• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Suomalaiset eivät ole ilmaisseet mitään kollektiivista kantaansa. Mä olen suomalainen ja olen sitä mieltä että jos olet syntynyt ja kasvanut Suomessa, olet ehdottomasti suomalainen. Riippumatta siitä mikä sun etninen tausta on. Ja tiedän tasan tarkkaan vaikka kuinka paljon suomalaisia jotka ovat samaa mieltä mun kanssa.
Et tainnut edes jaksaa lukea tota hesaria. Sun mielipide voi olla toi mutta oot tossa suomalaisten enemmistön kanssa eri mieltä. Eiköhän prospect kysy kerholta lupaa liittyä eikä toistepäin. Se että sä omassa kuplassasi tunnet muutaman henkilön jotka olettavasti ovat sun kanssa samaa mieltä ei todista tässä asiassa mitään. Oikeesti sun pitäis vähän lukea asioista ennen kuin muodostat jyrkkiä mielipiteitä :( Yritä edes, mä tiedän että pystyt siihen! Kuka tahansa ei kelpaa suomalaiseksi – suomalaisten poikkeuksellisen kielteinen suhtautuminen somaliväestöön nousi esiin kansainvälisessä tutkimuksessa
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 432
Et tainnut edes jaksaa lukea tota hesaria. Sun mielipide voi olla toi mutta oot tossa suomalaisten enemmistön kanssa eri mieltä. Eiköhän prospect kysy kerholta lupaa liittyä eikä toistepäin. Se että sä omassa kuplassasi tunnet muutaman henkilön jotka olettavasti ovat sun kanssa samaa mieltä ei todista tässä asiassa mitään. Oikeesti sun pitäis vähän lukea asioista ennen kuin muodostat jyrkkiä mielipiteitä :( Yritä edes, mä tiedän että pystyt siihen! Kuka tahansa ei kelpaa suomalaiseksi – suomalaisten poikkeuksellisen kielteinen suhtautuminen somaliväestöön nousi esiin kansainvälisessä tutkimuksessa
Ja mihinkä perustat väitteen enemmistöstä?

Suomen laki taaskin on aika selvä noiden henkilöiden suomalaisuudesta.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ja mihinkä perustat väitteen enemmistöstä?

Suomen laki taaskin on aika selvä noiden henkilöiden suomalaisuudesta.
En mä jaksa enää. Toi kyselyikä on hei tosi paskaa retoriikkaa ja ei auta sua mitenkään. Yks hesarin juttu ois vastannut sun kysymyksiin mutta kuvittelet ilmeisesti voittavasi argumentin pikkuasioita tivaamalla.

Onko tämä joku vitsi vai suora trolli? Suomen laki ei kyllä tähän asiaan liity mitenkään :D Moni on asunut koko ikänsä Suomessa mutta eivät omista edes kansalaisuutta joten eivät ilmeisesti ole suomalaisia tämän uuden määrittelysi perusteella? :kahvi: Eipä laissa ole mitään mainintaa suomalaisuudesta. Ja vaikka oiskin niin ei sillä olisi voimaa muuttaa vakiintunutta määritelmää kyseiselle sanalle/termille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 432
En mä jaksa enää. Toi kyselyikä on hei tosi paskaa retoriikkaa ja ei auta sua mitenkään. Yks hesarin juttu ois vastannut sun kysymyksiin mutta kuvittelet ilmeisesti voittavasi argumentin pikkuasioita tivaamalla.
Mä kyselen siinä vaiheessa kun sä teet perusteettomia väitteitä.
Se että sä olet sitä mieltä että Suomessa syntynyt, Suomessa kasvanut, Suomessa asuva, suomea puhuva, suomalaiseen yhteiskuntaan integroitunut henkilö ei ole suomalainen koska on väärä ihonväri on sun oma mielipide. Ja vaikka pidänkin tuota uskomattoman tyhmänä ja suorastaan rasistisena mielipiteenä niin jos se on sun mielipide niin mikäs sille voi.

Mutta jos sä teet väitteen että tuo olisi muka joku suomalaisten enemmistön kollektiivinen mielipide niin sitten kyllä vaadin todisteita tuon väitteen tueksi. Ja tuossa Hesarin artikkelissa ei puhuta mitään siitä että tuo olisi enemmistön mielipide.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Mä kyselen siinä vaiheessa kun sä teet perusteettomia väitteitä.
Se että sä olet sitä mieltä että Suomessa syntynyt, Suomessa kasvanut, Suomessa asuva, suomea puhuva, suomalaiseen yhteiskuntaan integroitunut henkilö ei ole suomalainen koska on väärä ihonväri on sun oma mielipide. Ja vaikka pidänkin tuota uskomattoman tyhmänä ja suorastaan rasistisena mielipiteenä niin jos se on sun mielipide niin mikäs sille voi.

Mutta jos sä teet väitteen että tuo olisi muka joku suomalaisten enemmistön kollektiivinen mielipide niin sitten kyllä vaadin todisteita tuon väitteen tueksi. Ja tuossa Hesarin artikkelissa ei puhuta mitään siitä että tuo olisi enemmistön mielipide.
Mä nyt en tainnut pelkästä ihonväristä tai edes omasta mielipiteestäni puhua. Tarkoitin siis mitä mieltä suomalaiset yleisesti ovat.

Tutkimuksen mukaan Helsingin somalitaustaiset eivät määrittele itseään suomalaisiksi tai edes Suomen somaleiksi. Syynä on valtaväestön vahva vastustus.
Jos tutkimuksessa vaikuttaa että asia on kuten about kaikki suomalaiset asian tietävät olevan, niin kyllä sun pitäis perustella miksi näin ei ole. Hienoa jos sä olet libbari maailmankansalainen mut älä yleistä omia arvojasi ja mielipiteitäsi muihin ihmisiin. Voitko sä oikeasti aikuisen ihmisen elämänkokemuksella väittää että asia ei ole täsmälleen kuten Hesarin käsittelemässä tutkimuksessa todettiin?

edit. Voitko väittää vakavasti että asia ei ole 100% kuten tässä erikoistutkija esittää?
”Suomessa on hyvin voimakas homogeenisen kansakunnan myytti, että me olemme yhdestä puusta veistettyjä. Ajatus eristäytyneestä Suomesta vahvistui vielä kylmän sodan aikana”, Leinonen sanoo.
 

jipsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Jussi tuon hyvin ilmaisi, samaa mieltä.

Halla-aholta kysyttiin, kuka ylipäätään voi olla suomalainen - näin hän vastasi - Suomen Uutiset

– Vaikka suomalaiset eroavat toisistaan, meillä on kuitenkin yhteisiä piirteitä: suurin osa puhuu suomea, suurin osa on valkoihoisia ja niin edelleen mutta se, että suomalaiset olisivat suljettu ryhmä, ei oikein istu historialliseen todellisuuteen. Suomalaiset, kuten mikä tahansa kansa ovat tulos vuosisatojen ja –tuhansien sekoittumisesta ja ihmisten kohtaamisista.

– Kysymys kuuluu, ovatko jotkin historiassa tapahtuneet sekoittumiset huonompia kuin jotkin toiset: mihin vedämme rajan, jossa suomalaiset ovat tulleet valmiiksi, milloin tänne ei enää voisi tulla uusia etnisiä elementtejä? Tähän kysymykseen ei oikein ole vedenpitävää vastausta, kun kysymystä tarkemmin pohtii.

– Pitäisin selvänä, että jos tänne muuttaa vaikka Venäjältä ihminen, asettuu asumaan, saa lapsia ja lapset asuvat suomenkielisessä ympäristössä, niin muutamassa sukupolvessa heitä on kielellisin tai muin perustein mahdotonta erottaa muista suomalaisista.

– Eivätkö nämä ihmiset sitten ole suomalaisia ja jos he ovat, niin onko tilanne erilainen verrattuna siihen, että jos ihminen muuttaa Afrikasta ja asettuu tänne ja saa lapsia jotka kasvavat suomenkielisessä ympäristössä? Tämän takia en oikein pidä etnisestä määrittelystä, kun siinä ei voida olla johdonmukaisia.

Halla-aho toteaa, ettei suomalaisuutta voi tyhjentävästi määritellä kielellisin perustein, koska Suomessa asuu myös ruotsinkielisiä, saamenkielisiä ja tataarinkielisiä.

– Kukaan ei varmaan kyseenalaista sitä, että nämä ihmiset ovat suomalaisia.

”Uskon avoimeen suomalaisuuteen”

Halla-aho pohtii, kuinka suomalaisuudessa saattaa lopulta olla kyse vain siitä, miten ihminen itse kokee itsensä.

– Jos Suomessa asuu henkilö, jolla on Suomen passi ja hän esimerkiksi jatkuvasti esittää kriittisiä arvioita suomalaisista, mutta ei koe itse olevansa kriittisten arvioiden kohteiden joukossa, eli hän omasta mielestään edustaa jotain muuta porukkaa, niin en minä sellaista ihmistä pidä suomalaisena. Suomalaisen pitää jakaa suomalaisuus hyvine ja huonoine puolineen muiden suomalaisten kanssa.

– Uskon avoimeen suomalaisuuteen, koska se on historiallinen todellisuus. Olemme muodostuneet aikana, jolloin ihmiset saattoivat muuttaa rajojen yli. Jos vaikka sulkisimme esimerkiksi tumman ihon pois suomalaisuudesta, niin yhtä hyvin voitaisiin kysyä, entäs ruskeasilmäiset tai tummatukkaiset? Kaikkihan ne ovat tulleet jostakin, ne ovat kaikki periytyviä ominaisuuksia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 432
Mä nyt en tainnut pelkästä ihonväristä tai edes omasta mielipiteestäni puhua. Tarkoitin siis mitä mieltä suomalaiset yleisesti ovat.

Jos tutkimuksessa vaikuttaa että asia on kuten about kaikki suomalaiset asian tietävät olevan, niin kyllä sun pitäis perustella miksi näin ei ole. Hienoa jos sä olet libbari maailmankansalainen mut älä yleistä omia arvojasi ja mielipiteitäsi muihin ihmisiin. Voitko sä oikeasti aikuisen ihmisen elämänkokemuksella väittää että asia ei ole täsmälleen kuten Hesarin käsittelemässä tutkimuksessa todettiin?

edit. Voitko väittää vakavasti että asia ei ole 100% kuten tässä erikoistutkija esittää?
Sä teet jatkuvasti perusteettomia väittämiä siitä että valtaosa kansasta olisi tuota mieltä. Tuo tutkimus osoittaa että suuri osa kansasta on tuota mieltä mutta se ei tarkoita enemmistöä.
Jos vaikka 1 / 4 on tuota mieltä ja tuo sen esiin kanssakäymisissään noiden ei-valkoihoisten suomalaisten kanssa, joko tietoisesti tai tiedostamatta, niin vaikutus on varmasti merkittävä ja sellainen mitä tuossa Hesarin artikkelissakin sanotaan. Koska negatiiviset kokemukset ovat aina monta kertaa vaikuttavampia kuin neutraalit tai jopa positiiviset.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Laitetaas tähän mun kaksi senttiä. Ulkomaista syntyperää oleva, joka vaalii kotimaan tapoja, ei opettele suomalaisia tapoja eikä kulttuuria eikä arvosta sitä, ei ole suomalainen.

Sellainen joka opettelee suomalaiset tavat ja kulttuurin eikä ole vaatimassa jonkin kieltämistä, koska se muka loukkaa hänen etnistä kulttuuriaan, voi hyvin olla suomalainen.

Johonkin uuteen kansalaisuuteen kasvaminen on vuosien projekti, jos minä muuttaisiin ulkomaille, niin en todennäköisesti koskaan olisi oikeasti kyseisen kohdemaan kansalainen. En kertakaikkiaan saisi heidän tapoihinsa samanlaista sidettä mitä on suomalaisissa tavoissa. Ennenkaikkea multa puuttuisi se, että minua loukkaisi jos joku arvostelisi niiden perinteitä. Ei ole sitä tunnesidettä.

Minä olen ikuisesti suomalainen ja myöntäisin sen avoimesti enkä edes yrittäisi valehdella olevani jotain muuta. Miksi vaikka jollakin somalialaisella on hirveä tarve väittää olevansa suomalainen, vaikka ei ole mitenkään sisäistänyt tapojamme, kulttuuria tai edes kieltä?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
119
Onko "Alex Karkonen" aka. Rebel Migrant suomalainen?



Mielestäni suomalaiseksi voi laskea ulkomailla syntyneen, jos tosiaan hyväksyy ja omaksuu suomalaiset tavat ja kulttuurin.
Vastaavasti he jotka kokevat suomalaisen kulttuurin ahdasmielisenä ja muutenkin vastenmielisenä, voivat minun puolesta suksia suorilta muualle ulisemaan. Kuplaa voi mennä rakentamaan vaikka sinne maailman rauhan ja korkeakulttuurin kehtoon, lähi-itään.
Ei sillä, etteikö itseänikin vituttaisi suomalaiset ja meidän tavat vähän väliä, vaikea siltä on välttyä kun täällä asuu.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 938
Mistäköhän johtuu että niistä somaleista ei oikein pidetä juuri missään päin maailmaa ja eivät koea olevansa ja näitä ei koeata suomalaisiksi? :vihellys:

Suomen somalit – Wikipedia

"2008 lopussa Somalian kansalaisten työttömyysaste oli 55,2 % ja työllisyysaste 21,7 %."
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Mistäköhän johtuu että niistä somaleista ei oikein pidetä juuri missään päin maailmaa ja eivät koea olevansa ja näitä ei koeata suomalaisiksi? :vihellys:

Suomen somalit – Wikipedia

"2008 lopussa Somalian kansalaisten työttömyysaste oli 55,2 % ja työllisyysaste 21,7 %."

Eli onko nyt niin, että sä et pidä myöskään noita töissäkäyviä somaleita suomalaisina?


IMO suomalainen on sellainen, jolla on Suomen kansalaisuus. Hyvin yksinkertaista.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 938
Eli onko nyt niin, että sä et pidä myöskään noita töissäkäyviä somaleita suomalaisina?
Ihan tapauskohtaista. Jos henkilö itsekkään ei miellä itseään suomalaiseksi niin vähän tyhmää olisi ulkoapäin sanoa että ei kun suomalaisia.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Ihan tapauskohtaista. Jos henkilö itsekkään ei miellä itseään suomalaiseksi niin vähän tyhmää olisi ulkoapäin kertoa näille että ei kun te olette suomalaisia.

Vastaa nyt vaan suoraan, olettamatta henkilön ajattelusta yhtään mitään.



Mitä muuten pitäisi ajatella Suomeen äärimmäisen kriittisesti suhtautuvasta "maanhanmuuttokriittisestä"? Onko sellainen henkilö enää suomalainen? Halla-ahon sanoin:

– Jos Suomessa asuu henkilö, jolla on Suomen passi ja hän esimerkiksi jatkuvasti esittää kriittisiä arvioita suomalaisista, mutta ei koe itse olevansa kriittisten arvioiden kohteiden joukossa, eli hän omasta mielestään edustaa jotain muuta porukkaa, niin en minä sellaista ihmistä pidä suomalaisena. Suomalaisen pitää jakaa suomalaisuus hyvine ja huonoine puolineen muiden suomalaisten kanssa.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 938
Vastaa nyt vaan suoraan, olettamatta henkilön ajattelusta yhtään mitään.
Vastasin suoraan. Ihan riippuu henkilöstä. Että onko omaksunut suomalaisuuden. :confused:

Yleensä parhaan vastauksen saa kun kysyy henkilöltä itseltään klassisen kysymyksen: Kuka sinä olet? Suomalainen vastaa tähän yleensä että suomalainen. Islamin uskoinen vastaa usein että muslimi.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Vastasin suoraan. Ihan riippuu henkilöstä. Että onko omaksunut suomalaisuuden. :confused:

Yleensä parhaan vastauksen saa kun kysyy henkilöltä itseltään klassisen kysymyksen: Kuka sinä olet? Suomalainen vastaa tähän yleensä että suomalainen. Islamin uskoinen vastaa usein että muslimi.

No, minäpä olen sitä mieltä, että suomalaisuus ei ole mielipideasia, vaan se määräytyy kansalaisuuden mukaan. Hyvin helppoa. Sitten on sellainen kuin kansalaisuusidentiteetti, se voi olla jotain muutakin.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
No, minäpä olen sitä mieltä, että suomalaisuus ei ole mielipideasia, vaan se määräytyy kansalaisuuden mukaan. Hyvin helppoa. Sitten on sellainen kuin kansalaisuusidentiteetti, se voi olla jotain muutakin.
Uskon enemmän Purrankin mainitsemaan intiutioon. Enkä tarkasta oikeinkirjoitusta, että pilkunnussijatkin voivat päteä.

Sitä voi itseltään kysyä, että kuuluuko tuo joukkoon. Jos ei kuulu, niin ei kuulu, vaikka joku olisi lahjaksi sille Suomen passin antanutkin.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Uskon enemmän Purrankin mainitsemaan intiutioon. Enkä tarkasta oikeinkirjoitusta, että pilkunnussijatkin voivat päteä.

Sitä voi itseltään kysyä, että kuuluuko tuo joukkoon. Jos ei kuulu, niin ei kuulu, vaikka joku olisi lahjaksi sille Suomen passin antanutkin.

Ai jaa, tuollaista ala-asteen tyyppistä kiusaajakäytöstä. Kiva.
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
330
Omasta mielestä suomalaisuudella ja sillä että on Suomen kansalainen on kaksi ihan eri merkitystä. Sama kuin että jos saisin Kiinan kansalaisuuden, ei minusta tulisi kiinalaista, siinä muodossa kuin itse asian näen.

edit: jipsu olikin jo samoilla linjoilla..
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Muututko kiinalaiseksi jos saisit kansalaisuuden:beye:
Omasta mielestä suomalaisuudella ja sillä että on Suomen kansalainen on kaksi ihan eri merkitystä. Sama kuin että jos saisin Kiinan kansalaisuuden, ei minusta tulisi kiinalaista, siinä muodossa kuin itse asian näen.

edit: jipsu olikin jo samoilla linjoilla..

Varmaan suomalais-kiinalaiseksi.


Mutta tässä nyt tosiaan saman käsitteen alla puhutaan sekä virallisesta kansalaisuudesta että identiteetistä. Itse en näkisi, että minulla olisi oikeutta ryhtyä määrittelemään jälkimmäistä jonkun muun henkilön puolesta. Muut voivat toki niin tehdä, ja määritellä suomalaisiksi juuri ne henkilöt, jotka heistä ovat mukavia ja kivoja/oikean värisiä/ajattelevat samalla tavoin :kahvi:
 

jipsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
Varmaan suomalais-kiinalaiseksi.


Mutta tässä nyt tosiaan saman käsitteen alla puhutaan sekä virallisesta kansalaisuudesta että identiteetistä. Itse en näkisi, että olisi oikeutta ryhtyä määrittelemään jälkimmäistä jonkun muun henkilön puolesta.
Suomen kansalainen on suomen kansalainen. Suomalainen taas on etnisyys määritelmän mukaan suomalainen kun "riittävästi" kohtia sattuu kohdalle. Maa, kieli, geenit, tapakulttuuri, uskomukset, identiteetti, tarina alkuperästä. Mielestäni jos kieli, tavat, ja identiteetti ovat suomalaisia niin on suomalainen.

Kansalaisuus ei vaadi edes kielitaitoa joten on hassua sellaista ihmistä suomalaiseksi kutsua. Suomen kansalainen on riittävän kuvaava.

Edit: kielivaatimus toki on kansalaisuudessa, mutta ilmeisesti se ei kovin kattava ole kun kansalaisuusjuhlassakin kaikki haastateltavat uudet kansalaiset vastailivat englanniksi. Tällaiset tapaukset eivät todellakaan suomalaisia ole.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Varmaan suomalais-kiinalaiseksi.


Mutta tässä nyt tosiaan saman käsitteen alla puhutaan sekä virallisesta kansalaisuudesta että identiteetistä. Itse en näkisi, että minulla olisi oikeutta ryhtyä määrittelemään jälkimmäistä jonkun muun henkilön puolesta. Muut voivat toki niin tehdä, ja määritellä suomalaisiksi juuri ne henkilöt, jotka heistä ovat mukavia ja kivoja/oikean värisiä/ajattelevat samalla tavoin :kahvi:
Jos jollain ei ole mitään siteitä Suomeen ja yhteiskunnallinen toiminta on oman kulttuurin edistämistä ja suomalaisen kulttuurin vastustamista, niin miten ihmeessä tällainen tyyppi on muka suomalainen?
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Jos jollain ei ole mitään siteitä Suomeen ja yhteiskunnallinen toiminta on oman kulttuurin edistämistä ja suomalaisen kulttuurin vastustamista, niin miten ihmeessä tällainen tyyppi on muka suomalainen?

Silloin ihminen ei varmaan itse koe eikä määrittele olevansa suomalainen? Miksi jonkun muun pitäisi se tehdä?
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Silloin ihminen ei varmaan itse koe eikä määrittele olevansa suomalainen? Miksi jonkun muun pitäisi se tehdä?
Minusta tilanne on juuri tuollainen, että noi tyypit jotka edistävät omaa etnistä kulttuuriaan ja vihaavat kaikkea suomalaista, kuitenkin väittävät olevansa suomalaisia. Ihan vaan sillä perusteella, että kun asuvat Suomessa, niin ovat suomalaisia.

Onkohan kukaan muuten kysynyt vaikka joltain somalilta, että voikos kristitty, valkoihoinen, sianlihaa syövä jne. olla sitten somali? Ihan vaan omalla ilmoituksella.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
En tiedä kuuluuko tämä ketjun aihepiiriin kuin osittain, mutta mitä mielestänne käsittää suomalainen kulttuuri, ja kuinka paljon katsotte tuntevanne ja harrastavanne sitä?
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Eikös tuo ole juuri "koulukiusaamista"? Somalihan jolla suomen kansalaisuus on suomalainen. Vai eikö ole? Koita nyt jo päättää!

Anteeksi mitä? Yritähän muotoilla asiasi paremmin. Tuossahan keskusteltiin kulttuuri-identiteetistä, joka on eri asia kuin kansalaisuus.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
119
En tiedä kuuluuko tämä ketjun aihepiiriin kuin osittain, mutta mitä mielestänne käsittää suomalainen kulttuuri, ja kuinka paljon katsotte tuntevanne ja harrastavanne sitä?
[CM]
Ei ole suomalaista kulttuuria, eikä sen koomin suomalaista kansaa. Suomi on ruotsalainen. Suomi on venäläinen. Suomi on vain valtio, ja suomalaiset ovat vain kansalaisuuden omaavia henkilöitä, vailla historiaa ja kulttuuria.[/CM]
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 261
Se, mihin kansallisuuteen kuulut on itseidentifiointikysymys (toisin kuin esim. sukupuoli), jonka kuitenkin on näyttävä ulkopuolellekin. Jos ymmärrät suomalaista kulttuuria, käyttäydyt sen mukaan ja identifioit itsesi suomalaiseksi, niin olet suomalainen.

Monet somaleista eivät ole suomalaisia, koska eivät käyttäydy kuten suomalaiset, heillä on mm. aivan oma kunniakäsitys, eivät kohtele naisia täysvaltaisina yhteiskunnan jäseninä eikä heitä kiinnosta opetella paikallista kieltä näin muutaman esimerkin antaakseni. He eivät siis identifioidu suomalaisiksi, koska tälläinen identifioituminen näkyy käytöksen kautta.

Suomalaisuudessa ei ole juurikaan kyse siitä, että meneekö juhannuksena kossun kanssa saunaan tai syökö jouluna kinkkua, vaan ennenkaikkea tapakulttuurista sosiaalisessa kanssakäymisessä, kielestä ja arvoista.

Ja ihminen voi helposti identifioitua useampaan eri kansallisuuteen, kuten tämä Birgita Krasniqi tekee. Suomessa on paljonkin kosovolaisia ja ovat mm. jalkapallomaajoukkeessa määränsä suhteutettuna täysin yliedustettuja (Kuqit ja Hetemajt heti tulee mieleen, mutta eivät ole ainoita 2000-luvulla majussa pelanneita)
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Tässä on minusta kirjoitettu suomalaisuuteen liittyen ihan hyvin.


Haastattelin hiljattain Helsingin Vuosaaressa asuvaa nuorta naista, joka sanoi: ”En ole suomalainen mutta olen helsinkiläinen.”
Teksti Reetta Räty

Nainen on syntynyt Itä-Turkestanissa. Se on läntisessä Kiinassa sijaitseva uiguurien autonominen alue, Xinjiangin maakunta. Seitsemänvuotiaana Suomeen muuttanut nainen sanoo, että hänen on helpompi hengittää Helsingissä kuin muualla Suomessa.

Lause on ylistys kotikaupungille, mutta onko se epäluottamuslause Suomelle? Miksi Suomi ei ole paikka, jonka voisi kokea omakseen, jos on asunut täällä suurimman osan elämästään – saanut ystävät, käynyt koulut, opiskellut talvisodat ja aikoo Helsingin yliopiston oikeustieteelliseen lukemaan lakia?

Kaupunki voi tosiaan olla henkisesti isompi alue kuin kansallisvaltio. Tämä kertoo hyvää kaupungista. Kaupunki ottaa mukaan, ei sulje pois. Näin sanovat sekä tutkimus että arkikokemukset. Kaupunki on aina ollut muuttajia varten, tulevatpa he sitten maalta ja maista.

Sama pätee kaupunginosiin. Niihin identifioituu laajempi kirjo ihmisiä kuin paljon niitä isompiin valtioihin. Tästä seuraa, että vaikkapa Itä-Helsingin Kontulan henkiset rajat ovat laveammat kuin Suomen.

Herää kysymyksiä: Miten Suomi voisi olla kaupungin tai kaupunginosan kaltainen, koti kaikenlaisille? Miksi suomalaisuus vaatii, mutta kontulalaisuus sallii? Isoin kysymys koskee Suomen omakuvaa: miksi suomalaisuuden määritelmä on ahdas, vaikka todellisuus on jatkuvasti laveampi?

Helsingin Sanomat selvitti kesällä (7.7.) gallupilla, ”mihin maahanmuuttajan tulisi sopeutua Suomessa”. Vastaajilta kysyttiin, voiko bussikuski käyttää turbaania tai julkisessa virassa työskentelevä hiukset peittävää huivia. Ikään kuin maassa ei olisi tuhatmäärin suomalaisia, joilla on ”hiukset peittävä huivi”!

Täällä elää tiukassa ajatus, että maahanmuuttajuus on ulkoinen piirre, jota aitosuomalaiset voivat arvioida sopivaksi tai ei-sopivaksi. Emme selvästikään aina tajua, mitä kaikkea suomalaisuus jo on. Hellimme yhtenäiskulttuuria, vaikka voisi kysyä, onko sellaista koskaan ollutkaan.

Katselen ympärilleni ja ajattelen, että Suomen pitäisi vähitellen sopeutua itseensä.

Kymmenen vuoden kuluttua arviolta joka neljäs helsinkiläinen koululainen on taustaltaan muualta kuin Suomesta. Yhä useammalla on monta päällekkäistä identiteettiä. Aina ei ole yksinkertaista sovitella näitä yhteen. Esikuvia on niukasti, ja nuorten on raivattava tietä itsekseen.

Tuntemani nuoret sanovat usein, että omista vanhemmista ei ole välttämättä apua kasvamisessa vaikkapa suomalaiseksi ja muslimiksi tai suomalaiseksi ja venäläiseksi – ympäröivästä yhteiskunnasta puhumattakaan.

Samastumispintaa ei ole, lokeroita on sitäkin enemmän. On outo ajatus ”sopeutua” Suomeen, jos ei ole koskaan missään muualla elänytkään. On vaikeaa kokea yhteyttä ympäristöönsä, jos ympäristö sekoittaa suomalaisuuden samanlaisuuteen.

Mietin venäläistaustaisia Helsingissä asuvia kaksosia. Oletko suomalainen, kysymys kuului. Olen, sanoi toinen. En, sanoi toinen. Kävi ilmi, että he tarkoittivat suunnilleen samaa. Olen mutta en ole. En ole mutta olen.

Ehkä näin on hyvä: voi olla joustavasti sekä että, ei tiukasti joko tai.

Olen itse helsinkiläistynyt kuusamolainen. Mutta mistä olen kotoisin?

Ainakin Kuusamosta, Helsingistä, Karjalasta, Kalliosta, valtsikasta. Euroopassa matkustaessa olen Suomesta, Kiinassa ollessani lännestä.

Eniten olen kuitenkin kotoisin sieltä, mihin katseeni osuu aina, kun näen sääkartan. Sieltä, missä suokin on kaunis, Oulankajoki virtaa, hiekkatiet ovat hiljaisia ja ihmiset puheliaita. Siirtolaisuutta tutkivat kansatieteilijät käyttävät yhtenä integraatiota kuvaavana asiana kysymystä hautapaikkatoiveesta. Kysymystä voi soveltaa sekä maan sisäisen että maiden välisen siirtolaisuuden pohtimiseen.

Mihin sinä haluaisit tulla haudatuksi?

Sanoisin, että sieltä olet kotoisin. Koti voi olla muuallakin. ■
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
En tiedä kuuluuko tämä ketjun aihepiiriin kuin osittain, mutta mitä mielestänne käsittää suomalainen kulttuuri, ja kuinka paljon katsotte tuntevanne ja harrastavanne sitä?
Minusta asia on pohjimmiltaan helppo, mutta ihan sikavaikea määritellä. Tarkootan nyt että kuka on suomalainen ja joka on sisällä suomalaisessa kulttuurissa.

Jos synnyt Suomessa suomalaiseen perheeseen, niin ihan vain elämällä elämääsi pääset sisälle suomalaisuuteen.
Jo se että asuu vuosikausia ulkomailla, tekee sen ettei ole ihan perillä kaikesta ja varmasti monet suomalaiset käytännöt tuntuvat oudoilta. Ei kukaan ulkopuolelta tuleva koskaan pääse täysin sisälle suomalaisuuteen.

Ihan hyvin jokainen voi ajatella omalle kohdalle sitä, että muuttaa vaikka Venäjälle. Kuinka kauan kestää, että tulee venäläiseksi ja haluaako sitä edes?
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Parempi kysymys on että miksi tällaisille henkilöille on annettu kansalaisuus jotka sanovat suoriltaan että en ole suomalainen?

Mistä tällaisia löytyy? Tai kai niitä löytyy. Törmäähän ainakin netissä sellaisiin kantasuomalaisiinkin, jotka eivät pidä mistään Suomessa ja haaveilevat vain muualle muuttamisesta :tdown:
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tässä on minusta kirjoitettu suomalaisuuteen liittyen ihan hyvin.
Ei ole, itse toimittajan mielipiteet ovat perseestä, maahanmuutajien jutut ymmärrän oikein hyvin. Kun vähän pintaa raapittaa, niin toimittaja on aivan varmasti itse tuomitsemassa muita, vaikka kovin suvaitsevaisena haluaakin esiintyä.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
No tuon HS:n jutun mukaan esim. helsinkiläiset somalit.
En ota kantaa, mutta noin jutussa sanotaan:


Esimerkiksi eurooppalaisten kaupunkien somaliyhteisöjä tarkastelleessa Open Society Foundationin tutkimuksessa Suomi pomppasi esiin kantaväestön poikkeuksellisen negatiivisen suhtautumisen vuoksi. Tutkimuksen mukaan Helsingin somalitaustaiset eivät määrittele itseään suomalaisiksi tai edes Suomen somaleiksi. Syynä on valtaväestön vahva vastustus.
 

jipsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 452
En ota kantaa, mutta noin jutussa sanotaan:


Esimerkiksi eurooppalaisten kaupunkien somaliyhteisöjä tarkastelleessa Open Society Foundationin tutkimuksessa Suomi pomppasi esiin kantaväestön poikkeuksellisen negatiivisen suhtautumisen vuoksi. Tutkimuksen mukaan Helsingin somalitaustaiset eivät määrittele itseään suomalaisiksi tai edes Suomen somaleiksi. Syynä on valtaväestön vahva vastustus.
Mielenkiintoista olisi tietää esim. vietnamilaisperäisten kantoja asiaan vertailun vuoksi. Onko vastustus vahvaa ja kokevatko itsensä suomalaisiksi.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Sä teet jatkuvasti perusteettomia väittämiä siitä että valtaosa kansasta olisi tuota mieltä. Tuo tutkimus osoittaa että suuri osa kansasta on tuota mieltä mutta se ei tarkoita enemmistöä.
Jos vaikka 1 / 4 on tuota mieltä ja tuo sen esiin kanssakäymisissään noiden ei-valkoihoisten suomalaisten kanssa, joko tietoisesti tai tiedostamatta, niin vaikutus on varmasti merkittävä ja sellainen mitä tuossa Hesarin artikkelissakin sanotaan. Koska negatiiviset kokemukset ovat aina monta kertaa vaikuttavampia kuin neutraalit tai jopa positiiviset.
Ei kyllä se perustelematon väittämä menee mielestäni nyt aivan toiseen suuntaan. Mut eipä asialla ole merkitystä.

Joo kyllä mä muistan että koulussa tietyt etniset ryhmät oli selvästi rikollisempia kuin toiset. Ei jaksa listata tosiasioita tähän koska se on kielletty Suomen oikeusjärjestelmässä :kahvi:
Keskusteltiin suomalaisuudesta. Kansalaisuus on vain paperia nykyään.
Ei tolla kansalaisuudella ole Suomessa mitään merkitystä. Monet maahanmuuttajat eivät sitä ota vaikka asuisivat täällä ikänsä. Eipä siitä ole mitään hyötyä yksilölle ja se annetaan aivan naurettavan helposti.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Monet maahanmuuttajat eivät sitä ota vaikka asuisivat täällä ikänsä. Eipä siitä ole mitään hyötyä yksilölle ja se annetaan aivan naurettavan helposti.

Laitapas molemmista väitteistä tutkittua tietoa, ettei mene ihan trollailun puolelle :kahvi:



Edellytykset
Varmista, että kansalaisuuden saamisen edellytykset täyttyvät ennen kuin haet.


1. Olet täysi-ikäinen ja henkilöllisyytesi on luotettavasti selvitetty

Täysi-ikäisyyden raja on Suomessa 18 vuotta. Voit selvittää henkilöllisyytesi luotettavilla asiakirjoilla (esim. passi) tai antamalla muutoin luotettavat tiedot ainakin nimestäsi, syntymäajastasi, kansalaisuudestasi ja perhesuhteistasi. Tiedot, joita olet antanut aikaisemmin henkilöllisyydestäsi, otetaan huomioon henkilöllisyytesi selvittämisessä. Lue lisää sivulta Henkilöllisyyden selvittäminen.


2. Osaat suomea tai ruotsia vähintään tyydyttävästi


Sinulla pitää olla vähintään tyydyttävä suullinen ja kirjallinen suomen tai ruotsin kielen taito tai näiden sijasta tyydyttävä suomalaisen tai suomenruotsalaisen viittomakielen taito. Voit todistaa kielitaidon monella eri tavalla, esimerkiksi yleisellä kielitaitotodistuksella (YKI) tai peruskoulun päättötodistuksella. Lue lisää sivulta Kielitaito.


3. Asut Suomessa ja olet asunut Suomessa riittävän kauan

Sinun on pitänyt asua Suomessa
  • viimeksi kuluneet viisi vuotta keskeytyksettä (yhtäjaksoinen asumisaika) tai
  • yhteensä seitsemän vuotta 15 ikävuoden täyttämisen jälkeen (kerätty asumisaika). Seitsemästä vuodesta viimeiset kaksi vuotta sinun on pitänyt asua Suomessa keskeytyksettä.
Lyhyempi asumisaika riittää poikkeustapauksissa. Lue lisää sivulta Asumisaika.


4. Et ole syyllistynyt rikoksiin eikä sinua ole määrätty lähestymiskieltoon


Nuhteettomuus tarkoittaa sitä, että et ole syyllistynyt rikoksiin eikä sinua ole määrätty lähestymiskieltoon. Teot, joista olet saanut rikesakkorangaistuksen, eivät kuitenkaan estä kansalaisuuden saamista. Jos olet syyllistynyt rangaistavaan tekoon, voit joutua odottamaan tietyn ajan kansalaisuuden saamista tai voidaan katsoa, ettei sinulle voida toistaiseksi myöntää kansalaisuutta. Lue lisää sivulta Nuhteettomuus.


5. Et ole laiminlyönyt maksuvelvollisuuksiasi

Kansalaisuuden myöntämisen edellytyksenä on, että et ole jättänyt maksamatta esimerkiksi veroja, sakkoja, opintolainaa tai sairaalamaksuja. Sinun tulee myös huolehtia elatusvelvollisuudestasi. Lue lisää sivulta Maksujen maksaminen.


6. Olet selvittänyt, mistä saat toimeentulosi

Sinun täytyy pystyä selvittämään luotettavasti, mistä saat toimeentulosi. Sinun täytyy selvittää toimeentulolähteesi koko sinulta vaadittavalta asumisajalta. Lue lisää sivulta Toimeentulo
 
Viimeksi muokattu:

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Laitapas molemmista väitteistä tutkittua tietoa, ettei mene ihan trollailun puolelle :kahvi:
Ai että wanderer_ haluaa tutkittua tietoa :think: Kelpaako tutkituks tiedoks vaikka venäjän kansalainen jonka seurassa juuri lounastin? Kansalaisuuden hyödyistä löydät tutkittua tietoa osoitteesta finlex.fi :kahvi: Samalla kun etsit tutkittua tietoa Suomen kansalaisuudesta niin viitsitkö laittaa kohdan sieltä laissa jossa määritellään tämä "suomalaisuus" :kahvi: Joissakin maissa kansalaisuudessa on isokin merkitys ja se on vaikea saada. Suomessa näin ei ole.

Seuraava aihe:
Kasvava Helsinki törmää rajoihinsa, kun asunnoille pitäisi löytää tilaa
Yleiskaavassa varaudutaan siihen, että Helsinkiin tulisi 30 vuodessa yli 200 000 uutta asukasta. Tällaisen ihmismäärän asuttaminen nostaa väistämättä esiin ristiriitoja ja eriäviä näkemyksiä siitä, millaista kaupunkiympäristöä halutaan rakentaa.
Tilaajille

Julkaistu: 4.6. 2:00

(KUVA: LASSE RANTANEN)
HELSINGISSÄ asui vuodenvaihteessa pysyvästi hieman yli 643 000 ihmistä eli noin 8 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Väestönkasvu muodostui lähes kokonaan muuttovoitosta Uudenmaan ulkopuolisesta Suomesta sekä ulkomailta.

Muuttoliike kohdistuu edelleen voimakkaasti Helsingin seudulle, jonka väestönkasvusta Helsingin kaupungin osuus oli viime vuonna lähes puolet. Samaan aikaan Helsingin seudun ulkopuolisen Suomen asukasmäärä pieneni 8 600 hengellä.

Helsinki on kiistatta vetovoimainen kaupunki, jonne muutetaan niin opiskelun, työpaikkojen kuin elävän kaupunkikulttuurinkin perässä. Viime vuosina muuttajat eivät niinkään lähde maaseudulta vaan pienemmistä maakuntakaupungeista. Väestönkasvun keskittymisessä yhdelle alueelle on myös haittansa. Suomen kokoiseen maahan mahtuisi jatkossakin useampia elinvoimaisia kaupunkikeskuksia ja myös elävää maaseutua.

Helsingille nopea väestönkasvu aiheuttaa kovia paineita niin asuntotuotantoon kuin palveluihin ja liikenneratkaisuihinkin. Asukkaille ongelmat näkyvät kalliina asuntojen hintoina ja vaikeutena löytää kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Asuntojen hintakehitystä voidaan hillitä tehokkaasti vain riittävällä asuntojen tarjonnalla.

Uudessa yleiskaavassa kaupunki on pyrkinyt tarttumaan tähän ongelmaan osin hyvinkin radikaaleilla esityksillä. Ne ovat herättäneet osin kiivasta vastustusta. Yleiskaavasta tehtiin kymmeniä valituksia Helsingin hovioikeuteen, joka kumosikin esimerkiksi osan kaupungin kaavailemista kaupunkibulevardeista.

Korkein hallinto-oikeus antoi vastikään useille hakijoille valitusluvan yleiskaavasta. Helsingin kaupunki sai luvan valittaa hallinto-oikeuden ratkaisuista koskien kaupunkibulevardeja, Hämeenlinnanväylän varren rakentamisalueita Keskuspuistossa, Vartiosaarta ja Ramsinniemeä. Muiden valittajien luvat koskevat Malmin lentokenttää, Tuomarinkylän kartanon aluetta, Laajasaloa, Vanhankaupunginlahden Natura-aluetta ja Santahaminaa.

Lista valitusluvista tuo esiin niitä kipupisteitä ja ristiriitoja, joihin kaupunki törmää kasvaessaan. Yleiskaava perustuu arvioon, jonka mukaan seuraavien 30 vuoden aikana Helsinkiin tulisi yli 200 000 asukasta lisää. Tällaisen ihmismäärän asuttaminen johtaa väistämättä ristiriitoihin niiden pyrkimysten kanssa, joilla halutaan säilyttää entisellään joitain väljästi rakennettuja alueita viheralueineen.

Jos Helsingin väestönkasvu jatkuu nykyistä vauhtia, asuntorakentamiselle on sekä saatava uusia alueita että lisättävä täydennysrakentamista. Sen lisäksi kaupunki haluaisi muuttaa seitsemän sisääntuloväylää kaupunkibulevardeiksi, joiden varrelle tulisi pikaraitiotie ja paljon uusia asuntoja.

Kaupunki kasvaa tiiviimmäksi, korkeammaksi ja entistä urbaanimmaksi. Asuntojen kysyntään pitäisi vastata erityisesti siellä, mihin kohdistuu voimakkain kysyntä, eli kantakaupunkiin. Bulevardisointi laajentaisi kantakaupunkimaista asutusta.

Malmin lentokentän alueelle on suunnitteilla uusi kaupunginosa, johon tulisi 25 000 asukasta. Lentokentän puolustajat ovat jarruttaneet suunnitelmia kaikin käytettävissä olevin keinoin. Vartiosaareen voisi tulla koti 5 000–7 000 ihmiselle, mutta vastassa ovat alueen luontoarvot. Paineet tällaisten alueiden rakentamiseksi kasvavat entisestään, jos hallinto-oikeuden päätös pysyy voimassa ja Helsinki voisi muuttaa vain kolme Kehä ykkösen sisäpuolella olevaa väylää kaupunkibulevardeiksi.
200000 on nykyinen Vantaa. Aika hullua kyllä et suunnillee jokainen asunto minkä näkee Vantaalla mahtuisi Helsinkiin alle kymmenessä vuodessa.. Nyt viimeistään kannattaa ostaa se tontti! :D
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Edellytykset
Varmista, että kansalaisuuden saamisen edellytykset täyttyvät ennen kuin haet.
Onhan siinä kiva lista, mutta käytännössä ilmeisesti katsotaan monia kohti sormien läpi tai ei välitetä. Joku Husu Hussein on Suomen kansalainen, vaikka puhuu niin huonoa suomea, että täytyy oikein pinnistää, että ymmärtää mitä se yrittää sanoa.
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
Onhan siinä kiva lista, mutta käytännössä ilmeisesti katsotaan monia kohti sormien läpi tai ei välitetä. Joku Husu Hussein on Suomen kansalainen, vaikka puhuu niin huonoa suomea, että täytyy oikein pinnistää, että ymmärtää mitä se yrittää sanoa.

Tuolla mainitaan peruskoulun päättötodistus. Eihän kaikki peruskoulun käyneet edes opi kunnolla lukemaan, valitettavasti.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 165
Laitapas molemmista väitteistä tutkittua tietoa, ettei mene ihan trollailun puolelle :kahvi:



Edellytykset

Varmista, että kansalaisuuden saamisen edellytykset täyttyvät ennen kuin haet.


1. Olet täysi-ikäinen ja henkilöllisyytesi on luotettavasti selvitetty

Täysi-ikäisyyden raja on Suomessa 18 vuotta. Voit selvittää henkilöllisyytesi luotettavilla asiakirjoilla (esim. passi) tai antamalla muutoin luotettavat tiedot ainakin nimestäsi, syntymäajastasi, kansalaisuudestasi ja perhesuhteistasi. Tiedot, joita olet antanut aikaisemmin henkilöllisyydestäsi, otetaan huomioon henkilöllisyytesi selvittämisessä. Lue lisää sivulta Henkilöllisyyden selvittäminen.


2. Osaat suomea tai ruotsia vähintään tyydyttävästi


Sinulla pitää olla vähintään tyydyttävä suullinen ja kirjallinen suomen tai ruotsin kielen taito tai näiden sijasta tyydyttävä suomalaisen tai suomenruotsalaisen viittomakielen taito. Voit todistaa kielitaidon monella eri tavalla, esimerkiksi yleisellä kielitaitotodistuksella (YKI) tai peruskoulun päättötodistuksella. Lue lisää sivulta Kielitaito.


3. Asut Suomessa ja olet asunut Suomessa riittävän kauan

Sinun on pitänyt asua Suomessa
  • viimeksi kuluneet viisi vuotta keskeytyksettä (yhtäjaksoinen asumisaika) tai
  • yhteensä seitsemän vuotta 15 ikävuoden täyttämisen jälkeen (kerätty asumisaika). Seitsemästä vuodesta viimeiset kaksi vuotta sinun on pitänyt asua Suomessa keskeytyksettä.
Lyhyempi asumisaika riittää poikkeustapauksissa. Lue lisää sivulta Asumisaika.


4. Et ole syyllistynyt rikoksiin eikä sinua ole määrätty lähestymiskieltoon


Nuhteettomuus tarkoittaa sitä, että et ole syyllistynyt rikoksiin eikä sinua ole määrätty lähestymiskieltoon. Teot, joista olet saanut rikesakkorangaistuksen, eivät kuitenkaan estä kansalaisuuden saamista. Jos olet syyllistynyt rangaistavaan tekoon, voit joutua odottamaan tietyn ajan kansalaisuuden saamista tai voidaan katsoa, ettei sinulle voida toistaiseksi myöntää kansalaisuutta. Lue lisää sivulta Nuhteettomuus.


5. Et ole laiminlyönyt maksuvelvollisuuksiasi

Kansalaisuuden myöntämisen edellytyksenä on, että et ole jättänyt maksamatta esimerkiksi veroja, sakkoja, opintolainaa tai sairaalamaksuja. Sinun tulee myös huolehtia elatusvelvollisuudestasi. Lue lisää sivulta Maksujen maksaminen.


6. Olet selvittänyt, mistä saat toimeentulosi

Sinun täytyy pystyä selvittämään luotettavasti, mistä saat toimeentulosi. Sinun täytyy selvittää toimeentulolähteesi koko sinulta vaadittavalta asumisajalta. Lue lisää sivulta Toimeentulo
1. Ei pidä paikkaansa. Voit tekaista henkilöllisyytesi, jos käytät tekaistua henkilöllisyyttä kymmenen vuotta. "Jos olet aikaisemmin esiintynyt useammalla kuin yhdellä henkilöllisyydellä, henkilöllisyyttäsi pidetään selvitettynä vasta sen jälkeen, kun olet käyttänyt Suomessa ja ulkomailla viimeiset kymmenen vuotta vain Suomen väestötietojärjestelmässä olevia henkilötietoja."

2.Tästäkin voidaan poiketa, mutta ilmeisesti ei aivan kevyin perustein.

3. Ei pidä paikkaansa. "Vaadittu asumisaika on lyhyempi, jos jonkin seuraavista vaihtoehdoista sopii sinuun." -pakolainen, paperiton, suojelussa oleva, pohjoismaalainen, jne.

4. Pötyä! "Jos olet syyllistynyt rangaistavaan tekoon, voit joutua odottamaan tietyn ajan kansalaisuuden saamista." Käytännössä ei vaikuta kuin aivan pahimmissa tapauksissa.

5. Et voi olla velkaa valtiolle. Huimaa!

6. Kela Gold. "Jos toimeentulosi perustuu yhteiskunnan maksamaan tukeen, riittää, että ilmoitat hakemuksessasi, mitä tukea olet saanut."

Harvinaisen pintapuolisesti "tutkittu". Vai trolliako tässä ruokitaan?
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
1. Ei pidä paikkaansa. Voit tekaista henkilöllisyytesi, jos käytät tekaistua henkilöllisyyttä kymmenen vuotta. "Jos olet aikaisemmin esiintynyt useammalla kuin yhdellä henkilöllisyydellä, henkilöllisyyttäsi pidetään selvitettynä vasta sen jälkeen, kun olet käyttänyt Suomessa ja ulkomailla viimeiset kymmenen vuotta vain Suomen väestötietojärjestelmässä olevia henkilötietoja."

2.Tästäkin voidaan poiketa, mutta ilmeisesti ei aivan kevyin perustein.

3. Ei pidä paikkaansa. "Vaadittu asumisaika on lyhyempi, jos jonkin seuraavista vaihtoehdoista sopii sinuun." -pakolainen, paperiton, suojelussa oleva, pohjoismaalainen, jne.

4. Pötyä! "Jos olet syyllistynyt rangaistavaan tekoon, voit joutua odottamaan tietyn ajan kansalaisuuden saamista." Käytännössä ei vaikuta kuin aivan pahimmissa tapauksissa.

5. Et voi olla velkaa valtiolle. Huimaa!

6. Kela Gold. "Jos toimeentulosi perustuu yhteiskunnan maksamaan tukeen, riittää, että ilmoitat hakemuksessasi, mitä tukea olet saanut."

Harvinaisen pintapuolisesti "tutkittu". Vai trolliako tässä ruokitaan?
Ja mitään et hyödy kansalaisuudesta. Varsinkin miespuoliset päinvastoin ottavat kontolleen yhden aika ison velvollisuuden. Oikeus KELA-Goldiin irtoaa täällä majailemalla ja kuntavaaleissakin saat jopa äänestää. Taitaa kansalaisuuden edut jäädä muutamissa vaaleissa äänestämiseen...
 

wanderer_

Team R&T
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 557
1. Ei pidä paikkaansa. Voit tekaista henkilöllisyytesi, jos käytät tekaistua henkilöllisyyttä kymmenen vuotta. "Jos olet aikaisemmin esiintynyt useammalla kuin yhdellä henkilöllisyydellä, henkilöllisyyttäsi pidetään selvitettynä vasta sen jälkeen, kun olet käyttänyt Suomessa ja ulkomailla viimeiset kymmenen vuotta vain Suomen väestötietojärjestelmässä olevia henkilötietoja."

2.Tästäkin voidaan poiketa, mutta ilmeisesti ei aivan kevyin perustein.

3. Ei pidä paikkaansa. "Vaadittu asumisaika on lyhyempi, jos jonkin seuraavista vaihtoehdoista sopii sinuun." -pakolainen, paperiton, suojelussa oleva, pohjoismaalainen, jne.

4. Pötyä! "Jos olet syyllistynyt rangaistavaan tekoon, voit joutua odottamaan tietyn ajan kansalaisuuden saamista." Käytännössä ei vaikuta kuin aivan pahimmissa tapauksissa.

5. Et voi olla velkaa valtiolle. Huimaa!

6. Kela Gold. "Jos toimeentulosi perustuu yhteiskunnan maksamaan tukeen, riittää, että ilmoitat hakemuksessasi, mitä tukea olet saanut."

Harvinaisen pintapuolisesti "tutkittu". Vai trolliako tässä ruokitaan?

Tutkittu? Nuo ovat ohjeista kansalaisuushakemusta varten.


Olisiko sulla tarjota muuta kuin omia tulkintojasi? Esimerkkitapauksia (ei keksittyjä)? Ei siinä, että aihe suuremmin kiinnostaisi, mutta toivoisin jotain muuta kuin mutuilua.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 361
Viestejä
4 196 058
Jäsenet
70 898
Uusin jäsen
Ergasmi

Hinta.fi

Ylös Bottom