• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

SDP:n ensimmäisen varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin mukaan kaikki puolueet ovat syyllisiä koulujen Pisa-tulosten alamäkeen.

Ja varmaan jos Pisa-tulokset olisivat nousseet, niin edellinen hallitus olisi ottanut siitä itselleen kaiken kunnian.
 
Niin, jos lukee aiheesta muutakin kuin Iltapaskan autotoimittajan vessakirjoituksen, niin voisi tietää että mikäli muilta sektoreilta saadaan vähennettyä odotettua enemmän päästöjä niin se voisi vaikuttaa liikenteen päästötavoitteisiin. Tai että erilaisilla siirtymäaikaskenaarioilla saadaan erilaisia sähköautosiirtymän näkymiä. Tai että Stadissa yli puolet kotitalouksista on autottomia, ja autonomistajat ovat Stadissa keskimäärin hyvätuloisempia ketkä muutenkin vaihtavat autoa useammin.
2021 58% talouksista oli vähintään yksi auto käytössä
 
~ 2035 se nyt uusi merssukin on jo vanha ja hinnaltaan niiden matala- ja keskituloisten tonnariluokkaa, ellei sitten ihan jopa paalissa.
Eikä tiedä vaikka koko autohomma olisi siirtynyt tai siirtymässä omistamisesta johonkin muuhun järjestelyyn.
Ei näillä autoveroilla 2035 12v vanha auto vielä paalissa ole. Kaukana siitä. Tällä hetkellä johtuen ryöstöverotuksesta sekä ihmisten heikosta ostovoimasta Suomalainen auto on keskimäärin 13v vanha ja menee paaliin 22v iässä.

Pääosin verotuksesta johtuen täällä ajetaan autot ihan liian loppuun (ja kannan uudistuminen on hidasta). Toki joku lopullisesta sosialismista haaveileva voi kuvitella että omistuksesta siirrytään johonkin muuhun. Itse en tuohon usko. Ihan vaan siksi että kaikki muut ratkaisut loppupeleissä lisää vain välistä vetäjien määrää, ja lopulta autoilun hintaa henkilölle joka autoa päivittäin käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei näillä autoveroilla 2035 12v vanha auto vielä paalissa ole. Kaukana siitä. Tällä hetkellä johtuen ryöstöverotuksesta sekä ihmisten heikosta ostovoimasta Suomalainen auto on keskimäärin 13v vanha ja menee paaliin 22v iässä.

Pääosin verotuksesta johtuen täällä ajetaan autot ihan liian loppuun (ja kannan uudistuminen on hidasta). Toki joku lopullisesta sosialismista haaveileva voi kuvitella että omistuksesta siirrytään johonkin muuhun. Itse en tuohon usko. Ihan vaan siksi että kaikki muut ratkaisut loppupeleissä lisää vain välistä vetäjien määrää, ja lopulta autoilun hintaa henkilölle joka autoa päivittäin käyttää.
Näin on nykyisin, mutta miten asia on 2035 jää nähtäväksi. Kun kysymys on myös siitä, kestääkö tämän päivän autot ylipäätään kahta vuosikymmentä. Ja kuinka kalliita ne viimeiset vuodet niillä on (nykyisinhän ne on usein ne halvimmat). Vaikkapa hybridin ja täyssähkön akkupaketti voi tosiaan tehdä kierrätyksen aikaisemmin järkevämmäksi kuin mitä se nykyisellä autokannalla on.

Mutta siitä siirtymästä pois omistuksesta kylläkin näyttäisi eniten haaveilevan kapitalismin kovin ydin sieltä fortune 500-listalta.
Ja mikäpä sen parempaa kapitalismia kuin saada asiakas maksamaan vapaaehtoisesti ja vapailla markkinoilla käyttöoikeudesta tai lisenssistä ilman, että tämä varsinaisesti saisi mitään omaan omistukseensa.
Asiakas on tässä se lenkki, joka ei siihen välttämättä helposti taivu. Tai ainakin sen markkinoinnin ja aivuttelun pitää olla hyvin pitkäjänteistä ja johdonmukaista, ja mielipidettä on kyettävä muokkaamaan suuntaan, missä se asiakaskunta sitten uskoo saavansa sillä tavoin jotakin enemmän.
 
Helsingin kaksi suurinta puoluetta, Kokoomus ja Vihreät, tekevät oikein hartiavoimin töitä ajaakseen kaikki normaalit ihmiset kaupungista ulos.

Kaupunki on jo onnistuttu mallikkaasti ghettouttamaan ulkomailta haalituilta sosiaaliturvapakolaisilla, joita kumpikin em puolueista on ponnekkaasti halunnut Suomeen.

Polttomoottorikielto iskee kaikkiin autollisiin pienempituloisiin ja suureen osaan keskituloisistakin.

Ehdotan seuraavaksi siirroksi saastuttavan meriliikenteen ja lentoliikenteen täyskieltoa. Erityisesti kansainvälinen lentoliikenne Helsinki-Vantaalla on kaikkein suurin kasvihuonepäästöjen aiheuttaja.
 
Näin on nykyisin, mutta miten asia on 2035 jää nähtäväksi. Kun kysymys on myös siitä, kestääkö tämän päivän autot ylipäätään kahta vuosikymmentä. Ja kuinka kalliita ne viimeiset vuodet niillä on (nykyisinhän ne on usein ne halvimmat). Vaikkapa hybridin ja täyssähkön akkupaketti voi tosiaan tehdä kierrätyksen aikaisemmin järkevämmäksi kuin mitä se nykyisellä autokannalla on.

Mutta siitä siirtymästä pois omistuksesta kylläkin näyttäisi eniten haaveilevan kapitalismin kovin ydin sieltä fortune 500-listalta.
Ja mikäpä sen parempaa kapitalismia kuin saada asiakas maksamaan vapaaehtoisesti ja vapailla markkinoilla käyttöoikeudesta tai lisenssistä ilman, että tämä varsinaisesti saisi mitään omaan omistukseensa.
Asiakas on tässä se lenkki, joka ei siihen välttämättä helposti taivu. Tai ainakin sen markkinoinnin ja aivuttelun pitää olla hyvin pitkäjänteistä ja johdonmukaista, ja mielipidettä on kyettävä muokkaamaan suuntaan, missä se asiakaskunta sitten uskoo saavansa sillä tavoin jotakin enemmän.
Aika näyttää tosiaan ton 2035, ainakaan kilpa-autoilussa jotkut pitävät sähköä ns. välivaiheena ennen johonkin muuhun energialähteen käyttöön siirtymistä.

Samaa mieltä, että nyt (varsinkin jos edes vähän osaa itse laittaa) noi vanhat ovat halvimmat kokonaiskuluiltaan. Miksi myydä tonnilla 20-vuotiasta autoa, jolla voi vielä
ajaa 50000-200000km ennen koneremppaa. Ruostesuojauksetkin monessa OK.
Hesan ydinalue on kyllä jo nyt todella ikävä paikka autoilijoille, ei oo parkkipaikkoja riittävästi ja tavella vaan pahenee. Haitaa asuntojen myyntiä ja kaupat siirtyvät vähitellen kauemmaksi
 
Viimeksi muokattu:
Hesan ydinalue on kyllä jo nyt todella ikävä paikka autoilijoille, ei oo parkkipaikkoja riittävästi ja tavella vaan pahenee. Haitaa asuntojen myyntiä ja kaupat siirtyvät vähitellen kauemmaksi
Jos nyt tarkoitat ihan ydinkeskustaa, niin en ainakaan itse ole havainnut, että parkkitilasta olisi pulaa kuin ehkä kadunvarsilla. Joku Kampin tai Stockan parkkihalli on vuodenajasta riippumatta puolityhjä. Tosin aika harvoin kyllä on autolle ollut tarvetta keskustassa käydessä.
 
Ja varmaan jos Pisa-tulokset olisivat nousseet, niin edellinen hallitus olisi ottanut siitä itselleen kaiken kunnian.

No eikö se olisi ihan loogista jos kerran Pisa tulokset ovat laskeneet vuodesta 2006 tähän päivään niin onhan tuossa osunut monenlaista poliitikkoa matkalle. Ja jos olisi tuossa 2018-2022 välissä lähtenyt nousuun niin kait siitä sitten olisi voinut kunnian jotenkin edelliselle hallitukselle ottaa? En tarkoita että se kunnia niille välttämättä olisi kuulunut.
 
Köyhä lataa suorat sanat ja poseeraa uudenkarhea lähes 300 euron takki päällään haastattelussa. Hyvinkin kuvaavaa miksi niissä köyhien perheiden joululahjakeräyksissä on toiveena niitä Guessin laukkuja ja merkkivaatteita. Moni varakas saituri kulkee Tokmannin, H&M:n tai kirpparilta hommatussa muutaman kympin takissa, kun näillä köyhillä pitää sitten olla vähän parempaa. Sitä jotenkin kuvittelisi, jos on nähnyt todellista köyhyyttä niin säästäisi tai lahjoittaisi, eikä sijoittaisi rahojaan johonkin ylihintaiseen takkiin heti jos tulee vähän ylimääräistä. Kuvaavaa on, että kaikenlaisten köyhyys ja sairausvuodatusten ohessa yhteiskunta tai ilmainen verovaroista kustannettu sairaanhoito ei saa kiitosta.

EIhän tuo taida enää olla köyhä omista rahoistaankin tuon 1000€ lahjoituksenkin antanut? Ei kyllä varmaan rikaskaan, mutta silti. Joten kait sitä voi tienaamillaan rahoilla ostaa sen takinkin. Tosin en tunne enkä tiedä mitä tienaa voihan se olla köyhä vieläkin. Toki en itsekään ymmärrä miksi joku toppatakista maksaisi 300€ kun yhtä hyviä saa halvemmallakin.
 
Vähän ristiriitaista, että nämä entiset "köyhät" käy puhumassa kouluilla kiusaamisesta kalliissa merkkivaatteeissa. Ehkä olisi paras näyttää esimerkkiä ja kulkea tavan väen vaatteissa eikä niissä, jotka juurikin sitä kiusaamista aiheuttaa.

No nää on näitä. Toiset näkee asiat kuin sinä ja toiset näkee että tuokin on päässyt elemässä eteenpäin. Köyhyydestä ja kiusaamisesta huolimatta, joten ehkä minullakin on mahdollisuus.

Vaikka toisaalta minullakin on muutama jo teini-ikäinen tyttö niin minun omien kokemuksieni mukaan ei ainakaan meillä ole kertaakaan mitään kiusaamiseen viittaavaa ollut koulussa jotka johtuisi vaatemerkeistä(ei omilla lapsillani eikä heidän kaveripiirissä. Vaikka vanhempien varallisuus on aika moninainen lasteni kaveripiirissä). Enemmän taitaa olla, että jos kiusaamaan aletaan niin syy kyllä löytyy. Oli se sitten pukeutuminen tai jotain muuta.
 
Köyhä lataa suorat sanat ja poseeraa uudenkarhea lähes 300 euron takki päällään haastattelussa

En ole takkiekspertti, mutta The North Facen untuvatakkeja, jotka etäisesti näyttää tuolta, myydään alennuksessa alle 150 eurolla. Joulun jälkeen hinnat rommaavat vielä lisää. Ja 100-150e talvitakki ei nyt ole millään mittarilla kohtuuttoman kallis. Joku uusi alennukseton malli varmaan voi maksaa yli 300e, mutta mehän emme kuvasta näe, mitä juuri tämä kaveri tuosta maksoi. En siis ehkä kauhean syvästi takertuisi tuohon.
 
Mutta siitä siirtymästä pois omistuksesta kylläkin näyttäisi eniten haaveilevan kapitalismin kovin ydin sieltä fortune 500-listalta.

Tämä johtuu ihan siitä, että kun kukaan ei omista mitään vaan ostaa kaiken palveluna, niin se on entistä suurempi tulonlähde sille porukalle kuka oikeasti omistaa. Vähän sellaista uusfeodalismia. Saa rahvas sitten ihmetellä mikä on kun ei koskaan vaurastu vaikka yrittäisi mitä.
 
Vähän ristiriitaista, että nämä entiset "köyhät" käy puhumassa kouluilla kiusaamisesta kalliissa merkkivaatteeissa. Ehkä olisi paras näyttää esimerkkiä ja kulkea tavan väen vaatteissa eikä niissä, jotka juurikin sitä kiusaamista aiheuttaa.

Ei siinä minusta mitään ristiriitaista ole. Köyhästä taustasta lähteneillä ja sittemmin omalla työllään vaurastuneilla on usein alkuvaiheessa se kohta, kun "otetaan vahinko takaisin" ja hankitaan niitä asioita, mihin joskus ei ollut varaa. Sitten sen rinnalle kehittyy usein erittäin säästäväinen suhde rahaan, koska siihen lähtöpisteeseen ei haluta ikinä takaisin. Se, että kaiken sen jälkeen haluaa puhua asioista, kuten koulukiusaamisesta ja köyhyydestä on vain hyvä asia - koska se esimerkki voi silloin olla myös se, että se köyhyys, kiusaaminen ja muu paska ei pakosta ole pysyvä olotila, vaan siitä on mahdollista ponnistaa ylös. Kaikkein katastrofaalisin neuvo mitä kasvavalle lapselle voi antaa on se, että kurjuus tulee annettuna eikä siihen ole mahdollista vaikuttaa.
 
Jos nyt tarkoitat ihan ydinkeskustaa, niin en ainakaan itse ole havainnut, että parkkitilasta olisi pulaa kuin ehkä kadunvarsilla. Joku Kampin tai Stockan parkkihalli on vuodenajasta riippumatta puolityhjä. Tosin aika harvoin kyllä on autolle ollut tarvetta keskustassa käydessä.
Onhan tuolla halleja, osa sellaisia etteivät kaikki uskalla niinhin autauden takia ajaa ja ovat aika hintaviakin sekä kävelet useita minuutteja kunnes edes pääset sieltä pois/sinne halliin. Vieraiden pitää maksaa, jotta pääsevät autoillaan kylään, jos edes vapaa autopaikka kohtuu läheltä löytyy.
Mikä se muu olisi?
Hyvä kysymys, vety ,kaasu? Sähkön ongelma on sen tuoma paino ja akkujen virran kulumisnen liian nopeasti, kun ajetaa todella kovaa..
Ei siinä minusta mitään ristiriitaista ole. Köyhästä taustasta lähteneillä ja sittemmin omalla työllään vaurastuneilla on usein alkuvaiheessa se kohta, kun "otetaan vahinko takaisin" ja hankitaan niitä asioita, mihin joskus ei ollut varaa. Sitten sen rinnalle kehittyy usein erittäin säästäväinen suhde rahaan, koska siihen lähtöpisteeseen ei haluta ikinä takaisin. Se, että kaiken sen jälkeen haluaa puhua asioista, kuten koulukiusaamisesta ja köyhyydestä on vain hyvä asia - koska se esimerkki voi silloin olla myös se, että se köyhyys, kiusaaminen ja muu paska ei pakosta ole pysyvä olotila, vaan siitä on mahdollista ponnistaa ylös. Kaikkein katastrofaalisin neuvo mitä kasvavalle lapselle voi antaa on se, että kurjuus tulee annettuna eikä siihen ole mahdollista vaikuttaa.
Niin tai kun vaurastuu köyhyydestä oppii arvostamaan saamaansa ja ei enää halua sinne köyhyyteen palata, joten miettii tarkemmin mihin euronsa laittaa.
Sekä osaa paremmin miettiä asioita myös niiden vähäosaisempien kannalta. Lapsille he usein opettavat ettei mitään saa ilmaiseksi vaan siihen pitää olla valmis näkemään
vaivaa. Sitten on heitäkin, jotka katsovat että kaiken pitää saada kunhan pyytää. Eivätkä halua, että omat lapset joutuisivat tinkimään kuten itse on joutunut tekemään.
Pilaten tolla joidenkin lapsien tulevaisuuden, kun heistä kasvaa "uusavuttomia"
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä kysymys, vety ,kaasu? Sähkön ongelma on sen tuoma paino ja akkujen virran kulumisnen liian nopeasti, kun ajetaa todella kovaa..
Ymmärtääkseni vedyn hyödyt on nopea tankkaus ja haitat: kallis valmistus, kallis infra, monimutkaisempi auto, joka silti tarvitsee sähkömoottorin.

Kaasulla taas, jos puhutaan esim nesteytetystä maakaasusta on suunnilleen samat haitat kuin nykyisillä fossiilisilla mutta ilmeisesti puhtaampi palaminen

en itse näe näitä kumpaakaan sähkön seuraajina mutta on totta etten ole asiantuntija eikä missään ole hakattu kiveen että energiaa säilöttäisiin vain yhdellä tavalla. Esim joku tien alla oleva laturi on teknisesti mahdollista mutta en tiedä saisiko kustannuksia ikinä järkeväksi
 
Valtio ottaa 3.4 miljardia lisää velkaa tälle vuodelle, koko vuoden velkapotti 14 miljardia. Ja tämä siis Ylen sivu-uutisessa.

Aivan jäätäviä lukuja.
 

Hallitus tarvitseekin lisää rahaa, mutta onneksi on taikaseinä! 14,4 miljardia pelkästään vuonna 2023.

Ja muistutukseksi vaihtoehto, joka olisi pelastanut Suomen.
Eihän toi mikään ihme ole, meillä on paljon kuluja joita ei aiempina aikoina ole ollut. Ukrainalle jotain 2 miljardia, pakolaisille jotain 1 miljardi, velkojen korkoihin 3,.3 miljardia Sote 4 miljardia ja luultavasti puolustusvoimille F35 ja uudet sotalaivat 1-2miljardia? aiempaa enemmän. Verojen alentamiseen n.1 miljardi.
Tohon sitten päälle työttömyyden lisääntymisen kulut jne.
 
Eihän toi mikään ihme ole, meillä on paljon kuluja joita ei aiempina aikoina ole ollut. Ukrainalle jotain 2 miljardia, pakolaisille jotain 1 miljardi, velkojen korkoihin 3,.3 miljardia Sote 4 miljardia ja luultavasti puolustusvoimille F35 ja uudet sotalaivat 1-2miljardia? aiempaa enemmän. Verojen alentamiseen n.1 miljardi.
Tohon sitten päälle työttömyyden lisääntymisen kulut jne.
Nuo kulut olivat tiedossa kun porvarit lupasivat lopettaa velkaantumisen. Liberaalipuolueen listasta saa vapaasti ottaa asioita käyttöön, mutta kun ei omilta etupiireiltä voi leikata.

Soteen, perusturvaan ja turvallisuuteen riittää kepoisasti rahaa, kun priorisoi.
 
Nuo kulut olivat tiedossa kun porvarit lupasivat lopettaa velkaantumisen. Liberaalipuolueen listasta saa vapaasti ottaa asioita käyttöön, mutta kun ei omilta etupiireiltä voi leikata.

Soteen, perusturvaan ja turvallisuuteen riittää kepoisasti rahaa, kun priorisoi.
Mistä sinä ottaisit pois? Uskotko, että se sopii ilman, että työläiset lakkoilisivat tai tulisi muita vastatoimia?
 
Mistä sinä ottaisit pois? Uskotko, että se sopii ilman, että työläiset lakkoilisivat tai tulisi muita vastatoimia?
Laitoin linkin aiemmin, sen sisältö on liian pitkä laitettavaksi tänne. Perustulo huolehtii kannustavuudesta, toisaalta valtion osallistumista vähennetään reilusti. Joitain kohtia hioisin tuosta, mutta tuo on pohja, ei nykyinen tilanne. Kilpailukykyä täytyy kuitenkin pitää yllä ja siihen saatetaan tarvita valtion tukea, koska myös muut maat antavat omilleen.

Tuo ottaa reiluuden nimissä kaikilta, jolloin karvas pilleri on helpompi niellä. Säästöjäkin tulee niin paljon, jotta ne eivät sula mahdolliseen lakkoiluun.
 
Ymmärtääkseni vedyn hyödyt on nopea tankkaus ja haitat: kallis valmistus, kallis infra, monimutkaisempi auto, joka silti tarvitsee sähkömoottorin.
Voisitko nyt koko havainnoivalle foorumille avata, mistä olet tällaisen mielikuvan saanut?
Olen ihan henkilökohtaisesti kiinnostunut asiasta, koska kuvailemasi tekniikka on 20-50 vuoden kehityksen päässä, jotta se on teknisesti toteutettavissa ja "vedyn nopea tankkaus" (jos ei paineisteta melkein nesteeksi asti) on semmoista mielikuvafantasiointia piittaamatta fysikaalisista rajoista, että vähän teknisempää ihmistä hirvittää...
Ottaisitko sinä vaikkapa pienen ~25 tonnisen vetytankkausaseman naapuriisi? Miksi et?


Edit.
Pointtini vahvistukseksi laitan nyt Tianjinin räjähdyksestä videon...


Tuo on vaan maakaasua, joten sen räjähdysherkkyys ja räjähdyksen painetaso on ihan muuta kuin jonkun vetyaseman.
 
Viimeksi muokattu:
Voisitko nyt koko havainnoivalle foorumille avata, mistä olet tällaisen mielikuvan saanut?
Olen ihan henkilökohtaisesti kiinnostunut asiasta, koska kuvailemasi tekniikka on 20-50 vuoden kehityksen päässä, jotta se on teknisesti toteutettavissa ja "vedyn nopea tankkaus" (jos ei paineisteta melkein nesteeksi asti) on semmoista mielikuvafantasiointia piittaamatta fysikaalisista rajoista, että vähän teknisempää ihmistä hirvittää...
Ottaisitko sinä vaikkapa pienen ~25 tonnisen vetytankkausaseman naapuriisi? Miksi et?
Ai että tankkaus on nopeaa? Muistaakseni näin James Mayn näin tekevän enkä keksinyt syytä miksi hän valehtelisi.

Toyotan mukaan pisteitä on Euroopassakin
No plugging, just pumping
Hydrogen-powered vehicles don’t need charging like an electric vehicle. You refuel them with hydrogen gas, pumped in the same safe and convenient way you would a conventional petrol or diesel car. Filling up takes the same amount of time too, between 3-5 minutes for a full tank.
 
Ai että tankkaus on nopeaa? Muistaakseni näin James Mayn näin tekevän enkä keksinyt syytä miksi hän valehtelisi.

Toyotan mukaan pisteitä on Euroopassakin
Muistetaan myös lähteiden laittaminen koville väitteille... "James May":llä löytyy niin paljon tavaraa, että olisi kohtuullista asettaa juurikin tuo mainitsemasi havainnointi kritiikin alle.
Hänhän on loppupeleissä julkisuudella elävä mediapersoona, joka laukoo juurikin sellaisia mielipiteitä, joista hän saa rahaa. (Muistetaan tämä myös poliitikoiden suhteen sitten...)
 
Muistetaan myös lähteiden laittaminen koville väitteille... "James May":llä löytyy niin paljon tavaraa, että olisi kohtuullista asettaa juurikin tuo mainitsemasi havainnointi kritiikin alle.
Hänhän on loppupeleissä julkisuudella elävä mediapersoona, joka laukoo juurikin sellaisia mielipiteitä, joista hän saa rahaa. (Muistetaan tämä myös poliitikoiden suhteen sitten...)
Tykkää tästä viestistä jos olet sitä mieltä että sekä James May että Toyotan webbisivut valehtelevat eikä vetyautoa voi tankata alle 10minuutissa nykytekniikalla niin yritän etsiä tuon videon
 
Tässäkin näkee, mitä huijausta tämä ilmastokiihkoilu on. Sinisen käyrän aloituspiste on hilattu abskissan yläpuolella ordinaatan arvoon noin 0,16 C.

Kaikista näistä pienistä kusetuspuroista syntyy yhdistettynä suuri virta, joka on täyttä ureaa...

dubai.jpg
 
Keskustassa on myös julkista- ja rahtiliikennettä
Eli sähköpuoli kuntoon. Keskustassa sähköautot ovat ihan ylivoimaisia julkisessa liikenteessä, tankkaustauot eivät nykytekniikallakaan ole mahdottoman pitkiä, ja hyötysuhde tosiaan parhaimmillaan kaupunkiajossa. Hesassa taitaa liikennöidä jo n. 200 sähköbussia.

Rahtiliikenteessä taas kuskeilla on ne pakolliset pidemmät tauot-> tankkaus siinä samalla.

Se mikä puuttuu on sähkörekat, mutta eiköhän niitä seuraavaan 10v markkinoilla ala olla. Pidän vetysähköautoa aikalailla marginaalin haaveena, koska siitä ei nyt yksinkertaisesti saada mitään etua vs. suora sähköauto.
 
Tässäkin näkee, mitä huijausta tämä ilmastokiihkoilu on. Sinisen käyrän aloituspiste on hilattu abskissan yläpuolella ordinaatan arvoon noin 0,16 C.

Kaikista näistä pienistä kusetuspuroista syntyy yhdistettynä suuri virta, joka on täyttä ureaa...

dubai.jpg
Tuo kuvio nimenomaan osoittaa, että ilmastonmuutos etenee kovaa vauhtia.

Tässä yksi vanha kuva, en tiedä onko uusin ennustus
1702645810139.png
 
Tykkää tästä viestistä jos olet sitä mieltä että sekä James May että Toyotan webbisivut valehtelevat eikä vetyautoa voi tankata alle 10minuutissa nykytekniikalla niin yritän etsiä tuon videon
Koitatko tehdä olkiukkoilun mailmaanmestaruutta?

Jos ymmärtäisit maailmaa hieman laajemmin, niin varmasti ymmärtäisit, että kyseessä on ollut maksettu (suositun auto-ohjelman entisten juontajien) maksettu markkinointitempaus ja käyttäisit hieman järkevämpiä lähteitä. (Ei, edes Wikipedia ei ole sellainen.)
 
Koitatko tehdä olkiukkoilun mailmaanmestaruutta?
En todellakaan. Yritän selvittää mikä väitteeni oli sellainen joka tarvitsi erikseen todisteita. Mutta koska pyydettiin niin tässä. Korjaan alkuperäisen väitteeni vielä muotoon ”olen ymmärtänyt luullut että vetyauton voi tankata nopeasti (suhteessa sähköautoon)”. Tässä siis lähteenä pääsiallisesti viihdetoimittaja James May


Jos ymmärtäisit maailmaa hieman laajemmin, niin varmasti ymmärtäisit, että kyseessä on ollut maksettu (suositun auto-ohjelman entisten juontajien) maksettu markkinointitempaus ja käyttäisit hieman järkevämpiä lähteitä. (Ei, edes Wikipedia ei ole sellainen.)
Lähteitä mille?

Edit s
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kuvio nimenomaan osoittaa, että ilmastonmuutos etenee kovaa vauhtia.

Tässä yksi vanha kuva, en tiedä onko uusin ennustus
1702645810139.png
Niin tai näin, mutta miksi tuossakin pitää liioitella lämpenemisen määrää? Tuosta tulee mieleen Al Goren kalvoesitelmä, jossa kaikki oli liioiteltua.
 
Tässäkin näkee, mitä huijausta tämä ilmastokiihkoilu on

Kauheaa "huijausta" kun kaikki data on esitetty kuvaajassa ja kerrottu, mitä sillä "verrattuna esiteolliseen aikaan" tarkoitetaan :facepalm: Olisihan sen alkupisteen voinut ottaa tuosta 1910-luvun alusta ja saada vielä mehukkaammat lukemat.

Ilmastonmuutoksessa vertailukohtana on usein pidetty juuri vuosien 1850-1900 keskiarvoa. Siksi HS:kin käyttää tuota tasoa vertailukohtana. Siinä ei ole mitään liioittelua tai salaliittoa. Kaikki data on näytetty kuvaajassakin. Aina saa lukea muutakin kuin otsikon, jos ahdistaa.
 
En todellakaan. Yritän selvittää mikä väitteeni oli sellainen joka tarvitsi erikseen todisteita. Mutta koska pyydettiin niin tässä. Korjaan alkuperäisen väitteeni vielä muotoon ”olen [strike]ymmärtänyt[/strike] luullut että vetyauton voi tankata nopeasti (suhteessa sähköautoon)”. Tässä siis lähteenä pääsiallisesti viihdetoimittaja James May
Tuossa Tesla Björnin vertailu Mirain vetytankkauksen, Nion akunvaihdon ja Tesla S sekä e-tron GT latauksen välillä. Miraihin tankkautui reilu 5kg vetyä, eli mitä siihen tankkiin mahtuu, vähän yli 4 minuutissa
 
Tuossa Tesla Björnin vertailu Mirain vetytankkauksen, Nion akunvaihdon ja Tesla S sekä e-tron GT latauksen välillä. Miraihin tankkautui reilu 5kg vetyä, eli mitä siihen tankkiin mahtuu, vähän yli 4 minuutissa

No Björn tuossa heti alussa sanookin olevansa maksettu mutta ilmeisesti myös Norjassa on mahdollista väärentää videoita että vetyauton voi tankata nopeasti
 
Imastonmuutoksessa vertailukohtana on usein pidetty juuri vuosien 1850-1900 keskiarvoa. Siksi HS:kin käyttää tuota tasoa vertailukohtana. Siinä ei ole mitään liioittelua tai salaliittoa. Kaikki data on näytetty kuvaajassakin. Aina saa lukea muutakin kuin otsikon, jos ahdistaa.
Kumma kun tämä sama aikajakso ei ole metsien ennallistamisen tavoite EU:ssa. Eikai vaan apinoita taas yritetä koijata? :think:
 
Pitäisikö olla? Tai miksi noiden pitäisi liittyä toisiinsa millään tavalla?
Silloin kun oli metsiä oli Etelä-Euroopassakin viileämpää. Sähköautoja ja tuulimyllyjä sillä ei tosin kaupaksi oikein saisi, niin tavoite lätkäistiin 100 vuotta myöhemmäksi, jotta saadaan kuitenkin puuttua Suomalaisten metsänomistajien oikeuksiin itse tekemättä mitään.

Mutta tätä voi jatkaa siellä ilmastonmuutosketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
En todellakaan. Yritän selvittää mikä väitteeni oli sellainen joka tarvitsi erikseen todisteita. Mutta koska pyydettiin niin tässä. Korjaan alkuperäisen väitteeni vielä muotoon ”olen ymmärtänyt luullut että vetyauton voi tankata nopeasti (suhteessa sähköautoon)”. Tässä siis lähteenä pääsiallisesti viihdetoimittaja James May
Katkesi harmillisesti... Korjasin myös nuo sun joltain muulta foorumilta vastaukseesi kopioidun homman [strike]-tyyliset hommat... Ei toiminut ihan toivotulla tavalla, korjasin nekin.

Voit alkaa todistella väitteitäsi vaikkapa vetyautoilun kolaturvallisuuteen paneutumalla ja loogiset johtopäätökset tänne kirjoittamalla.
 
Katkesi harmillisesti... Korjasin myös nuo sun joltain muulta foorumilta vastaukseesi kopioidun homman [strike]-tyyliset hommat... Ei toiminut ihan toivotulla tavalla, korjasin nekin.
miten ne muuten kuuluu tehdä? Joskus osasin. Pelkkä s taitaa olla
Voit alkaa todistella väitteitäsi vaikkapa vetyautoilun kolaturvallisuuteen paneutumalla ja loogiset johtopäätökset tänne kirjoittamalla.
Mitä väitteitä? Listaa jokunen autoaiheinen väite jonka olen tälle foorumille esittänyt josta olet eri mieltä ja voin korjata ne ja oppia
 
Kauheaa "huijausta" kun kaikki data on esitetty kuvaajassa ja kerrottu, mitä sillä "verrattuna esiteolliseen aikaan" tarkoitetaan :facepalm: Olisihan sen alkupisteen voinut ottaa tuosta 1910-luvun alusta ja saada vielä mehukkaammat lukemat.

Ilmastonmuutoksessa vertailukohtana on usein pidetty juuri vuosien 1850-1900 keskiarvoa. Siksi HS:kin käyttää tuota tasoa vertailukohtana. Siinä ei ole mitään liioittelua tai salaliittoa. Kaikki data on näytetty kuvaajassakin. Aina saa lukea muutakin kuin otsikon, jos ahdistaa.
Miten v***u tämä voi olla näin vaikea ymmärtää. Kyse on siitä, että kuvaajan otsikko (1,2 astetta) ja alkupiste ovat ristiriidassa keskenään. Jos alkupiste olisi oikeaoppisesti alkanut x-akselista, ilmasto olisikin lämmennyt "vain" hintin verran enemmän kuin 1 astetta. Onhan 1,2 toki näyttävämmän näköinen kuin pelkkä 1.

Tämä todistaa ilmaston lämpenemisellä pelottelun tarkoitushakuisuudesta. En väitä, etteikö ilmasto voisi vaihdella, mutta miksi kaikessa pitää aina liioitella ja jopa valehdella.
 
Miten v***u tämä voi olla näin vaikea ymmärtää. Kyse on siitä, että kuvaajan otsikko (1,2 astetta) ja alkupiste ovat ristiriidassa keskenään.

En myös tajua, miten tämä on kellekään niin vaikeaa ymmärtää. Otsikko ja kuvaaja eivät ole ristiriidassa. Lämpeneminen lasketaan 1850-1900 välin keskiarvosta. Ja tuo keskiarvo on nollataso, joka on kuvaajaan merkattu. Kuvaajan data taas alkaa tuon jakson alusta, jotta kaltaisesi näkevät koko datan, jota on käytetty. Kaikki data on nähtävillä. Otsikossa lukee "keskilämpötilan nousu verrattuna esiteolliseen aikaan 1850-1900". Jos tuosta ei tajua, että nyt ei verrata vuoteen 1850, vaan väliin 1850-1900, niin vaikea auttaa.

En myöskään näytä sisäistävän, että se alkupiste ei ole tietty yksittäinen hetki. Vuosina 1850-1900 yksittäisten vuosien keskiarvot leikkaavat x-akselin monessa kohdassa. Kaikkina niinä vuosina yhden vuoden keskiarvo on ollut sama kuin koko jakson keskiarvo.

Tämä todistaa ilmaston lämpenemisellä pelottelun tarkoitushakuisuudesta

Ei, vaan sen ettei osata katsoa yksinkertaisia kuvaajia ja heitellään salaliittoteorioita jostain huijauksista joka väliin. Taisit toisessa ketjussa jo saada varoituksen salaliittojen huutelusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ehdottomasti, palataanpa aiheeseen kun on joku ehdotus, jota kritisoida. Sitten joskus 10v päästä.
Apulaispormestari on polttomoottoriautojen kiellon takana (HS):
"Anni Sinnemäki: Polttomoottoriautojen kielto Helsingissä on väistämätöntä.
Runsaan 15 vuoden kuluttua Helsingissä ei voi enää olla fossiilisilla polttoaineilla kulkevia yksityisautoja, uskoo apulaispormestari Anni Sinnemäki.
...
Helsinki on juuri sopiva paikka viedä eteenpäin polttomoottoreista luopumista, sanoo Sinnemäki. Pääkaupungissa kun yli puolet kotitalouksista ovat autottomia."

Kyllä kai tästä asiasta saa keskustella täällä vaikka sinä et siitä keskustelusta pidä.
On viisasta keskustella erilaisista asioista etukäteen sekä täällä että Helsingin kunnallispolitiikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Apulaispormestari on ainakin polttomoottoriautojen kiellon takana (HS):
"Anni Sinnemäki: Polttomoottoriautojen kielto Helsingissä on väistämätöntä.
Runsaan 15 vuoden kuluttua Helsingissä ei voi enää olla fossiilisilla polttoaineilla kulkevia yksityisautoja, uskoo apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Kyllä kai tästä asiasta saa keskustella täällä vaikka sinä et siitä keskustelusta pidä.
Se on ehkä jossain määrin perusteltavissa että ydinkeskustassa tai jopa ihan yleisesti kantakaupungissa tällaista kieltoa lähdettäisiin ajamaan, mutta että helsingissä? Tarkoittan koko helsinkiä. Siinä sattuu olemaan tuollainen pieni ongelma kuten kehä 1, vuosaaren satama, lahden, tuusulan ja hämeenlinnanväylät jotka jatkuvat aika pitkälle helsingin puolelle. Kuulostaisi aivan totaalisen järjettömältä jos tätä fantasiaa lähdettäisiin laput silmillä toteuttamaan koko helsingin alueella.
 
Eikös nuo polttomoottori kiellot ole koskeneet lähinnä ydinkeskustaa noissa kaupungeissa, missä ne on käytössä? Äsken kun googlasin 'amsterdam low emission zone map' niin ei tuo kovin isolta alueelta näyttänyt.

Vähän henkilökohtaisesti tuntuu, että tuota vastustaa osa täällä pelkästään ideologisista syistä, eikä sen takia kun on pakko ajaa Helsingin keskustassa säännöllisesti viiden vuoden päästä, eikä kristallipallosta katsottuna ole uuteen sähköautoon silloin varaa.
 
Apulaispormestari on polttomoottoriautojen kiellon takana (HS):
"Anni Sinnemäki: Polttomoottoriautojen kielto Helsingissä on väistämätöntä.
Runsaan 15 vuoden kuluttua Helsingissä ei voi enää olla fossiilisilla polttoaineilla kulkevia yksityisautoja, uskoo apulaispormestari Anni Sinnemäki.
...
Helsinki on juuri sopiva paikka viedä eteenpäin polttomoottoreista luopumista, sanoo Sinnemäki. Pääkaupungissa kun yli puolet kotitalouksista ovat autottomia."

Kyllä kai tästä asiasta saa keskustella täällä vaikka sinä et siitä keskustelusta pidä.
On viisasta keskustella erilaisista asioista etukäteen sekä täällä että Helsingin kunnallispolitiikassa.
Olisit nyt sitten lainannut koko sen Sinnemäen osuuden jutusta, etkä valikoinut sopivia lauseita.
 
Eikös nuo polttomoottori kiellot ole koskeneet lähinnä ydinkeskustaa noissa kaupungeissa, missä ne on käytössä? Äsken kun googlasin 'amsterdam low emission zone map' niin ei tuo kovin isolta alueelta näyttänyt.

Vähän henkilökohtaisesti tuntuu, että tuota vastustaa osa täällä pelkästään ideologisista syistä, eikä sen takia kun on pakko ajaa Helsingin keskustassa säännöllisesti viiden vuoden päästä, eikä kristallipallosta katsottuna ole uuteen sähköautoon silloin varaa.
Sehän on selvää, että kannattajien kannalta on vastustus ollee ideologista. Taas niiden sähköautoa omistamattomien kannalta syy voi olla se, että voisi jatkossakin käydä sillä vanhahkolla autollaa mm. ystäviensä luona käymässä tai kauppiaat saisivat pitää asiakkaitaan.
 
Sehän on selvää, että kannattajien kannalta on vastustus ollee ideologista. Taas niiden sähköautoa omistamattomien kannalta syy voi olla se, että voisi jatkossakin käydä sillä vanhahkolla autollaa mm. ystäviensä luona käymässä tai kauppiaat saisivat pitää asiakkaitaan.
Juu eihän siellä Helsingin keskustassa muuten pysty liikkumaan, kuin vanhalla traktorilla. On myös paljon järkevämpää miettiä, jonku landespeden mielipahaa, kun on pakko mennä 5min ratikalla, eikä pääse sakkopaikalle lyömään autoa parkkiin että pääsee ystävän luoksi kylään.

Vastaavasti itse alueella asuvat ihmiset eivät varmasti halua parempaa ilmanlaatua itselle tai perheellensä.

Ydinkeskustan liiketilat on jo nyt vapaana, eikä niiden asiakkaiden puute liity autoiluun vaan kulutustottumuksiin, jotka ovat viimevuosina varovasti sanottuna hieman muuttuneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 429
Viestejä
4 743 656
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
benjam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom