• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Kuinka hyvin tunnet sitä? Sauna lienee tuttu paikka, mites toi kansallinen kirjallisuus, musiikki, teatteri, arkkitehtuuri, jne.? Sukupuolten tasa-arvo? Sananvapaus? Hyvinvointivaltio?

Ei minun tarvitse, koska olen oikeasti suomalainen, enkä vaan suomen kansalainen tai leikisti suomalainen eli silloin kuin se agendaani sopii, tiäkkö?

Kukin tietää eri asioita oman sivistyksensä tai koulutuksensa perusteella, ei tämä mikään tietokilpailu ole.
 
Tutkittu? Nuo ovat ohjeista kansalaisuushakemusta varten.


Olisiko sulla tarjota muuta kuin omia tulkintojasi? Esimerkkitapauksia (ei keksittyjä)? Ei siinä, että aihe suuremmin kiinnostaisi, mutta toivoisin jotain muuta kuin mutuilua.

Niin, ja samasta lähteestä kaivoin ne esimerkit jotka kumoavat listasi ohjeet. Eivät siis ole mitään "omia tulkintojani", vaan tarkennuksia listasi ohjeisiin. Et ilmeisesti edes lukenut listasi linkkejäsi, koska et edes tiedä niiden sisältöä, vaan liitit vain listan ja nyt taputtelet itseäsi selkään mainiosta osaamisestasi. Jos perehdyit, niin valehtelet silmät ja suun täyteen.

Käytännössä siis vaaditaan, vähän kärjistäen, että vähän osaa solkata suomea tai ruotsia, ei ole murhannut hirveästi ihan lähiaikoina ja maksaa mahdolliset verovilpit. Kaikki muu tulee kuin Manulle illallinen ja kansalaisuus seuraa perässä.
 
Niin, ja samasta lähteestä kaivoin ne esimerkit jotka kumoavat listasi ohjeet. Eivät siis ole mitään "omia tulkintojani", vaan tarkennuksia listasi ohjeisiin. Et ilmeisesti edes lukenut listasi linkkejäsi, koska et edes tiedä niiden sisältöä, vaan liitit vain listan ja nyt taputtelet itseäsi selkään mainiosta osaamisestasi. Jos perehdyit, niin valehtelet silmät ja suun täyteen.

Käytännössä siis vaaditaan, vähän kärjistäen, että vähän osaa solkata suomea tai ruotsia, ei ole murhannut hirveästi ihan lähiaikoina ja maksaa mahdolliset verovilpit. Kaikki muu tulee kuin Manulle illallinen ja kansalaisuus seuraa perässä.


Kerrotko vielä, että miten tuo asumisaika Suomessa täyttyy, jos henkilö ei saa oleskelulupaa. Entä mites noi paperittomat? Meinaatko, että mikä vain väärennös kelpaa?



Jne. jne. jne. :facepalm:
 
Kerrotko vielä, että miten tuo asumisaika Suomessa täyttyy, jos henkilö ei saa oleskelulupaa. Entä mites noi paperittomat? Meinaatko, että mikä vaan väärennös kelpaa?

Jne. jne. jne.

Ei välttämättä, mutta migrin ohjeistuksen mukaan riittää, että polttaa sen väärennöksen ja tekaisee vaikka sitten useammankin henkilöllisyyden, kunhan jossain vaiheessa alkaa käyttää vain yhtä. Lue itse lisää sieltä omasta lähteestäsi ja lopeta turhanpäiväinen trollailu.
 
Ei välttämättä, mutta migrin ohjeistuksen mukaan riittää, että polttaa sen väärennöksen ja tekaisee vaikka sitten useammankin henkilöllisyyden, kunhan jossain vaiheessa alkaa käyttää vain yhtä. Lue itse lisää sieltä omasta lähteestäsi ja lopeta turhanpäiväinen trollailu.


Joo. Se todistettavien henkilöllisyyksien tekaiseminen kun onnistuu keneltä tahansa, helposti :facepalm:


Lopeta itse kommentointi, mikäli et pysty todistamaan väitettäsi muulla kuin mutuilulla. Ja vastaa kysymykseeni oleskeluluvasta :kahvi:


Trollailuksi väittäminen on muuten sen verran asiatonta keskustelua, että joudun ehkä raportoimaan viestisi.
 
Noin 2 600 jäi ilman Suomen kansalaisuutta – näistä maista tulevat saavat hylsyjä
maahanmuutto_0.jpg

Kuvituskuva.

Johanna Erjonsalo / arkisto
Kuluneen vuoden aikana 2560 ihmistä on saanut Maahanmuuttovirastolta kielteisen kansalaisuuspäätöksen. Se on vajaa viidennes (noin 18 prosenttia) kaikista Suomen kansalaisuutta tavoitelleista.

Yleisin hylkäämisen syy on riittämätön kielitaito. Seuraavaksi yleisimpiä syitä ovat epäselvä henkilöllisyys ja puutteet nuhteettomuudessa.

Maahanmuuttovirasto on tehnyt viimeisen vuoden aikana (toukokuusta 2016 toukokuuhun 2017) yhteensä 14 055 päätöstä koskien Suomen kansalaisuuden saamista. Kansalaisuuden voi saada hakemuksesta tai ilmoituksesta.

Kansalaisuutta haki 11 249 henkilöä ja 904 henkilöä yritti saada kansalaisuuden tekemällä kansalaisuusilmoituksen.

Kielitaito on suurin kompastuskivi tiellä Suomen kansalaiseksi, kertoo Maahanmuuttoviraston kansalaisuusyksikön tulosalueen johtaja Ulla Vainikka.

– Vaikka muut kansalaisuuden edellytykset täyttyisivät, ne eivät korvaa kielitaitoa, Vainikka sanoo.

Kielitaidon voi osoittaa monella tavalla, esimerkiksi suorittamalla Opetushallituksen järjestämän yleisen kielitaitotutkinnon. Tutkinto tulee suorittaa taitotasolla 3, kun ylin taso on 4.

Epäselvä henkilöllisyys tarkoittaa esimerkiksi sitä, että henkilö on esittänyt toisistaan poikkeavia henkilötietoja eri yhteyksissä Suomessa tai muissa maissa. Hakija voi myös olla lähtöisin maasta, josta ei ole saatavissa henkilöllisyysasiakirjoja.

Nuhteettomuuden vaatimus tarkoittaa sitä, ettei lainrikkojalle myönnetä kansalaisuutta ainakaan heti.

Rikesakot eivät estä kansalaisuuden saamista. Vankeusrangaistuksen saaneelle kansalaisuus voidaan myöntää odotusajan jälkeen. Vainikan mukaan tässä kohtaa käytetään kokonaisharkintaa: riittävän raskas rikostuomio voi estää kansalaisuuden saamisen kokonaan.

– Kokonaistilanne otetaan aina huomioon. Jos rikos on kohdistunut henkeen ja terveyteen, ja odotusaika on mennyt umpeen, ei välttämättä silti saa kansalaisuutta, Vainikka sanoo.

Muita kansalaisuuden vaatimuksia ovat lisäksi täysi-ikäisyys (tietyin poikkeuksin), Suomessa asumisen aika, toimeentulolähteen osoittaminen ja julkisoikeudellisten maksujen kuten verojen ja sakkojen maksaminen.

Hakijan on osoitettava, miten aikoo hankkia toimeentulonsa Suomessa, mutta euromääräisiä tulovaatimuksia ei esitetä.

Hakijalla on myös suotavaa olla osoite Suomessa. Hakijan on helpompi osoittaa asuneensa vaaditun ajan Suomessa, jos hänellä on oma kotiosoite.

– On tietysti nuoria, jotka ovat itsenäistymässä ja asuvat vanhempiensa nurkissa, eikä omaa osoitetta ole. Pääasia on, että asuminen ja Suomessa oleskelu on tosiasiallista ja pääasiallista. Luvaton oleskelu ei kerrytä vaadittua asumisaikaa, Vainikka sanoo.

Kansalaisuuden saamiseen on olemassa myös hakemusmenettelyä kevyempi menettely, joka on tarjolla rajatulle ryhmälle. Ilmoittamalla kansalaisuuden voi saada esimerkiksi entinen Suomen kansalainen, Pohjoismaiden kansalainen tai 12 vuotta täyttänyt Suomen kansalaisen ottolapsi tai kymmenen vuotta Suomessa asunut 18 –22-vuotias nuori henkilö.

Toisin kuin hakemusten kohdalla, ilmoitusmenettelyssä ei käytetä lainkaan harkintaa.

– Jos ilmoituksen perusteena on, että hakija on asunut Suomessa kymmenen vuotta, ja hakija on asunut vain 9,5 vuotta, kansalaisuutta ei myönnetä, Vainikka kertoo.

Hakemusten käsittelyaika on tällä hetkellä noin 8–14 kuukautta.

Kansalaisuutta tavoitelleista hieman yli puolet oli naisia. Naisten ja miesten hakemuksia hylättiin yhtä paljon.

Eniten hakemuksia tuli Venäjän, Somalian, Irakin, Viron ja Afganistanin kansalaisilta. Heistä irakilaislähtöiset saivat eniten hylkäyspäätöksiä (yli 60 prosenttia).

Maahanmuuttovirasto teki vuoden aikana 28 016 oleskelulupapäätöstä. 25 496 päätöstä koski kansainvälistä suojelua. Luku sisältää turvapaikkapäätökset. Näitä päätöksiä on tehty kuluneena keväänä reippaasti viime vuoden huippulukemia vähemmän. Viime vuonna maahanmuuttovirasto teki parhaimmillaan marraskuussa 1 733 päätöstä, kun viime toukokuussa päätöksiä tehtiin 799. Myönteisiä päätöksiä on tehty tammikuusta 2015 toukokuuhun 2017 yhteensä 11 446 ja kielteisiä päätöksiä 17 704. Maasta poistamispäätöksiä tehtiin vuodessa 2 573 ja karkotuspäätöksiä 869.

Katso Maahanmuuttoviraston kansalaisuuspäätöstilasto kokonaisuudessaan täältä.
 
Joo. Se todistettavien henkilöllisyyksien tekaiseminen kun onnistuu keneltä tahansa, helposti :facepalm:


Lopeta itse kommentointi, mikäli et pysty todistamaan väitettäsi muulla kuin mutuilulla. Ja vastaa kysymykseeni oleskeluluvasta :kahvi:


Trollailuksi väittäminen on muuten sen verran asiatonta keskustelua, että joudun ehkä raportoimaan viestisi.

Ei tarvita mitään papereita. Nimi, syntymäaika, kansalaisuus ja perhesuhteet riittävät.

Trollisyytökset aloitit itse. Melkoinen marttyyri.
 
Ei tarvita mitään papereita. Nimi, syntymäaika, kansalaisuus ja perhesuhteet riittävät.

Trollisyytökset aloitit itse. Melkoinen marttyyri.


Mikset laittanut koko lainausta? Ei se niin vaikeaa ole :kahvi:


Henkilöllisyyden selvittäminen
Kansalaisuuden saaminen edellyttää, että hakijan henkilöllisyys on luotettavasti selvitetty. Maahanmuuttovirasto ei tutki muita kansalaisuuden saamisen edellytyksiä ennen kuin hakijan henkilöllisyys on selvitetty.

Voit selvittää henkilöllisyytesi

  • luotettavilla asiakirjoilla, esimerkiksi
    • kansalaisuusvaltiosi voimassa oleva passi
    • muu virallinen henkilöllisyystodistus
    • asiakirjojen luotettavuuteen vaikuttaa se, miten ja millä asiakirjoilla olet passin tai henkilöllisyystodistuksen saanut
  • antamalla muutoin luotettavat tiedot ainakin
    • nimestäsi
    • syntymäajastasi
    • kansalaisuudestasi
    • perhesuhteistasi.
Tiedot, joita olet antanut aikaisemmin henkilöllisyydestäsi sekä Suomessa että ulkomailla, otetaan huomioon henkilöllisyytesi selvittämisessä.

Muutokset henkilötiedoissa
Jos olet aikaisemmin esiintynyt useammalla kuin yhdellä henkilöllisyydellä, henkilöllisyyttäsi pidetään selvitettynä vasta sen jälkeen, kun olet käyttänyt Suomessa ja ulkomailla viimeiset kymmenen vuotta vain Suomen väestötietojärjestelmässä olevia henkilötietoja.

Merkittävät muutokset nimessäsi, syntymäajassasi tai kansalaisuudessasi katkaisevat kymmenen vuoden määräajan kulumisen. Määräajan katkaisee esimerkiksi syntymäajan muuttuminen usealla vuodella tai jos ilmoitat oikeista henkilötiedoistasi vasta kun olet oleskellut pitkään Suomessa. Myös muut henkilöllisyyttä koskevat muutokset, kuten tiedot perhesuhteistasi, voivat katkaista määräajan kulumisen, jos katsotaan, että nämä muutokset muodostavat sinulle uuden henkilöllisyyden.
 
Mikset laittanut koko lainausta? Ei se niin vaikeaa ole :kahvi:


Henkilöllisyyden selvittäminen
Kansalaisuuden saaminen edellyttää, että hakijan henkilöllisyys on luotettavasti selvitetty. Maahanmuuttovirasto ei tutki muita kansalaisuuden saamisen edellytyksiä ennen kuin hakijan henkilöllisyys on selvitetty.

Voit selvittää henkilöllisyytesi

  • luotettavilla asiakirjoilla, esimerkiksi
    • kansalaisuusvaltiosi voimassa oleva passi
    • muu virallinen henkilöllisyystodistus
    • asiakirjojen luotettavuuteen vaikuttaa se, miten ja millä asiakirjoilla olet passin tai henkilöllisyystodistuksen saanut
  • antamalla muutoin luotettavat tiedot ainakin
    • nimestäsi
    • syntymäajastasi
    • kansalaisuudestasi
    • perhesuhteistasi.
Tiedot, joita olet antanut aikaisemmin henkilöllisyydestäsi sekä Suomessa että ulkomailla, otetaan huomioon henkilöllisyytesi selvittämisessä.

Muutokset henkilötiedoissa
Jos olet aikaisemmin esiintynyt useammalla kuin yhdellä henkilöllisyydellä, henkilöllisyyttäsi pidetään selvitettynä vasta sen jälkeen, kun olet käyttänyt Suomessa ja ulkomailla viimeiset kymmenen vuotta vain Suomen väestötietojärjestelmässä olevia henkilötietoja.

Merkittävät muutokset nimessäsi, syntymäajassasi tai kansalaisuudessasi katkaisevat kymmenen vuoden määräajan kulumisen. Määräajan katkaisee esimerkiksi syntymäajan muuttuminen usealla vuodella tai jos ilmoitat oikeista henkilötiedoistasi vasta kun olet oleskellut pitkään Suomessa. Myös muut henkilöllisyyttä koskevat muutokset, kuten tiedot perhesuhteistasi, voivat katkaista määräajan kulumisen, jos katsotaan, että nämä muutokset muodostavat sinulle uuden henkilöllisyyden.

Joko vihdoin perehdyit omiin lähteisiisi? Miten luotettavaa luulet jonkun paperittoman orvon afgaanipakolaisen tietojen selvittämisen olevan? Aivan.

Tässä se mitä laki asiasta sanoo.

"Jos ulkomaalainen on vähintään viimeksi kuluneet kymmenen vuotta esiintynyt väestötietojärjestelmästä ilmenevällä henkilöllisyydellä, hänen henkilöllisyyttään pidetään 1 momentin mukaisesti selvitettynä, vaikka hän on aiemmin esiintynyt useammalla kuin yhdellä henkilöllisyydellä."

Vaikka, ei silloin kun.

Ymmärrätkö? Henkilöllisyyden todentamiseksi riittää, että antaa tarvittavat tiedot Suomen väestörekisteriin ja pitää niitä kymmenen vuotta yhtäjaksoisesti. Ei tarvita papereita, eikä niiden tarvitse olla edes totta. Riittää, että ne ovat henkilön ainoa käytössä oleva henkilöllisyys tietyn ajan.

Tämä siksi, että "Tämän lain tarkoituksena on säännellä Suomen kansalaisuuden saaminen ja menettäminen ottaen huomioon sekä yksityishenkilön että valtion etu, estää ja vähentää kansalaisuudettomuutta sekä toteuttaa ja edistää hyvän hallinnon ja oikeusturvan periaatteita kansalaisuuteen liittyvien asioiden käsittelyssä ja päätöksenteossa."

Kansalaisuuslaki 359/2003 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Joko vihdoin perehdyit omiin lähteisiisi? Miten luotettavaa luulet jonkun paperittoman orvon afgaanipakolaisen tietojen selvittämisen olevan? Aivan.

Tässä se mitä laki asiasta sanoo.

"Jos ulkomaalainen on vähintään viimeksi kuluneet kymmenen vuotta esiintynyt väestötietojärjestelmästä ilmenevällä henkilöllisyydellä, hänen henkilöllisyyttään pidetään 1 momentin mukaisesti selvitettynä, vaikka hän on aiemmin esiintynyt useammalla kuin yhdellä henkilöllisyydellä."

Ymmärrätkö? Henkilöllisyyden todentamiseksi riittää, että antaa tarvittavat tiedot Suomen väestörekisteriin ja pitää niitä kymmenen vuotta yhtäjaksoisesti. Ei tarvita papereita, eikä niiden tarvitse olla edes totta. Riittää, että ne ovat henkilön ainoa käytössä oleva henkilöllisyys tietyn ajan.

Tämä siksi, että "Tämän lain tarkoituksena on säännellä Suomen kansalaisuuden saaminen ja menettäminen ottaen huomioon sekä yksityishenkilön että valtion etu, estää ja vähentää kansalaisuudettomuutta sekä toteuttaa ja edistää hyvän hallinnon ja oikeusturvan periaatteita kansalaisuuteen liittyvien asioiden käsittelyssä ja päätöksenteossa."

Kansalaisuuslaki 359/2003 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


Väestötietorekisteriin saa tiedot vakituisesti Suomessa asuva ulkomaalainen henkilö. Eli henkilöllä täytyy olla oleskelulupa. Mites sen oleskeluluvan saamisen kanssa taas olikaan? :kahvi:



--------------------------------------------------------------------------------
10 §
Ulkomaan kansalaista koskevien tietojen luotettavuuden varmistaminen

Maistraatin on tarkistettava, mitä tietoja ulkomaan kansalaisesta on talletettu ulkomaalaisrekisteristä annetussa laissa (1270/1997) tarkoitettuun ulkomaalaisrekisteriin, ennen kuin se päättää häntä koskevan henkilötiedon lisäämistä, muuttamista tai korjaamista koskevan rekisterimerkinnän tekemisestä väestötietojärjestelmään. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tarkistettavista tiedoista ja tarkistamisvelvollisuuden laajuudesta.

Jos ulkomaan kansalaisen maistraatille ilmoittamia tietoja ei ole talletettu ulkomaalaisrekisteriin tai tiedot poikkeavat ulkomaalaisrekisteriin talletetuista tiedoista, maistraatin on ennen rekisterimerkinnän tekemistä pyydettävä asiasta Maahanmuuttoviraston lausunto. Maahanmuuttoviraston on käsiteltävä asia ilman aiheetonta viivytystä.

Maistraatin on välittömästi rekisterimerkinnän tehtyään ilmoitettava sen sisällöstä kirjallisesti ulkomaan kansalaiselle. Jos maistraatin väestötietojärjestelmään tekemän ulkomaan kansalaista koskevan rekisterimerkinnän sisältö poikkeaa Maahanmuuttoviraston lausunnossa ilmoitetuista tiedoista, maistraatin on välittömästi ilmoitettava merkinnän sisällöstä myös Maahanmuuttovirastolle.
 
Väestötietorekisteriin saa tiedot vakituisesti Suomessa asuva ulkomaalainen henkilö. Eli henkilöllä täytyy olla oleskelulupa. Mites sen oleskeluluvan saamisen kanssa taas olikaan? :kahvi:



--------------------------------------------------------------------------------
10 §
Ulkomaan kansalaista koskevien tietojen luotettavuuden varmistaminen

Maistraatin on tarkistettava, mitä tietoja ulkomaan kansalaisesta on talletettu ulkomaalaisrekisteristä annetussa laissa (1270/1997) tarkoitettuun ulkomaalaisrekisteriin, ennen kuin se päättää häntä koskevan henkilötiedon lisäämistä, muuttamista tai korjaamista koskevan rekisterimerkinnän tekemisestä väestötietojärjestelmään. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tarkistettavista tiedoista ja tarkistamisvelvollisuuden laajuudesta.

Jos ulkomaan kansalaisen maistraatille ilmoittamia tietoja ei ole talletettu ulkomaalaisrekisteriin tai tiedot poikkeavat ulkomaalaisrekisteriin talletetuista tiedoista, maistraatin on ennen rekisterimerkinnän tekemistä pyydettävä asiasta Maahanmuuttoviraston lausunto. Maahanmuuttoviraston on käsiteltävä asia ilman aiheetonta viivytystä.

Maistraatin on välittömästi rekisterimerkinnän tehtyään ilmoitettava sen sisällöstä kirjallisesti ulkomaan kansalaiselle. Jos maistraatin väestötietojärjestelmään tekemän ulkomaan kansalaista koskevan rekisterimerkinnän sisältö poikkeaa Maahanmuuttoviraston lausunnossa ilmoitetuista tiedoista, maistraatin on välittömästi ilmoitettava merkinnän sisällöstä myös Maahanmuuttovirastolle.

Tiedot siis varmistetaan ulkomaalaisrekisteristä jonne henkilö itse ne antaa. Todella luotettavaa.
Oikeasti sosiaalitantat lentelevät ympärimaailman haastattelemassa tulijoiden sukulaisia. /s

Onko joku väittänyt, että kaikki saavat kansalaisuuden automaattisesti? Sinä esitit listan ehdoista, ikäänkuin ne olisivat jotain kiveenhakattuja vaatimuksia, mikä ei yksinketaisesti pidä paikkaansa. Jokaisessa viestissäsi sen jälkeen olet liikuttanut hiukan maalitolppia. Lue se alkuperäinen vastineeni edes kerran ajatuksella läpi ja vertaa sitä siihen mitä niissä listasi lähteissä sanotaan. Jokaisen kohdan perässä on linkki. Tule sen jälkeen kahvittelemaan, jos vielä tuntuu, että on aihetta. Ilmiselviin trolleihin en tämän aiheen tiimoilta enää vastaa.
 
Onko joku väittänyt, että kaikki saavat kansalaisuuden automaattisesti?


Minun laittamani lainaus kansalaisuuden edellytyksistä oli vastaus väitteeseen, että kansalaisuuden saaminen on naurettavan helppoa. Ks. alla.

Ei tolla kansalaisuudella ole Suomessa mitään merkitystä. Monet maahanmuuttajat eivät sitä ota vaikka asuisivat täällä ikänsä. Eipä siitä ole mitään hyötyä yksilölle ja se annetaan aivan naurettavan helposti.
 
Minun vastaukseni oli vastaus väitteeseen, että kansalaisuuden saaminen on naurettavan helppoa. Kannattaisi varmaan katsoa mihin kontekstiin kommentti liittyy, ennen kuin sitä kommentoit.

Niin. Se ei ehkä olisi naurettavan helppoa, jos listasi tiedot pitäisivät oikeasti paikkansa, mutta kun ne eivät pidä. Ne ovat ohjeellisia ja niistä poiketaan jatkuvasti. Siksi kansalaisuuden saaminen on naurettavan helppoa tietyissä tapauksissa. Riittää, että osaa vähän suomea tai on liian tyhmä oppiakseen, ei ole viimeaikoina tehnyt kaikkein törkeimpiä rikoksia, eikä ole rästejä valtiolle. Muut kohdat ovat ohjeellisia. Eikähän tämä ollut tässä.
 
Niin. Se ei ehkä olisi naurettavan helppoa, jos listasi tiedot pitäisivät oikeasti paikkansa, mutta kun ne eivät pidä. Ne ovat ohjeellisia ja niistä poiketaan jatkuvasti. Siksi kansalaisuuden saaminen on naurettavan helppoa tietyissä tapauksissa. Riittää, että osaa vähän suomea tai on liian tyhmä oppiakseen, ei ole viimeaikoina tehnyt kaikkein törkeimpiä rikoksia, eikä ole rästejä valtiolle. Muut kohdat ovat ohjeellisia. Eikähän tämä ollut tässä.


Ja se oleskelulupa, tai siis useampia sellaisia, pitäisi myös saada :kahvi:
 
Onhan se nyt ihan naurettavan helppoa verrattuna sellaisiin maihin, jossa se kansalaisuus merkkaakin jotain eikä ole vain lahja kuten Suomessa.


Jännä juttu ettei tänne sitten muuta enemmän porukkaa. Miksiköhän? Kansalaisuuskin hoituu käden käänteessä :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Oleskeluluvista ja kansalaisuushakemuksista hyväksytään 85%. Vaikeampaa näille tuntuu olevan olla murhailematta ihan hirveästi. :kahvi:

Näillä syillä Suomeen saa helpoiten oleskeluluvan
Tilastot — Maahanmuuttovirasto


Noista linkeistäsi löytyy seuraavaa:



Oleskeluluvat, viimeiset 12 kk, eniten (kpl) myönnettiin seuraavista maista tuleville

1. Venäjä
2. Kiina
3. Intia
4. Irak
5. Vietnam
6. Ukraina
7. Afganistan
8. Nepal


Eniten oleskelulupia haettiin opiskeluun, lähes kuusi tuhatta. Opiskelijoiden oleskeluluvista hylättiin vain viisi ja harjoittelijoiden kuusi prosenttia.

Suomeen pääsi kuitenkin varmimmin olemalla "sinisen kortin" erityisasiantuntija tai adoptiolapsi. Näitä hakemuksia ei viime vuonna hylätty yhtään ja muidenkin erityisasiantuntijoiden hakemuksista hylättiin vain 0,2 prosenttia. Myös kaksi ihmiskaupan uhria saivat molemmat oleskeluluvan. Tieteellisen tutkimuksen vuoksi oleskeluluvan sai 97 prosenttia hakijoista.




Niin nämäkö oli niitä "murhailijoita"?
 
Noista linkeistäsi löytyy seuraavaa:



Oleskeluluvat, viimeiset 12 kk, eniten (kpl) myönnettiin seuraavista maista tuleville

1. Venäjä
2. Kiina
3. Intia
4. Irak
5. Vietnam
6. Ukraina


Eniten oleskelulupia haettiin opiskeluun, lähes kuusi tuhatta. Opiskelijoiden oleskeluluvista hylättiin vain viisi ja harjoittelijoiden kuusi prosenttia.

Suomeen pääsi kuitenkin varmimmin olemalla "sinisen kortin" erityisasiantuntija tai adoptiolapsi. Näitä hakemuksia ei viime vuonna hylätty yhtään ja muidenkin erityisasiantuntijoiden hakemuksista hylättiin vain 0,2 prosenttia. Myös kaksi ihmiskaupan uhria saivat molemmat oleskeluluvan. Tieteellisen tutkimuksen vuoksi oleskeluluvan sai 97 prosenttia hakijoista.




Niin nämäkö oli niitä "murhailijoita"?

Lisää tietoa murhailijoista löytyy täältä.
Selvitettyihin rikoksiin syylliseksi epäillyt muuttujina Vuosi, Maakunta, Rikos, Asuinpaikka, Ikäluokka ja Kansalaisuus-Tilastokeskuksen PX-Web tietokannat

85%:n hyväksymisasteella sekä oleskelupa että kansalaisuus on automaatti. M.O.T. :kahvi:
 
Lisää tietoa murhailijoista löytyy täältä.
Selvitettyihin rikoksiin syylliseksi epäillyt muuttujina Vuosi, Maakunta, Rikos, Asuinpaikka, Ikäluokka ja Kansalaisuus-Tilastokeskuksen PX-Web tietokannat

85%:n hyväksymisasteella sekä oleskelupa että kansalaisuus on automaatti. M.O.T. :kahvi:


Sun analyysissäsi menee pieleen se, että et tarkastele hyväksyttyjen hakemusten osuuksia hakusyyn mukaan. Vai pidätkö fiksuna niputtaa esimerkiksi suomalaisten ulkomaalaiset puolisot, ulkomaiset opiskelijat, ulkomaiset työntekijät, turvapaikanhakijat ja pakolaiset saman prosentin alle? :kahvi:


MOT todellakin :think:
 
Sun analyysissäsi menee pieleen se, että et tarkastele hyväksyttyjen hakemusten osuuksia hakusyyn mukaan. Vai pidätkö fiksuna niputtaa esimerkiksi suomalaisten ulkomaalaiset puolisot, ulkomaiset opiskelijat, ulkomaiset työntekijät, turvapaikanhakijat ja pakolaiset saman prosentin alle? :kahvi:


MOT todellakin :think:

Miksi pitäisi? Sinä väitit, että kansalaisuuden saaminen olisi jotenkin kivenalla. Ei ole. 85% hakemuksista hyväksytään. Lopulta, kun kaikki muut argumenttisi ammuttiin alas annoit ymmärtää, että ainakin oleskeluvan saaminen olisi vaikeaa, ikäänkuin se validoisi väitteesi. Ei ole sekään, näistäkin hyväksytään 85%. Kansalaisuuden saaminen on lapsellisen helppoa. M.O.T. :kahvi:
 
Miksi pitäisi? Sinä väitit, että kansalaisuuden saaminen olisi jotenkin kivenalla. Ei ole. 85% hakemuksista hyväksytään. Lopulta, kun kaikki muut argumenttisi ammuttiin alas annoit ymmärtää, että ainakin oleskeluvan saaminen olisi vaikeaa, ikäänkuin se validoisi väitteesi. Ei ole sekään, näistäkin hyväksytään 85%. Kansalaisuuden saaminen on lapsellisen helppoa. M.O.T. :kahvi:


Yhtäkään argumenttia et ole vielä ampunut alas. Se, että sinun mielestäsi on helppoa, ei ole argumentti.


Ja kyllä, kansalaisuuden saaminen on lapsellisen helppoa esimerkiksi Suomen kansalaisen lapselle. Kansalaisuuden saaminen on lapsellisen helppoa myös Pohjoismaan kansalaiselle. Kansalaisuuden saaminen ei ole ollenkaan yhtä helppoa niille, jotka eivät kuulu noihin tai muihin alla mainittuihin ryhmiin:
  • suomalaisen miehen avioliiton ulkopuolinen lapsi, joka on syntynyt ulkomailla
  • 12–17-vuotias adoptiolapsi
  • entinen Suomen kansalainen
  • Pohjoismaan kansalainen
  • 18–22-vuotias nuori henkilö, joka on asunut Suomessa riittävän kauan



Mikäli et ymmärrä, miksi eri lähtökohdista tulevia hakijoita on syytä tarkastella erikseen, ei voi mitään. Kuitenkin näkisin, että sulla ei siinä tapauksessa ole paljonkaan annettavaa keskustelulle.


Ja täsmälleen sama koskee oleskelulupahakemuksia. Olennaista on se, miksi sitä oleskelulupaa haetaan.


Vaan eiköhän tämä tosiaan ole tässä, kotimaan politiikasta löytynee tärkeämpiäkin asioita keskusteltavaksi.
 
Yhtäkään argumenttia et ole vielä ampunut alas. Se, että sinun mielestäsi on helppoa, ei ole argumentti.

Muistin virkistämiseksi.

1. Ei pidä paikkaansa. Voit tekaista henkilöllisyytesi, jos käytät tekaistua henkilöllisyyttä kymmenen vuotta. "Jos olet aikaisemmin esiintynyt useammalla kuin yhdellä henkilöllisyydellä, henkilöllisyyttäsi pidetään selvitettynä vasta sen jälkeen, kun olet käyttänyt Suomessa ja ulkomailla viimeiset kymmenen vuotta vain Suomen väestötietojärjestelmässä olevia henkilötietoja."

2.Tästäkin voidaan poiketa, mutta ilmeisesti ei aivan kevyin perustein.

3. Ei pidä paikkaansa. "Vaadittu asumisaika on lyhyempi, jos jonkin seuraavista vaihtoehdoista sopii sinuun." -pakolainen, paperiton, suojelussa oleva, pohjoismaalainen, jne.

4. Pötyä! "Jos olet syyllistynyt rangaistavaan tekoon, voit joutua odottamaan tietyn ajan kansalaisuuden saamista." Käytännössä ei vaikuta kuin aivan pahimmissa tapauksissa.

5. Et voi olla velkaa valtiolle. Huimaa!

6. Kela Gold. "Jos toimeentulosi perustuu yhteiskunnan maksamaan tukeen, riittää, että ilmoitat hakemuksessasi, mitä tukea olet saanut."

Harvinaisen pintapuolisesti "tutkittu". Vai trolliako tässä ruokitaan?

Ei sisällä ensimmäistäkään mielipidettä. Korjasin sinua tästä jo kerran. Seuraavaksi teen valheistasi ilmoituksen. Lähteet on ilmoitettu.
 
Muistin virkistämiseksi.



Ei sisällä ensimmäistäkään mielipidettä. Korjasin sinua tästä jo kerran. Seuraavaksi teen valheistasi ilmoituksen. Lähteet on ilmoitettu.


Väitätkö siis että valehtelen? Laitas sitaatti valheesta.

Niin, ja tee se ilmoitus :D
 
Jospa @Kuvaaja ja @wanderer_ keskittyisivät sitten tästä eteenpäin asioista asiallisesti keskustelemiseen, eikä toisen sanomisien pilkuviilaukseen tai argumentointitapojen epäolennaiseen piikittelyyn.

Hyvänä esimerkkinä viimeisimmissä viesteissä väännetään aivan turhaan siitä, mitä "lapsellisen helppoa" tarkalleen ottaen kummankin mielestä tarkoittaa, vaikka asian voisi halutessaan selvittää yhdellä viestillä, eikä sillä ole lopulta itse suuremman kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä.

Ja jos on sitä mieltä ettei toinen osaa keskustella hyvien tapojen mukaisesti, suosittelen lopettamaan sen keskustelun kyseisen henkilön kanssa, eikä jatkaa paikallaan junnaavaa tyhjänpäiväisyyksistä vääntämistä.
 
Niin, on varmaan vaikea kuulla mitään jos suu vaahdossa haukkuu. Olen jo ajat sitten ymmärtänyt että puutteistaan huolimatta Kokoomus on kuitenkin se paras puolue.:cigar2:
Kyllä sieltä puoluekokouksesta on kuulunut sen verran paksua feministiöyhötystä, että on pitänyt ihan tarkistaa ettei joku vihreä ole äänessä.
 
Siellä varmaan taas kaikki kokoomuselämää viettävät uimavalvojat hurrasivat ja sitten kun todellisuus tuo

"Orpo sanoi haluavansa verouudistuksen, jossa verotuksen painopistettä siirretään reippaasti työn verotuksesta ympäristö- ja haittaveroihin sekä kulutuksen verottamiseen"

Niin oikeasti valtaosalta kupataan vaan enemmän.

No saisi ainakin paremmin itse päättää, että paljonko tätä sossuilua haluaa veroillansa tukea.
 
Kokoomuksen tavoite onkin tasavero. Rikkaille se on pieni joten rahaa jää enemmän, pienempi tuloisille ei jää niin paljoa ja kulutusveroilla verotetaan se loppukin pois.
 
Kokoomuksen tavoite onkin tasavero. Rikkaille se on pieni joten rahaa jää enemmän, pienempi tuloisille ei jää niin paljoa ja kulutusveroilla verotetaan se loppukin pois.

Onko Kokoomus koskaan kannattanut/ehdottanut puolueena tasaveroa? Ei tietääkseni. Mutta progression keventäminen on sen tavoite, sitä tuskin kukaan kieltää. Se, onko se kansantaloudelle kannattavaa riippuu puhtaasti siitä, kompensoiko verotuksen keventämistä se, että useampi kovatuloinen ei ryhdy veropakolaiseksi.

Ja toinen on sitten arvokysymys (riippumatta verokertymistä): onko oikein, että toinen maksaa tuloistaan yli 55% valtiolle ja toinen 10%. Se on tietenkin täysin subjektiivinen kysymys. Ja miksi juuri 55% on oikein? Olisiko 65% enemmän oikein? Vai 45%? Rajanveto on täysin subjektiivista.
 
Onko Kokoomus koskaan kannattanut/ehdottanut puolueena tasaveroa? Ei tietääkseni. Mutta progression keventäminen on sen tavoite, sitä tuskin kukaan kieltää. Se, onko se kansantaloudelle kannattavaa riippuu puhtaasti siitä, kompensoiko verotuksen keventämistä se, että useampi kovatuloinen ei ryhdy veropakolaiseksi.

Ja toinen on sitten arvokysymys (riippumatta verokertymistä): onko oikein, että toinen maksaa tuloistaan yli 55% valtiolle ja toinen 10%. Se on tietenkin täysin subjektiivinen kysymys. Ja miksi juuri 55% on oikein? Olisiko 65% enemmän oikein? Vai 45%? Rajanveto on täysin subjektiivista.

No eikai ne niin tyhmiä ole että sanoovat sen suoraan. Minusta on oikein tuo 55% ja 10% kun noissa nuo tulot on noin 250 000 ja 14 000 vuodessa. Siitä olen samaa mieltä että onko se 55% jo liikaa mutta sitten pitäisi muuttaa muut hinnat niin että esim. se 250 000 maksaa maidosta 50 euroa ja 14 000 maksaa 0.05 euroa. Olisiko se parempi sitten en tiedä.
 
No eikai ne niin tyhmiä ole että sanoovat sen suoraan.

Aivan, eli kyse omasta spekulaatiostasi.

Minusta on oikein tuo 55% ja 10% kun noissa nuo tulot on noin 250 000 ja 14 000 vuodessa. Siitä olen samaa mieltä että onko se 55% jo liikaa mutta sitten pitäisi muuttaa muut hinnat niin että esim. se 250 000 maksaa maidosta 50 euroa ja 14 000 maksaa 0.05 euroa. Olisiko se parempi sitten en tiedä.

Haluat siis, että suurituloisella on alhaisempi ostovoima kuin pienituloisella? Mitähän vittua nyt taas nimim. Tlapio :facepalm: :rofl: Mihis tuloluokkaan sinä kuulutkaan :think: (Ei tarvitse vastata...)
 
Aivan, eli kyse omasta spekulaatiostasi.



Haluat siis, että suurituloisella on alhaisempi ostovoima kuin pienituloisella? Mitähän vittua nyt taas nimim. Tlapio :facepalm: :rofl: Mihis tuloluokkaan sinä kuulutkaan :think: (Ei tarvitse vastata...)

No siihenhän tuo Kokoomuksen linja ajaa siis tasaveroon ja tosiaan ei ne niin tyhmiä ole että sanoovat sen.
No sinä haluat että pienituloisella on alhainen ostovoima. Minä taas että se olisi jotenkin kohtuullinen molemmissa. Se että miljoona tuloista maksetaan 55% veroa, ei ne nälkään kuole. Mutta jos se pienituloinen maksaa saman rupeaa elintaso olemaan aika hankala. Vuositulot alkaa viitosella ja tuntuu että verottaja vie aivan liikaa. Mutta jollain kai tätä valtiota on elätettävä.
 
No siihenhän tuo Kokoomuksen linja ajaa siis tasaveroon ja tosiaan ei ne niin tyhmiä ole että sanoovat sen.
No sinä haluat että pienituloisella on alhainen ostovoima. Minä taas että se olisi jotenkin kohtuullinen molemmissa. Se että miljoona tuloista maksetaan 55% veroa, ei ne nälkään kuole. Mutta jos se pienituloinen maksaa saman rupeaa elintaso olemaan aika hankala. Vuositulot alkaa viitosella ja tuntuu että verottaja vie aivan liikaa. Mutta jollain kai tätä valtiota on elätettävä.

30% on sopiva korkein veroprosentti.
 
Kokoomuksen tavoite onkin tasavero. Rikkaille se on pieni joten rahaa jää enemmän, pienempi tuloisille ei jää niin paljoa ja kulutusveroilla verotetaan se loppukin pois.

Hassua kuinka tasa(prosentti)verosta jaksetaan valittaa vaikka meillä on myös regressiivisiä veroja ja veronluontoisia maksuja, eli sellaisia, joissa vähätuloiset maksaa efektiivisesti suurempaa veroprosenttia,
kuten esimerkiksi ajoneuvovero, sekä monet pakolliset "palvelumaksut" käytännössä välttämättömistä yhteiskunnallisista asioista/palveluista.

Jospa tasaveron vastustamisen sijaan yritettäisiin ENSIN hankkiuduttaisiin eroon kaikista regressiivisistä veroista tai EDES vastustettaisiin kunnolla niiden uusien regressiivisten verojen ja veroluonteisten maksujen tekemistä.


Tasa(prosentti)verossa kuitenkin suurituloiset maksaa edelleen selvästi enemmän sitä veroa.



Lisäksi: Tasa(prosentti)vero + perustulo yhdessä muodostaisivat efektiivisesti progressiivisen verotuksen.
 
Meillä työttömyys huitelee 8% parhaimman nousukaiden aikana. Jossain mättää erittäin pahasti.

Isoin ongelma taitaa olla se, että kukaan ei haluaisi maksaa palkkaa niistä töistä. Ei kukaan (edes etäisesti) täysipäinen mene töihin ellei se paranna hänen taloudellista tilannettaan. Nuo 2 asiaa kun yhdistetään, saadaan 8% työttömyys nousukauden aikana.
 
Viinan, tupakan ja sokerin verotus reilusti ylöspäin. Valtion tulot kasvaa ja kansanterveyteen kuluu verovaroja vähemmän.
 
Viinan, tupakan ja sokerin verotus reilusti ylöspäin. Valtion tulot kasvaa ja kansanterveyteen kuluu verovaroja vähemmän.

Toimisi jos
a) ei oltaisi tulliunionissa
b) naapurimaiden hintataso ei olisi jo valmiiksi huomattavasti alempi
c) ei olisi nettikauppoja
d) korvaavien/vastaavien tuotteiden valmistaminen kotona ei olisi niin helppoa

Alkoholivero on jo niin korkealla tasolla, että sitä nostamalla saadaan laskettua vain "tilastoitua kulutusta" ja samaan ainaa ja tilastoimaton kulutus nousisi saman verran tai jopa enemmän (kerran kun sinne viroon lähtee, niin ostetaan sitten kunnolla)

Tupakkavero taitaa nykyään jo tehota helvetin hyvin: tupakointi ennätysalhaalla ja yläasteikäisistä 25% kokeillut nuuskaa... Eli tässäkin rahat valuvat ulkomaille (ruotsiin)

Sokerituotteita sen sijaan voisi kyllä jonkin verran haittaverottaa. Toki namuissakin jos vaikka tuplaat hinnan, niin posti alkaa hyvin äkkiä tuomaan ulkomailta kilon karkkilootia 8€ laaki
 
Alkoholivero on jo niin korkealla tasolla, että sitä nostamalla saadaan laskettua vain "tilastoitua kulutusta" ja samaan ainaa ja tilastoimaton kulutus nousisi saman verran tai jopa enemmän (kerran kun sinne viroon lähtee, niin ostetaan sitten kunnolla)

Kielletään tuonti? Se on toiminut ihan hyvin tupakankin kanssa, vaikka kuinka ollaan EU:ssa
 
Kielletään tuonti? Se on toiminut ihan hyvin tupakankin kanssa, vaikka kuinka ollaan EU:ssa

Tupakka on poikkeustuote EU:ssa eikä sitä koske sama liikkuvuus kuin lähes kaikkea muuta tavaraa ja elintarviketta.

Alkoholin etäostoa ja -myyntiä on koetettu rajoittaa ja noottiahan siitä on tullut. Uusi alkoholilakikaan ei näitä saanut torpattua, vaikka virkamiehillä kova yritys olikin.

E: niin ja alkoholin kanssa on vielä tämmöinen kansanlaulussa tunnistettu seikka

Ja jos ne herrat yhä sitä viinan hintaa nostaa, niin kyllä se pontikka heille vielä kostaa.
 
Katsokaas mikä sekopää on nimitetty Rajavartiolaitoksen pomoksi:
Rajan uusi päällikkö: "Rajojen sulkeminen ei ratkaise mitään"

Ilkka Laitisen mukaan rajamiesten suurin painajainen on itärajalla

8e55f7821e7044648d6993c682a95140.jpg


KENRAALIMAJURI Ilkka Laitinen pyörittää päätään, kun häneltä kysyy mielipidettä maista, jotka haluavat sulkea rajansa siirtolaisilta.

”Eihän sivistysvaltio, oikeusvaltio, pysty tänä päivänä estämään fyysisesti sitä, että ihmiset tulevat, jos valtio aikoo pitää kiinni arvoistaan ja lainsäädännöstään”, Laitinen sanoo.

”Mitä se tarkoittaa, että rajat kiinni? Ei se ole kestävää kehitystä, ei se ratkaise mitään. Jos ihmiset ovat tulossa rajan yli, niin he tulevat jos ovat tullakseen. Olennaista on se, että havaitaan, otetaan kiinni, selvitetään keitä he ovat ja millä asialla ja katsotaan, että tilanne pysyy hallinnassa. Palautetaan ne, joilla ei tänne ole oikeasti asiaa.”

Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkönä toimiva Laitinen on valittu laitoksen seuraavaksi päälliköksi syksyllä eläkkeelle jäävän kenraaliluutnantti Jaakko Kaukasen jälkeen.

Rajoille ei kuitenkaan ole tarkoitus Suomessakaan jäädä makaamaan. Laitinen paljastaa, että Rajavartiolaitoksen tärkein strateginen investointitavoite lähivuosina on niin kutsutun maarajojen teknisen valvontajärjestelmän uusiminen (mrtv).

Mrtv on käytännössä ohjelmisto ja sensori- ja paikkatietojärjestelmä, joka antaa hälytyksen luvattomasta rajanylityksestä. Se myös osin tunnistaa hälytyksen aiheuttajan. Nykyinen järjestelmä on 1990-luvun tekniikkaa, eikä siihen pystytä enää liittämään moderneja sensoreita.

”Toinen ongelma on järjestelmän luotettavuus. Se ikääntyy, se vikaantuu.”

RAJAVARTIOLAITOKSEN esikunnan kokoushuoneet Helsingin Sörnäisissä on nimetty rauhansopimuksien mukaan.

Kokoushuone Moskova puuttuu mutta Täyssinä on, ja sen seinille on aseteltu edellisten Rajavartiolaitosten päälliköiden muotokuvat. Joukossa on legendaarisia rajamiehiä ja sotasankareita, kuten Erkki Raappana.

Takanreunuksella on Viron rajapäällikön aikoinaan lahjoittama miekka.




Laitinen on Nurmeksen poikia, vaikka sukujuuret vievätkin eri puolelle Suomea Helsinkiä ja Pohjanmaata myöten. Suvulla ei ole sotilasperinteitä, vaikka sukuselvitys onkin paljastanut 1700-luvulta ”jonkun ruotuväen rumpalin”. Laitisen isä oli Nurmeksen kauppalan ainoa asianajaja.

Laitinen ei haaveillut pikkupoikana sotilasurasta. Lukion jälkeen hän suunnitteli oikeustieteen opintoja ja isänsä asianajotoimiston jatkamista.

Sitä ennen piti kuitenkin suorittaa varusmiespalvelus. Palveluspaikaksi tuli Pohjois-Karjalan rajavartiosto.

”Kun kotiutuminen alkoi häämöttää, eikä ollut työpaikkaa eikä opiskelupaikkaa, jota kävin alokaskesänä kopaisemassa, kävin kysymässä kesävänrikin paikkaa.”

Laitiselle kerrottiin, että Pohjois-Karjalan rajavartiostossa oli sellainen perinne, että jos hakee kesävänrikiksi, niin pitää hakea myös Kadettikouluun.

”Sitten löysin itseni kurssilta 69 vuonna 1982. Olin sillä mielellä, että käynpä katsomassa, miltä tämä näyttää. Ajatus oli, että rajavartiostoon haluaisin. Ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen ratkaistiin, pääseekö Rajalle vai ei. Minä olin onnekas ja pääsin. Aika äkkiä selvisi, että kyllä tämä on minun hommaani, tänne minä kuulun.”

LAITINEN on luonut rajamieheksi poikkeuksellisen kansainvälisen uran. Se näkyy myös hänen ansioluettelossaan, jossa on mainittu useita eri maiden kunniamerkkejä.

Työuransa aikana Laitinen on asunut yli kymmenen vuotta ulkomailla, ensin kaksi vuotta rajaturvallisuusasiantuntijana Brysselissä (2000–2002) ja myöhemmin yhdeksän vuotta (2005–2014) Varsovassa. Varsovassa hän oli ensimmäisenä pääjohtajana perustamassa EU:n rajaturvallisuusvirastoa Frontexia.

Laitinen valittiin pääjohtajaksi pitkän lobbaamisen jälkeen. Valintaan tarvittiin kaksi kolmasosaa EU:n jäsenmaiden äänistä.

”Kampanja kesti vuoden. Olin siinä onnellisessa asemassa, että koko valtionhallinto tasavallan presidenttiä myöten lobbasi minua. Tuumasin vaimolle loppuvaiheessa, että joskus voisi nukkumaan mennessä jotain muutakin miettiä kuin että tuleeko valituksi vai ei”, Laitinen naurahtaa.

UUDEN EU-viraston perustaminen ei ollut aivan ongelmatonta, vaikka ihan tyhjästä ei tarvinnut aloittaakaan. Laitinen oli jo ollut mukana luomassa eurooppalaisten rajavartiolaitosten hajautettua operatiivista yhteistyötä, jota lähdettiin kehittämään heti vuoden 2001 syyskuun terrori-iskujen jälkeen.

Laitisen piti puristaa tämä löyhä yhteistyön verkosto yhdeksi organisaatioksi.

”Oli suorastaan surrealistisia episodeja, kun Puolan hallituksen kanssa neuvoteltiin esimerkiksi toimitilakysymyksistä. Se oli kuitenkin äärimmäisen antoisaa. Kaikki prosessit piti miettiä ja sitten piti vielä laittaa kaikki operaatiot jaloille”, hän muistelee.

FRONTEX joutui kovan kritiikin kohteeksi niin kutsuttuna arabikeväänä vuonna 2011 ja kun suuri siirtolaisaalto Afrikasta Välimeren yli Eurooppaan alkoi vuonna 2015.

Laitisen mukaan Frontex oli väärä kohde arvostelulle. Hän korostaa, että on väärä luulo, jos kuvitellaan, että siirtolaisuus saataisiin hallintaan pelkällä rajavalvonnalla.

”Frontexin pääjohtajana koin, että minulle annettiin muutoksentekijän rooli, että kaikki riippuu vain siitä, miten valvonta ulkorajoilla pelaa”, Laitinen sanoo.

”Sehän on yksinkertainen ratkaisu, joka on helppo markkinoida poliittisesti ja selittää suurelle yleisölle, että tämä riippuu siitä, onko meillä partioita ulkorajalla vai ei. Mutta ei se siitä riipu, kuten nähtiin.”

Laitinen korostaa, että rajavalvonta on välttämätön osa kokonaisuudessa. Se ei kuitenkaan riitä, jos turvapaikkaprosessit eivät toimi, asiattomia tulijoita ei pystytä palauttamaan, ihmisiä ei kyetä tunnistamaan eikä puuttumaan taustalla olevaan rikollisuuteen.

”Pelkällä rajavalvonnan lisäämisellä saadaan aikaan aivan marginaalisia hyötyjä. Se oli ehkä turhauttavin kokemus siltä ajalta, kaikki ne odotukset, että kyllä Frontex hoitaa.”

Myös toimivallasta keskusteltiin tuolloin. Mikä kuuluu jäsenmaille, mikä Frontexille.

”Silloin sanoin, että tämä riippuu tilanteesta. Silloin kun kaikki on hyvin, vastuu on jäsenmailla. Silloin kun tulee ongelmia, vastuu on Frontexin.”

Laitinen ei tohdi ottaa kantaa julkisuuteen nousseeseen keskusteluun mahdollisista EU:n ulkopuolelle sijoitettavista turvapaikanhakijoiden palautusleireistä. Hänen mukaansa se menee maahanmuuttopolitiikan puolelle.

SUOMI joutui ongelmiin talvella 2015–2016, kun Sallan ja Raja-Joosepin rajanylityspaikkojen kautta alkoi yllättäen tulla turvapaikanhakijoita. Venäjän epäiltiin päästäneen tahallaan väkeä pohjoista reittiä Suomeen.

Laitinen ei vastaa suoraan, kun häneltä kysyy, onko Rajavartiolaitos pystynyt selvittämään, mistä tuolloin oli kyse.

”Käännän tämän toisin päin niin, että tämän ilmiön aikana ja sen jälkeisessä tilannearviossa ja siihen liittyvien rikostapausten esitutkinnassa ilmeni yhä vähemmän sellaisia tekijöitä, joiden perusteella olisi voitu päätellä, että se oli spontaania siirtolaisuutta.”

LAITISEN kerrotaan olleen aikoinaan Kadettikoulun kuoron kantavia voimia. Lisäksi hän osaa soittaa trumpettia ja pianoa.

”Joskus teinipoikana haaveilin myös muusikon urasta. Aika äkkiä totesin, etteivät lahjat riitä, vaikka olinkin kovin innostunut. Kuorossa en ole laulanut sen jälkeen, kun Kadettikoulusta lähdin.”

Vanha opiskelutoveri kuvaa Laitista ”suorastaan erämieheksi”.

”Isäni oli aivan intohimoinen erämies. Kotona syötiin riistaa paljon. Hänellä oli metsäkämppä, jonka lunastimme veljen ja muutaman muun kanssa. Siellä me olimme todella paljon. Muistan hyvin, kun kakarana linttastiin polkua pitkin, kun tielle oli 3,5 kilometriä. Kaikilla oli omat kantamukset. Reppu selässä mentiin kuin kananpojat kämpälle.”

Laitisella oli joskus tapana Sallassa palvellessaan ruokatunnilla lähteä metsälle.

”Asuimme rajavartioasemalla. Äkkiä kotiin, kamppeiden vaihto, moottoripyörän selkään, haulikko niskaan ja ajo kolme minuuttia ja oltiin metsän keskellä. Puolikin tuntia kun käveli, saattoi jonkin riekon räppänän saada”, hän muistelee.

”Sitten kotiin, vähän soppaa ja takaisin töihin. Sellaista rajamiehen romantiikkaa.”




ILKKA LAITISEN nimi pomppasi julkisuuteen vuonna 2008, kun hallitus esitti häntä sisäministeriön uudeksi kansliapäälliköksi. Nimitysvaltaa käyttänyt tasavallan presidentti Tarja Halonen valitsi kuitenkin virkaan puoluetoverinsa Ritva Viljasen (sd), mikä aiheutti harvinaisen kiistan hallituksen ja presidentin välille.

Laitinen joutui samanlaiseen tilanteeseen taas vuonna 2012, kun kansliapäällikön haussa sisäministeri Päivi Räsästä (kd) epäiltiin poliittisesta virkanimityksestä, kun hän suosi kristillisdemokraattisen taustan omannutta Päivi Nergiä.

Kaihertavatko tapahtumat vielä?

Laitinen ottaa pöydältä karamellin ja laittaa sen suuhunsa.

”Ei. Se, että siitä kehittyi valtioneuvoston ja tasavallan presidentin välinen vääntö, syytön mie siihen olen. Sama pätee vuoden 2012 valintaan, jolloin Päivi Nerg valittiin.”

RAJAVARTIOLAITOS on ollut vuosina 2013–2017 voimakkaiden säästötoimien kohteena. Samaan aikaan on tiedossa, että rajan ylittävän liikenteen määrä kasvaa, jolloin rajavartijoita tarvitaan lisää.

Viime vuonna Rajavartiolaitos saikin lisääntyvän työmäärän paikkaamiseksi lisää rahaa 200 työntekijän palkkaamiseen. Samalla pitää kuitenkin toimintamenoista säästää 15 miljoonaa euroa.

Mrtv:n lisäksi Rajavartiolaitoksen suunnitelmissa on kaksi muuta strategista hankintaa. Toinen on käytössä olevien kahden Dornier-lentokoneen korvaaminen ja toinen kahden ulkovartiolaivan eli Tursaan ja Uiskon peruskorjaus.

Rajavartiolaitoksen käytössä on neljä ulkovartiolaivaa, joista yksi eli Merikarhu on parhaillaan Välimerellä Frontexin käytössä. Nyt näyttää siltä, että jatkossa on varaa enää kolmeen alukseen, jolloin Merikarhusta luovuttaisiin.

Dornier-koneita ei välttämättä korvata uusilla lentokoneilla.

”En sano suoraan, että haetaan lentokoneita. On tehtäviä, joissa tarvitaan lentokonetta ja tehtäviä, jotka voidaan nykyään hoitaa miehittämättömillä ilma-aluksilla. Tätä pohditaan selvitystyössä.”

Minkälaisia tulevaisuuden uhkia näette?

”Rajavartiolaitoksella on neljä painajaista. Ensimmäinen on se, mikä on itärajan tilanne. Sen ennustettavuus on heikentynyt erityisesti vuodesta 2014 eteenpäin.”

Toiseksi Laitinen nostaa terrorismin.

”Päävastuu kuuluu poliisille, mutta aika äkkiä meille tulee soitto, kun jossakin poksahtaa. Näin kävi esimerkiksi Turun puukotusten yhteydessä.”

Kolmas painajainen on suurimittainen laiton maahantulo.

”Se horjuttaa yhteiskunnan rakenteita, aiheuttaa poliittisia kriisejä ja sellaisen hallinta on osoittautunut erittäin haasteelliseksi.”

Neljäntenä Laitinen nostaa suuren merionnettomuuden Suomenlahdella, jossa öljyä ja rahtia kuljettavien alusten reitit risteävät Helsingin ja Tallinnan välisten matkustaja-alusten reittien kanssa.

”Rajavartiolaitos on johtava meripelastusviranomainen. Todennäköisyys, että jotain tapahtuu, kasvaa koko ajan.”

Eli toi myöntää heti että ei edes yritä tehdä työtään :confused: Ja koska sotilaiden on annettu ottaa kantaa politiikkaan :confused:
 
”Mitä se tarkoittaa, että rajat kiinni? Ei se ole kestävää kehitystä, ei se ratkaise mitään. Jos ihmiset ovat tulossa rajan yli, niin he tulevat jos ovat tullakseen. Olennaista on se, että havaitaan, otetaan kiinni, selvitetään keitä he ovat ja millä asialla ja katsotaan, että tilanne pysyy hallinnassa. Palautetaan ne, joilla ei tänne ole oikeasti asiaa.

Ja mitä valitettavaa tuossa on?
 
Ja mitä valitettavaa tuossa on?

Se että palautukset eivät käytännössä toimi. Jo nyt käännetään kaikki kivet jotta löytyisi jokin tekosyy olla palauttamatta edes rikollisia, ja seuraavan hallituksen aikana ne todennäköisesti lopetetaan kokonaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom