plugin hybridi jonka toimintamatka sähköllä on se 100km, joten jos Helsinkiin eksyn niin tuolla pärjää. Kunhan taasen ihmettelen tätä tekopyhää anekauppaa. Vihervasemmisto köyhien ja työväestön asialla, anna mun kaikki kestää ;).
 
Viimeksi muokattu:
Varsinkin kun ketään ei pakoteta mihinkään, vaan tässä vain selvitetään erilaisten polttomoottorikieltojen vaikutusta. Parempi ensin selvittää niitä vaikutuksia ennen päätöksentekoa.

Mut juu, vetypommi ja silleen :facepalm:
On hyvin mahdollista että tuollainen kielto tulisi, koska sen mahdollisuutta selvitetään. Radiossa tosin sanoivat ettei tuo köyhempiä niin kosketa, kun niillä on vähemmän autoja.
 
Jonka Helsingin kaupunki on tilannut.

”Yksi esillä olleista vaihtoehdoista on bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen kielto osassa kaupunkia tai koko kaupungissa. Päätösten tueksi Helsingin kaupunki on tilannut Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmältä asiaa koskevan selvityksen. Selvitys julkistettiin keskiviikkona.”
Niin, jos lukee aiheesta muutakin kuin Iltapaskan autotoimittajan vessakirjoituksen, niin voisi tietää että mikäli muilta sektoreilta saadaan vähennettyä odotettua enemmän päästöjä niin se voisi vaikuttaa liikenteen päästötavoitteisiin. Tai että erilaisilla siirtymäaikaskenaarioilla saadaan erilaisia sähköautosiirtymän näkymiä. Tai että Stadissa yli puolet kotitalouksista on autottomia, ja autonomistajat ovat Stadissa keskimäärin hyvätuloisempia ketkä muutenkin vaihtavat autoa useammin.
 
Niin, jos lukee aiheesta muutakin kuin Iltapaskan autotoimittajan vessakirjoituksen, niin voisi tietää että mikäli muilta sektoreilta saadaan vähennettyä odotettua enemmän päästöjä niin se voisi vaikuttaa liikenteen päästötavoitteisiin. Tai että erilaisilla siirtymäaikaskenaarioilla saadaan erilaisia sähköautosiirtymän näkymiä. Tai että Stadissa yli puolet kotitalouksista on autottomia, ja autonomistajat ovat Stadissa keskimäärin hyvätuloisempia ketkä muutenkin vaihtavat autoa useammin.
Ja… Mitä sillä on väliä että Helsinkiläiset autonomistajat on varakkaita. Ei minusta Helsingissä asuvan ole hirveästi järkeä omistaa autoa yleensäkään. Se ongelma tässä on Helsingissä työskentelevät keski ja matalatuloiset, jotka yhä lisääntyvässä määrin saapuvat töihin Helsingin ulkopuolelta (johtuen osittain Helsingin ”mielenkiintoisesta” asuntopolitiikasta).

Minä voin kyllä uudella Mersullani karauttaa Helsinkiin firman lämpimään talliin, nyt ja jatkossa jos niin haluan. ;)
 
Ja… Mitä sillä on väliä että Helsinkiläiset autonomistajat on varakkaita. Ei minusta Helsingissä asuvan ole hirveästi järkeä omistaa autoa yleensäkään. Se ongelma tässä on Helsingissä työskentelevät keski ja matalatuloiset, jotka yhä lisääntyvässä määrin saapuvat töihin Helsingin ulkopuolelta (johtuen osittain Helsingin ”mielenkiintoisesta” asuntopolitiikasta).

Minä voin kyllä uudella Mersullani karauttaa Helsinkiin firman lämpimään talliin, nyt ja jatkossa jos niin haluan. ;)
~ 2035 se nyt uusi merssukin on jo vanha ja hinnaltaan niiden matala- ja keskituloisten tonnariluokkaa, ellei sitten ihan jopa paalissa.
Eikä tiedä vaikka koko autohomma olisi siirtynyt tai siirtymässä omistamisesta johonkin muuhun järjestelyyn.
 
~ 2035 se nyt uusi merssukin on jo vanha ja hinnaltaan niiden matala- ja keskituloisten tonnariluokkaa, ellei sitten ihan jopa paalissa.
Eikä tiedä vaikka koko autohomma olisi siirtynyt tai siirtymässä omistamisesta johonkin muuhun järjestelyyn.

Sähköautojen osalta tuo ei välttämättä koskaan toteudu, koska akustossa olevat mineraalit ovat sen verran arvokkaita, että voi olla tuottoisampaa laittaa auto paaliin kuin myydä se tonnipommina eteenpäin seuraavalle. Jotkut toki haaveilevat järjestelmämuutosta pois yksityisesti omistetuista autoista, jonkinlaiseen yhteiskäyttöön tai sitten pakottamisesta sosiaalisiin liikennevälineisiin mitkä sitten kulkevat silloin kun AKT:laisia ehkä huvittaa olla töissä. Mutta aika paska tulevaisuudenkuva siinä kyllä on.
 
Helsinkihän on myös kaivannut mahdollisuutta pistää ruuhkamaksuja keskustaan ulkopuolelta saapuville ja tätä kautta vähentää sitä yksityisautoilua ja saavuttaa tavoittelemansa päästövähennyksiä.

Nyt kun autoilevat puolueet ovat hallituksessa, niin se edellisen hallituksen aikana aloitettu lakiuudistus noiden ruuhkamaksujen mahdollistamisesta ei pahemmin taida edetä. Ja jos Helsingissä edelleen haluavat pitää kiinni kaupungin päästövähennystavoitteista, niin tarvinnee selvittää joka tapauksessa, että mitä vaihtoehtoja on.
 
SDP:n ensimmäisen varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin mukaan kaikki puolueet ovat syyllisiä koulujen Pisa-tulosten alamäkeen.

Ja varmaan jos Pisa-tulokset olisivat nousseet, niin edellinen hallitus olisi ottanut siitä itselleen kaiken kunnian.
 
Niin, jos lukee aiheesta muutakin kuin Iltapaskan autotoimittajan vessakirjoituksen, niin voisi tietää että mikäli muilta sektoreilta saadaan vähennettyä odotettua enemmän päästöjä niin se voisi vaikuttaa liikenteen päästötavoitteisiin. Tai että erilaisilla siirtymäaikaskenaarioilla saadaan erilaisia sähköautosiirtymän näkymiä. Tai että Stadissa yli puolet kotitalouksista on autottomia, ja autonomistajat ovat Stadissa keskimäärin hyvätuloisempia ketkä muutenkin vaihtavat autoa useammin.
2021 58% talouksista oli vähintään yksi auto käytössä
 
~ 2035 se nyt uusi merssukin on jo vanha ja hinnaltaan niiden matala- ja keskituloisten tonnariluokkaa, ellei sitten ihan jopa paalissa.
Eikä tiedä vaikka koko autohomma olisi siirtynyt tai siirtymässä omistamisesta johonkin muuhun järjestelyyn.
Ei näillä autoveroilla 2035 12v vanha auto vielä paalissa ole. Kaukana siitä. Tällä hetkellä johtuen ryöstöverotuksesta sekä ihmisten heikosta ostovoimasta Suomalainen auto on keskimäärin 13v vanha ja menee paaliin 22v iässä.

Pääosin verotuksesta johtuen täällä ajetaan autot ihan liian loppuun (ja kannan uudistuminen on hidasta). Toki joku lopullisesta sosialismista haaveileva voi kuvitella että omistuksesta siirrytään johonkin muuhun. Itse en tuohon usko. Ihan vaan siksi että kaikki muut ratkaisut loppupeleissä lisää vain välistä vetäjien määrää, ja lopulta autoilun hintaa henkilölle joka autoa päivittäin käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näillä autoveroilla 2035 12v vanha auto vielä paalissa ole. Kaukana siitä. Tällä hetkellä johtuen ryöstöverotuksesta sekä ihmisten heikosta ostovoimasta Suomalainen auto on keskimäärin 13v vanha ja menee paaliin 22v iässä.

Pääosin verotuksesta johtuen täällä ajetaan autot ihan liian loppuun (ja kannan uudistuminen on hidasta). Toki joku lopullisesta sosialismista haaveileva voi kuvitella että omistuksesta siirrytään johonkin muuhun. Itse en tuohon usko. Ihan vaan siksi että kaikki muut ratkaisut loppupeleissä lisää vain välistä vetäjien määrää, ja lopulta autoilun hintaa henkilölle joka autoa päivittäin käyttää.
Näin on nykyisin, mutta miten asia on 2035 jää nähtäväksi. Kun kysymys on myös siitä, kestääkö tämän päivän autot ylipäätään kahta vuosikymmentä. Ja kuinka kalliita ne viimeiset vuodet niillä on (nykyisinhän ne on usein ne halvimmat). Vaikkapa hybridin ja täyssähkön akkupaketti voi tosiaan tehdä kierrätyksen aikaisemmin järkevämmäksi kuin mitä se nykyisellä autokannalla on.

Mutta siitä siirtymästä pois omistuksesta kylläkin näyttäisi eniten haaveilevan kapitalismin kovin ydin sieltä fortune 500-listalta.
Ja mikäpä sen parempaa kapitalismia kuin saada asiakas maksamaan vapaaehtoisesti ja vapailla markkinoilla käyttöoikeudesta tai lisenssistä ilman, että tämä varsinaisesti saisi mitään omaan omistukseensa.
Asiakas on tässä se lenkki, joka ei siihen välttämättä helposti taivu. Tai ainakin sen markkinoinnin ja aivuttelun pitää olla hyvin pitkäjänteistä ja johdonmukaista, ja mielipidettä on kyettävä muokkaamaan suuntaan, missä se asiakaskunta sitten uskoo saavansa sillä tavoin jotakin enemmän.
 
Helsingin kaksi suurinta puoluetta, Kokoomus ja Vihreät, tekevät oikein hartiavoimin töitä ajaakseen kaikki normaalit ihmiset kaupungista ulos.

Kaupunki on jo onnistuttu mallikkaasti ghettouttamaan ulkomailta haalituilta sosiaaliturvapakolaisilla, joita kumpikin em puolueista on ponnekkaasti halunnut Suomeen.

Polttomoottorikielto iskee kaikkiin autollisiin pienempituloisiin ja suureen osaan keskituloisistakin.

Ehdotan seuraavaksi siirroksi saastuttavan meriliikenteen ja lentoliikenteen täyskieltoa. Erityisesti kansainvälinen lentoliikenne Helsinki-Vantaalla on kaikkein suurin kasvihuonepäästöjen aiheuttaja.
 
Näin on nykyisin, mutta miten asia on 2035 jää nähtäväksi. Kun kysymys on myös siitä, kestääkö tämän päivän autot ylipäätään kahta vuosikymmentä. Ja kuinka kalliita ne viimeiset vuodet niillä on (nykyisinhän ne on usein ne halvimmat). Vaikkapa hybridin ja täyssähkön akkupaketti voi tosiaan tehdä kierrätyksen aikaisemmin järkevämmäksi kuin mitä se nykyisellä autokannalla on.

Mutta siitä siirtymästä pois omistuksesta kylläkin näyttäisi eniten haaveilevan kapitalismin kovin ydin sieltä fortune 500-listalta.
Ja mikäpä sen parempaa kapitalismia kuin saada asiakas maksamaan vapaaehtoisesti ja vapailla markkinoilla käyttöoikeudesta tai lisenssistä ilman, että tämä varsinaisesti saisi mitään omaan omistukseensa.
Asiakas on tässä se lenkki, joka ei siihen välttämättä helposti taivu. Tai ainakin sen markkinoinnin ja aivuttelun pitää olla hyvin pitkäjänteistä ja johdonmukaista, ja mielipidettä on kyettävä muokkaamaan suuntaan, missä se asiakaskunta sitten uskoo saavansa sillä tavoin jotakin enemmän.
Aika näyttää tosiaan ton 2035, ainakaan kilpa-autoilussa jotkut pitävät sähköä ns. välivaiheena ennen johonkin muuhun energialähteen käyttöön siirtymistä.

Samaa mieltä, että nyt (varsinkin jos edes vähän osaa itse laittaa) noi vanhat ovat halvimmat kokonaiskuluiltaan. Miksi myydä tonnilla 20-vuotiasta autoa, jolla voi vielä
ajaa 50000-200000km ennen koneremppaa. Ruostesuojauksetkin monessa OK.
Hesan ydinalue on kyllä jo nyt todella ikävä paikka autoilijoille, ei oo parkkipaikkoja riittävästi ja tavella vaan pahenee. Haitaa asuntojen myyntiä ja kaupat siirtyvät vähitellen kauemmaksi
 
Viimeksi muokattu:
Hesan ydinalue on kyllä jo nyt todella ikävä paikka autoilijoille, ei oo parkkipaikkoja riittävästi ja tavella vaan pahenee. Haitaa asuntojen myyntiä ja kaupat siirtyvät vähitellen kauemmaksi
Jos nyt tarkoitat ihan ydinkeskustaa, niin en ainakaan itse ole havainnut, että parkkitilasta olisi pulaa kuin ehkä kadunvarsilla. Joku Kampin tai Stockan parkkihalli on vuodenajasta riippumatta puolityhjä. Tosin aika harvoin kyllä on autolle ollut tarvetta keskustassa käydessä.
 
Ja varmaan jos Pisa-tulokset olisivat nousseet, niin edellinen hallitus olisi ottanut siitä itselleen kaiken kunnian.

No eikö se olisi ihan loogista jos kerran Pisa tulokset ovat laskeneet vuodesta 2006 tähän päivään niin onhan tuossa osunut monenlaista poliitikkoa matkalle. Ja jos olisi tuossa 2018-2022 välissä lähtenyt nousuun niin kait siitä sitten olisi voinut kunnian jotenkin edelliselle hallitukselle ottaa? En tarkoita että se kunnia niille välttämättä olisi kuulunut.
 
Köyhä lataa suorat sanat ja poseeraa uudenkarhea lähes 300 euron takki päällään haastattelussa. Hyvinkin kuvaavaa miksi niissä köyhien perheiden joululahjakeräyksissä on toiveena niitä Guessin laukkuja ja merkkivaatteita. Moni varakas saituri kulkee Tokmannin, H&M:n tai kirpparilta hommatussa muutaman kympin takissa, kun näillä köyhillä pitää sitten olla vähän parempaa. Sitä jotenkin kuvittelisi, jos on nähnyt todellista köyhyyttä niin säästäisi tai lahjoittaisi, eikä sijoittaisi rahojaan johonkin ylihintaiseen takkiin heti jos tulee vähän ylimääräistä. Kuvaavaa on, että kaikenlaisten köyhyys ja sairausvuodatusten ohessa yhteiskunta tai ilmainen verovaroista kustannettu sairaanhoito ei saa kiitosta.

EIhän tuo taida enää olla köyhä omista rahoistaankin tuon 1000€ lahjoituksenkin antanut? Ei kyllä varmaan rikaskaan, mutta silti. Joten kait sitä voi tienaamillaan rahoilla ostaa sen takinkin. Tosin en tunne enkä tiedä mitä tienaa voihan se olla köyhä vieläkin. Toki en itsekään ymmärrä miksi joku toppatakista maksaisi 300€ kun yhtä hyviä saa halvemmallakin.
 
Vähän ristiriitaista, että nämä entiset "köyhät" käy puhumassa kouluilla kiusaamisesta kalliissa merkkivaatteeissa. Ehkä olisi paras näyttää esimerkkiä ja kulkea tavan väen vaatteissa eikä niissä, jotka juurikin sitä kiusaamista aiheuttaa.

No nää on näitä. Toiset näkee asiat kuin sinä ja toiset näkee että tuokin on päässyt elemässä eteenpäin. Köyhyydestä ja kiusaamisesta huolimatta, joten ehkä minullakin on mahdollisuus.

Vaikka toisaalta minullakin on muutama jo teini-ikäinen tyttö niin minun omien kokemuksieni mukaan ei ainakaan meillä ole kertaakaan mitään kiusaamiseen viittaavaa ollut koulussa jotka johtuisi vaatemerkeistä(ei omilla lapsillani eikä heidän kaveripiirissä. Vaikka vanhempien varallisuus on aika moninainen lasteni kaveripiirissä). Enemmän taitaa olla, että jos kiusaamaan aletaan niin syy kyllä löytyy. Oli se sitten pukeutuminen tai jotain muuta.
 
Köyhä lataa suorat sanat ja poseeraa uudenkarhea lähes 300 euron takki päällään haastattelussa

En ole takkiekspertti, mutta The North Facen untuvatakkeja, jotka etäisesti näyttää tuolta, myydään alennuksessa alle 150 eurolla. Joulun jälkeen hinnat rommaavat vielä lisää. Ja 100-150e talvitakki ei nyt ole millään mittarilla kohtuuttoman kallis. Joku uusi alennukseton malli varmaan voi maksaa yli 300e, mutta mehän emme kuvasta näe, mitä juuri tämä kaveri tuosta maksoi. En siis ehkä kauhean syvästi takertuisi tuohon.
 
Mutta siitä siirtymästä pois omistuksesta kylläkin näyttäisi eniten haaveilevan kapitalismin kovin ydin sieltä fortune 500-listalta.

Tämä johtuu ihan siitä, että kun kukaan ei omista mitään vaan ostaa kaiken palveluna, niin se on entistä suurempi tulonlähde sille porukalle kuka oikeasti omistaa. Vähän sellaista uusfeodalismia. Saa rahvas sitten ihmetellä mikä on kun ei koskaan vaurastu vaikka yrittäisi mitä.
 
Vähän ristiriitaista, että nämä entiset "köyhät" käy puhumassa kouluilla kiusaamisesta kalliissa merkkivaatteeissa. Ehkä olisi paras näyttää esimerkkiä ja kulkea tavan väen vaatteissa eikä niissä, jotka juurikin sitä kiusaamista aiheuttaa.

Ei siinä minusta mitään ristiriitaista ole. Köyhästä taustasta lähteneillä ja sittemmin omalla työllään vaurastuneilla on usein alkuvaiheessa se kohta, kun "otetaan vahinko takaisin" ja hankitaan niitä asioita, mihin joskus ei ollut varaa. Sitten sen rinnalle kehittyy usein erittäin säästäväinen suhde rahaan, koska siihen lähtöpisteeseen ei haluta ikinä takaisin. Se, että kaiken sen jälkeen haluaa puhua asioista, kuten koulukiusaamisesta ja köyhyydestä on vain hyvä asia - koska se esimerkki voi silloin olla myös se, että se köyhyys, kiusaaminen ja muu paska ei pakosta ole pysyvä olotila, vaan siitä on mahdollista ponnistaa ylös. Kaikkein katastrofaalisin neuvo mitä kasvavalle lapselle voi antaa on se, että kurjuus tulee annettuna eikä siihen ole mahdollista vaikuttaa.
 
Jos nyt tarkoitat ihan ydinkeskustaa, niin en ainakaan itse ole havainnut, että parkkitilasta olisi pulaa kuin ehkä kadunvarsilla. Joku Kampin tai Stockan parkkihalli on vuodenajasta riippumatta puolityhjä. Tosin aika harvoin kyllä on autolle ollut tarvetta keskustassa käydessä.
Onhan tuolla halleja, osa sellaisia etteivät kaikki uskalla niinhin autauden takia ajaa ja ovat aika hintaviakin sekä kävelet useita minuutteja kunnes edes pääset sieltä pois/sinne halliin. Vieraiden pitää maksaa, jotta pääsevät autoillaan kylään, jos edes vapaa autopaikka kohtuu läheltä löytyy.
Mikä se muu olisi?
Hyvä kysymys, vety ,kaasu? Sähkön ongelma on sen tuoma paino ja akkujen virran kulumisnen liian nopeasti, kun ajetaa todella kovaa..
Ei siinä minusta mitään ristiriitaista ole. Köyhästä taustasta lähteneillä ja sittemmin omalla työllään vaurastuneilla on usein alkuvaiheessa se kohta, kun "otetaan vahinko takaisin" ja hankitaan niitä asioita, mihin joskus ei ollut varaa. Sitten sen rinnalle kehittyy usein erittäin säästäväinen suhde rahaan, koska siihen lähtöpisteeseen ei haluta ikinä takaisin. Se, että kaiken sen jälkeen haluaa puhua asioista, kuten koulukiusaamisesta ja köyhyydestä on vain hyvä asia - koska se esimerkki voi silloin olla myös se, että se köyhyys, kiusaaminen ja muu paska ei pakosta ole pysyvä olotila, vaan siitä on mahdollista ponnistaa ylös. Kaikkein katastrofaalisin neuvo mitä kasvavalle lapselle voi antaa on se, että kurjuus tulee annettuna eikä siihen ole mahdollista vaikuttaa.
Niin tai kun vaurastuu köyhyydestä oppii arvostamaan saamaansa ja ei enää halua sinne köyhyyteen palata, joten miettii tarkemmin mihin euronsa laittaa.
Sekä osaa paremmin miettiä asioita myös niiden vähäosaisempien kannalta. Lapsille he usein opettavat ettei mitään saa ilmaiseksi vaan siihen pitää olla valmis näkemään
vaivaa. Sitten on heitäkin, jotka katsovat että kaiken pitää saada kunhan pyytää. Eivätkä halua, että omat lapset joutuisivat tinkimään kuten itse on joutunut tekemään.
Pilaten tolla joidenkin lapsien tulevaisuuden, kun heistä kasvaa "uusavuttomia"
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä kysymys, vety ,kaasu? Sähkön ongelma on sen tuoma paino ja akkujen virran kulumisnen liian nopeasti, kun ajetaa todella kovaa..
Ymmärtääkseni vedyn hyödyt on nopea tankkaus ja haitat: kallis valmistus, kallis infra, monimutkaisempi auto, joka silti tarvitsee sähkömoottorin.

Kaasulla taas, jos puhutaan esim nesteytetystä maakaasusta on suunnilleen samat haitat kuin nykyisillä fossiilisilla mutta ilmeisesti puhtaampi palaminen

en itse näe näitä kumpaakaan sähkön seuraajina mutta on totta etten ole asiantuntija eikä missään ole hakattu kiveen että energiaa säilöttäisiin vain yhdellä tavalla. Esim joku tien alla oleva laturi on teknisesti mahdollista mutta en tiedä saisiko kustannuksia ikinä järkeväksi
 
Valtio ottaa 3.4 miljardia lisää velkaa tälle vuodelle, koko vuoden velkapotti 14 miljardia. Ja tämä siis Ylen sivu-uutisessa.

Aivan jäätäviä lukuja.
 

Hallitus tarvitseekin lisää rahaa, mutta onneksi on taikaseinä! 14,4 miljardia pelkästään vuonna 2023.

Ja muistutukseksi vaihtoehto, joka olisi pelastanut Suomen.
Eihän toi mikään ihme ole, meillä on paljon kuluja joita ei aiempina aikoina ole ollut. Ukrainalle jotain 2 miljardia, pakolaisille jotain 1 miljardi, velkojen korkoihin 3,.3 miljardia Sote 4 miljardia ja luultavasti puolustusvoimille F35 ja uudet sotalaivat 1-2miljardia? aiempaa enemmän. Verojen alentamiseen n.1 miljardi.
Tohon sitten päälle työttömyyden lisääntymisen kulut jne.
 
Eihän toi mikään ihme ole, meillä on paljon kuluja joita ei aiempina aikoina ole ollut. Ukrainalle jotain 2 miljardia, pakolaisille jotain 1 miljardi, velkojen korkoihin 3,.3 miljardia Sote 4 miljardia ja luultavasti puolustusvoimille F35 ja uudet sotalaivat 1-2miljardia? aiempaa enemmän. Verojen alentamiseen n.1 miljardi.
Tohon sitten päälle työttömyyden lisääntymisen kulut jne.
Nuo kulut olivat tiedossa kun porvarit lupasivat lopettaa velkaantumisen. Liberaalipuolueen listasta saa vapaasti ottaa asioita käyttöön, mutta kun ei omilta etupiireiltä voi leikata.

Soteen, perusturvaan ja turvallisuuteen riittää kepoisasti rahaa, kun priorisoi.
 
Nuo kulut olivat tiedossa kun porvarit lupasivat lopettaa velkaantumisen. Liberaalipuolueen listasta saa vapaasti ottaa asioita käyttöön, mutta kun ei omilta etupiireiltä voi leikata.

Soteen, perusturvaan ja turvallisuuteen riittää kepoisasti rahaa, kun priorisoi.
Mistä sinä ottaisit pois? Uskotko, että se sopii ilman, että työläiset lakkoilisivat tai tulisi muita vastatoimia?
 
Mistä sinä ottaisit pois? Uskotko, että se sopii ilman, että työläiset lakkoilisivat tai tulisi muita vastatoimia?
Laitoin linkin aiemmin, sen sisältö on liian pitkä laitettavaksi tänne. Perustulo huolehtii kannustavuudesta, toisaalta valtion osallistumista vähennetään reilusti. Joitain kohtia hioisin tuosta, mutta tuo on pohja, ei nykyinen tilanne. Kilpailukykyä täytyy kuitenkin pitää yllä ja siihen saatetaan tarvita valtion tukea, koska myös muut maat antavat omilleen.

Tuo ottaa reiluuden nimissä kaikilta, jolloin karvas pilleri on helpompi niellä. Säästöjäkin tulee niin paljon, jotta ne eivät sula mahdolliseen lakkoiluun.
 
Ymmärtääkseni vedyn hyödyt on nopea tankkaus ja haitat: kallis valmistus, kallis infra, monimutkaisempi auto, joka silti tarvitsee sähkömoottorin.
Voisitko nyt koko havainnoivalle foorumille avata, mistä olet tällaisen mielikuvan saanut?
Olen ihan henkilökohtaisesti kiinnostunut asiasta, koska kuvailemasi tekniikka on 20-50 vuoden kehityksen päässä, jotta se on teknisesti toteutettavissa ja "vedyn nopea tankkaus" (jos ei paineisteta melkein nesteeksi asti) on semmoista mielikuvafantasiointia piittaamatta fysikaalisista rajoista, että vähän teknisempää ihmistä hirvittää...
Ottaisitko sinä vaikkapa pienen ~25 tonnisen vetytankkausaseman naapuriisi? Miksi et?


Edit.
Pointtini vahvistukseksi laitan nyt Tianjinin räjähdyksestä videon...


Tuo on vaan maakaasua, joten sen räjähdysherkkyys ja räjähdyksen painetaso on ihan muuta kuin jonkun vetyaseman.
 
Viimeksi muokattu:
Voisitko nyt koko havainnoivalle foorumille avata, mistä olet tällaisen mielikuvan saanut?
Olen ihan henkilökohtaisesti kiinnostunut asiasta, koska kuvailemasi tekniikka on 20-50 vuoden kehityksen päässä, jotta se on teknisesti toteutettavissa ja "vedyn nopea tankkaus" (jos ei paineisteta melkein nesteeksi asti) on semmoista mielikuvafantasiointia piittaamatta fysikaalisista rajoista, että vähän teknisempää ihmistä hirvittää...
Ottaisitko sinä vaikkapa pienen ~25 tonnisen vetytankkausaseman naapuriisi? Miksi et?
Ai että tankkaus on nopeaa? Muistaakseni näin James Mayn näin tekevän enkä keksinyt syytä miksi hän valehtelisi.

Toyotan mukaan pisteitä on Euroopassakin
No plugging, just pumping
Hydrogen-powered vehicles don’t need charging like an electric vehicle. You refuel them with hydrogen gas, pumped in the same safe and convenient way you would a conventional petrol or diesel car. Filling up takes the same amount of time too, between 3-5 minutes for a full tank.
 
Ai että tankkaus on nopeaa? Muistaakseni näin James Mayn näin tekevän enkä keksinyt syytä miksi hän valehtelisi.

Toyotan mukaan pisteitä on Euroopassakin
Muistetaan myös lähteiden laittaminen koville väitteille... "James May":llä löytyy niin paljon tavaraa, että olisi kohtuullista asettaa juurikin tuo mainitsemasi havainnointi kritiikin alle.
Hänhän on loppupeleissä julkisuudella elävä mediapersoona, joka laukoo juurikin sellaisia mielipiteitä, joista hän saa rahaa. (Muistetaan tämä myös poliitikoiden suhteen sitten...)
 
Muistetaan myös lähteiden laittaminen koville väitteille... "James May":llä löytyy niin paljon tavaraa, että olisi kohtuullista asettaa juurikin tuo mainitsemasi havainnointi kritiikin alle.
Hänhän on loppupeleissä julkisuudella elävä mediapersoona, joka laukoo juurikin sellaisia mielipiteitä, joista hän saa rahaa. (Muistetaan tämä myös poliitikoiden suhteen sitten...)
Tykkää tästä viestistä jos olet sitä mieltä että sekä James May että Toyotan webbisivut valehtelevat eikä vetyautoa voi tankata alle 10minuutissa nykytekniikalla niin yritän etsiä tuon videon
 
Tässäkin näkee, mitä huijausta tämä ilmastokiihkoilu on. Sinisen käyrän aloituspiste on hilattu abskissan yläpuolella ordinaatan arvoon noin 0,16 C.

Kaikista näistä pienistä kusetuspuroista syntyy yhdistettynä suuri virta, joka on täyttä ureaa...

dubai.jpg
 
Keskustassa on myös julkista- ja rahtiliikennettä
Eli sähköpuoli kuntoon. Keskustassa sähköautot ovat ihan ylivoimaisia julkisessa liikenteessä, tankkaustauot eivät nykytekniikallakaan ole mahdottoman pitkiä, ja hyötysuhde tosiaan parhaimmillaan kaupunkiajossa. Hesassa taitaa liikennöidä jo n. 200 sähköbussia.

Rahtiliikenteessä taas kuskeilla on ne pakolliset pidemmät tauot-> tankkaus siinä samalla.

Se mikä puuttuu on sähkörekat, mutta eiköhän niitä seuraavaan 10v markkinoilla ala olla. Pidän vetysähköautoa aikalailla marginaalin haaveena, koska siitä ei nyt yksinkertaisesti saada mitään etua vs. suora sähköauto.
 
Tässäkin näkee, mitä huijausta tämä ilmastokiihkoilu on. Sinisen käyrän aloituspiste on hilattu abskissan yläpuolella ordinaatan arvoon noin 0,16 C.

Kaikista näistä pienistä kusetuspuroista syntyy yhdistettynä suuri virta, joka on täyttä ureaa...

dubai.jpg
Tuo kuvio nimenomaan osoittaa, että ilmastonmuutos etenee kovaa vauhtia.

Tässä yksi vanha kuva, en tiedä onko uusin ennustus
1702645810139.png
 
Tykkää tästä viestistä jos olet sitä mieltä että sekä James May että Toyotan webbisivut valehtelevat eikä vetyautoa voi tankata alle 10minuutissa nykytekniikalla niin yritän etsiä tuon videon
Koitatko tehdä olkiukkoilun mailmaanmestaruutta?

Jos ymmärtäisit maailmaa hieman laajemmin, niin varmasti ymmärtäisit, että kyseessä on ollut maksettu (suositun auto-ohjelman entisten juontajien) maksettu markkinointitempaus ja käyttäisit hieman järkevämpiä lähteitä. (Ei, edes Wikipedia ei ole sellainen.)
 
Koitatko tehdä olkiukkoilun mailmaanmestaruutta?
En todellakaan. Yritän selvittää mikä väitteeni oli sellainen joka tarvitsi erikseen todisteita. Mutta koska pyydettiin niin tässä. Korjaan alkuperäisen väitteeni vielä muotoon ”olen ymmärtänyt luullut että vetyauton voi tankata nopeasti (suhteessa sähköautoon)”. Tässä siis lähteenä pääsiallisesti viihdetoimittaja James May


Jos ymmärtäisit maailmaa hieman laajemmin, niin varmasti ymmärtäisit, että kyseessä on ollut maksettu (suositun auto-ohjelman entisten juontajien) maksettu markkinointitempaus ja käyttäisit hieman järkevämpiä lähteitä. (Ei, edes Wikipedia ei ole sellainen.)
Lähteitä mille?

Edit s
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kuvio nimenomaan osoittaa, että ilmastonmuutos etenee kovaa vauhtia.

Tässä yksi vanha kuva, en tiedä onko uusin ennustus
1702645810139.png
Niin tai näin, mutta miksi tuossakin pitää liioitella lämpenemisen määrää? Tuosta tulee mieleen Al Goren kalvoesitelmä, jossa kaikki oli liioiteltua.
 
Tässäkin näkee, mitä huijausta tämä ilmastokiihkoilu on

Kauheaa "huijausta" kun kaikki data on esitetty kuvaajassa ja kerrottu, mitä sillä "verrattuna esiteolliseen aikaan" tarkoitetaan :facepalm: Olisihan sen alkupisteen voinut ottaa tuosta 1910-luvun alusta ja saada vielä mehukkaammat lukemat.

Ilmastonmuutoksessa vertailukohtana on usein pidetty juuri vuosien 1850-1900 keskiarvoa. Siksi HS:kin käyttää tuota tasoa vertailukohtana. Siinä ei ole mitään liioittelua tai salaliittoa. Kaikki data on näytetty kuvaajassakin. Aina saa lukea muutakin kuin otsikon, jos ahdistaa.
 
En todellakaan. Yritän selvittää mikä väitteeni oli sellainen joka tarvitsi erikseen todisteita. Mutta koska pyydettiin niin tässä. Korjaan alkuperäisen väitteeni vielä muotoon ”olen [strike]ymmärtänyt[/strike] luullut että vetyauton voi tankata nopeasti (suhteessa sähköautoon)”. Tässä siis lähteenä pääsiallisesti viihdetoimittaja James May
Tuossa Tesla Björnin vertailu Mirain vetytankkauksen, Nion akunvaihdon ja Tesla S sekä e-tron GT latauksen välillä. Miraihin tankkautui reilu 5kg vetyä, eli mitä siihen tankkiin mahtuu, vähän yli 4 minuutissa
 
Tuossa Tesla Björnin vertailu Mirain vetytankkauksen, Nion akunvaihdon ja Tesla S sekä e-tron GT latauksen välillä. Miraihin tankkautui reilu 5kg vetyä, eli mitä siihen tankkiin mahtuu, vähän yli 4 minuutissa

No Björn tuossa heti alussa sanookin olevansa maksettu mutta ilmeisesti myös Norjassa on mahdollista väärentää videoita että vetyauton voi tankata nopeasti
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom