• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Niitä ei käytetä kun vasuripellet luulee että paapominen toimii paremmin. No, miten on mennyt niin kuin omasta mielestä?

Tämä ei ole rakettitiedettä. Mennään takaisin niihin menetelmiin jotka toimivat. Tämä sossutanttojen paapomistaktiikka on nyt nähty ja tulokset ovat karmeita koko yhteiskunnalle.
Eipä taida liittyä tuo asia lainkaan poliittiseen katsantokantaan.
 
Eipä taida liittyä tuo asia lainkaan poliittiseen katsantokantaan.
Tietenkin kuuluu. Vasuripellet ovat ajaneet koulutuksen huonoilla päätöksillä täysin kaaokseen.

Kaikki huuhaa tulee vasuripelleiltä. Inkluusio ja tasa-arvon tavoitteleminen on ajanut tilanteeseen jossa kaikki oppii yhtä huonosti kuin se hitain. Helvetin lyhytkatseista toimintaa joka on toki normaalia vasuripelleilyä.
 
Tietenkin kuuluu. Vasuripellet ovat ajaneet koulutuksen huonoilla päätöksillä täysin kaaokseen.

Kaikki huuhaa tulee vasuripelleiltä. Inkluusio ja tasa-arvon tavoitteleminen on ajanut tilanteeseen jossa kaikki oppii yhtä huonosti kuin se hitain. Helvetin lyhytkatseista toimintaa joka on toki normaalia vasuripelleilyä.
Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta kaikkia ihmisiä ei ammatinharjoittamisessa kiinnosta politiikka paskaakaan. Lisäksi poliittisesti aktiivisten opettajien puoluekanta on yleisimmin keskusta tai kokoomus, ei vasemmisto.
 
Tietenkin kuuluu. Vasuripellet ovat ajaneet koulutuksen huonoilla päätöksillä täysin kaaokseen.

Kaikki huuhaa tulee vasuripelleiltä. Inkluusio ja tasa-arvon tavoitteleminen on ajanut tilanteeseen jossa kaikki oppii yhtä huonosti kuin se hitain. Helvetin lyhytkatseista toimintaa joka on toki normaalia vasuripelleilyä.
Voihan sitä noin huudella, mutta silloin on hyvä huomata, että se peruskoulu alunperinkin, siis silloin kun olimme ykkösiä, oli demarien, vasurien ja kepun sosiaalireformistien tasa-arvoprojekti - oikeisto vastusti ponnekkaasti koko peruskoulua alunperinkin.
Miksi? Pääosin samoilla argumenteilla, eli koska aiempi ns. rinnakkaiskoulujärjestelmä piti tehokkaasti yllä heille sopivia luokkaeroja ja toisaalta koska he eivät halunneet omien lastensa sekoittuvan mielestään ns. heikompaan ainekseen.

Lisäksi olis syytä erottaa toisistaan inkluusio ja integraatio. Inkluusiosta tarkoitetaan samassa koulussa käyntiä, ei kaikkien sijoittamista samaan luokkaan. Se on integraatiota. Sitä ei itseasiassa mikään laki velvoita tekemään. Kunnat tekee niin ihan kylmästi säästääkseen rahaa. Se ei minusta ole kovin vasemmistolaista ajattelua.

Opettajien poliittinen tausta sitten taas vaihtelee, mutta OAJ:n valtasuhteista päätellen se nojaa oikealle ennemmin kuin vasemmalle.
 
Tämä ketju on varmaan paraspaikka kysyä, että mistähän löytyis livestriimejä illan kansalaistapahtumista? Onko sielä "kuokkavieraita" tai muuta mielenosoitusta meneillään?
 
Vähemmän yllättäen apinaorkesteri ei osannut tänäkään vuonna käyttäytyä.
Kun ei ole mitään kunnon sanktiota niin miksipäs sitä sivistymätön apina käyttäytyisi. Nyt nuo Putinin ja Hamasin tukijat on roikkuneet tuolla 1.5h.

Poliisin pitäisi heti pieksätä jokainen joka ei välittömästi tottele ensimmäistä poistusmiskäskyä ja hinata pellet käsiraudoissa busseihin.


Tämä ketju on varmaan paraspaikka kysyä, että mistähän löytyis livestriimejä illan kansalaistapahtumista? Onko sielä "kuokkavieraita" tai muuta mielenosoitusta meneillään?

Myös IS on oma striimi
 
Voihan sitä noin huudella, mutta silloin on hyvä huomata, että se peruskoulu alunperinkin, siis silloin kun olimme ykkösiä, oli demarien, vasurien ja kepun sosiaalireformistien tasa-arvoprojekti - oikeisto vastusti ponnekkaasti koko peruskoulua alunperinkin.
Miksi? Pääosin samoilla argumenteilla, eli koska aiempi ns. rinnakkaiskoulujärjestelmä piti tehokkaasti yllä heille sopivia luokkaeroja ja toisaalta koska he eivät halunneet omien lastensa sekoittuvan mielestään ns. heikompaan ainekseen.

Lisäksi olis syytä erottaa toisistaan inkluusio ja integraatio. Inkluusiosta tarkoitetaan samassa koulussa käyntiä, ei kaikkien sijoittamista samaan luokkaan. Se on integraatiota. Sitä ei itseasiassa mikään laki velvoita tekemään. Kunnat tekee niin ihan kylmästi säästääkseen rahaa.

Opettajien poliittinen tausta sitten taas vaihtelee, mutta OAJ:n valtasuhteista päätellen se nojaa oikealle ennemmin kuin vasemmalle.
Kyllähän peruskoululle perusteensa on (kaikkien lapsilla ei ole opettajia yms. vanhempinaan neuvomassa), mutta eihän siinä mitään järkeä ole, jos luokassa saa metelöidä ja estää/haitata muiden kuulemista/oppimista. Tollanen syö myös sen opettajan motivaatiota opettaa.

Tuota ettei luokalle enää jätetä? en ymmärrä.
- Ei siitä ole käytännössä olleellista haittaa ja laittaa niitä häiriköitäkin vähän edes yritäämään. Sekä avittaa "laiskempia" saavuttamaan riittävän tason muihin verrattaessa. Esim. matikka on (tai ainakin oli) sellainen, kun siitä puhoat niiden jatkoasiaoidenkin oppiminen vaikeuttuu tuntuvasti.

Toinen asia onko mitään "järkeä" kaikki jatkokouluttaa ja siitä ei sitten koulutettu käytännössä juuri mitään hyödy eli pitäisi paremmin miettiä löytyykö niitä töitä.
Sitten ei kouluteta vaikka tiedetään, että tarvetta on esim. lääkärit.

Minusta on hyvä, että niitä ovia on auki jatko-opiskelulle, mutta jos se perusteiden oppiminen estetään/ sitä haitataan häiriköinnillä se väistämättä vaikuttaa siihen kykyyn
päästä niihin ns. parempiin kouluihin, koska joutuu uudelleen opiskelemaan asioita jotka toiset jo osaavat.

On muuten valtava ero opettaa/oppia jossain ammattikorkeakoulussa, jossa käytännössä kaikilla on oikea halua oppia, kuin "peruskoulussa" jossa osa yrittää viihdyttää itseään muiden häiriköinnillä.
 
Tämä ketju on varmaan paraspaikka kysyä, että mistähän löytyis livestriimejä illan kansalaistapahtumista? Onko sielä "kuokkavieraita" tai muuta mielenosoitusta meneillään?
Yle Areenassa myös kuvaa ja juuri nyt kommarien kansalaiskuoro äänessä:

 
Viimeksi muokattu:
Laitat vaan jotain faktaa pöytään tänne. Muuten menee kategoriaan: paskapuhe, trollaus, keskustelun paskominen, äärioikeistopellet.
Tää on hyvä kun voidaan ilman faktoja leimata melkein kokonainen ammattiryhmä mielensä mukaan pelleiksi. Ja nimenomaan toki poliittisen ajattelun mukaan. Seuraavaksi voidaan yhdessä miettiä, että mitä pellejä vaikka sairaanhoitajat tai timpurit ovat.
 
Tää on hyvä kun voidaan ilman faktoja leimata melkein kokonainen ammattiryhmä mielensä mukaan pelleiksi. Ja nimenomaan toki poliittisen ajattelun mukaan. Seuraavaksi voidaan yhdessä miettiä, että mitä pellejä vaikka sairaanhoitajat tai timpurit ovat.
Nyt sitten tarkkana. En leimannut ammattiryhmää. En sanonut että opettajat ovat syyllisiä tähän. Sanoin että vasuripellet jotka ovat päättämässä asioista ovat syyllisiä.

Opettajat ei itse päätä mitä saavat tehdä ja mitä eivät. Ohjeet ja säännökset tulee ylemmältä taholta.

Ja kyllä, vasuripellet nössöilee ja tulokset ovat kaikkien nähtävillä. Koko Suomi on nössöjen hallussa ja ollut jo pitkän ajan. Suomessa ei ole kuin enemmän tai vähemmän vasemmalle kallelaan olevia puolueita ja poliitikkoja.
 
Nyt sitten tarkkana. En leimannut ammattiryhmää. En sanonut että opettajat ovat syyllisiä tähän. Sanoin että vasuripellet jotka ovat päättämässä asioista ovat syyllisiä.

Opettajat ei itse päätä mitä saavat tehdä ja mitä eivät. Ohjeet ja säännökset tulee ylemmältä taholta.

Ja kyllä, vasuripellet nössöilee ja tulokset ovat kaikkien nähtävillä. Koko Suomi on nössöjen hallussa ja ollut jo pitkän ajan. Suomessa ei ole kuin enemmän tai vähemmän vasemmalle kallelaan olevia puolueita ja poliitikkoja.
Miksi sitten sanoit sanatarkkaan "Vasuripellejä useimmat opettajat ovat"? Ei tuo omaan silmään kovin hyvää kuvaa anna opettajista. Eri asia sitten jos sanoisi että suurin osa on vasemmalle kallellaan ja esittäisi lähteet sen tueksi.
 
Miksi sitten sanoit sanatarkkaan "Vasuripellejä useimmat opettajat ovat"? Ei tuo omaan silmään kovin hyvää kuvaa anna opettajista. Eri asia sitten jos sanoisi että suurin osa on vasemmalle kallellaan ja esittäisi lähteet sen tueksi.
En tiedä, varmaan siksi kun henkilö jolle vastasin on yleensä heittämässä jotain one-linereita ja sitten häipyy kuin pieru saharaan ja ei yleensä vastaile tai keskustele asioista.

Väärin sanottu kyllä minulta siinä kohtaa. Otan tuon kommentin takaisin. :)
 
Toinen asia onko mitään "järkeä" kaikki jatkokouluttaa ja siitä ei sitten koulutettu käytännössä juuri mitään hyödy eli pitäisi paremmin miettiä löytyykö niitä töitä.
Sitten ei kouluteta vaikka tiedetään, että tarvetta on esim. lääkärit.

Minusta on hyvä, että niitä ovia on auki jatko-opiskelulle, mutta jos se perusteiden oppiminen estetään/ sitä haitataan häiriköinnillä se väistämättä vaikuttaa siihen kykyyn
päästä niihin ns. parempiin kouluihin, koska joutuu uudelleen opiskelemaan asioita jotka toiset jo osaavat.
Kyllä on paljon järkeä, sillä nykyään vailla 2. asteen koulutusta oleville on todella heikosti työtä tarjolla ja sekin on usein sitten pätkä- tai tuntityötä.

Vailla 2. asteen koulutusta olevien työllisyysluvut on myös todella lohduttomia.
Onneksi nyt onkin voimassa uusi 2. asteen oppivelvollisuus.

Tilastokeskus
” Suomessa 25–64-vuotiaista pelkän perusasteen suorittaneista vain 55 prosenttia oli työllisiä, kun toisen asteen tutkinnon suorittaneista 77 prosenttia ja korkea-asteen tutkinnon suorittaneista 86 prosenttia oli työllisiä.

Nuoremmissa ikäryhmissä erot olivat vielä suurempia: esimerkiksi 25–34-vuotiaista perusasteen varassa olevista työllisiä oli vain 49 prosenttia. Toisen asteen tutkinnon suorittaneiden työllisyysaste oli 77 ja korkea-asteen suorittaneiden 85 prosenttia ”
 
Kyllä on paljon järkeä, sillä nykyään vailla 2. asteen koulutusta oleville on todella heikosti työtä tarjolla ja sekin on usein sitten pätkä- tai tuntityötä.

Vailla 2. asteen koulutusta olevien työllisyysluvut on myös todella lohduttomia.
Onneksi nyt onkin voimassa uusi 2. asteen oppivelvollisuus.

Tilastokeskus
” Suomessa 25–64-vuotiaista pelkän perusasteen suorittaneista vain 55 prosenttia oli työllisiä, kun toisen asteen tutkinnon suorittaneista 77 prosenttia ja korkea-asteen tutkinnon suorittaneista 86 prosenttia oli työllisiä.

Nuoremmissa ikäryhmissä erot olivat vielä suurempia: esimerkiksi 25–34-vuotiaista perusasteen varassa olevista työllisiä oli vain 49 prosenttia. Toisen asteen tutkinnon suorittaneiden työllisyysaste oli 77 ja korkea-asteen suorittaneiden 85 prosenttia ”
Ei sitä toista-astetta enään siinä vaiheessa tarvii, kun löytyy työkokemusta.
 
Kyllä on paljon järkeä, sillä nykyään vailla 2. asteen koulutusta oleville on todella heikosti työtä tarjolla ja sekin on usein sitten pätkä- tai tuntityötä.

Vailla 2. asteen koulutusta olevien työllisyysluvut on myös todella lohduttomia.
Onneksi nyt onkin voimassa uusi 2. asteen oppivelvollisuus.

Tilastokeskus
” Suomessa 25–64-vuotiaista pelkän perusasteen suorittaneista vain 55 prosenttia oli työllisiä, kun toisen asteen tutkinnon suorittaneista 77 prosenttia ja korkea-asteen tutkinnon suorittaneista 86 prosenttia oli työllisiä.

Nuoremmissa ikäryhmissä erot olivat vielä suurempia: esimerkiksi 25–34-vuotiaista perusasteen varassa olevista työllisiä oli vain 49 prosenttia. Toisen asteen tutkinnon suorittaneiden työllisyysaste oli 77 ja korkea-asteen suorittaneiden 85 prosenttia ”
Juu, mutta suurin osa näistä jotka jättävät opiskelun peruskouluun on juuri niitä jotka tekevät sen ihan omasta aloitteestaan. Eivät edes halua opiskella. Tällaisia henkilöitä on ihan turha yrittää pakolla tunkea normaalien opiskelijoiden sekaan. Siinä häviää kaikki.
 
Kyllä on paljon järkeä, sillä nykyään vailla 2. asteen koulutusta oleville on todella heikosti työtä tarjolla ja sekin on usein sitten pätkä- tai tuntityötä.

Vailla 2. asteen koulutusta olevien työllisyysluvut on myös todella lohduttomia.
Onneksi nyt onkin voimassa uusi 2. asteen oppivelvollisuus.

Tilastokeskus
” Suomessa 25–64-vuotiaista pelkän perusasteen suorittaneista vain 55 prosenttia oli työllisiä, kun toisen asteen tutkinnon suorittaneista 77 prosenttia ja korkea-asteen tutkinnon suorittaneista 86 prosenttia oli työllisiä.

Nuoremmissa ikäryhmissä erot olivat vielä suurempia: esimerkiksi 25–34-vuotiaista perusasteen varassa olevista työllisiä oli vain 49 prosenttia. Toisen asteen tutkinnon suorittaneiden työllisyysaste oli 77 ja korkea-asteen suorittaneiden 85 prosenttia ”
Kyllä se selvästi alta 2 keskiarvolla suoritettu tutkinto on aika hyödytön, etenkin jos perseilee työharjoitelussa. Tähän päälle vielä ne jotka käyvät koulussa pelkästään häiriköimässä, ilman aikomusta valmistua.
 
Kyllä se selvästi alta 2 keskiarvolla suoritettu tutkinto on aika hyödytön, etenkin jos perseilee työharjoitelussa.
Harva noista edes mitään harjoittelupaikkaa saa, jos ei taas paapota ja koulu hankkii väkisin aikuiselle ihmiselle harjoittelupaikan. Näitäkin on nähty.
 
Eipä sitä auktoriteettia millään päätöksillä palauteta.

Meidän yhteiskunta on yksinkertaisesti nykyisin sellainen, että jokaista sinutellaan eikä ole erikseen herroja ja duunareita, ketään ei enää tarvitse kainostella, pankkiin ei mennä ns. lakki kourassa, vaan kaikki me olemme, no, miten sen muotoilisi, samanarvoisia ihmisiä. Ei pelätä opettajaa, rehtoria, poliisia eikä lääkäriä, en tiedä oikein kunnioitetaanko edes, arvostetaan kyllä edelleen. Miellyttää se sitten meitä jokaista tai ei.

Ja olen siis itsekin opettajataustainen.
Kyllä ne päätökset asiaan vaikuttavat. Jos vaikkapa ruvetaan vaatimaan lukutaitoa luokalta toiselle siirryttäessä tai muita välttämättömiä juttuja. Tällähän ei ole mitään tekemistä sinällään ihmisarvon kanssa. Häirikölle / osaamattomuudesta turhautuneellekin on parempi olla ryhmässä, jossa saa yksilöllisempää tukea ja opetus enemmän oman osaamistason mukaista. Erityisluokaltakin voi ponnistaa tässä elämässä vaikka mihin, mutta niitä vain ei käytetä, koska "ei ole pakko" ja tuntuu että siitä häiriköstä mielummin päästään eroon, kuin resurssipulassa taisteltaisiin vielä yksi vuosi lisää. Jonkin verran tuli nähtyä lukuvuosiin sidotun opetuksen purkamispäätöksiä ylä-asteikäisille, mutta näissäkin se käytännössä tarkoitti sitä, että vaadittiin vain vähemmän ja katsottiin asioita sormien läpi enemmän. Ja tuokin päätös yleensä tehtiin vasta 8-9 luokan vaiheilla, kun oli jo ensin pitkään sotkettu omien asioiden lisäksi muiden oppilaiden opetusta.

Isoin ongelma kuitenkin mielestäni se, että opiskelurauhaa ja yksilöllisen tason mukaan opetusta ei voida varmistaa halukkaille riittävän hyvin. Eli tuntihäiriköinti ja vastaava pitää tarvittaessa sitten vaikka kieltää lailla, sillä eihän häiriökäyttäytymistä ja varsinkaan väkivaltaa hyväksytä koulun ulkopuolellakaan. Ja asianmukaiset seuraamukset niin häirikölle, kuin mahdollisesti asian sivuuttaneelle opettajallekin. Eli jos nykyään pystytään, muttei tehdä... niin se tekeminen pitää varmistaa lailla ja antaa siihen riittävästi resursseja.
 
Kyllä on paljon järkeä, sillä nykyään vailla 2. asteen koulutusta oleville on todella heikosti työtä tarjolla ja sekin on usein sitten pätkä- tai tuntityötä.

Vailla 2. asteen koulutusta olevien työllisyysluvut on myös todella lohduttomia.
Onneksi nyt onkin voimassa uusi 2. asteen oppivelvollisuus.

Tällä voi olla jotain tekemistä myös sen kanssa, että 2. asteen koulutuksen taso on laskenut luvattoman paljon. Samaan aikaan käytännöllisten töiden tekijöitä kuitenkin tarvitaan, mutta näyttää siltä ettei 2. asteen koulutusputkesta saada ulos riittävästi sellaisilla taidoilla olevaa porukkaa, ketkä pystyisivät vastaamaan siihen tarpeeseen.

Toinen asia on toki se, että pelkkä korkeakoulutus ei ole oikotie onneen sikäli, että korkeakoulutuksen nimellä kulkee myös aika hyödytöntä juttua, mikä ei tuota maamme talouteen juuri mitään järkevää. Sen takia korkeakoulutuksen painotus pitäisi olla sellainen, mistä työllistytään ensisijaisesti yksityiselle puolelle ja sellaisille aloille, mitkä kasvattavat taloutta. Eikä niin että pusketaan porukkaa ensisijaisesti julkisiin virkoihin tai tehtäviin, mitkä tavalla tai toisella pitää rahoittaa julkisista varoista.
 
Harva noista edes mitään harjoittelupaikkaa saa, jos ei taas paapota ja koulu hankkii väkisin aikuiselle ihmiselle harjoittelupaikan. Näitäkin on nähty.
Koulun hankkimasta paikastakin on mahdollisuudet työllistyä, kunhan hoitaa harjoittelun kunnolla, vaikka todistus on heikko.
 
Koulun hankkimasta paikastakin on mahdollisuudet työllistyä, kunhan hoitaa harjoittelun kunnolla, vaikka todistus on heikko.
Toki, mutta jos ei saa puhelinta käteen tai sähköpostia lähetettyä niin että saisi itse hankittua harjoittelupaikan, niin tuskin osaa myöskään hoitaa harjoittelunsa niin hyvin että saisi sen kautta töitä.
 
Toinen asia on toki se, että pelkkä korkeakoulutus ei ole oikotie onneen sikäli, että korkeakoulutuksen nimellä kulkee myös aika hyödytöntä juttua, mikä ei tuota maamme talouteen juuri mitään järkevää. Sen takia korkeakoulutuksen painotus pitäisi olla sellainen, mistä työllistytään ensisijaisesti yksityiselle puolelle ja sellaisille aloille, mitkä kasvattavat taloutta. Eikä niin että pusketaan porukkaa ensisijaisesti julkisiin virkoihin tai tehtäviin, mitkä tavalla tai toisella pitää rahoittaa julkisista varoista.
Vapaassa avoimessa yhteiskunnassa ihmiset (nuoret) tekevät erilaisista ohjauskeinoista huolimatta koulutusvalintojaan ihan omista lähtökohdistaan.

Ei nykyisinkään saada täytettyä kaikkia sellaisia korkeakoulutuspaikkoja, joista valmistuvilla on käytännössä lähes täysin varma työllistyminen.

Ei edes yliopistojen ja korkeakoulujen täydennyshaussa - ei vaikka siinä vaiheessa vaille koulutuspaikkaa jääneillä pitäisi olla varsin suuri insentiivi hakeutua näihin.
 
Vapaassa avoimessa yhteiskunnassa ihmiset (nuoret) tekevät erilaisista ohjauskeinoista huolimatta koulutusvalintojaan ihan omista lähtökohdistaan.

Toki. Mutta silloin kun koulutus kustannetaan julkisista varoista (ts. muiden tienaamilla rahoilla), ei voida olettaa että kullekin pitää tarjota juuri sitä mitä ikinä sattuu haluamaan, välittämättä siitä mitä oikeasti tarvitaan ja mitä se tuottaa. Eikä pitäisi voida olettaa, että voi vain jäädä yhteiskunnan elätiksi jos tuntuu siltä ettei huvita. Meillä ei ole siihen varaa ja sen suhteen pitäisikin palata siihen työnteon eetokseen, mikä jopa vasemmistolaisilla oli joskus - että oma elanto hankitaan töitä tekemällä, huvitti tai ei ja muiden elätiksi jääminen on lähinnä häpeällistä.
 
Kyllä on paljon järkeä, sillä nykyään vailla 2. asteen koulutusta oleville on todella heikosti työtä tarjolla ja sekin on usein sitten pätkä- tai tuntityötä.

Vailla 2. asteen koulutusta olevien työllisyysluvut on myös todella lohduttomia.
Onneksi nyt onkin voimassa uusi 2. asteen oppivelvollisuus.

Tilastokeskus
” Suomessa 25–64-vuotiaista pelkän perusasteen suorittaneista vain 55 prosenttia oli työllisiä, kun toisen asteen tutkinnon suorittaneista 77 prosenttia ja korkea-asteen tutkinnon suorittaneista 86 prosenttia oli työllisiä.

Nuoremmissa ikäryhmissä erot olivat vielä suurempia: esimerkiksi 25–34-vuotiaista perusasteen varassa olevista työllisiä oli vain 49 prosenttia. Toisen asteen tutkinnon suorittaneiden työllisyysaste oli 77 ja korkea-asteen suorittaneiden 85 prosenttia ”
En kyllä ihan noin suoraa "hyötysuhdetta" tosta vetäisi, kun tarpeeseen nähden ylikoulutetaan suuri joukko, se prosentti ko. alan työllisten määrästä välttämättä pienenee.
Se on matemaattinen totuus.
Käytännössä ylioppilastutkinto on sen jo kokenut. Vielä heti sodan jälkeen ylioppilaskoulutus sinällään riitti siihen, että saattoi päästä opettamaan nuorempiaan sijaisena. Nyt ylioppilastutkin merkitys/hyöty on huomattavasti vähäisempi.
Niiden koko ajan vähentyvien taloudellisten resurssien käyttö opetukseen, pitäisi kyetä paremmin kohdistamaan niihin tarvittavien työsuoritteiden opettamiseen.
Kannatan muuten kyllä tuota 2. asteen oppivelvollisuutta, mutta sen hyöty ei olle niin suuri kuin olisi toivottavaa,

Tuolla peruskoulutasolla soisin, että voitaisiin hyödyntää paremmin pärjänneitä nuoria tukiopettajina nuoremmilleen, jotka oikeasti sitä tukiopetusta haluaisivat.
Näin aikoinaan kyettiin tekemään ja "opeille" jaettiin stipendit palkkiona. Uskoisin, että siihen voisi joissain koulussa olla halukkaita muutamina tunteina viikossa?
Ei ehkä ole enää sallittua?
 
En kyllä ihan noin suoraa "hyötysuhdetta" tosta vetäisi, kun tarpeeseen nähden ylikoulutetaan suuri joukko, se prosentti ko. alan työllisten määrästä välttämättä pienenee.
Se on matemaattinen totuus.
Käytännössä ylioppilastutkinto on sen jo kokenut. Vielä heti sodan jälkeen ylioppilaskoulutus sinällään riitti siihen, että saattoi päästä opettamaan nuorempiaan sijaisena. Nyt ylioppilastutkin merkitys/hyöty on huomattavasti vähäisempi.
Niiden koko ajan vähentyvien taloudellisten resurssien käyttö opetukseen, pitäisi kyetä paremmin kohdistamaan niihin tarvittavien työsuoritteiden opettamiseen.
Kannatan muuten kyllä tuota 2. asteen oppivelvollisuutta, mutta sen hyöty ei olle niin suuri kuin olisi toivottavaa,

Tuolla peruskoulutasolla soisin, että voitaisiin hyödyntää paremmin pärjänneitä nuoria tukiopettajina nuoremmilleen, jotka oikeasti sitä tukiopetusta haluaisivat.
Näin aikoinaan kyettiin tekemään ja "opeille" jaettiin stipendit palkkiona. Uskoisin, että siihen voisi joissain koulussa olla halukkaita muutamina tunteina viikossa?
Ei ehkä ole enää sallittua?
Yhtään kouluttamatonta opettajaa ei peruskoulu enää kaipaa.
Siksi pitäisi mahdollisimman nopeasti saada koulutettujen opettajien ns. opettajarekisteri luotua.
Yli vuosikymmen tai oikeastaan jo lähemmäs kaksi vuosikymmentä sen asian kanssa onkin jo tahittu, mutta poliitikot ei vaan saa aikaiseksi.
 
Toki. Mutta silloin kun koulutus kustannetaan julkisista varoista (ts. muiden tienaamilla rahoilla), ei voida olettaa että kullekin pitää tarjota juuri sitä mitä ikinä sattuu haluamaan, välittämättä siitä mitä oikeasti tarvitaan ja mitä se tuottaa. Eikä pitäisi voida olettaa, että voi vain jäädä yhteiskunnan elätiksi jos tuntuu siltä ettei huvita. Meillä ei ole siihen varaa ja sen suhteen pitäisikin palata siihen työnteon eetokseen, mikä jopa vasemmistolaisilla oli joskus - että oma elanto hankitaan töitä tekemällä, huvitti tai ei ja muiden elätiksi jääminen on lähinnä häpeällistä.
Tuota, tuota. Nyt tekstisi sisältää oletuksen, että työtä ja työntekoa arvostettaisiin jotenkin vähemmän kuin aiemmin.
Se on väärä oletus: ”suomalaiset arvostavat entistä enemmän työtä ja työntekoa. Suomalaiset valitsevat työnteon yhä useammin erittäin tärkeäksi osaksi elämää, ja työnteko laitetaan useammin etusijalle suhteessa vapaa-aikaan. Lisäksi entistä useampi ajattelee, että työ on velvollisuus yhteiskuntaa kohtaan.”

Sen lisäksi työllisyysaste oli ennen taantumaa 2022-2023 mittaushistorian korkeimmissa luvuissa. Se kertoo aivan samasta asiasta, mutta käytännön tasolla.
 
Yhtään kouluttamatonta opettajaa ei peruskoulu enää kaipaa.
Siksi pitäisi mahdollisimman nopeasti saada koulutettujen opettajien ns. opettajarekisteri luotua.
Yli vuosikymmen tai oikeastaan jo lähemmäs kaksi vuosikymmentä sen asian kanssa onkin jo tahittu, mutta poliitikot ei vaan saa aikaiseksi.
Yleisellä tasolla ehkä noin, mutta jos osaat minkä tahansa homman se ei (käytännön tasolla toimiakseen) vaadi toiselle opettamiseen, että sinun pitäisi käydä opettajankoulutus.

Tosta mitän esitin (Paremmin oppinut nuori opettaa nuorta) oli hyvää käytännön kokemusta, eli esim. matikassa 4. (10-asteikolla) jouluna saanut sai nostettua numeronsa
6:ksi. Se nelonen motivoi (jotta pääsee seuraavalle luokalle) yrittämään ja se nuoriopettaja oli riittävän samalla tasolla, jotta ymmärsi mistä ne oppiminen oli kiinni sekä se oppilas uskalsi paremmin kysyä ja myöntää ettei osaa, joka on se ensimmäinen oppimisen edellytys.
 
Toki. Mutta silloin kun koulutus kustannetaan julkisista varoista (ts. muiden tienaamilla rahoilla), ei voida olettaa että kullekin pitää tarjota juuri sitä mitä ikinä sattuu haluamaan, välittämättä siitä mitä oikeasti tarvitaan ja mitä se tuottaa. Eikä pitäisi voida olettaa, että voi vain jäädä yhteiskunnan elätiksi jos tuntuu siltä ettei huvita. Meillä ei ole siihen varaa ja sen suhteen pitäisikin palata siihen työnteon eetokseen, mikä jopa vasemmistolaisilla oli joskus - että oma elanto hankitaan töitä tekemällä, huvitti tai ei ja muiden elätiksi jääminen on lähinnä häpeällistä.
Juuri näin. Ei ole mikään ihmisoikeus että saisi opiskella vapaasti juuri sitä mitä itse haluaa. Esimerkiksi jos ei vaan ole älliä tarpeeksi, niin ei pääse tietyille aloille.

Ja tosiaan, ei ole kauaa siitä kun oli häpeällistä maata kotona ja ei tehdä mitään järkevää ja hyödyllistä. Nykyään ollaan oikein ylpeitä siitä jos kuppaa yhteisiä varojamme mahdollisimman paljon.
 
Yleisellä tasolla ehkä noin, mutta jos osaat minkä tahansa homman se ei vaadi toiselle opettamiseen, että sinun pitäisi käydä opettajankoulutus.

Tosta mitän esitin (Paremmin oppinut nuori opettaa nuorta) oli hyvää käytännön kokemusta, eli esim. matikassa 4. (10-asteikolla) jouluna saanut sai nostettua numeronsa
6:ksi. Se nelonen motivoi (jotta pääsee seuraavalle luokalle) yrittämään ja se nuoriopettaja oli riittävän samalla tasolla, jotta ymmärsi mistä ne oppiminen oli kiinni sekä se oppilas uskalsi paremmin kysyä ja myöntää ettei osaa, joka on se ensimmäinen oppimisen edellytys.
Opettajat kyllä luokissa voivat käyttää ja käyttävät vertaistukea mm. scaffolding eli tikastamistarkoituksessa.
Mutta se ei enää kuulu politiikkakeskusteluun.
 
Opettajat kyllä luokissa voivat käyttää ja käyttävät vertaistukea mm. scaffolding eli tikastamistarkoituksessa.
Mutta se ei enää kuulu politiikkakeskusteluun.
Onhanhan se "koulutuspolitiikkaa" ja toi mistä kerroin tapahtui illalla varsinaisen koulun jälkeen koulun luokassa, jolloin siinä ei ollut niitä luokkakavereita häiritsemässä/"ilkkumassa" ja oppilailla oli aito halua oppia sekä pystyi kysymään ilman, että tarvitsi kokea olevan "tyhmä" muiden silmissä. Ei ole kyllä hajuakaan mitä toi tikastamistarkoitus tarkoittaa.
 
Tuota, tuota. Nyt tekstisi sisältää oletuksen, että työtä ja työntekoa arvostettaisiin jotenkin vähemmän kuin aiemmin.
Se on väärä oletus: ”suomalaiset arvostavat entistä enemmän työtä ja työntekoa. Suomalaiset valitsevat työnteon yhä useammin erittäin tärkeäksi osaksi elämää, ja työnteko laitetaan useammin etusijalle suhteessa vapaa-aikaan. Lisäksi entistä useampi ajattelee, että työ on velvollisuus yhteiskuntaa kohtaan.”

Sen lisäksi työllisyysaste oli ennen taantumaa 2022-2023 mittaushistorian korkeimmissa luvuissa. Se kertoo aivan samasta asiasta, mutta käytännön tasolla.

No jos katsotaan kaikenlaisten tukien määrää vrt. vaikka 40 vuotta sitten, niin siinä on aika vissi ero. Ja ihan omilla kasvoillaan on ollut porukkaa kertomassa että elävät niiden varassa kun ei huvita mennä töihin, eikä sitä nyt ihan suuresti ole paheksuttu. Sinänsä työllisyysaste yksinään ei kerro koko totuutta, koska siihen lasketaan sellaisia osa-aikatöitä mitkä eivät kuitenkaan varsinaisesti elätä. Plus sitten toki se tosiasia, että meidän ansiotasomme on luvattoman huono. Jos jotain suunnanmuutosta ei saada aikaan ja julkisen rahoituksen varassa olevien määrää alas, niin meillä ei ole oikein mitään selviytymismahdollisuuksia. Silloin systeemi vain ajetaan seinään.
 
Kaikkihan tietää että Suomessa on paljon tempputyöllistämistä myös. Kaiken maailman palkkatuelliset työt yms.

Näitä ei ollut ennen. Myös yksi iso ongelma on se että julkinen sektori on liian suuri näin pieneen maahan.
 
Ton koronan varjolla pumpattiin yhtesikuntaamme miljarditolkulla euroja, olishan se aika outoa, ettei se työllistymisinäkin näkyisi. Kun tuet loppuu todetaan, ettei ko. homma enää olekaan kannattavaa. Ne velat toki jäävät valtiolle maksettaviksi.
 
No jos katsotaan kaikenlaisten tukien määrää vrt. vaikka 40 vuotta sitten, niin siinä on aika vissi ero. Ja ihan omilla kasvoillaan on ollut porukkaa kertomassa että elävät niiden varassa kun ei huvita mennä töihin, eikä sitä nyt ihan suuresti ole paheksuttu. Sinänsä työllisyysaste yksinään ei kerro koko totuutta, koska siihen lasketaan sellaisia osa-aikatöitä mitkä eivät kuitenkaan varsinaisesti elätä. Plus sitten toki se tosiasia, että meidän ansiotasomme on luvattoman huono. Jos jotain suunnanmuutosta ei saada aikaan ja julkisen rahoituksen varassa olevien määrää alas, niin meillä ei ole oikein mitään selviytymismahdollisuuksia. Silloin systeemi vain ajetaan seinään.
Nuo kaikki voivat olla mahdollisia yhtä aikaa. Työn arvostus voi olla korkeimmillaan.
Voi olla alakulttuureita, missä tukien varassa eläminen ja järjestelmässä selviytyminen voi olla ylpeyden aihe. Ja lisäksi sitten erityisesti lama-ajan lapsilla on tutkimuskirjallisuudessa havaittu tällaista ylisukupolvista huono-osaisuuden periytymistä - mikä indikoisi sitä syntyvän myös Nokia- ja finanssikriisiajan lapsille, kenties korona-ajankin.

Suhteellisen harvinaista se kuitenkin on, nimittäin yli kolme vuotta toimeentulotukea saaneita on n. 20 tuhatta - moniko näistä sitten kuuluu edellämainittuhin ja monellako on jotakin sellaista sairautta tai vammaa, jonka vuoksi on aivan aito syy, esim. että takuueläkkeen jälkeen toimeentulotuki vielä täydentää toimeentuloa.

Kokonaisuutena tt-asiakkaita on vajaat kaksisiataatuhatta, joista valtaosa hyvin lyhytaikaisia, sitten n. 64 tuhatta yli vuoden asiakassuhteessa. Se on toki minustakin liikaa.

Mutta lohduttavaa on kuitenkin selvä ero tuohon kolmen vuoden lukuun.
 
Jos tukien määrä on räjähtänyt samalla kun työllisyys on korkealla, niin syyhän on kaiken maailman nollasopparit sun muut. Tässähän ei ole mitään järkeä että työssäkäyvät ihmiset ei pärjää palkallaan vaan tarvitsee vielä päälle viittätoista eri tukea.

Ei siis ihme että rahaa palaa ja velkaa otetaan. Tätä se on kun vasemmisto haukkuu yrittäjiä ja niitä pidetään rikollisiakin pahempina ihmisinä. Suomeen tarvittaisiin kipeästi lisää yrityksiä ja yrittäjiä. Porukka työllistyisi ja maksaisi enemmän veroja. Mutta ei, ei sovi vasemmistolaiseen ideologiaan. Mielummin eletään yli varojen ja paikataan sitä holtittomalla velanotolla. Tulevaisuus on taattu.
 
Nuo kaikki voivat olla mahdollisia yhtä aikaa. Työn arvostus voi olla korkeimmillaan.
Voi olla alakulttuureita, missä tukien varassa eläminen ja järjestelmässä selviytyminen voi olla ylpeyden aihe. Ja lisäksi sitten erityisesti lama-ajan lapsilla on tutkimuskirjallisuudessa havaittu tällaista ylisukupolvista huono-osaisuuden periytymistä - mikä indikoisi sitä syntyvän myös Nokia- ja finanssikriisiajan lapsille, kenties korona-ajankin.

Suhteellisen harvinaista se kuitenkin on, nimittäin yli kolme vuotta toimeentulotukea saaneita on n. 20 tuhatta - moniko näistä sitten kuuluu edellämainittuhin ja monellako on jotakin sellaista sairautta tai vammaa, jonka vuoksi on aivan aito syy, esim. että takuueläkkeen jälkeen toimeentulotuki vielä täydentää toimeentuloa.

Kokonaisuutena tt-asiakkaita on vajaat kaksisiataatuhatta, joista valtaosa hyvin lyhytaikaisia, sitten n. 64 tuhatta yli vuoden asiakassuhteessa. Se on toki minustakin liikaa.

Mutta lohduttavaa on kuitenkin selvä ero tuohon kolmen vuoden lukuun.
Toi oli kyllä mielenkiintoinen tieto että yli 3 vuotta tt-tukea saaneita on vain 20 000. Etenkin kun ottaa huomioon että tuohon lukuun siis kuuluvat esim monet työkyvyttömyyseläkeläiset ja muut tahtomattaan työmarkkinoiden ulkopuolella olevat.
 
Toi oli kyllä mielenkiintoinen tieto että yli 3 vuotta tt-tukea saaneita on vain 20 000. Etenkin kun ottaa huomioon että tuohon lukuun siis kuuluvat esim monet työkyvyttömyyseläkeläiset ja muut tahtomattaan työmarkkinoiden ulkopuolella olevat.
Asuntokuntaa (tt-tuki on asuntokuntakohtainem). Ihmisiä on enemmän kun vielä lapsetkin lasketaan mukaan.
Valtaosa on toki yhden henkilön asuntokuntia.
 
Toi oli kyllä mielenkiintoinen tieto että yli 3 vuotta tt-tukea saaneita on vain 20 000. Etenkin kun ottaa huomioon että tuohon lukuun siis kuuluvat esim monet työkyvyttömyyseläkeläiset ja muut tahtomattaan työmarkkinoiden ulkopuolella olevat.
Tämähän se, kun tuo ei ole todellinen ongelma, vaan lähinnä periaattellinen tämänkin palstan parkujille. Pieni ot, mutta surullista miten tämä luuserijengi ei ole tänäkään itsenäisyyspäivänä saaneet kutsua yhtään minnekään ja nyt purkavat pahaa oloaan pilaten politiikkaa- ja parisuhdeketjut.
 
Tämähän se, kun tuo ei ole todellinen ongelma, vaan lähinnä periaattellinen tämänkin palstan parkujille. Pieni ot, mutta surullista miten tämä luuserijengi ei ole tänäkään itsenäisyyspäivänä saaneet kutsua yhtään minnekään ja nyt purkavat pahaa oloaan pilaten politiikkaa- ja parisuhdeketjut.
Sanoo henkilö joka itsekin hengailee netissä.

Onko jotain itse asiaan sanottavaa vai vaan joku one-liner ja sitten taas pakoon? Kaikki hyvin vissiin Suomessa. Mamut ei perseile, koulutus hyvin, sairaanhoito toimii yms.
 
Tähän lähde ois kiva ja mitä tarkalleen ottaen tuo tarkoittaa.
Vajaat 20 tuhatta kotitaloutta (n. 23000 henkilöä), joista lapsiperheitä on 2468, on saaneet tt-tukea yhtäjaksoisesti 36kk tai pidempään (2022).
Osoitteessa sotkanet.fi on julkinen tietokanta näille ym. asioille.
 
Eikö toi toimeentulotuki ole se viimeisin tuki jota saa vasta sitten kun on koko elämä jo kustu?
Suurimmalla osalle se on väliaikainen tuki, mutta jotkut saavat sitä yli vuoden. Syynä voi olla vaikkapa sairaus, yleisin syy pitkittynyt työttömyys.
Vähintään kolme vuotta toimeentulotukea yhtäjaksoisesti saaneista suurin osa on 35–59-vuotiaita.

”Usein toimeentulotuen pitkittymisen taustalla on pitkittynyt työttömyys. Pelkkä ikä ei selitä työttömyyden pitkittymistä, sillä 55–64-vuotiaiden työllisyysaste on viime vuosikymmeninä noussut huomattavasti. Ennemmin kyse voi olla esimerkiksi koulutuksen puutteesta, työkyvyttömyydestä, sairaudesta ja muista tekijöistä”, Jauhiainen sanoo.
Suurin osa noista yli kolme vuotta tukea saaneista asuu yksin. Koronapandemian aikaan oli enemmän nuoria, mutta se on jo palautunut.
 
Eikö toi toimeentulotuki ole se viimeisin tuki jota saa vasta sitten kun on koko elämä jo kustu?
Ei. Käytännössä jokainen minimieläkkeellä oleva on oikeutettu tukeen jos taloudessa ei ole toista maksajaa esim asumiskustannuksiin. Koskee luonnollisesti myös sairaseläkeläisiä, jos ei ole poikkeuksellisen hyvä eläke. Ja peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella olevia. Kotihoidontuella olevia yksinhuoltajia. Jne jne.
 
Eli vain pieni osa pitkäaikaistyöttömistä saa toimeentulotukea? Eli tuo todista mitenkään että työttömiä on vähän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom