- Liittynyt
- 26.06.2017
- Viestejä
- 1 862
Hyvältähän tämä näyttää, keskiarvossa ollaan vielä. Mitä täällä hätäillään?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Niin eli kun kirjoitat: "Hyvätuloiset tämän hullunmyllyn suurimmalti osin maksaa."Neljä-viisi tonnia tienaava ei ole hyvätuloinen? Missähän me oikein eletään, se tietysti riippuu mistä asiaa katsotaan. Rikkaat on asia erikseen.
Sinne rikkaimpaa kymmenykseen ei myöskään päästä musta tuntuu meriiteillä, vaan yli sadan tonnin vuosituloilla.
Äsken tuli Yleltä A-studio, jossa käsiteltiin heikkoja Pisa-tuloksia. Jos oikein ymmärsin opetushallituksen tyyppiä, niin me emme edes tiedä miksi aikaisemmat tulokset ovat olleet niin hyviä. Vaikeaa tuosta lähtökohdasta on tehdä noususuunnitelmaa. Toivottavasti kuulin väärin.Se vaikutus nyt jäi tekstissäsi epäselväksi?
Mutta se selvisi postauksesta että syntyperäisillä oli pisteet kyykänneet. (muistelen että järjestäin kolmessa luokssa kaikkien ka ollut reippaasti yli 500 aiempina vuosina.
Muistan jostain lukeneeni että koronavuonna syntyperäisten pisteet kyykkäs enemmän, eli ilmeisesti ero kaventunut , joten tuo tekstisi ei nyt oikein tukenut merkittävyyttä laskuun.
Siis toki koulutuslaitoksen pitää edelleen kaventaa eroa, mutta mielummin niin että syntyperästä riippumatta paranee. Ja Pisa jutussa miettiä mittarin toimivuus, ei se kai mikään täydellinen ole, mutta jos samaan aikaan on muutakin vihjettä että parantamisen varaa olisi.
Jos minulta kysytään, niin luokkahuoneet ja tarkkailuluokat takaisin, älylaitteet lukittuun kaappiin, kynä käteen ja matematiikan opetus kunniaan. Kielitaidottomat kielitaidottomien luokkaan opettelemaan suomea.
Onneksi minä en ole päättämässä.
OECD 2018: Kaikista vertailumaista Suomi käyttää toiseksi eniten julkista rahaa koulutukseen suhteessa bruttokansantuotteeseen eli BKT:hen (5,6 %). Edellä on vain Norja (6,3 %). Suomi käyttää toiseksi eniten julkista rahaa koulutukseen suhteessa BKT:hen kertoo OECD:n julkaisu - Sivista
Jokin ei täsmää käytettyyn rahamäärään nähden. Sama kyllä pätee Suomessa kaikkeen muuhunkin julkiseen palveluun. Rahaa palaa, mutta niille ei saa mitään vastineeksi paitsi tietysti yhteiskunnan heikoimmassa asemassa olevat eli mm. rikolliset, vangit ja joutenolijat.
Ei se oikein niinkään voi olla, että maailman korkeimmilla veroasteilla ja verrattaen suurilla koulutukseen käytetyillä rahasummilla saadaan huonoja tuloksia vain siksi ettei rahaa olisi tarpeeksi. Kyllä siinä silloin tehdään jotain ihan perustavalla tavalla väärin. Esimerkiksi liikaa hillotolppalaisia ja hankehumppaa sen sijaan että keskityttäisiin niihin perusasioihin. Tai että yritetään soveltaa sellaisia menetelmiä, mitkä eivät vain toimi kuin joissain erityistapauksissa. Silloin ongelma ei todellakaan ratkea sillä että vain kaadetaan lisää rahaa koneeseen ja perustetaan muutama uusi komitea.
Nimenomaan. Ainoastaan ihmiset jotka ei ole olleet päivääkään oikeissa töissä kuvittelee että kaikki ongelmat ratkaistaan heittämällä rahaa niitä kohti. Tuollainen vain mahdollistaa ja avaa portit korruptiolle, kavallukselle, hillotolpalle jne.Ei se oikein niinkään voi olla, että maailman korkeimmilla veroasteilla ja verrattaen suurilla koulutukseen käytetyillä rahasummilla saadaan huonoja tuloksia vain siksi ettei rahaa olisi tarpeeksi. Kyllä siinä silloin tehdään jotain ihan perustavalla tavalla väärin. Esimerkiksi liikaa hillotolppalaisia ja hankehumppaa sen sijaan että keskityttäisiin niihin perusasioihin. Tai että yritetään soveltaa sellaisia menetelmiä, mitkä eivät vain toimi kuin joissain erityistapauksissa. Silloin ongelma ei todellakaan ratkea sillä että vain kaadetaan lisää rahaa koneeseen ja perustetaan muutama uusi komitea.
Samaa mieltä, eli pitäisi tutkia/ymmärtää mikä toimii, mikä ei. Toki vuosien saatossa silmäillyt monia kirjoituksia joissa vakuuttavasti esitetty miksi pärjätty ja toki viimevuosina miksi heikentenyt.Äsken tuli Yleltä A-studio, jossa käsiteltiin heikkoja Pisa-tuloksia. Jos oikein ymmärsin opetushallituksen tyyppiä, niin me emme edes tiedä miksi aikaisemmat tulokset ovat olleet niin hyviä. Vaikeaa tuosta lähtökohdasta on tehdä noususuunnitelmaa. Toivottavasti kuulin väärin.
Jos lähdetään kokeilu linjalle, niin se sitten tehtävä tutkimusmielessä "koelaitoksissa", arvalla muuttaminen voi vain pahentaa jos ei ymmärretä mikä toimii, mikä ei.Jos minulta kysytään, niin luokkahuoneet ja tarkkailuluokat takaisin, älylaitteet lukittuun kaappiin, kynä käteen ja matematiikan opetus kunniaan. Kielitaidottomat kielitaidottomien luokkaan opettelemaan suomea.
Onneksi minä en ole päättämässä.
Samaa mieltä, eli pitäisi tutkia/ymmärtää mikä toimii, mikä ei. Toki vuosien saatossa silmäillyt monia kirjoituksia joissa vakuuttavasti esitetty miksi pärjätty ja toki viimevuosina miksi heikentenyt.
Tuossa olit listannut melkein kaikki yleiset heitot.Kyllä se taitaa tiedossa olla, mutta ei sovi ideologiaan ja aja...
Liittyykö tämä oikeastaan asiaan juuri mitenkään? Vai yritetäänkö tässä väittää, että esim. siellä Virossa ei kännyköitä ja sosiaalista mediaa ole? Toki en virolaisia koululaisia tai opettajia tunne, mutta yhteiskuntana Viro on näppituntumaltaan aika merkittävästi digitalisointuneempi kuin me täällä, josta oletan myös älylaitteiden olevan ”isompi osa elämää” kuin täällä. Tuloksissa se ei sen sijaan näytä näkyvän.------
Kun kehitykseen yhdistää sen, että älypuhelimet ja sosiaalisen median pikaviestipalvelut ja videoalustat ovat romahduttaneet lasten ja nuorten keskittymiskyvyn, Pisa-luisu alaspäin on valmis.
Taitaa älylaitteisiin liittyvä keskittymiskyvyn rapautuminen johtua enemmänkin siitä, että niitä laitteita kytätään ja pidetään lähellä pitkin oppitunteja, kun opettaja on menettänyt auktoriteettinsa ja mahdollisuudet/rohkeuden puuttua epäkohtiin.Liittyykö tämä oikeastaan asiaan juuri mitenkään? Vai yritetäänkö tässä väittää, että esim. siellä Virossa ei kännyköitä ja sosiaalista mediaa ole? Toki en virolaisia koululaisia tai opettajia tunne, mutta yhteiskuntana Viro on näppituntumaltaan aika merkittävästi digitalisointuneempi kuin me täällä, josta oletan myös älylaitteiden olevan ”isompi osa elämää” kuin täällä. Tuloksissa se ei sen sijaan näytä näkyvän.
Tuossa olit listannut melkein kaikki yleiset heitot.
Mutta pitäisi oikeista tutkia, ja selvittää ne jutut. Koulujen välillä on eroa, onko ero koulujen opetuksen osalta, vai siinä että kouluissa erilaisia oppilaita. Vanhempien koulutuksella usein mainittu olevan yhteys lasten osaamiseen, vai onko kyse kuitenkin koulujen erosta..
Joissain tämän vuosituhannen uusista tavoita on pakitettu, mutta tuon 22 tuloksen osalta en ihan liikaa päättelisi.
Tässä on hyvä muistaa se, että ne ihan ensimmäiset PISA-tulokset alunperin yllättivät kaikki. Suomessa oli pitkään ajateltu, kuten meillä monessa muussakin asiassa on tapana ajatella, ettemme ole kovin hyviä, että peruskouluamme ei ole kovin hyvä. Oli vaadittu täyttä remonttia, peruskoulu-uudistusta. Kokoomuksen suunnalta yksityistämisen kokeilemista. Jne.
Sitten yhtäkkiä sijoituimmekin PISAssa kärkeen, kahdesti. Ja siitä eteenpäin olemme olleet muka shokissa, kun emme sijoitukaan enää ihan terävimpään kärkeen, vaikka euroopan kärkipäähän kuitenkin. Mikä on omituista - tulos oli ja on edelleenkin parempi, mitä ennen PISAa meillä oli luultu.
Kannattaa siis etenkin huomioida, että nyt edelleen tässä uusimmassakin tutkimuskokonaisuudessa Suomi on euroopan toiseksi parhaiten sijoittunut maa heti Viron jälkeen. Luonnontieteessä (science) ja lukemisessa Suomi on edelleenkin maailman kärjen tuntumassa sijoilla 4. ja 5. Matematiikassa maailman 14., ja edellä on pääosin kaakkois-aasialaisia kaupunkeja ja maita.
En mitenkään ole sitä mieltä, etteikö aihetta olisi tutkittava ja tutkimusnäytön perusteella sitten etsittävä vaikuttavuudeltaan (myös keinojen vaikuttavuus olisi syytä tutkia) best practise -tyyppisiä malleja.Minusta se on vähän laiha lohtu, koska suunta on joka tapauksessa alaspäin ja se on meille todellinen riski. Päinvastoin, jos olemme joskus onnistuneet hyvin, niin meidän nimenomaan täytyy tavoitella sitä että pysymme siellä huipulla ja kehitymme entistä parempaan suuntaan. Ei se, että hyväksymme sen, että putoamme alaspäin koska "ei nyt olla ihan huonoimpia kuitenkaan." Euroopan kannalta tilanne on myös erittäin ikävä, koska kehityksen suunta osoittaa, että meidän kilpailukykymme aasialaisia vastaan heikkenee - ja pitkällä aikavälillä se ennustaa sitä, mistä suunnasta meitä sitten tulevaisuudessa todennäköisesti pyritään hallitsemaan ja ketä vastaan emme pysty pitämään puoliamme. Meidän hyvinvointimme ja pidemmän päälle myös itsenäisyytemme riippuu suoraan siitä, pysymmekö kilpailukyisenä ja ainoa tapa pysyä kilpailukykyisenä on pyrkiä onnistumaan paremmin kuin muut. Ja se edellyttää tiettyä vaatimustasoa, sekä sitä että asioita tehdään tuloshakuisesti - ei ideologisesti.
Tasa-arvo toimii ainoastaan paperilla ja teoriassa. Se ei toimi oikeassa elämässä, paitsi jos tarkoitus on tasa-arvoisesti pilata kaikkien tulevaisuus ja mennään niiden hitaimpien tahtiin. Se nyt on vaan pitkällä tähtäimellä erittäin huono asia.En mitenkään ole sitä mieltä, etteikö aihetta olisi tutkittava ja tutkimusnäytön perusteella sitten etsittävä vaikuttavuudeltaan (myös keinojen vaikuttavuus olisi syytä tutkia) best practise -tyyppisiä malleja.
Huomautan kuitenkin, että tuloshakuisuus olisi myös ideologinen valinta. Itse asiassa alkuperäisen ja nykyisen nykyisen peruskouluideologian vastainen valinta. Meidän peruskouluhan ei alunperinkään pyrkinyt huipputuloksiin, päin vastoin. Se pyrki koulutuksellisen ja kasvatukselliseen tasa-arvoon. Peruskoulu oli, ja edelleen on, itsessään ideologinen tasa-arvoprojekti.
Silti nykytiedolla uskaltaa sanoa, että se edelleen tuottaa huipputuloksia. Sitähän toiseksi paras eurooppalainen tulos edelleen tarkoittaa. Tarkoittaa silti, vaikka histogrammilla PISA-tuloksemme on ollut jo pitkään jossain määrin laskusuunnassa.
Siksi siis oikeampi kysymys, erityisesti nyt kun oppiminen ja osaaminen näyttää alkaneen kiihtyvällä tahdilla eriytymään niin, että sekä sukupuoli että vanhempien sosioekonominen ja koulutustasollinen tausta vaikuttaa lasten oppimiseen ja osaamiseen aiempaa enemmän olisikin etsiä tutkimusperäisiä keinoja ja erityisesti resurssia auttaa heitä, joiden kohdalla koulutuksellinen tasa-arvo ei enää toteudu.
Siis jos peruskoulun alkuperäisestä ideasta halutaan pitää kiinni. Eli siitä sosiaalireformistisesta tasa-arvoprojektista.
Tästä on jo jopa pientä tutkimusnäyttöäkin: erityisesti äidin koulutustasolla näyttää olevan merkitystä lapsen koulumenestykselle sekä myös myöhemmin koulutustasolle.Ja tässä on vanhemmilla iso rooli, jos kotona pidetään opiskelua tärkeänä, niin lapsetkin oppii ottamaan opiskelun vakavasti.
Siinähän se pointti onkin. MIKÄÄN ei ole tasa-arvoista elämässä. Ihan syntymästä lähtien. Siksi en ymmärrä kohkaamista tasa-arvosta.Tästä on jo jopa pientä tutkimusnäyttöäkin: erityisesti äidin koulutustasolla näyttää olevan merkitystä lapsen koulumenestykselle sekä myös myöhemmin koulutustasolle.
Sepä se on juuri se syy tasoitteluun, se että mikään ei lähtökohtaisesti ole tasa-arvoista - tasa-arvoa on rakennettava. Myös koulutuksellista tasa-arvoa.Siinähän se pointti onkin. MIKÄÄN ei ole tasa-arvoista elämässä. Ihan syntymästä lähtien. Siksi en ymmärrä kohkaamista tasa-arvosta.
Ja ei, se ei ole yhteiskunnan tehtävä hoitaa lasten kasvatus. Se on vanhempien tehtävä. Itse ovat kakaransa puskeneet ulos.
Kovalla työllä se tyhmempikin voi saada hyvän koulutuksen. Mutta jos ei ole edes halua oppia, niin ei opettaja voi pistää koko aikaansa sen yhden idiootin kaitsemiseen vaan kannattaa pistää ne paukut niiden opettamiseen jotka haluavat oppia. Tarkkikset takaisin, niin saadaan edes osa ongelmaa fiksattua.
Ihmettelen vaan tuota kohkaamista tasa-arvosta ainoastaan joissakin asioissa.Sepä se on juuri se syy tasoitteluun, se että mikään ei lähtökohtaisesti ole tasa-arvoista - tasa-arvoa on rakennettava. Myös koulutuksellista tasa-arvoa.
Ja huolimatta erinäisistä viime aikojen hikoitteluista järjestelmässä, meille on kuitenkin saatu rakennettua ja ylläpidettyä maailman tasa-arvoisin koulutusjärjestelmä, jossa ei ole umpiperiä ja joka on kaikilla koulutustasoilla oppijalle ja opiskelijalle maksuton.
Pienellä maalla, jossa väestö ikääntyy se on kyllä täysin oikea malli. Me kun tarvitsemme ensinnäkin mahdollisimman suuren osan ikäluokasta korkeakoulutukseen ja toiseksi erityisesti työmarkkinoille ylipäätään.
Ja mahdollisimman pieni määrä saisi pudota kelkasta syrjäytymisvaaraan, ja sitten mahdollisimman pieni määrä muiden kannettavaksi.
Tuo on oikeastaan olkiukko, kun käytännössä lähes kaikki nuoret kuitenkin (ei jatkavien määrä on niin pieni, että selittyy pitkälti psyykkisillä ja fyysisillä sairauksilla) jatkavat koulupolulla peruskoulun jälkeen.Eiköhän sen tavoiteltavan tasa-arvon pitäisi olla sitä, että kaikilla on mahdollisuus siihen opiskeluun ja tulevaisuutensa rakentamiseen. Ei sen pitäisi olla sitä, se mahdollisuus pilataan tasaisesti kaikilta joidenkin yksittäisten häiriköiden takia. Mielestäni koko sana tasa-arvo on kärsinyt melkoisen inflaation.
Yritätkö sanoa, ettei muut kärsi luokalla olevista häiriköistä? Nuoret jatkavat tuollaisten takia paikkoihin, mitkä eivät välttämättä ole oman toivelistan kärjessä, vaan sinne mihin todistus sattuu riittämään (ja tähän vaikuttaa vahvasti mm. opiskelurauha).Tuo on oikeastaan olkiukko, kun käytännössä lähes kaikki nuoret kuitenkin (ei jatkavien määrä on niin pieni, että selittyy pitkälti psyykkisillä ja fyysisillä sairauksilla) jatkavat koulupolulla peruskoulun jälkeen.
Oppivelvollisuuden laajentamisen jälkeen kaikille on myös taattu jatkopaikka johonkin, ts. käytännössä on ns. jatkuva haku tai hakukierroksia on niin monta, että lopulta nuoret sijoittuva koulutuksiin.
Siksi onkin hyvä, että meillä ei koulutusjärjestelmässä ole umpiperiä (ja toivottavasti niitä ei rakenneta). Aina voi jatkaa opiskelua eteenpäin.Yritätkö sanoa, ettei muut kärsi luokalla olevista häiriköistä? Nuoret jatkavat tuollaisten takia paikkoihin, mitkä eivät välttämättä ole oman toivelistan kärjessä, vaan sinne mihin todistus sattuu riittämään (ja tähän vaikuttaa vahvasti mm. opiskelurauha).
Häiriköt joutaa erityisluokkiin ja sieltä voi sitten hakeutua mihin sieltä saadulla todistuksella pääsee. Erityisluokan ei myöskään tarvitsisi olla pysyvä ratkaisu, vaan voi olla tilapäinenkin jos opiskelija itse muuttaa toimintaansa. Ei niistä muiden tarvitsisi kärsiä.Siksi onkin hyvä, että meillä ei koulutusjärjestelmässä ole umpiperiä (ja toivottavasti niitä ei rakenneta). Aina voi jatkaa opiskelua eteenpäin.
Niin, aina voi jatkaa. Kysymys on se että kannattaako jatkaa. Onko siinä järkeä vai hassataanko siinä vaan turhaan resursseja.Siksi onkin hyvä, että meillä ei koulutusjärjestelmässä ole umpiperiä (ja toivottavasti niitä ei rakenneta). Aina voi jatkaa opiskelua eteenpäin.
Alle 30min ja "Helsinki ilman natseja"-väen pitäisi saapua Töölöntorille vastoin poliisin käskyä. Saas nähdä tekeekö poliisi cuck:t vai saako sirppivasara/palestiina-väki maiharista ja pampusta.
En mitenkään ole sitä mieltä, etteikö aihetta olisi tutkittava ja tutkimusnäytön perusteella sitten etsittävä vaikuttavuudeltaan (myös keinojen vaikuttavuus olisi syytä tutkia) best practise -tyyppisiä malleja.
Huomautan kuitenkin, että tuloshakuisuus olisi myös ideologinen valinta. Itse asiassa alkuperäisen ja nykyisen nykyisen peruskouluideologian vastainen valinta. Meidän peruskouluhan ei alunperinkään pyrkinyt huipputuloksiin, päin vastoin. Se pyrki koulutuksellisen ja kasvatukselliseen tasa-arvoon. Peruskoulu oli, ja edelleen on, itsessään ideologinen tasa-arvoprojekti.
Silti nykytiedolla uskaltaa sanoa, että se edelleen tuottaa huipputuloksia. Sitähän toiseksi paras eurooppalainen tulos edelleen tarkoittaa. Tarkoittaa silti, vaikka PISA-tuloksemme on ollut jo pitkään jossain määrin laskusuunnassa.
Siksi siis oikeampi kysymys, erityisesti nyt kun oppiminen ja osaaminen näyttää alkaneen kiihtyvällä tahdilla eriytymään niin, että sekä sukupuoli että vanhempien sosioekonominen ja koulutustasollinen tausta vaikuttaa lasten oppimiseen ja osaamiseen aiempaa enemmän olisikin etsiä tutkimusperäisiä keinoja ja erityisesti resurssia auttaa heitä, joiden kohdalla koulutuksellinen tasa-arvo ei enää toteudu.
Siis jos peruskoulun alkuperäisestä ideasta halutaan pitää kiinni. Eli siitä sosiaalireformistisesta tasa-arvoprojektista.
Voi vittu, nämä ovat henkisesti kuin 12-vuotiaat kakarat. Eivät osaa käyttäytyä edes omiensa seassa. Menisivät töihin ja tekisivät jotain yhteiskunnan kannalta hyödyttävää.Helsinki ilman natseja -mielenosoituksen sisäinen nujakka jäi ainoaksi yhteenotoksi – 54 otettiin kiinni
Iltalehti seurasi itsenäisyyspäivän mielenosoituksia hetki hetkeltä.www.iltalehti.fi
Noh sirppivasarat ja palestiinan liput tuolla tosiaan heiluvat. Nähtävästi kuitenkin "Helsinki ilman natseja"-mielenosoitus alkoi itse tappelemaan keskenään.
16:16
Iltalehden haastattelema järjestäjätaho kommentoi, että Helsinki ilman natseja -mielenosoituksen järjestäjät yrittävät häätää sirppi ja vasara -tunnusten kanssa paikalla olevia ”autoritaarikommunisteja”.
Vain kivat kommunistit sallittu!
Mahdollisuuksien tasa-arvo vs. lopputulosten tasa-arvo. Ne joilla olis kykyjä lasketaan heikoimman tasolle ellei itse tajua pyristellä parempaan. Lopputulos on yhteiskunnan erittäin huono kilpailukyky globaalissa markkinassa.Eiköhän sen tavoiteltavan tasa-arvon pitäisi olla sitä, että kaikilla on mahdollisuus siihen opiskeluun ja tulevaisuutensa rakentamiseen. Ei sen pitäisi olla sitä, se mahdollisuus pilataan tasaisesti kaikilta joidenkin yksittäisten häiriköiden takia. Mielestäni koko sana tasa-arvo on kärsinyt melkoisen inflaation.
Ryssät ei natseista tykkää, näin Putinikin on sanonut.Sirppi ja vasara liput vaan liehuu ilman natseja miekkarissa.
Ehkä he viimein tajusivat missä ne oikeat natsit on?Eivät osaa käyttäytyä edes omiensa seassa.
Eipä sitä auktoriteettia millään päätöksillä palauteta.Häiriköt joutaa erityisluokkiin ja sieltä voi sitten hakeutua mihin sieltä saadulla todistuksella pääsee. Erityisluokan ei myöskään tarvitsisi olla pysyvä ratkaisu, vaan voi olla tilapäinenkin jos opiskelija itse muuttaa toimintaansa. Ei niistä muiden tarvitsisi kärsiä.
Lisäksi opettajan auktoriteetin palautus olisi tärkeää. Koulupsyykkarina toimiessa näki monenlaista ja erot valtavan suuria. Osa opettajista käytännössä kerkesi opettamaan vain murto-osan aiotuista asioista, kun valtaosa tunnista meni siihen että oppilaat tekivät omia juttujaan ja mussuttivat jotain vastaan. Tässä näkyy hyvin se, ettei nykyään tarvitse edes osata lukea. Kun sitä ei vaadita ja luokalle jäämiseen yms. erityisjärjestelyihin on muodostunut valtava kynnys. Sitten ne samat osaamattomat häiriköt jatkaa ylemmällä vuosiluokalla samaa meininkiä, kun ovat jo jääneet jälkeenkin ja tasoero liian suuri.
Tää on tätä kun lapset leikkii. Kyllä mä muistan itsekin lapsena kun 8-vuotiaana piirsin paperilennokkiin hakaristin. Vanhemmat kysyi että miksi tein niin ja vastasin että olin nähnyt telkkarista kun lentokoneessa oli ollut sellainen. Enhän mä ymmärtänyt mikä se oli ja miksi sitä ei kannata piirtää.Sirppi ja vasara liput vaan liehuu ilman natseja miekkarissa.
Opettajille lisää valtaa. Mahdollisuus (ehkä jopa velvollisuus) tarvittaessa voimakeinoin heittää häirikkö pihalle. Häiriköt siirrettävä muualle.Eipä sitä auktoriteettia millään päätöksillä palauteta.
Meidän yhteiskunta on yksinkertaisesti nykyisin sellainen, että jokaista sinutellaan eikä ole erikseen herroja ja duunareita, ketään ei enää tarvitse kainostella, pankkiin ei mennä ns. lakki kourassa, vaan kaikki me olemme, no, miten sen muotoilisi, samanarvoisia ihmisiä. Ei pelätä opettajaa, rehtoria, poliisia eikä lääkäriä, en tiedä oikein kunnioitetaanko edes, arvostetaan kyllä edelleen.
Ja olen siis itsekin opettajataustainen.
Ja lisää miesopettajia. Ei se väkivaltainen 14-vuotias kuuntele tai arvosta jotain sossutanttaa joka paapoo ja silittelee päätä. Kunnon auktoriteetilla varustettu miesopettaja saa kyllä 99% häiriköistä kuriin. Ne osaa puhua sitä kieltä jota nämä häiriköt ja rikollisen alut ymmärtävät.Opettajille lisää valtaa. Mahdollisuus (ehkä jopa velvollisuus) tarvittaessa voimakeinoin heittää häirikkö pihalle. Häiriköt siirrettävä muualle.
Osaamisen vaatiminen ja luokalle jättäminen takaisin.
Näillä pääsisi pitkälle.
Ei noita varten tarvita lisää valtaa, kun kaikki nuo on jo perusopetuslain mukaisessa työkalupakissa. Niitä ei vaan käytetä, eri syistä. Erityisesti voimakeinoja - koska sen osalta sitten muut lait on hankalia jopa silloin, kun sillä on suojeltava muita oppilaita tai ko. oppilasta itseään.Opettajille lisää valtaa. Mahdollisuus (ehkä jopa velvollisuus) tarvittaessa voimakeinoin heittää häirikkö pihalle. Häiriköt siirrettävä muualle.
Osaamisen vaatiminen ja luokalle jättäminen takaisin.
Näillä pääsisi pitkälle.
Niitä ei käytetä kun vasuripellet luulee että paapominen toimii paremmin. No, miten on mennyt niin kuin omasta mielestä?Ei noita varten tarvita lisää valtaa, kun kaikki nuo on jo perusopetuslain mukaisessa työkalupakissa. Niitä ei vaan käytetä, eri syistä.
Sinne rikkaimpaa kymmenykseen ei myöskään päästä musta tuntuu meriiteillä, vaan yli sadan tonnin vuosituloilla.